Regeling vervallen per 06-02-2013

Verordening Cliëntenraad Leerlingenvervoer gemeente Heusden

Geldend van 01-08-2001 t/m 05-02-2013

Intitulé

Verordening Cliëntenraad Leerlingenvervoer gemeente Heusden

De gemeenteraad van de gemeente Heusden

Besluit

vast te stellen de volgende Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer.

artikel 1 Begripsomschrijving

In deze Verordening wordt verstaan onder:

het college: het college van burgemeester en wethouders;

leerlingenvervoer: ten behoeve van het schoolbezoek door het college op grond van de verordening leerlingenvervoer bekostigd vervoer van leerlingen;

cliënt:ouder/verzorger van leerlingen woonachtig in de gemeente Heusden

die gebruik maken van het leerlingenvervoer;

de cliëntenraad: raad van cliënten

artikel 2 Taken en bevoegdheden

De cliëntenraad behartigt de collectieve belangen van de cliënten.

De cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd aan het college over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid op het gebied van het leerlingenvervoer betreffen.

Tot de onder het tweede lid genoemde onderwerpen behoren niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op de individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin adviseert de cliëntenraad over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

artikel 3 Samenstelling

De cliëntenraad bestaat uit 5 leden.

artikel 4 Benoeming

Bij instelling van de cliëntenraad worden de leden door het college benoemd vanuit de bestaande klankbordgroep leerlingenvervoer.

De cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris.

Nieuwe of vervangende leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de cliëntenraad. De cliëntenraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe kandidaten. Indien de cliëntenraad nalaat een voordracht te doen, voorziet het college ambtshalve in de vacature.

artikel 5 Zittingsduur

De zittingsduur van de leden is 4 jaar

De leden zijn herbenoembaar.

Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt meer is. Het lid blijft de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien.

De leden kunnen tussentijds aftreden.

Een tussentijdse vacature wordt zo snel mogelijk vervuld.

artikel 6 Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

De cliëntenraad vergadert tenminste 2 maal per jaar en voorts zo dikwijls als de cliëntenraad nodig oordeelt.

De bijeenroeping geschiedt door de secretaris door middel van een schriftelijke uitnodiging aan de leden.

Besluiten kunnen worden genomen indien tenminste 4 leden aanwezig zijn.

Het college stelt op verzoek een vergaderruimte voor de vergaderingen van de cliëntenraad beschikbaar.

artikel 7 Adviezen cliëntenraad

De adviezen van de cliëntenraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de cliëntenraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

artikel 8 Overleg gemeente-cliëntenraad

Het college voert tenminste 2 maal per jaar overleg met de cliëntenraad,

De cliëntenraad en het college kunnen agendapunten aandragen voor dit overleg.

Het college zal de cliëntenraad tijdig alle inlichtingen en gegevens verstrekken, welke redelijkerwijs nodig zijn voor een goede taakvervulling van de cliëntenraad.

Het secretariaat van het overleg berust bij een nader door het college aan te wijzen ambtenaar.

Het overleg wordt voorgezeten door de verantwoordelijke wethouder dan wel een nader door deze aan te wijzen ambtenaar.

artikel 9 Financiën

Het college kan de leden van de cliëntenraad een vergoeding verstrekken van de kosten die zij in redelijkheid hebben moeten maken ten behoeve van de uitvoering van de taken van de cliëntenraad, tot een door het college nader te bepalen maximum.

artikel 10 Huishoudelijk reglement

De cliëntenraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze Verordening. In het reglement wordt in ieder geval opgenomen de taken van de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris. Een afschrift van het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.

artikel 11

In alle gevallen, waarin deze Verordening niet voorziet, beslist het college.

artikel 12

Deze Verordening treedt in werking op 1 augustus 2001.

artikel 13

Deze Verordening kan worden aangehaald als: Verordening cliëntenraad leerlingenvervoer gemeente Heusden.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 13 maart 2001.

De raad voornoemd,

de secretaris, de voorzitter,

drs. H.C. Jongmans drs. H.P.T.M. Willems

Artikelgewijze toelichting Modelverordening cliëntenraad leerlingenvervoer

artikel 1 Begripsomschrijving

In de Verordening is ervoor gekozen uitsluitend ouders – als cliënten – deel te laten uitmaken van de cliëntenraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de cliëntenraad eventueel andere partijen betrekken bij het overleg, zoals de scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze partijen geen zitting in de cliëntenraad. Voor de invulling van het begrip “ouders” wordt aangesloten bij de VNG-modelverordening leerlingenvervoer (zie artikel 1 onder b). het gaat om ouders, voogden of verzorgers van de leerling die van het leerlingenvervoer gebruik maakt.

artikel 2 Taken en bevoegdheden

De cliëntenraad behartigt slechts de collectieve belangen van cliënten. Derhalve adviseert de cliëntenraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of ander zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Voor klachten geldt het klachtrecht van hoofdstuk 9 Awb, tegen beschikkingen kan in bezwaar en beroep worden gegaan.

artikel 3 Samenstelling

Afhankelijk van het schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlingenvervoer verschillen. Daarom is het raadzaam om ouders van verschillende schoolsoorten in de cliëntenraad op te nemen.

artikel 4 Benoeming

Bij de start van een cliëntenraad werft het college kandidaten door middel van een openbare oproep. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een advertentie in een plaatselijke krant of het oproepen van ouders via de school. Naast een openbare oproep zou het college alle ouders van leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer kunnen aanschrijven. Na de instelling is de cliëntenraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan benoemd door het college.

artikel 5 Zittingsduur

Uitsluitend ouders met één of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de cliëntenraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de Verordening dat de ouder, zolang er nog geen vervanging is gevonden, de functie blijft vervullen. Achtergrond hiervan is dat op deze manier de continuïteit van de cliëntenraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zittingsduur worden vastgesteld.

artikel 6 tot en met 8

In de regeling is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de cliëntenraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen. Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht, aangezien gemeenten ook niet wettelijk verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen. Zo kan bijvoorbeeld het secretariaat van het overleg ook aan de cliëntenraad worden opgedragen. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder vaak of vaker vergaderd wordt door de cliëntenraad. Overigens zijn leden van de cliëntenraad tot geheimhouding verplicht van alle vertrouwelijke gegevens waarmee ze in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2:5 Awb.

artikel 9 Financiën

Zoals ook al aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien zij ook niet verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen, niet verplicht de cliëntenraad een financiële bijdrage te geven. Niettemin kan een financiële vergoeding ertoe bijdragen dat de cliëntenraad feitelijk in staat is zijn werk te doen. De gemeente kan er ook voor kiezen om in plaats van een vergoeding te geven, de cliëntenraad gebruik te laten maken van gemeentelijke faciliteiten. In de Verordening is voor een vergoeding op declaratiebasis gekozen. Het ligt voor de hand dat de leden gezamenlijk een declaratie bij de gemeente indienen voor de noodzakelijkerwijs gemaakte kosten. Uiteraard dienen daarbij bewijsstukken te worden aangeleverd waaruit blijkt dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt, dat ze zijn gemaakt ten behoeve van de uitvoering van de taken van de cliëntenraad en dat de hoogte van de kosten redelijk is. Het college kan bepalen wat het maximum bedrag is dat aan het totaal van de leden aan vergoedingen verstrekt wordt. Bij kosten die voor vergoeding in aanmerking komen kan vooral worden gedacht aan telefoon- en kopieerkosten. Aangezien in de artikelen 6 en 8 voorzien is in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte, lijkt een maximumbedrag van bijvoorbeeld ƒ 500,-- à ƒ 1000,-- redelijk. Een jaarlijkse stijging van dit bedrag, bijvoorbeeld door indexering, ligt voor de hand.

artikel 10 Huishoudelijk reglement

De cliëntenraad dient in een huishoudelijk reglement te regelen hoe de interne taken en bevoegdheden ingevuld worden. Het college ontvangt hiervan een afschrift.

artikel 12

Na vaststelling van de Verordening moet deze worden bekendgemaakt en ter inzage worden gelegd. De regeling is pas na bekendmaking verbindend. Bekendmaking geschiedt door plaatsing in het Gemeenteblad of in een andere door de gemeente algemeen verkrijgbare uitgave en een mededeling in een huis-aan-huisblad of een plaatselijk dagblad.