Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR488144
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR488144/6
Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018
Geldend van 09-02-2024 t/m heden
Intitulé
Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018burgemeester en wethouders van Putten (het college);
vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 11 juni 2019 nr. 1049652 (inclusief 1e en 2e wijziging) en gewijzigd bij besluit van 21 januari 2020 nr. 1099692 (3e), 1 september 2020 nr. 1188765 (4e) en 30 januari 2024 nr. 1641547 (5e);
overwegende dat het de wens is om het “mandaatbesluit van de gemeente Putten 2018” voor een vierde keer te wijzigen, dit in verband met de wijziging van de Duurzaamheidslening naar de Toekomstbestendig Wonen Lening ;
gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 (mandaat) van titel 10.1 (mandaat en delegatie) van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160 en 171 van de Gemeentewet ;
besluit:
het "Algemeen mandaatbesluit gemeente Putten 2018", in werking getreden op 3 mei 2018, voor de eerste keer gewijzigd op 11 januari 2019 en voor de tweede keer gewijzigd op 6 juli 2019, voor de derde keer gewijzigd op 6 februari 2020 en voor de vierde keer op 1 september 2020, als volgt te wijzigen:
Bijlage 1 bij het mandaatbesluit van de gemeente Putten 2018, vijfde wijziging
Inhoudsopgave
- 1.
Algemeen
- 2.
Ruimte
- 3.
Dienstverlening
- 4.
Samenleving
- 5.
Overige
- 1.
Algemeen
Mandaat |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het beslissen op een Wet openbaarheid van bestuur (Wob) verzoek, inclusief het verdagen van de beslistermijn. |
Wob |
Ja |
|
Mandaat |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd |
Vermelding wettelijke regeling |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Voorwaarde |
Het uitvoeren van de werkzaamheden zoals beschreven in het draaiboek Calamiteiten en inschakeling van derden ter uitvoering van de in het draaiboek Calamiteiten beschreven protocollen. |
Awb |
Hoofdbode, Bode, Bedrijfsleider, Toezichthouder/BOA openbare Ruimte en bijzondere wetgeving, Mdw deurwaarder/ marktmeester, BOA, Piket-ambtenaar.
|
|
Beslissing op bezwaarschriften |
Awb |
Afdelingsmanager |
Indien en voor zover er geen termijnoverschrijding is en het advies van de Commissie Bezwaarschriften en het ambtelijk advies hetzelfde zijn en artikel 10:3 Awb zich niet verzet tegen het beslissen op bezwaarschriften in mandaat. |
Ondertekeningsmandaat |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het ondertekenen van brieven waarmee opdracht wordt verleend voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen conform een besluit van het college. |
Artikel 59A en artikel 171 Gemeentewet |
Ondermandaat is alleen toegestaan bij toestemming van de oorspronkelijke mandaatverlener. |
Gebruikmaking van dit ondertekenings-mandaat dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedings-regels (Diensten, Leveringen, Werken) met documentnummer 592979. |
|
Volmacht aan budgethouders |
|
|
|
Omschrijving bevoegdheid waarvoor de budgethouders gevolmachtigd zijn |
Vermelding wettelijke titel |
Volmacht aan |
Voorwaarde |
Het verlenen van opdracht voor leveringen en diensten die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgethouder tot een bedrag van maximaal € 50.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten. |
Artikel 160 Gemeentewet |
Budgethouders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder. |
Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedings-regels (Diensten, Leveringen, Werken) 592979. |
Het verlenen van opdracht voor het leveren van werken die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgethouder tot een bedrag van maximaal € 100.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten. |
Artikel 160 Gemeentewet. |
Budgethouders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder. |
Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 592979. |
|
Volmacht aan budgetbeheerders |
|||
Omschrijving bevoegdheid waarvoor de budgetbeheerders gevolmachtigd zijn |
Vermelding wettelijke regeling |
Volmacht aan |
Voorwaarde |
Het verlenen van opdracht voor leveringen en diensten die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgetbeheerder tot een bedrag van maximaal € 2.500,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten. |
Artikel 160 Gemeentewet |
Budgetbeheerders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder. |
Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 592979. |
Het verlenen van opdracht voor het leveren van werken die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgetbeheerder tot een bedrag van maximaal € 5.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten. |
Artikel 160 Gemeentewet |
Budgetbeheerders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder. |
Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 592979. |
Bestuur |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het door- en terugzenden van brieven. |
Artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
Ja |
|
Het stellen van een termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag. |
Artikel 4:5 Awb |
Ja |
|
Het besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen wanneer deze onvolledig blijft of deze niet binnen de gestelde termijn is aangevuld, zoals bedoeld in artikel 4:5 Awb. |
Artikel 4:5 Awb |
Ja |
|
Het beslissen dat een aanvrager of derde belanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen op grond van 4:11 Awb. |
Artikel 4:11 Awb |
Ja |
|
Het verlengen van de redelijke beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:14, lid 3 Awb. |
Artikel 4:14, lid 3 Awb |
Nee |
|
Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:15 Awb. |
Artikel 4:15 Awb |
Ja |
|
Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van een bijzondere wet. |
Artikel 4:15 Awb en bijzondere wet |
Ja |
|
Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom na ingebrekestelling ex artikel 4:17 Awb en artikel 4:18 Awb. |
Artikel 4:17 en 4:18 Awb |
Nee |
|
Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 Awb. |
Artikel 4:20 Awb |
Nee |
|
Het nemen van een invorderingsbeschikking. |
Artikel 5:37 Awb |
Nee |
|
Het aanhouden van een voortijdig ingediend bezwaarschrift, |
Artikel 6:10 Awb |
Ja |
|
Het doorzenden van een bezwaarschrift |
Artikel 6:15 Awb |
Ja |
|
Het beslissen op een verzoek om rechtstreeks beroep te mogen instellen bij de administratieve rechter |
Artikel 7:1a Awb |
Ja |
|
Het opschorten van de beslistermijn voor een bezwaarschrift i.v.m. herstel van verzuim. |
Artikel 7:10, lid 2 Awb |
Ja |
|
Het verdagen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met zes weken. |
Artikel 7:10, lid 3 Awb |
Ja |
|
Het verder uitstellen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met instemming van partijen. |
Artikel 7:10, lid 4 Awb |
Ja |
|
Het informeren dat een commissie over het bezwaar zal adviseren. |
Artikel 7:13, lid 2 Awb |
Ja |
|
Het (intern) afdoen van klachten in de zin van hoofdstuk 9 Awb. |
Hoofdstuk 9 Awb |
Nee |
|
Het verrichten van handelingen die nodig zijn voor de behandeling van verzoekschriften in de zin van hoofdstuk 9 Awb bij de ombudsman. |
Hoofdstuk 9 Awb |
Nee |
|
Het besluiten tot het verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) uit eigen beweging. |
Artikel 8 en 9 Wob |
Ja |
|
Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Alcoholwet. |
Artikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Alcoholwet |
Ja |
In overleg met bevoegd gezag. |
Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Wet op de Kansspelen. |
Artikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Wet op de Kansspelen |
Ja |
In overleg met bevoegd gezag. |
Het beslissen op ingekomen verzoeken om handhaving op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluiten |
Apv |
Nee |
|
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Alcoholwet. |
Artikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Alcoholwet |
Nee |
|
Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen. |
Artikel 3 en 30b van de Wet op de Kansspelen |
Nee |
|
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning, ontheffing en verzoeken om vrijstelling op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluiten en met uitzondering van het beslissen op aanvragen om een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 Apv voor het houden van een evenement op het evenemententerrein in recreatiegebied Nulde. |
Apv |
Nee |
|
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Alcoholwet, met uitzondering van weigeringsbesluiten. |
Artikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Alcoholwet |
Nee |
|
Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen, met uitzondering van weigeringsbesluiten. |
Artikel 3 en 30b van de Wet op de Kansspelen |
Nee |
|
Het toepassen van bestuursdwang in de periode van 27 december tot en met 1 januari van ieder jaar wanneer een vuur wordt aangelegd, dan wel gerede vrees bestaat dat een dergelijk vuur wordt aangelegd. |
Wet milieubeheer, Apv |
Ja |
De bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang kan worden uitgevoerd door materialen die (klaarblijkelijk) zijn bestemd om te verbranden op een oudjaarvuur mee te nemen en in januari volgende op de betreffende jaarwisseling te retourneren. |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang voor het verwijderen van voertuigen van het terrein, waarop tijdens de laatste drie dinsdagen van juli en de eerste drie dinsdagen van augustus tot en met het jaar 2020 antiek-, curiosa-, verzamel- en boekenmarkten worden georganiseerd. |
Artikel 125 Gemeentewet, artikel 5:34 Awb |
Ja |
|
Personeelszaken |
|
|
Omschrijving bevoegdheid waarvoor volmacht of machtiging wordt verleend |
Functionaris aan wie volmacht of machtiging wordt verleend |
Voorwaarde |
Het besluiten tot het aangaan, wijzigen, verlengen van een arbeidsovereenkomst met werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en niet zijnde een afdelingsmanager. |
Directeur / gemeentesecretaris |
Van deze bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt wanneer de (rechts)handelingen niet passen binnen het personeelsbudget |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen van een arbeidsovereenkomst (te weten het ondertekenen) met een werknemer, niet zijnde de gemeentesecretaris en niet zijnde een afdelingsmanager |
Directeur / gemeentesecretaris, Afdelingsmanager |
|
Het nemen van beslissingen op het gebied van personele aangelegenheden van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris |
Directeur / gemeentesecretaris |
Hierbij dienen: - de taak en de structuur van de afdeling en het formatiebudget gelijk te blijven. - geen nieuwe functies te worden ingesteld |
Het nemen van beslissingen op het gebied van personele aangelegenheden van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en de afdelingsmanagers |
Afdelingsmanager |
Hierbij dienen: - de taak en de structuur van de afdeling en het formatiebudget gelijk te blijven. - geen nieuwe functies te worden ingesteld |
Het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van personele aangelegenheden van werknemers |
Directeur / gemeentesecretaris, Afdelingsmanager, medewerker werkzaam in team HRM van de samenwerking BLNP. |
|
Het nemen van beslissingen ten aanzien van inhuur van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en niet zijnde een afdelingsmanager |
Directeur / gemeentesecretaris |
Van deze bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt wanneer de (rechts)handelingen niet passen binnen het personeelsbudget en/of aanvullend hiervoor vastgestelde budgetten. |
De voorbereidende en uitvoerende handelingen, niet zijnde beslissingen, ten aanzien van de beëindiging van het dienstverband op de in het Burgerlijk Wetboek genoemde gronden ten aanzien van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris |
Afdelingsmanager, medewerker werkzaam in team HRM van de samenwerking BLNP. |
|
Het beslissen over ontslag in het kader van arbeidsongeschiktheid alsmede de voorbereidende en uitvoerende handelingen daartoe (incl. verzoek om toestemming UWV voor ontslag) |
Directeur / gemeentesecretaris, afdelingsmanager |
|
Het nemen van beslissingen over het opleggen van maatregelen zoals bedoeld in artikel 7:629, zesde lid BW |
Directeur / gemeentesecretaris |
|
Het toekennen van gratificaties werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris |
Directeur / gemeentesecretaris |
|
Het toekennen van gratificaties aan werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris en de afdelingsmanagers |
Directeur / gemeentesecretaris, afdelingsmanager |
|
Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en kompasgesprekken) van werknemers, niet zijnde de gemeentesecretaris |
Directeur / gemeentesecretaris, afdelingsmanager, bedrijfsleider |
|
Het toepassen van hardheidsclausules die zijn opgenomen in de cao en het Personeelshandboek |
Directeur / gemeentesecretaris |
|
Het vergoeden van schade aan eigen auto bij dienstreis. |
Directeur/ gemeentesecretaris, afdelingsmanager |
|
Volmacht en machtiging |
|||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris die wordt gemachtigd of functionaris aan wie volmacht wordt verleend |
Voorwaarde |
Het vertegenwoordigen van de burgemeester bij het passeren van notariële akten (medewerkers van notariskantoor De Lange & Kortland Notarissen en notariskantoor Kuiper & Van ’t Spijker zijn afzonderlijk gemachtigd).
|
Artikel 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager, jurist privaatrecht |
|
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verkoop van volkstuinen, groenstroken, tuingrond en overhoeken tot en met 100 m². |
Artikel 160 en 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager, jurist privaatrecht |
|
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verhuur van volkstuinen, groenstroken, tuingrond en overhoeken tot en met 100 m². |
Artikel 160 en 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager, jurist privaatrecht |
|
Aanzeggen van huurverhogingen en aanpassing van gebruiksvergoedingen en erfpachtcanons. |
Artikel 160 en 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager, jurist privaatrecht |
|
Ingebruikgeving van gronden anders dan in pacht of erfpacht.
|
Artikel 160 en 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager, jurist privaatrecht. |
|
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot (tijdelijke) verhuur van gemeente-eigendommen binnen door het gemeentebestuur vastgestelde huurprijzen. |
Artikel 160 en 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager, jurist privaatrecht |
|
|
|||
Het ondertekenen van andere overeenkomsten. |
Artikel 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager |
|
Volmachten en machtiging |
|||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie volmacht wordt verleend |
Voorwaarde |
Het aansprakelijk stellen van veroorzaker schade aan gemeentelijke eigendommen. |
Artikelen 6:162 en 6:174 Burgerlijk Wetboek |
Afdelingsmanagers |
- |
|
- 2.
Ruimte
Toekomstbestendig Wonen Lening |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding Wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Afhandeling van aanvragen om een 'Toekomstbestendig Wonen Lening' en/of 'Toekomstbestendig Wonen Verzilverlening' of de 'Toekomstbestendig Wonen Maatwerklening'. |
Verordening 'Toekomstbestendig Wonen Gelderland' gemeente Putten |
Ja |
|
|
|||
Omgevingsvergunning |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Verzending bewijs van ontvangst aanvraag. |
Artikel 3.1, lid 2 Wabo |
Ja |
|
Verzending bericht met vermelding bevoegd gezag en informatie over de procedure. |
Artikel 3.1 , lid 3 Wabo |
Ja |
|
Verzending mededeling aanhouding op grond van 3.3 of 3.5 Wabo. |
Artikel 3.6 Wabo |
Ja |
|
Verzending verzoek om de aanvraag aan te vullen. |
Artikel 4:5 Awb |
Ja |
|
Beslissing niet in behandeling nemen van een aanvraag om (wijziging van een) omgevingsvergunning. |
Artikel 4:5 Awb, Regeling omgevingsrecht |
Ja |
|
Beslissing om een ontwerp-omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienen. |
Artikel 4:8 Awb |
Ja |
|
De bij wet, Amvb en de bij de gemeentelijke/provinciale verordening daartoe aangewezen bestuursorganen of andere instanties in de gelegenheid stellen advies uit te brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om omgevingsvergunning. |
Artikel 2.26 Wabo |
Ja |
|
De daartoe aangewezen bestuursorgaan verzoeken om een verklaring te geven dat het wel of geen bedenkingen heeft tegen het verlenen van een omgevingsvergunning. |
Artikel 2.27 Wabo |
Ja |
|
Voorbereidingen ten behoeve van een beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning. |
Artikel 3.1-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb, 4.8 Awb, |
Ja |
|
Beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning. |
Artikel 3.1-3.9 Wabo, Artikel 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb |
Ja |
Tenzij er sprake is van een voorgenomen weigering |
Verlengen beslistermijn omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure. |
Artikel 3.12, lid 7 en 8 Wabo, Artikel 3:18, lid 2 Awb |
Ja |
|
Verdaging besluit op een omgevingsvergunning met reguliere voorbereidingsprocedure. |
Artikel 3.9 lid 2 Wabo |
Ja |
|
Beslissen tot het geheel of gedeeltelijk intrekken of wijzigen van een omgevingsvergunning. |
Artikel 2.29, 2.30, 2.31, 2.33, 3.15 Wabo |
Ja |
|
Wijziging tenaamstelling van de omgevingsvergunning op aanvraag van rechtverkrijgende. |
Artikel 2.25 lid 2 Wabo |
Ja |
|
|
|
|
|
Afhandeling vaststelling verschuldigde dwangsom bij niet tijdige beslissingen |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig geven van een beschikking op aanvraag. |
Artikel 4:18 Awb |
Ja |
|
Volkshuisvesting |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarden/ Informatie |
Verlenen Leegstandwetvergunning. |
artikel 15 Leegstandwet |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Tenzij er sprake is van een afwijzing |
Verlenen verlenging Leegstandwetvergunning. |
artikel 15 Leegstandwet |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Tenzij er sprake is van een afwijzing |
Het weigeren van een leegstandsvergunning. |
artikel 15 Leegstandwet |
Portefeuillehouder Volkshuisvesting |
Nee |
|
Verlenen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren. |
Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieverordening energiebesparing bestaande bouw particulieren |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Tenzij er sprake is van een afwijzing |
Vaststellen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren. |
Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieverordening energiebesparing bestaande bouw particulieren |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Tenzij er sprake is van een afwijzing |
Afwijzing subsidieaanvraag ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren. |
Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieverordening energiebesparing bestaande bouw particulieren |
Portefeuillehouder Volkshuisvesting |
Nee |
|
Afwijzing subsidievaststelling ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren. |
Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieverordening energiebesparing bestaande bouw particulieren |
Portefeuillehouder Volkshuisvesting |
Nee |
|
Besluiten over toepassing hardheidsclausule Huisvestingsverordening. |
Huisvestingsverordening, Artikel 17 van de Huivestingsverordening gemeente Putten 2020. |
Portefeuillehouder Volkshuisvesting |
Nee |
|
Besluit omtrent het verlenen van huisvestings-vergunningen. |
Artikel 4 en artikel 8 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten. Artikel 4 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten 2020 |
Directeur Woningstichting Putten, directeur Stichting Habion |
Ja |
Jaarlijks uiterlijk op 1 maart wordt verslag uitgebracht over het voorgaande jaar |
Besluit omtrent het verlenen van urgentie. |
Artikel 8, artikel 9 en artikel 12 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten. Artikel 8 en artikel 9 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten 2020 |
De regionale urgentiecommissie |
Nee |
Jaarlijks uiterlijk op 1 maart wordt verslag uitgebracht over het voorgaande jaar |
Het toewijzen van een Starterslening |
Verordening starterslening gemeente Putten en de Verordening starterslening Putten 2020 |
Afdelingsmanager Ruimte |
Ja |
Mandaat vindt plaats in combinatie met periodieke verantwoording aan het college. |
Monumenten |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Verlenen, vaststellen en afwijzen subsidie ingevolge Subsidieverordening instandhouding gemeentelijke monumenten. |
Titel 4.2 Awb en Subsidie-verordening instandhouding gemeentelijke monumenten |
Portefeuillehouder Monumenten |
Nee |
|
Natuur en Landschapsbehoud |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het verlenen en het vaststellen van subsidie uit de post Natuur en Landschapsbehoud. |
Subsidieverordening Natuur- en landschapsbehoud Gebiedsvisies |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de in de subsidieverordening Natuur- en landschapsbehoud Gebiedsvisies opgenomen subsidieplafond. Van de bevoegdheid wordt gebruik gemaakt na informeren portefeuillehouder.
|
Waardevolle bomen |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarden /informatie |
Verlenen subsidie ingevolge Subsidieverordening waardevolle bomen Putten |
Artikel 2 van de subsidieverordening waardevolle bomen Putten |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Tenzij er sprake is van een afwijzing |
Vaststellen subsidie ingevolge Subsidieverordening waardevolle bomen Putten |
Artikel 6 van de subsidieverordening waardevolle bomen Putten |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Planschade |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Beslissen om naar aanleiding van een planschadeverzoek opdracht te geven voor het uitbrengen van een planschadeadvies. |
Artikel 6.1.3.2 Bro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Aanvullen gronden verzoeken om tegemoetkoming in planschade. |
Artikel 4:5, 4:15 Awb en 6.1.3.1 Bro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Aanvraag offerte advisering omtrent ingediende verzoeken om tegemoetkoming in planschade. |
Artikel 6.1 Wro, 6.1.3.2 Bro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Niet ontvankelijk verklaren aanvraag tegemoetkoming om in planschade wegens niet of niet tijdige betaling van het verschuldigde recht. |
Artikel 6.4, lid 2 Wro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Niet in behandeling nemen of niet verder in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag om tegemoetkoming in planschade. |
Artikel 6,1, lid 3 Wro, artikel 6.1.3.1, lid 2 Bro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Aanwijzen personen uit de ambtelijke organisatie die de adviseur of de adviescommissie bij de uitvoering van de adviesopdracht voor het uitbrengen van een planschadeadvies bijstaat. |
Artikel 6, lid 2 Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming planschade |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Verdaging beslissing op aanvraag tegemoetkoming in planschade na ontvangst advies met ten hoogste vier weken. |
Artikel 6.1.3.6, lid 2 Bro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja
|
|
Afwijzen aanvragen om tegemoetkoming in planschade wegens kennelijke ongegrondheid |
Artikel 6.1.3.1, lid 1 Bro |
Portefeuillehouder Ruimtelijke ordening |
Nee |
|
(wijziging van) Bestemmingsplannen |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarden/ Informatie |
Beslissing op verzoeken om wijziging bestemmingsplan (binnenplans). Opstarten procedure. |
Artikel 3.6 lid 1 sub a Wro |
Portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening |
Nee |
Tenzij er sprake is van een voorgenomen weigering |
Stellen van nadere eisen aan binnenplanse wijzigingen. |
Artikel 3.6 lid 1 sub d Wro. |
Portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening |
Nee |
|
Beslissing op principeverzoeken. |
|
Portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening |
Nee |
|
Overleg bestemmings-plannen en afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo. |
Artikel 3.1.1 en 5.1.1 Bro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Vertegenwoordiging gemeente ter behandeling van bezwaar- en beroepschriften tegen bestemmings-plannen c.q. afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo. |
Artikel 160 Gemeentewet. |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Uitnodiging hoorzittingen. |
Artikel 3.1 Wro, Awb, afd. 3.4 |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Verzoeken aan externe stedenbouwkundige bureaus of andere externen om advies n.a.v. tegen bestemmingsplannen ingediende inspraakreacties en zienswijzen, voor zover de opstelling van het bestemmings-plan aan hen is uitbesteed. |
Artikel 3.1. t/m 3.10 Wro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Conform hierboven, maar dan voor zover de opstelling van het bestemmings-plan niet aan hen is uitbesteed. |
Artikel 3.1 t/m 3.10 Wro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Het inwinnen van adviezen in het kader van onder andere het opstellen en wijzigen van bestemmings-plannen. |
Artikel 3.1 t/m 3.10 Wro |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Handhaving Wabotaken |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
|
Artikel 125 Gemeentewet, Artikel 5.2 en 5.17 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, Artikel 7.1 en 7.2 Wro, artikel 92 Ww, artikel 6.2 Apv, 5.3.1 en 5.3.2 Awb
|
Ja |
Iedere stillegging wordt gemeld aan de portefeuillehouder en afdelingsmanager. |
Aanwijzen toezichthouders belast met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde. |
Artikel 5.10 Wabo, artikel 7.1 en 7.2 Wro, artikel 92 Ww, artikel 18.4, lid 3 Wet milieubeheer, artikel 148, lid 1 Wet geluidhinder, artikel 95 lid 1 Wet bodembescherming |
Nee |
Besluit wordt overeenkomstig wettelijke regels bekendgemaakt. |
Voorbereiding handhavingsprocedure. |
Artikel 125 Gemeentewet, artikel 5.2 Wabo, artikel 4:8 Awb en afdeling 5.3.1 en 5.3.2 Awb |
Ja |
|
Het in behandeling nemen van handhavingszaken inzake hoofdstuk 5.1 van de Wabo, de Wm, Ww en de Wro, en het nemen van besluiten om al dan niet handhavend op te treden, inclusief het op verzoek van de overtreder opheffen van de last, opschorten van de looptijd ervan voor een bepaalde termijn of het verminderen van de dwangsom in overeenstemming met artikel 5:34 Algemene wet bestuursrecht. |
Artikel 125 Gemeentewet, 5.1, 5.2 en paragraaf 5.4 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, artikel 92 Ww Artikel 7.1 en 7.2 Wro, 6.2 Apv, Hoofdstuk 5 Awb.
|
Ja |
Het mandaat omvat het toekennen van een prioriteit aan binnengekomen klachten conform een prioriteringsoverzicht, en het nemen van besluiten om al dan niet op te treden. In het reguliere overleg met de portefeuillehouder zal de handhaving (en de te nemen stappen) een vast agendapunt zijn.
Bij ieder handhavingsbesluit waarbij sprake is van handhaving tegen bestemmingsplan-strijdig gebruik van gronden en opstallen met een verblijfsrecreatieve bestemming, vindt vooraf afstemming plaats met de portefeuillehouder. |
Het nemen van een beslissing omtrent de invordering van een dwangsom. |
Artikel 5:37 Awb |
Ja |
|
Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde kosten van bestuursdwang. |
Artikel 5:25, lid 6 Awb |
Ja |
|
Milieu |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarden/ Informatie |
Behandelen 8.40 / 8.41 Wm melding. |
Artikel Wm 8.40 en 8.41 |
Ja |
m.u.v. het besluit de melding niet te accepteren |
Behandelen en opleggen van 8.42 Wm maatwerkvoorschriften. |
Artikel 8.42 Wm |
Ja |
m.u.v. het besluit om te weigeren om maatwerkvoorschriften op te leggen. |
Behandelen en toepassen ontheffing afwijken routering gevaarlijke stoffen (WvGS). |
Artikel 22 WVGS |
Nee |
|
Meldingen i.h.k.v. Wbb
|
Artikel 28, 29 en 41 Wbb
|
Nee |
|
Verzoek om hogere grenswaarde indienen bij B&W. |
Artikel 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106 Wgh |
Ja |
Check functieomschrijving |
Beslissing om een ontwerpbesluit hogere waarde met reguliere voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienen |
Artikel 4:8 Awb |
Nee |
|
Ambtshalve beslissing of beslissing op een aanvraag voor een hogere waarde. |
Artikel 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106, 110 Wgh, artikel 3.1-3.9 Wabo, Artikel 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb |
Nee |
|
Beslissing op de aanvraag ontheffing stookverbod. |
Art 10.2, 10.63 Wm en artikel 5:34 Apv. |
Ja |
M.u.v. beslissingen die afwijken van de aanvraag |
Verlenen goedkeuring aan programma van eisen ingevolge het Vuurwerkbesluit. |
Art 5.2 en 5.4, bijlage 1 Vuurwerkbesluit |
Nee |
m.u.v. beslissingen om de goedkeuring niet te verlenen |
Ondertekeningsmandaat |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarden/opmerkingen |
Het ondertekenen van een besluit tot het (gedeeltelijk) weigeren van een omgevingsvergunning. |
Artikel 160 Gemeentewet, 10:11 Awb
|
Ja |
|
Marktverordening |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Verlenen vergunning |
Artikel 5 Marktverordening, (artikel 2 Marktreglement) |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Intrekken vergunning |
Artikel 7 lid 1 Marktverordening, artikel 7 lid 3 Marktverordening |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Schorsing vergunninghouder dagplaats of standwerkersplaats. |
Artikel 9 lid 1 Marktverordening |
Marktmeester |
Nee |
Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2 |
Onmiddellijke verwijdering |
Artikel 10 Marktverordening |
Marktmeester |
Nee |
Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2 |
|
Marktreglement |
|
|
|
|
|
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
|
Verlenen vergunning |
Artikel 2 Marktreglement (Artikel 5 Marktverordening) |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
|
Inschrijving anciënniteitslijst |
Artikel 3 Marktreglement |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
|
Inschrijving op de wachtlijst |
Artikel 4 lid 1, lid 2 en lid 3 Marktreglement |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
|
Doorhalen inschrijving op de wachtlijst. |
Artikel 5 Marktreglement |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
|
Overschrijven vergunning |
Artikel 7 lid 1, 2 en 3 Marktreglement |
Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers |
Ja |
- |
|
Toewijzen dagplaats |
Artikel 8 Marktreglement / beleid toewijzen dagplaatsen |
Marktmeester |
Nee |
Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2 |
|
Toewijzen standwerkersplaats |
Artikel 9 Marktreglement |
Marktmeester |
Nee |
- |
|
Tijdelijke ontheffing aanwezigheidsverplichting. |
Artikel 12 lid 1 Marktreglement |
Marktmeester |
Nee |
- |
|
Ontheffing verplichting inname standplaats tot sluitingstijd. |
Artikel 14 lid 2 Marktreglement |
Marktmeester |
Nee |
- |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
Aanvullende regels standwerkers |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Loting standwerkers |
Artikel 1 aanvullende regels standwerkers |
Marktmeester |
Nee |
- |
Toelating gesaneerde artikelen eenmaal per 4 weken. |
Artikel 3 aanvullende regels standwerkers |
Marktmeester |
Nee |
- |
Niet toestaan tweedehands goederen / showroomartikelen. |
Artikel 4 aanvullende regels standwerkers |
Marktmeester |
Nee |
- |
Schorsing standwerker die past voor een vaste standwerkersplaats. |
Artikel 5 aanvullende regels standwerkers |
Marktmeester |
Nee |
- |
Afdoening gezamenlijk optreden standwerker. |
Artikel 6 aanvullende regels standwerkers |
Marktmeester |
Nee |
- |
|
Reclamecommissie |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Opdrachten reclameactiviteiten |
Artikel 4 Reglement reclamecommissie |
Ja |
- |
|
Verwijderen voertuigen/goederen markt |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Verwijderen voertuigen / goederen markt |
Besluit college instellen markt. Artikel 125 Gemeentewet |
Marktmeester |
Nee |
Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2 |
|
Ontheffing puzzelrit/kaartleesrit |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het beslissen op een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 10 van de Wegenverkeerswet voor het houden van een puzzelrit en/of kaartleesrit. |
Artikel 10 Wegenverkeerswet |
Ja |
- |
|
Ontheffing o.b.v. artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Ontheffing verlenen voor de artikelen en verkeerstekens genoemd in artikel 87 van het RVV 1990. |
Artikel 87 RVV 1990 |
Nee |
- |
|
Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen/Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen. |
Artikel 34 BABW |
Ja |
- |
|
Verkeersbesluit gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Bij verkeersbesluit aanwijzen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats conform het vastgestelde beleid. |
Artikel 15 Wegenverkeerswet (WvW), Artikel 18 WVW, Artikel 12 BABW, Artikel 21 t/m 26 BABW |
Ja |
- |
|
Verkeersbesluit aanwijzen parkeerplaats opladen elektrisch voertuig |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Bij verkeersbesluit aanwijzen van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen conform het vastgestelde beleid |
Artikel 15 Wegenverkeerswet (WvW), Artikel 18 WVW, Artikel 12 BABW, Artikel 21 t/m 26 BABW |
Ja |
- |
Het besluiten in te stemmen met het plaatsen van een openbare laadpaal, conform het vastgestelde beleid. |
- |
Ja |
- |
|
Verkeersbrigadiers |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Aanstelling |
Artikel 56 BABW, artikel 3 regeling Verkeersbrigadiers |
Nee |
- |
Vervallenverklaring |
Artikel 8 regeling Verkeersbrigadiers |
Nee |
- |
|
Verkeersregelaars |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Aanstelling eenmalige evenementenverkeersregelaar |
Artikel 56 BABW, Artikel 11 regeling verkeersregelaars 2009 |
Ja |
- |
Aanstelling evenementenverkeers- regelaars voor bepaalde tijd. |
Artikel 56 BABW, Artikel 11 regeling verkeersregelaars 2009 |
Ja |
- |
|
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Putten |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde/Opmerking |
Verlenen vergunning voorwerpen op de weg. |
Artikel 2:10 lid 1 |
Ja |
|
Vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg. |
Artikel 2:11 lid 1 |
Ja |
|
Aanschrijven i.v.m. hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp. |
Artikel 2:15 |
Ja |
|
Maatregelen ter bestrijding van de iepziekte. |
Artikel 4:12b |
Ja |
|
Ontheffing verbod gevelde iepen in voorraad te hebben of te vervoeren. |
Artikel 4:12b |
Ja |
|
|
Aansluitverordening Riolering gemeente Putten |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Aansluitvergunning riolering |
Artikel 2 |
Ja |
- |
Informeren ontbrekende gegevens vergunningaanvraag/in gelegenheid stellen gegevens aan te vullen. |
Artikel 3 lid 4 |
Ja |
- |
Aanhouden vergunningaanvraag |
Artikel 5 |
Ja |
- |
Vaststellen termijn uitvoering aansluiting riolering |
Artikel 7 lid 4 |
Ja |
- |
Vaststellen kosten aanleg aansluitleiding |
Artikel 8 lid 1 |
Ja |
- |
Uitvoeren aanleg perceelsaansluitleiding door rechthebbende |
Artikel 9 lid 2 |
Ja |
- |
Aansluiting op openbaar riool afsluiten |
Artikel 11 lid 2 |
Ja |
- |
Intrekken vergunning aansluitleiding |
Artikel 11 lid 3 |
Ja |
- |
|
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI) |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Instemmingsvereiste |
Artikel 4 |
Ja |
- |
Aanvragen en melden |
Artikel 5 |
Ja |
- |
Nadere regels stellen aan de te verstrekken gegevens |
Artikel 6 lid 5 |
Ja |
- |
Beslistermijn |
Artikel 7 |
Ja |
- |
Voorschriften en beperkingen |
Artikel 8 |
Ja |
- |
Medegebruik van voorzieningen en vooroverleg |
Artikel 9 |
Ja |
- |
Verleggingen |
Artikel 10 |
Ja |
- |
Instellen breekverbod |
Artikel 11 |
Ja |
- |
Verlangen overzicht |
Artikel 14 |
Ja |
- |
Verlangen digitale overzicht |
Artikel 15 |
Ja |
- |
Organiseren periodiek overleg |
Artikel 16 |
Ja |
- |
Stilleggen werkzaamheden |
Artikel 20 |
Ja |
- |
Toepassing uitvoeringsregels AVOI |
Uitvoeringsregels AVOI |
Ja |
- |
|
Raadsbesluit van 28 februari 2002 inzake het aanpassen van subsidie voor oud papier/karton |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het berekenen en toekennen van subsidie oud papier conform raadsbesluit inclusief opvragen van de ingezamelde hoeveelheden. |
Raadsbesluit van 28 februari 2002 inzake het aanpassen van subsidie voor oud papier/karton |
Ja |
- |
|
Volmachten en machtiging |
|||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie volmacht wordt verleend |
Voorwaarde |
Het aanschrijven van opdrachtnemers die nog niet binnen de gestelde termijn de door het college opgedragen bevoegdheden hebben uitgevoerd. |
Artikel 171 Gemeentewet |
Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers |
|
Het op naam zetten van gemeentelijke voertuigen |
Artikel 160 Gemeentewet |
Bedrijfsleider |
|
|
Archeologie |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke titel |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het goedkeuren van een Programma van Eisen voor een archeologisch onderzoek, tenzij het gaat om een Programma van Eisen voor opgravingen. |
Erfgoedwet (overgangsrecht Monumentenwet 1988), Wro, bestemmingsplannen gemeente Putten |
Ja |
|
|
- 4.
Dienstverlening
Belastingen en Financiën |
||||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke regeling |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het heffen en invorderen van leges ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in de Legesverordening en de daarbij behorende Tarieventabel alsmede voor de begraafrechten op grond van de Verordening lijkbezorgingsrechten, alsmede voor de marktgelden volgens de marktgeldverordening, alsmede voor de rechten voor het aanbieden van grof huishoudelijk afval volgens de verordening reinigingsheffingen. |
Art 231, tweede lid, ond. b en c Gemeentewet |
De afdelingsmanagers van de afdelingen:
|
Ja |
Het betreft de invordering in eerste aanleg.
Van het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing. |
De invordering van een geldsom die niet valt onder een andere gemandateerde bevoegdheid in deze bijlage |
Diversen |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
De bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om bij heffing van gemeentelijke belastingen uitvoering te geven aan artikel 63 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen |
Artikel 63 Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. |
Heffingsambtenaar
|
Nee |
Eens per jaar wordt aan de portefeuillehouder een overzicht verstrekt van de in mandaat genomen besluiten. |
Aanmaning in de zin van artikel 4:112 Awb |
Artikel 4:112 Awb |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
Aanmaning ten aanzien van gemeentelijke belastingen. |
Gemeentewet, Invorderingswet 1990, Algemene wet inzake Rijksbelastingen, Awb. |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
In rekening brengen van vergoeding in aanmaning in de zin van artikel 4:113 Awb |
Artikel 4:113 Awb |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
In rekening brengen van vergoeding in aanmaning ten aanzien van gemeentelijke belastingen. |
Kostenwet invorderingswet 1990 |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
Het verlenen van uitstel van betaling in de zin van artikel 4:94 Awb. |
Artikel 4:94 Awb. |
afdelingsmanager Dienstverlening, afdelingsmanager Ruimte |
Ja |
|
Het verlenen van uitstel van betaling ten aanzien van gemeentelijke belastingen. |
Invorderingswet 1990, Awb. |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën, de kassier |
Nee |
De kassier mag alleen gebruik maken van deze gemandateerde bevoegdheid, wanneer nog geen sprake is van dwanginvordering. |
Het verbinden van voorschriften aan uitstel van betaling in de zin van artikel 4:94 Awb. |
Artikel 4:94 Awb |
Afdelingsmanager Dienstverlening, afdelingsmanager Ruimte |
Ja |
|
Het verbinden van voorschriften aan uitstel van betaling ten aanzien van gemeentelijke belastingen. |
Invorderingswet 1990, Awb. |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën, kassier |
Nee |
|
Het uitvaardigen van een dwangbevel ten behoeve van het invorderen van een geldsom voor zover sprake is van een verschuldigde betaling ten gevolge van een bestuurlijke sanctie |
Artikel 5:10 Algemene wet bestuursrecht |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
Het uitvaardigen van een dwangbevel ten behoeve van het invorderen van een geldsom voor zover sprake is van een verschuldigde betaling ten aanzien van gemeentelijke belastingen. |
Invorderingswet 1990, Kostenwet, Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering. |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
Het invorderen van de aan-maningsvergoeding, de rente en de kosten van het dwangbevel in de zin van artikel 4:119 Awb |
Artikel 4:119 Awb |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
Het invorderen van de aanmaningsvergoeding, de rente en de kosten van het dwangbevel voor zover sprake is van een verschuldigde betaling van die geldsom ten aanzien van gemeentelijke belastingen. |
Invorderingswet 1990, Kostenwet, Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering. |
medewerker Comptabiliteit, Medewerker Ondersteuning Financiën |
Nee |
|
Afdoening aanvragen inclusief afwijzingen kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Leidraad kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Medewerker Ondersteuning Financiën, Administratief medewerker BAG/WOZ
|
Nee |
|
Interne Zaken |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken, zienswijzen, bezwaarschriften, beroepschriften, klaagschriften, en het doen uitgaan van brieven die een mededeling, inlichting of feitelijke informatie bevatten. De bevoegdheid ziet niet toe op het verzenden van ontvangstbevestigingen bij ingekomen aanvragen omgevingsvergunning. |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
Ja |
- |
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is, niet zijnde verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
Artikel 2:3 Awb
|
Nee |
- |
Burgerzaken |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Aanvragen om inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratie |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Ja |
|
Ontvangst en verwerking van aanvragen verklaring omtrent gedrag |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële gegevens |
Ja |
|
Adviseren inzake naturalisatie |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Ja |
|
Afgifte van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot |
Wet op de Lijkbezorging |
Ja |
|
Afgifte van een laissez-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenland |
Overeenkomst van Straatsburg inzake het vervoer van lijken |
Ja |
|
Afnemen Verklaring onder ede |
Wet basisregistratie personen |
Ja |
|
Afgifte van verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren van lijken |
Wet op de lijkbezorging |
Ja |
|
Beslissen over de uitgifte van recht op een graf en de verlenging van de termijn van recht op een graf |
Wet op de lijkbezorging |
Ja |
|
Het op verzoek overschrijven van een graf op een andere naam. |
Verordening op het beheer en gebruik van gemeentelijke begraafplaatsen |
Ja |
|
Het beslissen op een aanvraag om een vergunning tot het hebben van een gedenkteken, gedenkplaat of herinneringsplaatje |
Wet op de Lijkbezorging, Verordening begraafplaatsen gemeente Putten, Nadere regels voor grafbedekkingen |
Ja |
|
Besluiten op een aanvraag om een particulier graf te doen ruimen |
Wet op de Lijkbezorging, Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaatsen |
Ja |
|
In ontvangst nemen van verklaringen inzake Nederlandse Nationaliteit |
Rijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging verlies Nederlanderschap |
Ja |
|
Het legaliseren van handtekeningen |
Wet basisregistratie personen |
Ja |
|
Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling |
Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling |
Ja |
|
Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Wegenverkeerswet en het reglement rijbewijzen |
Wegenverkeerswet, Reglement Rijbewijzen. |
Ja |
|
Uitreiken optiebevestiging en uittreksel naturalisatiebesluit |
Rijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Ja |
|
Het voor één dag benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van één huwelijk |
Burgerlijk Wetboek |
Ja |
|
Het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties. |
Burgerlijk Wetboek |
Nee |
|
Beslissen op verzoek tot afgifte van een vervangende stempas |
Artikel J 8 Kieswet |
Ja |
|
Beslissen op verzoek tot afgifte van een kiezerspas en volmachtbewijs. |
Artikel K 1 e.v. Kieswet |
Ja |
|
Wet Basisregistraties adressen en gebouwen |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het opstellen van ‘ambtelijke verklaringen’ m.u.v. de verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen |
Wet Basisregistraties adressen en gebouwen (Wet Bag) |
Ja |
|
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving |
Artikel 11 Wet Bag |
Ja |
|
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
Wet Bag |
Ja |
|
Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet Bag aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister |
Artikel 10, eerste en tweede lid van de Wet Bag |
Ja |
|
Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is |
Artikel 9 Wet Bag |
Ja |
|
Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie |
Artikel 14 Wet Bag |
Ja |
|
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de Wet Bag |
Artikel 14A en 15 van de Wet Bag |
Ja |
|
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 van de Wet Bag en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet Bag, inclusief de verwerking daarvan |
Artikelen 31, 37, 38, 39, 40 en 41 van de Wet Bag |
Ja |
|
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening Bag zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet Bag |
Artikel 31 Wet Bag |
Ja |
|
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a van de Wet Bag |
Artikel 32, eerste lid, onder a van de Wet Bag |
Ja |
|
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de wet Bag, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders |
Wet Bag |
Ja |
|
Het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet Bag |
Artikel 8 Wet Bag |
Ja |
|
Wet basisregistratie grootschalige topografie |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het leveren van gegevens aan het Kadaster. |
Artikel 11 Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet bgt) |
Ja |
|
Het afstemmen met een andere bronhouder over de begrenzing en onderlinge aansluiting van de geografische objecten. |
Artikel 12 Wet bgt |
Ja |
|
Het voldoen van het geografische gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet bgt aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus. |
Artikel 13 Wet bgt |
Ja |
|
Het beoordelen of een in de bgt weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid. |
Artikel 14 Wet bgt |
Ja |
|
Het langs elektronische weg leveren van een geografisch gegeven aan de Landelijke voorziening. |
Artikel 15 Wet bgt |
Ja |
|
Het in geval van gerede twijfel over de juistheid van een in de bgt opgenomen authentiek gegeven, deze twijfel melden bij het Kadaster. |
Artikel 25 Wet bgt |
Ja |
|
Het in onderzoek zetten van een geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft. |
Artikel 27 Wet bgt |
Ja |
|
Het beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven na onderzoek van het gegeven. |
Artikel 27 Wet bgt |
Ja |
|
Volmachten en machtiging |
|||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris aan wie volmacht wordt verleend |
Voorwaarde |
Het beslissen op ingekomen aansprakelijkstellingen tot een maximaal uit te keren bedrag van € 10.000,-. |
Artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek |
Afdelingsmanager Dienstverlening, overige afdelingsmanagers |
- |
|
Huisnummering |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Wettelijketitel |
Ondermandaattoegestaan |
Voorwaarde |
Besluit tot het al dan niet verlenen en het intrekken van een huisnummer. |
Artikel 3 Verordening straatnaamgeving en huisnummering |
Ja |
Tenzij sprake is van een voorgenomen weigering |
Niet-ontvankelijk verklaren van aanvraag om huisnummering en het verzoeken om aanvullende gegevens. |
Artikel 4:5 Awb |
Ja |
|
Administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke belastingen Putten |
||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers |
Wettelijketitel |
Ondermandaattoegestaan |
Beslissen op administratieve beroepschriften kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Artikel 24 en 25 Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en artikel 231, tweede lid, onder a, van de Gemeentewet |
Nee |
eHerkenning |
|||
Omschrijving bevoegdheid |
Vermelding wettelijke titel |
Functionaris die wordt gemachtigd of functionaris aan wie volmacht wordt verleend |
Voorwaarde |
Het verrichten van werkzaamheden als machtigingenbeheerder voor eHerkenning |
Awb en Gemeentewet |
CISO (Beleidsmedewerker informatiebeveiliging (CISO) / Informatiemanagement |
|
Het machtigen van medewerkers van de gemeente voor het gebruik van eHerkenning en het bijhouden van deze machtigingen in een register. |
Awb en Gemeentewet |
CISO (Beleidsmedewerker informatiebeveiliging (CISO) / Informatiemanagement |
|
|
- 4.
Samenleving
Samenleving |
||||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd |
Vermelding wettelijke regeling |
Functionaris aan wie mandaat wordt verleend |
Onde rmandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Uitvoeren individuele jeugdhulp in het kader van de Jeugdwet |
Artikel 2.3 Jeugdwet |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Jeugdwet. |
Jeugdwet, Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente Putten, Nadere regels jeugdhulp gemeente Putten |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Uitvoering jeugdhulp taken, zorg verlenen aan doelgroep, toegang naar niet vrij toegankelijke hulp |
Artikel 2.11 Jeugdwet |
directeur van de Stichting Buurtzorg Nederland |
Ja |
- |
Ontvangen notificaties intake via de Collectieve opdracht routeer voorziening (CORV) |
|
Coördinator Centrum voor Jeugd en Gezin, senior beleidsmedewerker |
|
- |
Het uitvoeren van de bevoegdheden genoemd in de Dienstverleningsovereenkomst ten behoeve van het Regionaal Account Jeugd |
Diverse wetten |
College van burgemeester en wethouders van Ermelo en de burgemeester van Ermelo. |
Ja |
Handelswijze dient in overeenstemming te zijn met de gesloten Dienstverleningsovereenkomsten en de daarop afgestemde mandaatbesluiten. |
Het uitvoeren van de bevoegdheden genoemd in de Dienstverleningsovereenkomst ten behoeve van Leerplicht en RMC |
Diverse wetten |
College van burgemeester en wethouders van Harderwijk en de burgemeester van Harderwijk. |
Ja |
Handelswijze dient in overeenstemming te zijn met de gesloten Dienstverleningsovereenkomsten en de daarop afgestemde mandaatbesluiten. |
Offerte aanvraag Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
|
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Putten |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Wmo 2015. |
Artikel 2.3.10 Wmo 2015 |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Wmo 2015. |
Artikel 2.3.9 Wmo 2015 |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Beslissingen omtrent verhaal van kosten gemaakt op grond van de Wmo 2015. |
Artikel 2.4.1 Wmo 2015 |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het beslissen op aanvragen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015. |
Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015. |
Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. |
Ja |
- |
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015. |
Artikel 2.3.10 Wmo 2015. |
Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. |
Ja |
- |
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken beschermd wonen of maatschappelijke opvang Wmo 2015. |
Artikel 2.3.9 Wmo 2015. |
Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. |
Ja |
- |
Beslissingen omtrent verhaal van kosten beschermd wonen of maatschappelijke opvang gemaakt op grond van de Wmo 2015. |
Artikel 2.4.1 Wmo 2015. |
Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. |
Ja |
- |
Uitvoering van de Wmo 2015 voor beschermd wonen of maatschappelijke opvang |
Artikel 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10 en 2.4.1 Wmo 2015. |
Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. |
Ja |
- |
Het beslissen op aanvragen ingevolge de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (IOAZ) |
Artikel 11, 35, 36 en 36b Participatiewet, artikel 5, 36 en 37 IOAW en artikel 5, 36 en 37 IOAZ |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het beslissen over verhaal op onderhoudsplichtige, het uitvoeren van heronderzoeken, het wijzigen en beëindigen van de onderhoudsplicht |
Artikel 61 e.v. Participatiewet |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het indienen en ondertekenen van een verzoekschrift met betrekking tot verhaal in rechte ingevolge de Participatiewet
|
Artikel 62h Participatiewet |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Heronderzoeken en ingevolge de Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers |
Ja |
- |
Mutaties Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het herzien of Intrekken van het recht op een uitkering, het terug- en invorderen van uitkeringen, het aanmanen en het in rekening brengen van wettelijke rente en kosten in het geval van aanmaning evenals het afgeven van een dwangbevel/ingebrekestelling en het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag. |
Artikel 54, artikel 58, artikel 59 en 60 Participatiewet, artikel 25 en 28 IOAW en artikel 25 en 28 IOAZ |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Beëindigen alle regelingen: Participatiewet IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), WI, Kinderopvang, Schoolvervoer, gemeentelijke Schuldhulpverlening |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het opleggen van een maatregel Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Artikel 18 Participatiewet, artikel 20 IOAW en artikel 20 IOAZ |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het opleggen van een bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wet Inburgering (WI) |
Artikel 18a Participatiewet, artikel 20a IOAW, artikel 20a IOAZ en artikel 31 WI |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Ondersteuning bij arbeidsinschakeling Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Artikel 7 jo 9 t/m 10 Participatiewet, artikel 36 IOAW en artikel IOAZ |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het beslissen op aanvragen ingevolge het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) |
Artikel 78f en artikel 35 Bbz |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Heronderzoeken Bbz |
Artikel 78f en Bbz |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Heronderzoek Bbz omzetting in bedrag om niet |
Artikel 78f en Bbz |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Heronderzoek en mutaties debiteuren |
Wmo (2015), Participatiewet, IOAW, IOAZ, Leerlingenvervoer, Wet inburgering |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Opdracht beslag Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI en Wmo 2015 |
Artikel 60 en 60a Participatiewet, artikel 28 IOAW, artikel 28 IOAZ, artikel 2.4.1 Wmo 2015 en artikel 5:10 Awb |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Opschorten uitkering en verlenen van een hersteltermijn Participatiewet, IOAW en IOAZ
|
Artikel 54 Participatiewet |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Het verlenen van een voorschot ingevolge de Participatiewet
|
Artikel 52 Participatiewet |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Uitvoeren van de Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
|
Bezwaar, beroep en Hoger Beroep, indienen van een verweerschrift |
Awb |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Aanvraag Minimabeleid |
Beleidsregels Participatiewet en aanverwante regelingen |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Heronderzoek en declaraties minimabeleid |
Beleidsregels Participatiewet en aanverwante regelingen |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Hersteltermijn bij aanvraag alle regelingen |
Artikel 4:5 Awb |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Krediethypotheek |
Artikel 7 jo 50 WWB |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Vestiging (krediet)hypotheek Participatiewet/BBZ |
Artikel 7 jo 50 WWB, artikel 39 lid 3 BBZ, artikel 3:260 BW |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
|
|
Behandeling verzoek tot intrekking aanvraag |
Participatiewet, Wmo 2015, IOAW, IOAZ, Leerlingenvervoer |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Betreft brief ter bevestiging van de intrekking |
Verzending brieven (geen rechtsgevolg) |
|
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Opdracht aan SR i.v.m. fraudeonderzoek |
|
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Wet sociale werkvoorziening (WSW): overdracht budgetten naar gemeenschappelijke regeling |
Artikel 2, artikel 8 e.v. Wet sociale werkvoorziening |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Afdoening aanvragen Schuldhulpverlening, weigeren van schuldhulpverlening, wijzigingen en beëindigingen schuldhulpverlening |
Art 3 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers, de medewerkers van Westerbeek COD B.V. |
Ja |
Het mandaat aan Westerbeek COD B.V eindigt bij beëindiging van de overeenkomst met deze organisatie ten aanzien van het uitvoeren van deze werkzaamheden. |
Ontheffen van de inburgeringsplicht |
Artikel 6 Wet Inburgering |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Opleggen dan wel het afzien van het opleggen van een bestuurlijke boete dan wel een maatregel, het opmaken van een rapport en inning van de boete |
Artikel 31, artikel 33 Wet Inburgering |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Afdoening van een aanvraag tot registratie tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of een gastouderbureau en het verwerken van wijzigingen in de registratie |
Artikel 1.46 en artikel 1.47 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Toezicht op de naleving van de regelingen en eisen in het kader van de kinderopvang |
Artikel 1.61-1.63 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Schriftelijke aanwijzing of verbod van exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau |
Artikel 1.65-1.66 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Fiattering betaling |
|
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert |
Parafering betaling |
|
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert |
Het afdoen van onderwijshuisvestingsaanvragen in het kader van het door het college vastgestelde onderwijshuisvestingsprogramma |
Artikel 195 Wet Primair Onderwijs Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers |
Ja |
- |
Het afdoen van aanvragen in het kader van de Verordening financiële en materiële gelijkstelling onderwijs gemeente Putten |
Verordening voorzieningen en huisvesting onderwijs |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000 bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen. |
Algemene subsidieverordening. |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds , en - indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld. De beoogde afwijzing van een subsidie wordt voorafgaand aan het college gemeld. |
Het vaststellen van subsidies |
Algemene subsidieverordening. |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de In de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds , en - indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld. |
Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000 bedraagt. |
Algemene subsidieverordening |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de In de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds , en - indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld. |
Het afdoen van aanvragen, wijzigingen, beëindigingen en mutaties schoolvervoer |
Artikel 4 Wet op het primair onderwijs, artikel 4 Wet op de expertisecentra |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
Besluiten over besteding Participatiebudget en overeenkomst met ROC over educatie en betaling van de daaruit voortvloeiende bedragen aan ROC |
Artikel 2.3.4. WEB |
Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmanagers |
Ja |
- |
6. Overige
Suwinet |
|||
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk |
Vermelding wettelijke regeling |
Ondermandaat toegestaan |
Voorwaarde |
Het aanvragen van een aansluiting op Suwinet-Inkijk en het maken van uitvoeringsafspraken over het gebruik van Suwinet-Inkijk |
|
Nee |
|
Bijlage 2 bij het algemeen mandaatbesluit
van de gemeente Putten 2018, tweede wijziging
Instructies bij die mandaten van Ruimte waar onder het kopje ‘voorwaarde’ verwezen wordt naar instructies die gevolgd moeten worden bij het toepassen van de gemandateerde bevoegdheid:
- I.
Indien tijdens de opbouw van de kramen op de dinsdagavond hinder wordt ondervonden van één of meerdere op het marktterrein achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins, kan door middel van natrekking van een kenteken of andere herkenningstekens worden getracht de eigenaar te achterhalen om deze eventueel onder dreiging van een geldboete te verzoeken zijn voertuig, goederen of anderszins te verwijderen. Als er vooralsnog geen eigenaar te traceren is, dan wel de eigenaar weigert tot verwijdering over te gaan, worden de aangetroffen voertuigen, goederen of anderszins achtergelaten tot het moment dat de marktmeester van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik mag maken. Het wordt de marktmeester iedere woensdagmorgen vanaf 5.30 uur, voor de resterende periode dat het Kerk- en Fontanusplein (inclusief het gedeelte van de Kromme- en Papiermakerstraat) als marktterrein is aangewezen, toegestaan van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik te maken. Alvorens feitelijke bestuursdwang aan de orde is, dient de marktmeester bij een achtergelaten motorvoertuig, goederen of anderszins in eerste instantie te pogen (bij voertuigen door middel van het kenteken) de eigenaar te achterhalen om deze vervolgens telefonisch te benaderen met het verzoek het voertuig, goederen of anderszins per direct te verwijderen. Indien de eigenaar aangeeft hiertoe niet bereid te zijn, dan wel in het geheel niet telefonisch bereikbaar is, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen. Als de eigenaar bereid is het achtergelaten voertuig, goederen of anderszins te verwijderen dient dit uiterlijk om 6.15 uur te zijn gebeurd, bij gebreke waarvan de marktmeester alsnog een sleepdienst of een vervoersbedrijf mag inschakelen. Indien er op de woensdagmorgen bij achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins in het geheel geen aanknopingspunten zijn de eigenaar te traceren, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen.
- II.
Indien van een situatie sprake is, zoals verwoord in artikel 5 van de uitvoeringsregels standwerkers en de artikelen 9 en 10 van de Marktverordening, dient de marktmeester de betrokken standwerker/vergunninghouder voor een vaste plaats/vergunninghouder van een dagplaats op de dag dat deze het niet gewenste gedrag vertoont een brief te overhandigen, waarin de aard van het gedrag en de te treffen sanctie wordt vermeld, één en ander conform de bij dit besluit gevoegde en als zodanig corresponderende "sanctiebrieven".
- III.
De toewijzing van dagplaatsen dient te geschieden conform artikel 8 van het Marktreglement en het door burgemeester en wethouders vastgestelde beleid.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl