Regeling vervallen per 31-12-2020

Mandaatbesluit BAG-beheer/aanwijzingsbesluit ambtenaren

Geldend van 04-11-2010 t/m 30-12-2020

Intitulé

Mandaatbesluit BAG-beheer/aanwijzing ambtenaren

COLLEGEVOORSTEL

(Adviesformulier)

Afd./Team: Bedrijfsvoering/IA

Opsteller: P.Boumeester

Toestelnr.: -7345

Datum: 24-09-2010

Programma: 1. Bestuur

Portefeuillehouder: J.A. Gerritsen

Onderwerp: Mandaatbesluit BAG-beheer

Ontwerp-besluit

A. Ambtenaren belast met het beheer van de basisregistraties adressen en gebouwen

  • 1.

    Als beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen: de Gegevensbeheerder A bij het Team A&A van de afdeling Bedrijfsvoering

  • 2.

    Als de plaatsvervangend beheerders van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen:

    • °

       de Gegevensbeheerder B en de Applicatiebeheerder CGA van het Team A&A van de afdeling Bedrijfsvoering

  • 3.

    De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen mandaat te verlenen voor de in de bijlage genoemde bevoegdheden  

B. Ambtenaren belast met vaststelling definitieve geometrie

Als ambtenaar voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in art. 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • °

    de Gegevensbeheerder A van het Team A&A van de afdeling Bedrijfsvoering

 

C. Ambtenaren tot het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • °

    de Toezichthouder Bouw & Woningtoezicht van het Team V&H van de afd. Klantcontact

  • °

    de Medewerker Bouw & Woningtoezicht van het Team V&H van de afd. Klantcontact

D. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaring strekkende tot  het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basis­registraties adressen en gebouwen  aangewezen brondocument zijn opgenomen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen  aangewezen brondocument, aan te wijzen:

  • °

    de Toezichthouder Bouw & Woningtoezicht van het Team V&H van de afd. Klantencontact

  • °

    de Medewerker Bouw & Woningtoezicht van het Team V&H van de afd. Klantencontact

TOELICHTING

Inleiding/aanleiding

Om de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie binnen de overheid te bevorderen, heeft het kabinet besloten over te gaan tot de wettelijke invoering van Basisregistraties voor adressen en gebouwen (Wet bag).

Beoogd effect

Voldoen aan de wet basisregistraties adressen en gebouwen, zodat de gemeente Zutphen kan aanleveren, afnemen en terugmelden op de Landelijke Voorziening Bag.

Argumenten

De wet basisregistratie adressen en gebouwen is op 1-7-2009 in werking getreden. De gemeente Zutphen moet, om te voldoen aan deze wet, het beheer voor deze basisregistratie formeel regelen.

In artikel 2 van de Wet bag wordt het beheer van de BAG in algemene zin aan burgemeester en wethouders opgedragen. Voor uitvoering van het beheer door een of meer ambtenaren is een mandaatbesluit nodig. Daarnaast verwijst de Wet bag op een aantal plaatsen naar “aangewezen ambtenaren” in verband met het opstellen van inschrijfbare brondocumenten. Ook deze ambtenaren dienen aangewezen te worden.

Kanttekeningen

Te doen gebruikelijk is de mandatering op het niveau van Teamleider/Afdelingshoofd te beleggen. In dit geval , omwille van operationele uitvoerbaarheid en de wetgeving BAG, is dit belegd op het operationele niveau.

Uitvoering/Communicatie/Vervolgtraject

De betrokken functionarissen in te lichten over dit besluit en op de hoogte brengen van de processen die ten grondslag liggen aan het beheer van de basisregistratie adressen en gebouwen.

Na bekendmaking ervan, treedt dit besluit in werking.

 

Rapportage/evaluatie

geen

 

Personele consequenties

geen

Financiën

geen

Bijlagen

Wijziging Mandaatregister

Wijziging Mandaatregister