Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR480248
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR480248/1
Regeling vervallen per 08-01-2019
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018
Geldend van 01-01-2018 t/m 07-01-2019
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;
- d.
’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
1.Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
2.Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- b.
diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;
- c.
het behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- d.
het in behandeling nemen van een aanvraag, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een instelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers en die voldoet aan door het college van burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden;
- e.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
- 1.
De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
- 2.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opnemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
- 3.
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
- 2.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
- 1.
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
- 2.
Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag,
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van de tarieventabel, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant als het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
- 1.
hoofdstuk 2 (reisdocumenten);
- 2.
hoofdstuk 3 (rijbewijzen);
- 3.
onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);
- 4.
hoofdstuk 16 (kansspelen); een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van de verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
- 1.
- c.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde normbedragen voor de berekening van de bouwkosten.
De normbedragen staan vermeld in een bijlage van de tarieventabel, behorende bij de Legesverordening gemeente Onderbanken 2018.
Artikel 11 Overgangsrecht en slotbepalingen
De ‘Legesverordening gemeente Onderbanken 2017’ , laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 15 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 12 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
- 2.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.
- 3.
De in onderdeel 2.1.1.2 genoemde overzicht “Berekening bouwkosten” (zie bijlage 1 van de tarieventabel) wordt bekendgemaakt door terinzagelegging in het gemeentehuis.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als ”Legesverordening gemeente Onderbanken 2018”.
Bijlage 1 van de tarieventabel Overzicht berekening bouwkosten
1 maart 2017
Nr. |
Type |
hoeveelheid |
eenheid |
prijs/eenheid |
Totaal in €, excl. BTW |
||
WOONGEBOUWEN (nietgrondgebonden) |
m³ |
||||||
1 |
Appartementen standaard |
1 |
m³ |
312,00 |
312 |
||
2 |
Appartementen beter |
1 |
m³ |
392,00 |
392 |
||
GRONDGEBONDENWONINGEN |
m³ |
||||||
3 |
Tussenwoning standaard |
1 |
m³ |
283,00 |
283 |
||
4 |
Tussenwoning beter |
1 |
m³ |
393,00 |
393 |
||
5 |
Half vrijstaand standaard |
1 |
m³ |
319,00 |
319 |
||
6 |
Half vrijstaand beter |
1 |
m³ |
429,00 |
429 |
||
7 |
Vrijstaand standaard |
1 |
m³ |
392,00 |
392 |
||
8 |
Vrijstaand beter |
1 |
m³ |
519,00 |
519 |
||
WONINGEN -AANVULLINGEN: |
m³ |
||||||
9 |
Garage / berging |
1 |
m³ |
165,00 |
165 |
||
10 |
Kelder (onder nieuwbouw) |
1 |
m³ |
216,00 |
216 |
||
11 |
Carport / overkapping ( in m²) |
1 |
m² |
118,00 |
118 |
||
12 |
Dakkapel h= 1,6 m. (per m¹, breedte) |
1 |
m¹ |
1.194,00 |
1.194 |
||
13 |
Aanbouw tegen bestaande woning |
1 |
m³ |
328,00 |
328 |
||
14 |
Gemetselde tuinmuur d=100 kolom= hoh 4000 |
1 |
m² |
147,00 |
147 |
||
BIJEENKOMSTGEBOUW ( inm²) |
m² |
||||||
15 |
Multifunctionele accommodatie |
1 |
m² |
1.501,00 |
1.501 |
||
16 |
Cafe \ Restaurant |
1 |
m² |
1.257,00 |
1.257 |
||
17 |
Hotel \ Motel |
1 |
m² |
1.335,00 |
1.335 |
||
GEZONDHEIDSZORGGEBOUW ( inm²) |
m² |
||||||
18 |
Gezondheidscentrum \ praktijk |
1 |
m² |
1.375,00 |
1.375 |
||
19 |
Woonzorgcentrum |
1 |
m² |
1.274,00 |
1.274 |
||
20 |
Ziekenhuis |
1 |
m² |
1.544,00 |
1.544 |
||
INDUSTRIEEL GEBOUW ( inm²) |
m² |
||||||
21 |
Bedrijfshal, < 2.500 m² |
1 |
m² |
399,00 |
399 |
||
22 |
Bedrijfshal, > 2.500 < 10.000 m² |
1 |
m² |
354,00 |
354 |
||
23 |
Bedrijfshal, > 10.000 m² |
1 |
m² |
343,00 |
343 |
||
24 |
Toeslag kantoor tegen bedrijfshal |
1 |
m² |
987,00 |
987 |
||
25 |
Toeslag kantoor inpandig in bedrijfshal (A) |
1 |
m² |
598,00 |
598 |
||
KANTOORGEBOUWEN ( inm²) |
m² |
||||||
Nr.Type |
hoeveelheid |
eenheid |
prijs/eenheid |
Totaal in €, excl. BTW |
|||
26 Kantoor standaard |
1 |
m² |
1.109,00 |
1.109 |
|||
27 Kantoor beter |
1 |
m² |
1.809,00 |
1.809 |
|||
ONDERWIJSGEBOUW ( inm²) |
m² |
||||||
28 Basis- en bredeschool |
1 |
m² |
1.212,00 |
1.212 |
|||
29 Middelbare- en hogerescholen |
1 |
m² |
1.328,00 |
1.328 |
|||
SPORTGEBOUW ( inm²) |
m² |
||||||
30 Sporthal \ gymzaal |
1 |
m² |
934,00 |
934 |
|||
31 Clubhuis (kleedlokalen + kantine) |
1 |
m² |
1.328,00 |
1.328 |
|||
WINKELGEBOUW ( in m²): |
m² |
||||||
32 Doe-het-zelf hal \ meubelhal \ supermarkt |
1 |
m² |
760,00 |
760 |
|||
33 Autogarage met showroom |
1 |
m² |
729,00 |
729 |
|||
34 Winkels |
1 |
m² |
1.216,00 |
1.216 |
|||
PARKEERGARAGES ( inm²): |
m² |
||||||
35 Parkeergarage bovengronds |
1 |
m² |
312,00 |
312 |
|||
36 Parkeergarage ondergronds |
1 |
m² |
813,00 |
813 |
|||
PORTA KABINES ( inm²): |
m² |
||||||
37 Porta kabines low budget |
1 |
m² |
525,00 |
525 |
|||
38 Porta kabines afgewerkt |
1 |
m² |
686,00 |
686 |
|||
39 Woonwagen |
1 |
m² |
1.018,00 |
1.018 |
|||
TOESLAGEN |
m² |
||||||
40 Paalfundering in m² bebouwd oppervlak (A) |
1 |
m² |
36,00 |
36 |
|||
AGRARISCH ( in m²): |
m² |
||||||
41 Geisoleerde stal (pluimvee) |
1 |
m² |
178,00 |
178 |
|||
42 Sterk geventileerde stal (rundvee/varkens) |
1 |
m² |
148,00 |
148 |
|||
43 Mestkelder |
1 |
m² |
68,00 |
68 |
|||
44 Tuinbouwkas (onverwarmd) |
1 |
m² |
26,00 |
26 |
|||
45 Tuinbouwkas (verwarmd) |
1 |
m² |
37,00 |
37 |
|||
Totaal m³ - bouwkosten excl. BTW |
m³ |
||||||
Totaal m² (excl. zie (A)) - bouwkosten excl. BTW |
m² |
||||||
Totaal m¹ - bouwkosten excl. BTW |
m¹ |
||||||
Totaal stuks of post - bouwkosten excl. BTW |
- |
st-post |
- |
Toelichting
De bouwkosten worden gebruikt als basis voor de bepaling van diverse leges.
Het overzicht “Berekening bouwkosten” dient ter bepaling van de bouwkosten. Er wordt uitgegaan
Van eenheidsprijzen per bouwwerktype om ervoor te zorgen dat voor gelijksoortige bouwwerken wordt uitgegaan van een zelfde bedrag aan bouwkosten.
In het verleden was het mogelijk dat voor twee identieke gebouwen een verschillend bedrag aan bouwkosten werd gehanteerd. Dit was mogelijk omdat de ene aannemer goedkoper bouwde dan de andere of omdat het ene pand minder luxe werd afgewerkt dan het andere.
Dit betekende dat de bouwleges voor twee qua type en omvang dezelfde bouwwerken niet gelijk waren terwijl de uitvoerende dienstverlening wel hetzelfde was.
Deze rechtsongelijkheid wordt voorkomen door het hanteren van standaard bouwkosten.
De standaard bouwkosten hebben dan ook niet zozeer een direkte relatie met de werkelijke bouwkosten, maar met name hun onderlinge verhouding in relatie tot de omvang van de van toepassing zijnde dienstverlening is van belang.
Het kan dus voorkomen dat de werkelijke bouwkosten in meer of mindere mate afwijken van het overzicht “Berekening bouwkosten”.
Indien een bouwwerktype niet voorkomt in het overzicht “Berekening bouwkosten”, wordt uitgegaan van een vergelijkbaar bouwwerk conform de Taxatieboekjes (Her)bouwkosten van Sdu Uitgevers.
Indien zowel het overzicht “Berekening bouwkosten” als de “Taxatieboekjes (Her)bouwkosten” van SDU niet voorzien in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten vastgesteld volgens het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom exclusief omzetbelasting), of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten exclusief omzetbelasting die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
Bijlage 3: Tarieventabel 2018, behorende bij de Legesverordening gemeente Onderbanken 2018.
Indeling tarieventabel
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
||||
Hoofdstuk 1 |
Burgerlijke stand |
||||
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten |
||||
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
||||
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen |
||||
Hoofdstuk 5 |
Verstrekkingen uit het Kiezersregister |
||||
Hoofdstuk 6 |
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 7 |
Bestuursstukken |
||||
Hoofdstuk 8 |
Vastgoedinformatie |
||||
Hoofdstuk 9 |
Overige publiekszaken |
||||
Hoofdstuk 10 |
Gemeentearchief |
||||
Hoofdstuk 11 |
Huisvestingswet (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 12 |
Leegstandwet |
||||
Hoofdstuk 13 |
Gemeentegarantie (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 14 |
Marktstandplaatsen |
||||
Hoofdstuk 15 |
Winkeltijdenwet |
||||
Hoofdstuk 16 |
Kansspelen |
||||
Hoofdstuk 17 |
Kinderopvang (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 18 |
Telecommunicatie |
||||
Hoofdstuk 19 |
Verkeer en vervoer |
||||
Hoofdstuk 20 |
Diversen |
||||
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
||||
Hoofdstuk 1 |
Begripsomschrijvingen |
||||
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag |
||||
Hoofdstuk 3 |
Omgevingsvergunning |
||||
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
||||
Hoofdstuk 5 |
Teruggaaf |
||||
Hoofdstuk 6 |
Intrekking omgevingsvergunning |
||||
Hoofdstuk 7 |
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
||||
Hoofdstuk 8 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
||||
Hoofdstuk 9 |
Sloopmelding (vervallen) |
||||
Hoofdstuk 10 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
||||
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
||||
Hoofdstuk 1 |
Horeca |
||||
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen of markten |
||||
Hoofdstuk 3 |
Prostitutiebedrijven (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 4 |
Splitsingsvergunning woonruimte (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 5 |
Leefmilieuverordening (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 6 |
Brandbeveiligingsverordening (n.v.t.) |
||||
Hoofdstuk 7 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
||||
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
||||
Hoofdstuk 1 |
Burgerlijke stand |
||||
1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in de “Raadszaal” op: |
||||
1.1.1.1 |
maandag 9.00 uur; |
€ |
0,00 |
||
1.1.1.2 |
maandag van 09.30 uur tot 17.00 uur: |
€ |
284,90 |
||
1.1.1.3 |
dinsdag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 uur tot 13.00 uur: |
€ |
284,90 |
||
1.1.1.4 |
maandag tot en met donderdag van 17.00 uur tot 22.00 uur, vrijdag van 13.00 uur tot 22.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur: |
€ |
459,95 |
||
1.1.1.5 |
zondag van 10.00 uur tot 22.00 uur: |
€ |
491,90 |
||
1.1.2 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een andere locatie dan bedoeld in onderdeel 1.1.1 op: |
||||
1.1.2.1 |
maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur: |
€ |
284,90 |
||
1.1.2.2 |
maandag tot en met donderdag van 17.00 uur tot 22.00 uur, vrijdag van 13.00 uur tot 22.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot 22.00 uur: |
€ |
459,95 |
||
1.1.2.3 |
zondag van 10.00 uur tot 22.00 uur: |
€ |
491,90 |
||
1.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
||||
1.1.3.1 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering |
€ |
17,25 |
||
1.1.3.2 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering |
€ |
28,65 |
||
1.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het leveren van: |
||||
1.1.4.1 |
getuigen door de gemeente bij een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap, per getuige |
€ |
34,20 |
||
1.1.5 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand Restitutiebepaling: |
||||
Restitutie bij foutieve digitale aanvraag Indien een digitale aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand foutief wordt ingediend bij de gemeente, wordt het door de aanvrager betaalde tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand gerestitueerd |
|||||
1.1.6 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand |
||||
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart |
||||
1.2 |
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: |
||||
1.2.1 |
van een nationaal paspoort: |
||||
1.2.1.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
65,30 |
||
1.2.1.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
52,00 |
|||
1.2.2 |
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): |
||||
1.2.2.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
65,30 |
||
1.2.2.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
52,00 |
||
1.2.3 |
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) |
||||
1.2.3.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
65,30 |
||
1.2.3.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
52,00 |
||
1.2.4 |
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€ |
52,00 |
||
1.2.5 |
van een Nederlandse identiteitskaart: |
||||
1.2.5.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
51,05 |
||
1.2.5.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
29,05 |
||
1.2.6 |
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van |
€ |
47,55 |
||
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
||||
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ |
39,65 |
||
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt |
||||
1.3.2.1 |
bij een spoedlevering vermeerderd met |
€ |
34,10 |
||
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen |
||||
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. |
||||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens (uittreksel), per verstrekking |
€ |
8,55 |
||
Restitutiebepaling: Restitutie bij foutieve digitale aanvraag Indien een digitale aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in onderdeel 1.4.2.1 foutief wordt ingediend bij de gemeente, wordt het door de aanvrager betaalde tarief gerestitueerd |
|||||
1.4.3 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
16,80 |
||
Hoofdstuk 5 |
Verstrekkingen uit het Kiezersregister |
||||
1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
€ |
5,15 |
||
Hoofdstuk 6 |
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 7 |
Bestuursstukken |
||||
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||||
1.7.1.1 |
een afschrift van de programmabegroting |
€ |
37,70 |
||
1.7.1.2 |
een afschrift van de jaarstukken |
€ |
75,40 |
||
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.7.2.1 |
tot het verstrekken van: |
||||
1.7.2.1.1 |
een exemplaar van de agenda van een raadsvergadering, inclusief voorstellen en concept raadsbesluiten |
€ |
17,45 |
||
1.7.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.7.3.1 |
tot het afsluiten van een abonnement op de stukken van de raadsvergaderingen voor een kalenderjaar |
€ |
134,10 |
||
Hoofdstuk 8 |
Vastgoedinformatie |
||||
1.8.1. |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: |
||||
1.8.1.1 |
de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties en gebouwen, per adres of object |
€ |
5,30 |
||
1.8.1.2 |
de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet |
€ |
5,30 |
||
1.8.1.3 |
een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed |
€ |
5,30 |
||
1.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het raadplegen van de bij de gemeente berustende kadastrale leggers en plans voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan |
€ |
17,45 |
||
Hoofdstuk 9 |
Overige publiekszaken |
||||
1.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.9.1.1 |
tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag |
€ |
41,35 |
||
1.9.1.2 |
tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn |
€ |
13,20 |
||
1.9.1.3 |
tot het verstrekken van een legalisatie van een handtekening |
€ |
7,80 |
||
1.9.1.4 |
tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap |
€ |
7,80 |
||
1.9.2 |
Voor het in behandeling nemen van een naturalisatieverzoek geldt het tarief dat is vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
||||
1.9.3 |
Voor het afleggen van een optieverklaring ter verkrijging van het Nederlanderschap geldt het tarief dat is vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
||||
Hoofdstuk 10 |
Gemeentearchief |
||||
1.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in stukken van het gemeentearchief, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
11,40 |
||
1.10.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||||
1.10.2.1 |
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk (een stuk ouder dan 100 jaar uit het geboorteregister/een stuk ouder dan 75 jaar uit het huwelijksregister/ een stuk ouder dan 50 jaar uit het overlijdensregister) |
€ |
10,75 |
||
Hoofdstuk 11 |
Huisvestingswet (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 12 |
Leegstandwet |
||||
1.12.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.12.1.1 |
tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet |
€ |
30,10 |
||
1.12.1.2 |
tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet |
€ |
30,10 |
||
Hoofdstuk 13 |
Gemeentegarantie (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 14 |
Marktstandplaatsen |
||||
1.14.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.14.1.1 |
tot het verlenen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2009 (individuele vergunning) |
€ |
30,15 |
||
Hoofdstuk 15 |
Winkeltijdenwet |
||||
1.15.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.15.1.1 |
tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of Verordening Winkeltijden Onderbanken |
€ |
26,80 |
||
1.15.1.2 |
tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander |
€ |
14,70 |
||
1.15.1.3 |
tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing |
€ |
14,70 |
||
Hoofdstuk 16 |
Kansspelen |
||||
1.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
||||
1.16.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
€ |
56,50 |
||
1.16.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat, |
€ |
22,50 |
||
vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, per speelautomaat |
€ |
34,00 |
|||
1.16.1.3 |
voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd |
€ |
226,50 |
||
1.16.1.4 |
voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat. |
€ |
90,50 |
||
vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, per speelautomaat |
€ |
136,00 |
|||
1.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
€ |
15,40 |
||
1.16.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) voor lokale verenigingen |
€ |
0,00 |
||
1.16.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een exploitatievergunning speelautomatenhal voor een periode van 12 maanden |
€ |
441,70 |
||
Hoofdstuk 17 |
Kinderopvang (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 18 |
Telecommunicatie |
||||
1.18.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
€ |
226,65 |
||
1.18.1.1 |
indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met |
€ |
1,45 |
||
1.18.1.2 |
indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met |
€ |
1,45 |
||
1.18.1.3 |
indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
€ |
159,00 |
||
1.18.1.4 |
Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met |
€ |
159,00 |
||
1.18.1.5 |
indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||||
1.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||||
1.18.3 |
Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen. |
||||
Hoofdstuk 19 |
Verkeer en vervoer |
||||
1.19.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.19.1.1 |
tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, per aanvraag |
€ |
42,40 |
||
1.19.1.2 |
tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van het Voertuigreglement, per aanvraag |
€ |
42,40 |
||
1.19.1.3 |
tot het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar (wedstrijd) met betrekking tot artikel 10 van de WvW, per aanvraag |
€ |
21,20 |
||
1.19.1.4 |
tot het verstrekken of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) zonder medische keuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
€ |
43,05 |
||
1.19.1.5 |
tot het verstrekken of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) met medische keuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
€ |
134,50 |
||
Leges worden niet geheven voor: het verstrekken of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart met medische keuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), die in een eerdere aanvraag tijdelijk is verstrekt of verlengd met een geldigheidsduur van maximaal één jaar |
|||||
1.19.1.6 |
tot het reserveren van een invalidenparkeerplaats op kenteken |
€ |
136,00 |
||
1.19.1.7 |
tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer |
€ |
75,70 |
||
1.19.1.8 |
tot het nemen van een verkeersbesluit , zoals genoemd in artikel 15, eerste lid, WvW van tijdelijke aard ten behoeve van activiteiten die worden ondernomen en niet behoren tot het normale verkeersgebruik van de weg |
€ |
74,20 |
||
1.19.2 |
Het tarief bedraagt voor: |
||||
1.19.2.1 |
het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) op grond van de artikelen 1.19.1.4 en 1.19.1.5 |
€ |
20,10 |
||
Hoofdstuk 20 |
Diversen |
||||
1.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
1.20.1.1 |
tot het verstrekken van een gemeentegids aan niet inwoners |
€ |
5,65 |
||
1.20.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||||
1.20.2.1 |
een afschrift van een beschikking (duplicaat of officieel gewaarmerkte kopie), tenzij daarvoor elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
11,10 |
||
1.20.3 |
Het tarief bedraagt voor afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||||
1.20.3.1 |
zwart/wit |
||||
1.20.3.1.1 |
eerste kopie, per pagina op papier van A4-formaat |
€ |
0,50 |
||
1.20.3.1.2 |
elke volgende kopie op papier van A4-formaat |
€ |
0,25 |
||
1.20.3.1.3 |
eerste kopie, per pagina op papier van A3-formaat |
€ |
1,00 |
||
1.20.3.1.4 |
elke volgende kopie op papier van A3-formaat |
€ |
0,50 |
||
1.20.3.1.5 |
eerste kopie, per pagina op papier van groter dan A3-formaat |
€ |
11,20 |
||
1.20.3.1.6 |
elke volgende kopie op papier van groter dan A3-formaat |
€ |
7,60 |
||
1.20.3.2 |
kleur |
||||
1.20.3.2.1 |
eerste kopie, per pagina op papier van A4-formaat |
€ |
0,60 |
||
1.20.3.2.2 |
elke volgende kopie op papier van A4-formaat |
€ |
0,35 |
||
1.20.3.2.3 |
eerste kopie, per pagina op papier van A3-formaat |
€ |
1,20 |
||
1.20.3.2.4 |
elke volgende kopie op papier van A3-formaat |
€ |
0,70 |
||
1.20.3.2.5 |
eerste kopie, per pagina op papier van groter dan A3-formaat |
€ |
12,35 |
||
1.20.3.2.6 |
elke volgende kopie op papier van groter dan A3-formaat |
€ |
8,90 |
||
1.20.4 |
Het tarief bedraagt voor scannen van documenten, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||||
1.20.4.1 |
eerste scan, per pagina A4-formaat |
€ |
0,50 |
||
1.20.4.2 |
elke volgende scan, per pagina A4-formaat |
€ |
0,25 |
||
1.20.4.3 |
eerste scan, per pagina A3-formaat |
€ |
1,00 |
||
1.20.4.4 |
elke volgende scan, per pagina A3-formaat |
€ |
0,50 |
||
1.20.4.5 |
eerste scan, per pagina groter dan A3-formaat |
€ |
11,20 |
||
1.20.4.6 |
elke volgende scan, per pagina groter dan A3-formaat |
€ |
7,60 |
||
Collecteren (artikel 5:13 APV) |
|||||
1.20.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ventvergunning c.q. collectevergunning ingevolge artikel 5:13 van APV: |
||||
1.20.5.1 |
geldig voor één dag |
€ |
14,05 |
||
1.20.5.1.1 |
geldig voor één dag voor lokale verenigingen |
€ |
0,00 |
||
1.20.5.2 |
geldig voor maximaal één jaar |
€ |
28,20 |
||
1.20.5.2.1 |
geldig voor maximaal één jaar voor lokale verenigingen |
€ |
0,00 |
||
1.20.5.3 |
een doorlopende vergunning geldig langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd |
€ |
42,25 |
||
Standplaatsvergunning (artikel 5:18 APV) |
|||||
1.20.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van APV: |
||||
1.20.6.1 |
voor niet commerciële tijdelijke standplaatsen en bij samenloop evenementen geldig voor maximaal 2 dagen |
€ |
0,00 |
||
1.20.6.2 |
voor commerciële tijdelijke standplaatsen geldig voor maximaal 2 dagen |
€ |
30,40 |
||
1.20.6.3 |
geldig voor maximaal één jaar |
€ |
532,35 |
||
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
|||||
1.20.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ |
53,75 |
||
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning |
||||
Hoofdstuk 1 |
Begripsomschrijvingen |
||||
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
||||
2.1.1.1 |
aanlegkosten: |
||||
het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom exclusief omzetbelasting), of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten exclusief omzetbelasting die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen; |
|||||
2.1.1.2 |
bouwkosten: de bouwkosten exclusief omzetbelasting op basis waarvan de leges worden vastgesteld, worden berekend op basis van het overzicht “Berekening bouwkosten” (zie bijlage 1 van de tarieventabel). Indien een project uit meerdere typen bouwwerken bestaat, bedragen de bouwkosten de som van de afzonderlijke bouwkosten, berekend op basis van het overzicht “Berekening bouwkosten” voor de betreffende typen bouwwerken. Indien het overzicht “Berekening bouwkosten” niet voorziet in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten op basis waarvan de leges worden vastgesteld, berekend met gebruik neming van de meest recente uitgave “Taxatieboekjes (Her)bouwkosten”, zoals die worden uitgegeven door SDU Uitgevers. |
||||
Indien zowel het overzicht “Berekening bouwkosten” als de “Taxatieboekjes (Her)bouwkosten” niet voorzien in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten vastgesteld volgens het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom exclusief omzetbelasting), of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten exclusief omzetbelasting die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen; |
|||||
2.1.1.3 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
||||
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
||||
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
||||
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag |
||||
2.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
2.2.1.1 |
tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is |
€ |
104,50 |
||
2.2.1.2 |
tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: |
€ |
143,00 |
||
2.2.2 |
Indien het in behandeling nemen van een aanvraag tot het houden van een vooroverleg of het beoordelen van een conceptaanvraag, als bedoeld in onderdelen 2.2.1.1. en 2.2.1.2 leidt tot het indienen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning, als bedoeld in onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.1.2, onderdelen 2.3.3 tot en met 2.3.3.3 en onderdelen 2.3.4 tot en met 2.3.4.4 worden de tarieven van het vooroverleg of het beoordelen van een conceptaanvraag in mindering gebracht op de tarieven van de hiervoor vermelde onderdelen. |
||||
Hoofdstuk 3 |
Omgevingsvergunning |
||||
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
||||
Bouwactiviteiten |
|||||
2.3.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de WABO, bedraagt het tarief: |
||||
2.3.1.1 |
indien de bouwkosten gelijk zijn aan of minder bedragen dan € 2.749,40: |
€ |
165,05 |
||
2.3.1.2 |
Indien de bouwkosten meer bedragen dan € 2.749,40 |
€ |
165,05 |
||
vermeerderd met: |
2,0 % |
||||
van de bouwkosten minus. |
€ |
2.749,40 |
|||
Beoordeling bodem of archeologisch rapport |
|||||
2.3.1.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
||||
2.3.1.3.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport NVN 5725 |
€ |
60,50 |
||
2.3.1.3.2 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport NVN 5740 |
€ |
148,50 |
||
2.3.1.3.3 |
voor de beoordeling van een archeologisch rapport |
€ |
401,50 |
||
Verplicht advies Limburgse Kwaliteitscommissie |
|||||
2.3.1.4 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief |
€ |
49,55 |
||
2.3.1.4.1 |
vermeerderd met de werkelijke kosten indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Limburgse Kwaliteitscommissie nodig is en wordt beoordeeld |
||||
Achteraf ingediende aanvraag |
|||||
2.3.1.5 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: |
€ |
253,50 |
||
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. |
|||||
Beoordeling aanvullende gegevens |
|||||
2.3.1.6 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: |
€ |
55,00 |
||
Aanlegactiviteiten |
|||||
2.3.2.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||
2.3.2.1.1 |
indien de aanlegkosten niet meer dan € 5.500,85 bedragen |
€ |
93,45 |
||
2.3.2.1.2 |
indien de aanlegkosten meer dan € 5.500,85 en minder dan € 10.999,65 bedragen |
€ |
187,05 |
||
2.3.2.1.3 |
indien de aanlegkosten meer dan € 10.999,65 en minder dan € 247.493,70 bedragen |
€ |
329,95 |
||
2.3.2.1.4 |
indien de aanlegkosten meer dan € 247.493,70 bedragen |
€ |
989,95 |
||
2.3.2.2 |
Onderdeel 2.3.1.3.3 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.3 zelf toepassing vindt. |
||||
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit |
||||
2.3.3.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2.1: |
||||
2.3.3.1.1 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
220,00 |
||
2.3.3.1.2 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
220,00 |
||
2.3.3.1.3 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking): |
€ |
6.049,75 |
||
2.3.3.1.4 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking) en de aanvrager levert zelf een goede ruimtelijke onderbouwing aan: |
€ |
2.977,05 |
||
2.3.3.1.5 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
2.3.3.2 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening gegeven regels is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
2.3.3.3 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gegeven regels is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit |
||||
2.3.4.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||
2.3.4.1.1 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking): |
€ |
220,00 |
||
2.3.4.1.2 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
220,00 |
||
2.3.4.1.3 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking): |
€ |
6.049,75 |
||
2.3.4.1.4 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking) en de aanvrager levert zelf een goede ruimtelijke onderbouwing aan: |
€ |
2.977,05 |
||
2.3.4.1.5 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
2.3.4.2 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde of vijfde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening, onderscheidenlijk provinciale verklaring gegeven regels is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
2.3.4.3 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde of vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur, onderscheidenlijk ministeriële verklaring gegeven regels is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
2.3.4.4 |
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is afgeweken: |
€ |
220,00 |
||
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
|||||
2.3.5 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
220,00 |
||
2.3.5.1 |
te vermeerderen met: |
||||
2.3.5.1.1 |
voor een bouwwerk met een oppervlakte van minder dan 100 m2 |
€ |
148,50 |
||
2.3.5.1.2 |
100 m2 tot 500 m2: per m2 |
€ |
1,44 |
||
2.3.5.1.3 |
500 m2 tot 2000 m2 : basis bedrag |
€ |
390,55 |
||
verhoogd met, per m2 |
0,47 |
||||
2.3.5.1.4 |
2000 m2 tot 5000 m2: basis bedrag |
€ |
995,45 |
||
verhoogd met, per m2 |
0,10 |
||||
2.3.5.1.5 |
5000 m2 tot 50.000 m2: basis bedrag |
€ |
1.391,45 |
||
verhoogd met, per m2 |
0,02 |
||||
2.3.5.1.6 |
50.000 m2 of meer : basis bedrag |
€ |
1.952,40 |
||
verhoogd met, per m2 |
0,01 |
||||
2.3.5.2 |
Indien en zover de aanvraag mede betrekking heeft op niet bebouwde voor bedrijfsdoeleinden bestemde terreinen bij een gebouw of bouwwerk, waarin bedrijfsmatig de in artikel 6.2.2 van de bouwverordening bedoelde stoffen worden opgeslagen, voor terreinen met een oppervlakte van: |
||||
2.3.5.2.1 |
minder dan 500 m2 |
€ |
71,50 |
||
2.3.5.2.2 |
500 m2 tot 2000 m2 |
€ |
137,45 |
||
2.3.5.2.3 |
2000 m2 tot 5000 m2 |
€ |
214,50 |
||
2.3.5.2.4 |
2 of meer |
€ |
214,50 |
||
vermeerderd met, per 500m2 of een gedeelte daarvan |
€ |
33,00 |
|||
2.3.6 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
||||
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of de Erfgoedverordening gemeente Onderbanken, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
||||
2.3.6.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
€ |
131,95 |
||
2.3.6.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: |
€ |
131,95 |
||
2.3.6.2 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of de Erfgoedverordening gemeente Onderbanken, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
131,95 |
||
2.3.7 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in bescherm stads- of dorpsgezicht |
||||
2.3.7.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
131,95 |
||
indien de sloopkosten meer bedragen dan € 38.499,75 vermeerderd met: |
1,0 % |
||||
van de sloopkosten met een maximum van: |
€ |
550,00 |
|||
Beoordeling rapport |
|||||
2.3.7.2 |
Onderdeel 2.3.1.3.3 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in het onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.3 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden. |
||||
2.3.8 |
Aanleggen of veranderen weg |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met de Wegenverordening provincie Limburg 2008 of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
33,00 |
|||
2.3.9 |
Uitweg/inrit |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met de Wegenverordening provincie Limburg 2008 of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
131,95 |
|||
2.3.10 |
Kappen |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo in samenhang met de Omgevingsverordening Limburg 2014 van de Provincie of artikel 3 van Boomverordening Onderbanken, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
55,00 |
|||
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder j of k, van de Wabo in samenhang met de provinciale verordening of artikel 2.10 (voorwerpen op of aan de weg), 4.13 (ontsiering en stankoverlast) van de Algemene plaatselijke verordening of de nadere regels plaatsing containers en andere bouw gerelateerde objecten op of aan de weg gemeente Onderbanken, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
|||||
2.3.11.1 |
een vergunning tot het in de gemeente innemen van een opslag van roerende zaken: |
||||
2.3.11.1.1 |
geldig voor één of meer dagen in de week, per dag |
€ |
14,15 |
||
met een maximum van |
€ |
42,00 |
|||
2.3.11.1.2 |
geldig voor één of meer weken in de maand, per week |
€ |
42,00 |
||
met een maximum van |
€ |
71,10 |
|||
2.3.11.1.3 |
geldig voor één of meer maanden in een kwartaal, per maand |
€ |
71,10 |
||
met een maximum van |
€ |
142,10 |
|||
2.3.11.1.4 |
geldig voor één of meer kwartalen in een jaar, per kwartaal |
€ |
142,10 |
||
met een maximum van |
€ |
206,75 |
|||
2.3.11.1.5 |
geldig voor één jaar |
€ |
206,75 |
||
2.3.12 |
Handelsreclame |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en i, van de Wabo in samenhang met artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
0,00 |
|||
2.3.13 |
Natura 2000-activiteiten |
||||
2.3.13.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteiten) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
170,55 |
||
2.3.13.2 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7 van de Wet natuurbescherming, bedraagt het tarief: |
€ |
170,55 |
||
2.3.13.3 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming, waarvoor Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen bedenkingen dient te geven of te weigeren ingevolge artikel 2.27, lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de vigerende Legesverordening van de Provincie Limburg inzake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming. Dit tarief bedraagt: a.Landbouw en overige € 2.541,65 b.Industrie € 12.625,45 c.Infrastructuur € 18.930,45, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten. Voor zover bovenstaande tarieven door Provinciale Staten van de Provincie Limburg zijn gewijzigd zijn de vigerende tarieven van kracht. Restitutiebepaling: Restitutie bij weigeren omgevingsvergunning Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager. |
||||
Restitutie bij intrekking aanvraag Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de Gemeente is beschikt, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager als volgt plaats: a.indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 50% van de geheven leges van de aanvrager. b.indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie plaats door de Gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager. Leges worden niet geheven voor: Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning in het kader van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied betrekking hebbende op evenementen en het beheer van een Natura-gebied. |
|||||
2.3.14 |
Flora- en Fauna-activiteiten (bescherming van soorten) |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
€ |
242,00 |
|||
2.3.15 |
Andere activiteiten |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: |
|||||
2.3.15.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
77,00 |
||
2.3.15.2 |
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||
2.3.15.2.1 |
als het een gemeentelijke verordening betreft |
€ |
77,00 |
||
2.3.15.2.2 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft |
€ |
77,00 |
||
2.3.16 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||||
2.3.16.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
||||
2.3.16.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||||
2.3.17 |
Advies |
||||
2.3.17.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||||
2.3.17.2 |
Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||||
2.3.18 |
Verklaring van geen bedenkingen |
||||
2.3.18.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
||||
2.3.18.1.1 |
indien de gemeenteraad een ontwerpverklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
412,50 |
||
2.3.18.1.2 |
indien de gemeenteraad een definitieve verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
137,50 |
||
2.3.18.1.3 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||||
2.3.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||||
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
||||
2.4.1 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
||||
2.4.2 |
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering beloopt: |
||||
2.4.2.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: |
2,0% |
|||
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
|||||
2.4.2.2 |
bij 10 tot 15 activiteiten: |
3,0% |
|||
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
|||||
2.4.2.3 |
bij 15 of meer activiteiten: |
5,0% |
|||
van de voor die activiteiten verschuldigde leges. |
|||||
Hoofdstuk 5 |
Teruggaaf |
||||
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor alle activiteiten van de WABO |
||||
Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
|||||
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan |
70,0% |
|||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|||||
2.5.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand doch vóór het verlenen van de vergunning, voor het in behandeling nemen ervan |
60,0% |
|||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|||||
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor alle activiteiten van de WABO |
||||
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: |
40,0% |
||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
|||||
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning of het buiten behandeling laten van de aanvraag voor alle activiteiten van de WABO |
||||
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project weigert c.q. de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
30,0% |
||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
|||||
2.5.4 |
Teruggaaf als blijkt dat aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning vergunningsvrij is |
||||
Als blijkt dat de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning vergunningsvrij is, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
70,0% |
||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|||||
2.5.5 |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen |
||||
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend. |
|||||
Hoofdstuk 6 |
Intrekking omgevingsvergunning |
||||
2.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: |
€ |
109,95 |
||
Hoofdstuk 7 |
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
||||
2.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: |
€ |
66,00 |
||
Hoofdstuk 8 |
Bestemmingswijzigingen met of zonder activiteiten |
||||
2.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||
2.8.1 |
tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
6.049,75 |
||
2.8.1.1 |
tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening en de aanvrager levert zelf een goede ruimtelijke onderbouwing aan: |
€ |
2.977,05 |
||
2.8.2 |
tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
5.811,00 |
||
2.8.2.1 |
tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening en de aanvrager levert zelf een goede ruimtelijke onderbouwing aan: |
€ |
2.571,85 |
||
2.8.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdelen 2.8.1 tot en met 2.8.2.1 bedraagt het tarief |
€ |
49,55 |
||
vermeerderd met de werkelijke kosten indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Limburgse kwaliteitscommissie nodig is en wordt beoordeeld. |
|||||
Hoofdstuk 9 |
Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 10 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
||||
2.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ |
60,50 |
||
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
||||
Hoofdstuk 1 |
Horeca |
||||
3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: |
||||
3.1.1 |
een aanvraag tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€ |
245,75 |
||
3.1.2 |
een aanvraag tot het verlenen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2:28 van de APV |
€ |
245,75 |
||
3.1.3 |
een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor verlenging sluitingsuur met ten hoogste één uur ingevolge artikel 2:29 van de APV |
€ |
0,30 |
||
3.1.4 |
een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet |
€ |
24,90 |
||
3.1.5 |
een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
€ |
180,70 |
||
3.1.6 |
een melding tot het wijzigen van een leidinggevende |
||||
3.1.6.1 |
op het aanhangsel bij een exploitatievergunning of een vergunning Drank- en Horecawet als bedoeld in onderdeel 3.1.1. en 3.1.2 |
€ |
105,95 |
||
3.1.6.1.1 |
vermeerderd met € 30,45 per leidinggevende met een maximum van € 91,35 als de wijziging betrekking heeft op meer dan 3 leidinggevenden |
||||
3.1.6.2 |
op het aanhangsel bij een exploitatievergunning en een vergunning Drank- en Horecawet als bedoeld in onderdeel 3.1.1. en 3.1.2 |
€ |
159,00 |
||
3.1.6.2.1 |
vermeerderd met € 50,75 per leidinggevende met een maximum van € 152,25 als de wijziging betrekking heeft op meer dan 3 leidinggevenden |
||||
3.1.7 |
een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ |
24,90 |
||
3.2 |
Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een horecavergunning binnen 5 weken na datum van indienen van de aanvraag deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de overeenkomstig artikel 3.1.1 t/m 3.1.6 |
||||
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen of markten |
||||
3.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft: |
||||
3.2.1.1 |
een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel en niet vermeld op de lijst “kleine evenementen” |
€ |
0,00 |
||
3.2.1.2 |
overige evenementen zonder verhoogd risicoprofiel en niet vermeld op de lijst kleine evenementen zoals een herdenkingsplechtigheidbraderie, optocht, niet zijnde een betoging op de weg, een feest, muziekvoorstelling, wedstrijd op of aan de weg of een snuffelmarkt |
€ |
0,00 |
||
Hoofdstuk 3 |
Prostitutiebedrijven (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 4 |
Splitsingsvergunning woonruimte (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 5 |
Leefmilieuverordening (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 6 |
Brandbeveiligingsverordening (niet van toepassing) |
||||
Hoofdstuk 7 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
||||
3.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ |
13,95 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl