Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR50521
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR50521/1
Regeling vervallen per 04-06-2015
Verordening inzake de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken (Inspraakverordening).
Geldend van 01-01-2007 t/m 03-06-2015
Intitulé
Verordening inzake de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken (Inspraakverordening).dat hij op 26 april 2001 de 'Inspraakverordening gemeente Druten 2001' heeft vastgesteld;
dat aanpassing van de verordening aan hogere wetgeving noodzakelijk is;
dat wordt aangesloten bij de modelinspraakverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, zoals aangeboden bij circulaire van 22 augustus 2003, nr. Lbr. 03/114 en de daarbij behorende toelichting, met uitzondering van het daarin opgenomen artikel 2, lid 3;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 oktober 2006;
gelet op het bepaalde in artikel 150 van de Gemeentewet;
BESLUIT:Vast te stellen de navolgende verordening:
Verordening inzake de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken (Inspraakverordening)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De verordening verstaat onder:
a. inspraak: het betrekken van ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid;
b. inspraakprocedure: de wijze waarop de inspraak gestalte wordt gegeven; c. beleidsvoornemen: het voornemen van het bestuursorgaan tot het vaststellen of wijzigen van beleid.
Artikel 2 Onderwerp van inspraak
1. Elk bestuursorgaan besluit ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid.
2. Inspraak wordt altijd verleend indien de wet daartoe verplicht.
3. Geen inspraak wordt verleend:
a. ten aanzien van ondergeschikte herzieningen van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen;
b. indien inspraak bij of krachtens wettelijk voorschrift is uitgesloten;
c. indien sprake is van uitvoering van hogere regelgeving waarbij het bestuursorgaan geen of nauwelijks beleidsvrijheid heeft;
d. inzake de begroting, de tarieven voor gemeentelijke dienstverlening en belastingen bedoeld in hoofdstuk XV van de Gemeentewet;
e. indien de uitvoering van een beleidsvoornemen dermate spoedeisend is dat inspraak niet kan worden afgewacht;
f. indien het belang van inspraak niet opweegt tegen het belang van de verantwoordelijkheid van de gemeente voor kwetsbare groepen in de samenleving;
g. ten aanzien van de voorbereiding van besluiten op grond van de artikelen 11, 19, 23 en 30 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, tenzij het een bestemmingsplan betreft dat opgenomen is in de Meerjarenplanning Actualisatie Bestemmingsplannen.
Artikel 3 Inspraakgerechtigden
Inspraak wordt verleend aan ingezetenen en belanghebbenden.
Artikel 4 Inspraakprocedure
1. Op inspraak is de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
2. Het bestuursorgaan kan voor een of meer beleidsvoornemens een andere inspraakprocedure vaststellen.
Artikel 5 Eindverslag
1. Ter afronding van de inspraak maakt het bestuursorgaan een eindverslag op.
2. Het eindverslag bevat in elk geval:
a. een overzicht van de gevolgde inspraakprocedure;
b. een weergave van de zienswijzen die tijdens de inspraak mondeling of schriftelijk naar voren zijn gebracht;
c. een reactie op deze zienswijzen, waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het beleidsvoornemen wordt overgegaan.
3. Het bestuursorgaan maakt het eindverslag op de gebruikelijke wijze openbaar.
4. De burgemeester vermeldt het eindverslag in zijn burgerjaarverslag.
Artikel 6 Intrekking oude verordening
De ‘Inspraakverordening gemeente Druten 2001’, vastgesteld op 26 april 2001, wordt per datum van de inwerkingtreding van de nieuwe verordening ingetrokken.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt op de achtste dag na de dag van bekendmaking in werking.
Artikel 8 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Inspraakverordening gemeente Druten 2006’.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl