Regeling vervallen per 01-01-2019

Besluit proef flexibele openingstijden 2018

Geldend van 25-05-2018 t/m 31-12-2018

Intitulé

Besluit proef flexibele openingstijden 2018

De burgemeester van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de Directeur Veiligheid van 17 mei 2018,

overwegende dat:

  • is gebleken dat omwonenden van horeca-inrichtingen aan de Nieuwe Binnenweg overlast ervaren door vertrekkend publiek;

  • de gemeenteraad in het verruimen van de openingstijden een effectieve oplossing ziet om overlast van vertrekkend publiek vanuit horeca-inrichtingen tegen te gaan;

  • de gemeenteraad heeft verzocht in het belang van de openbare orde of het woon- of leefklimaat via een proef te onderzoeken of flexibele openingstijden van horeca-inrichtingen leiden tot minder overlast voor omwonenden;

  • de burgemeester op grond van artikel 2.29, tiende lid, van de APV Rotterdam 2012 bevoegd is om in het belang van de openbare orde of het woon- of leefklimaat voor een of meer openbare inrichtingen, voor categorieën van openbare inrichtingen of voor de tot de openbare inrichting behorende terrassen de geldende openings- en sluitingstijden, al dan niet tijdelijk, te beperken, dan wel andere openings- en sluitingstijden vast kan stellen;

  • gedurende een jaar een proef zal plaatsvinden op de Nieuwe Binnenweg, in het gedeelte tussen het Eendrachtsplein en de ’s-Gravendijkwal en gedurende deze proef een monitoring plaatsvindt of de flexibele openingstijden leiden tot minder overlast voor omwonenden;

gelet op het bepaalde in artikel 2.29, tiende lid, van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012;

besluit vast te stellen:

Besluit proef flexibele openingstijden 2018

Artikel 1

De openingstijden van openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2.27, sub a, van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 die gelegen zijn aan de Nieuwe Binnenweg, in het gedeelte tussen het Eendrachtsplein en de ’s-Gravendijkwal worden in de periode van 21 mei 2018 tot en met 12 augustus 2018 en in de periode 19 november 2018 tot en met 17 februari 2019 vastgesteld van 00.00 uur tot 24.00 uur.

Artikel 2

De in artikel 1 van dit besluit genoemde openingstijden gelden niet voor:

  • a.

    openbare inrichtingen die zich niet hebben aangemeld als deelnemer aan het experiment flexibele openingstijden;

  • b.

    openbare inrichtingen die niet beschikken over een exploitatievergunning;

  • c.

    de tot de openbare inrichting behorende terrassen of gevelzitplaatsen;

  • d.

    coffeeshops, speelautomatenhallen en seksbedrijven.

Artikel 3

De burgemeester kan besluiten dat voor een inrichting de openingstijden, genoemd in artikel 1 van dit besluit:

  • a.

    niet meer gelden indien de exploitatie tijdens de proef gepaard gaat met een aantasting van de openbare orde of het woon- of leefklimaat;

  • b.

    niet gelden indien in de 12 maanden voorafgaande aan de inwerkingtreding van dit besluit de exploitatie gepaard is gegaan met een aantasting van de openbare orde of het woon- of leefklimaat.

Artikel 4

Indien daartoe aanleiding bestaat kan de burgemeester ter bescherming van de openbare orde of het woon- en leefklimaat de proef tussentijds aanpassen dan wel voortijdig beëindigen.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking de eerste dag na publicatie ervan in het Gemeenteblad en vervalt op 18 februari 2019.

Artikel 6

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit proef flexibele openingstijden 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 18 mei 2018.

De burgemeester,
Ing. A.Aboutaleb

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking ervan een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

  • -

    naam en adres van de indiener;

  • -

    telefoonnummer van de indiener, zodat contact opgenomen kan worden; om samen te bespreken wat de beste aanpak van het bezwaarschrift is;

  • -

    datum bezwaarschrift;

  • -

    de gronden van het bezwaar;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

De burgemeester, t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM. Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 6300.

U kunt uw bezwaarschrift ook via internet indienen via het webformulier. Dit is te vinden onder het kopje 'Formulier' op de website www.rotterdam.nl/pdc:bezwaar_indienen. U heeft daarvoor wel een DigiD-code, of als bedrijf een E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl.

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij de burgemeester heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951,3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.

Dit gemeenteblad 2018, nummer 67, is uitgegeven op 18 mei 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)