Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR50061
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR50061/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Verordening ambtelijke bijstand aan de leden van de raad
Geldend van 03-02-2005 t/m 31-12-2013
De raad van de gemeente Skarsterlân;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nummer 3/2005;
gelet op artikel 33, lid 3, van de Gemeentewet; gelet op de instructie griffier van de gemeente Skarsterlân; gelet op het Reglement van orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de gemeenteraad;
besluit: vast te stellen de volgende verordening:
Verordening ambtelijke bijstand aan de leden van de raad
Artikel 1 Het verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang c.q. ambtelijke bijstand
-
1 Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om: a feitelijke informatie van geringe omvang; b inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.
-
2 Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.
-
3 Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
-
4 De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen , die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2 Het verlenen en weigeren van ambtelijke bijstand
-
1 Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij: a het betrokken raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad; b het verzoek om bijstand de belangen van de gemeente kan schaden; c de reguliere taakuitoefening van de betreffende ambtenaar hierdoor aanmerkelijk zou worden belemmerd en de bijstand niet tot geringere, meer aanvaardbare proporties kan worden teruggebracht.
-
2 De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.
-
3 Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
Artikel 3 Het beslissen over ambtelijke bijstand in conflictgevallen
-
1 Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester.
-
2 De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
Artikel 4 De kwaliteit van de ambtelijke bijstand
-
1 Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.
-
2 Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester.
-
3 De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.
Artikel 5 Het bijhouden van een register
De secretaris houdt een register bij hoeveel verzoeken om ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, derde lid, een raadslid per jaar doet.
Artikel 6 Informeren portefeuillehouder
De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college informatie over ingediende verzoeken om ambtelijke bijstand.
Artikel 7 Commissieleden
De in voorgaande artikelen geregelde ambtelijke bijstand geldt ook voor commissieleden die geen raadslid zijn.
Artikel 8 Evaluatie
Een jaar na de inwerkingtreding van deze verordening en vervolgens om de twee jaren wordt er een verslag gemaakt over de wijze waarop de verordening is toegepast.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening voor de ambtelijke bijstand aan de leden van de raad.
Artikel 10 Inwerkingtreding
-
1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2 De regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad d.d. 29 juni 1994 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Skarsterlân in zijn openbare vergadering van 26 januari 2005.
De raad voornoemd,
De voorzitter, De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl