Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR478739
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR478739/9
Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018
Geldend van 01-01-2023 t/m 31-12-2023
Intitulé
Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;
overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen voor de subsidieverstrekking voor de beleidsterreinen binnen het begrotingsprogramma Jeugd en Educatie;
gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Stadskanaal 2018;
besluiten:
vast te stellen de Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018.
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1.1 Reikwijdte subsidieregeling
Deze subsidieregeling is van toepassing op het verstrekken van subsidie door het college van burgemeester en wethouders op de volgende beleidsterreinen: Lokaal onderwijsbeleid; Kinderopvang en peuterspeelzalen, zoals die zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting.
Artikel 1.2 Subsidiabele activiteiten
- 1.
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen zijn benoemd in deze regeling.
- 2.
Algemene voorwaarden die aan activiteiten gesteld worden zijn:
- a.
de activiteiten dienen een openbare activiteit of werkzaamheid te zijn, die breed toegankelijk zijn voor de in de subsidieregeling aangegeven doelgroepen;
- b.
de activiteiten dragen bij aan de realisatie van het gemeentelijk beleid en de hierover in deze regeling opgenomen doelstellingen en vormen een aanvulling op de al benutbare activiteiten en voorzieningen.
- a.
- 3.
Voor subsidie komen de in redelijkheid gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteiten.
- 4.
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
- a.
oprichtingskosten van stichtingen en verenigingen, reis- en verblijfkosten, consumptie- en cateringkosten, kosten voor uitgeloofde prijzen en kosten die worden omschreven als "diversen" of "onvoorzien";
- b.
de activiteiten die een privébelang of een commercieel belang dienen.
- a.
Artikel 1.3 Randvoorwaarden
- 1.
Voor (de uitvoering van) de activiteiten gelden de daarop betrekking hebbende wettelijke voorschriften en de in de Programmabegroting opgenomen gemeentelijke kaders.
- 2.
De ontvanger van een subsidie dient het verzoek om toestemming tot het mogen vormen van een egalisatiereserve en/of bestemmingsreserves of voorziening uiterlijk gelijktijdig met de aanvraag voor subsidieverlening in.
- 3.
Indien er sprake is van een voortdurende subsidierelatie, wordt de toestemming ook vermeld in de opvolgende verleningsbeschikkingen.
Artikel 1.4 Procedurebepaling
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen op verzoek van de aanvrager afwijken van het bepaalde in artikel 7 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Stadskanaal 2018 en de in deze regeling opgenomen bepalingen met betrekking tot de aanvraagtermijnen.
Hoofdstuk 2 Lokaal onderwijsbeleid algemeen
Artikel 2.1 Groninger Studiefonds
- 1.
Subsidie op grond van dit artikel wordt verstrekt voor het stimuleren van inwoners met een laag inkomen met een leeftijd van 30 jaar of ouder om een MBO-/HBO-studie te gaan volgen.
- 2.
De activiteit waarvoor subsidie wordt verstrekt betreft het beschikbaar stellen van een vergoeding van reiskosten en opleidingskosten.
- 3.
De subsidie wordt jaarlijks verstrekt.
- 4.
De subsidie wordt verstrekt aan het Groninger Studiefonds.
- 5.
De subsidie wordt verstrekt volgens de bij deze regeling behorende bijlage 1.
- 6.
Voor deze subsidie geldt een afgesproken bijdrage per inwoner. De hoogte van de subsidie wordt jaarlijks vastgesteld op basis van het aantal inwoners, conform de uitgangspunten in de Perspectiefnota.
- 7.
Het totale subsidiebedrag wordt bij verlening als voorschot verstrekt.
Artikel 2.2 Schoolbegeleiding
- 1.
Subsidie op grond van dit artikel wordt verstrekt om kinderen de mogelijkheid te bieden zich te ontwikkelen tot weerbare, zelfstandige, competente en sociale burgers.
- 2.
De activiteit waarvoor subsidie wordt verstrekt betreft ondersteuning voor en van zorgleerlingen wanneer er sprake is van onderwijsoverstijgende problematiek of een noodzakelijke verbinding tussen school en gezin.
- 3.
De subsidie wordt jaarlijks verstrekt.
- 4.
De subsidie wordt verstrekt aan de GGD/JGZ voor de extra inzet van jeugdverpleegkundigen in het basisonderwijs.
- 5.
De subsidie wordt verstrekt volgens de bij deze regeling behorende bijlage 1.
- 6.
De subsidie wordt verleend op basis van de ingediende begroting.
- 7.
De subsidie wordt per kwartaal in gelijke delen bevoorschot.
Artikel 2.3 Onderwijsachterstanden
- 1.
Subsidie op grond van dit artikel wordt verstrekt voor het voortijdig voorkómen van (onderwijs)achterstanden en opvoedproblemen.
- 2.
De activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt betreffen:
- a.
het indiceren voor en toe leiden naar voorschoolse educatie van doelgroepkinderen;
- b.
het aanbieden van voorschoolse educatie conform het Programma van Eisen Voorschoolse Educatie;
- c.
het aanbieden van een voorleestraject aan gezinnen, waar sprake is van een minder taalrijke omgeving.
- a.
- 3.
De subsidie wordt jaarlijks verstrekt.
- 4.
[vervallen]
- 5.
[vervallen]
- 6.
De subsidie wordt toegekend op basis van de ingediende begroting.
- 7.
- a.
Het subsidiebedrag voor de activiteiten zoals genoemd onder artikel 2.3, tweede lid, sub a. wordt bij verlening als voorschot verstrekt.
- b.
Het subsidiebedrag voor de activiteiten zoals genoemd onder artikel 2.3, tweede lid, sub b. en sub c. wordt per kwartaal in gelijke delen als voorschot verstrekt.
- a.
- 8.
[vervallen]
- 9.
Voor deze subsidies geldt het navolgende:
- a.
Voor subsidies voor de activiteiten zoals genoemd onder artikel 2.3, tweede lid, sub a. gelden de verplichtingen zoals opgenomen in de opdracht ‘Bereik doelgroep Voorschoolse Educatie’.
- b.
Voor subsidies voor de activiteiten zoals genoemd onder artikel 2.3, tweede lid, sub b gelden de verplichtingen zoals opgenomen in het vigerende ‘Programma van Eisen Voorschoolse Educatie (bijlage 2)’.
- a.
-
10. Het collee kan de subsidie lager vaststellen dan wel intrekken indien niet is voldaan aan de verplichtingen zoals opgenomen in het Programma van Eisen Voorschoolse Educatie.
-
11. Het programma van Eisen Voorschoolse Educatie wordt gedefinieerd als volgt: 'de eisen die door het college van burgemeester en wethouders worden gesteld vaan het aanbod Voorschoolse Educatie en de uitvoering daarvan.' Deze eisen staan opgesomd in Bijlage 2 van deze subsidieregeling.
Hoofdstuk 3 Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Artikel 3.1 Peuterspeelzaalwerk
[vervallen]
Artikel 3.2 VVE-thuis
- 1.
Subsidie op grond van dit artikel wordt verstrekt voor het verhogen van de ouderbetrokkenheid bij de ontwikkeling van jonge kinderen met een verhoogd risico op onderwijsachterstanden en het verhogen van het bereik van peuters met voorschoolse ondersteuning.
- 2.
De activiteit waarvoor subsidie wordt verstrekt betreft het aanbod van het programma "VVE-Thuis" aan doelgroepouders/verzorgers.
- 3.
De subsidie wordt jaarlijks verstrekt.
- 4.
De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan kinderopvangorganisaties en basisscholen (groepen 1 en 2) in de gemeente Stadskanaal. De navolgende voorwaarden gelden:
- a.
de kinderopvanglocaties dienen geregistreerd te staan in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen en dienen per VVE-Thuisgroep één (1) tot acht (8) door de GGD geïndiceerde doelgroeppeuters in de leeftijd van 2,5 - 4 jaar te hebben ingeschreven en minimaal vijf (5) aan de VVE-Thuisgroep deelnemende ouders/verzorgers.
- b.
de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs dienen per VVE-Thuisgroep één (1) tot acht (8) gewichtenleerlingen (definitie ministerie) ingeschreven te hebben en minimaal vijf (5) aan de VVE-Thuisgroep deelnemende ouders/verzorgers.
- a.
- 5.
De subsidie wordt verstrekt volgens de bij deze regeling behorende bijlage 1.
- 6.
De subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd voor loon- en prijsstijgingen. De index is de som van 70% indexcijfer lonen + 30% indexcijfer prijzen zoals opgenomen in de Perspectiefnota.
- 7.
Het totale subsidiebedrag wordt bij verlening als voorschot verstrekt.
- 8.
Op grond van de artikelen 13 juncto 14 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Stadskanaal 2018 gelden de volgende voorwaarden:
- a.
de begeleiders hebben met succes de opleiding VVE-Thuis afgerond;
- b.
voor de VVE-Thuisgroepen wordt minimaal 5 x per jaar een themabijeenkomst georganiseerd;
- c.
de begeleiders onderhouden contact met de opleider en leveren jaarlijks na afloop de gevraagde kengetallen in.
- a.
- 9.
Per VVE-Thuisgroep is een subsidie van maximaal € 800,00 beschikbaar. Indien het totaal van de subsidieaanvragen het subsidieplafond overschrijdt, dan bepaalt de volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, die aan alle voorwaarden voldoen de toekenning van de subsidie binnen het subsidieplafond.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 4.1 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: "Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018".
Artikel 4.2 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2018.
Ondertekening
Bijlage 1
Subsidieplafond 2023 Jeugd en Educatie
Op basis van de begroting 2023 bedraagt het subsidieplafond voor Jeugd en Educatie € 1.047.200,-.
Subsidieverdeling 2023 Jeugd en Educatie
Subsidieverdeling VVE-Thuis |
€ 21.700,- |
Per VVE-Thuisgroep is een subsidie van maximaal € 820,- beschikbaar. Indien het totaal van de subsidieaanvragen het subsidieplafond overschrijdt, bepaalt de volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, die aan alle voorwaarden voldoen de toekenning van de subsidie binnen het subsidieplafond. |
€ 21.700,- |
Subsidieverdeling Lokaal onderwijsbeleid algemeen |
€ 3.900,- |
Groninger Studiefonds |
€ 3.900,- |
Subsidieverdeling Voorschoolse educatie, inclusief Voorleestrajecten |
€ 1.021.600,- |
Subsidieverzoeken worden op volgorde van aanvraag en binnenkomst afgehandeld.
Bijlage 2 Programma van Eisen Voorschoolse Educatie 2023
Inleiding
Gemeenten zijn op grond van de Jeugdwet, de Wet publieke gezondheid (Wpg), de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo) en de Wet op het Primair Onderwijs (Wpo) verantwoordelijk voor preventieve activiteiten (stimuleren, adviseren & versterken) gericht op het veilig, gezond en kansrijk opgroeien, ontwikkelen en meedoen van kinderen, op goede gezinsrelaties en op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Als gemeente zetten wij in op een preventieve aanpak waarbij de verbinding gelegd wordt tussen het medische en het sociale domein. We willen zorg en ondersteuning zoveel mogelijk aan laten sluiten op de leefwereld van de jeugdige zodat hij of zij zo normaal mogelijk kan opgroeien en zich kan ontwikkelen op weg naar volwassenheid. Daarom ondersteunen we kinderen, jongeren en gezinnen zo optimaal mogelijk tijdens de levensloop van het kind (thuis, voorschools; op school; in wijk en dorp; en op het moment dat het achttien jaar wordt). De Voorschoolse Educatie, die in onze gemeente zo veel mogelijk decentraal op wijkniveau wordt aangeboden, neemt als belangrijkste vindplaats van meer kwetsbare gezinnen, een belangrijke plek in bij de aanpak van groepsgebonden ongelijkheid die samenhangt met het opgroeien in verschillende sociale milieus. Voor de ouders hebben deze laagdrempelige educatie- voorzieningen veel betekenis, omdat hiermee een vanzelfsprekende omgeving in de buurt wordt geboden voor uitwisseling van ervaringen en ideeën rondom de opvoeding van jonge kinderen.
Gezinnen zijn van oudsher de plek waar kinderen veilig ter wereld kunnen komen, waar jongeren leren wat het betekent om straks als volwassene een bijdrage aan de maatschappij te leveren, en waar volwassenen in verbondenheid samen de tegenvallers en uitdagingen van het leven het hoofd kunnen bieden. Ouders zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het realiseren van een goede gezinsrelatie, een veilig thuis en een stimulerende opvoedomgeving voor hun kinderen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij, door een ongunstige start- of thuissituatie en/of omdat hun ouders (nog) niet in staat zijn hen goed te ondersteunen en stimuleren in hun ontwikkeling, al jong een achterstand in hun ontwikkeling hebben. Zij maken daardoor minder kans op een succesvolle schoolloopbaan. Deze kinderen vormen, wanneer zij in de leeftijdscategorie 2½ tot 4 jaar vallen, de doelgroep van Voorschoolse Educatie (wij noemen hen doelgroeppeuters). Omdat via het consultatiebureau vrijwel alle jonge kinderen en de gezinnen in beeld zijn, is de indicering van doelgroeppeuters bij de jeugdgezondheidszorg (JGZ) belegd.
De indicering vindt, in opdracht van de gemeente, plaats op basis van vier factoren: (1) een laag opleidingsniveau van de ouders; (2) een onvoldoende of twijfelachtige taalscore van het kind; (3) een (mogelijk) onvoldoende stimulerende taalomgeving thuis; en (4) een onbalans (draaglast/draagkracht) in de opvoedingssituatie in het gezin. Als aanvulling op het indicatiemoment op het consultatiebureau wordt in onze gemeente van alle bij de kinderen betrokken professionals gevraagd om hun kennis en ervaring in te zetten voor het signaleren van potentieel ongunstige opgroeiomstandig-heden. Via de JGZ kunnen kinderen, waar nodig, dan alsnog een indicatie krijgen. Zo’n achttien procent van alle kinderen van deze leeftijdscategorie wordt in onze gemeente als doelgroeppeuter aangemerkt. Ouders en verzorgers van doelgroeppeuters worden, tijdens het consultatiebezoek van 24 maanden, nadrukkelijk gewezen op het belang van de Voorschoolse Educatie voor hun kind en toegeleid naar het gemeentelijk aanbod. Dit aanbod wordt verspreid over de gemeente op speciale kindcentra Voorschoolse Educatie door de verschillende partijen uitgevoerd. De Voorschoolse Educatie heeft twee componenten: een optimale voorbereiding op de basisschool (kind-component) en een versterking van het opvoed- en opgroeiklimaat thuis (ouder-component).
Dit Programma van Eisen beschrijft de gevraagde inzet en randvoorwaarden voor een subsidieverlening voor het uitvoeren van Voorschoolse Educatie. De gevraagde inzet op de twee aandachtsvelden ‘Aanbod Voorschoolse Educatie’ en ‘Ouderbetrokkenheid’ is uitgewerkt per opdracht. Per opdracht zijn de verwachte prestaties, de gevraagde kengetallen en de indicatoren, ten behoeve van de gemeentelijke beoordeling, opgenomen. Ook zijn de randvoorwaarden voor de subsidiëring beschreven. Als bijlage zijn de formats toegevoegd voor de begroting, de verantwoording en voor de kengetallen en indicatoren van de subsidie.
Aandachtsveld I: Aanbod Voorschoolse Educatie (VE)
Investeren in kinderen op een zeer jonge leeftijd heeft een veel hoger rendement dan investeren op latere leeftijd. Jonge kinderen met een risico op een taal- en/of ontwikkelingsachterstand krijgen in onze gemeente allemaal de mogelijkheid om gebruik te maken van een goed voorschools aanbod. Beoogd effect van het aanbod van educatiedagdelen is dat kinderen ofwel zonder ofwel met een ingelopen achterstand in de (taal)ontwikkeling starten op het basisonderwijs. De kind-component van het Voorschoolse Educatie aanbod in onze gemeente omvat:
- •
Een gereduceerd tarief voor de deelname van het kind aan de eerste zes uur (twee dagdelen per week, veertig weken per jaar) Voorschoolse Educatie op één van de door de gemeente daarvoor aangewezen locaties. De reguliere peuteropvang is hier opgewaardeerd tot een educatievoorziening, die voldoet aan alle voorschriften, en waarbinnen de professionals optimaal zijn toegerust;
- •
Gratis extra dagdelen educatie. De reguliere zes uur peuteropvang per week wordt zonder meerkosten voor de ouders uitgebreid tot een aanbod van zestien uur educatie per week.
Voor de realisatie van dit aanbod wordt van de aanbieders de volgende inzet gevraagd:
OPDRACHT I-1 Voor peuters worden veilige en aantrekkelijke educatielocaties geëxploiteerd, die voldoen aan alle benodigde kwaliteitseisen. De educatie wordt in lijn met de gemeentelijke visie op het sociale domein en het wijkgericht werken, zo veel mogelijk decentraal op wijkniveau aangeboden, waardoor voor bijna alle inwoners binnen een straal van zes kilometer een educatievoorziening bereikbaar is. |
VOORWAARDEN Er functioneren, verspreid over de gemeente, meerdere in het landelijk register geregistreerde Voorschoolse Educatielocaties van neutrale signatuur, die een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale infrastructuur in wijk of dorp. Gedurende de subsidieperiode is het aan de aanbieders van de Voorschoolse Educatie om te bepalen hoe de stamgroepen het beste over de verschillende locaties verdeeld kunnen worden en daarin zo nodig te schuiven. De verplichtingen en de belangen met betrekking tot het bereik van doelgroeppeuters worden hierbij meegenomen. De binnen- en buitenruimtes waar kinderen verblijven gedurende de tijd dat zij worden opgevangen, zijn veilig, toegankelijk en passend ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen. Per aanwezig kind moet er minstens 3,5 m² passend ingerichte binnenspeelruimte en ten minste 3 m² buitenspeelruimte beschikbaar zijn. De buitenspeelruimte moet bij voorkeur aangrenzend zijn aan het kindercentrum, maar in ieder geval aangrenzend aan het gebouw waarin het kindercentrum is gevestigd. Tijdens de openingsuren moet er altijd minimaal één volwassene aanwezig zijn die een geldig en geregistreerd certificaat heeft voor kinder-EHBO. Er is een lijst van certificaten kinder-EHBO vastgelegd in een aanwijzingsbesluit. Per kindercentrum is er een actueel veiligheids- en gezondheidsbeleid dat de veiligheid en gezondheid van de kinderen zoveel mogelijk waarborgt. Aanbieders hanteren de Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld en nemen actief deel aan de verwijsindex Zorg voor Jeugd Groningen. PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN
|
OPDRACHT I-2 Voorschoolse Educatie wordt aangeboden in gemengde groepen van doelgroep en niet-doelgroeppeuters en van peuters uit ‘tweeverdiener’-gezinnen en ‘kostwinner’gezinnen. |
VOORWAARDEN Peuters worden, afhankelijk van hun doelgroepstatus of de arbeidssituatie van hun ouders, onderscheiden in drie financieel gestuurde subgroepen. Ze maken gebruik van een doelgroeppeuterplaats (VE-plaats), een reguliere peuterplaats met kinderopvangtoeslag (reguliere toeslagplaats) of van een reguliere peuterplaats zonder kinderopvangtoeslag (reguliere subsidieplaats). De opvang in gemengde groepen biedt goede condities voor spelen, leren en ontwikkelen. Daarnaast hebben gemengde groepen het voordeel dat de taalleeromgeving gunstig wordt beïnvloed, zowel doordat niet-doelgroeppeuters zelf een hoger niveau van de taalinput leveren, alsook doordat de beroepskracht een ander aanbod, zowel wat betreft activiteiten als taalgebruik, zal leveren. Voorwaarde voor het beleggen van de voorschools educatie bij aanbieders is daarom dat op de locaties ook reguliere peuteropvang wordt aangeboden en dat er gestreefd wordt naar een evenwichtige verdeling van doelgroep- en andere peuters over de stamgroepen. Als nulpunt geldt een per 1 januari 2020 per aanbieder te bepalen verdeling.Aan een kind worden ten hoogste drie vaste beroepskrachten toegewezen, waarvan per dag ten minste één beroepskracht werkzaam is in de groep van dat kind. Deze beroepskrachten zijn tevens aanspreekpunt voor de ouders van het kind. Een kind maakt hierbij gedurende de week gebruik van ten hoogste twee verschillende stamgroepruimtes. In aanvulling op de VE-uren in de stamgroepen worden er voor doelgroeppeuters speciale herhalingsactiviteiten VE georganiseerd tijdens afzonderlijke verlengde dagdelen; deze zijn beschreven in het pedagogisch beleidsplan. PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN
|
OPDRACHT I-3 De door de GGD geïndiceerde doelgroepkinderen, in de leeftijdscategorie van 2½ tot 4 jaar, worden toegeleid naar de Voorschoolse Educatie op één van de educatielocaties. Dreumesen met een urgentie-indicatie van de GGD, kunnen vanaf 2 jaar vervroegd worden geplaatst. |
VOORWAARDEN De JGZ-medewerker verwijst de ouders van doelgroeppeuters, tijdens het consultatiebezoek van 24 maanden, actief naar een VE-voorziening. Met ouders die, naar inschatting van de JGZ, geen gebruik van het VE-aanbod zullen maken door de GGD nog een extra gesprek gevoerd over het belang van de educatie voor hun kind. Wanneer er weinig overtuigingskracht nodig lijkt wordt hierbij een telefonisch overleg gevoed met de ouders. In aanvulling op deze toeleiding door de GGD:
PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN
|
OPDRACHT I-4 Voor doelgroeppeuters vindt er, met instemming van de ouders, een warme overdracht, zowel van het consultatiebureau naar de Voorschoolse Educatie, als van de Voorschoolse Educatie naar het primair onderwijs plaats. Er vindt afstemming plaats met het basisonderwijs over de aansluiting voorschools-school. De ontwikkeling van de peuter tijdens de voorschoolse periode wordt door aanbieders bijgehouden. |
VOORWAARDEN Voor de door de jeugdgezondheidszorg geïndiceerde doelgroepkinderen vindt een persoonlijke (warme) overdracht plaats. Per jaar worden hiervoor zes overlegmomenten ingepland tussen de interne begeleider van de Voorschoolse Educatie en een wijkverpleegkundige JGZ. Hierbij worden geïndiceerde VE-peuters en dreumesen met vervroegde plaatsing overgedragen. Voor de doelgroeppeuters (zorgkinderen in het basisonderwijs) zorgt de beroepskracht Voorschoolse Educatie (pedagogisch medewerker) van de Voorschoolse Educatie bij de overdracht naar de basisschool, naast het overdrachtsformulier, ook voor een (mondelinge) toelichting ten behoeve van het bepalen van het ontwikkelingsplan voor de nieuwe basisschoolleerling. Aanbieders participeren in het convenant Doorgaande Lijn en initiëren gezamenlijke activiteiten tussen beroepskrachten voorschoolse opvang en de groepen één en twee van het basisonderwijs. PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN
|
OPDRACHT I-5 Ouders van doelgroeppeuters kunnen er voor kiezen om het VE-aanbod zoveel mogelijk in de nabijheid te verzilveren. |
VOORWAARDEN Alle ouders van doelgroeppeuters kunnen gebruik maken van het gemeentelijk VE-aanbod door hun kind in te schrijven bij één van de aanbieders van Voorschoolse Educatie. De gezamenlijke aanbieders zorgen dat er altijd voldoende VE-peuterplekken in de gemeente beschikbaar zijn, waardoor het voor de ouders van elke doelgroeppeuter mogelijk is om de wettelijk vastgestelde uren Voorschoolse Educatie te verzilveren. Voor de ouders hebben de laagdrempelige educatie voorzieningen veel betekenis, doordat hiermee in de buurt een vanzelfsprekende omgeving wordt geboden voor uitwisseling van ervaringen en ideeën rondom de opvoeding van jonge kinderen. Ook bouwen de peuters hier contacten op met leeftijdsgenootjes uit de eigen omgeving. Om die reden maken ze dan ook graag gebruik van een educatievoorziening in hun eigen buurt. Op de locaties in kleinere kernen en dorpen is het niet altijd mogelijk om het volledige VE-aanbod (alle dagdelen) in gemengde groepen van voldoende omvang aan te bieden. Ouders kunnen er dan voor kiezen om het volledige aanbod af te nemen op een grotere locatie wat verder weg of om de dagdelen te verdelen over twee locaties in de buurt. Aanbieders zien erop toe dat de realisatie van het aanbod binnen de gestelde eisen (aantal stamgroepen, et cetera) plaatsvindt en legt de keuze van de ouders, ten behoeve van het GGD-toezicht, vast in het inschrijfformulier. Een deel van de doelgroepouders is inburgeringsplichtig of inburgeringsbehoeftig. Deze doelgroep kan dus via de inburgering bereikt worden. Doordat zij opleidingsverplichtingen hebben die qua tijdstip en duur niet parallel lopen aan het aanbod van de Voorschoolse Educatie voor hun kinderen, worden voor deze doelgroep op enkele locaties aparte ‘blokken educatie’ ingezet die aansluiten bij de opleidingsmomenten van de ouders. PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN
|
OPDRACHT I-6 De Voorschoolse Educatie richt zich op maximale talentontwikkeling en voldoet aan alle bijzondere eisen met betrekking tot de gebruikte methodiek, het aantal dagdelen, de zorgstructuur, de formatie en aan het opleidingsniveau van de beroepskrachten Voorschoolse Educatie. Doordat er uitsluitend gemengde basisgroepen zijn, profiteren ook de overige peuters van de ontwikkelingsprogramma’s, de speciale zorgstructuur en de extra kennis en vaardigheden van de leidsters. |
VOORWAARDEN/PRESTATIE
PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN
|
Aandachtsveld II: Ouderbetrokkenheid
Tijdens de educatiedagdelen wordt op een speelse wijze de ontwikkeling van het kind gestimuleerd. In het bijzonder staat stimulering van rekenen, taal, moteriek en sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Het effect hiervan op het kansrijker maken van een kind kan worden verveelvoudigd wanneer we er in slagen om de opgroei- en opvoedomgeving van het kind in zijn geheel positief te beinvloeden. Want als kinderen qua zorg goed bediend worden, goed in hun vel zitten en zich open en eerlijk gedragen, heeft dat een positief effect op hun ontwikkeling. In tijdsbelag neemt het VE-aanbod maar een bescheiden plek in (maximaal zeshonderdveertig uur per jaar), maar als stimuleringsbron kan het een positieve invloed uitoefenen op de totale opgroei- en opvoedomgeving van de kinderen. De oudercomponent van de Voorschoolse Educatie gaat uit van een gelijkwaardige samenwerking met de ouders en richt zich op het optimaal benutten en verder versterken van de opvoed- en ontwikkelingsstimuleringskracht binnen het gezin. Ouders kunnen dan ook ondersteuning krijgen als zij de kennis, vaardigheden of middelen ontberen om hun stimulerende rol naar behoren te vervullen. De verwachting is dat door de deelname van hun kind aan de Voorschoolse Educatie ook de sociale participatie van ouders toeneemt, wanneer zij - door het delen van opvoedvragen met andere ouders - meer contacten opbouwen. Voor de realisatie van de ouder-component wordt van de aanbieders de volgende inzet gevraagd op de ondersteuningslijnen: stimuleren, adviseren en versterken: |
OPDRACHT II-1 Contacten met ouders worden zo ingericht dat er gelegenheid en tijd is om aandacht te besteden aan het belang van een positief en gezond opvoed- en opgroeiklimaat. Ouders worden bij het opvoeden ondersteund middels informatie en uitleg, door het aanreiken van mogelijkheden, maar ook door het schetsen van kansen en mogelijke risico’s van de leefstijl. |
VOORWAARDEN Ontdekmomenten:
Participatie:
PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN In het jaarverslag wordt apart stilgestaan bij de uitvoering van deze opdracht. Aanbieders melden hierin in een meerjarenoverzicht het aantal unieke gezinnen dat per postcodegebied aan de ontdekochtenden heeft deelgenomen. |
OPDRACHT II-2 De educatielocaties functioneren als een laagdrempelig fysiek inlooppunt voor de ouders, waar zij met alle vragen aangaande opgroeien en opvoeden terecht kunnen. De beroepskrachten zijn gericht op brede signalering en kunnen met uitnodigende vragen mogelijke zorgen bespreekbaar maken. |
VOORWAARDEN Fysiek inlooppunt Gedurende de voorschoolse periode vormen de educatielocaties belangrijke professionele opvoedingsomgevingen en zijn de daar werkzame beroepskrachten Voorschoolse Educatie prominente ‘andere’ opvoeders. Afstemming met en advisering van ouders is dan ook van groot belang. De educatielocaties bieden een laagdrempelig fysiek inlooppunt, waar ouders met alle vragen aangaande opgroeien, opvoeden en ontwikkeling terecht kunnen. Hoe informeler de hulp hier is ingericht, hoe eerder ouders hier gebruik van zullen maken. De beroepskrachten Voorschoolse Educatie zijn toegankelijk, ze laten dit onder meer zien door bij het brengen van de peuters op het plein of bij de deur te gaan staan, om de ouders en kinderen te verwelkomen en een gesprekje te voeren en om zo de drempel voor ouders om advies- of hulpvragen te stellen te verlagen. De intern begeleider wordt ingeschakeld door de pedagogisch medewerker wanneer er zorgvragen ontstaan. De intern begeleider kan laagdrempelig meekijken, en samen met de ouders tot een hulpvraag komen. De intern begeleider geeft advies en ondersteuning aan het team op de locatie en zet waar nodig vragen uit richting externe partijen. Wanneer er er twijfels zijn over de robuustheid (niet zelfredzaam, mogelijk kwetsbaar, complexere situatie) van het gezin kan het gezin verkenning worden aangeboden. Van deze mogelijkheid kan pas gebruik worden gemaakt op het moment dat de ‘verkenning’ binnen de gemeente als verdiepende intake is uitgewerkt en de pedagogisch coach en de hiervoor aangewezen beroepskracht Voorschoolse Educatie van aanbieders zijn getraind. Bij de verkenning brengt het gezin samen met de verkenner het welbevinden van het gezin in kaart en gaan in gesprek over wat voor het gezin echt belangrijk is. Ook bespreekt men wat men echt wil veranderen en wat ervoor nodig is om de situatie structureel te verbeteren. Een goede thuissituatie is onontbeerlijk, de ondersteuningsbehoefte van kinderen en hun ouders/verzorgers is leidend. Het streven is om in die gezinnen een duurzame verandering in de leefsituatie en leefstijl te realiseren, die het liefst zoveel mogelijk door henzelf op gang wordt gebracht en gehouden. PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN Ouders zijn over het algemeen terughoudend met betrekking tot formele registratie van adviesvragen. In de verantwoording van de subsidie geven aanbieders daarom alleen inzicht in de hoeveelheid casussen waarbij met advies is ondersteund. |
OPDRACHT II-3 Daar waar verdere (thuis)ondersteuning bij taal- en ontwikkelingsstimulering gewenst is kunnen ouders gebruikmaken van interventies en algemene voorzieningen die door aanbieders worden verzorgd. |
VOORWAARDEN De interactie tussen ouders en kinderen is essentieel voor een goede (taal)ontwikkeling van het kind. De eigen taalontwikkeling, opvoedvaardigheden en stimuleringsinzet van de ouders spelen daarbij een grote rol. Binnen de bestaande wettelijke kaders van de voorschools educatie bestaan veel mogelijkheden om in te zetten op een koppeling tussen de taalontwikkeling van kinderen en die van hun ouders. Toeleiding naar beschikbare preventies en ondersteuningsactiviteiten voor ouders én hun kinderen is een onderdeel van het aanbieden van Voorschoolse Educatie door de aanbieders. Zij zijn bekend met het lokale veld rondom de locatie, en weten ouders met vraastukken adequaat door te geleiden. Het betreft de volgende mogelijkheden: Speel Thuis (VVE Thuis): Deelnemende ouders komen vijf keer per jaar naar een educatielocatie, waar een themabijeenkomst van Speel Thuis (VVE Thuis) wordt gehouden. De activiteiten van Speel Thuis sluiten aan bij de thema’s die op de locatie met de peuters worden behandeld. Hierdoor komen woorden, begrippen en andere leerinhouden zowel op de locatie als thuis aan de orde. Tijdens de gratis bijeeenkomsten worden de ouders geinformeerd over de aanpak van deze thema’s op de locatie en vervolgens krijgen ze instructies voor het thuiswerk. Het themaboekje met de activiteiten wordt uitgelegd, geoefend en voorgedaan. Al doende komt de ontwikkeling en opvoeding van kinderen aan de orde en leren ouders hun kind meer ondersteunen en stimuleren. Per groep van ongeveer vijftien ouders, worden twee beroepskrachten Voorschoolse Educatie ingezet. Deelname is voor de ouders gratis. Eén keer per twee jaar wordt er een borgingsbijeenkomst voor beroepskrachten Voorschoolse Educatie georganiseerd die de Speel Thuis bijeenkomsten voor de ouders begeleiden. Tijdens deze bijeenkomsten worden de nieuwe ontwikkelingen rond VVE behandeld. In de gemeente Stadskanaal verzorgt Stichting Peuterwerk de scholing VVE Thuis voor beroepskrachten van andere voorschoolse instellingen en basisscholen die deze ouderbijeenkomsten willen gaan verzorgen. Taal-en cultuurcoaches spelen een rol bij het vormgeven van een rijkere leeromgeving zowel in de stamgroepen als bij de peuters thuis. Door kinderen actief in aanraking te brengen met muziek, verhalen, gedichten, schilderijen, dans en toneel krijgen ze meer mogelijkheden om zich te uiten en raken kind en ouder betrokken bij de verbetering van hun eigen expressie en taalvaardigheden. Taal-en cultuurcoaches hebben tevens een signalerende functie en kunnen als ‘’binnenkomer’’ bij gezinnen ook bijdragen aan het aanpakken van problemen op andere leefgebieden zoals financiën, geletterdheid, zorg, sociaal isolement, etc. Onderdeel van de inzet van deze coaches is het aanbod ‘Lees je me voor’. Er is een nauwe samenwerking met de buurtcultuurcoach van de Stichting Welstad. Lees je me voor: Bij sommige kinderen verloopt de taalontwikkeling minder goed. Dit kan met aanleg te maken hebben maar ook omdat het kind weinig in aanraking komt met taal omdat ouders te weinig met het kind praten of voorlezen. Dit kan zijn omdat ouders zelf een taalachterstand hebben of niet van Nederlandse afkomst zijn en daardoor de Nederlandse taal niet (goed) beheersen. Als ouders een laag taalniveau hebben kan dit grote invloed hebben op de taalontwikkeling van hun kinderen. Om kansen voor deze kinderen in de leeftijd van twee tot acht jaar te verhogen wordt in de thuissituatie een gratis voorleestraject aangeboden. Gedurende een half jaar wordt er elke week bij de kinderen thuis voorgelezen. De extra aandacht richt zich niet alleen op het individuele doelgroepkind, maar ook op het gezin en kan zorgen voor een rijkere taalomgeving thuis. Ouders ontdekken dat voorlezen leuk is, gaan het zelf ook doen en vinden de weg naar de bibliotheek. De uitvoering van deze opdracht vindt alleen plaats door Stichting Peuterwerk. Andere aanbieders kunnen deze uitvoering betrekken bij Stichting Peuterwerk. Klik!-in-de-Wijk, Taalhuis en bibliotheek: Met het project Klik in de Wijk biedt Stichting Welstad een laagdrempelige ICT-hulp in de wijk aan. Inwoners kunnen terecht met vragen over tablet, laptop, smartphone et cetera en krijgen daarbij persoonlijke hulp. Ook de biblitheek, met vestigingen in Onstwedde, Musselkanaal en Stadskanaal, biedt veel laagdrempelige ondersteuningsmogelijkheden. In Stadskanaal is in de bibliotheek tevens een Taalhuis gevestigd. PRESTATIES/KENGETALLEN/INDICATOREN In het jaarverslag wordt apart stilgestaan aan de uitvoering van deze opdracht. Aanbieders melden hierin in een overzicht het aantal unieke gezinnen dat per postcodegebied naar één van de genoemde ondersteuningsmogelijkheden is doorverwezen óf daaraan bij aanbieder intern heeft deelgenomen. |
Randvoorwaarden subsidie
In dit hoofdstuk wordt eerst een toelichting gegeven op de subsidierelatie, vervolgens worden de uitgangspunten van de subsidies uiteengezet en tot slot is het toetsingskader opgenomen.
Subsidierelatie of aanbesteding
Voor het welzijnswerk, waar de Voorschoolse Educatie deel van uitmaakt, geldt geen aanbestedingsplicht. De gemeente Stadskanaal kies voor een subsidierelatie met die partijen die hebben uitgesproken zich te kunnen en willen conformeren aan de in dit Programma van Eisen Voorschoolse Educatie en de in de Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018 opgenomen eisen.
Uitgangspunten budgetsubsidies
Aansluiten bij het gemeentelijk beleid en voorwaarden
De jaarwerkplannen van aanbieders van Voorschoolse Educatie dienen aan te sluiten bij het geformuleerde gemeentelijk beleid, zoals het Lokaal Onderwijsbeleid, de Beleidsnota 0e lijn, het werkplan Gezonde Gezinnen en bij de gestelde voorwaarden in dit Programma van Eisen, de Algemene Subsidieverordening gemeente Stadskanaal 2018, de Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018 en de Subsidieregeling Reguliere Peuteropvang Stadskanaal 2018. Ook dient hierin de intensieve samenwerking binnen het sociale domein en met name met Stichting Welstad en het wijkgericht werken naar voren te komen.
Kwaliteitsbewaking
In het kwaliteitsbeleid gaat het enerzijds om structurele en permanente aandacht voor hetgeen zich op de werkvloer en in de omgeving afspeelt en anderzijds om inspelen op vragen en wensen van ouders/verzorgers. Aanbieders dienen gedurende de subsidierelatie te voldoen aan de volgende eisen:
- –
Aanbieders handhaven waar mogelijk de HKZ-certificering.
- –
Aanbieders handhaven registratie in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).
- –
Aanbieders voldoen voldoet aan de beroepscode kinder- en jongerenwerk. Voor de kinder- en jongerenwerkers dient de beroepscode als houvast bij het professioneel handelen. Voor belanghebbenden, zoals kinderen, jongeren, hun ouders, de gemeente en partnerorganisaties maakt het duidelijk wat zij van deze werkers mogen verwachten en waar zij hen op kunnen aanspreken.
- –
Aanbieders hebben een oudervertegenwoordiging en een klachtenreglement. Daarnaast wordt voldaan aan de informatieplicht aan ouders over het beleid.
- –
Aanbieders werken met de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling In het jaarverslag van de stichting dient hierover een paragraaf te worden opgenomen.
- –
Beroepskrachten Voorschoolse Educatie worden jaarlijks geschoold in bedrijfshulpverlening en daarnaast zijn alle beroepskrachten Voorschoolse Educatie in het bezit van een EHBO voor kinderen certificaat.
- –
Aanbieders nemen actief deel aan de Verwijsindex Zorg voor Jeugd Groningen.
- –
Met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens voldoen aanbieders aan de daarvoor gesteld eisen in Algemene Verordening Gegevensbescherming. Er is een verwerkingsovereenkomst met de gemeente gesloten met betrekking tot gerichte informatieverstrekking aan ouders van jonge kinderen.
- –
Aanbieders voeren een beleid dat ertoe leidt dat de veiligheid en de gezondheid van de op te vangen kinderen in elke door haar in stand gehouden peuteropvanglocaties zoveel mogelijk is gewaarborgd. De houder legt, voor zover hierin niet wordt voorzien bij of krachtens andere wet- en regelgeving, in een risico-inventarisatie schriftelijk vast welke risico’s de peuterspeelopvang met zich meebrengt.
- –
Beroepskrachten en vrijwilligers (die structureel op de educatielocatie werkzaam zijn) van aanbieders Voorschoolse Educatie zijn in het bezit van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
- –
Aanbieders hanteren het vierogenprincipe voor alle locaties.
- –
Aanbieders hanteren een achterwachtregeling voor alle locaties.
- –
De beroepskrachten Voorschoolse Educatie zijn gekwalificeerd voor de Voorschoolse Educatie (SPW3-opleiding of equivalent), zijn VVE-opgeleid en voldoen aan taalniveau 3F voor mondelinge- en leesvaardigheden en aan taalniveau 2F voor schriftelijke vaardigheden.
- –
Aanbieders voldoen aan de norm voor de inzet van hbo-ers op de educatielocaties.
- –
Aanbieders beschikken over een pedagogisch beleidsplan dat aan alle wettelijke voorwaarden voldoet en handelt in de praktijk van het peuterspeelzaalwerk naar dit plan.
- –
Aanbieders hanteren de Nederlandse taal als voertaal.
- –
Aanbieders stellen jaarlijks een opleidingsplan op waarin staat beschreven hoe de kennis en vaardigheden in Voorschoolse Educatie van beroepskrachten wordt onderhouden.
- –
Aanbieders voeren een vrijwilligersbeleid dat uiteengezet wordt in een beleidsplan. In dit beleidsplan staan in ieder geval de minimumeisen waar een vrijwilliger aan dient te voldoen, de afspraken die met vrijwilligers zijn gemaakt, de taakomschrijvingen waarin wordt omschreven welke bijdrage aan het werk in de Voorschoolse Educatie van de vrijwilligers wordt verwacht en op welke wijze deze samenhangt met het pedagogisch beleid.
- –
Aanbieders nemen deel aan het overleg tussen het college en de bevoegde gezagsorganen van scholen over het onderwijsachterstandenbeleid, zoals bedoeld in artikel 167a van de Wet op het primair onderwijs, en werken mee aan de totstandkoming van samenwerkingsafspraken en de nakoming ervan.
- –
Inspecties van de GGD en de Onderwijsinspectie laten met betrekking tot aanbieders een positief beeld zien.
Benutting van het registratiesysteem voor signalering
Aanbieders van Voorschoolse Educatie hebben een belangrijke rol in het signaleren van ontwikkelingen en omstandigheden. In de managementrapportages worden kengetallen en indicatoren in beeld gebracht voor de verschillende aandachtsvelden. Daarnaast ontvangt de gemeente een kwalitatieve analyse van trends en ontwikkelingen met betrekking tot het Voorschoolse Educatiewerk. In het kader van wijkgericht werken dienen de gegevens ook per gebied, wijk of dorp inzichtelijk gemaakt te (kunnen) worden.
Social Return
Het is belangrijk dat iedereen mee kan doen in de samenleving en perspectief heeft op werk en inkomen. Om te stimuleren dat ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen, neemt de gemeente social return op als contractvoorwaarde bij aanbestedingen en in subsidiecontracten. De gemeente verwacht van subsidieontvangers en van maatschappelijke partners waarmee zij een subsidierelatie heeft, dat deze extra banen, werkervaringsplaatsen, leerwerkplekken en stageplekken creëren voor mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de subsidie aan aanbieders van Voorschoolse Educatie gelden daarom de volgende minimale voorwaarden:
- •
Alle reguliere vacatures binnen locaties worden gemeld bij team Werk van de afdeling Werk en Inkomen gemeente Stadskanaal.
- •
Bij de invulling van een reguliere functie gaat, bij gelijke geschiktheid, de voorkeur uit naar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- •
Voorafgaand aan de invulling van een reguliere functie kan een opleidingstraject plaatsvinden.
- •
Indien mogelijk maken aanbieders gebruik van de inzet van Werkervaringsplaatsen, BBL-trajecten, en/of andere werken-leren-plekken.
Indien nodig worden over de praktische invulling van social return nadere uitvoeringsafspraken gemaakt met aanbieders.
Financiële uitgangspunten voor de subsidie Voorschoolse Educatie
In de financiële jaarstukken van aanbieders van Voorschoolse Educatie zijn in de begroting en de jaarrekening de verschillende financieringsstromen ook afzonderlijk inzichtelijk.
Peuters worden, afhankelijk van hun doelgroepstatus of de arbeidssituatie van hun ouders, onderscheiden in drie financieel gestuurde subgroepen. Ze maken gebruik van: een reguliere peuterplaats met kinderopvangtoeslag (reguliere toeslagplaats), een reguliere peuterplaats zonder kinderopvangtoeslag (reguliere subsidieplaats) of een doelgroeppeuterplaats (VE-plaats). Voor de bekostiging gelden de volgende uitgangspunten:
- A.
De kosten voor de reguliere toeslagplaatsen worden volledig gedekt uit de ouderbijdragen. De ouders ontvangen hiervoor via de belastingdienst een kinderopvangtoeslag. De kosten voor deze peuters komen niet voor rekening van de gemeente en maken dus geen onderdeel uit van de gemeentelijke subsidie Voorschoolse Educatie.
- B.
Voor de kosten voor de reguliere subsidieplaatsen betalen de ouders zelf een inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Voor de resterende peuterplaatskosten worden de ouders door de gemeente gesubsidieerd, op grond van de Subsidieregeling Reguliere Peuteropvang Stadskanaal 2018. De hoogte van de subsidie wordt, met gemeentelijk mandaat, door aanbieders berekend overeenkomstig artikel 4 eerste lid onder a, juncto artikel 4 tweede lid, juncto artikel 8 van het Besluit Kinderopvangtoeslag. De subsidie wordt, op grond van artikel 4:89 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht, ten behoeve van de ouders rechtstreeks uitgekeerd aan de aanbieders. De stichting verzamelt per peuter de benodigde gegevens en voegt deze plus een kopie van de toegekende ondertekende aanvraag gereduceerd tarief peuteropvang, plus een kopie van het contract van de ouder met de peuteropvang en een kopie van de inkomensverklaring toe aan de maandelijkse verzamelfacturering aan het college. De kosten voor deze peuters komen voor een groot deel voor rekening van de gemeente, maar maken geen onderdeel uit van de gemeentelijke subsidie Voorschoolse Educatie. Voor de ouders van deze peuters bestaat een aparte subsidieregeling.
- C.
Voor de deelname aan de Voorschoolse Educatie betalen de ouders voor zes uren per week een gereduceerd uurtarief. Dit uurtarief is gebaseerd op het tarief dat ouders zouden betalen indien zij gebruikmaken van kinderopvangtoeslag. Dit tarief wordt jaarlijks door de Belastingdienst vastgesteld. Het restant van de kosten wordt door de gemeente betaald. Ook ouders die wel kinderopvangtoeslag kunnen ontvangen kunnen voor het lage tarief gebruik maken van de voorziening. Zij dienen dan wel hun kinderopvangtoeslag stop te zetten of niet aan te vragen, omdat de lage kosten anders achteraf tot terugvordering leidt. Het aanvragen van kinderopvangtoeslag kan voor ouders die mogelijk zelf ook kwetsbaar zijn als het om taal gaat een drempel zijn voor het deelnemen aan Voorschoolse Educatie. De resterende tien uren Voorschoolse Educatie per week worden volledig door de gemeente betaald.
Begroting subsidie Voorschoolse Educatie
Op basis van de susidieverstrekking wordt door aanbieders een berekening gemaakt van de daarvoor benodigde formatie van het uitvoerend personeel (mbo, mbo+, hbo). Hierbij wordt het percentage hbo-inzet afzonderlijk weergegeven, met het oog op de wettelijke voorschriften. Voor de subsidie wordt gewerkt met een gemiddeld uurtarief voor het uitvoerend personeel. Dit dient dus ter dekking van de integrale kosten. Het gaat daarbij om een gemiddeld tarief op basis van het aantal productieve uren per jaar. De inzet van aanbieders voor de subsidieverlening Voorschoolse Educatie wordt geclusterd rond twee aandachtsvelden: Aanbod Voorschoolse Educatie en Ouderbetrokkenheid, zoals opgenomen in dit Programma van Eisen.
Aanbod Voorschoolse Educatie
De kosten voor het aanbod Voorschoolse Educatie worden berekend op basis van een bedrag per stamgroep en per verlengde dagdeelgroep en een bedrag voor de huisvestingskosten.
Het aantal benodigde stamgroepen en verlengde dagdeelgroepen wordt door aanbieders in overleg met de gemeente vastgesteld. Voor het bepalen van de hoogte van de subsidiebijdrage voor dit aandachtsveld wordt het totaal van de lasten hiervan verminderd met de netto ouderbijdrage en de inkomsten vanuit het gebruik reguliere peuterplaatsen.
Ouderbetrokkenheid
De hoogte van de subsidiebijdrage voor dit aandachtsveld wordt berekend op basis van de personele inzet en activiteitenkosten voor de verschillende verrichtingen ten behoeve van de ouderbetrokkenheid.
Na de subsidieverlening wordt, op basis van het Programma Van Eisen, in overleg met de gemeente een subsidieaanvraag gemaakt. Voor de begroting van de subsidie wordt gebruik gemaakt van de door het college van burgemeester en wethouders hiervoor vastgestelde formats (zie bijlage). Voor de jaarlijkse bijstelling van de subsidie wegens loon- en prijsstijgingen wordt uitgegaan van de indexering volgens de uitgangspunten van de gemeentebegroting.
Verantwoording
De verantwoording van de subsidie voor aanbieders van Voorschoolse Educatie maakt integraal deel uit van het (inhoudelijk) jaarverslag. Beide onderdelen zijn op elkaar afgestemd.
Reserves en voorzieningen
Volgens de ‘Algemene Subsidieverordening gemeente Stadskanaal 2018’ is, ten aanzien van verstrekte subsidies, toestemming vereist voor het vormen van reserves en voorzieningen. In overleg met aanbieders is vastgelegd over welke reserves en voorzieningen aanbieder in relatie tot de gemeente Stadskanaal de beschikking heeft. Voor alle reserves en voorzieningen is een onderbouwing aanwezig. Als onderdeel van de verantwoording levert aanbieder jaarlijks een overzicht aan dat inzicht geeft in de ontwikkeling van de reserves en voorzieningen. Dit overzicht geeft tevens inzicht in het weerstandsvermogen van de aanbieder.
Toetsingskader subsidie Voorschoolse Educatie
Het Lokaal Onderwijsbeleid, de Beleidsnota 0e lijn, het werkplan Gezonde Gezinnen en de wet- en regelgeving met betrekking tot de Voorschoolse Educatie vormen samen met de gemeentelijke begroting, de Algemene Subsidieverordening gemeente Stadskanaal 2018, de Subsidieregeling Jeugd en Educatie Stadskanaal 2018 en dit Programma van Eisen (PVE) het gemeentelijk toetsingskader.
Aanvullend op de gemeentelijke toetsing met het oog op de inzet van de subsidiemiddelen is er in opdracht van de gemeente het toezicht op naleving van de Wet Kinderopvang en de kwaliteitseisen vanuit de Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie dat door de GGD wordt uitgevoerd. Tenslotte is er nog het toezicht van de onderwijsinspectie op de kwaliteit van de Voorschoolse Educatie.
De gemeente toetst vooraf, tussentijds en achteraf en beoordeelt aan de hand hiervan de verlening en de vaststelling van de subsidie.
Toetsing vooraf:
- •
Aanbieder baseert zowel subsidieaanvraag als het jaarwerkplan op het toetsingskader. In de subsidieaanvraag, de rapportages en het jaarwerkplan zijn aparte paragrafen opgenomen voor de afzonderlijke gedeelten van dit Programma van Eisen;
- •
Het jaarwerkplan en de bijbehorende begrotingen voor de subsidie worden vóór 15 oktober voorafgaande aan het betreffende jaar aan het college aangeboden. Een uitzondering hierop vormt het startjaar van een nieuwe (vierjarige) periode, wanneer een nieuw Programma van Eisen wordt uitgewerkt. Aanlevering gebeurt dan in onderling overleg. De begroting is transparant (middels vastgesteld format) opgesteld;
- •
De gemeente toetst het ingediende jaarwerkplan aan het toetsingskader. Op basis hiervan kan de aanbieder (na overleg) zo nodig het jaarwerkplan bijstellen;
- •
Het college stelt het – al dan niet bijgestelde – jaarwerkplan en de begroting van de aanbieder vast, en stelt daarmee de hoogte van de subsidie vast, nadat de gemeenteraad de gemeentebegroting heeft vastgesteld.
Toetsing tussentijds:
De aanbieder levert één keer per jaar, maar uiterlijk op 1 oktober, een inhoudelijke tussenrapportage aan over de eerste zes maanden van het lopende jaar. Hierin wordt de voortgang van de uitvoering van de activiteiten en de realisatie van de te behalen resultaten kwantitatief weergegeven. Deze rapportage wordt tevens benut om toelichting te geven op afwijkingen van de gemaakte afspraken (zowel inhoudelijk, alsook over de formatie). Aanbieder kan daarnaast eventueel gewenst beleid aangeven. Door middel van de inhoudelijke tussenrapportage kan er flexibel ingespeeld worden op vragen en wensen. Dit kan zo nodig leiden tot bijstellingen. Substantiële afwijkingen met de begroting worden eveneens gerapporteerd. Noodzakelijke financiële aanpassingen voor het volgende jaar kunnen hierdoor tijdig via de reguliere P&C-cyclus door de betrokken gemeentelijke beleidsmedewerker worden ingebracht.
Toetsing achteraf:
Aanbieder levert de inhoudelijke en financiële jaarverslagen vóór 1 juni van het jaar volgend op het subsidiejaar in. Bij substantiële afwijkingen tussen begroting en rekening en/of jaarwerkplan en realisatie dient aangegeven te worden waar deze door ontstaan zijn. De financiële verantwoording van de subsidie is transparant (middels vastgesteld format) opgesteld en sluit aan op het samengevatte financiële overzicht van de aanbieder, en is indien de subsidie de hoogte van € 100.000,- overschrijdt voorzien van een getekende accountantsverklaring. Daarnaast wordt het overzicht reserves en voorzieningen aangeleverd, conform de hierover in dit Programma van Eisen opgenomen bepalingen.
Overlegvormen
Bestuurlijk overleg:
Twee keer per jaar wordt er op bestuurlijk niveau op hoofdlijnen gesproken over de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening. Deelnemers aan dit overleg zijn de betrokken portefeuillehouders, de bestuurder van de aanbieder, de manager of teamleider van de aanbieder, de manager van de afdeling Maatschappelijke Zaken en betrokken beleidsmedewerkers van de afdeling Maatschappelijke Zaken.
Tactisch overleg:
In het tactisch overleg vindt vier keer per jaar nadere afstemming plaats over samenhang tussen beleid en uitvoering, de manier van verantwoording inclusief de kwaliteitsborging, de financiële randvoorwaarden en de organisatorische gang van zaken. Deelnemers aan dit overleg zijn de teamleider of manager van de aanbieder, de manager van de afdeling Maatschappelijke Zaken en betrokken beleidsmedewerkers van de afdeling Maatschappelijke Zaken. Het is een integraal overleg waarin daarnaast, indien noodzakelijk, ook de GGD Groningen en Stichting Welstad aanschuiven.
Operationeel overleg:
Op operationeel niveau wordt, eens in de zes weken, gesproken over de inhoudelijke praktijk, resultaten en indicatoren. Het doel is om de dagelijkse samenwerking te borgen, in te spelen op signalen uit de praktijk en randvoorwaarden te bespreken. Dit overleg kan gevoerd worden tussen de manager en de teamleider/IB-er van de aanbieder en de subsidie-coördinator van de gemeente en daarnaast afhankelijk van de agenda de betrokken medewerkers van aanbieders en de gemeente.
Doorgaande Lijn:
Aanbieders nemen actief deel aan de Stuurgroep Doorgaande lijn en levert inzet in de daarbij horende werkgroep(en).
Bijlagen
Bij Programma van Eisen Voorschoolse Educatie 2023
- •
Format begroting en verantwoording
- •
Overzicht kengetallen en indicatoren
Format begroting en verantwoording
Begroting of verantwoording uren en uurtarief
Betreft: begroting 2023 / verantwoording 2023
A1. Personele inzet
Op basis van de subsidieverlening is, op basis van het Programma Van Eisen, in overleg met de gemeente per aandachtsveld een berekening gemaakt van de daarvoor benodigde formatie uitvoerend personeel.
Personele inzet |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
Fte (huidig jaar) |
Fte (komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Aandachtsveld I |
|
|
|
|
Aandachtsveld II |
|
|
|
|
Totaal inzet uitvoerend |
|
|
|
|
Percentage hbo-inzet |
|
|
|
Toelichting verschillen
A2. Opbouw uurtarief VE
Voor de subsidie wordt gewerkt met een gemiddeld uurtarief. Dit dient dus ter dekking van de integrale kosten. Het gaat daarbij om een gemiddeld tarief op basis van het aantal productieve uren per jaar.
Uurtarief |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Lasten Voorschoolse Educatie |
||||
Personeel |
|
|
|
|
Organisatie |
||||
Huisvesting |
|
|
|
|
Totaal lasten |
||||
Baten Voorschoolse Educatie |
||||
Ouderbijdrage VE-plaatsen |
|
|
|
|
Ouderbijdrage Toeslag-plaatsen |
|
|
|
|
Ouderbijdrage Subsidie-plaatsen |
||||
Subsidiebijdrage Subsidieplaatsen |
||||
Totaal Baten |
||||
Netto kostprijs uren VE |
||||
Formatie uitvoerend |
|
|
|
|
Declarabele uren per fte |
||||
Totaal uren per jaar |
|
|
|
|
Netto uurtarief VE |
Toelichting verschillen
Begroting of verantwoording groepen
Betreft: begroting 2023 / verantwoording 2023
B1. Aantal groepen/peuterplaatsen
Op basis van het Programma Van Eisen is, in overleg met de gemeente per aandachtsveld een berekening gemaakt van de daarvoor benodigde groepen/locaties.
Aantallen |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Stamgroepen |
|
|
|
|
Verlengde dagdelen |
|
|
|
|
Anderstaligengroepen |
||||
VE-peuterplaatsen |
|
|
|
|
Reguliere Toeslag-peuterplaatsen |
|
|
|
|
Reguliere Subsidie-peuterplaatsen |
Toelichting verschillen
B2. Tariefeenheden
Voor de subsidie wordt gewerkt met een gemiddeld groeps- en/of peuterplaatstarief.
Tarieven *Opbouw tarieven als bijlage toevoegen |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Stamgroep* |
|
|
|
|
Verlengd dagdeel* |
|
|
|
|
Anderstaligengroep* |
||||
Ouderbijdrage VE-peuterplaats |
|
|
|
|
Ouderbijdrage Toeslag-peuterplaats |
||||
Ouderbijdrage Subsidie-peuterplaats |
||||
Subsidiebijdrage per Subsidieplaats |
Toelichting verschillen
B3. Huisvesting
De huisvestingskosten voor het aanbod van Voorschoolse Educatie worden afzonderlijk begroot.
Huisvesting |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
*locatie* |
|
|
|
|
Totaal huisvesting |
|
|
|
Toelichting verschillen
Begroting of verantwoording budget
Betreft: begroting 2023 / verantwoording 2023
C1. Begroting Aandachtsveld I: Aanbod Voorschoolse Educatie
Voorschoolse Educatie wordt aangeboden in gemengde groepen en aangevuld met speciale VE-activiteiten voor doelgroeppeuters georganiseerd tijdens afzonderlijke verlengde dagdelen. De totale kosten voor de benodigde stamgroepen en de verlengde dagdelen worden verminderd met de verwachte inkomsten uit de ouderbijdrage van de doelgroeppeuters (VE-plaatsen) en van de reguliere peuterplaatsen.
Aandachtsveld I |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Lasten |
||||
Stamgroepen |
|
|
|
|
Verlengde dagdelen |
||||
Anderstaligengroep |
||||
Huisvesting |
|
|
|
|
Lasten Aandachtsveld I |
||||
Baten |
||||
Ouderbijdrage VE-peuterplaats |
|
|
|
|
Ouderbijdrage Toeslag-plaatsen |
||||
Ouderbijdrage Subsidie-plaatsen |
|
|
|
|
Subsidiebijdrage Subsidieplaatsen |
||||
Baten Aandachtsveld I |
||||
Totaal Aandachtsveld I |
Toelichting verschillen
C2. Begroting Aandachtsveld II: Ouderbetrokkenheid
De inzet op dit aandachtsveld omvat activiteiten met en voor ouders die gericht zich op het optimaal benutten en verder versterken van de opvoed- en ontwikkelingsstimuleringskracht binnen het gezin.
Aandachtsveld II |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Fysiek inlooppunt |
||||
Speel Thuis ouders |
|
|
|
|
VVE-Thuis-opleiding |
|
|
|
|
Totaal Aandachtsveld II |
|
|
|
Toelichting verschillen
C3. Begroting Subsidie
Voor de uitvoering van de in het Programma van Eisen vastgestelde 2020-2022 opgenomen inzet dient de aanbieder jaarlijks een jaarplan in. Bij elk jaarplan wordt door de aanbieder, na voorafgaand overleg met de gemeente een begroting ingediend. De totale begroting is als volgt opgebouwd:
Subsidie |
Begroot |
Begroot |
Verschil |
Verschil |
(Huidig jaar) |
(Komend jaar) |
Huidig-komend jaar |
% |
|
Aandachtsveld I |
|
|
|
|
Aandachtsveld II |
|
|
|
|
Totaal Subsidie |
|
|
|
Toelichting verschillen
Voorschoolse Educatie: kengetallen en indcatoren Jaar 2023
1. Resultaten jaarlijkse GGD-inspectie VVE-locaties Norm: 100% |
||
Locaties |
Aantal in het subsidiejaar beoordeelde onderwerpen |
Percentage ín orde bevonden onderwerpen |
2. Resultaten tevredenheidsonderzoek ouders/verzorgers Norm: 75% |
||
2023 |
Aantal ouderparen en verzorgersparen |
Percentage tevreden ouders/verzorgers |
3. Bereik peuters Teldatum 1-10 |
|||
2023 |
Aantal peuters (2,5-4 jaar) dat in de gemeente staat ingeschreven |
Percentage ingeschreven peuters |
Percentage inschrijvingen zonder KOT-aanspraak |
4.Samenstelling gebruikersgroep Nulmeting: VE/toeslag/subsidie: X%/X%/X% |
||||
2023 |
Totaalaantal benutte peuterplaatsen |
Percentage VE-peuterplaatsen |
Percentage reguliere toeslagplaatsen |
Percentage reguliere subsidieplaatsen |
2023 |
5.Doelgroepenbereik Teldatum 1-10 |
||
2023 |
Aantal ingeschreven doelgroeppeuters |
Aantal ingeschreven urgentiedreumesen |
2023 |
6.Uitstroom |
||
2023 |
Totale uitstroom naar andere organisatie |
|
2023 |
7.Verzilvering VE-aanbod |
||||
2023 |
Aantal ingeschreven doelgroeppeuters |
Percentage volledige verzilvering |
Percentage gedeeltelijke verzilvering |
Percentage geen verzilvering |
2023 |
8.Onderzoek Onderwijsinspectie |
||
Locatie |
Percentage van onderzochte indicatoren met een score ‘V’ |
Percentage van onderzochte indicatoren met een score ‘G’. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl