Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR479113
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR479113/1
Besluit van het algemeen bestuur, dagelijks bestuur en de voorzitter van Veiligheidsregio IJsselland houdende regels omtrent delegatie en mandaat Delegatie- en mandaatbesluit 2018 Veiligheidsregio IJsselland
Geldend van 01-01-2018 t/m heden
Intitulé
Delegatie- en Mandaatbesluit voor Veiligheidsregio IJssellandHet algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van Veiligheidsregio IJsselland, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Overwegingen
- -
het geldende Delegatie- en Mandaatbesluit Veiligheidsregio IJsselland is vastgesteld op 15 december 2015 en werkt met ingang van 1 januari 2016.
- -
aanpassing is noodzakelijk in verband met wijzigingen in de organisatie zoals door het algemeen bestuur op 8 november 2017 vastgelegd in het Organisatieplan.
- -
de wettelijke grondslag ligt in de Wet gemeenschappelijke regelingen (artikelen 33 en 33a) en in de Algemene wet bestuursrecht
BESLUITEN
het Delegatie- en Mandaatbesluit voor Veiligheidsregio IJsselland aan te passen en als volgt opnieuw vast te stellen:
DELEGATIE- EN MANDAATBESLUIT
Delegatie
Artikel 1
Het algemeen bestuur delegeert aan het dagelijks bestuur de bevoegdheden, opgenomen in tabel 2, onder de hierna en/of in de tabel vermelde beleidsregels.
Artikel 2 Algemene beleidsregels
De uitoefening van de in artikel 1 bedoelde bevoegdheden
- 1.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels en/of van beleidsdoelen, opgenomen in het vastgestelde beleidsplan, en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- 2.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde programmabegroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- 3.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de taken van de Veiligheidsregio. Het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid als gevolg van nieuwe taken/activiteiten, intensivering van bestaande taken dan wel afbouw en/of stopzetting van taken, dat leidt tot structurele wijzigingen in de regiobegroting (financieel) en/of in de inzet van medewerkers (personeel).
Artikel 3 Voorwaarde
Het dagelijks bestuur rapporteert in elk jaarverslag over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden.
Mandaat, volmacht en machtiging
Artikel 4 Verlening mandaat, volmacht en machtiging; ondertekening
-
1. Het dagelijks bestuur verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de functionarissen, genoemd in tabel 3, om besluiten te nemen ter uitoefening van de daarbij genoemde bestuurs- en beheersbevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
2. De voorzitter verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de functionarissen, genoemd in tabel 4, om besluiten te nemen ter uitoefening van de daarbij genoemde bestuurs- en beheersbevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
3. Het verleende mandaat omvat tevens de bevoegdheid tot ondertekening van de krachtens het mandaat genomen besluiten, tenzij daarvoor een andere functionaris is aangewezen.
-
4. Documenten die krachtens mandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter’, gevolgd door de naam en de functie van de gemandateerde.
Artikel 5 Algemene beleidsregels, beperkingen en voorwaarden
De uitoefening van het mandaat, de machtiging en de volmacht, bedoeld in artikel 4
- 1.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels en/of van beleidsdoelen, opgenomen in het vastgestelde beleidsplan, en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- 2.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde programmabegroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- 3.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de taken van de Veiligheidsregio. Het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid als gevolg van nieuwe taken/activiteiten, intensivering van bestaande taken dan wel afbouw en/of stopzetting van taken, dat leidt tot structurele wijzigingen in de regiobegroting (financieel) en/of in de inzet van medewerkers (personeel).
Artikel 6 Vervanging
-
1. Bij afwezigheid of verhindering van de gemandateerde gaat het mandaat, de machtiging of de volmacht over op zijn plaatsvervanger of, bij gebreke van een functionele plaatsvervanger, op de naast hogere functionaris.
-
2. Indien de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid de persoon, functie of enig ander belang van de gemandateerde zelf betreft, gaat het mandaat over op de naast hogere functionaris.
Artikel 7 Informatieplicht
-
1. De gemandateerde stelt het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter in kennis van in mandaat genomen besluiten waarvan hij moet aannemen dat kennisneming van belang is.
-
2. Het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter kunnen zich door de gemandateerde laten informeren over in mandaat genomen besluiten.
Artikel 8 Ondermandaat
-
1. Verlening van ondermandaat is toegestaan in de gevallen, die in de tabellen 3 en 4 daarvoor zijn aangewezen. De secretaris van de Veiligheidsregio ontvangt een exemplaar van besluiten tot verlening van ondermandaat en meldt deze aan het dagelijks bestuur. De verleende (onder)mandaten worden periodiek getoetst, in elk geval bij de vaststelling van het beleidsplan veiligheidsregio.
-
2. Documenten die krachtens ondermandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter’, gevolgd door de functie van de gemandateerde, aangevuld met ‘voor deze’, gevolgd door de naam en de functie van de gemandateerde.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in de plaats van het Delegatie- en mandaatbesluit 2016 Veiligheidsregio IJsselland en treedt in werking op 1 januari 2018.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Delegatie- en mandaatbesluit 2018 Veiligheidsregio IJsselland’.
Ondertekening
Bijlage 1: Tabel 1: Bevoegdheden, die het Algemeen Bestuur voor zichzelf houdt
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Wijzigingen |
MULTIDISCIPLINAIR |
|||
1 |
Vaststelling risicoprofiel |
Wet vr |
|
2 |
Vaststelling beleidsplan veiligheidsregio |
Wet vr |
|
3 |
Vaststelling crisisplan |
Wet vr |
|
4 |
Vaststellen van rampbestrijdingsplannen |
Wet vr |
|
5 |
Instelling en instandhouding gemeenschappelijke meldkamer |
Wet vr |
|
6 |
Instelling en instandhouding uniforme informatie- en communicatievoorziening |
Wet vr |
|
7 |
Afspraken met Ministerie van VenJ t.b.v. samenwerking bij branden, rampen en crises |
Wet vr |
|
8 |
Vaststelling samenwerkingsafspraken met overheidsinstanties, bedrijven en/of andere rechtspersonen |
Wet vr |
|
9 |
Samenstelling en taken veiligheidsdirectie |
GR |
|
10 |
Regeling tussen burgemeesters over coördinerend burgemeester |
GR |
|
BRANDWEER |
|||
11 |
Instelling en instandhouding brandweer |
Wet vr |
|
12 |
Instemming met benoeming/ontslag commandant brandweer |
GR |
|
GHOR |
|||
13 |
Instelling en instandhouding GHOR |
Wet vr |
|
14 |
Instemming met benoeming/ontslag directeur publieke gezondheid voor de GHOR |
Wet pg |
|
ALGEMEEN |
|||
15 |
Samenstelling Dagelijks Bestuur |
GR |
|
16 |
Instemming met benoeming/ontslag secretaris veiligheidsregio |
GR |
|
17 |
Instelling advies- en bestuurscommissies |
GR |
|
18 |
Vaststelling regels financieel beleid en beheer |
GR |
|
19 |
Vaststelling regels financiële controle |
GR |
|
20 |
Vaststelling financiële/beleidsmatige kaders en begroting |
GR |
|
21 |
Vaststelling jaarverslag en -rekening |
GR |
|
22 |
Verplichte wijziging taken en bevoegdheden |
GR |
|
23 |
Vaststelling instructies |
GR |
|
24 |
Deelname aan een gemeenschappelijke regeling |
GR |
|
25 |
Oprichting van/deelname aan een privaatrechtelijk rechtspersoon |
GR |
|
26 |
Vaststelling verordeningen |
GR |
|
27 |
Aanwijzing accountants |
GR |
|
28 |
Vaststelling regeling bewaring archiefbescheiden |
GR |
|
29 |
Regeling (gevolgen) toetreding en uittreding gemeenten |
GR |
|
30 |
Regeling (gevolgen) opheffing regio |
GR |
|
31 |
Instelling geschillencommissie |
GR |
|
Bijlage 2: Tabel 2: Bevoegdheden, die het Algemeen Bestuur overdraagt aan het Dagelijks Bestuur
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Specifieke beleidsregels |
Wijzigingen |
MULTIDISCIPLINAIR |
||||
1 |
Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises |
Wet vr |
||
2 |
Jaarlijks overleggen met de bij mogelijke rampen en crises in de regio betrokken partijen over de risico’s in de regio |
Wet vr |
||
3 |
Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises |
Wet vr |
||
4 |
Beheren gemeenschappelijke meldkamer |
Wet vr |
||
5 |
Beheren uniforme informatie- en communicatievoorziening |
Wet vr |
||
6 |
Hanteren van een kwaliteitszorgsysteem |
Wet vr |
||
7 |
Vaststellen criteria voor grootschalige alarmering |
Wet vr |
||
8 |
Zorgen voor voorziening om uitval meldkamer op te vangen |
Wet vr |
||
9 |
Jaarlijks oefenen hoofdstructuur rampen- en crisisbeheersing |
Wet vr |
||
10 |
Verstrekken van informatie over de rampen en de crises die de regio kunnen treffen, en over de maatregelen die zijn getroffen ter voorkoming en bestrijding of beheersing hiervan |
Wet vr |
||
11 |
Openbaar maken gegevens rampbestrijdingsplannen |
Wet vr |
||
BRANDWEER |
||||
12 |
Beheren brandweerorganisatie |
Wet vr |
||
13 |
Adviseren van het college van burgemeester en wethouders over brandweeraangelegenheden |
Wet vr |
||
14 |
Aanwijzen van inrichtingen als bedrijfsbrandweerplichtig |
Wet vr |
||
15 |
Waarschuwen van de bevolking |
Wet vr |
||
16 |
Verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting |
Wet vr |
||
17 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen |
Wet vr |
||
GHOR |
||||
18 |
Beheren GHOR-organisatie |
Wet vr |
||
19 |
Maken van afspraken met de in de regio werkzame instellingen, zorgaanbieders, ambulancevervoerders en diensten |
Wet vr |
||
20 |
Zorgen voor de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening |
Wet vr |
||
21 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de geneeskundige hulpverlening |
Wet vr |
||
22 |
Adviseren van de minister over de vergunning ambulancezorg |
Wet vr |
||
GEMEENTEN |
||||
23 |
Aanwijzen van een functionaris die is belast met de coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis |
Wet vr |
||
24 |
Coördineren en ondersteunen van gezamenlijke afspraken van gemeenten als kolom |
GR |
||
25 |
Besluiten over activiteiten binnen de kolom van gemeenten om op te treden als één organisatie |
GR |
||
26 |
Uitvoering andere taken voor gemeenten |
GR |
||
ALGEMEEN |
||||
27 |
Vaststellen van uitvoeringsprogramma’s en/of beheerplannen als uitwerking van het vastgestelde beleidsplan veiligheidsregio |
GR |
||
28 |
Vaststellen van deelprogramma’s en/of productramingen als uitwerking van de vastgestelde programmabegroting |
GR |
||
29 |
Toezending begroting aan gemeenten |
GR |
||
30 |
Vaststellen van projectplannen voor incidentele activiteiten en financiële verplichtingen met een looptijd van maximaal 3 jaren |
GR |
||
31 |
Inrichten van de organisatie en van het beheer van de vermogenswaarden |
GR |
Volgens de financiële verordening |
|
32 |
Beheren van de financiën en de boekhouding |
GR |
Volgens financiële verordeningen |
|
33 |
Uitvoering kostenevaluatie en visitatie |
Wet vr |
||
34 |
Vaststellen van tarieven, andere dan rechten, voor concrete dienstverlening |
GR |
Volgens financiële verordeningen |
|
35 |
Vaststellen van bestuurlijke samenwerkingsafspraken voor het voeren van het dagelijks bestuur |
GR |
||
36 |
Aanwijzen van toezichthoudende ambtenaren |
Wet vr en GR |
||
37 |
Opleggen van een last onder bestuursdwang |
Wet vr |
||
38 |
Aanschaffen en beheren gemeenschappelijk materieel |
Wet vr |
Volgens Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
|
39 |
Aangaan van verplichtingen met personele en/of financiële consequenties |
Wet vr en GR |
Volgens vastgestelde programmabegroting en Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
|
40 |
Instelling publicatieblad voor elektronische bekendmaking van besluiten |
WGR |
Bijlage 3: Tabel 3: verlening mandaat, machtiging of volmacht door het Dagelijks Bestuur aan functionarissen
Betekenis van de gebruikte begrippen:
- -
mandaat = bevoegdheid besluiten te nemen en te ondertekenen;
- -
volmacht = bevoegdheid privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- -
machtiging = bevoegdheid overige handelingen te verrichten.
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Mandaat, volmacht, machtiging aan |
Specifieke beleidsregels/beperkingen/voorwaarden |
Wijzigingen |
MULTIDISCIPLINAIR |
|||||
1 |
Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat is toegestaan aan: -de teamleider |
|
2 |
Handhavingsbesluiten op het gebied van risicobeheersing |
Wet vr e.a. |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
||
BRANDWEER |
|||||
3 |
Adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat is toegestaan aan: - de teamleider |
|
4 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat is toegestaan: -de teamleider |
|
GHOR |
|||||
5 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de geneeskundige hulpverlening |
Wet vr |
Directeur publieke gezondheid |
Ondermandaat is toegestaan aan: -de teamleider |
|
ALGEMEEN |
|||||
6 |
Aangaan van verplichtingen met personele en/of financiële consequenties, met inachtneming van: -autorisatie in de door het AB vastgestelde begroting -gepland in Investeringsplan -Inkoop- en aanbestedingsbeleid -budgethoudersregeling -treasurystatuut |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio: Verplichtingen tot € 1.000.000. -Leningen aan derden verstrekken -Geldleningen derden garanderen |
Ondermandaat toegestaan aan: a.verantwoordelijk lid managementteam: verplichtingen tot € 500.000 b.teamleider: verplichtingen tot € 100.000. c.Treasurymedewerker, met handtekening leidinggevende: -Uitzetten/aantrekken geld -Betalingsopdrachten geven -Bankrekeningen openen -Bankcondities afspreken -Kredietfaciliteiten vaststellen |
|
GR |
Directeur publieke gezondheid binnen het Programma GHOR: Verplichtingen tot € 1.000.000. |
Ondermandaat toegestaan aan: -de teamleider GHOR-bureau: verplichtingen tot € 100.000. |
|||
7 |
Voorbereiding/uitvoering beslissingen AB |
GR |
Nvt |
||
8 |
Vaststelling regels ambtelijke organisatie |
GR |
Nvt |
||
9 |
Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen met inachtneming van: -autorisatie in de door het AB vastgestelde begroting -gepland in Investeringsplan -Inkoop- en aanbestedingsbeleid -budgethoudersregeling -treasurystatuut |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio: Verplichtingen tot € 1.000.000 |
Ondermandaat toegestaan aan: a.verantwoordelijk lid managementteam: verplichtingen tot € 500.000 b.teamleider: verplichtingen tot € 100.000. c.programmamanagers: verplichtingen tot € 100.000. d.adviseurs Beheer en Techniek en Vakbekwaamheid verplichtingen tot € 25.000 |
|
Directeur publieke gezondheid binnen het Programma GHOR: Verplichtingen tot € 1.000.000. |
Ondermandaat toegestaan aan: -de teamleider GHOR-bureau: verplichtingen tot € 100.000. |
||||
10 |
Behartiging belangen veiligheidsregio |
Nvt |
|||
11 |
Organisatie van de administratie en van het beheer van de vermogenswaarden |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Volgens de verordening financieel beleid. |
|
12 |
Beheer vermogenswaarden regio |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Volgens de verordening financieel beleid. Ondermandaat is toegestaan aan de treasury medewerker |
|
13 |
Controle financieel beheer en boekhouding |
GR |
Nvt |
Volgens de verordening financiële controle |
|
14 |
Besluiten tot rechtsgedingen, bezwaar- en beroepsprocedures |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio voor: bezwaar en beroep tegen belastende beschikkingen |
Ondermandaat en machtiging toegestaan aan medewerkers en/of externe deskundigen |
|
15 |
Besluiten tot conservatoire maatregelen |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
In spoedeisende gevallen |
|
16 |
Toezicht bewaring archiefbescheiden |
GR |
|||
17 |
Inrichting ambtelijke organisatie |
GR |
Nvt |
||
18 |
Regeling en uitvoering rechtspositie, inclusief benoeming en ontslag van medewerkers en het treffen van disciplinaire maatregelen |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio voor: het nemen van besluiten, anders dan bij punt 6, overeenkomstig de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR), alsmede de door het bestuur vastgestelde lokale arbeidsvoorwaardenregelingen. Niet onder het mandaat vallen de functies van Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio, Directeur publieke gezondheid en Secretaris. |
Met uitzondering van de benoemingen in de functies van lid managementteam: verplichtingen tot en teamleiders, en schorsing en ontslag van medewerkers niet op eigen verzoek, is ondermandaat toegestaan aan : a.verantwoordelijk lid managementteam voor: - aanstelling tot en met ploegleider - ontslag op eigen verzoek b.teamleider: - vergoedingsregelingen - alle vormen van verlof - werktijden - ziekte - studiefaciliteiten - verplaatsingskosten - bijzondere beloningen volgens CAR-UWO |
|
Directeur publieke gezondheid binnen het Programma GHOR: Benoeming en ontslag medewerkers, het treffen van disciplinaire maatregelen. |
De directeur publieke gezondheid stemt tevoren af met de commandant brandweer/directeur veiligheidsregio/budgethouder |
||||
19 |
Veiligheidspaspoort |
Besluit DB |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat is toegestaan aan: a.teamleider: beheer vakbekwaamheid b.Teamleider: - beheer personeel - uitrukken c.Ploegleider: beheer personeel d.Bevelvoerders/ OvD: uitrukken e.Oefenleiders: beheer vakbekwaamheid f.Secretariaten: beheer personeel |
|
20 |
Vaststelling instructie voor commandant brandweer, directeur publieke gezondheid, coördinerend functionaris gemeenten, secretaris |
GR |
Nvt |
||
21 |
Uitvoering Wet Openbaarheid van bestuur |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat is toegestaan aan: -verantwoordelijk lid managementteam/fungerend secretaris. |
|
22 |
Bekendmaking van algemeen verbindende voorschriften en andere besluiten |
WGR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat is toegestaan aan: -verantwoordelijk lid managementteam/fungerend secretaris. |
Bijlage 4: Tabel 4: verlening mandaat, machtiging of volmacht door de voorzitter aan functionarissen
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Mandaat, volmacht, machtiging aan |
Specifieke beleidsregels/beperkingen/voorwaarden |
Wijzigingen |
1 |
Toezicht uitvoering besluiten AB en DB |
GR |
Secretaris |
Het mandaat betreft: -onderzoek naar de wijze van uitvoering van besluiten -rapportage aan de voorzitter Ondermandaat is toegestaan aan fungerend secretaris |
|
2 |
Coördinatie bestuursprocessen |
GR |
Secretaris |
Het mandaat betreft: -planning van bestuursprocessen -bewaking dat onderwerpen de juiste bestuursprocessen doorlopen Ondermandaat is toegestaan aan fungerend secretaris |
|
3 |
Ondertekening AB- en DB-stukken |
GR |
Secretaris |
Ondermandaat is toegestaan aan fungerend secretaris |
|
4 |
Ondertekening andere dan AB en DB-stukken |
GR |
Secretaris |
Het mandaat betreft -uitnodigingen voor bestuurlijke vergaderingen -documenten ter uitvoering van besluiten van het AB en DB Niet onder het mandaat vallen documenten, die ondertekend worden in het kader van de mandaten, verleend volgens tabel 3. Ondermandaat is toegestaan aan fungerend secretaris |
|
5 |
Vertegenwoordiging in en buiten rechte |
GR |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio, Secretaris en Functionarissen, gemandateerd in tabel 3 |
Het mandaat betreft -de uitoefening van de mandaten, verleend volgens tabel 3 -ondermandaat en machtiging toegestaan aan medewerkers en/of externe deskundigen |
|
6 |
Toepassing (gemeentelijke) noodbevoegdheden |
Wet vr |
nvt |
||
7 |
Bijeenroeping regionaal beleidsteam |
Wet vr |
nvt |
||
8 |
Aanwijzing regionaal operationeel leider |
Wet vr |
nvt |
||
9 |
Rapportage aan raden getroffen gemeenten |
Wet vr |
nvt |
||
10 |
Indiening verzoeken om bijstand |
Wet vr |
nvt |
||
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl