Regeling vervallen per 14-04-2016

Verordening Bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland

Geldend van 01-01-2002 t/m 13-04-2016

Intitulé

Verordening Bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland

Bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland

Het algemeen bestuur van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland;

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 14 november 2001;

kennis genomen hebbende van de verklaringen van geen bezwaar van de aan Regiotaxi Rivierenland deelnemende gemeenten;

gelet op de plicht van de gemeenten om zorg te dragen voor de verlening van vervoersvoorzieningen ten behoeve van de deelneming aan het maatschappelijk verkeer van de in de gemeenten woonachtige gehandicapten op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten;

gelet op artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 3 lid 2 van de RegelingIntergemeentelijk Orgaan Rivierenland (RIOR);

BESLUIT:

in te stellen een bestuurscommissie ten behoeve van het collectief vraagafhankelijk vervoer in de regio Rivierenlanden het Land van Maasen Waal en tot vaststelling van de volgendeverordening,regelende de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van deze bestuurscommissie.

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. regeling: de 'Regeling Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland';

b. gemeenten: de aan het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland deelnemende gemeenten met uitzondering van de gemeente Maasdriel, en de gemeenten Druten en West Maas en Waal;

c. algemeen bestuur: het algemeen bestuur van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland;

d.dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland;

e.bestuurscommissie: de in deze verordening bedoelde bestuurscommissie ex artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

f. wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen;

g. collectief vraagafhankelijk vervoer (CW), onder de naam RegiotaxiRivierenland: openbaar vervoer dat op afroep beschikbaar is en pastbinnen de regelingen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en dat toegankelijk is voor Wvg-geïndiceerden (Wet voorzieningen gehandicapten);

h. projectleiderRegiotaxi Rivierenland: de ambtenaar die is aangewezen om de bestuurscommissie te ondersteunen in de uitoefening van haar taken;

i. Wvg: Wet voorzieningen gehandicapten;

j. Convenant: overeenkomst tussen de provincie Gelderland en het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland waarin de wederzijdse rechten en plichten met betrekking tot Regiotaxi Rivierenland worden geregeld;

k. Vervoerder: organisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering Regiotaxi Rivierenland;

I.vervoerreglement: reglement, waarin een beschrijving is gegeven van de rechten en plichten van de reiziger, de vervoerder en het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland bij de uitvoering van Regiotaxi Rivierenland.

Artikel 2 Doel en taken van de bestuurscommissie

  • 1 De bestuurscommissie stelt zich ten doel de mobiliteitsmogelijkhedenvan de inwonersvan de gemeenten te verbeteren. Onderdeel van ditdoel is het verbeteren van de mobiliteitsmogelijkheden voor gehandicapten, zodat gemeenten (grotendeels) kunnen voldoen aan de zorgplichtzoals bedoeld in artikel2 van de Wvg.

  • 2 De bestuurscommissie tracht dit doel te verwezenlijkendoor:

    a. (kwaliteits-)criteria op te stellen waaraan Regiotaxi Rivierenland dient te voldoen;

    b. de voorbereidingen te treffenvoor het selecteren door het algemeen bestuur van een vervoerder die zo veel mogelijk aan deze criteria (kan) voldoet (voldoen);

    c. de kwaliteit van de dienstverleningvan de vervoerderop regelmatige basis te monitoren;

    d. de uitkomsten van de monitoring te benutten voor het verbeteren van Regiotaxi Rivierenland;

    e. het opstellen van een, door het algemeen bestuur vast te stellen, vervoerreglement inclusief klachtenprocedure, dat als basis dient voor de kwaliteit van de dienstverlening door de vervoerder;

    f. Regiotaxi Rivierenland af te stemmen met andere vervoersystemen binnen en buiten de regio Rivierenlanden het Land van Maas en Waal.

  • 3 De bestuurscommissie leeftde bepalingen die zijnopgenomen in het convenant na.

Artikel 3 Bevoegdheden en bestuurlijke/beleidsmatige taken

  • 1 De bestuurscommissie beschikt met toepassing van artikel 25 lid 3 Wgr over de wettelijk overdraagbare bevoegdheden van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur die nodig zijn om de in artikel 2 omschreven doelstellingen taken te verwezenlijken.

  • 2 Naast de uitzonderingengenoemd in artikel25 lid3 van de Wgr is de bestuurscommissie niet bevoegd:

    a. tot het aangaan van overeenkomsten ter verkrijging,vervreemding of bezwaring van registergoederen;

    b. tot het aangaan van overeenkomsten die het lORbinden;

    c. tot benoeming en ontslag van medewerkers van Regiotaxi Rivierenland in dienst bij het lOR;

    d. deze bevoegdheid komt exclusiefaan het dagelijks bestuur toe.

  • 3 De bestuurscommissie is belast met de volgende taken:

    a. het opstellen van een vervoerreglementen een klachtenprocedure;

    b. het opstellen van een jaarprogramma, waarin de voornemens van de bestuurscommissie staan ten aanzien van de dienstverlening voor het komend jaar;

    c. het bewaken van de uitvoeringvan de doelstelling, zoals omschreven in artikel 2;

    d. het opstellen van de begroting, begrotingswijzigingen, jaarrekening en jaarverslag en formatieplan;

    e. de bestuurscommissie biedt de bij lid a, b en d genoemde stukken via het Dagelijks Bestuur ter vaststellingaan het algemeen bestuur aan.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1 De bestuurscommissie bestaat uit 5 leden, te weten:

    a. 3 leden namens de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten die deelnemen aan Regiotaxi Rivierenland; hierbij wordt gestreefd naar regionale spreiding;

    b. 1 lidnamens het college van gedeputeerde staten van Gelderland;

    c. 1 lidnamens het dagelijks bestuur, te weten de portefeuillehouderverkeer en vervoer.

  • 2 De leden als bedoeld in het eerste lidworden benoemd en ontslagen door het algemeen bestuur op voordracht van de in dit lidgenoemde afvaardigende organisaties.

  • 3 Niet tot lid benoembaar zijn personen die in dienst zijn van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland of die uit andere hoofde dan als bestuurder een zakelijk belang hebben bij (de werkzaamheden van) de bestuurscommissie, alsmede echtgenoten, levenspartners en bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad van zulke personen.

  • 4 De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Voor tussentijdse vacatures wordt binnen twee maanden een nieuwe voordracht gedaan.

  • 5 Leden houden bij het verlies van de hoedanigheid, waarin zij zijn voorgedragen, tevens op lid van de bestuurscommissiete zijn.

Artikel 5 Voorzitter en plaatsvervangend voorzitter

  • 1 Het lid namens het dagelijks bestuur, als bedoeld in artikel 4, 1elid sub c, is voorzitter van de bestuurscommissie.

  • 2 De gemeentelijke vertegenwoordiging, als bedoeld in artikel 4, 1elid sub a, wijst uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3 De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de bestuurscommissie.

  • 4 De voorzitter draagt zorg voor de voorbereiding en de uitvoering van de besluiten van de bestuurscommissie.

  • 5 De voorzitter tekent alle stukken die van de bestuurscommissie uitgaan.

  • 6 De voorzitter wordt in voorkomende gevallen vervangen door de plaatsvervangend voorzitter, als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 6 Secretaris/projectleider

  • 1 Het dagelijks bestuur wijst de secretaris van de bestuurscommissie aan. De secretaris is tevens projectleider Regiotaxi Rivierenland. Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat de secretaris/projectleider, nadat de bestuurscommissie over het voornemen tot benoeming en ontslag advies heeft uitgebracht. Ingeval van schorsing vindt zo mogelijk van tevoren overleg met de bestuurscommissie plaats.

  • 2 De secretaris heeft in de vergaderingen van de bestuurscommissie een adviserende stem.

  • 3 Alle stukken die uitgaan van de bestuurscommissie worden mede door de secretaris van de bestuurscommissie ondertekend.

Artikel 7 Taken secretaris/projectleider

Tot de taken van de secretaris/projectleider behoren onder meer:

- het voorbereiden en verslagleggen van de vergaderingen van de bestuurscommissie en het uitvoeren van de besluiten van de bestuurscommissie;

- het opstellen van een concept-vervoerreglement (inclusief klachtenprocedure), conceptjaarprogramma, de concept-begroting, het concept-jaarverslag en de concept-jaarrekening en het verzamelen van statistische gegevens;

- het periodiek verstrekken van informatie aan de bestuurscommissie en het dagelijks bestuur over het gevoerde financieel beleid en beheer;

- het (laten) uitvoeren van periodiek onderzoek (monitoren) naar de kwaliteit van de dienstverlening van de vervoerder;

- het voeren van overleg met gemeenten, vervoerder, provincie en overige partijen.

Hoofdstuk 4 Werkwijze

Artikel 8 Openbaarheid vergaderingen

  • 1 De vergaderingen van de bestuurscommissie worden in het openbaar gehouden.

  • 2 De deuren worden gesloten wanneer een van de aanwezige leden daarom verzoekt en minimaal drie leden met dit verzoek instemmen.

Artikel 9 Vergaderingen en besluiten

  • 1 De vergaderingen van de bestuurscommissie worden als regel gehouden in het lOR-kantoor te Tiel.

  • 2 De bestuurscommissie vergadert ten minste twee maal per jaar.

  • 3 Vergaderingen worden voorts gehouden, wanneer de voorzitter dit wenselijk acht of indien twee van de andere leden daartoe schriftelijk en onder opgave van de onderwerpen aan de voorzitter het verzoek richten.Indien de vergadering nietbinnen drie weken bijeen wordt geroepen, is de verzoeker bevoegd zelf een vergadering bijeen te roepen met inachtneming van de vereiste formaliteiten.

  • 4 De oproep tot de vergadering geschiedt schriftelijkten minste vijf werkdagen van tevoren, de dag van de oproep en die van de vergadering niet meegerekend.

  • 5 De oproep vermeldt, behalve plaats en tijdstip van de vergadering, tevens een agenda.

  • 6 Elk lid van de bestuurscommissie is bevoegd om in een naar zijn oordeel spoedeisend geval ter vergadering voor te stellen een onderwerp aan de agenda toe te voegen. De bestuurscommissie beslist ter vergadering of, en zo ja in hoeverre, aan een voorstel als bedoeld in dit lid, gevolg wordt gegeven.

  • 7 Indien in een vergadering alle leden aanwezig zijn, kunnen over alle onderwerpen geldige besluiten worden genomen, mits met algemene stemmen, ook al zijn de voorschriften voor het oproepen en houden van vergaderingen niet in acht genomen.

  • 8 De bestuurscommissie kan ter vergadering alleen rechtsgeldige besluiten nemen, indien de meerderheid van de zittinghebbende leden aanwezig is.

  • 9 Stemmingen geschieden mondeling, tenzij een lid schriftelijke stemming verlangt.

    Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes. Blanco en ongeldige stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.

  • 10 Ieder lid van de bestuurscommissie heeft recht op het uitbrengen van een stem. Alle besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bij het staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 11 Het door de voorzitter van de vergadering uitgesproken oordeel omtrent de uitslag van de stemming is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voorzover werd gestemd over een schriftelijkvastgelegd voorstel. Wordt onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijkgeschiedde en een lid van de bestuurscommissie dit verlangt. Het te nemen besluit wordt schriftelijkvastgelegd. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.

  • 12 Van het verhandelde in de vergaderingen worden door of namens de secretaris notulen gemaakt. Deze notulen worden in de eerstvolgende vergadering van de bestuurscommissie vastgesteld.

  • 13 De bestuurscommissie kan ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk hun mening te uiten en schriftelijk bevestigd hebben geen bezwaar te hebben tegen deze wijze van besluitvorming. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de secretaris een relaas opgemaakt.

Artikel 10 Financiën

  • 1 De begroting van de bestuurscommissie is een afgezonderd onderdeel van de begroting van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland.

  • 2 De bestuurscommissie draagt er zorg voor dat jaarlijksvoor 1 april de ontwerp-begroting voor het komende kalenderjaar aan het dagelijks bestuur wordt aangeboden. Voor het overige is artikel 26 RIOR overeenkomstig van toepassing.

  • 3 De inkomsten worden gevormd door:

    a. bijdragenvan de gemeenten:

    b. bijdragenvan de provincie;

    c. alle overigeop wettige wijzeverkregen middelenen baten:

  • 4 De bestuurscommissie draagt er zorg voor dat jaarlijks voor 1 april de rekening over het afgelopen jaar via het dagelijks bestuur wordt aangeboden aan het algemeen bestuur.

  • 5 De bestuurscommissie legt, in overleg met het dagelijks bestuur, afspraken vast over de facilitaire dienstverleningen ondersteuning vanuitde organisatie van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland ten behoeve van de Regiotaxi Rivierenland-taken, met inbegrip van de daaraan verbonden kosten.

Hoofdstuk 5 Verhouding bestuur van het Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland -Bestuurscommissie

Artikel 11 Informatie en verantwoording

  • 1 De bestuurscommissie is voor de uitoefeningvan de aan haar toegekende bevoegdheden verantwoordingverschuldigdaan het dagelijksen algemeen bestuur en verstrekt daartoe terstond alle gevraagde inlichtingen.De bestuurscommissie verstrekt aan het dagelijksbestuur alle informatiedie van belang is voor een juiste beoordelingvan het door de bestuurscommissie gevoerde beleid.

  • 2 De bestuurscommissie brengt jaarlijksschriftelijkverslag uitvan haar werkzaamheden aan het dagelijksen algemeen bestuur.

  • 3 De bestuurscommissie brengt, hetzijop verzoek, hetzij uiteigen beweging advies uit aan het dagelijks en algemeen bestuur en aan de gemeenten.

Artikel 12 Wijziging en intrekking van de verordening

  • 1 Zowelde bestuurscommissie als het dagelijksbestuur kunnen het algemeen bestuur een voorstel doen omtrent wijzigingof intrekkingvan deze verordening.

  • 2 Indien het dagelijks bestuur voornemens is een voorstel aan het algemeen bestuur te doen om deze verordening te wijzigen of in te trekken, dan wordt de bestuurscommissie in de gelegenheid gesteld om terzake schriftelijk advies uit te brengen.

  • 3 De bestuurscommissie is verplicht binnen twee maanden na verzendingvan het verzoek om advies, als bedoeld in het vorige lid, haar advies aan het dagelijks bestuur te overleggen.

  • 4 Voorstellen tot wijziging of intrekking van deze verordening worden, met inachtneming van het bepaalde in de leden 1 tot en met 3, door het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur aangeboden.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 13

Het algemeen bestuur kan ter uitvoering van onderwerpen uit deze verordening nadere regels stellen.

Artikel 14

In gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het algemeen bestuur.

Artikel 15

De verordeningtreedt in werking op 1 januari 2002.

Artikel 16

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening Bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland'.

1 Toelichting op de Verordening Bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland

Regiotaxi Rivierenland wordt per 1 januari 2002 ingevoerd. Het jaar2001 staat in het teken van de implementatie van het CW-systeem.

Belangrijke onderdelen hiervan zijn: Europese aanbesteding, communicatie richting de gebruikersgroepen en het voorbereiden van de start van het systeem met de gekozen vervoerder. Tot de invoering van het systeem, dus tot en met 31 december 2001, stuurt de stuurgroep Regiotaxi Rivierenland het project aan. Vanaf het moment van invoering, dus per 1 januari 2002, is een 'zwaardere' bestuurlijke aansturing vereist. Hiervoor wordt een bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland in het leven geroepen.

Waarom een bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland?

· De complexiteit en hoge kosten van Regiotaxi Rivierenland vereisen een stevige bestuurlijke aansturing.

· Een bestuurscommissie kan het CW-systeem effectief en efficiënt aansturen.

· De bestuurscommissie kan het Regiotaxi Rivierenland-project inhoudelijk zelfstandig aansturen en verantwoording afleggen aan het dagelijks en algemeen bestuur van het lOR. Hierdoor is het Regiotaxi Rivierenland-project, hoewel geïntegreerd in het lOR, toch een zelfstandige eenheid.

· De ervaringen met de bestuurscommissies StER en RIOR zijn goed.

· De regio Achterhoek was de eerste regio in Nederland met een CW-systeem. Onlangs zijn het systeem en de wijze van aansturing geëvalueerd. Op basis hiervan is voorgesteld CW onder te brengen bij de regio en de aansturing door een bestuurscommissie te laten doen. Op dit moment is CW ondergebracht bij de centrumgemeente en vindt de aansturing door een stuurgroep plaats

Verhouding bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland en stuurgroep Regiotaxi Rivierenland

Aansturing van Regiotaxi Rivierenland tot en met 31 december 2001

De implementatie van Regiotaxi Rivierenland vindt plaats onder verantwoordelijkheid van destuurgroep Regiotaxi Rivierenland. De stuurgroep Regiotaxi Rivierenland is bij de start van hetproject in 1999 geformeerd. In de stuurgroep zijn alle deelnemende gemeenten met een collegelid vertegenwoordigd. Een kerngroep bereidt de stuurgroep voor en bestaat uit bestuurlijkvertegenwoordigers uit de Betuwe, het Land van Maas en Waal en de Bommelerwaard. In hetprojectteam zijn alle deelnemende gemeenten ambtelijk vertegenwoordigd. De provincie is ookvertegenwoordigd in de stuur- en kerngroep en het projectteam.

Aansturing van Regiotaxi Rivierenland vanaf 1januari 2002

Vanaf het moment dat het systeem gaat draaien, dus per 1januari 2002, stuurt de bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland aan. De oude structuur (kerngroep, stuurgroep en ambtelijk projectteam) verandert vanaf dat moment. De kerngroep wordt vervangen door de bestuurscommissie. De stuurgroep wordt een bestuurlijke klankbordgroep voor de bestuurscommissie en komt voorafgaand aan de bestuurscommissievergaderingen bij elkaar. Het ambtelijk projectteam komt voorafgaand aan de bestuurlijke klankbordgroep bij elkaar. Deze structuur zorgt ervoor dat alle gemeenten ambtelijk en bestuurlijk in de beginfase nauw bij Regiotaxi Rivierenland betrokken blijven.

Algemene toelichting op de artikelen

Juridische basis bestuurscommissie

De wettelijke basis voor het instellen van een bestuurscommissie is artikel 25 van de Wet op deGemeenschappelijke Regeling (Wgr). Volgens dit artikel kan het algemeen bestuur (ab) van het openbaar lichaam met het oog op de behartiging van bepaalde belangen een bestuurscommissie instellen indien de regeling in deze mogelijkheid voorziet. Artikel 3 lid 2 van de Regeling Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland (RIOR) voorziet in deze mogelijkheid. De bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland heeft dus voldoende juridische basis. In de verordening worden onderwerpen als taken, bevoegdheden en werkwijze van de bestuurscommissie geregeld.

Democratische controle op de taakuitoefening van de bestuurscommissie.

Een bestuurscommissie kan met het oog op de te behartigen belangen, besluiten nemen. Eenbestuurscommissie is wel een extra schijf in het besluitvormingsproces en staat verder van de besturen van de deelnemende gemeenten af dan het ab of het dagelijks bestuur (db).De vraag rijst of door de grootte van de afstand tot de gemeenteraden de democratische controle op het functioneren van de bestuurscommissie nog wel mogelijk is. In artikel 25 lid 5 sub d is bepaald dat het ab het toezicht van het ab, respectievelijk het db op de uitoefening van bevoegdheden van de commissie regelt. Deze verplichting in uitgewerkt in artikel 11 van de Verordening Bestuurscommissie Regiotaxi Rivierenland. De democratische controle door de raden van de deelnemende gemeenten is geregeld in artikel 11 van de verordening. Dit artikel bepaalt dat de verantwoordingsplicht geregeld in artikel 16 van de Wgr juncto artikel 16 van de RIOR onverkort van toepassing zijn op de werkzaamheden van de bestuurscommissie. De RIOR heeft bepaald dat het ab en het db aan de raden van de gemeenten uit eigen beweging of op verzoek van de raden of één of meer leden daarvan alle inlichtingen geven die nodig zijn voor een juiste beoordeling van het door hun gevoerde beleid. Ook over de werkzaamheden van de bestuurscommissie kunnen door de gemeenteraden inlichtingen ingewonnen worden.Er dus altijd democratische controle mogelijk:

a. controle van ab en db op de werkzaamheden van de bestuurscommissie.

b. controle van de raden van de gemeente op ab en db op het onderdeel Regiotaxi Rivierenland.

Overigens moeten de raden van de deelnemende gemeenten op grond van artikel 25 lid 2 Wgr een verklaring van geen bezwaar tegen de instelling van de bestuurscommissie Indienen.

Bevoegdheidsafgrenzing tussen de bestuurscommissie en het ab/db.

In artikel 25 lid 5 sub e Wgr is bepaald dat het algemeen bestuur de verhouding van de overgedragen bevoegdheden tot die van het ab en db regelt. In artikel 3 van de verordening wordt dit verder uitgewerkt.Om klip en klaar de grens aan te geven tussen de bevoegdheden van de bestuurscommissie enerzijds en het ab/db anderzijds, wordt in artikel 3 van de verordening naar artikel 25 lid 3 Wgr verwezen.Dit betekent dat de bestuurscommissie niet bevoegd is tot:

- het aangaan van overeenkomsten ter verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen.

- het aangaan van overeenkomsten die het lOR binden.

- benoeming en ontslag van medewerkers in dienst van het lOR, die zijn aangesteld voor Regiotaxi Rivierenland

Daarnaast is de bestuurscommissie op grond van artikel 25 lid 3 sub e Wgr niet bevoegd tot:

- het vaststellen van de begroting of jaarrekening.

- het heffen van rechten.

- het vaststellen van verordeningen door strafbepalingen of politiedwang te handhaven.

Volgens de verordening is de bestuurscommissie wel bevoegd tot opstellen van de begroting en de jaarrekening.

Samenvattend, de bestuurscommissie heeft een met het Dagelijks Bestuur vergelijkbare status.Belangrijke beleidsmatige zaken, bijvoorbeeld een tariefwijziging van Regiotaxi Rivierenland, enfinanciële zaken worden altijd aan het Algemeen Bestuur ter goedkeuring voorgelegd.

Financiën

Artikel 10 van de verordening regelt de financiën. In artikel 10 lid 1 is bepaald dat de begroting van de bestuurscommissie een afgezonderd onderdeel is van de begroting van het lOR. De procedure begrotingsbehandeling van de RIOR (artikel 26) is dus ook van toepassing op de begroting van de bestuurscommissie. Hierdoor is de democratische controle van Algemeen Bestuur en gemeenteraden gegarandeerd.

Samenstelling bestuurscommissie

In artikel 4 lid 1 is bepaald dat de bestuurscommissie uit 5 leden bestaat en dat bij de samenstelling wordt gestreefd naar regionale spreiding. Dat betekent dat we ernaar zullen streven dat in de commissie in ieder geval een vertegenwoordiger uit de Betuwe, het Land van Maas en Waal en de Bommelerwaard plaatsneemt.