Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR53460
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR53460/1
Regeling vervallen per 07-02-2013
Ondermandaatbesluit afdeling Werk en Inkomen
Geldend van 01-01-2008 t/m 06-02-2013
Intitulé
OndermandaatbesluitHet hoofd van de afdeling Werk en Inkomen,
Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007 en de Eerste wijziging van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007 (hierna: Mandaatbesluit);
Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat hij gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;
BESLUIT:
Artikel 1. Ondermandaat
-
1. De op grond van artikel 2 van het “Mandaat-, volmacht-en machtigingsbesluit Sittard-Geleen 2007” aan het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen gemandateerde bevoegdheden worden ondergemandateerd aan de in bijgaande lijst vermelde functionarissen, die daarmee gerechtigd zijn tot het nemen van besluiten en afdoen van stukken betreffende aangelegenheden die behoren tot hun taken, waaronder de in deze lijst beschreven handelingen.
-
2. Het afdelingshoofd kan ten aanzien van het uitoefenen van het ondermandaat nadere richtlijnen geven.
Artikel 2. Ondervolmacht en ondermachtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met de verlening van ondermandaat gelijkgesteld de verlening van ondervolmacht en ondermachtiging.
Artikel 3. Uitgezonderde besluiten
In afwijking van artikel 1 blijven de volgende besluiten voorbehouden aan het afdelingshoofd:
- a)
het nemen van besluiten op bezwaarschriften;
- b)
het nemen van besluiten over het al dan niet instellen van rechtsmiddelen;
Artikel 4. Afwezigheid/ontstentenis
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de ondergemandateerde functionaris gelden de volgende regels:
- a)
teamleiders vervangen elkaar
- b)
unitcoördinatoren worden vervangen door hun teamleider
- c)
de overige functionarissen worden vervangen door hun teamleider of door een door deze aangewezen functionaris
Artikel 5 Verantwoording
De ondergemandateerde functionarissen leggen in algemene zin verantwoording af in door hen te verstrekken gegevens ten behoeve van Managementrapportages en desgewenst specifiek in een nadere rapportage, over de uitvoering van de aan hen opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden.
Toezicht op de uitvoering van dit besluit vindt plaats overeenkomstig het interne controlekader
Artikel 6. Intrekking
Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit worden de op het Ondermandaatbesluit afdeling werk en inkomen gemeente Sittard-Geleen 2007 gebaseerde besluiten tot ondermandaat ingetrokken.
Artikel 7 Bekendmaking en inwerkingtreding
-
1. Dit besluit; treedt in werking met ingang van 1 januari 2008
-
2. Bekendmaking vindt plaats door publicatie in “De Trompetter” en de internetsite van de gemeente Sittard-Geleen
Ondertekening
Sittard-Geleen, 1 september 2008
Het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen
A.J.S. Daemen
Goedkeuring:
Voor akkoord Sittard-Geleen, 27 augustus 2008
Bijlage Ondermandatenlijst afdeling Werk en inkomen
Ondergemandateerde bevoegdheden |
Ondergemandateerde functionarissen |
Het nemen van besluiten inzake de aanspraak op uitkering, subsidie of voorzieningen bij of krachtens de Wet werk en bijstand (WWB), de Invoeringswet Wet werk en bijstand (IWWB), de Algemene bijstandswet (Abw),de Wet inschakeling werkzoekenden (WIW), de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet REA) , de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inburgering nieuwkomers (WIN), de Wet inburgering (WI), de Wet Kinderopvang (WKO) en de Regeling kinderopvang en buitenschoolse opvang alleenstaande ouders (Regeling KOA) Hieronder worden begrepen: a) het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van deze besluiten; b) het opleggen van verplichtingen die aan deze besluiten worden verbonden. |
• Teamleider WIZ • Teamleider Poort • Teamcoach • Kwaliteitsmedewerker/toetser • Casemanager • Coördinator sociale recherche1 • Sociaal rechercheur • Adm. medew. Unit Soc. Rech. • Medewerker handhaving |
Het nemen van besluiten over loonkostensubsidies ex art. 12 en 13 van de Reïntegratieverordening WWB |
projectmedewerker |
Het nemen van besluiten inzake het terugvorderen van uitkering, subsidie of kosten van voorzieningen die bij of krachtens de WWB , IWWB, Abw, WIW, Wet REA, IOAW, IOAZ, WIN, WI, WKO en de Regeling KOA werden toegekend. Hieronder wordt begrepen het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van deze besluiten, inclusief het nemen van herzieningsbesluiten die aan de terugvordering ten grondslag liggen. |
• Teamleider WIZ • Teamleider Poort • Teamleider Recht en Kwaliteit • Teamcoach • Kwaliteitsmedewerker/toetser • Coördinator sociale recherche • Sociaal rechercheur • Adm. medew. Unit Soc. Rech • Casemanager • Medewerker handhaving • Projectmedewerker verhaal • Medewerker verhaal |
Het opleggen van bestuurlijke boetes in het kader van de IOAW, IOAZ, WIN, WI en WKO Hieronder wordt begrepen het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de besluiten tot het opleggen van een boete. |
• Teamleider WIZ • Teamleider Poort • Teamleider Recht en Kwaliteit • Teamcoach • Kwaliteitsmedewerker/toetser • Coördinator sociale recherche • Sociaal rechercheur • Adm. medew. Unit Soc. Rech • Casemanager • Medewerker handhaving • Projectmedewerker verhaal • Medewerker verhaal |
Het nemen van besluiten op grond van de WWB en Abw inzake het verhalen van kosten van bijstand. |
Teamleider Recht en Kwaliteit Projectmedewerker verhaal Medewerker verhaal |
Het tekenen van akten tot het verlenen van bijstand in de vorm van geldleningen onder verband van hypotheek c.q. verpanding, alsmede het geven van volmacht inzake algehele of gedeeltelijke doorhaling van hypothecaire inschrijvingen t.b.v. de gemeente, die verband houden met de verlening van bijstand. |
Teamleider Recht en Kwaliteit Projectmedewerker verhaal Medewerker verhaal |
Het op uitnodiging van de voorzitter van de vaste commissie van advies voor de bezwaar-en beroepschriften vertegenwoordigen van het verwerend orgaan tijdens de hoorzitting als bedoeld in artikel 10 van de “Verordening commissie bezwaarschriften Sittard-Geleen”, alsmede het opstellen van het in dit artikel bedoeld verweerschrift |
Teamleider Recht en Kwaliteit Coördinator bezwaar en beroep Medewerker bezwaar en beroep |
Het verrichten van handelingen ter voorbereiding of uitvoering van door of namens burgemeester en wethouders te nemen besluiten naar aanleiding van bezwaarschriften, |
Teamleider Recht en Kwaliteit Coördinator bezwaar en beroep Medewerker bezwaar en beroep |
Het ter zitting vertegenwoordigen van de gemeente in rechtsgedingen, alsmede het opstellen van ambtsberichten, verzoek-en verweerschriften in het kader van gerechtelijke procedures. |
Teamleider Recht en Kwaliteit Coördinator bezwaar en beroep Medewerker bezwaar en beroep Projectmedewerker verhaal Medewerker verhaal |
Het doen van aangifte van vernielingen bij de politie |
Teamleider WIZ Teamleider Poort Teamleider Recht en Kwaliteit |
Toelichting:
Met het Mandaat-, volmacht-en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007 ( hierna te noemen Mandaatbesluit) hebben burgemeester en wethouders en de burgemeester bevoegdheden aan het afdelingshoofd Werk en Inkomen gemandateerd. Het ondermandaatbesluit afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Sittard-Geleen 2007 regelt dat een aantal van deze bevoegdheden worden ondergemandateerd aan onder leiding van het afdelingshoofd Werk en Inkomen werkzame functionarissen. De ondermandatering vindt plaats ten aanzien van handelingen die voortvloeien uit aan hen opgedragen taken. Het ondermandaat gaat uiteraard niet verder dan de bevoegdheden waarover het afdelingshoofd Werk en Inkomen op grond van het hoofdmandaat beschikt en strekt zich dan ook niet uit tot bevoegdheden die het college aan andere bestuursorganen heeft gemandateerd, tot bevoegdheden die op grond van de “Verordening commissie bezwaarschriften Sittard-Geleen”, aan de voorzitter van deze commissie zijn opgedragen, en tot bevoegdheden die het bestuursorgaan aan andere functionarissen heeft gemandateerd. De ondergemandateerde zal zich telkens moeten afvragen of het voorgenomen besluit in zijn reguliere taakuitoefening valt, of hij een persoonlijk belang bij het besluit heeft en of hij in verband met potentiële belangenverstrengeling in een specifieke situatie wel een besluit mag nemen. In een aantal situaties kan er aanleiding bestaan om het te nemen besluit naar een hoger niveau te tillen en in zeer uitzonderlijke gevallen zal de vraag aan de orde komen of niet het bestuursorgaan zelf in de positie moet worden gebracht om een besluit te nemen. Deze afwegingsfactoren wijken niet af van de overwegingen die in het kader van het Mandaatbesluit zijn opgelegd. De controle op de bij ondermandaat uitgeoefende bevoegdheden vindt plaats overeenkomstig het voor de afdeling geldende controlekader. Het ondermandaat strekt zich niet uit tot het nemen van besluiten op bezwaarschriften en op besluiten inzake het al dan niet instellen van rechtsmiddelen. In het Mandaatbesluit is immers de voorkeur weergegeven deze verantwoordelijkheden in principe op afdelingshoofdniveau neer te leggen en daar de inschatting te laten maken over een opschaling ( eventueel naar bestuurlijk niveau). Tot het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen ingevolge de in het schema opgesomde wetten wordt ook verstaan het toepassen van een op een wet gebaseerde algemene maatregel van bestuur (zoals het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004).
( lijst zoals bedoeld in artikel 1 van het Ondermandaatbesluit afdeling Werk en Inkomen 2008)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl