Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR478383
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR478383/1
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Ouder-Amstel
Geldend van 29-12-2017 t/m heden
Intitulé
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Ouder-AmstelDe raad van de gemeente Ouder-Amstel,
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 oktober 2017, nummer 2017/67;
Overwegende dat het wenselijk is een verordening vast te stellen met het oog op minimalisatie van overlast en maatschappelijke kosten, alsmede een efficiënt gebruik van de openbare ruimte met betrekking tot werkzaamheden aan kabels en/of leidingen;
Gelet op artikel 1 van de Belemmeringenwet privaatrecht, artikelen 5.2 en 5.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet en de artikelen 149, 156 eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;
BESLUIT :
- I.
artikel 2:10, vierde lid en artikel 5:24, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening Ouder-Amstel 2017 aan te passen in die zin dat “Telecommunicatieverordening” wordt gewijzigd in “Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Ouder-Amstel”;
- II.
hoofdstuk 17 van de tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017 als volgt te wijzigen: Hoofdstuk 17 kabels en leidingen
1.17.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:
1.17.1.1
indien het betreft tracés tot 250 m¹
€ 323,58
1.17.1.2
indien het betreft tracés vanaf 250 m1 tot 1500 m¹
€ 394,90
1.17.1.3
indien het betreft tracés vanaf 1500 m1 tot 5000 m¹
€514,12
1.17.1.4
indien het betreft tracés vanaf 5000 m1 en meer, per m1 tracé
€ 0,10
1.17.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden voor tracés tot 10 m¹
€ 89,93
1.17.3
Indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de netbeheerder van het netwerk en/of andere netbeheerders of belanghebbenden, wordt het in 1.17.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met
€ 253,00
- III.
vast te stellen de volgende verordening: Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Ouder-Amstel en de daarbij behorende toelichting, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen.
Hoofdstuk 1: Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. |
belanghebbenden |
de omwonenden en bedrijfsmatige gebruikers van alle percelen, grenzend aan het tracé van kabels en/of leidingen; |
b. |
breekverbod |
tijdelijk verbod voor het uitvoeren van werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel l. van dit artikel; |
c. |
gedoogplichtige |
degene op wie een gedoogplicht rust als bedoeld in artikel 5.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet, een publiekrechtelijke vergunning of een privaatrechtelijke overeenkomst; |
d. |
instemmingsbesluit |
besluit van burgemeester en wethouders op een aanvraag tot instemming van de voorgenomen werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel l. van dit artikel; |
e. |
kabels en/of leidingen |
een of meer kabels en/of leidingen die onderdeel zijn van een openbaar (elektronisch communicatie)netwerk, daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformtor-, schakel-, verdeel- en onderstations, distributie- en/of mutatiepunten, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken, bestemd voor het transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie; |
f. |
marktconforme kosten |
kosten zoals deze onder normale omstandigheden in een markteconomie op de desbetreffende markt worden gemaakt; |
g. |
netbeheerder |
degene die als natuurlijk persoon handelend in de uitoefning van een beroep of bedrijf dan wel als rechtspersoon acteert als beheerder van een al dan niet openbaar ne werk; |
h. |
netwerk |
samenstel van kabels of leidingen; |
i. |
openbare gronden |
openbare gronden, als genoemd in artikel 1.1 van de Telecommunicatiewet; |
j. |
registratiesysteem |
digitaal systeem dat burgemeester en wethouders hanteren om meldingen en instemmingen van werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel l. van dit artikel, en alles wat daarmee samenhangt te verwerken; |
k. |
spoedeisende werkzaamheden |
werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel l. van dit artikel, voor reparatie of onderhoud waarvan uitstel niet mogelijk is als een ernstige belemmering of storing van de dienstverlening in het betreffende netwerk is opgetreden; |
l. |
werkzaamheden |
handmatige en/of mechanische (graaf)werkzaamheden, waaronder ook begrepen het opbreken en herstellen van de sleufbedekking en sleufloze technieken, in of op openbare grond in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen; |
m. |
werkzaamheden van niet ingrijpende aard |
werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel l. van dit artikel, met een gezamenlijke tracélengte tot 10 meter en waarbij geen wegen, watergangen of groenvoorzieningen volledig worden gekruist en/of waarbij geen BLVC plan vereist is en/of bovengrondse voorzieningen worden geplaatst; het aanbrengen of verwijderen van kabels en/of leidingen in reeds aangebrachte voorzieningen; het maken van maximaal twee opbrekingen met elk een afmeting van maximaal 2 m². |
Artikel 2 Toepasselijkheid
-
1. Deze verordening is van toepassing op werkzaamheden die door of namens een netbeheerder plaatsvinden binnen de gemeente Ouder-Amstel.
-
2. Het bepaalde in deze verordening geldt niet voor zover hierin reeds is voorzien in de Telecommunicatiewet of privaatrechtelijke overeenkomsten.
Artikel 3 Nadere regels
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen.
-
2. Deze nadere regels hebben betrekking op:
- a.
openbare orde en veiligheid;
- b.
het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering van werkzaamheden;
- c.
het bevorderen van het medegebruik van voorzieningen;
- d.
ondergrondse ordening, planning en coördinatie van werkzaamheden;
- e.
nadeelcompensatie in geval van het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen;
- f.
de te verstrekken gegevens alsmede over de wijze waarop die dienen te worden verstrekt.
- a.
Hoofdstuk 2: Aanvragen en melden van werkzaamheden
Artikel 4 Instemmingsvereiste
-
1. Het is verboden werkzaamheden te verrichten zonder of in afwijking van een door burgemeester en wethouders genomen instemmingsbesluit.
-
2. Voor het verrichten van spoedeisende werkzaamheden of werkzaamheden van niet ingrijpende aard is geen instemmingsbesluit, als bedoeld in het eerste lid, noodzakelijk, maar kan worden volstaan met een door burgemeester en wethouders goedgekeurde melding. De raad is bevoegd om redenen van veiligheid delen van het grondgebied aan te wijzen waarvoor het voorgaande niet van toepassing is.
-
3. De start van de uitvoering dient uiterlijk na 6 maanden na de datum van verlening van het instemmingsbesluit een feit te zijn. De afronding van de werkzaamheden dient binnen 6 maanden na aanvang van de werkzaamheden gerealiseerd te zijn, tenzij anders vermeld in het instemmingsbesluit.
-
4. De werkzaamheden van niet ingrijpende aard dienen binnen het in de goedgekeurde melding bepaalde tijdvak te zijn voltooid.
-
5. Het in het eerste lid opgenomen verbod is niet van toepassing op werkzaamheden van de gemeente.
-
6. Behoudens in geval van spoedeisende werkzaamheden zijn bij weersomstandigheden, waarbij de uitvoering van de werkzaamheden tot overlast of gevaar voor de bewoners en/of schade voor de gemeente kan leiden, burgemeester en wethouders bevoegd een breekverbod in te stellen. De vaststelling dat er sprake is van deze weersomstandigheden is een bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Tijdens door de gemeente vergunde evenementen geldt altijd een breekverbod. De gemeente kan, indien de burgemeester dit nodig acht, ook in het kader van de openbare orde en veiligheid een breekverbod opleggen. De termijnen zoals bedoeld in het derde en vierde lid worden automatisch verlengd met de periode van het breekverbod. Uiterlijk een dag voor beëindiging van het breekverbod, zullen burgemeester en wethouders de betrokken uitvoerende partij(en) hierover informeren.
Artikel 5 Aanvragen en melden
-
1. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden dient een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 4, bij burgemeester en wethouders te worden aangevraagd. De aanvraag tot instemming van voorgenomen werkzaamheden ten behoeve van een openbaar elektronisch communicatienetwerk geldt als melding als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, onderdeel a van de Telecommunicatiewet.
-
2. In verband met de voorgenomen werkzaamheden kan vooroverleg plaatsvinden met burgemeester en wethouders om de aanvraag, als bedoeld in het eerste lid, voor te bereiden.
-
3. Als de werkzaamheden ook betrekking hebben op openbare gronden van een andere gedoogplichtige of grondeigenaar dan de gemeente en/of als er een aanvraag voor een vergunning al dan niet bij een ander bestuursorgaan op grond van een andere wet is ingediend, dan stelt de aanvrager burgemeester en wethouders hiervan op de hoogte.
-
4. Werkzaamheden van niet ingrijpende aard of de aanvang van werkzaamheden dien(t)(en) twee werkdagen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders.
-
5. Spoedeisende werkzaamheden dienen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders of bij een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen een werkdag na de aanvang van de uitvoering gemotiveerd worden gedaan.
Artikel 6 Gegevensverstrekking
-
1. Voor het aanvragen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, dient gebruik te worden gemaakt van het door burgemeester en wethouders gehanteerde registratiesysteem.
-
2. Bij een aanvraag voor een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, dienen in ieder geval de volgende gegevens te worden verstrekt:
- a.
naam-, adres-, woonplaatsgegevens, KvK nummer en factuuradres van de netbeheerder;
- b.
als het een aanvraag betreft voor het verrichten van werkzaamheden voor of namens een netbeheerder de naam-, adres- en woonplaatsgegevens van de gemachtigde en een schriftelijke machtiging bij de eerste aanvraag van enig kalenderjaar;
- c.
een opgave van het aantal, de soort, de aard en het beoogde gebruik van de kabels en/of leidingen;
- d.
vereiste vergunning(en), ontheffing(en) of toestemming(en) op grond van overige wetgeving, alsmede informatie over de afstemming met andere gedoogplichtigen, grondeigenaren en/of beheerders van openbare gronden;
- e.
een digitale BGT tekening met legenda en eenduidige en volledige maatvoering (RD-coördinaten) met daarop aangegeven:
- 1°.
een opgave van het gewenste tracé;
- 2°.
een opgave van de tijdelijke en permanente voorzieningen.
- 1°.
- f.
overtuigende gegevens en inzicht omtrent de uitvoerbaarheid van de voorgenomen werkzaamheden binnen de beschikbare ruimte, waaruit ook blijkt dat de bereikbaarheid van de overige kabels en/of leidingen blijft gewaarborgd;
- g.
een BLVC-plan (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie)
- h.
de tracélengte en de lengte en breedte van de te graven sleuf, alsmede de aard van de sleufbedekking;
- i.
de voorgenomen datum van aanvang en beëindiging van de werkzaamheden;
- j.
een opgave van het aantal kabels en/of leidingen dat direct in gebruik wordt genomen en het aantal kabels en/of leidingen dat niet direct in gebruik wordt genomen.
- a.
-
3. Voor een melding, als bedoeld in artikel 4, tweede lid, dient gebruik te worden gemaakt van het door burgemeester en wethouders gehanteerde registratiesysteem. De volgende gegevens dienen daarbij in ieder geval te worden verstrekt:
- a.
naam-, adres-, woonplaatsgegevens, KvK nummer en factuuradres van de netbeheerder;
- b.
als het een aanvraag betreft voor het verrichten van werkzaamheden voor of namens een netbeheerder de naam-, adres- en woonplaatsgegevens van de gemachtigde en een schriftelijke machtiging bij de eerste aanvraag van enig kalenderjaar;
- c.
de uitvoerende partij, het adres van de graaflocatie(s), inclusief een situatieschets;
- d.
de lengte en breedte van de sleuf of montagegat(en), alsmede de aard van de sleufbedekking die wordt opengebroken;
- e.
de datum van aanvang en beëindiging van de werkzaamheden;
In geval van spoedeisende werkzaamheden dienen tevens te worden verstrekt:
- f.
de aanduiding van de spoedeisende aard van de werkzaamheden;
- g.
de omschrijving van de werkzaamheden die zijn uitgevoerd.
- a.
Artikel 7 Voorschriften bij instemmingsbesluit
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen in het instemmingsbesluit voorschriften opnemen in het belang van:
- a.
de openbare orde;
- b.
veiligheid, waaronder mede verstaan wordt de verkeersveiligheid;
- c.
het voorkomen of beperken van overlast, waaronder mede verstaan wordt het afstemmen met andere werkzaamheden, een goede doorstroming van het verkeer en de bescherming van groenvoorzieningen en van het uiterlijke aanzien van de omgeving;
- d.
de bereikbaarheid van gronden of gebouwen, waaronder mede verstaan wordt het veilig en doelmatig gebruik, beheer, en onderhoud van openbare gronden en gebouwen en het belang van evenementen;
- e.
de ondergrondse ordening, waaronder mede verstaan wordt het beschermen van reeds in de grond aanwezige werken en eventuele in de grond aanwezige objecten.
- a.
-
2. De voorschriften, zoals genoemd in het eerste lid, kunnen slechts betrekking hebben op:
- a.
het tijdstip, de plaats en wijze van uitvoering van werkzaamheden;
- b.
het bevorderen van medegebruik van voorzieningen die door derden of de gemeente Ouder-Amstel tegen marktconforme kosten ter beschikking worden gesteld;
- c.
afstemming met betrekking tot overige in de grond aanwezige werken.
- a.
-
3. De belanghebbenden ter plaatse van de uit te voeren werkzaamheden dienen schriftelijk te worden geïnformeerd over aanvang, duur, aard en plaats van de werkzaamheden.
-
4. Het is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en groenvoorzieningen terug te brengen in de oude staat, tenzij burgemeester en wethouders vooraf hebben aangegeven hier (gedeeltelijk) zelf zorg voor te willen dragen.
Artikel 8 (Mede)gebruik van voorzieningen
-
1. Op verzoek van burgemeester en wethouders wordt bij de werkzaamheden zoveel mogelijk (mede)gebruik gemaakt van bestaande, hetzij door overige netbeheerders dan wel door of in opdracht van burgemeester en wethouders aangelegde, voorzieningen voor zover dit technisch en economisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid.
-
2. In het vooroverleg als bedoeld in artikel 5, tweede lid, wordt mede bepaald of en, zo ja, langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 9 Termijnen
-
1. De beslissing op een aanvraag voor een instemmingsbesluit wordt genomen uiterlijk acht weken na de dag van ontvangst van de aanvraag.
-
2. Indien een instemmingsbesluit niet binnen de bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn kan worden genomen, delen burgemeester en wethouders dit aan de aanvrager mede en noemen daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen het instemmingsbesluit wel genomen kan worden.
-
3. De goedkeuring op een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard wordt genomen binnen 2 werkdagen.
-
4. De goedkeuring op een melding voor spoedeisende werkzaamheden volgt, met in acht name van het bepaalde in artikel 14, tweede lid, uiterlijk 2 werkdagen nadat de melding is gedaan.
-
5. Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing.
Hoofdstuk 3: Overige bepalingen
Artikel 10 Het nemen van maatregelen en nadeelcompensatie
-
1. Het bepaalde in dit artikel geldt niet voor zover hierin reeds is voorzien in (privaatrechtelijke) schriftelijke afspraken tussen partijen.
-
2. De netbeheerder is verplicht op aanwijzing van burgemeester en wethouders over te gaan tot het nemen van maatregelen, waaronder het verplaatsen, ten aanzien van kabels en/of leidingen ten dienste van zijn netwerk.
-
3. Eventuele nadeelcompensatie in verband met het bepaalde in het tweede lid wordt verleend op basis van een publiekrechtelijke regeling.
-
4. Burgemeester en wethouders en de netbeheerder zullen bij het nemen van maatregelen, waaronder het verplaatsen, ten aanzien van kabels en/of leidingen elkaars schade zo veel mogelijk beperken.
Artikel 11 Overleg
-
1. Burgemeester en wethouders organiseren periodiek een overleg, waarvoor in elk geval de bij de gemeente Ouder-Amstel bekende netbeheerders en andere betrokken partijen of belanghebbenden worden uitgenodigd. Tweemaal per jaar is er overleg met een scope tot 3 jaar met contactpersonen van de netbeheerders en eenmaal per jaar een strategisch overleg met een scope van 3 – 5 jaar met de assetbeheerders van de netbeheerders en de gemeente.
-
2. In dit overleg worden de plannen van de gemeente Ouder-Amstel en van de diverse netbeheerders en andere betrokken partijen of belanghebbenden besproken en afgestemd in het kader van de bepalingen van deze verordening.
Artikel 12 Niet-openbare kabels en/of leidingen
-
1. Bij werkzaamheden aan niet-openbare kabels en/of leidingen is het bepaalde in deze verordening van overeenkomstige toepassing. Het betreft kabels en/of leidingen, dan wel het netwerk waartoe deze behoren, die niet gebruikt worden om voor het publiek beschikbare, openbare diensten aan te bieden.
-
2. Het eerste lid van dit artikel in deze verordening houdt geen gedoogplicht in voor de gemeente Ouder-Amstel met betrekking tot niet-openbare kabels en/of leidingen.
Artikel 13 Informatieplicht
-
1. De netbeheerder stelt burgemeester en wethouders onverwijld en schriftelijk in kennis van het in of uit gebruik nemen van een kabel en/of leiding. Dit geldt ook als een kabel en/of leiding niet langer ten dienste staat van een netwerk in of op openbare gronden.
Burgemeester en wethouders kunnen hiervoor een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en/of leidingen verlangen.
-
2. De netbeheerder stelt burgemeester en wethouders in kennis van het feit dat het eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel of leiding verandert.
Hoofdstuk 4: toezicht en Handhavingsbepalingen
Artikel 14 Toezicht en handhaving
-
1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van burgemeester en wethouders aangewezen personen.
-
2. Indien burgemeester en wethouders vaststellen dat de verplichtingen van deze verordening niet zijn nagekomen, kunnen burgemeester en wethouders besluiten handhavend op te treden dan wel legalisatie achteraf van de ontstane situatie verlangen met inachtneming van de bepalingen zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht. Indien blijkt dat de uitgevoerde werkzaamheden zijn gemeld maar dat hiervoor een instemmingsbesluit is vereist, is dit artikel van overeenkomstige toepassing.
-
3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid en hun overige wettelijke bevoegdheden zijn burgemeester en wethouders bevoegd, met kennisgeving vooraf aan de netbeheerder, het instemmingsbesluit in te trekken of de werkzaamheden stil te leggen indien:
- a.
er wordt gewerkt zonder instemmingsbesluit of zonder melding;
- b.
het instemmingsbesluit is verleend ten gevolge van onjuiste of onvolledige gegevens;
- c.
het instemmingsbesluit in strijd met enig wettelijk voorschrift is verleend;
- d.
er wordt gewerkt in afwijking van de voorschriften van het instemmingsbesluit;
- e.
er wordt gewerkt in afwijking van de nadere regels;
- f.
er wordt gewerkt in strijd met het geldende breekverbod.
- a.
Hoofdstuk 5: Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 15 Intrekking oude verordening
De Telecommunicatieverordening 2010 Ouder-Amstel wordt ingetrokken.
Artikel 16 Overgangsbepalingen
-
1. De verordening, genoemd onder artikel 15, en de Algemene plaatselijke verordening (APV) blijven van kracht op instemmings- en vergunningsverzoeken en meldingen waarop reeds krachtens diezelfde verordeningen is beslist, maar waarvan de uitvoering op het moment van inwerkingtreding van deze verordening nog niet is gerealiseerd.
-
2. Deze verordening is van toepassing op alle kabels en leidingen, ongeacht op welke grondslag deze zijn aangelegd.
-
3. Op aanvragen en meldingen waarop bij de inwerkingtreding van deze verordening nog niet is beslist, wordt met toepassing van deze verordening een beslissing genomen.
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Artikel 18 Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid op grond van afweging van de te behartigen belangen en met in acht name van de redelijkheid en billijkheid in incidentele en uitzonderlijke gevallen af te wijken van de bepalingen van deze verordening.
Artikel 19 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als:
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Ouder-Amstel.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raadvan de gemeente Ouder-Amstel in zijn openbare vergadering van 14 december 2017.
de griffier,
A.A. Swets
de plaatsvervangend voorzitter
P.D.A.M. Koek-Baks
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl