Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58671
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58671/1
Uitvoeringsbesluit scholingssubsidie
Geldend van 10-09-2009 t/m 31-03-2012
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Oosterhout;
gelezen het daartoe strekkende voorstel behandeld in haar vergadering van 25 augustus 2009;
gelet op artikel 8, lid 4 en artikel 14 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout;
besluit
vast te stellen: “het Uitvoeringsbesluit scholingssubsidie”.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
- 1.
Alle begrippen die in dit uitvoeringsbesluit worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout.
- 2.
In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan onder:
- a.
verordening: de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout;
- b.
uitkeringsgerechtigde: de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onder g, van de verordening;
- c.
Anw-er: de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onder h, van de verordening die langer dan 6 maanden werkloos is;
- d.
nugger: de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onder i van de verordening die langer dan 6 maanden werkloos is;
- e.
scholing: voorbereiding op een beroep;
- f.
scholingsubsidie: subsidie ten behoeve van scholing gericht op het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid.
- g.
aanvrager: de persoon als bedoeld onder b, c en d.
- a.
Hoofdstuk 2 Voorziening
Artikel 2 Duur van de subsidie
1. De duur van de scholingssubsidie is in beginsel 12 maanden.
Artikel 3 Hoogte van de subsidie
1. De hoogte van de maximaal te verstrekken subsidie bedraagt in beginsel € 3.500,00.
Artikel 4 Noodzakelijkheid van de scholing
- 1.
De scholing waarvan sprake, dient gericht te zijn op het verkrijgen van reguliere arbeid.
- 2.
Scholing kan verplicht worden gesteld indien:
- a.
scholing directe plaatsing oplevert;
- b.
het college dit noodzakelijk acht.
- a.
- 3.
Ten tijde van de scholing wordt voor de duur van de scholing ontheffing van de verplichting als bedoeld in artikel 9, lid 1, van de Wet werk en bijstand, artikel 37, lid 1, IOAW of artikel 37, lid 1, IOAZ, verleend.
- 4.
Noodzakelijke kosten van vervoer, kinderopvang en dergelijke komen voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 5 Verkrijging van de voorziening
De aanvrager verschaft de gegevens en bescheiden die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van 3 september 2009.
Het uitvoeringsbesluit scholingssubsidie, welke op 22 juni 2004 is vastgesteld wordt ingetrokken.
Artikel 7 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald: Uitvoeringsbesluit scholingssubsidie.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 25 augustus 2009
de burgemeester de secretaris
Toelichting
Algemene toelichting
Op grond van artikel 8, lid 4 en artikel 14 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout, heeft het college van burgemeester en wethouders de opdracht gekregen tot het opstellen van uitvoeringsbesluit. In dit uitvoeringsbesluit stelt het college regels met betrekking tot de noodzakelijkheid, duur van de subsidie en de maximaal te vergoeden kosten.
Door middel van het Uitvoeringsbesluit scholingssubsidie wordt hieraan gevolg gegeven.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepalingen
In lid 2 worden de gehanteerde begrippen nader omschreven.
Onder b, c en d wordt onderscheid gemaakt naar de diverse groepen belanghebbenden. De duur van de werkloosheid is relevant met betrekking tot de vraag in hoeverre betrokkenen eerst zelf hebben geprobeerd werk te vinden en zo mogelijk te aanvaarden zonder tussenkomst van de overheid. Immers, ook hier staat het principe van de eigen verantwoordelijkheid voorop.
Bij uitkeringsgerechtigden onder b is dit bekend: immers, de uitkeringsgerechtigde wordt bij voortduring gevolgd bij diens activiteiten met betrekking tot het vinden en zo mogelijk aanvaarden van algemeen geaccepteerde arbeid.
Bij de personen onder c en d zal dit naar verwachting minder evident zijn. Ten einde toch te kunnen beoordelen of de persoon zijn eigen verantwoordelijk heeft genomen, dient deze aannemelijk te maken dat gedurende een periode van een half jaar voldoende activiteiten zijn ondernomen om werk te vinden en zo mogelijk te aanvaarden. Indien dit naar het oordeel van het college niet aan de orde is, vormt dit een afwijzingsgrond.
Artikel 2 Duur van de subsidie
Dit artikel regelt de duur van de subsidie.
In dit artikel wordt bepaald dat de duur van scholing in zijn algemeenheid maximaal één jaar is. Deze duur wordt als acceptabel ervaren, gelet op de duur van het merendeel der huidige scholingstrajecten, evenals de periode waarover de arbeidsmarktrelevantie van die scholing kan worden overzien. Er is echter een mogelijkheid om van deze termijn af te wijken. Het dient echter wel om uitzonderingsgevallen te gaan.
Artikel 3 Hoogte van de subsidie
In artikel 3 wordt de hoogte van de subsidie geregeld.
In dit artikel wordt bepaald dat de hoogte van de opleiding in zijn algemeenheid maximaal € 3.500,00 bedraagt. De hoogte van de scholingssubsidie is buitengewoon lastig te indiceren, gelet op de veelheid aan opleidingen en cursussen. Hierbij dient wel het uitgangspunt van de Wet werk en bijstand te worden vermeld: bijstand vergoedt alleen de goedkoopste en adequate voorziening. Dit betekent dat niet alleen wordt gekeken naar dezelfde opleiding van meerdere aanbieders, maar dat ook wordt beoordeeld of door middel van een andere, goedkopere en even adequate opleiding het uiteindelijke doel, namelijk aanvaarding van algemeen geaccepteerde arbeid, kan worden bereikt. Het is steeds deze afweging die leidt tot een besluit.
Artikel 4 Noodzakelijkheid van de scholing
Dit artikel 4 regelt de noodzakelijkheid van de scholing.
De scholing dient gerelateerd aan het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid.
In lid 2 wordt er beschreven dat scholing verplicht kan worden indien het een directe arbeidsplaats oplevert of indien het college het noodzakelijk acht.
Sub b heeft een ruime insteek:
- a.
Indien een persoon reeds een startkwalificatie heeft, maar deze niet direct leidt tot arbeid, kan scholing ingezet worden voor het verkrijgen van een betere startkwalificatie.
- b.
Als het college het noodzakelijk acht dat een uitkeringsgerechtigde een opleiding gaat volgen, kunnen zij deze verplichten.
- c.
Op verzoek van werkgevers kunnen voormalige uitkeringsgerechtigden waarvoor loonkostensubsidie verstrekt wordt tot een half jaar na het aangaan van de arbeidsovereenkomst in aanmerking komen voor een scholingssubsidie. Werkgever is hierbij belanghebbende moet de aanvraag indienen.
In lid 3 wordt geregeld wat de relatie kan zijn tussen scholing en niveauverhoging. In zijn algemeenheid wordt gesteld dat deze vorm van scholing bedoeld is voor het verkrijgen van voldoende vaardigheden voor aanvaarding van een bepaalde, vooraf bekende, functie. Het is derhalve functiegerichte scholing.
Indien scholing noodzakelijk is gelet het ontwikkelingsniveau van betrokkene, kan deze scholing wel geboden en bekostigd worden, doch slechts tot niveau 1. Hiermee wordt voorkomen dat dit besluit indirect zou kunnen worden gebruikt als verkapte vorm van studiefinanciering.
Tot slot wordt in lid 4 geregeld dat de noodzakelijke kosten die gemaakt worden in verband met vervoer, kinderopvang en eventuele andere noodzakelijke kosten door het college vergoed worden.
Artikel 5 Verkrijging van de voorziening
In artikel 5 wordt de aanvrager verplicht de benodigde gegevens en bescheiden voor de aanvraag aan te leveren. Indien de scholing verplicht wordt gesteld door het college, zijn er geen gegevens en bescheiden nodig en hoeven deze dus ook niet door de verkrijger te worden aangeleverd.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Citeertitel
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl