Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR52390
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR52390/1
Regeling vervallen per 06-01-2014
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geldend van 01-10-2007 t/m 05-01-2014
Intitulé
VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENSDe raad van de gemeente Strijen;
gelet op de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens;
b e s l u i t :
vast te stellen
DE VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.
artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
wet: de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening: de Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
- e.
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
- f.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- g.
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 Algemene wet bestuursrecht;
- h.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.
- i.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
artikel 2 Toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
-
2. In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.
artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
-
1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.
-
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
- a.
artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
de beheerder;
de door de beheerder aangewezen medewerkers, werkzaam op het bureau Burgerzaken;
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de binnengemeentelijke afnemers als vermeld in bijlage 2. In deze bijlage wordt tevens vermeld welke gegevens raadpleegbaar zijn.
artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministartie persoonsgegevens de daarin genoemde gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de in de bijlage genoemde werkzaamheden.
artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 4 genoemde derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
artikel 8 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie doet hiervan mededeling van de verantwoordelijke.
-
2. In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.
-
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
-
4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmeldplicht wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.
artikel 9 Slotbepaling
- 1.
De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 20 december 2005 wordt ingetrokken.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2007.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad der gemeente Strijen op
de griffier, de voorzitter,
Bijlagen bij de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
Bijlage 1 bij de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (aanwijzing binnengemeentelijke afnemers)
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden als binnengemeentelijke afnemer aangewezen:
- -
alle bureaus binnen de gemeentelijke organisatie;
- -
samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Bijlage 2 bij de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)
Omschrijving binnengemeentelijke afnemer |
Omschrijving te raadplegen gegevens |
Sector Maatschappelijke Zaken: |
|
profiel Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geboortegegevens Geslacht Oudergegevens Nationaliteit BSN van (ex-) partner Partnergegevens Huwelijksgegevens Overlijdensgegevens Kindgegevens Verblijfstitel Verwijsgegevens |
Profiel Onderwijs, Welzijn en Zorg |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geboortedatum Geslacht Naamgegevens ouder(s) |
Sector Wonen en Werken: |
|
Profiel Ruimtelijke Ordening, Wonen en Milieu |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geboortedatum Geslacht Partnergegevens Verwijsgegevens |
Profiel Bureau Beheer Openbare Ruimte |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geboortedatum Geslacht Partnergegevens Verwijsgegevens |
Profiel Bouw- en Woningtoezicht |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geboortedatum Geslacht |
Sector Middelen en Bestuursondersteuning: |
|
Profiel Bestuursondersteuning |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geboortedatum Geslacht Partnergegevens Huwelijksgegevens Overlijdensgegevens Verwijsgegevens |
Profiel Facilitaire Zaken |
Burgerservicenummer (BSN) NAW-gegevens Geslacht Naamgegevens partner Verwijsgegevens |
Bijlage 3 bij de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers)
Omschrijving binnengemeentelijk afnemer |
Omschrijving gegevens |
Wijze van verstrekking |
bureau Burgerzaken t.b.v. begraafplaatsadministratie |
NAW-gegevens Geslacht Naamgegevens partner Overlijdensgegevens |
op papier ten aanzien van personen op wiens persoonslijst een aantekening voor BPA is geplaatst, nauitvoering van de volgende mutaties: wijzigen naam, wijzigen geboortegegevens, wijzigen geslacht, huwelijk, ontbinding huwelijk, overlijden, binnenverhuizing, vertrek uit gemeente, infrastructurele wijziging |
Bureau Onderwijs, Welzijn Zorg t.b.v. het bestand Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
NAW-gegevens Naamgegevens partner Datum overlijden |
op papier ten aanzien van personen op wiens persoons- lijst een aantekening voor WMO of IPK is geplaatst, na uitvoering van de volgende mutaties: wijzigen naam, wijzigen geboortegegevens, wijzigen geslacht, huwelijk, ontbinding huwelijk, overlijden, binnenverhuizing, vertrek uit gemeente |
Samenwerkingsverband Vastgoed- informatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) t.b.v. uitvoering belasting- verordeningen gemeente Strijen |
NAW-gegevens A-nummer en Burgerservicenummer Geslacht Huwelijksgegevens Overlijdensgegevens Verwijsgegevens |
op papier ten aanzien van alle ingeschrevenen, ouder dan 18 jaar, na uitvoering van de volgende mutaties: vestiging in gemeente, verhuizing binnen gemeente, vertrek uit gemeente, overlijden huwelijk, ontbinding huwelijk, infrastructurele wijziging |
Bureau Beheer Openbare Ruimte t.b.v. programma MeldDesk |
NAW-gegevens BSN-nummer Naam echtgenoot/partner |
via het programma DDS4All doorsluizing van mutaties naar het bestand Melddesk. |
Bijlage 4 bij de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens(gegevensverstrekking aan derden)
Artikel 100, lid 2 wet G.B.A.: De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Omschrijving derde |
Wijze van verstrekking |
Doel van de verstrekking |
Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche waard |
Telefonisch en/of schriftelijk |
Coördinatie ophalen huisvuil en tariefstelling |
Regionale wonningcorporaties binnen de Hoesksche Waard |
Telefonisch en/of schriftelijk |
Uitvoering van het woningsverdelingsysteem op basis van woonbonnen Opsporing van onrechtmatige Bewoning (circulaire minster VROM d.d. 09-06-2005) |
Nutsbedrijven |
Schriftelijk |
Aanbrengen van nutsaansluitingen (uitdrukkelijk niet voor het innnen van gelden) |
Stichtingen en instellingen met Wetenschappelijk doel, w.o. medisch onderzoek |
Schriftelijk |
Wetenschappelijk onderzoek |
Bijlage 5 bij de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (aanwijzing binnengemeentelijke afnemers die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft)
- -
alle bureaus binnen de gemeentelijke organisatie;
- -
samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Het betreft alle gegevens die afwijken van de door de GBA verstrekte gegevens.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl