Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR50359
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR50359/1
Regeling vervallen per 31-12-2022
Reglement op het presidium
Geldend van 09-07-2010 t/m 30-12-2022
Intitulé
Reglement op het presidiumDe raad der gemeente Appingedam;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 14 juni 2010;
B E S L U I T:
vast te stellen als nadere uitwerking van het bepaalde in artikel 7 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Appingedam het navolgende Reglement op het presidium:
Artikel 1
Het presidium benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Artikel 2
- 1.
Het presidium vergadert ten minste eenmaal per maand, tenzij er in de betreffende maand geen vergadering van de raad is.
- 2.
De ter voorbereiding van de raadsvergadering te houden vergadering van het presidium wordt als regel gehouden op de derde maandag voorafgaande aan de vergadering van de raad.
- 3.
Een voorstel wordt eerst aan de raadscommissie voorgelegd als ten minste één lid van het presidium de wens daartoe te kennen geeft.
Artikel 3
- 1.
De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
- 2.
De vergaderingen kunnen desgewenst worden bijgewoond door raadsleden en fractieassistenten in een toehoordersrol.
Artikel 4
Het presidium stelt jaarlijks een jaarschema op voor de vergaderingen van de raad, de raadscommissie en het presidium.
Artikel 5
- 1.
Het presidium biedt, op voorstel van het college, de raad eens per drie maanden ter vaststelling een langetermijnagenda aan.
- 2.
In de langetermijnagenda wordt steeds een jaar vooruit aangegeven welke onderwerpen naar verwachting in welk kwartaal in de raad zullen worden behandeld.
- 3.
Het presidium kan, behalve voorstellen over de agendering van de onderwerpen, ook voorstellen doen over de besluitvormingsprocessen.
Artikel 6
Het presidium ziet toe op de nakoming van toezeggingen aan de raad en de raadscommissies.
Artikel 7
Het presidium organiseert voor de raad hoorzittingen, wijk- en werkbezoeken, excursies, workshops en dergelijke, tenzij daarvoor door en uit de raad een commissie is aangewezen.
Artikel 8
Het presidium evalueert in technische en procesmatige zin de vergaderingen van de raad en de raadscommissie en de andere activiteiten van de raad.
Artikel 9
- 1.
Het presidium is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier als ondersteuner van de raad, de raadscommissie, het presidium en de overige raadsgremia.
- 2.
Eens per jaar heeft het presidium of een delegatie daarvan namens de gemeenteraad met de griffier een functioneringsgesprek.
Artikel 10
Het presidium is bevoegd beslissingen te nemen ten aanzien van verder voorkomende huishoudelijke zaken van de raad waarbij geen sprake is van een politieke gevoeligheid.
Artikel 11
Het presidium kan de raad voorstellen voorleggen over onderwerpen die ‘des raads’ zijn.
Artikel 12
- 1.
Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is vastgesteld.
- 2.
Gelijktijdig komt het Reglement voor het Presidium vastgesteld op 19 juni 2003 te vervallen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl