Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR481521
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR481521/2
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent het privacyreglement basisregistratie personen (Privacyreglement BRP 2017)
Geldend van 06-02-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent het privacyreglement basisregistratie personen (Privacyreglement BRP 2017)Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;
gezien het voorstel van 13 september 2017;
gelet op de Wet basisregistratie personen en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Harderwijk 2014;
overwegende dat het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente alleen is toegestaan voorzover dit is bepaald in een nadere regeling van het college;
overwegende dat het college werkzaamheden aanwijst met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt en dat het college de categorieën van derden aanwijst die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie;
b e s l u i t e n:
vast te stellen het volgende
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
de BRP: de basisregistratie personen;
- b.
de wet: de Wet basisregistratie personen;
- c.
de verordening BRP : de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Harderwijk 2014;
- d.
de basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet
- e.
een bestuursorgaan: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht en tevens een orgaan van de gemeente Harderwijk is;
- f.
een overheidsorgaan:
- 1.
een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
- 2.
een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;
- 1.
- g.
een orgaan van de gemeente: een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk de verantwoording voor draagt;
- h.
een derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;
- i.
de ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;
- j.
de ingezetene: de ingeschrevene, die zijn adres heeft in de gemeente Harderwijk en niet is overleden of geëmigreerd.
- k.
de persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid, over één persoon in de basisregistratie;
- l.
een authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 bij het Besluit BRP);
- m.
terugmelding: de verplichte melding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de, in de BRP opgenomen authentieke gegevens;
- n.
DDS: staat voor datadistributiesysteem en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen.
- o.
de bijhoudingsgemeente: de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.4 verantwoordelijk voor de bijhouding van de persoonslijst;
- p.
gebruikersprofiel: een afgeschermd gedeelte van de BRP applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker.
- q.
autorisatieprofiel: specifieke toekenning van een bepaalde set BRP-gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, (of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter);
Artikel 2 Beheer van de BRP
-
1. De beheerder van de basisregistratie is de leidinggevende van het domein die is belast met de uitvoering van de wet BRP en de bijhouding van de persoonslijsten van ingezetenen.
-
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie;
- c.
verstrekkingen, zoals bedoeld in de artikelen 6, 7, 8 en 9.
- a.
Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.
-
2. Een bestuursorgaan, die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.
-
3. Een bestuursorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie doet hiervan mededeling aan de beheerder.
Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 1, lid 2 onder a van de verordening BRP kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt. Aan DDS worden gegevens verstrekt ten behoeve van de in de bijlage bij artikel 4 genoemde bestuursorganen voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie
Op grond van artikel 1, lid 2 onder b van de verordening BRP hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie:
- a.
de beheerder;
- b.
de in de bijlage bij artikel 5 genoemde medewerkers, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde gebruikersprofielen;
- c.
de in de bijlage bij artikel 5 genoemde organen van de gemeente, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde autorisatieprofielen.
Artikel 6 Periodieke verstrekkingen
Op grond van artikel 1, lid 2, onder c van de verordening BRP, kunnen gegevens uit de basisregistratie periodiek worden verstrekt. Aan de in de bijlage bij artikel 6 genoemde organen van de gemeente worden gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 7 Telefonische verstrekking
-
1. Op grond van artikel 1, lid 2 onder d van de verordening BRP, kan het orgaan van de gemeente,belast met het verstrekken van gegevens uit de BRP, op telefonisch verzoek, incidenteel, gegevens verstrekken als:
- -
er geen twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een orgaan van de gemeente en
- -
de gegevens nodig zijn voor de vervulling van de taak van het betreffende orgaan.
- -
-
2. De in de bijlage bij artikel 7 genoemde medewerkers van organen van de gemeente mogen telefonische gegevens verstrekken voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
-
3. Aan een overheidsorgaan en aan een andere gemeente wordt telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden
Artikel 8 Verstrekkingen
-
1. Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kan op verzoek van een derde aan hem, de maximaal in artikel 3.9 vierde lid van de wet vermelde, gegevens worden verstrekt, als hij de, in het tweede lid, aangewezen werkzaamheden verricht en behoort tot een, in het derde lid, aangewezen categorie.
-
2. Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt, zijn:
- a.
Achterhalen nabestaande/ rechthebbende overledene;
- b.
Algemene en geestelijke gezondheidszorg;
- c.
Bevorderen lezen/ bestrijden alfabetisme;
- d.
Gehandicaptenzorg;
- e.
Jeugdwelzijnswerk;
- f.
Kabinetswerkzaamheden burgemeester;
- g.
Kinderopvang;
- h.
Maatschappelijke dienstverlening;
- i.
Onderwijs;
- j.
Ouderenzorg;
- k.
Reclassering en verslaafdenzorg;
- l.
Volkshuisvesting en illegale bewoning;
- m.
Werkvoorziening.
- a.
-
3. De volgende categorieën van derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie:
- a.
Bibliotheek;
- b.
Crematoria en begraafplaatsen;
- c.
Culturele organisaties;
- d.
Gezinsleden, onder de voorwaarden dat zij op hetzelfde adres ingeschreven staan en zich kunnen legitimeren;
- e.
Inburgeringsbureaus;
- f.
Instellingen en organisaties met een niet-commercieel doel;
- g.
Migrantenorganisaties;
- h.
Onderwijsinstellingen;
- i.
Organen van de gemeente;
- j.
Ouderenorganisaties;
- k.
Pensioenfondsen;
- l.
Thuiszorgorganisaties;
- m.
Woningbouwverenigingen en woningcorporaties;
- n.
Ziekenhuizen.
- a.
-
4. In afwijking van het bovenstaande, kan ter beoordeling van de beheerder gegevens worden verstrekt, als:
- a.
Niet verstrekken leidt tot een onevenredig nadeel voor degene over wie gegevens worden gevraagd en;
- b.
Betrokkene geen bezwaar heeft tegen de verstrekking.
- a.
Artikel 9 Periodieke verstrekkingen
-
1. Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kunnen op verzoek van een derde, die op grond van artikel 8 in aanmerking komt voor gegevens, gegevens periodiek worden verstrekt, waarbij wordt nagegaan, of de periodieke verstrekking:
- -
wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en
- -
in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en
- -
of dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.
- -
-
2. De in de bijlage bij artikel 9 genoemde organisaties worden gegevens periodiek verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 10 Privacy bescherming van de BRP gegevens
-
1. De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de, bij wet of door het gemeentebestuur, opgedragen taken.
-
2. De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.
Artikel 11 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingshandboek Samenleving.
Artikel 12 Slotbepalingen
-
1. Dit reglement kan worden aangehaald als Privacyreglement BRP 2017.
-
2. Deze regeling treedt in werking op de dag nadat zij op voorgeschreven wijze is bekend gemaakt.
-
3. Het Privacyreglement BRP 2014 wordt ingetrokken, op de dag van inwerkingtreding van het Privacyreglement BRP 2017.
Ondertekening
Bijlage bij artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Aan: domein Stadsbedrijf
Doel: Bijhouding van de begraafplaatsadministratie.
Gegevens: van personen, rechthebbende van een graflocatie worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, naamgebruik, burgerlijke staat, indicatie geheim, overlijdensgegevens.
Aan: domein Stadsbedrijf
Doel: Bijhouding van meldingen aan Snel Herstel
Verstrekking: van iedere melding die Snel Herstel ontvangt wordt over de melder de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, overlijdensgegevens.
Aan domein Ruimte
Doel: Administratie tbv WABO vergunningen
Verstrekking: van een belanghebbende rondom de aanvraag van een WABO-vergunning van de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, naamgebruik huwelijksgegevens, indicatie geheim, burgerlijke staat, overlijdensgegevens.
Bijlage bij artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie
Sub a
naam medewerker |
Beheerder |
Backoffice |
Sub b
|
Taak/functie |
Gebruikersprofiel |
naam medewerker |
Senior allround medewerker KCC |
Frontoffice TL |
naam medewerker |
Teamleider VIB |
Backoffice |
naam medewerker |
BRP-specialist |
Backoffice |
naam medewerker |
BRP-specialist |
Backoffice |
naam medewerker |
BRP-specialist |
Backoffice |
naam medewerker |
BRP-specialist |
Backoffice |
naam medewerker |
BRP-specialist (detachering NCOD) |
Backoffice |
naam medewerker |
Applicatiebeheerder Samenleving (Buza) |
Beheer |
naam medewerker |
Applicatiebeheerder Samenleving (Buza) |
Beheer |
naam medewerker |
Adviseur Samenleving |
Beheer |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker + ABS |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker + ABS |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker + ABS |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice mdwrkr (detachering Aethon) |
Balie Allround |
naam medewerker |
Allround frontoffice mdwrkr (detachering Aethon) |
Balie Allround |
naam medewerker |
Frontoffice medewerker (detachering Aethon) |
Balie beperkt |
naam medewerker |
Frontoffice medewerker (detachering Aethon) |
Balie beperkt |
naam medewerker |
Frontoffice medewerker (detachering Aethon) |
Balie beperkt |
naam medewerker |
Gastvrouw |
Balie Afgifte |
naam medewerker |
Receptioniste |
Balie Afgifte |
naam medewerker |
Receptioniste |
Balie Afgifte |
naam medewerker |
Allround frontoffice medewerker + ABS |
Frontoffice TL |
naam medewerker |
KCC medewerker |
Callcenter |
naam medewerker |
KCC medewerker |
Callcenter |
naam medewerker |
KCC medewerker |
Callcenter |
naam medewerker |
KCC medewerker |
Balie afgifte |
naam medewerker |
KCC medewerker |
Balie afgifte |
|
|
|
Sub b
Orgaan |
Taak |
Autorisatieprofiel |
Beheer Openbare Ruimte |
Algemeen controleur/opsporing en opmaken van proces-verbaal |
Derden |
|
Adressering nota's nav meldingen Snel Herstel |
Derden |
|
Handhaven afvalstoffen verordening |
Derden meer + |
|
Handhaving APV |
Derden meer + |
Bestuursondersteuning |
Uitvoeren kabinetswerkzaamheden burgemeester |
Derden plus |
|
|
|
Ruimte |
Handhaving permanente bewoning |
Derden alles |
|
Onteigeningswet |
Derden alles |
|
WABO |
Derden alles |
|
Wet voorkeursrecht gemeenten |
Derden alles |
|
Afsluiten privaatrechtelijke overeenkomsten |
Derden alles |
|
Registratie woningzoekende |
Derden alles |
|
|
|
Samenleving |
Verstrekken beperkt gegevens Callcenter |
Callcenter |
|
Vergunningen APV |
Derden |
|
Wet Drank – en Horeca |
Derden alles |
|
|
|
Meerinzicht |
WMO |
Profiel WMO |
|
Participatiewet /Wet inburgering |
Profiel participatie en wet inburgering |
|
Jeugdwet |
Profiel jeugd |
|
Leerplicht |
Profiel leerplichtzaken |
|
|
|
Bijlage bij artikel 6 Periodieke verstrekkingen
Aan de onderstaande organen van de gemeente worden periodiek gegevens (middels mutatielijsten) verstrekt.
Bestuur en organisatie:
- -
maandelijks mutaties van personen die in de gemeente zijn komen wonen of zijn overleden en die in het lopende jaar 50, 55, 60, 65 etc. jaren gehuwd zullen zijn;
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: huwelijksgegevens; aantal jaar getrouwd: Naam- en adresgegevens beide partners, geboortdatum van beide partners
- -
Op verzoek een opgave van personen die in de gemeente zijn komen wonen of zijn overleden die 100 jaar en ouder zijn of worden.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naam- en adresgegevens, geboortedatum, geslacht en leeftijd.
Ruimte:
- -
wekelijks mutaties van personen die verhuizen van of naar een recreatiewoning ten behoeve van de administratie tegengaan permanente bewoning recreatiewoningen.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naams-, adresgegevens (oud en nieuw), geslacht, geboortdatum en datum verhuizing.
Samenleving:
- -
wekelijks een overzicht van personen die zich vestigen in de gemeente Harderwijk behoeve van het bijhouden van de signaleringslijst reisdocumenten.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt naamsgegevens, geboortdatum en een BSN worden verstrekt
- -
wekelijks een overzicht van personen die verhuizen van of naar de zogenoemde blauwe zone in verband met het inleveren dan wel intrekken van de ontheffing parkeren blauwe zone.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naam- en adresgegevens (oud en nieuw), geboortedatum, geslacht, datum verhuizing.
- -
wekelijks een overzicht van personen die verhuizen van of naar de ‘binnenstad’ in verband met het inleveren dan wel intrekken van parkeervergunningen.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naam- en adresgegevens (oud en nieuw), geboortedatum, geslacht, datum verhuizing.
- -
Wekelijks een overzicht van personen waarvan het huwelijk is ontbonden in een andere gemeente, in verband met het attenderen op mogelijk te wijzigen naamgebruik.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naamsgegevens, geboortedatum, geslacht en naamgebruik
- -
Wekelijks een overzicht van personen die geboren zijn in een andere gemeente, met als doe\l het toezenden van een PL, een brief met toegekende BSN en informatie over de BRP.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naamsgegevens, geboortedatum, en – plaats, adresgegevens en datum inschrijving
- -
Per kwartaal een overzicht van personen woonachtig in Harderwijk die een leeftijd bereiken van 2,5 tot 4 jaar ten behoeve van de zogenoemde “Peutermonitor”.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt naamsgegevens, adresgegevens, geboortedatum en BSN
Stadsbedrijf
- -
wekelijks een overzicht van personen die verhuizen naar een adres wat is aangewezen als ligplaats voor woonboten, ter voorkomen van bewoning op een schip op een ligplaats.
Hierbij worden de volgende gegevens verstrekt: naams en adresgegevens, geboortdatum, geslacht, naamgebruik en datum verhuizing.
Datum :01-01-2021
De heer P. de Moor
Directeur Domein Samenleving
Bijlage bij artikel 7 Telefonische verstrekking
Bevoegd tot het telefonisch verstrekken van inlichtingen uit de BRP aan de woningstichtingen Uwoon en Omnia naam medewerker en naam medewerker
Aan: Uwoon en Omnia
Ten behoeve van: de uitvoering van de 'Huisvestingsverordening 2004' en ter uitvoering van de 'Huurtoeslag'
Te verstrekken gegevens: naam, voornamen, geboortedatum, datum ingang adreshouding, adres, postcode en woonplaats, historische adresgegevens, aantal bewoners op het adres, kindgegevens en partnergegevens.
Bijlage bij artikel 9 Periodieke verstrekkingen
ZorgDat:
- -
wekelijks mutaties van personen van 55 jaar en ouder die zijn verhuisd van, naar of binnen Harderwijk (incl vernaming of vernummering) ten behoeve van het uitvoeren van het seniorenbeleid voor de gemeente Harderwijk
Hiervoor worden de volgende gegevens verstrekt: naamsgegevens, adres, postcode, gemeentedeel en geboortedatum.
Ziekenhuis St. Jansdal:
- -
wekelijks mutaties van personen die zijn overleden ten behoeve van de bijhouding van hun cliëntenadministratie.
Hiervoor worden de volgende gegevens verstrekt: naamsgegevens, adres postcode, gemeentedeel en geboortedatum, geslacht en datum overlijden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl