Regeling vervallen per 07-07-2020

Verordening burgerinitiatief

Geldend van 05-12-2002 t/m 06-07-2020

Intitulé

Verordening burgerinitiatief

De raad van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 oktober 2002,

Gelet op het bepaalde in artikel 147 Gemeentewet,

Besluit:

Vast te stellen de navolgende verordening burgerinitiatief.

Artikel 1

In de ze verordening wordt verstaan onder een burgerinitiatief: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp op de agenda van de raad te plaatsen.

Artikel 2

De raad plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering, indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

Ongeldig is een verzoek dat:

  • a.

    niet door tenminste 25 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund,

  • b.

    een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of

  • c.

    niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 4.

Artikel 3

  • 1. Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad alsmede ingezetenen van de gemeente van veertien jaar en ouder, die – met uitzondering van hun leeftijd – voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

  • 2. Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 4

Een burgerinitiatief houdt niet in:

  • a.

    Een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad,

  • b.

    Een vraag over het gemeentelijk beleid,

  • c.

    Een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur,

  • d.

    Een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur, of

  • e.

    Een onderwerp waarover korter dan een jaar voor indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de raad een besluit is genomen.

Artikel 5

  • 1. Een verzoek ter plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de burgemeester.

  • 2. Het verzoek bevat tenminste:

    • a.

      Een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatiefvoorstel,

    • b.

      Een toelichting op het burgerinitiatiefvoorstel,

    • c.

      De achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker,

    • d.

      Een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden, die het zoek ondersteunen.

Artikel 6

  • 1. De raad beslist in de eerstvolgende vergadering na datum van de indiening van het verzoek of het burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt geplaatst, met dien verstande dat tenminste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering, waarin de raad over het verzoek beslist.

  • 2. Indien de raad het verzoek afwijst wegens strijd met artikel 4 onder a, kan de raad het verzoek doorzenden aan burgemeester en wethouders.

  • 3. Indien de raad het verzoek toewijst, dan agendeert hij het burgerinitiatiefvoorstel voor de eerstvolgende vergadering van de raad.

  • 4. De burgemeester nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatiefvoorstel is geagendeerd. De verzoeker heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitatiefvoorstel mondeling toe te lichten.

  • 5. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in de gemeentelijke publicaties en op de gemeentelijke website.

  • 6. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van de inhoud van het besluit mededeling gedaan aan de verzoeker.

Artikel 7

De burgemeester brengt in het burgerjaarverslag verslag uit over de werking van het recht van burgerinitiatief in de praktijk.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 november 2002
De secretaris,
De voorzitter