Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46702
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46702/2
Regeling vervallen per 29-12-2017
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010
Geldend van 20-12-2010 t/m 04-10-2011
De raad van de gemeente Franekeradeel;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 mei 2010;
gelet op artikel 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
B E S L U I T :
vast te stellen de volgende:
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (Legesverordening 2010).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
-
Deze verordening verstaat onder:
-
a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
-
b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
-
c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;
-
d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;
-
e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstellingen
-
Leges worden niet geheven voor:
-
a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
-
b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo;
-
c. Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.
-
d. Het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10 derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Vermindering
Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Overgangsbepaling
-
1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2007’ van 10 mei 2007, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 8 januari 2009, vervallen met ingang 1 juli 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. In afwijking in zoverre van het eerste lid vervalt hoofdstuk 5 van de tarieventabel behorende bij de in het eerste lid genoemde verordening op het tijdstip dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496), met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:
-
a. die zich hebben voorgedaan voor bedoeld tijdstip;
-
b. waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953), nog moeten worden toegepast.
-
3. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
-
4. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.
Artikel 13 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de vijfde dag na die van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2010.
-
3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt is tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 3 juni 2010,
Voorzitter,
Griffier,
TARIEVENTABEL
(behorende bij de Legesverordening 2010 rb 3-6-2010)
Indeling tarieventabel
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister
Hoofdstuk 6 Bestuursstukken
Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief
Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie
Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 12 Kansspelen
Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 14 Diversen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Bijlage 1 Categorie indeling gebouwfunctie
Titel 1 Algemene Dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Huwelijk/Geregistreerd partnerschap
1.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap op: |
|
1.1.1 |
maandag t/m donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur |
€165,00 |
1.1.2 |
vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur |
€210,00 |
1.1.3 |
zaterdag tussen 9.00 en 16.00 uur |
€520,00 |
1.1.4 |
andere dan de onder 1.1.1 t/m 1.1.3 genoemde tijden, na toestemming van het college van b&w, het voor die dag geldende tarief waarbij het zaterdagtarief op de zondag van toepassing is, vermeerderd met een toeslag van |
€127,00 |
1.1.5 |
Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek |
€159,00 |
1.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en voor het omzetten van een partnerschap in een huwelijk -zonder ceremonieel vertoon- |
€95,00 |
1.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het laten vertalen door een vertaalbureau van een toespraak bij huwelijk of geregistreerd partnerschap |
€200,00 |
1.1.8 |
Het tarief bedraagt voor het inschakelen van een beëdigd tolk bij een huwelijksvoltrekking/partnerregistratie per kwartier |
€33,50 |
1.1.9 |
het tarief vermeld onder 1.1.1 t/m 1.1.4 wordt verhoogd met een toeslag voor zover de huwelijksvoltrekking / partnerregistratie plaatsvindt op een andere locatie dan het stadhuis van Franeker. Deze toeslag bedraagt |
€100,00 |
1.2 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
|
1.2.1 |
een trouwboekje of een boekje voor geregistreerd partnerschap in een normale uitvoering |
€14,00 |
1.2.2 |
een duplicaat-trouwboekje of boekje voor geregistreerd partnerschap |
€14,00 |
1.2.3 |
Het tarief voor het noodzakelijk optreden van een gemeenteambtenaar als getuige bedraagt |
€71,00 |
Burgerlijke stand
1.3 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.3.1 |
inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand |
|
1.3.1.1 |
buiten abonnement per inlichting op één persoon betrekking hebbende |
€3,40 |
1.3.1.2 |
bij abonnement met een geldigheidsduur van een jaar voor 25 inlichtingen |
€18,15 |
1.3.1.3 |
voor 100 inlichtingen |
€45,30 |
1.3.1.4 |
voor 500 inlichtingen |
€195.00 |
1.3.1.5 |
voor 1000 inlichtingen |
€317.00 |
1.4 |
Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporing in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan |
€11,75 |
1.5.1 |
Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb.1969,36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. |
|
1.6 |
Het tarief bedraagt voor: ten behoeve van belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften van of uittreksels uit de akten van die registers |
€3,40 |
1.6.1 |
het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden betrekkelijk de burgerlijke stand in gemeenten en plaatsen, buiten Nederland gelegen |
€7,94 |
1.6.2 |
het verlenen van bemiddeling bij het afgeven van reclame en/of voorlichtings- materiaal bij geboorte en huwelijksaangiften bij abonnement per kalenderjaar per onderdeel |
€158,00 |
1.6.2.1 |
bemiddeling die in de loop van een kalenderjaar een aanvang neemt is voor elke nog niet geëindigde maand in het kalenderjaar € 15,80 verschuldigd tot maximaal |
€158,00 |
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten *wijz.Rbs. 2-12-2010
Reisdocumenten
2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
2.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€52,00 |
2.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort) |
€58,00 |
2.1.3 |
tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3 direct bij aanvraag van dit nieuwe reisdocument |
€9,00 |
2.1.4 |
tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3 |
€15,00 |
2.1.5 |
het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) |
€43,00 |
2.1.5.1 |
het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) tot en met de leeftijd van 13 jaar |
€9,00 |
2.2 |
tot het afgeven van een reisdocument waarbij het te vervangen exemplaar -anders dan wegens overmacht niet kan worden overlegd wordt het van toepassing zijnde tarief verhoogd met |
€25,00 |
2.2.1 |
de tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.1.3, alsmedein 2.1.4 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
€45,00 |
2.2.2 |
het tarief genoemd in 2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend |
|
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen * wijz. Rbs. 2-12-2010
Rijbewijzen
3.1 |
het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€35,50 |
3.1.1 |
tot het afgeven van een rijbewijs waarbij het te vervangen exemplaar -anders dan wegens overmacht - niet kan worden overlegd wordt het van toepassing zijnde tarief verhoogd met |
€25,00 |
3.1.2 |
het tarief genoemd in onderdeel 3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
€33,50 |
3.2 |
het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|
3.2.1 |
het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen |
€2,50 |
3.2.2 |
voor het uitreiken van een eigen verklaring |
€3,55 |
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. |
|
4.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking |
€6,50 |
4.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: voor 50 verstrekkingen |
€90,70 |
4.2.2.1 |
voor 100 verstrekkingen |
€158,00 |
4.2.2.2 |
voor 150 verstrekkingen |
€226,00 |
4.2.2.3 |
voor 250 verstrekkingen |
€317,00 |
4.2.2.4 |
voor 500 verstrekkingen |
€567,00 |
4.2.2.5 |
voor 1000 verstrekkingen |
€907,00 |
4.2.2.6 |
voor 5000 verstrekkingen |
€3.176,00 |
4.2.3 |
Het tarief voor het verstrekken van gegevens ten aanzien van door aanvrager niet met name en/of adressen aangeduide personen, waarvoor de gemeentelijke basisadministratie geheel of gedeeltelijk langs elektronische weg moet worden gelezen, een basisbedrag van verhoogd met € 0,07 per inlichting |
€68,00 |
4.2.3.1 |
idem als 4.2.3, indien levering van de gegevens op etiketten wordt gewenst, per etiket |
€0,04 |
4.2.3.2 |
het verstrekken van louter cijfermatige inlichtingen: een vast bedrag van |
€113,00 |
4.2.3.3 |
Indien de informatie genoemd onder 4.2.3 op "diskette" wordt verstrekt is een toeslag verschuldigd van |
€22,65 |
4.3 |
Het tarief voor de afgifte van een gewaarmerkt afschrift van gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens bedraagt |
€6,50 |
4.3.1 |
Het tarief voor het schriftelijk verstrekken van informatie na een “no-hit" bedraagt |
€2,27 |
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit kiezersregister
5.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratievan de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
€3,40 |
Hoofdstuk 6 Bestuursstukken
Begroting/Rekening
6.1 |
Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
6.1.1 |
programmabegroting productenraming van de begroting |
€15,00 €40,00 |
6.1.2 |
Uitvoeringsinformatie en jaarverslag |
€50,00 |
6.2 |
Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: |
|
6.2.1 |
op de vergaderstukken van de raadcommissie en gemeenteraad per jaargang |
€45,30 |
6.2.2 |
voor de stukken genoemd in 7.2.1 indien deze worden afgehaald |
€11,30 |
Verordeningen
6.2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
6.2.3.1 |
een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente |
€25,00 |
6.2.3.2 |
tot het verstrekken van een exemplaar van een andere dan de onder 2.3.1 genoemde verordening van de gemeente |
€15,00 |
6.2.3.3 |
tot het verstrekken van aanvullingen van de onder 6.2.3.1 en 6.2.3.2 bedoelde verordening per bladzijde |
€ 0,50 |
Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie
7.1.3.1 |
Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) schaal 1:1000 formaat 0.50 x 1.00 m. GBKN bladformaat -kaartdrager papier |
€24,95 |
7.1.3.2 |
kaartdrager film |
€45,30 |
7.1.3.3 |
gedeelten van een GBKN blad. formaat A 4, kaartdrager papier (kopie) |
|
7.1.3.4 |
formaat A 3, kaartdrager papier (kopie) |
€ 6,85 |
7.1.4.1 |
Kaarten en tekeningen ingemeten situaties door de gemeente Franekeradeel. formaat A 1, kaartdrager papier |
€24,95 |
7.1.4.2 |
kaartdrager film |
€45,30 |
7.1.4.3 |
formaat A 3, papier (kopie) |
€ 6,85 |
7.1.4.4 |
formaat A 4, papier (kopie) |
€ 3,65 |
7.1.5.1 |
Kaarten en tekeningen (plattegronden) zijnde niet ingemeten en niet behorende tot de Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) formaat A 1, kaartdrager papier |
€11,30 |
7.1.5.2 |
kaartdrager film |
€18,15 |
7.1.5.3 |
formaat A 3, papier (kopie) |
€ 6,85 |
7.1.5.4 |
formaat A 4, papier (kopie) |
€ 3,65 |
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
De tarieven voor het verstrekken van: |
||
7.2 |
een afschrift of uittreksel van een per perceel opgelegde beperkingenbesluit uit het Wkpb-beperkingenregister |
€12,50 |
7.2.1 |
een verklaring van afwezigheid van een geregistreerd beperkingenbesluit uit het Wkpb-beperkingenregister per perceel per verklaring |
€ 6,50 |
Kadastrale info
Voor het in behandeling nemen van: |
||
7.3 |
een verzoek om informatie uit het kadastraal register via Kadaster on line a. de door het kadaster in rekening gebrachte kosten b. een verzoek tot het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen per kwartier |
€11,75 |
7.3.1 |
Inzage in het gemeentelijk beperkingenregister: a. voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie per pagina b. voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier per kwartier |
€2,50 €11,75 |
Informatie makelaars/taxateur
7.4.1 |
Informatie ten behoeve van taxaties De leges voor het verstrekken aan makelaars/taxateurs van informatie over percelen en hun omgeving ten behoeve van taxatie en/of verkoopopdrachten bedragen per kadastraal perceel of perceelsgedeelte |
€45,00 |
Telecommunicatiewet
7.5.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.3, derde lid van de Telecommunicatiewet |
€45,00 |
7.5.2 |
Het in artikel 7.5.1 genoemde bedrag wordt: indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
€77,65 |
7.5.3 |
Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
7.5.4 |
Indien een begroting als bedoeld in artikel 10.15.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken; |
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken
8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
8.1.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag |
€30,05 |
8.2.1 |
tot het verkrijgen van een attestatie de vita |
€6,50 |
8.2.2 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€6,50 |
8.2.3 |
tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier |
€6,50 |
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief
9.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan |
€11,75 |
Hoofdstuk 10 Gemeentegarantie
10.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verlenen van een garantie voor de betaling van rente en aflossing van geldleningen ½ % van de te garanderen lening. |
Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet
11.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
11.1.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet |
€31,00 |
11.1.2 |
tot het verlenen van toestemming om een in 15.1.1. bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander tot het wijzigen van een in 15.1.1 en 15.1.2. bedoelde ontheffing |
€31,00 €31,00 |
Hoofdstuk 12 Kansspelen
Kansspelen
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30 van de Wet op de Kansspelen: |
||
12.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
€56,50 |
12.1.1 |
voor twee speelautomaten |
€90,50 |
12.1.2 |
voor een verloting |
€31,00 |
Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
13.11 |
tot het verkrijgen van een (verlengings-)aanvraag en/of wijzigingen van een Gehandicaptenparkeerkaart (G.P.K.) |
€20,00 |
13.1.1 |
tot afgifte van een nieuwe G.P.K. als gevolg van vermissing e.d. |
€20,00 |
Hoofdstuk 14 Diversen
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van: Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
14.1 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€0,50 |
14.2 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
|
14.2.1 |
per pagina op papier van A4-formaat |
€0,25 |
14.2.2 |
per pagina op papier van een ander formaat |
€0,30 |
14.3 |
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daar niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€5,00 |
14.4 |
een beschikking op aanvraag of vergunning, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€12,50 |
Terrasvergunning
14.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
14.5.1 |
voor een terrasvergunning |
€95,00 |
Reclamevergunning
14.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
14.6.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning bedoeld in artikel 2.1.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
€20,00 |
Leegstandwet
15.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet |
€105,00 |
15.1.2 |
tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet |
€80,00 |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
|
2.1.1.1 |
aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.2 |
bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.3 |
sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.4 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
|
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
|
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
2.2.1 |
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is |
€100,00 |
2.2.2 |
om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 30% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. |
Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)
2.2.3 |
Indien met betrekking tot een aanvraag om vooroverleg of een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f van de Wabo advies over de opzet van een plan dient te worden gevraagd aan welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.2.1 en 2.2.2 vermeerderd met: |
€38,00 |
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
|
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: vermeerderd met: van de bouwkosten. |
€100,00 2,25% |
Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)
2.3.1.2 |
Indien met betrekking tot een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo advies dient te worden gevraagd aan de welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.1.1 vermeerderd met: |
|
2.3.1.2.1 |
indien de bouwkosten € 5.000,00 of minder bedragen: |
€38,00 |
2.3.1.2.2 |
indien de bouwkosten € 5.001,00 t/m € 25.000,00 bedragen: vermeerderd met: van de bouwkosten boven € 5.000,00; |
€38,00 2,0‰ |
2.3.1.2.3 |
indien de bouwkosten € 25.001,00 t/m € 100.000,00 bedragen: vermeerderd met: van de bouwkosten boven € 25.000,00; |
€78,00 1,9‰ |
2.3.1.2.4 |
indien de bouwkosten € 100.001,00 t/m € 250.000,00 bedragen: vermeerderd met: van de bouwkosten boven € 100.000,00; |
€220,00 1,8‰ |
2.3.1.2.5 |
indien de bouwkosten € 250.001,00 t/m € 750.000,00 bedragen: vermeerderd met: van de bouwkosten boven € 250.000,00; |
€490,00 1,0‰ |
2.3.1.2.6 |
indien de bouwkosten € 750.001,00 of meer bedragen: vermeerderd met: van de bouwkosten boven € 750.00,00, met een maximum van: €1850,00 |
€990,00 0,7‰ |
Verplicht advies agrarische commissie
2.3.1.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
€500,00 |
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€90,00 |
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: |
|
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€150,00 |
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€200,00 |
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€1800,00 |
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): |
€200,00 |
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€250,00 |
2.3.3.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
€650,00 |
2.3.3.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; |
€650,00 |
2.3.3.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€250,00 |
Verhoging
2.3.3.9 |
Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken, het opstellen van een goede ruimtelijke onderbouwing en/of de digitalisering van het besluit als genoemd onder 2.3.3.3 een externe partij dient te worden ingeschakeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.3.3 vermeerderd met alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten. |
€150,00 |
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€150,00 |
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€200,00 |
2.3.4.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€1800,00 |
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): |
€200,00 |
2.3.4.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€250,00 |
2.3.4.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking vanprovinciale regelgeving): |
€650,00 |
2.3.4.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
€650,00 |
2.3.4.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€250,00 |
Verhoging
2.3.4.9 |
Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken, het opstellen van een goede ruimtelijke onderbouwing en/of de digitalisering van het besluit als genoemd onder 2.3.4.3 een externe partij dient te worden ingeschakeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.4.3 vermeerderd met: alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten. |
€150,00 |
2.3.5 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.5.1 |
indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een bouwwerk als genoemd in categorie A (zie bijlage 1 van deze verordening) |
€151,25 |
vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: |
||
- tot 100 m² |
€114,60 |
|
- van 100 tot 500 m² |
€1,15 per m² |
|
- van 500 tot 2.000 m² |
€351,00 + €0,43 per m² |
|
- van 2000 tot 5.000 m² |
€963,00 + €0,12 per m² |
|
- van 5.000 tot 50.000 m² |
€1454,00 + €0,027 per m² |
|
- groter dan 50.000 m² |
€1980,00 + €0,016 per m² |
|
2.3.5.2 |
indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een bouwwerk als genoemd in categorie B (zie bijlage 1 van deze verordening) |
€151,25 |
vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: |
||
- tot 100 m² |
€56,70 |
|
- van 100 tot 500 m² |
€0,57 per m² |
|
- van 500 tot 2.000 m² |
€179,00 + €0,21 per m² |
|
- van 2.000 tot 5.000 m² |
€473,00 + €0,06 per m² |
|
- van 5.000 tot 50.000 m² |
€736,00 + €0,01 per m² |
|
- groter dan 50.000 m² |
€946,00 + €0,006 per m² |
|
2.3.5.3 |
indien de aanvraag betrekking heeft op het in gebruik nemen of het gebruiken van een terrein of inrichting als genoemd in categorie C (zie bijlage 1 van deze verordening): |
|
- voor een openlucht-evenement: |
€114,60 |
|
- voor een tijdelijk bouwwerk of voor in tentoonstellingsruimten plaatshebbende evenementen met een vloeroppervlak van 50 t/m 100 m²: |
€114,60 |
|
- voor een tijdelijk bouwwerk of voor in tentoonstellingsruimten plaatshebbende evenementen met een vloeroppervlak vanaf 100 m²: vermeerderd met: voor elke extra 100 m² vloeroppervlak of gedeelte daarvan. |
€114,60 €9,50 |
|
- voor een niet bebouwd, voor bedrijfsdoeleinden bestemd terreinmet een gebruiksoppervlakte: |
||
- tot 500 m² - van 500 tot 2.000 m² - van 2.000 tot 5.000 m² - groter dan 5.000 m² vermeerd met: voor elke extra 5.000 m² gebruiksoppervlakte of gedeelte daarvan. |
€114,60 €151,25 €189,65 €189,65 €37,85 |
2.3.6 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stadsof dorpsgezichten |
|
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|
2.3.6.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
|
2.3.6.1.1.1 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 9.999,00 of minder bedragen: |
€150,00 |
2.3.6.1.1.2 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 10.00,00 t/m € 49.999,00 bedragen: |
€500,00 |
2.3.6.1.1.3 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 50.000,00 t/m € 99.999,00 bedragen: |
€1000,00 |
2.3.6.1.1.4 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 100.000,00 t/m € 249.00,00 bedragen: |
€2000,00 |
2.3.6.1.1.5 |
indien de kosten € 250.000,00 of meer bedragen: |
€5000,00 |
2.3.6.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: |
|
2.3.6.1.2.1 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 9.999,00 of minder bedragen: |
€150,00 |
2.3.6.1.2.2 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 10.00,00 t/m € 49.999,00 bedragen: |
€500,00 |
2.3.6.1.2.3 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 50.000,00 t/m € 99.999,00 bedragen: |
€1000,00 |
2.3.6.1.2.4 |
indien de kosten van de werkzaamheden € 100.000,00 t/m € 249.00,00 bedragen: |
€2000,00 |
2.3.6.1.2.5 |
indien de kosten € 250.000,00 of meer bedragen: |
€5000,00 |
2.3.6.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
€325,00 |
Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)
2.3.6.3 |
Indien met betrekking tot een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als genoemd onder 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2 van deze verordening advies dient te worden gevraagd aan de welstandscommissie Hûs en Hiem, worden de tarieven als genoemd onder 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2 vermeerderd met een bedrag van: vermenigvuldigd met het aantal uren dat het adviesorgaan nodig heeft om de aanvraag te beoordelen. |
€80,00 |
2.3.7 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
|
2.3.7.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: |
|
2.3.7.1.1 |
in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: 0,5 % van de naar boven op € 500,00 afgeronde sloopkosten, met een minimum van: |
€150,00 |
2.3.7.1.2 |
in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, |
€90,00 |
2.3.7.2 |
Asbesthoudende materialen Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: |
€90,00 |
2.3.8 |
Aanleggen of veranderen weg Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€100,00 |
2.3.9 |
Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€100,00 |
2.3.10 |
Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€15,00 |
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|
2.3.11.1 |
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: |
€100,00 |
2.3.11.2 |
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: |
€100,00 |
2.3.12 |
Reclame Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van artikel 4.4.2, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, onder h, van de Wabo bedraagt het tarief: |
|
2.3.12.1 |
per reclameobject: |
€100,00 |
Advies welstandscommissie Hûs en Hiem (Overeenkomstig tarieven Hûs en Hiem)
2.3.12.2 |
Indien met betrekking tot een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van artikel 4.4.2, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, onder h, van de Wabo advies dient te worden gevraagd aan de welstandscommissie Hûs en Hiem, wordt het tarief als genoemd onder 2.3.12.1 vermeerderd met: |
€38,00 |
2.3.13 |
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 |
|
2.3.13.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€500,00 |
2.3.13.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 |
€500,00 |
2.3.14 |
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief |
€500,00 |
2.3.15 |
Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: |
|
2.3.15.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€100,00 |
2.3.15.2 |
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.15.2.1 |
als het een gemeentelijke verordening betreft |
€100,00 |
2.3.15.2.2 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft |
€100,00 |
2.3.16 |
Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.16.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
|
2.3.16.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
2.3.17 |
Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
|
2.3.17.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
€90,00 |
2.3.17.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
€90,00 |
2.3.18 |
Advies |
|
2.3.18.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
2.3.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
2.3.19 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
2.3.19.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
|
2.3.19.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€500,00 |
2.3.19.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€500,00 |
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
|
2.4.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.18 en 2.3.19. De vermindering bedraagt: |
|
2.4.2.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
5 % |
2.4.2.2 |
bij 10 tot 15 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
10 % |
2.4.2.3 |
bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
15 % |
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
|
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
75 % |
2.5.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en voordat op de aanvraag is beschikt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
50 % |
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen. |
25 % |
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten |
|
2.5.3.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen. |
25 % |
2.5.3.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
|
2.5.4 |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.18 en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend. |
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: |
25% |
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: |
€150,00 |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening |
€1800,00 |
2.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening |
€1800,00 |
Verhoging
2.8.3 |
Indien voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderzoeken en de vervaardiging en digitalisering van de plannen als genoemd onder 2.8.1 en 2.8.2 een externe partij dien te worden ingeschadeld, wordt het tarief als genoemd onder 2.8.1 en 2.8.2 vermeerderd met: alsmede met de kosten die hiervoor door de betreffende externe partij in rekening worden gebracht, na een vooraf overlegde begroting van deze kosten. |
€150,00 |
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking
2.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€90,00 |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€125,00 |
3.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
€31,00 |
3.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€31,00 |
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
2.1.1 |
tot het verkrijgen van een evenenementenvergunning als bedoeld in art .2.2.1 van de APV bij < 500 bezoekers bij > 500 bezoekers |
€125,00 €375,00 |
2.1.2 |
voor verenigingen, comite's of stichtingen, welke geen commercieel doel hebben bedraagt het tarief 1/5 van de onder 10.6.1 genoemde tarieven |
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.2.1: |
|
3.1.1 |
voor een seksinrichting |
€250,00 |
3.2.1 |
wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting |
|
3.2.2 |
voor een seksinrichting |
€125,00 |
Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
4.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€12,50 |
Als bijlage 1 van de Legesverordening 2010 opgenomen:
Categorie indeling
Nr. |
Gebouwfunctie |
Categorie |
1. |
Gebouwen met een woonfunctie |
|
1.1. |
Tehuizen |
A |
1.2. |
Woongebouwen met inpandige gangen |
A |
1.3. |
Woningen niet zelfstandige bewoners |
A |
1.4. |
Woningen niet zelfredzame bewoners |
A |
1.5. |
Verzorgingstehuizen |
A |
2. |
Gebouwen met een logiesfunctie |
|
2.1. |
Hotel |
A |
2.2. |
Pension/nachtverblijf |
A |
2.3. |
Dagverblijf |
A |
3. |
Gebouwen met een onderwijsfunctie |
|
3.1. |
Onderwijsinstelling <12 jaar |
A |
3.2. |
Onderwijsinstelling >12 jaar |
A |
3.3. |
Kinderdagverblijf/peuterzaal |
A |
4. |
Gezondheidszorggebouwen |
|
4.1. |
Klinieken |
A |
4.2. |
Ziekenhuis |
A |
4.3. |
Verpleegtehuizen |
A |
5. |
Bedrijfsgebouwen |
|
5.1. |
Kantoren |
A |
5.2. |
Fabrieken |
B |
5.3. |
Loods, veem, opslagplaats |
B |
5.4. |
Vuurwerkinrichting |
B |
6. |
Gebouwen voor wegverkeer |
|
6.1. |
Garage |
B |
7. |
Gebouwen met een publieksfunctie |
|
7.1. |
Theater/bioscoop |
A |
7.2. |
Museum/bibliotheek |
A |
7.3. |
Buurthuis |
A |
7.4. |
Gebedshuis |
A |
7.5 |
Tentoonstellingsgebouwen |
A |
7.6. |
Kantine/eetzaal |
A |
7.7. |
Cafés, discotheek, restaurant |
A |
7.8. |
Gymzaal, studio |
A |
7.9. |
Sporthal |
A |
7.10. |
Zwembad |
A |
7.11. |
Winkelgebouw |
A |
8. |
Niet bebouwd terrein bestemd voor bedrijfsdoeleinden |
|
8.1. |
Kampeerterreinen, jachthavens |
C |
8.2. |
Bedrijfsterreinen |
C |
9. |
Tijdelijke bouwsels |
|
9.1. |
circussen, feesttenten |
C |
9.2. |
markten, braderieën, kermissen |
C |
10. |
Openlucht evenement |
|
10.1. |
Evenement |
C |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl