Regeling vervallen per 06-01-2014

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Leek

Geldend van 15-01-2009 t/m 05-01-2014

Intitulé

Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Leek

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leek;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

B E S L U I T E N :

  • 1.

    in te trekken het GBA Privacyreglement d.d. 23 maart 2004;

  • 2.

    het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Leek vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • -

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

  • -

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties;

  • -

    de GBA verordening: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 15 december 2008 ;

  • -

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • -

    aangehaakte gegevens: in de gemeentelijke administratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • -

    gemeentelijke basisadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • -

    verantwoordelijke: degene die de zeggenschap heeft over de gemeentelijke basisadministratie zijnde burgemeester en wethouders;

  • -

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • -

    ingezetene: degene ten aanzien op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • -

    betrokkene: een ingezetene of ingeschrevene;

  • -

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • -

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • -

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

  • -

    protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;

  • -

    telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100, lid 2 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie

Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie is de afdelingsmanager Publiekszaken en Facilitaire Dienstverlening.

Artikel 3 Toepasselijke regelgeving

  • 1. De gemeentelijke basisadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.

  • 2. Ten aanzien van de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens nietgelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.

Hoofdstuk 2 Doel en inhoud van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 4 Doelstellingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie

  • 1. De gemeentelijke basisadministratie heeft tot doel:

    • a.

      gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens wet opgelegde taken;

    • b.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken;

    • c.

      informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voorzover dezen daar recht op hebben.

  • 2. De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.

Artikel 5 Categorieën van personen

In de gemeentelijke basisadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Leek.

Artikel 6 Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de gemeentelijke basisadministratie worden verkregen en op de in wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.

  • 2. Aangehaakte gegevens kunnen, voorzover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.

Artikel 7 Verwijdering van opgenomen gegevens

Verwijdering van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vindt plaats:

  • a.

    op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;

  • b.

    op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijk, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Hoofdstuk 3 Bepalingen met betrekking tot de verstrekking van gegevens

Artikel 8 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers op het team Burgerzaken;

    • b.

      de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 9 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.

Artikel 10 Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers

Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematische gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet reeds langs systematische weg verkrijgen krachtens een besluit van de minister.

Artikel 11 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.

Artikel 12 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder inlichtingen verstrekt.

Artikel 13 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden

  • 1. Aan het basisregistratiesysteem worden gegevens verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens van diverse gegevensverwerkingen.

  • 2. Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden

Artikel 14 Gegevensverstrekking aan vrije derden

  • 1. Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden.

  • 2. Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt voorzover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager.

  • 3. Aan vrije derden kunnen gegevens wordt verstrekt als bedoeld in artikel 109, lid 1 van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.

Artikel 15 Voorwaarden voor verstrekking

  • 1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:

    • a.

      dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;

    • b.

      dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelst;

    • c.

      dienen voor de verantwoordelijke aan te geven bewijsstukken te worden overgelegd.

  • 2. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.

Artikel 16 Terugmeldverplichting

Binnengemeentelijke afnemers doen de beheerder op diens verzoek onverwijld mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de gemeentelijke basisadministratie hebben verkregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.

Artikel 17 Protocollering

De beheerder houdt gegevens bij inzake de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de wet.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 18 Beveiliging

  • 1. De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

  • 2. De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.

Artikel 19 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als GBA privacyreglement 2008.

  • 2. Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering
van burgemeester en wethouders,
d.d. 13 januari 2009
B.C. Hoekstra, burgemeester H.K. Hofman, secretaris

Bijlage 1

Bijlage 2

Bijlage 3