Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR52240
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR52240/1
Regeling vervallen per 14-02-2014
Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007
Geldend van 22-03-2007 t/m 13-02-2014
Intitulé
Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007
Advies aan de Burgemeester |
Registratienummer: |
|||||||||||||||||||||||||
Datum: |
6 maart 2007 |
Ingekomen briefnummer: |
||||||||||||||||||||||||
Afdeling: |
Bestuur & Ondersteuning |
Naam steller: |
Robert van Beek |
|||||||||||||||||||||||
Sector: |
Centrale Ondersteuning |
Portefeuillehouder: |
drs. J. de Geus |
|||||||||||||||||||||||
Onderwerp: |
Beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007 |
|||||||||||||||||||||||||
Toelichting: |
Helaas zijn er voetbalsupporters die de sfeer in en rond de stadions bederven, bijvoorbeeld door relletjes te schoppen of op een andere manier de openbare orde te verstoren. Voor een goed verloop van voetbalwedstrijden is het daarom nodig maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat onaangepast gedrag zoveel als mogelijk wordt voorkomen. Er bestaan een aantal middelen om tegen dreigende ordeverstoring op te treden. Een instrument dat onder andere wordt toegepast is het stadionverbod. Het voor een bepaalde tijd niet meer mogen bezoeken van een wedstrijd van een eigen club is voor supporters heel vervelend. Stadionverboden komen voor in zowel strafrechtelijke als privaatrechtelijke vorm. In het eerste geval legt de rechter een stadionverbod op en in het tweede geval de KNVB of een voetbalclub. Wanneer een voetbalsupporter een stadionverbod heeft kan deze niet in het stadion maar wel in de omgeving van het stadion komen. In veel gevallen is dat ongewenst omdat op die manier de orde rond het stadion toch nog kan worden verstoord. De gemeente Waalwijk heeft in haar Algemene Plaatselijk Verordening (artikel 2.2.13) de mogelijk opgenomen dat de burgemeester aan een persoon schriftelijk een verbod op kan leggen zich in de omgeving van het stadion drie uur voorafgaand tot drie uur na afloop van een voetbalwedstrijd op te houden. Tot op heden is nog geen gebruik gemaakt van het opleggen van stadionomgevingsverbod. Om in de toekomst wel van dit artikel gebruik te kunnen maken zijn beleidsregels opgesteld. Deze beleidsregels waarborgen de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid, omdat het een stadionomgevingsverbod een tamelijk ingrijpende maatregel is. Deze beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007 worden ondersteund door de leden van de lokale driehoek. Voorgesteld wordt bijgevoegde “beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007” vast te stellen. |
|||||||||||||||||||||||||
Kosten: |
n.v.t. |
Dekking t.l.v.: |
n.v.t. |
|||||||||||||||||||||||
In begroting: |
||||||||||||||||||||||||||
Advies: |
De burgemeester besluit: De "beleidsregels stadionomgevingsverboden 2007" vast te stellen en de inwerkingtreding te bepalen op de dag na publicatie in het Gemeenteblad en “De Maasroute”. |
|||||||||||||||||||||||||
Interne afstemming: |
Naam |
Afdeling |
Positief advies |
|||||||||||||||||||||||
Naar: |
Commissie |
Raad |
||||||||||||||||||||||||
OR |
||||||||||||||||||||||||||
Communicatie: |
Publiceren via |
|||||||||||||||||||||||||
Parafen: |
Steller |
Robert van Beek |
||||||||||||||||||||||||
Sectordirecteur |
||||||||||||||||||||||||||
Portefeuillehouder |
||||||||||||||||||||||||||
Besluit: |
Algemeen
Ter voorkoming en bestrijding van openbare ordeverstoringen bij voetbalwedstrijden kan een persoon die de openbare orde in het stadion of in de omgeving van het stadion heeft verstoord en daarvoor een privaatrechtelijk stadionverbod heeft gekregen (indien aan de onderstaande voorwaarden daarvoor is voldaan) tevens een bestuursrechtelijk stadionomgevingsverbod door de burgemeester worden opgelegd. Het verbod kan ook worden opgelegd aan een persoon aan wie een strafrechtelijk stadionverbod is opgelegd.
Voor zover een stadionomgevingsverbod wordt opgelegd als aanvulling op een strafrechtelijk stadionverbod of wegens verstoring van de openbare orde zonder dat dit heeft geleid tot het opleggen van een (privaatrechtelijk dan wel strafrechtelijk) stadionverbod, zullen bij het opleggen van een stadionomgevingsverbod deze beleidsregels analoog worden toegepast.
Op deze wijze wordt het supporters die zich schuldig hebben gemaakt aan ordeverstorend gedrag onmogelijk gemaakt zich in of rond het stadion op te houden. Zodoende kan een toekomstige openbare ordeverstoring voorkomen worden.
Juridisch kader stadionomgevingsverbod
Op grond van artikel 2.2.13 van de APV kan de burgermeester in het belang van de openbare orde aan een persoon schriftelijk het verbod opleggen zich op te houden in de omgeving van het stadion vanaf drie uur voor het vastgestelde aanvangtijdstip tot drie uur na afloop van voetbalwedstrijden. Het verbod geldt voor een bepaalde periode en is niet langer dan twee jaar.
Onder de omgeving van het RKC WAALWIJK-stadion wordt verstaan het gebied dat wordt omsloten door de Akkerlaan – v.d. Merwedelaan – Ambrosiusweg – Burgermeester Smeelelaan – de Coubertinlaan – Akkerlaan. De bepaling van het gebied is ingegeven door de problemen die zich met name voordoen bij de aan- en afvoer van supporters waarbij zich op bepaalde vaste plekken knelpunten voordoen.
Indien de persoon aan wie het stadionomgevingsverbod gegeven wordt in het gebied woont of werkt waarvoor het stadionomgevingsverbod geldt, wordt het gebied zodanig aangepast dat die persoon een aanlooproute heeft naar en van zijn woning of werklocatie.
De burgemeester kan overgaan tot het stadionomgevingsverbod, nadat is vast komen te staan dat de persoon de openbare orde in het stadion of in de omgeving van het stadion heeft verstoord op de dag dat een wedstrijd door de organisator wordt gespeeld.
Procedure
Wanneer door de KNVB of de BVO RKC WAALWIJK aan bezoekers van wedstrijden van RKC WAALWIJK een stadionverbod is opgelegd wordt daarvan kennis gegeven aan de politie. De politie stelt de burgemeester hiervan in kennis. De burgemeester kan vervolgens, binnen tien weken na het opleggen van het stadionverbod, een stadionomgevingsverbod opleggen.
In de beschikking wordt duidelijk aangegeven voor welk tijdvak het stadionomgevinsverbod geldt en op grond van welke feiten een stadionomgevingsverbod wordt opgelegd.
Als wordt overwogen aan een persoon een stadionomgevingsverbod op te leggen, wordt deze in de gelegenheid gesteld mondeling, dan wel schriftelijk zijn of haar zienswijze hieromtrent naar voren te brengen.
Of naast een stadionverbod tevens een stadionomgevingsverbod wordt opgelegd hangt af van de ernst van de gedraging. Niet elke gedraging waarvoor een stadionverbod wordt opgelegd noodzaakt immers in het kader van de bescherming van de openbare orde tot het opleggen van een stadionomgevingsverbod. Wanneer wordt besloten tot het opleggen van een stadionomgevingsverbod correspondeert de duur van het verbod in beginsel met de duur van het stadionverbod volgens de “Richtlijn termijn stadionverbod” van de KNVB. Er kan door de burgemeester van de termijnen worden afgeweken indien er omstandigheden zijn die dit rechtvaardigen. De afwijking dient te worden gemotiveerd.
De oplegging van een stadionomgevingsverbod is een beschikking waartegen bezwaar kan worden gemaakt bij de burgemeester en vervolgens beroep kan worden ingesteld bij de bestuursrechter. De bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.
Een stadionomgevingsverbod geldt voor een bepaalde termijn en derhalve voor alle wedstrijden, ongeacht het risicoprofiel van die wedstrijden, in dat tijdvak.
Wanneer door de KNVB of RKC WAALWIJK wordt besloten tot oplegging van een voorwaardelijk stadionverbod wordt daarbij aansluitend eveneens een voorwaardelijk stadionomgevingsverbod opgelegd.
Termijnen
In onderstaand schema wordt weergegeven wanneer en voor hoelang er een stadion- (afgekort SV) en stadionomgevingsverbod (afgekort SOV) wordt opgelegd.
Delictsomschrijving |
Aantal maanden SV conform Richtlijn termijn stadionverbod seizoen 2006 / 2007 van de KNVB |
Aantal maanden SOV |
Wet op de Indentificatieplicht in of rond het stadion |
3 maanden voorwaardelijk |
- |
Opgeven van een valse naam |
3 maanden |
- |
Overtreding APV |
9 maanden |
9 maanden |
Poging tot brandstichting met geringe gevaarzetting |
9 maanden |
9 maanden |
Niet voldoen aan een bevel of vordering van personen die belast zijn met de kaartcontrole en/of het handhaven van de orde, waaronder Politie en Stewards |
9 maanden |
9 maanden |
Valsheid in geschrift |
9 maanden |
- |
Beledigen en/of kwetsen van personen |
9 maanden |
- |
Diefstal of verduistering |
9 maanden |
9 maanden |
Baldadigheid |
9 maanden |
- |
Openbare dronkenschap in of rond het stadion |
9 maanden |
9 maanden |
Overtreding van de Opiumwet |
9 maanden |
9 maanden |
(Geringe) vernieling of beschadiging |
9 maanden |
9 maanden |
Niet voldoen aan een verplichte combiregeling |
12 maanden |
12 maanden |
Poging tot binnendringen van het stadion |
12 maanden |
- |
Schaden van het aanzien en/of het belang van het voetbal |
12 maanden |
- |
Gooien van voorwerpen |
Afhankelijk van het feit en/of de gevolgen: 12 tot 24 mnd |
Afhankelijk van het feit en/of de gevolgen: 12 tot 24 mnd |
Aanbieden/Verkopen van toegangskaarten |
18 maanden |
- |
Bezit of verkoop van illegale kaarten |
18 maanden |
- |
Opruiing |
18 maanden |
18 maanden |
Huisvredebreuk/lokaalvredebreuk buiten het stadion (stadionterrein en omgeving) |
18 maanden |
18 maanden |
Brandstichting met geringe gevaarzetting |
18 maanden |
18 maanden |
Wederspannigheid |
18 maanden |
18 maanden |
Eenvoudige mishandeling |
18 maanden |
18 maanden |
Overtreding van de Wet Wapens en Munitie |
18 maanden |
18 maanden |
Openlijke geweldpleging |
Afhankelijk van de omschrijving en/of de gevolgen: 18 tot 36 mnd |
Afhankelijk van de omschrijving en/of de gevolgen: 18 tot 36 mnd |
Voorhanden hebben en/of afsteken van vuurwerk |
18 maanden |
- |
Belediging groep c.q. verspreiding discriminatoire uitlatingen |
24 maanden |
24 maanden |
(Ernstige) vernieling of beschadiging |
24 maanden |
24 maanden |
Poging tot brandstichting met ernstige gevaarzetting |
36 maanden |
24 maanden |
Poging zware mishandeling |
36 maanden |
24 maanden |
Bedreiging |
36 maanden |
24 maanden |
Huisvredebreuk/lokaalvredebreuk in het stadion |
36 maanden |
24 maanden |
Binnendringen van het stadion met geweld |
48 maanden |
24 maanden |
Betreden van het speelveld (erfvredebreuk) |
60 maanden |
- |
Vernieling met ernstige gevolgen |
60 maanden |
24 maanden |
Afsteken van een vuurwerkbom |
60 maanden |
24 maanden |
Mishandeling met zwaar lichamelijk letsel ten gevolge c.q. zware mishandeling |
60 maanden |
24 maanden |
Brandstichting met ernstige gevaarzetting |
60 maanden |
24 maanden |
Poging doodslag |
60 maanden |
24 maanden |
Deelneming aan een aanval of een vechterij |
60 maanden |
24 maanden |
Mishandeling met de dood ten gevolge |
240 mnd/20 jaar |
24 maanden |
Doodslag |
240 mnd/20 jaar |
24 maanden |
Deelneming aan aanval of vechterij met de dood ten gevolge |
240 mnd/20 jaar |
24 maanden |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl