Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR56693
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR56693/3
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren Oostzaan 2009
Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren Oostzaan 200Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1 begripsomschrijvingen
-
1. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Wet: De Wet werk en bijstand (WWB) ;
- b.
College: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan;
- c.
Sector: De sector Werk en Inkomen van de gemeente Zaanstad;
- d.
Gemeente: De gemeente Oostzaan;
- e.
Cliënten: Natuurlijke personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de wet, cliënten zoals bedoeld in artikel 2 IOAW en artikel 2 IOAZ ;
- f.
Cliëntenraad: Een uit cliënten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties bestaand orgaan met taken en bevoegdheden zoals omschreven in deze verordening;
- g.
Activiteitenplan: Voornemens van de cliëntenraad om cliënten bij zijn werkzaamheden te betrekken, dan wel over zijn werkzaamheden te informeren;
- h.
IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
- i.
IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
- a.
-
2. Voor zover niet anders is bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.
Artikel 2 Doelstelling
- a.
Het doel van de cliëntenraad is het bevorderen van de betrokkenheid van cliënten bij de vorming, uitvoering en evaluatie van het sociale zekerheidsbeleid, voor zover opgedragen aan de gemeente, en daarmee het bewaken en vergroten van de kwaliteit van de dienstverlening.
- b.
De cliëntenraad maakt gebruik van diverse vormen van communicatie naar zijn achterban. Deze verschillende vormen van communicatie worden verder uitgewerkt in het activiteitenplan.
Hoofdstuk 2 Samenstelling en benoeming
Artikel 3 Samenstelling
- a.
De cliëntenraad bestaat uit 7 leden.
- b.
Ten minste 3 van de leden dienen cliënt te zijn.
- c.
De organisaties die de belangen van cliënten behartigen in de cliëntenraad dienen blijkens hun statuten te zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten.
- d.
De cliëntenraad streeft ernaar dat de samenstelling van zijn leden zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van de groep van cliënten.
- e.
De leden als bedoeld in het eerste lid mogen geen lid zijn van de raad, geen ambtenaar bij de gemeente of werkzaam zijn als adviseur van de gemeente op de betreffende beleidsterreinen;
- f.
Voor zover de gemeente werkzaamheden verricht m.b.t. cliëntenparticipatie in gevolge van samenwerking met omliggende gemeenten, kan de cliëntenraad worden uitgebreid met een cliënt uit die betreffende gemeente.
Artikel 4 Benoeming en ontslag
-
1. Het college benoemt en ontslaat leden van de cliëntenraad op voordracht van de cliëntenraad.
-
2. Het college kan de voordracht weigeren indien er ernstige bezwaren bestaan tegen het voorgedragen lid.
-
3. De zittingsduur van de leden is 3 jaar. Van cliënten kan de zittingsduur éénmalig verlengd worden met een periode van maximaal 3 jaar. Van organisaties kan de zittingsduur op uitnodiging van de sector, één of meerdere keren, met 3 jaar verlengd worden.
-
4. De cliëntenraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden.
Hoofdstuk 3Taken en bevoegdheden
Artikel 5 Taken
De cliëntenraad heeft tot taak de gemeenten gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid vallen en die van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het minimum.
Artikel 6 Initiatiefrecht
-
1. De cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering (en de kwaliteit) van de dienstverlening door de sector raken in het overleg met de gemeenten aan de orde te stellen.
-
2. De cliëntenraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen, in overleg met het hoofd van de sector, gebruik te maken van interne deskundigen.
Artikel 7 Informatierecht
-
1. De cliëntenraad wordt geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.
-
2. De cliëntenraad krijgt spontaan en op verzoek alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.
Artikel 8 Adviesrecht
-
1. De cliëntenraad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering (en de kwaliteit) van de dienstverlening van de sector betreffen.
-
2. Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door de cliëntenraad schriftelijk zijn verstrekt, worden door de sector beoordeeld. De sector verzorgt een schriftelijke met redenen omklede reactie.
-
3. In het geval dat het advies van de sector afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel aan het college vermeld. Tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.
Hoofdstuk 4 Werkwijze
Paragraaf 1 Vergaderwijze
Artikel 9 Vergaderorde
-
1. De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter en een secretaris.
-
2. De cliëntenraad stelt een reglement van orde vast.
-
3. Aan de cliëntenraad gevraagde adviezen worden tijdig uitgebracht.
Artikel 10 Overleg
-
1. De cliëntenraad komt regelmatig bijeen voor overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.
-
2. Elke twee maanden vindt overleg plaats tussen de cliëntenraad en het hoofd van de sector.
-
3. Twee keer per jaar overlegt de cliëntenraad met de wethouder van de sector.
-
4. Voor overleg tussen de cliëntenraad en de gemeente, levert de gemeente ambtelijke ondersteuning. Deze ondersteuning maakt geen deel uit van de cliëntenraad.
Artikel 11 Periodiek overleg tussen gemeenten en cliëntenraad
-
1. De agenda voor de vergadering wordt door de voorzitter en de secretaris van de cliëntenraad in gezamenlijk overleg opgesteld.
-
2. Elk lid, alsmede het hoofd van de sector, heeft het recht schriftelijk agendavoorstellen bij de voorzitter in te dienen.
Artikel 12 uitsluiting van inspraak
-
1. Geen inspraak wordt verleend indien het gaat om het vaststellen van de begroting, gemeentelijke tarieven en belastingen.
-
2. Niet tot de bemoeienis van de cliëntenraad behoort het personeels- en organisatiebeleid van de sector of de gemeenten.
-
3. De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.
Artikel 13 faciliteiten
Het college stelt aan de cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeenten woonachtige cliënten.
Artikel 14 Activiteitenplan
De cliëntenraad stelt jaarlijks een activiteitenplan op, inclusief concept begroting, dat door het hoofd van de sector wordt vastgesteld.
Artikel 15 Evaluatie
De secretaris van de cliëntenraad stelt na afloop van een kalenderjaar een jaarverslag op. Hierin zijn tenminste de in het afgelopen jaar gevraagde en ongevraagde adviezen van de cliëntenraad opgenomen. Tevens stelt de secretaris, in samenwerking met een door het hoofd van de sector daarvoor aangewezen ambtenaar het financiële verslag op.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Artikel 16 geheimhouding
De cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college zal de cliëntenraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 17 Startbepaling
-
1. De leden van de cliëntenraad worden voor de eerste keer zonder voordracht benoemd.
-
2. Indien op enig moment moet worden voorzien in een geheel nieuwe cliëntenraad is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.
Artikel 18 Slotbepaling
-
1. Het college kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.
-
2. In gevallen die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 19 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren Oostzaan 2009.
Artikel 20 Inwerkingtreding
-
1. De Verordening Cliëntenparticipatie WWB Oostzaan 2008, vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 augustus 2008, wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking twee dagen na publicatie in het gemeenteblad en werkt terug tot 1 oktober 2009.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl