Regeling vervallen per 01-01-2023

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2018

Geldend van 27-04-2018 t/m 31-12-2022 met terugwerkende kracht vanaf 28-08-2017

Intitulé

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en het reglement burgerlijke stand

Besluiten vast te stellen: het uitvoeringsbesluit houdende bepalingen ten aanzien van nadere regels voor aanwijzing van huwelijkslocaties.

Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2018

NB. waar in dit besluit over trouwen, huwelijk en huwelijksvoltrekking wordt gesproken, wordt tevens het registreren van een partnerschap, het geregistreerd partnerschap en de partnerschapsregistratie bedoeld.

Artikel 1 Huizen van de gemeenten.

Het gehele grondgebied van de gemeente Westland is aangewezen als “huis der gemeente”.

Het gemeentehuis aan de Verdilaan 7 en het Heilige Geesthofje beiden gelegen te Naaldwijk zijn gemeentelijke huwelijkslocaties

Huwelijksvoltrekking in een vrije huwelijkslocatie is mogelijk waarbij het gestelde in de artikelen 2, 3, 4 en 5 van dit uitvoeringsbesluit van toepassing zijn.

De huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij toegankelijk.

Artikel 2 Voorwaarden vrije huwelijkslocatie:

  • 1. De aanwijzing van een huwelijkslocatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden.

  • 2. Het dagelijks gebruik van de aan te wijzen huwelijkslocatie moet in overeenstemming zijn met het gebruik overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan.

  • 3. De huwelijkslocatie moet voldoen aan de veiligheidseisen conform de richtlijnen van de brandweer, in ieder geval v.w.b. de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten (Besluit brandveilig gebruik bouwwerken).

  • 4. De huwelijkslocatie moet tijdens de huwelijksvoltrekking voldoen aan de eisen van openbaarheid.

  • 5. De huwelijkslocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaan de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen en een kleedruimte voor de trouwambtenaar.

    Aanwijzing tot huis der gemeente leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de vrije huwelijkslocatie. De rechthebbende van het gebouw is verantwoordelijk voor de inrichting en brandveiligheid.

    De aanwijzing als trouwlocatie is alleen geldig voor de huwelijksvoltrekking zelf en geldt niet voor eventuele vergunning plichtige festiviteiten daarvoor of erna.

Artikel 3 Schriftelijk verzoek aanwijzing vrije huwelijkslocatie.

Het verzoek van het bruidspaar moet 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum zijn ingediend.

Bij het verzoek wordt een verklaring van de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie overgelegd, waarin deze toestemming geeft voor gebruik van de locatie voor de huwelijksvoltrekking, waarbij de eigenaar tevens verklaart dat er wat betreft de huwelijkslocatie geen strijdigheid bestaat met het gemeentelijk beleid en de huwelijkslocatie in gebruik is overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden ten aanzien van huwelijksvoltrekkingen.

  • 1. Een bruidspaar dat wenst te trouwen op een vrije huwelijkslocatie, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de beheerder/eigenaar van de locatie.

  • 2. De eigenaar/beheerder van de vrije huwelijkslocatie stelt deze voor de duur van de plechtigheid om niet ter beschikking van de gemeente.

  • 3. Bij de huwelijksvoltrekking op een vrije huwelijkslocatie is geen gemeentelijke bode/gastheer of gastvrouw aanwezig.

Artikel 5 Kosten van huwelijksvoltrekkingen.

De raad stelt de verschuldigde leges vast voor huwelijksvoltrekkingen. De door de raad vastgestelde huwelijksleges zijn exclusief de eventuele kosten verbonden aan een vrije huwelijkslocatie.

Artikel 6 Reguliere benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs)

De gemeente dient bij de benoeming van een Babs zorgvuldig te werk te gaan. Het gemeentebestuur stelt daarom, naast de wettelijke vereisten, de volgende criteria aan de benoeming van een gemeentelijke Babs.

Benoemingseisen:

  • 1.

    representatief voorkomen

  • 2.

    goede beheersing van de Nederlandse taal

  • 3.

    voldoende levenservaring

  • 4.

    maatschappelijke betrokkenheid

Aanbevelingen tot benoeming:

  • 1.

    ervaring in maatschappelijke/bestuurlijke functies

  • 2.

    ervaring met het spreken in het openbaar

De Babs moet voor aanvang van zijn werkzaamheden bekend worden gemaakt met de belangrijkste wet- en regelgeving met betrekking tot de huwelijksvoltrekking.

Leeftijdscriterium:

Men kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd zodra men meerderjarig is. De maximum leeftijd waarop men als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Westland mag optreden is 72 jaar.

Artikel 7 Gewetensbezwaren.

(Buitengewoon) Ambtenaren van de burgerlijke stand die na de invoering van de Wet openstelling huwelijk (01-04-2001) als zodanig zijn benoemd of worden benoemd, zijn gehouden alle voorkomende huwelijken te voltrekken.

Artikel 8 Benoeming voor één huwelijk.

  • 1. Bij een eenmalige benoeming tot BABS worden artikel 6 en 7 van dit Uitvoeringsbesluit buiten beschouwing gelaten.

  • 2. Deze eenmalige benoeming geldt uitsluitend voor de dag waarop het huwelijk wordt voltrokken.

  • 3. De eenmalig benoemde BABS zal geen huwelijk voltrekken voordat hij/zij beëdigd is door de rechtbank.

  • 4. De eenmalig benoemde BABS zal een verklaring ondertekenen waarin hij/zij aangeeft het huwelijk te voltrekken overeenkomstig de wettelijke bepalingen en de gemeentelijke instructies.

  • 5. De kosten voor de benoeming van deze BABS worden aan het bruidspaar doorberekend. De raad stelt een bedrag vast ter dekking van deze kosten.

Artikel 9 Benoeming van college- en raadsleden.

College- en raadsleden kunnen benoemd en beëdigd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de duur van het college- of raadslidmaatschap, waarbij het eerder gestelde onder artikel 6 ten aanzien van het leeftijdscriterium en artikel 7 van dit uitvoeringsbesluit van toepassing is.

Artikel 10 Wijze van voltrekking kosteloze huwelijken

  • 1. Kosteloze huwelijken zullen worden voltrokken op woensdagochtend om 9.00 en 9.15 uur in de spreekkamer van de consulenten in het gemeentehuis aan de Verdilaan 7 te Naaldwijk.

  • 2. Hierbij mogen slechts 4 genodigden inclusief getuigen aanwezig zijn.

Artikel 11 Intrekking

Het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen van 1 januari 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit kan worden aangehaald als het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2018.

  • 2. Het besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 28 augustus 2017.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 27 maart 2018.
De secretaris – A.C. Spindler
De voorzitter – A.M.A. van Ardenne