Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR5541
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR5541/1
Regeling vervallen per 01-01-2006
verordening op de heffing en de invordering van leges 2005
Geldend van 26-12-2004 t/m 31-12-2005
Intitulé
verordening op de heffing en de invordering van leges 2005Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder: |
||
a. |
dag: |
de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt; |
b. |
week: |
een aaneengesloten periode van zeven dagen; |
c. |
maand: |
het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) dag in de volgende kalendermaand; |
d. |
jaar: |
het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) dag in het volgende kalenderjaar; |
e. |
kalenderjaar: |
de periode van 1 januari tot en met 31 december. |
Artikel 2 Aard van de heffing en belastbaar feit
Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte van diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt, met dien verstande dat een tijdvak van minder dan twintig jaren als een van twintig jaren, een gedeelte van een uur als een vol uur, een gedeelte van een half uur als een half uur, een gedeelte van een kwartier als een kwartier en een gedeelte van een bladzijde als een gehele bladzijde wordt aangemerkt.
Artikel 5 Wijze van heffing
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt verstaan een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Artikel 6 Tijdstip van betaling
-
1. De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving , dan wel ingeval de toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving;
- a.
-
2. a. De leges moeten worden betaald, ingeval de schriftelijke kennisgeving als bedoeld in artikel 5 wordt toegezonden, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- b.
De leges moeten worden betaald ingeval de afgifte van een vergunning ter zake van het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend in verhouding tot een begroting van kosten, binnen acht dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.
- c.
In een niet onder a. of b. genoemd geval moeten de leges worden betaald binnen acht dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving, de nota of andere schriftuur.
- b.
-
3. In de in het tweede lid genoemde gevallen kunnen de leges voorlopig worden vastgesteld.
Voldoening van de voorlopig vastgestelde leges dient plaats te vinden onmiddellijk na kennisgeving.
-
4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 7 Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 8 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
geschriften, die ambtshalve, ter voldoening aan wettelijke voorschriften moeten worden afgegeven;
- b.
beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen of andere rechten die ingevolge de belastingwet voor gemeentelijke belastingen worden gehouden;
- c.
hulp bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken door rijks- en provinciale ambtenaren, ambtenaren van een hoogheemraadschap of een waterschap in de uitoefening van hun functie;
- d.
inlichtingen, welke ten behoeve van leden van de diplomatieke missie op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;
- e.
verzoeken inzake bewijzen van in leven zijn, vereist voor de uibetaling van pensioenen, gagementen, wachtgelden of riddersoldijen;
- f.
fcertificaten van onvermogen;
- g.
geschriften, inlichtingen, nasporingen of verrichtingen, vervaardigd, verstrekt of verricht ten behoeve van onvermogenden in hun persoonlijk belang, indien het onvermogen wordt bewezen door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woonplaats.
- h.
de in het lid a. genoemde vrijstelling geldt niet voor geschriften die op basis van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden afgegeven.
Artikel 9 Nadere regels
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.
Artikel 10 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
-
1. De Legesverordening 2004, vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2003 en de wijzigingsverordening vastgesteld op 4 februari 2004, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking;
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2005;
-
4. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het derde en vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt;
-
5. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2005".
Artikel 12 Bekendmaking
Deze verordening zal worden bekendgemaakt door het plaatsen van de verordening in een algemeen verkrijgbaar Gemeenteblad.
In een huis-aan-huisblad wordt meegedeeld dat de verordening voor een ieder kosteloos ter inzage ligt in het gemeentehuis. Daarnaast zal de geconsolideerde tekst van de Verordening worden geplaatst op de website van de gemeente.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 november 2004,
TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2005
Paragraaf 1 Afschriften, uittreksels, kaarten, tekeningen, fotografische kopieën, reproducties en afdrukken
1 |
voor een fotografische kopie, reproductie, of gedrukt stuk per bladzijde: |
|
a. van een normaal formaat A4 of A5 |
€ 0,11 |
|
b. van een groter formaat dan normaal formaat A4 |
€ 0,48 |
|
2 |
voor kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de in het eerste lid genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, een ander voor zover deze stukken in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels afzonderlijk zijn genoemd: |
|
per kaart, tekening, lichtdruk of kopie vermeerderd met € 1,17 voor elke 1.000 cm2, of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 1.000 m2 te boven gaat. |
€ 3,83 |
|
3 |
voor een verordening: |
|
a. per pagina |
€ 0,11 |
|
b. per verordening maximaal |
€ 24,47 |
|
4 |
voor een verordening op diskette wordt het aantal fysieke pagina´s op papier berekend met een toeslag van |
€1,93 |
5 |
per kopie van de kadastrale kaart op A3-formaat of A4-formaat |
€ 5,65 |
6 |
per kopie of plot van de stadskaart op A4-formaat |
€ 5,65 |
7 |
per kopie van de stadsraamkaart op schaal 1:1000 of 1:2000 |
€ 76,19 |
8 |
voor een jaarabonnement op de knipselkrant Bidoc |
€ 154,17 |
9 |
voor een jaarabonnement op de knipselkrant Bidoc per post |
€ 256,98 |
Paragraaf 2 Gemeentearchief
1. |
voor elke nasporing van de in het gemeentearchief berustende stukken door de daarvoor aangewezen ambtenaar, ongeacht het resultaat: voor elk half uur, aan nasporing besteed |
€ 26,00 |
voor elk kwartier, aan nasporing besteed |
€ 13,00 |
|
2. |
voor een fotokopie van een bij het gemeentearchief berustend stuk, per bladzijde: a. vervaardigd door middel van een kopieermachine: A4-formaat A3-formaat |
€ 0,35 € 0,50 |
b. vervaardigd door middel van een kopieermachine tegen een gereduceerd tarief (voor scholieren, studenten en historische verenigingen): A4-formaat A3-formaat |
€ 0,25 € 0,35 |
|
c. vervaardigd door middel van een reader-printer (zelfbediening): A4-formaat |
€ 0,40 |
|
3. |
voor een fotografische reproductie, vervaardigd door middel van een fotoprinter, per (kleuren) afdruk (incl. Administratiekosten): |
|
A6-formaat mat |
€ 5,65 |
|
A6-formaat glans |
€ 6,20 |
|
A5-formaat mat |
€ 7,20 |
|
A5-formaat glans |
€ 7,70 |
|
A4-formaat mat |
€ 8,25 |
|
A4-formaat glans |
€ 9,25 |
|
A3-formaat glans |
€13,40 |
|
4. |
voor het plaatsen van digitale foto’s op CD-rom: |
|
per CD |
€ 3,05 |
|
per toegevoegde foto |
€ 4,00 |
|
verzendkosten via de e-mail (per verzonden bestand) |
€ 8,20 |
|
voor levering (downloaden) van digitale reproducties via de zgn. webwinkel |
||
per fotobestand, niet in het TIFF formaat |
€ 4,00 |
|
per fotobestand, in TIFF formaat |
€ 6,00 |
|
4 A |
voor het plaatsen van audio-visueel materiaal op DVD of video, per eenheid (kopie video, DVD) |
€ 25,00 |
5. |
voor een reproductie van inventarissen en andere publicaties, die in eigen beheer bij het gemeentearchief zijn vervaardigd: |
|
per bladzijde: A4-formaat (dubbelzijdig) |
€ 0,20 |
|
per omslag: A4-formaat |
€ 0,20 |
|
administratiekosten: per oplage |
€ 2,60 |
|
6. |
voor het gereedmaken van door het gemeentearchief verstrekte stukken ter bruikleen aan een andere archiefbewaarplaats of instelling (exclusief materiaal-, porto- en verzekeringskosten, die eveneens voor rekening van de bruiklener zijn), |
|
per half uur of een deel daarvan |
€ 13,00 |
|
per kwartier of een deel daarvan |
€ 6,50 |
|
7. |
voor een nasporing en/of reproductie van door het Rijk in bewaring gegeven archiefstukken zijn de voor de rijksarchiefbewaarplaatsen vastgestelde tarieven van toepassing; deze tarieven zijn overeenkomstig met die, vermeld onder leden 1 en 2. |
|
8. |
voor het vervaardigen van gewaarmerkte afschriften en/of uittreksels van de bij het gemeentearchief berustende stukken, per akte of per set bijlagen: |
|
a. uit de Burgerlijke Stand |
€ 9,25 |
|
b. uit andere archieven |
€ 20,60 |
Paragraaf 3 Vergunningen en ontheffingen
1. |
a. voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunningof een ontheffing voor zover niet afzonderlijk in deze verordening ofandere wettelijke voorschriften genoemd |
€ 16,34 |
b voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het kappen van een boom als bedoeld in artikel 4.5.2. APV |
€ 16,34 |
|
c voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het uitstallen van verplaatsbare reclameborden als bedoeld in artikel 2.1.5.1. APV |
€ 16,34 |
|
d voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het tijdelijk plaatsen van een container als bedoeld in artikel 2.1.5.1 APV |
€ 6,34 |
|
e voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het tijdelijk plaatsen van een bouwsteiger als bedoeld in artikel 2.1.5.1 APV |
€ 16,34 |
|
f voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van muziek, een feest, of wedstrijd als bedoeld in art.1.4.1. APV |
€ 16,34 |
|
g voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een tijdelijke standplaats als bedoeld in art. 5.2.3. lid 1 APV |
€ 16,34 |
|
h voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor een tijdelijke ventvergunning als bedoeld in artikel 5.2.2. lid 1 APV |
€ 16,34 |
|
2. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van evenementen en festivals, als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening: |
|
met een beoogd bezoekersaantal tot 1000 personen |
€ 26,88 |
|
met een beoogd bezoekersaantal van meer dan 1000 personen |
€ 107,52 |
|
3. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van een minikermis, als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening: |
€ 52,65 |
4. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het venten, als bedoeld in artikel 5.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening: |
|
a. een nieuwe ventvergunning |
€ 164,48 |
|
b. verlenging van een vergunning |
€ 59,62 |
|
5. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een standplaats, als bedoeld in artikel 5.2.3, leden 1 en 2, van de Algemene Plaatselijke Verordening: |
|
a. een nieuwe standplaats |
€ 279,42 |
|
b. verlenging van een vergunning |
€ 59,43 |
|
6. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing tot het uitoefenen van het beroep van straatartiest, straatfotograaf, filmoperateur, tekenaar of gids op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2.1.4.3 of een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1 de Algemene Plaatselijke Verordening: |
|
a. voor een vergunning geldig voor een dag |
€ 16,34 |
|
b. voor een vergunning geldig langer dan een dag, doch niet langer dan zes dagen |
€ 18,77 |
|
c. voor een vergunning met een geldigheidsduur van een jaar |
€ 72,73 |
|
7. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het aanbrengen van een reclame als bedoeld in artikel 4.7.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
€ 72,73 |
8. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg naar de weg, als bedoeld in artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
€ 43,37 |
9. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing op grond van het besluit op de openluchtrecreatie |
€ 271,36 |
10. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een verlenging van een ontheffing op grond van het besluit op de openluchtrecreatie |
€ 67,19 |
Paragraaf 4 Huwelijksvoltrekking en registratie van partnerschap
1 |
A. Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, in een daarvoor beschikbaar gesteld lokaal, anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren : |
|
1. Tarief A |
||
a. maandag, woensdag, donderdag en vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur en op dinsdag, ieder heel uur, van 10:00 uur tot en met 16:00 uur |
€ 188,90 |
|
b op dinsdag om 9:00 uur, om 9:15uur, om 9:30 uur en om 9:45 uur |
€ 97,20 |
|
2. Tarief B |
||
a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur |
€ 220,40 |
|
b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 347,05 |
|
c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur |
€ 459,60 |
|
d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 672,45 |
|
3. Tarief C |
||
a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur |
€ 295,05 |
|
b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 426,80 |
|
c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur |
€ 529,55 |
|
d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 793,30 |
|
4. Tarief D |
||
a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur |
€ 339,10 |
|
b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 411,00 |
|
c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur |
€ 513,90 |
|
d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 777,55 |
|
5. Tarief E |
||
a. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 tot en met 16:00 uur |
€ 342,60 |
|
b. op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 442,55 |
|
c. op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur |
€ 544,25 |
|
d. op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur |
€ 807,75 |
|
B. Voor een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, na het maken van een afspraak met de ambtenaar van de burgerlijke stand, zonder enig decorum, aan de loketten van de frontoffice Burgerzaken & Belastingen, locaties Bannehof en Stadskantoor, anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren. |
€ 56,65 |
|
Genoemde tarieven gelden voor locaties, zoals genoemd in artikel 8, lid 3 van het reglement voor de Burgerlijke stand, aan te wijzen door het college van Burgemeester en wethouders. |
||
2. |
voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek (boek I) |
€ 189,00 |
3. |
voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap buiten de uren genoemd in het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Zaanstad c.q. genoemd in deze verordening |
€ 899,15 |
4. |
voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, per getuige |
€ 16,00 |
5. |
de tarieven vermeld in het 1e, 2e en 3e lid zijn inclusief de kosten voor een trouwboekje of een boekje registratie partnerschap en exclusief een uittreksel uit de huwelijksakte of de akte van de registratie van het partnerschap. |
|
6. |
het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje of boekje registratie partnerschap, dan wel een duplicaat daarvan bedraagt exclusief uittreksel uit de huwelijksakte of uittreksel uit de akte van de registratie van het partnerschap |
€ 15,55 |
7. |
Het tarief voor het benoemen van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand voor een éénmalige gebeurtenis |
€ 175,00 |
Paragraaf 5 Vestrekkingen uit de registers van de Burgerlijke Stand
1. |
Voor het verstrekken van een afschrift of een uittreksel uit de registers van de Burgerlijke Stand |
€ 10,20* |
2. |
Voor het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid |
€ 18,70* |
3. |
tot het verstrekken van een laissez-passer voor lijken |
€ 16,40 |
4. |
tot het verstrekken van een verlof tot lijkbezorging buiten de daarvoor geldende wettelijke termijn |
€ 16,40 |
5. |
tot het verstrekken van een verlof tot ontleding van een lijk |
€ 16,40 |
Paragraaf 6 Verblijfsdocumenten, Optie en Naturalisatie
Voor de aanvraag van een vergunning tot verblijf: |
||
1. |
voor personen van 12 jaar en ouder |
€ 430,00* |
2. |
voor personen tot 12 jaar |
€ 285,00* |
3. |
EU-onderdaan |
€ 28,00* |
4. |
EU-onderdaan gekoppeld aan verblijf bij Nederlandse partner |
€ 430,00* |
Voor een verzoek om naturalisatie: |
||
5. |
Enkelvoudig verzoek, hoog tarief |
€ 344,00* |
6. |
Enkelvoudig verzoek, laag tarief |
€ 229,00* |
7. |
Gemeenschappelijk verzoek, hoog tarief |
€ 437,00* |
8. |
Gemeenschappelijk verzoek, laag tarief |
€ 322,00* |
Voor een verzoek om optie Nederlanderschap: |
||
9. |
Enkelvoudige optie |
€ 131,00* |
10. |
Gemeenschappelijke optie |
€ 224,00* |
Paragraaf 7 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1. |
voor de toepassing van deze paragraaf, met uitzondering van het 2e lid, onderdeel b, het 3e, 4e, 5e en 6e lid wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. |
|
2. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
a. tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking |
€ 7,90 |
|
b. tot het verstrekken van gegevens op verzoeken conform artikel 79, 3e lid Wet GBA |
€ 16,40 |
|
c. tot het verstrekken van een selectie uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens, met een maximum van 1000 records (personen) waarbij geldt dat voor ieder extra record één duizendste van het legesbedrag extra wordt geheven. € 360,19 |
||
3. |
voor de toepassing van het 4e lid wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. |
|
4. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking |
€ 7,90 |
5. |
voor de toepassing van het 6e lid wordt onder verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent personen in het kader van een stamboom- c.q. nalatenschap onderzoek die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. |
|
6. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, welke een intensieve nasporing van de registers vereisen, voor elk daaraan te besteden kwart mensuur of gedeelte daarvan |
€ 16,00 |
7. |
Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens op papier aan een afnemer of bijzondere derde ingevolge artikel 6, lid 7, van het Besluit GBA per verstrekking. |
€ 2,27* |
Paragraaf 8 Verklaringen/uittreksels/documenten omtrent personen
Voor het in behandeling nemen van een: |
||
1. |
verzoek om een Verklaring omtrent het gedrag |
€ 29,50* |
2. |
verzoek om een Pas 65 |
€ 9,10 |
3. |
verzoek om een plattegrond |
€ 8,40 |
4. |
verzoek om een attestatie de vitae (bewijs van in leven zijn) |
€ 7,90 |
5. |
verzoek om een bewijs van Nederlanderschap (afschrift uit de GBA) |
€ 7,90 |
6. |
verzoek om een handtekening te legaliseren |
€ 7,90 |
7. |
verzoek om een document te waarmerken |
€ 7,90 |
8. |
tot het verstrekken van elke andere verklaring / uittreksel / document omtrent een persoon, voor zover niet afzonderlijk in deze verordening |
€ 7,90 |
Paragraaf 9 [Vervallen]
Paragraaf 10 Reisdocumenten en Rijbewijzen
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1. |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort |
€ 38,83* |
2. |
tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort |
€ 38,83* |
3. |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort met een groter aantal bladzijden dan een nationaal paspoort bedoeld onder het eerste lid (zakenpaspoort |
€ 43,41* |
4. |
tot het laten bijschrijven van een kind jonger dan 16 jaar in een paspoort, bij gelijktijdige afgifte van het paspoort |
€ 8,06* |
tot het laten bijschrijven van een kind jonger dan 16 jaar in een paspoort, achteraf |
€ 18,80* |
|
5. |
voor een spoedprocedure is de toeslag per reisdocument (inclusief bijschrijving kinderen) |
€ 39,51* |
6. |
voor een spoedprocedure is de toeslag per bijschrijvingsticker |
€ 18,80* |
7. |
voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart |
€ 31,26* |
8. |
tot het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ 37,40* |
9. |
tot het verkrijgen van een uittreksel uit het Centraal Register Rijbewijzen |
€ 7,75 |
10. |
tot het verkrijgen van een verklaring inzake vermissing van een reisdocument of rijbewijs |
€ 21,50 |
11. |
van een eigen verklaring voor een rijbewijs |
€ 18,75 |
Paragraaf 11 Verkiezingen
Voor het in behandeling nemen van een verzoek, als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, om mede te delen of de verzoeker als kiezer geregistreerd staat |
€ 7,90 |
Voor het in behandeling nemen van een verzoek, als bedoeld in artikel G3, derde lid, van de Kieswet, voor inschrijving in het register van politieke partijen |
€ 112,50* |
Paragraaf 12 Drank- en horecawet, horeca-exploitatie en Wet op de kansspelen
1. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en horecawet: |
|
a. een nieuwe vergunning |
€ 480,57 |
|
b. een nieuwe vergunning als gevolg van een wijziging, per wijziging |
€ 357,21 |
|
2. |
a. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
€ 1.263,01 |
b. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning voor een bestaande horeca inrichting uitsluitend om voor onbepaalde tijd een terras te kunnen exploiteren |
€ 257,53 |
|
c. voor het overschrijven van een bestaande horeca-exploitatievergunning op een andere naam |
€ 297,65 |
|
3. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal als bedoeld in artikel 30c, eerste lid, onder c, van de Wet op de kansspelen: |
|
a. een nieuwe vergunning |
€ 1.263,01 |
|
b. een nieuwe vergunning als gevolg van een wijziging, per wijziging |
€ 297,65 |
|
3. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken voor bijzondere gelegenheden, als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ 16,24 |
5. |
a Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning in de zin van art. 30b van de Wet op de Kansspelen |
€ 56,50 |
b Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een tweede of daaropvolgende vergunning in de zin van art. 30b van de Wet op de Kansspelen |
€ 34,00 |
Paragraaf 13 Seksinrichtingen en escortbedrijven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1. |
voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening |
€ .263,01 |
2. |
Voor het overschrijven van een vergunning van een bestaande seksinrichting of een bestaand escortbedrijf |
€ 297,65 |
Paragraaf 14 Winkeltijdenwet
1. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking als bedoeld in artikel 6 van de Winkeltijdenwet |
€ 27,93 |
2. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking als bedoeld in artikel 6, 7 en 9 van de Winkeltijdenverordening |
€ 27,93 |
Paragraaf 15 Vermakelijkheden
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het houden van een filmvertoning en andere vermakelijkheden, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening |
€ 11,70 |
Paragraaf 16 Jacht en visserij
1 |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning om te vissen in gemeentewater: |
|
a. met twee hengels |
€ 1,50 |
|
b. met een peur |
€ 4,46 |
|
c. met alle geoorloofde vistuigen, door beroepsvissers |
€ 27,25 |
Paragraaf 17 Vergunningen voor bouwen, aanleggen en slopen
1. |
Begripsomschrijvingen |
||||
a. Heffingsgrondslag Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden verschillende grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product: 1. Bouwkosten inclusief BTW, als omschreven onder NEN 2541. 2. Tarief per bruto kubieke meter inhoud, als omschreven onder NEN 2580 3. Tarief per bruto vierkante meter vloeroppervlakte, als omschreven onder NEN 2580. 4. Vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel. |
|||||
b. Vergunningvrij bouwwerk Een bouwwerk, als bedoeld in artikel 43 van de Woningwet |
|||||
c. Haalbaarheidsonderzoek Een onderzoek naar de haalbaarheid van een bouwvergunning aan de hand van een schetsbouwplan, bouwinitiatief of planologische vraag met gebruikmaking van het vereiste en daartoe beschikbaar gestelde aanvraagformulier “haalbaarheidsonderzoek”. |
|||||
d. Lichte bouwvergunning Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q van de Woningwet. |
|||||
e. Reguliere bouwvergunning Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p van de Woningwet |
|||||
f. Bouwvergunning eerste fase Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid van de Woningwet |
|||||
g. Gewijzigde bouwvergunning eerste fase Een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet. |
|||||
h. Bouwvergunning tweede ouwvergunning tweede fase Een bouwvergunning, als bedoeld in artikel 56a, derde lid van de Woningwet |
|||||
i. Vrijstellingsprocedures De procedures, als bedoeld in de artikelen 11, 15, 16, 17, 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 46 en 50 van de Woningwet. |
|||||
j. Welstandsadvies Een advies als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet |
|||||
k. Onderzoek bodemgesteldheid Een onderzoek naar de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5. van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad. |
|||||
l. Aanlegvergunning Een vergunning, als bedoeld in artikel 14 of 21, derde lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. |
|||||
m. Sloopmelding Een melding, als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad |
|||||
n. Sloopvergunning Een vergunning, als bedoeld in artikel 8.1.1, eerste lid van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad. |
|||||
o. Aanvaag tot bestemmingsplanwijziging Een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 10 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening |
|||||
p. Objectinformatie Het schriftelijk verstrekken van informatie over objecten en ondergrond, bijvoorbeeld ten behoeve van taxaties. |
|||||
q. Overschrijving vergunning Wijziging van de naam van de vergunninghouder, als bedoeld in artikel 10.3 van de bouwverordening van de gemeente Zaanstad. |
|||||
r. Verlenging tijdelijke bouwvergunning Verlenging van de instandhoudingstermijn van een tijdelijke vergunning, als bedoeld in artikel 45 van de Woningwet. |
|||||
s. Rooilijnen en bouwpeil Uitzetten en vastleggen van rooilijnen en het bouwpeil, als bedoeld in artikel 4.4 van de bouwverordening Zaanstad. |
|||||
t. Onttrekkingsvergunning Een vergunning om woonruimte geheel of gedeeltelijk aan de woonbestemming te onttrekken, als bedoeld in hoofdstuk 3 “wijziging van de woonruimtevoorraad” van de Huisvestingswet. |
|||||
u. Bouwvergunning van rechtswege Op een aanvraag om bouwvergunning wordt binnen de wettelijke termijn beslist. Wordt deze beslistermijn niet nageleefd, is de bouwvergunning van rechtswege verleend, tenzij de bouwaanvraag in strijd is met het bestemmingsplan of een aanhoudingsplicht geldt. |
|||||
v. Verbouwing Het veranderen, verbeteren of restaureren van een bestaand bouwwerk, zonder verandering van de bruto kubieke meter inhoud en / of de bruto vierkante meter vloeroppervlakte. |
|||||
w. Additionele legesproducten Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning kan op een later tijdstip worden verhoogd met additionele legesproducten, zoals leges voor vrijstellingsprocedures, leges voor welstandsadviezen en leges voor onderzoeken naar de bodemgesteldheid. |
|||||
x. Bouwwerken geen gebouw zijnde Bedoeld worden bouwwerken die in het maatschappelijk verkeer niet als een gebouw worden aangemerkt zoals kademuren, zendmasten, silo’s, gevelwijzigingen etc. |
|||||
2. |
Heffingsgrondslag |
||||
Voor de berekening van het legesbedrag wordt afhankelijk van de verleende dienst, uitgegaan van een tarief per bruto kubieke meter inhoud of bruto vierkante meter vloeroppervlakte, dan wel een percentage berekend over de bouwkosten zoals bedoeld in paragraaf 17 lid 1 letter a ten eerste. Voor sommige diensten gelden vaste tarieven. |
|||||
Indien de leges zijn berekend op basis van door de aanvrager onjuist aangeleverde gegevens, dan kan de te weinig geheven belasting worden nagevorderd. |
|||||
3 |
Verklaring vergunningvrij bouwwerk |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een schriftelijke verklaring dat een bouwwerk vergunningvrij is, is ongeacht de uitslag |
€ 25,00 |
||||
3A |
Haalbaarheidsonderzoek |
||||
Het tarief voor het in in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beoordeling inzake de haalbaarheid van een bouwvergunning voor een schetsbouwplan, bouwinitiatief of planologische vraag is ongeacht de uitslag. dit tarief geldt niet voor project- en/of procesbegeleiding. |
€ 100,00 |
||||
3B |
Lichte bouwvergunning |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een lichte bouwvergunning voor een aan- of uitbouw, of een bijgebouw is ongeacht de uitslag |
€ 350,00. |
||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraagom een lichte bouwvergunning, die niet behoort tot de onder sub. a beschreven categorie, is ongeacht de uitslag |
€ 175,00 |
||||
c. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk, is |
€ 50,00 |
||||
d. Het berekende legesbedrag onder a. en b. wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een lichte bouwvergunning, nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw, dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd met 100% verhoogd. |
|||||
e. Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning van rechtswege is verleend, wordt het onder a. en b. berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd. |
|||||
f. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd, of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
4. |
Reguliere bouwvergunning |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning voor nieuwbouw of uitbreiden van een gebouw is, ongeacht de uitkomst minimaal € 350,00 of |
|||||
Naar soort gebouw |
volgens NEN 2580 |
||||
Woonfunctie: |
= 1000 m3 |
bruto inhoud |
€ 7,20 per m3 |
||
> 1000 m3 en = 5000 m3 |
bruto inhoud |
€ 6,60 per m3 |
|||
> 5000 m3 |
bruto inhoud |
€ 6,00 per m3 |
|||
Bijeenkomstfunctie |
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 8,75 per m3 |
||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 7,50 per m3 |
|||
Cellenfunctie |
bruto inhoud |
€ 9,00 per m3 |
|||
Gezondheidszorgfunctie |
|||||
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 9,80 per m3 |
|||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 8,30 per m3 |
|||
Industriefunctie |
= 1000 m2 |
bruto vloeroppervlak |
€ 17,30 per m2 |
||
> 1000 m2 |
bruto vloeroppervlak |
€ 16,10 per m2 |
|||
agrarische gebouwen |
bruto vloeroppervlak |
€ 6,007 per m2 |
|||
kelders, agrarisch overig |
bruto vloeroppervlak |
€ 2,35 per m2 |
|||
Kantoorfunctie |
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 9,40 per m3 |
||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 7,20 per m3 |
|||
Logiesfunctie |
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 10,50 per m3 |
||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 8,75 per m3 |
|||
Onderwijsfunctie |
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 7,00 per m3 |
||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 6,00 per m3 |
|||
Sportfunctie |
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 10,60 per m3 |
||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 6,80 per m3 |
|||
Winkelfunctie |
= 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 9,00 per m3 |
||
> 2500 m3 |
bruto inhoud |
€ 7,50 per m3 |
|||
Overige gebruiksfunctie, zoals parkeergarages |
bruto vloeroppervlak |
€ 9,60 per m2 |
|||
In uitzondering op de hierboven in lid 4 sub a genoemde tarieven, geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning voor bouwwerken geen gebouw zijnde, alsmede onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen, een tarief van 2,0% van de bouwkosten. |
|||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk, is |
€ 50,00 |
||||
c. Het berekende legesbedrag onder a. wordt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd, met 100% verhoogd. |
|||||
d. Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning van rechtswege is verleend, wordt het onder a. berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd. |
|||||
e. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd, of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
f. In het geval er sprake is van het in behandeling nemen van een aanvraag om bouwvergunning ten behoeve van het verbouwen van een bouwwerk, is het tarief 50% van het onder 4a beschreven tarief, met een minimum van |
€ 175,00 |
||||
5. |
Bouwvergunning eerste fase |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase is, ongeacht de uitslag 50% van het tarief als ware er sprake van een reguliere aanvraag om bouwvergunning, als bedoeld onder 4. sub a. |
|||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk , is |
€ 50,00 |
||||
c. berekende legesbedrag onder a. wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase, nadat zonder bouwvergunning reeds is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd met 100% verhoogd. |
|||||
d. Indien een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase van rechtswege is verleend, wordt het onder a. berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd. |
|||||
e. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
f. In het geval er sprake is van het in behandeling nemen van een aanvraag om bouwvergunning ten behoeve van het verbouwen van een bouwwerk, is het tarief 50% van het onder 5a beschreven tarief, met een minimum tarief van |
€ 175,00 |
||||
6. |
Gewijzigde bouwvergunning eerste fase |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gewijzigde bouwvergunning eerste fase is 50% van het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase, als beschreven onder lid 5 sub a. |
|||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk, is |
€ 50,00 |
||||
c. Het berekende legesbedrag onder a. wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd, met 100% verhoogd. |
|||||
d. Indien een aanvraag om een gewijzigde bouwvergunning eerste fase van rechtswege is verleend, wordt het onder a. berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd. |
|||||
e. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
f. In het geval er sprake is van het in behandeling nemen van een aanvraag om bouwvergunning ten behoeve van het verbouwen van een bouwwerk, is het tarief 50% van het onder 6a beschreven tarief, met een minimum tarief van |
€ 175,00 |
||||
7. |
Bouwvergunning tweede fase |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase is, ongeacht de uitslag 50% van het tarief als ware er sprake van een reguliere aanvraag om bouwvergunning, als bedoeld onder 4. sub a. |
|||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk , is |
€ 50,00 |
||||
c. berekende legesbedrag onder a. wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase, nadat zonder bouwvergunning is aangevangen met de bouw dan wel het bouwwerk al is gerealiseerd met 100% verhoogd. |
|||||
d. Indien een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase van rechtswege is verleend, wordt het onder a. berekende legesbedrag voor 50% gerestitueerd. |
|||||
e. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
f. In het geval er sprake is van het in behandeling nemen van een aanvraag om bouwvergunning ten behoeve van het verbouwen van een bouwwerk, is het tarief 50% van het onder 7a beschreven tarief, met een minimum tarief van |
€ 175,00 |
||||
8. |
Vrijstellingsprocedures |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vrijstelling van het bestemmingsplan, waarbij de artikelen 15, 17, 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de artikelen 46 en 50 lid 4 en 6 van de Woningwet van toepassing zijn dan wel een vrijstelling of ontheffing van de Bouwverordening Gemeente Zaanstad, en er geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is v ereist, is ongeacht de uitslag |
€ 126,00 |
||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vrijstelling van het bestemmingsplan, waarbij de artikelen 11, 16 en 19 lid 1 en lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50 lid 5 van de Woningwet van toepassing zijn, en er geen sprake is van werken werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, is ongeacht de uitslag voor bouwwerken van: |
|||||
0 < 1000 m3 bruto inhoud |
€ 2.500,00 |
||||
1000 m3 en < 5000 m3 bruto inhoud |
€ 5.000,00 |
||||
> 5000 m3 bruto inhoud |
€ 6.000,00 |
||||
c. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vrijstelling van het bestemmingsplan, zonder dat er sprake is van een bouwplan, waarbij de artikelen 11, 16 en 19 lid 1 en lid 2 en lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50 lid 5 van de Woningwet van toepassing zijn, is ongeacht de uitslag |
€ 2.500,00 |
||||
d. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vrijstelling van het bestemmingsplan, waarbij er sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunningis vereist en de artikelen 16 lid 6, 7, 8 of 10 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 46 van de Woningwet van toepassing zijn, is ongeacht de uitslag |
€ 2.400,00 |
||||
e. Indien ten behoeve van het verlenen van de vrijstellingen, als bedoeld onder b.c.d. een ruimtelijk rapport dient te worden opgesteld, wordt het verschuldigde bedrag, als bedoeld onder b,c.en d van dit artikel, verhoogd met een tarief van |
€ 2.000,00 |
||||
9. |
Welstandsadvies |
||||
a. Het tarief per ambtelijk welstandsadvies ten behoeve van een lichte bouwvergunning is |
€ 50,00 |
||||
b. Het tarief per welstandsadvies van de welstandscommissie ten behoeve van een aanvraag om bouwvergunning is 7,0875 % van het onder 4a genoemde tarief per functie met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 2.000,00 |
|||||
10 |
Onderzoek bodembesteldheid |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een bodemonderzoeksrapport inzake de gesteldheid vande bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening is ongeacht de uitslag bij een te bebouwen perceel: |
|||||
- kleiner dan 400m |
€ 270,00 |
||||
- gelijk of groter dan 400m |
€ 400,00 |
||||
11 |
Aanlegvergunning |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanlegvergunning, als bedoeld in artikel 14 en 21 derde lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is, ongeacht de uitslag |
€ 250,00 |
||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk, is |
€ 50,00 |
||||
c. Het berekende legesbedrag onder a. wordt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanlegvergunning, nadat zonder aanlegvergunning is aangevangen met de werkzaamheden dan wel de werkzaamheden al zijn voltooid, met 100% verhoogd. |
|||||
d. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
12 |
Sloopmelding |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding bedraagt |
€ 25,00 |
||||
13 |
Sloopvergunning |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een sloopvergunning is, ongeacht de uitslag € 0,75 per kubieke meter te slopen object |
|||||
b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij de beslissing luidt buiten behandeling stelling of niet ontvankelijk, is |
€ 50,00 |
||||
c. Het berekende legesbedrag onder a. wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een sloopvergunning, nadat zonder sloopvergunning is aangevangen met de sloopwerkzaamheden dan wel de sloopwerkzaamheden al zijn voltooid met 100% verhoogd. |
|||||
d. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. |
|||||
14 |
Wijzigen bestemmingsplan |
||||
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan, als bedoeld in de artikelen 10 en 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is ongeacht de uitslag |
€ 2.000,00 |
||||
b. De in rekening gebrachte leges worden niet gerestitueerd indien de aanvraag wordt geweigerd. |
|||||
15 |
Objectinformatie |
||||
a. Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over de bestemming of het gebruik van een object, over het voorkomen op een monumentenlijst, over aanschrijvingen, over milieuvergunningen of andere objectgebonden zaken, is |
€ 25,00 |
||||
b. Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over sonderingen, bodemgesteldheid en/of bodemonderzoeken is |
€ 25,00 |
||||
d. Beroepsbeoefenaars, die hun bedrijf maken van bemiddeling in de aan- en verkoop van onroerende zaken, kunnen per bedrijf voor de onder a. en b. beschreven producten, ongeacht het aantal verzoeken voor schriftelijke of digitale informatie een jaarabonnement afsluiten voor Het abonnement beloopt een kalenderjaar.Belangenverenigingen, wier primaire taak een andere is dan genoemd in de eerste zin van 15 sub c kunnen het daarin genoemde jaarabonnement niet afsluiten. |
€ 6.500,00 |
||||
16 |
Overschrijving vergunning |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een vergunning is ongeacht de uitslag |
€ 25,00 |
||||
17 |
Verlenging tijdelijke bouwvergunning |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van de termijn van instandhouding van een bouwvergunning is ongeacht de uitslag |
€ 25,00 |
||||
18 |
Rooilijnen en bouwpeil |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitzetten van rooilijnen dan wel het controleren hiervan en het bepalen van het bouwpeil bedraagt |
€ 125,00 |
||||
19 |
Onttrekkingsvergunning |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor geheel of gedeeltelijk onttrekken van woonruimte aan de woonbestemming is ongeacht de uitslag |
€ 25,00 |
||||
Paragraaf 18 Gemeentekadaster
Voor het verstrekken van kadastrale kaarten, -gegevens of gemeentelijke kaarten: |
||
1. |
voor een kopie kadastrale kaart, A4-formaat |
€ 5,65 |
2. |
voor een uittreksel kadastrale gegevens, A4-formaat |
€ 5,65 |
3. |
voor een kopie gemeentelijke kaart, A4-formaat |
€ 5,65 |
Paragraaf 19 [Vervallen.]
Paragraaf 20 Wet personenvervoer, Besluit personenvervoer, Wegenverkeerswet, Verordening gevaarlijke stoffen en Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
Het tarief bedraagt: |
||
1. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor: a. het verrichten van lokaal openbaar vervoer, als bedoeld in artikel 11, 1e lid Wet personenvervoer |
€ 18,20 |
b. het verrichten van interlokaal openbaar vervoer als bedoeld in artikel 21, 1e lid Wet personenvervoer |
€ 18,20 |
|
2. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging of intrekking van de in het 1e lid, onderdeel a. genoemde vergunning, zoals bedoeld in artikel 11, 2e lid Wet personenvervoer |
€ 13,30 |
3. |
voor elk vergunningen- of toestemmingsbewijs, als bedoeld in de artikelen 17 en 18 van het Besluit personenvervoer |
€ 7,28 |
4. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing ingevolge de Wegenverkeerswet of een daarop steunende regeling voor het vervoeren van buitengewoon zware lasten dan wel voorwerpen van buitengewone afmetingen |
€ 18,20 |
5. |
voor een ontheffing bedoeld in artikel 7, 2e lid van de Verordening gevaarlijke stoffen |
€ 8,20 |
6. |
voor een verklaring van geen bezwaar op grond van artikel18, 1e lid van het Reglement gevaarlijke stoffen (invoeren van vuurwerk) |
€ 28,79 |
7. |
voor een vrijstelling op grond van artikel 5, 1e lid en 2e lid van de Verordening op de gevaarlijke stoffen jo artikel 34 van het Reglement gevaarlijke stoffen (afleveren van vuurwerk) |
€ 28,79 |
8. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 4, 3e lid van de Verordening op de gevaarlijke stoffen (afsteken van vuurwerk) |
€ 28,79 |
9. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
€ 16,44 |
Paragraaf 21 Brandbeveiliging
1. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5., lid 2, van de Brandbeveiligingsverordening |
€ 46,41 |
2. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gebruiksvergunning voor een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1., lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening, ten behoeve van een: |
|
a. tijdelijk bouwsel of braderie |
€ 188,75 |
|
b. circus of kermis |
€ 283,13 |
|
c. evenement |
€ 283,13 |
|
d. kampeerterrein of jachthaven |
€ 283,13 |
|
e. hotel- of restaurantboot |
€ 1.321,19 |
|
3. |
voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in het 2e lid |
€ 94,37 |
4. |
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van en gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, zoals bedoeld in de bouwverordening art. 6.1.1., lid 1, voor een bouwwerk met een oppervlakte: |
|
a. tot 100 m een vast bedrag van |
€ 377,49 |
|
b. van 100 tot 500 m een vast bedrag van |
€ 141,55 |
|
per m vermeerderd met |
€ 2,36 |
|
c. van 500 tot 2.000 m een vast bedrag van |
€ 927,97 |
|
per m vermeerderd met |
€ 0,78 |
|
d. van 2.000 tot 5.000 m een vast bedrag van |
€ 2.091,87 |
|
per m vermeerderd met |
€ 0,18 |
|
e. van 5.000 tot 50.000 m een vast bedrag van |
€ 2.789,15 |
|
per m vermeerderd met |
€ 0,07 |
|
f. groter dan 50.000 m |
€ 6039,69 |
|
5. |
indien het plan niet ontvankelijk is, of moet worden bijgesteld, bedraagt het tarief voor advisering, per half uur of gedeelte daarvan |
€ 23,57 |
6. |
voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld onder het vierde lid, per overschrijving |
€ 94,37 |
7. |
Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning voordat daarover definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt het in het vierde lid genoemde bedrag met 50% verminderd. |
Paragraaf 22 Telecommunicatie
1. |
a. het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet |
€ 126,69 |
b. het onder a bedoelde tarief wordt voor werkzaamheden in het centrum-gebied en in de hoofdontsluitingswegen, zoals op de bij de Tele-communicatie verordening Zaanstad behorende twee kaarten bijlage 1a en 1b is aangegeven, verdubbeld |
€ 253,38 |
|
2. |
het in het 1e lid genoemde bedrag wordt: |
|
a. indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
€ 506,75 |
|
b. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de vooraf- gaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting, die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
3. |
indien een begroting als bedoeld in lid 2b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijke is ingetrokken. |
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld. Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Dit bedrag bestaat uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Noot
*Wijzigingen voorbehouden, deze leges worden periodiek door het Rijk vastgesteld.
Deze bedragen bestaan uit een deel Rijksleges en een deel gemeenteleges.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl