Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR55494
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR55494/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Handhavingsverordening sociale zaken Opsterland 2010
Geldend van 30-09-2010 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010
Intitulé
Handhavingsverordening sociale zaken Opsterland 2010Handhavingsverordening sociale zaken Opsterland 2010
De raad van de gemeente Opsterland;
gezien het advies van het cliëntenplatform CUMO;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Opsterland d.d. 13 juli 2010;
gelet op artikel 8a van de Wet werk en bijstand, artikel 12, eerste lid, onderdeel c van de Wet investeren in jongeren, artikel 35, eerste lid, onder c, van de Wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers, artikel 35, eerste lid, onder c, van de Wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Gewezen Zelfstandigen,
artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik;
besluit vast te stellen de:
Handhavingsverordening sociale zaken Opsterland 2010
Artikel 1 Begripsomschrijving
- 1.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet investeren in jongeren en de Algemene wet bestuursrecht.
- 2.
In deze verordening wordt verstaan onder
- a.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland;
- b.
het handhavingsplan: het plan gericht op het voorkomen en bestrijden van fraude en misbruik van de wet.
- a.
Artikel 2 Opstellen handhavingsplan
Het college draagt zorg voor het opstellen van een handhavingsplan in het kader van het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand, de Wet investeren in jongeren, de Wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers en Wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Gewezen Zelfstandigen.
Artikel 3 Inhoud handhavingsplan
In het in artikel 2 genoemde handhavingsplan komt in ieder geval tot uitdrukking de wijze waarop handhaving vorm wordt gegeven gespecificeerd naar de aanpak van fraudepreventie en de aanpak van frauderepressie
Artikel 4 Uitvoering
De uitvoering van deze verordening rust bij het college.
Artikel 5 Citeertitel, inwerkingtreding en intrekking
- 1.
Deze verordening wordt aangehaald als: Handhavingsverordening Opsterland 2010.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.
- 3.
De Handhavingsverordening Wet werk en bijstand wordt ingetrokken bij inwerkingtreding van de verordening.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 13 september 2010.
De griffier, De voorzitter,
Ieke Zwart. Francisca Ravestein.
Toelichting Handhavingsverordening sociale zaken Opsterland 2010
Algemene toelichting
In de diverse sociale zekerheidswetten wordt aan de gemeenteraad de opdracht gegeven om regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de betreffende wetten. Het gaat dan om de Wet werk in bijstand, de Wet investeren in jongeren, de Wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers en de Wet Inkomensvoorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Gewezen Zelfstandigen.
Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om eigen beleidskeuzes te maken ten aanzine van de handhaving. Het gemeentelijk beleid over misbruik en oneigenlijk gebruik in het kader van de WWB is reeds in een handhavingsplan vastgelegd. Vastgesteld is dat dit beleidskader ook toepasbaar is op de uitvoering van de overige genoemde wetten.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsomschrijving
De begrippen die in de verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als in de WIJ.
Artikel 2 Opstellen handhavingsplan
Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding-sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving. De term fraudebestrijding roept te veel het beeld op van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog beter om fraude te voorkomen.
Artikel 3 Inhoud handhavingsplan
Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelij handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen.
Artikel 4 Uitvoering
Op grond van de WIJ is de uitvoering een taak van het college.
Artikel 5 Citeertitel, inwerkingtreding en intrekking
Dit artikel behoeft geen toelichting
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl