Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR57111
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR57111/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
De administratieve uitvoeringsvoorschriften voor namen en nummers (adressen)
Geldend van 05-08-2010 t/m 31-12-2018
Intitulé
De administratieve uitvoeringsvoorschriften voor namen en nummers (adressen)Het college van burgemeester en wethouders van Leek,
gelet op artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering;
B E S L U I T :
vast te stellen de administratieve uitvoeringsvoorschriften voor namen en nummers (adressen).
Artikel 1 Naamgeving van woonplaatsen en van delen van de openbare ruimte
Openbare ruimten; bruggen, viaducten, vaarwegen, gebouwen.
Bestuurlijke uitgangspunten:
- a.
voorkom verwarring tussen straatnamen. Geen gelijke straatnamen of veel op elkaar lijkende namen binnen de gemeente vaststellen;
- b.
houd de straatnaam kort. Straatnamen moeten vooral praktisch bruikbaar zijn. Het is in verband met onder andere de automatisering in ieder geval zeer gewenst om de straatnaam uit maximaal 24 posities te laten bestaan;
- c.
uitspreekbaarheid is belangrijk;
- d.
vernoeming naar personen wordt bij voorkeur niet gedaan (onderzoek naar ongunstig verleden);
- e.
vernoem geen straatnamen naar bedrijven;
- f.
bij herbenoemingen, bij voorkeur minimaal een jaar van te voren betrokkenen inlichten;
- g.
in elkaars verlengde liggende straten die het karakter van een straat hebben, krijgen dezelfde naam.
Taalkundige uitgangspunten:
- a.
kiezen van namen met een eenvoudige spelling;
- b.
korte namen verdienen de voorkeur;
- c.
een naam moet klinken;
- d.
besef van de betekenis (de toevoeging weg, laan, plein, boulevard moet in overeenstemming zijn met de feitelijke situatie);
- e.
juiste spelling.
Inhoudelijke uitgangspunten:
- a.
geschiedenis levend houden, maar niet overdrijven (kijken naar omgeving + historische elementen van de omgeving);
- b.
wijksgewijze namen hanteren, een thema gebruiken, zodat de wijk naar buiten als zodanig herkenbaar is.
De straatnamen moeten bij voorkeur zijn vastgesteld voordat de eerste (bouw)vergunningen worden aangevraagd.
Artikel 2 De nummering van objecten
Algemeen: wat wordt genummerd
- 1.
verblijfsobjecten;
- 2.
standplaatsen; conform omschrijving Wet BAG
- 3.
ligplaatsen.
Uitgangspunten nummeringswijze:
- -
huisnummer moet zichtbaar vanaf de openbare weg worden aangebracht;
- -
de nummers aan de ene kant van de straat zijn oneven een aan de andere kant even. Rechts is oneven oplopend, links is even oplopend. Indien een zijde van de straat wordt bebouwd, wordt doorlopend genummerd;
- -
bij het nummeren van een gebouw met meer dan een bouwlaag moet worden begonnen bij de onderste bouwlaag. Eerst in horizontale richting en vervolgens in verticale richting.
- -
gebouwen met toegangen aan verschillende wegen moeten worden genummerd volgens de nummering zoals deze plaatsvindt langs de weg of straat waaraan de (hoofd)toegang is gelegen;
- -
aan de nummers wordt, indien nodig, toegevoegd een kleine letter a, b, c etc (met uitzondering van de letters i en o). Of de nummering wordt op logische wijze voortgezet.
De vaststelling van een huisnummer dient in een zo vroeg mogelijk stadium plaats te vinden.
Artikel 3 De opmaak van documenten
-
a. Van iedere nieuwe (straat)naam/wijziging (straat)naam wordt een straatnaambesluit gemaakt. Een situatietekening dient hierbij aanwezig te zijn. Het straatnaambesluit wordt ter kennisname voorgelegd aan de raadscommissie.
-
b. Van iedere nieuwe toekenning/wijziging in huisnummer wordt een huisnummerbesluit gemaakt. Dit besluit behoort voorzien te zijn van een situatietekening.
Artikel 4 Overige regels
-
a. De genomen naam- en nummerbesluiten met bijbehorende tekeningen worden bewaard in het gemeentelijke archief.
-
b. In een vroeg stadium wordt TPG Post geïnformeerd over de genomen naam- en/of nummerbesluiten. Vervolgens worden interne en externe belanghebbenden op de hoogte gebracht van het besluit.
-
c. Alle verzoeken om wijziging van (huis)nummer, aanvragen van een (huis)nummer, alsmede suggesties voor straatnamen worden bewaard in het gemeentelijk archief.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl