Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR51527
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR51527/1
Regeling vervallen per 01-01-2011
Verordening op de heffing en invordering van leges 2010
Geldend van 01-10-2010 t/m 31-12-2010
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van leges 2010De raad der gemeente Waddinxveen;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 december 2009;
gehoord de commissie Bestuur en Middelen;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b., van de Gemeentewet;
b e s l u i t:
vast te stellen de: VERORDENING OP DE HEFFING EN
INVORDERING VAN LEGES 2010
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
"dag" : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
"week" : een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
"maand" : het tijdvak dat loopt van de "n"ste dag in een kalendermaand tot en met de ("n"-1)ste dag in de volgende kalendermaand;
- d.
"jaar" : het tijdvak dat loopt van de "n"ste dag in een kalenderjaar tot en met de "n"-1)ste dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
"kalenderjaar" : de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst danwel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.
- b.
Diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.
Artikel 5 Tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel 2010.
-
2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge danwel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, danwel in geval van toezending daarvan:
- -
binnen één maand na dagtekening van de kennisgeving voor wat betreft de leges genoemd onder titel 2 van de bij deze verordening behorende legestabel;
- -
binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving voor wat betreft de overige leges.
- -
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Teruggaaf
-
a. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
-
b. Geen aanslag wordt opgelegd, dan wel restitutie kan plaatsvinden, in het geval er sprake is van een geval, of van groepen van gevallen, van onbillijkheden van overwegende aard, een en ander ter beoordeling van de heffingsambtenaar.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
-
1. De "Legesverordening 2009” van 12 november 2008, laatstelijk gewijzigd op 15 januari 2009, wordt ingetrokken, met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking;
-
3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voorzover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
-
4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010;
-
5. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010”.
Ondertekening
TARIEVENTABEL, BEHORENDE BIJ DE "LEGESVERORDENING 2010"
INDELING TARIEVENTABEL
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING
HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND
1.1.0. Wettelijk verplicht kosteloos huwelijk, -geregistreerd partnerschap, dan wel omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk, uitsluitend in de trouwzaal, op maandag en dinsdag om 8.30 uur.
1.1.1.1. Het tarief van de voltrekking van een huwelijk of van een geregistreerd partnerschap, dan wel van een omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk, bedraagt:
a. maandag tot en met donderdag
van 09.00 tot 12.00 uur € 264,00
van 12.00 tot 16.00 uur € 299,00
van 19.00 tot 22.00 uur € 332,00 (voltrekking niet mogelijk in de trouwzaal van het gemeentehuis)
b. vrijdag:
van 09.00 tot 16.00 uur € 408,00
van 19.00 tot 22.00 uur € 441,00 (voltrekking niet mogelijk in de trouwzaal van het gemeentehuis)
c. zaterdag:
van 10.00 tot 16.00 uur € 701,00
Extra vergoeding voor buitenlocatie zoals
aangewezen in het Reglement Burgerlijke stand gemeente Waddinxveen 2005 € 190,00 *
* Tarief wordt van Akkeroord overgenomen; afgesproken is dat de tarieven wel met de jaarlijkse inflatiecorrectie worden meegenomen om abrupte verhogingen na een aantal jaren te vermijden.
1.1.1.2. buiten de onder 1.1.1.1 bedoelde uren, wordt het overeen-
komstig 1.1.1.1 berekende tarief vermeerderd met € 51,95
1.1.2. Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een
huwelijk danwel een "geregistreerd partnerschap" in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek € 197,00
1.1.3 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een
trouw-/partnerschapsboekje in een normale uitvoering
€ 23,30
1.1.4. Het tarief bedraagt ter zake van het van gemeentewege
beschikbaar stellen van getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of van een partnerschapsregistratie danwel van een omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk:
per getuige:
1.1.4.1. in het gemeentehuis € 15,90
1.1.4.2. in externe locaties € 24,30
1.1.5. Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen
in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,10
1.1.6. Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
1.1.7. Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een (schriftelijke) aanvraag tot benoeming als (buitengewoon) ambtenaar
van de burgerlijke stand van een ambtenaar, die reeds door de
rechtbank is beëdigd en door een andere gemeente reeds is benoemd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand € 50,60
HOOFDSTUK 2 REISDOCUMENTEN (tarieven zijn wettelijk gelimiteerd)
1.2.1. het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.2.1.1. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90
1.2.1.2. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort) € 56,90
1.2.1.3. tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,90
1.2.1.4. tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2. en 1.2.1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 8,95
1.2.1.5. tot het beschrijven van een kind middels een bjschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2. en 1.2.1.3. € 20,90
1.2.1.6. tot het aanbrengen van een wijziging in anders dan bedoeld in 1.2.1.5., in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. € 8,95
1.2.1.7. tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) € 42,85
1.2.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandsche identiteitskaart
tegen jeugdtarief (tot en met 13 jaar) € 8,95
1.2.1.9. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij aanvraag, niet compleet kan worden overgelegd, worden de terzake verschuldigde leges, verhoogd met 50% tot een maximum van € 13,20
1.2.2.1 de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.3. alsmede in 1.2.1.7. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 41,00
1.2.2.2. het tarief als genoemd in 1.2.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4., slechts één keer per reisdocument berekend. het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met
een bedrag per bijschrijvingssticker van € 19,50
HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN
1.3.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 39,80
1.3.2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een
spoedprocedure tot het verstrekken van een rijbewijs, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 33,25 *
1.3.3. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij aanvraag, niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 14,00
1.3.4. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen € 8,20
1.3.5. Waarmerken/registreren van een EG/EER rijbewijs gratis
* wettelijk tarief
HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE
BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
1.4.1. Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
moet worden geraadpleegd.
1.4.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen
van een aanvraag:
1.4.2.1. Tot het verstrekken van gegevens:
per verstrekking € 10,10
1.4.2.2. vervallen
1.4.3. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doornemen
van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan
besteed kwartier € 10,10
1.4.4. Gegevens welke via geautomatiseerde weg worden verkregen
en waarbij ten behoeve van de aanvraag een specifieke selectie moet worden toegepast (via het programma "variabele uitvoer"), per pagina € 9,00
1.4.5. Gegevens welke via geautomatiseerde weg worden
verkregen en waarbij ten behoeve van de aanvraag gebruik kan worden gemaakt van het standaardpakket, per pagina € 1,55
1.4.6. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doornemen van één of meer kaartverzamelingen of registers, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,10
1.4.7. In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens op papier aan afnemers als bedoeld in artikel 91 Wet GBA en aan bijzondere derden als bedoeld in artikel 99 Wet GBA, per verstrekking € 2,80
1.4.8. Onverminderd het bepaalde in en krachtens 1.4.7. bedraagt het tarief ter zake van het op aanvraag van afnemers als bedoeld in artikel 91 Wet GBA en aan bijzondere derden als bedoeld in artikel 99 Wet GBA doornemen van de gemeentelijke basisadministratie personen voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,10
1.4.9. Onverminderd het bepaalde in en krachtens 1.4.7. bedraagt het tarief ter zake van het op aanvraag van afnemers als bedoeld in artikel 91 Wet GBA en aan bijzondere derden als bedoeld in artikel 99 Wet GBA doornemen van één of meer kaartverzamelingen of registers, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,10
HOOFDSTUK 5 VERSTREKKINGEN UIT HET KIEZERSREGISTER
1.5.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D 4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423). € 7,90
HOOFDSTUK 6 VERSTREKKINGEN OP GROND VAN WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS
1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,54*
* Wettelijk gelimiteerd.
HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN
1.7.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.7.1.1. een exemplaar van de begroting van de gemeente € 43,00
1.7.1.2. een exemplaar van de gemeenterekening
€ 43,00
1.7.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag:
1.7.2.1. tot het afsluiten van een abonnement voor een
kalenderjaar op de toezending van:
1.7.2.1.1. besluitenlijsten van het verhandelde in de gemeenteraadsvergaderingen € 43,00
1.7.2.1.2. besluitenlijsten met cassettebandjes, waarop het
besprokene in de gemeenteraadsvergaderingen is vastgelegd € 235,00
1.7.2.1.3. agenda's van raadscommissies, per commissie € 14,50
1.7.2.1.4. besluitenlijsten van raadscommissies, per commissie € 61,75
1.7.2.1.5. de voorstellen aan de raad, met dien verstande dat
verstrekking aan de pers en aan de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen kosteloos geschiedt € 43,00
1.7.3.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.7.3.1.1. een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening,
inclusief de bestaande aanvullingen € 15,90
1.7.3.1.2. een exemplaar van de Bouwverordening, inclusief de bestaande aanvullingen € 97,20
1.7.3.1.3. een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening,
inclusief de daarbijbehorende toelichting en bijlagen € 57,10
1.7.3.1.4. een exemplaar van een andere verordening, inclusief de bestaande aanvullingen € 9,50
HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE
1.8.1. Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,10
1.8.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, danwel de plaatselijke aanduiding, per inlichting € 3,15
1.8.3. Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per kwartier € 5,05
1.8.4.1. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag (on-line) opvragen van publiekrechtelijke beperkingen in het kader van de Wet
Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen is gelijk aan het hiervoor te berekenen tarief van het Kadasterkantoor.
1.8.4.2. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een document m.b.t. de publiekrechtelijke beperkingen als bedoeld onder 1.8.4.1. € 10,10
1.8.5. Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een uittreksel “Kadaster-online” € 10,80
HOOFDSTUK 9 OVERIGE PUBLIEKSZAKEN
1.9.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.1.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag is: overeenkomstig het tarief voor de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (“door de aanvrager te betalen”) zoals deze door het Ministerie van Justitie is vastgesteld en bekendgemaakt.
1.9.1.2. tot het verkrijgen van een attestatie de vita; € 10,10
1.9.1.3. tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening; € 10,10
19..1.4. een bewijs van Nederlanderschap € 10,10
HOOFDSTUK 10 GEMEENTEARCHIEF
1.10.1. Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,10
1.10.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
1.10.2.1. een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk:
1.10.2.1.1. per pagina op papier van A4-formaat € 0,15
1.10.2.1.2. per pagina op papier van een ander formaat € 0,25
1.10.2.2. een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 7,90
1.10.2.3. een kleurenkopie, per stuk:
-A4 formaat € 1,25
-A3 formaat € 2,50
HOOFDSTUK 11 HUISVESTINGSWET
1.11.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.11.1.1. tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548) € 53,95
1.11.1.2. tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid onderdeel b., van de Huisvestingswet
zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)
1.11.1.3. tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c., van de Huisvestingswet
zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)
1.11.1.4. tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet
zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen) )
1.11.2. voor een verklaring op medische gronden door een arts, benodigd voor een inschrijving in het register van urgent woningzoekenden worden de tarieven in rekening gebracht zoals deze jaarlijks door het AB van de GGD Hollands Midden worden vastgesteld. Het betreft hier de tarieven aangaande:
- dossieronderzoek *
- spreekuur *
- huisbezoek *
* tarieven worden van de G.G.D. Midden-Holland overgenomen en zijn exclusief BTW
HOOFDSTUK 12 LEEGSTANDSWET
n.v.t.
HOOFDSTUK 13 GEMEENTEGARANTIE
1.13.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag:
1.13.2.1 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening voor een particulier
€ 87,00
1.13.2.2. tot het verkrijgen van een gemeentegarantie voor een stichting of vereniging € 418,00
1.13.2.3 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening voor een stichting of vereniging € 418,00
HOOFDSTUK 14 MARKTSTANDPLAATSEN
1.14.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van de inschrijving in het register van gegadigden voor een marktstandplaats € 13,25
HOOFDSTUK 15 WINKELTIJDENWET
1.15.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.15.1.1. voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183) € 51,85
1.15.1.2. tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 51,85
1.15.1.3. tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing € 51,85
HOOFDSTUK 16 KANSSPELEN (* =wettelijk gelimiteerd)
1.16.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning
ingevolge artikel 30c van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483):
1.16.1.1. voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 56,50*
1.16.1.2. voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten
voor de eerste speelautomaat € 56,50*
en voor de tweede speelautomaat € 34,00*
1.16.1.3. voor één speelautomaat, welke vergunning geldt
voor een periode van langer dan vier jaar of voor
onbepaalde tijd € 226,50*
1.16.1.4. voor twee speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd
voor de eerste speelautomaat € 226,50*
en voor de tweede speelautomaat € 136,00*
1.16.2. de bedragen genoemd onder 1.16.1.1. en 1.16.1.2. zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat deze bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk
verhoogd worden.
1.16.3. het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 15,90
HOOFDSTUK 17 KINDEROPVANG
n.v.t.
HOOFDSTUK 18 TELECOMMUNICATIE
1.18.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,
plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet € 428,00
1.18.1.2 Het tarief als bedoeld onder 1.18.1.1 wordt, vermeerderd per strekkende meter sleuf aan werkzaamheden, ongeacht het type ondergrond, met een tarief van € 1,35
HOOFDSTUK 19 VERKEER EN VERVOER
1.19.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.19.1.1. voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt het tarief in rekening gebracht zoals deze door de Rijksdienst voor het wegverkeer wordt vastgesteld 1)
1.19.1.2. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1.
zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)
1.19.1.3. voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel, 7.1. van het Voertuigreglement wordt het tarief in rekening gebracht zoals deze door de Rijksdienst voor het wegverkeer wordt vastgesteld 1)
1.19.1.4. tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer
zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)
1.19.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.19.2.1. tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 8,20
1.19.2.2. voor een verklaring door een arts, benodigd voor de verkrijging van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in het voorgaande lid, worden de tarieven in rekening gebracht zoals deze door het AB van de GGD Hollands Midden worden vastgesteld.
- spreekuur *
- huisbezoek *
- dossieronderzoek *
1.19.2.3. tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van
een gehandicaptenparkeerplaats, inclusief de aanleg van deze parkeerplaats: € 181,00
* tarieven worden van G.G.D. Midden-Holland overgenomen en zijn exclusief BTW
1 ) omdat de Rijksdienst voor het wegverkeer (R.D.W.)
als "servicebureau" functioneert, bepaalt de R.D.W.
hiervoor het standaardtarief
1.19.2.4. het verkrijgen van een inritvergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening
het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
1.19.3. Indien een begroting als bedoeld in 1.19.2.4 is uitgebracht, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
HOOFDSTUK 20 DIVERSEN
1.20.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.20.1.1. gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina € 1,55
1.20.1.2. afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
1.20.2.1. per pagina op papier van A4-formaat € 0,15
1.20.2.2. per pagina op papier van een ander formaat € 0,25
1.20.3. een aanvraag tot het verkrijgen van:
kaarten, tekeningen en grootkopieën, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1. en 1.20.1.2. genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling
een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of grootkopie € 26,30
vermeerderd met € 0,15
voor elke dm² waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of grootkopie de 100 dm² te boven gaat;
1.20.4. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning of ontheffing, danwel van elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt,
voor zover deze stukken niet in deze of in een andere Belastingverordening zijn genoemd, per beschikking, geldig voor:
- één dag € 33,10
- twee dagen tot en met twee maanden € 39,90
- een kwartaal € 79,70
- een halfjaar € 119,45
- een jaar € 159,00
- langer dan één jaar € 316,00
1.20.5. stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 1,55
1.20.6. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.20.6.1. een ventvergunning of een standplaatsvergunning
geldig voor:
- één dag € 37,45
- twee dagen tot en met twee maanden € 46,30
- een kwartaal € 92,70
- een halfjaar € 138,00
- een jaar € 185,00
1.20.6.2. een kapvergunning € 142,00
120.7. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.20.7.1. tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie (Stb. 1994,300);
1.20.7.2. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie;
1.20.7.3. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie;
1.20.7.4. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie;
1.20.7.5. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13 van de Wet op de openluchtrecreatie;
1.20.7.6. tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie.
zie tarieven onderdeel 1.20.4. (beschikkingen, algemeen)
1.20.8 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanleggen van een perceelaansluiting als bedoeld in hoofdstuk II, artikel 3, lid 1, van de Aansluitverordening Riolering Gemeente Waddinxveen:
1.20.8.1. voor een enkelvoudige perceelaansluiting € 338,00
1.20.8.2. voor 2 t/m 5 aansluitingen € 479,00
1.20.8.3. voor 6 t/m 10 aansluitingen € 563,00
1.20.8.4. voor 11 t/m 25 aansluitingen € 780,00
1.20.8.5. voor 26 t/m 50 aansluitingen € 1.037,00
1.20.8.6. voor meer dan 50 aansluitingen € 1.733,00
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
|
2.1.1.1 |
aanlegkosten: |
|
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.2 |
bouwkosten: |
|
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.3 |
sloopkosten: |
|
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.4 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
|
|
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
|
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
|
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
2.2.1 |
met betrekking tot de vraag of voor een, op basis van dat verzoek uitgewerkt, (bouw)plan bouwvergunning, toestemming of ontheffing zou kunnen worden verleend |
€ 264,- |
2.2.2 |
Die planontwikkeling betrekking heeft op een ontheffing zoals bedoeld in artikel 3.6, lid 1 sub c, 3.22, 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening |
€ 450,- |
2.2.3 |
Die betrekking heeft op een projectbesluit zoals bedoeld in de artikelen 3.10, 3.27 of 3.29 van de Wet ruimtelijke ordening of op een bestemmingsplanherziening |
€ 1.216,- |
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
|
|
|
|
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.1.1.1 |
indien de bouwkosten € 5.000 of minder bedragen: |
€ 207,- |
2.3.1.1.2 |
indien de bouwkosten € 5.001 tot en met € 10.000 bedragen: |
€ 300,- |
2.3.1.1.3 |
indien de bouwkosten € 10.001 tot en met € 20.000 bedragen: |
€ 392,- |
2.3.1.1.4 |
indien de bouwkosten € 20.001 tot en met € 35.000 bedragen: |
€ 392,- |
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 20.000,- |
2% |
|
2.3.1.1.5 |
indien de bouwkosten € 35.001 tot en met € 100.000 bedragen: |
€ 710,- |
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 35.000; |
1,8% |
|
2.3.1.1.6 |
indien de bouwkosten € 100.000 tot € 1.000.000 bedragen: |
€ 1.947, |
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 100.000; |
1,6% |
|
2.3.1.1.7 |
indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen: |
€17.183, |
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 1.000.000; |
1,4% |
2.3.1.2 |
Welstandstoets |
|
|
Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor het advies van de welstandscommissie moet worden dan wel de stadsbouwmeester moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1. berekende bedrag als volgt verhoogd: |
|
2.3.1.2.1 |
Indien de bouwkosten € 4.000 of minder bedragen: |
€ 55,-- |
2.3.1.2.2 |
Indien de bouwkosten € 4.001 tot en met € 25.000 bedragen: |
€ 51,-- |
vermeerderd met: van de bouwkosten |
0,2% |
|
2.3.1.2.3 |
Indien de bouwkosten € 25.001 tot en met € 120.000 bedragen: |
€ 77,-- |
vermeerderd met: van de bouwkosten |
0,11% |
|
2.3.1.2.4 |
Indien de bouwkosten € 120.001 tot en met € 230.000 bedragen: |
€ 123,-- |
vermeerderd met: van de bouwkosten |
0,11% |
|
2.3.1.2.5 |
Indien de bouwkosten € 230.001 tot en met € 455.000 bedragen: |
€ 262,-- |
vermeerderd met: van de bouwkosten |
0,06% |
|
2.3.1.2.6 |
Indien de bouwkosten meer dan € 455.000 bedragen: |
€ 494,-- |
vermeerderd met: van de bouwkosten |
0,025% |
|
2.3.1.2.7 |
Adviezen inzake reclames |
€ 55,-- |
|
|
|
2.3.1.3 |
Beoordeling bodemrapport |
|
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
|
2.3.1.3.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
€ 366,--; |
2.3.1.3.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
€ 366,--. |
|
|
|
2.3.1.4 |
Verplicht advies agrarische commissie |
|
2.3.1.4.1 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld: |
€ 444,--, |
2.3.1.4.2 |
Indien echter het advies betreft een nieuwe vestigingen of bedrijfsverplaatsingen, bedraagt het tarief: |
€ 575,-- |
2.3.1.4.3 |
Indien het advies betreft waarin ook wordt verzocht uitspraken van de commissie voor beroep en bezwaarschriften en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken, bedraagt het tarief: |
€ 810,--. |
|
|
|
2.3.1.5 |
Achteraf ingediende aanvraag |
|
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: |
100% |
|
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een maximum van € 1.500,--. |
|
|
|
|
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
|
2.3.2.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.2.1.1 |
indien de bouwkosten € 5.000 of minder bedragen: |
€ 207,--; |
2.3.2.1.2 |
indien de bouwkosten € 5.001 tot en met € 10.000 bedragen: |
€ 296,--; |
2.3.2.1.3 |
indien de bouwkosten € 10.001 tot en met € 20.000 bedragen: |
€ 386,--; |
2.3.2.1.4 |
indien de bouwkosten € 20.001 tot en met € 35.000 bedragen: |
€ 482,--, |
|
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 20.000 |
1,5% |
2.3.2.1.5 |
indien de bouwkosten € 35.001 tot en met € 100.000 bedragen: |
€ 911,--, |
|
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 35.000; |
1,3% |
2.3.2.1.6 |
indien de bouwkosten € 100.000 tot € 1.000.000 bedragen: |
€ 2.143, |
|
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 100.000; |
1,2% |
2.3.2.1.7 |
indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen: |
€11.790, |
|
vermeerderd met: van de bouwkosten boven de € 1.000.000; |
1,0% |
|
|
|
2.3.2.2 |
Beoordeling bodemrapport |
|
|
Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt. |
|
|
|
|
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: |
|
2.3.3.1
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ 450,--, |
|
vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. |
|
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ 450,--, |
|
vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. |
|
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
|
2.3.3.3.1 |
Indien de bouwkosten niet meer dan € 35.000 bedragen |
€ 1.216,- |
2.3.3.3.2 |
Indien de bouwkosten meer dan € 35.000 maar niet meer dan € 100.000 bedragen: |
€ 1.216,- |
|
vermeerderd met |
0,2% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 35.000. |
|
2.3.3.3.3 |
Indien de bouwkosten meer dan € 100.000 maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen: |
€ 1.354,- |
|
vermeerderd met van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 100.000. |
0,1% |
2.3.3.3.4 |
Indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen |
€ 2.306,- |
|
vermeerderd met |
0,05% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 1.000.000. |
|
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): |
€ 450,--. |
|
vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. |
|
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ 1.587,- |
2.3.3.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
|
2.3.3.6.1 |
Indien de bouwkosten niet meer dan € 35.000 bedragen |
€ 1.750,-; |
2.3.3.6.2 |
Indien de bouwkosten meer dan € 35.000 maar niet meer dan € 100.000 bedragen |
€ 1.750,-, |
|
vermeerderd met |
0,2% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 35.000. |
|
2.3.3.6.3 |
Indien de bouwkosten meer dan € 100.000 maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen |
€ 1.880,-, |
|
vermeerderd met van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 100.000. |
0,1% |
2.3.3.6.4 |
Indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen |
€ 2.780,- |
|
vermeerderd met |
0,05% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 1.000.000. |
|
2.3.3.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
|
2.3.3.7.1 |
Indien de bouwkosten niet meer dan € 35.000 bedragen |
€ 1.216,-; |
2.3.3.7.2 |
Indien de bouwkosten meer dan € 35.000 maar niet meer dan € 100.000 bedragen |
€ 1.216,-, |
|
vermeerderd met |
0,2% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 35.000. |
|
2.3.3.7.3 |
Indien de bouwkosten meer dan € 100.000 maar niet meer dan € 1.000.000 bedragen |
€ 1.354,-, |
|
vermeerderd met |
0,1% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 100.000. |
|
2.3.3.7.4 |
Indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen |
€ 2.306,-, |
|
vermeerderd met |
0,05% |
|
van de meerdere vastgestelde bouwkosten boven de € 1.000.000. |
|
2.3.3.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ 450,--, |
|
vermeerderd met 1% van de bouwkosten boven de € 25.000. |
|
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ 528,--; |
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ 528,--; |
2.3.4.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€ 1.587,--; |
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ 528,--; |
2.3.4.5
|
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ 1.587,-; |
2.3.4.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
€ 1.587,--; |
2.3.4.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
€ 1.587,--; |
2.3.4.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ 528,--; |
|
|
|
|
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
|
2.3.5 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.5.1 |
Voor nieuwbouw |
€ 601,--. |
2.3.5.2 |
Voor bestaande bouw met een vloeroppervlakte van het bouwwerk van: |
|
2.3.5.2.1 |
200 m2 of minder |
€ 601,--; |
2.3.5.2.2 |
Meer dan 200 m2 maar niet meer dan 1.000 m2 |
€ 601,--, |
|
vermeerderd met: |
€0,35/m2 |
|
boven het vloeroppervlak van 200 m2 |
|
2.3.5.2.3 |
Meer dan 1.000 m2 maar niet meer dan 5.000 m2 |
€ 898,--, |
|
vermeerderd met: |
€0,10/m2 |
|
boven het vloeroppervlak van 1.000 m2 |
|
2.3.5.2.4 |
Meer dan 5.000 m2 |
€ 1.321,--, |
|
vermeerderd met: |
€0,01/m2 |
|
boven het vloeroppervlak van 5.000 m2 |
|
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
||
2.3.6 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|
2.3.6.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht: |
|
2.3.6.1.1 2.3.6.1.2 |
Indien de bouwkosten minder dan € 20.000 bedragen: Indien de bouwkosten € 20.000 of meer bedragen: |
€ 250,--; € 500,--. |
|
|
|
|
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
|
2.3.7.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede) betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.7.1.1 |
Indien niet meer dan 150 m3 sloopafval vrijkomt: |
€ 222,--; |
2.3.7.1.2 |
Indien meer dan 150 m3 maar niet meer dan 500 m3 sloopafval vrijkomt |
€ 397,--; |
2.3.7.1.3 |
Indien meer dan 500 m³ sloopafval vrijkomt: |
€ 556,--. |
|
|
|
|
Beoordeling bodemrapport |
|
2.3.7.2 |
Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden. |
|
|
|
|
2.3.8 |
Aanleggen of veranderen weg |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
2.3.9 |
Uitweg/inrit |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
|
|
2.3.10 |
Kappen |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 142,-- |
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|
2.3.11.1 |
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: |
€ 528,--; |
2.3.11.2 |
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: |
€ 528,--. |
2.3.12 |
Andere activiteiten |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: |
|
2.3.12.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 346,--; |
2.3.12.2 |
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.12.2.1 |
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning; |
|
2.3.12.2.2 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
2.3.13 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.13.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
|
2.3.13.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
|
2.3.14 |
Advies |
|
2.3.14.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
2.3.14.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
|
|
2.3.15 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
2.3.15.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
|
2.3.15.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ 1.000,--; |
2.3.15.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
2.3.15.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
|
2.4.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt: |
|
2.4.2.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: |
2% |
|
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
|
2.4.2.2 |
bij 10 tot 15 activiteiten: |
3% |
|
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
|
2.4.2.3 |
bij 15 of meer activiteiten: |
5% |
|
van de voor die activiteiten verschuldigde leges. |
|
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
|
|
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
|
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 5 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
75% |
2.5.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 5 weken na het in behandeling nemen ervan maar voor het verlenen of weigeren ervan: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
50% |
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
|
|
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: |
25% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
|
|
|
|
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
|
2.5.3.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
25% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
|
2.5.3.2
|
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
|
|
|
|
2.5.4 |
Minimumbedrag voor teruggaaf |
|
|
Een bedrag minder dan € 50,-- wordt niet teruggegeven. |
|
|
|
|
2.5.5 |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen |
|
|
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend. |
|
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: |
€ 150,50 |
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: |
€ 103, |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8 |
Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op een (bouw)plan waarvoor een (partiële) herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 , of een wijzigings- c.q. uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a en b van de Wet ruimtelijke ordening in procedure moet worden gebracht, wordt het overeenkomstig 2.3.1. tot en met 2.4.4. berekende bedrag verhoogd met de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten. |
|
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
2.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening |
€ 104,--. |
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
2.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ 150,--. |
TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN
HOOFDSTUK 1 HORECA
3.1.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386) € 271,00
3.1.2. Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 31,75
3.1.3. Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 31,75
3.1.4. een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf (gebaseerd op artikel 2.3.1.2 van de A.P.V.). € 219,00
HOOFDSTUK 2 ORGANISEREN EVENEMENTEN OF MARKTEN
3.2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
3.2.1.1 een evenementenvergunning geldig voor:
-één dag € 52,90
-ten hoogste één week € 106,00
-ten hoogste één maand € 212,00
-voor een periode langer dan één maand € 530,00
HOOFDSTUK 3 PROSTITUTIEBEDRIJVEN
-
een vergunning ingevolge artikel 3.2.1., tweede c.q. derde lid
van de Algemene Plaatselijke Verordening tot het exploiteren
van een seksinrichting respectievelijk van een escortbedrijf € 804,00
N.B. In de in deze tabel opgenomen tarieven zijn eventuele portokosten niet inbegrepen.
Behorende bij raadsbesluit
van 16 december 2009 / 30 juni 2010
de griffier van de gemeente Waddinxveen,
(mr. F.W. van der Dussen)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl