Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR465939
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR465939/4
Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur- en Landschap Zuid-Holland 2013
Geldend van 06-12-2022 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur- en Landschap Zuid-Holland 2013Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland,
gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Besluiten:
vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Zuid-Holland 2013
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 begripsbepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- -
ambitiekaart: kaart als bedoeld in artikel 7;
- -
beheerplan: beheerplan als bedoeld in artikel 2.3 van de Wet natuurbescherming.
- -
beheertype: natuurbeheertype of landschapsbeheertype.
- -
grote onderneming: onderneming waar minstens 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet 50 miljoen EUR of het jaarlijkse balanstotaal 43 miljoen EUR overschrijdt, zoals bepaald in artikel 2, bijlage I van Verordening (EU) nr. 702/2014.
- -
functieverandering: omzetting van landbouwgrond naar natuurterrein door het wijzigen van het gebruik van de grond van landbouw naar natuur en het vestigen van een kwalitatieve verplichting.
- -
habitattype: type, zoals genoemd in bijlage I van Richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna;
- -
landbouwactiviteit: activiteit als bedoeld in artikel 2, onderdeel f, van Verordening (EU) nr. 1305/2013
- -
landbouwer: natuurlijke persoon of rechtspersoon die, dan wel een samenwerkingsverband van natuurlijke personen of rechtspersonen dat, een landbouwactiviteit uitoefent;
- -
landbouwgrond: landbouwareaal als bedoeld en omschreven in artikel 2, onder f, van Verordening (EU) nr. 1305/2013, niet zijnde natuurterreinen of gronden als bedoeld in artikel 2.10, tweede lid, van de Uitvoeringsregeling rechtstreekse betalingen GLB
- -
landbouwsteunkader: Richtsnoeren van de Europese Unie voor staatssteun in de landbouw- en bosbouwsector en in plattelandsgebieden 2014-2020 (PB EU 2014/C 204/01);
- -
landschapsbeheertype: in bijlage 1 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 opgenomen landschapsbeheertype.
- -
marktwaarde: waarde van het terrein vastgesteld in overeenstemming met de Mededeling van de Commissie betreffende het begrip “staatssteun” in de zin van artikel 107, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (2016/C 262/01);
- -
minister: minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
- -
natuurbeheerplan: plan als bedoeld in artikel 1.3 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016;
- -
natuurbeheertype: in bijlage 2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 opgenomen soort natuur;
- -
natuurkwaliteit: op de ambitiekaart van het natuurbeheerplan aangegeven gewenst kwaliteitsniveau van het beheertype, gebaseerd op de omschrijvingen zoals opgenomen in de bijlagen 1 en 2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016;
- -
natuurterrein: binnen de provincie gelegen grond met als hoofdfunctie natuur, die in het natuurbeheerplan is aangeduid is begrensd, alsmede gronden waarvoor een subsidie functieverandering als bedoeld in artikel 15 van de onderhavige regeling is verstrekt;
- -
plattelandsontwikkelingsprogramma: Nederlands plattelands-ontwikkelingsprogramma 2014-2020 als bedoeld in artikel 6 van Verordening (EU) nr. 1305/2013.
Artikel 2 deelplafond en openstelling
-
1. Gedeputeerde Staten kunnen een subsidieplafond vaststellen voor de investeringssubsidies, bedoeld in artikel 8, alsmede een subsidieplafond voor de subsidie functieverandering, bedoeld in artikel 15. Gedeputeerde Staten kunnen daarbij uitsluiten:
- a.
bepaalde gebieden;
- b.
bepaalde categorieën van aanvragers;
- c.
bepaalde investeringssubsidies, al dan niet voor bepaalde beheertypen;
- d.
het verstrekken van een subsidie functieverandering voor zover deze voorafgaat aan de realisatie van een op grond van onderdeel c uitgesloten beheertype.
- a.
-
2. Gedeputeerde Staten kunnen een openstellingsperiode vaststellen voor het indienen van een aanvraag investeringssubsidie of een subsidie functieverandering.
-
3. [vervallen]
Artikel 3 Rangschikking: volgorde van ontvangst
-
1. Aanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst.
-
2. Indien een aanvraag naar het oordeel van Gedeputeerde Staten onvolledig is en de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, wordt de aanvraag voor toepassing van het eerste lid geacht te zijn ontvangen op de dag waarop de eerste indiening heeft plaatsgevonden, plus het aantal dagen tussen de dag dat de aanvrager op grond van artikel 4:5 Awb op de hoogte is gesteld van de onvolledigheid van de aanvraag, en de dag waarop de aangevulde aanvraag door de Gedeputeerde Staten is ontvangen.
-
3. Als Gedeputeerde Staten een subsidieplafond hebben vastgesteld rangschikken zij per subsidieplafond volledige aanvragen met dezelfde ontvangstdatum door loting voor zover op die datum het subsidieplafond dreigt te worden overschreden. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst voor subsidie in aanmerking.
-
4. Indien Gedeputeerde Staten een openstellingsperiode hebben vastgesteld, zijn het eerste tot en met derde lid van overeenkomstige toepassing voor de afhandeling van aanvragen die in dezelfde openstellingsperiode zijn ontvangen.
Artikel 4 indiening aanvraag
Als een aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend door een gemachtigde gaat de aanvraag vergezeld van een bewijs van machtiging.
Artikel 4a beslistermijn
-
1. Gedeputeerde Staten beslissen binnen dertien weken op een aanvraag. De beslissing kan éénmaal met ten hoogste dertien weken worden verdaagd.
-
2. In afwijking van het eerste lid beslissen Gedeputeerde Staten binnen zesentwintig weken op een aanvraag als bedoeld in artikel 8, vierde lid.
-
3. De beslissing kan éénmaal met ten hoogste zesentwintig weken worden verdaagd.
Artikel 5 uitsluitingen begunstigden
Een investeringssubsidie en een subsidie functieverandering wordt niet verstrekt aan:
- a.
publiekrechtelijke rechtspersonen, met uitzondering van Staatsbosbeheer;
- b.
rechtspersonen die de waterwinning als doelstelling hebben;
- c.
privaatrechtelijke rechtspersonen die kennelijk zijn opgericht ten behoeve van het beheer van grond of water, waarvan de eigendom geheel of gedeeltelijk berust bij de rechtspersonen, bedoeld in de onderdelen a en b;
- d.
een subsidieaanvrager jegens wie een bevel tot terugvordering uitstaat is ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt is verklaard;
- e.
een onderneming die in financiële moeilijkheden verkeert, als bedoeld in het landbouwsteunkader.
Artikel 6 anti-cumulatie
1. Als voor de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd reeds eerder subsidie is verstrekt door Gedeputeerde Staten op grond van een andere regeling of door andere overheden, wordt de subsidie op grond van deze regeling zoveel lager vastgesteld als noodzakelijk is om te voorkomen dat het totaal aan subsidie voor de betreffende activiteit meer bedraagt dan:
- a.
de werkelijke kosten die de activiteiten met zich meebrengen;
- b.
de maximale vergoeding die op grond van Europese voorschriften mag worden gegeven; of
- c.
de maximale vergoeding die op grond van het plattelandsontwikkelingsprogramma mag worden gegeven.
2.De aanvrager verklaart op het door of namens Gedeputeerde Staten vast te stellen aanvraagformulier óf en zo ja welke andere subsidies als bedoeld in het eerste lid hij voor de betreffende activiteit ontvangt en door wie die subsidies worden verstrekt.
Artikel 6a EU richtsnoeren voor staatssteun
-
1. Aanvragen voor subsidies kunnen niet worden ingediend na 1 oktober 2027.
-
2. Indien de aanvrager een grote onderneming is, dient de subsidieaanvraag vergezeld te gaan van een uitgebreide beschrijving van het contrafeitelijke scenario waarin de begunstigde van geen enkele overheidsinstantie steun toegekend krijgt.
Artikel 6b bewaren subsidiedocumenten
Een ontvanger van een subsidie bewaart alle documenten inzake een aan hem op grond van deze regeling verstrekte subsidie gedurende een periode van ten minste vijf jaar nadat de betreffende subsidie geheel is vastgesteld.
Artikel 6c Transparantie
Ten aanzien van subsidie die op grond van deze regeling wordt verleend maken Gedeputeerde Staten binnen zes maanden na de datum van subsidieverlening de volgende gegevens bekend:
- a.
de gegevens, bedoeld in deel I, paragraaf 3.7, onderdeel 128, onder a en b van het landbouwsteunkader; en
- b.
de gegevens, bedoeld in deel I, paragraaf 3.7, onderdeel 128, onder c van het landbouwsteunkader, voor zover de individuele steun meer bedraagt dan:
- 1.
€ 60.000 voor begunstigden die actief zijn in de primaire landbouwproductie; of
- 2.
€500.000 voor begunstigden in de sectoren van de verwerking van landbouwproducten, de afzet van landbouwproducten, de bosbouwsector of activiteiten die buiten het toepassingsgebied van artikel 42 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie vallen.
- 1.
Hoofdstuk 2 Ambitiekaart
Artikel 7 ambitiekaart
Als onderdeel van het natuurbeheerplan stellen Gedeputeerde Staten ten behoeve van de uitvoering van deze regeling een elektronische ambitiekaart met een topografische ondergrond vast, waarop:
- a.
de begrenzing is vastgelegd van alle bestaande en nog te realiseren natuur waarvoor Gedeputeerde Staten een subsidie als bedoeld in artikel 8 of artikel 15 willen verstrekken;
- b.
binnen deze begrenzing de natuurkwaliteit van alle bestaande en nog te realiseren natuur is getypeerd conform de omschrijvingen van de beheertypen zoals opgenomen in de bijlagen 1 en 2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016.
Hoofdstuk 3 Investeringssubsidie natuur en landschap
Artikel 8 grondslag subsidie
-
1. Gedeputeerde Staten kunnen op aanvraag een investeringssubsidie verstrekken voor éénmalige investeringen in een natuurterrein die, door middel van éénmalige inrichtingsmaatregelen, rechtstreeks de fysieke condities of kenmerken van het desbetreffende natuurterrein wijzigen met als doel:
-
a. de realisatie van een natuurbeheertype op grond die een functieverandering heeft ondergaan;
-
b. de realisatie en bescherming van een landschapsbeheertype op grond die een
functieverandering heeft ondergaan;
-
c. de verhoging van de natuurkwaliteit van het bestaande natuurbeheertype;
-
d. de verhoging van de natuurkwaliteit van het bestaande landschapsbeheertype;
-
e. de omzetting van een natuurterrein met een bestaand natuurbeheertype in een natuurterrein
met een overeenkomstig de ambitiekaart gewenst natuurbeheertype te realiseren; of
-
f. de realisatie of verhoging van de natuurkwaliteit van een habitattype.
-
2. Gedeputeerde Staten kunnen op aanvraag een investeringssubsidie verstrekken voor éénmalige investeringen met als doel:
- a.
de realisatie en bescherming van een binnen een natuurterrein gelegen landschapsbeheertype waarbij geen functieverandering hoeft plaats te vinden, of
- b.
de realisatie en bescherming van een buiten een natuurterrein gelegen landschapsbeheertype.
- a.
-
3. Gedeputeerde Staten kunnen op aanvraag een investeringssubsidie verstrekken voor een programma dat is gericht op investeringen in natuurterreinen die één of meerdere van de in het eerste lid, onderdeel a tot en met f, of het tweede lid, onderdeel a, bedoelde doelen hebben.
Artikel 9 begunstigden
-
1. Een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid en tweede lid, onderdeel a, kan worden verstrekt aan:
-
a. een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zeggenschap heeft over het natuurterrein waarvoor subsidie wordt aangevraagd, krachtens:
-
- i.
eigendom;
- i.
-
- ii.
erfpacht;
- ii.
-
- iii.
recht van beklemming;
- iii.
-
- iv.
artikel 45 van de Wet inrichting landelijk gebied, of
- iv.
-
- v.
een plan van tijdelijk gebruik als bedoeld in artikel 189 van de Landinrichtingswet zoals die wet tot 1 januari 2007 gold;
- v.
-
b. rechtspersoonlijkheid bezittende samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen of
rechtspersonen als bedoeld in onderdeel a.
-
2. Een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8 tweede lid, onderdeel b, kan worden verstrekt aan landbouwers die de landbouwgrond waarvoor subsidie wordt aangevraagd beheren krachtens een zakelijk of persoonlijk recht.
-
3. Indien een in het eerste lid, onderdeel a, onder i. tot en met v., van het onderhavige artikel bedoelde titel, onderscheidenlijk een in het tweede lid van het onderhavige artikel bedoeld zakelijk of persoonlijk recht, is belast met of afgeleid van een ander recht, kan slechts een investeringssubsidie worden verstrekt voor zover dat andere recht geen afbreuk doet aan de mogelijkheid de inrichtingsmaatregelen uit te voeren.
Artikel 9a uitsluitingen
- 1.
Een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdelen c en e, wordt niet verstrekt voor zover op het natuurterrein nog verplichtingen rusten op grond van:
- a.
hoofdstuk 3 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2013, of
- b.
hoofdstuk 2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016, tenzij de inrichtingsmaatregelen niet van dien aard zijn dat de instandhouding van het bestaande natuurbeheertype door die maatregelen naar het oordeel van Gedeputeerde Staten onmogelijk wordt.
- a.
- 2.
Een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel d, wordt niet verstrekt voor zover op het landschapsbeheertype nog verplichtingen rusten op grond van:
- a.
afdeling 5.1.2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2013; of
- b.
hoofdstuk 2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016, tenzij de inrichtingsmaatregelen niet van dien aard zijn dat de instandhouding van het bestaande landschapsbeheertype door die maatregelen naar het oordeel van Gedeputeerde Staten onmogelijk wordt.
- a.
- 3.
Een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, wordt niet verstrekt voor zover op de landbouwgrond nog verplichtingen rusten op grond van:
- a.
de Regeling stimulering bosuitbreiding op landbouwgronden;
- b.
de Beschikking ter zake van het uit productie nemen van bouwland;
- c.
afdeling 5.1.3 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2013; of
- d.
hoofdstuk 3 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016.
- a.
Artikel 9b prétoets
-
1. Gedeputeerde Staten kunnen bepalen dat een aanvraag voor een investeringssubsidie pas kan worden ingediend indien die aanvraag vergezeld gaat van een positieve prétoets omtrent de wenselijkheid, alsmede de efficiëntie en effectiviteit, van de voorgestelde investering.
-
2. Een aanvraag voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel a, of het derde lid van dat artikel ten behoeve van landbouwgrond die op de ambitiekaart is opgenomen onder de aanduiding N00 of N00.01, kan pas worden ingediend indien:
- a.
de begunstigde schriftelijk bij Gedeputeerde Staten aangeeft welk natuurbeheertype hij voornemens is op het betreffende natuurterrein te realiseren. De grenzen van het betreffende natuurterrein worden op een bijgevoegde kaart aangegeven;
- b.
Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met de realisatie van dat natuurbeheertype op het betreffende natuurterrein; én
- c.
de ambitiekaart door Gedeputeerde Staten is aangepast zodat de realisatie van het natuurbeheertype op dat natuurterrein in overeenstemming is met het natuurbeheerplan.
- a.
-
3. De onderdelen a tot en met c van het tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing indien een aanvraag voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel e, of het derde lid van dat artikel wordt ingediend ten behoeve van een natuurterrein dat op de ambitiekaart is opgenomen onder de aanduiding N00 of N00.01.
Artikel 10 aanvraag subsidie
1.Een aanvraag tot subsidieverlening voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste en tweede lid gaat vergezeld van een investeringsplan bestaande uit:
- a.
een beschrijving van de uitgangssituatie;
- b.
een vermelding welk van de in artikel 8 bedoelde investeringsdoelen het betreft;
- c.
een omschrijving van de te treffen inrichtingsmaatregelen;
- d.
de oppervlakte waarop de maatregelen zullen worden uitgevoerd;
- e.
de motivering voor het treffen van de maatregelen;
- f.
de met de maatregelen beoogde eindsituatie van het terrein, waarbij minimaal het beoogde beheertype en de oppervlakte daarvan wordt aangegeven;
- g.
een beschrijving van de in stand te houden, te verbeteren, aan te leggen, of te verwijderen wegen en paden;
- h.
een tijdplanning waarbinnen de inrichtingsmaatregelen worden gerealiseerd;
- i.
een gespecificeerde begroting; en
- j.
één of meerdere topografische kaarten met een schaal van ten hoogste 1:10.000 waarop de grenzen van het natuurterrein of het landschapsbeheertype waarvoor de subsidie wordt aangevraagd is aangegeven.
2. Indien dit nodig is voor de beoordeling van de aanvraag kunnen Gedeputeerde Staten de aanvrager om aanvullende informatie vragen.
3. Indien de aanvraag voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8 niet wordt ingediend door de eigenaar, gaat de aanvraag vergezeld van een verklaring van geen bezwaar van de eigenaar en van de eventuele erfpachter.
4. Een aanvraag tot subsidieverlening voor een investeringssubsidie door een begunstigde als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel a, onder v, of een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel b, waar een hiervoor bedoelde begunstigde deel van uitmaakt, dient voor het betreffende natuurterrein tevens vergezeld te gaan van een overeenkomst met de Landinrichtingscommissie.
5. Een aanvraag tot subsidieverlening voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, derde lid gaat vergezeld van:
- a.
een lijst van de natuurterreinen of landschapsbeheertypen ten behoeve waarvan de bedoelde investeringen worden verricht;
- b.
een vermelding van de natuurbeheertypes of landschapsbeheertypen waarop de investeringen betrekking hebben, bij voorkeur per natuurterrein of landschapsbeheertype;
- c.
een vermelding welk van de in artikel 8, eerste lid, bedoelde investeringsdoelen het betreft, bij voorkeur per natuurterrein of landschapsbeheertype;
- d.
een vermelding van de natuurterreinen waarop een investering als bedoeld in artikel 8, derde lid, onderdeel a, betrekking heeft;
- e.
een vermelding per natuurterrein of landschapsbeheertype van de oppervlakte waarop de investeringen betrekking hebben;
- f.
een vermelding per natuurterrein of landschapsbeheertype van de hoogte van de investering;
- g.
een vermelding van de looptijd van het totale programma en per natuurterrein of landschapsbeheertype de spreiding van de verschillende investeringen binnen die looptijd; en
- h.
één of meerdere elektronische kaarten met daarop de buitengrenzen van het natuurterrein of het landschapsbeheertype waarvoor de investeringssubsidie wordt aangevraagd. Gedeputeerde Staten kunnen nadere technische specificaties vaststellen waaraan de in de eerste volzin bedoelde kaarten moeten voldoen.
6. In afwijking van het vijfde lid kan een aanvraag tot subsidieverlening voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, derde lid, vergezeld gaan van een opgave van de natuurterreinen, landschapselementen of natuurbeheertypes ten behoeve waarvan de gecertificeerde begunstigde binnen zijn areaal binnen het programma investeringen wil uitvoeren, alsmede de looptijd van het programma.
7. Indien de subsidieaanvrager een grote onderneming is zoals bedoeld in artikel 1, onderdeel d, verstrekt de subsidieaanvrager gegevens en bescheiden bij de aanvraag die het stimulerend effect van de subsidie aantonen.
Artikel 11 subsidievoorwaarden
- 1.
Een investeringssubsidie kan worden verleend indien is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- a.
de betreffende maatregelen in het investeringsplan, onderscheidenlijk het programma van éénmalige investeringen, dragen naar het oordeel van Gedeputeerde Staten bij aan de realisatie van het op basis van artikel 10, eerste lid, onderdeel b, onderscheidenlijk artikel 10, vijfde lid, onderdeel c, omschreven en in artikel 8 bedoelde investeringsdoel;
- b.
het op basis van artikel 10, eerste lid, onderdeel b, onderscheidenlijk artikel 10, vijfde lid, onderdeel c, omschreven en in artikel 8 bedoelde investeringsdoel is in overeenstemming met het natuurbeheerplan zoals dat op de datum van aanvraag van de betreffende subsidie gold;
- c.
de maatregelen die het investeringsplan, onderscheidenlijk het programma van éénmalige investeringen, beschrijft realiseren deze omzetting, verhoging van de kwaliteit, realisatie of aanleg als vermeld in onderdeel a efficiënt en effectief;
- d.
er is geen aanvang gemaakt met de uitvoering van de inrichtingsmaatregelen vóórdat:
-
i. de taxatie, bedoeld in artikel 20, derde lid, is uitgevoerd, indien de aanvraag voor een investeringssubsidie vergezeld gaat van een aanvraag voor een subsidie functieverandering als bedoeld in artikel 15, dan wel
-
ii. de aanvraag voor investeringssubsidie is ingediend, voor zover het andere gevallen dan onder i. betreft;
- e.
de inrichtingsmaatregelen als bedoeld in artikel 8 leiden tot een beheertype zoals opgenomen in bijlagen 1 en 2 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016.
- f.
[vervallen]
- 2.
Onverminderd het eerste lid kan een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8 slechts worden verleend indien de aanvrager schriftelijk verklaart ten minste zes jaar na afronding van de inrichtingsmaatregelen, bedoeld in het eerste lid, beheer gericht op de instandhouding van het natuurbeheertype of het landschapsbeheertype, te blijven voeren. Deze verplichting vervalt voor zover hij voor die instandhouding onderscheidenlijk uitvoering een corresponderende subsidie op grond van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 heeft aangevraagd en ontvangt. De subsidieaanvraag op basis van de voornoemde regeling wordt ingediend in de eerstvolgende openstellingsperiode na het indienen van de aanvraag tot subsidievaststelling, bedoeld in artikel 14c.
- 3.
Indien een subsidieontvanger subsidie ontvangt op grond van een aanvraag als bedoeld in het tweede lid, tweede volzin, en de beschikking tot subsidieverlening wordt ingetrokken omdat de subsidieontvanger toerekenbaar niet voldaan heeft aan de subsidieverplichtingen, dan is voor de resterende periode de in het tweede lid, eerste volzin, bedoelde instandhoudings- respectievelijk uitvoeringsplicht weer van toepassing tot de termijn van zes jaar na afronding van de inrichtingsmaatregelen is verstreken.
Artikel 12 subsidieverplichtingen
-
1. De begunstigde van een investeringssubsidie:
-
a. realiseert de investering conform het goedgekeurde investeringsplan onderscheidenlijk het goedgekeurde programma van éénmalige investeringen;
-
b. brengt jaarlijks een schriftelijk verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de inhoudelijke en financiële voortgang van de activiteiten, tenzij alle inrichtingsmaatregelen na subsidieverlening zijn afgerond.
-
2. Gedeputeerde Staten kunnen bepalen dat een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, vierde lid, wordt verleend onder de voorwaarde dat binnen een termijn van één maand na bekendmaking van de subsidieverlening de bij de subsidieverlening behorende uitvoeringsovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht en die onderdeel uitmaakt van deze beschikking, wordt gesloten.
-
3. Indien een aanvraag is gedaan conform artikel 10, zesde lid, maken Gedeputeerde Staten en de subsidieontvanger in de overeenkomst als bedoeld in het tweede lid afspraken over de wijze waarop gedurende de looptijd van het programma een invulling wordt gegeven aan een specificatie van de onderdelen genoemd in artikel 10, vijfde lid.
Artikel 13 subsidiabele en niet subsidiabele kosten
-
1. De volgende kosten komen, inclusief BTW voor zover verrekening niet mogelijk is, in aanmerking voor subsidie:
- a.
kosten voor het laten opstellen van het investeringsplan onderscheidenlijk het goedgekeurde programma van éénmalige investeringen, bedoeld in artikel 8, vierde lid;
- b.
maatregelen voor herstel of aanleg van landschappelijke elementen;
- c.
maatregelen gericht op de wijziging van de waterhuishouding;
- d.
grondverzet;
- e.
het plaatsen van een raster;
- f.
afvoer van grond;
- g.
de verwijdering van opstallen;
- h.
de verwijdering van begroeiing en beplanting;
- i.
maatregelen tot wijziging van de feitelijke bereikbaarheid van een natuurterrein, waaronder in ieder geval is begrepen de aanleg of het herstel van wegen en paden;
- j.
kosten van aanloopbeheer, zijnde beheer dat noodzakelijk is in de periode tussen inrichting en het reguliere beheer om het beoogde beheertype te realiseren;
- k.
overige maatregelen voorzover noodzakelijk in verband met de desbetreffende investering.
- a.
-
2. De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidie:
- a.
kosten voor de verwijdering van bodemverontreiniging of afval;
- b.
kosten voor de bouw van opstallen;
- c.
kosten voor de aanschaf van machines;
- d.
kosten voor de aanschaf of plaatsing van recreatieve voorzieningen;
- e.
kosten voor de aanleg van parkeergelegenheid;
- f.
kosten voor het wegwerken van achterstallig onderhoud;
- g.
kosten voor de aanschaf van materialen, anders dan ten behoeve van het treffen van maatregelen als bedoeld in het eerste lid;
- h.
kosten verband houdend met de uitvoering van wettelijke verplichtingen of een bestaand(e) (publiekrechtelijk) convenant, regeling of afspraak.
- a.
Artikel 14 hoogte investeringssubsidie
-
1. Alleen de werkelijk gemaakte kosten zijn subsidiabel.
-
2. De subsidie is maximaal 100% van de subsidiabele kosten.
-
3. In afwijking van het tweede lid kunnen Gedeputeerde Staten een lager maximaal percentage, een maximumbedrag aan subsidiabele kosten per hectare, of een maximumbedrag per subsidiabele kostensoort als bedoeld in artikel 13, eerste lid, vaststellen.
Artikel 14a beschikking tot subsidieverlening
Een beschikking tot verlening van een investeringssubsidie vermeldt in ieder geval:
- a.
in hoeverre het investeringsplan in uitvoering kan worden genomen;
- b.
het bedrag waarop de investeringssubsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, en
- c.
de tijdplanning waarbinnen de inrichtingsmaatregelen in hun geheel gerealiseerd dienen te zijn.
Artikel 14b bevoorschotting
In aanvulling op artikel 23 van de Asv wordt als volgt bepaald:
- 1.
Gedeputeerde Staten kunnen op aanvraag een voorschot verlenen, mits:
- a.
de hoogte van het toe te kennen voorschot minimaal € 500,- en maximaal 80% van de totale investeringssubsidie bedraagt;
- b.
de aanvraag vergezeld gaat van een overzicht van de gemaakte kosten en de betalingsbewijzen daarvan indien dit naar het oordeel van Gedeputeerde Staten nodig is.
- a.
- 2.
Indien een aanvraag tot bevoorschotting ertoe zou leiden dat in totaal voor meer dan 95% van de totale investeringssubsidie aan voorschotten zou worden verstrekt, wordt die aanvraag slechts gehonoreerd tot het maximum van 95% van de totale investeringssubsidie bereikt is.
- 3.
Er wordt jaarlijks slechts één voorschot verstrekt, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening anders is bepaald.
Artikel 14c subsidievaststelling
In aanvulling op artikel 29 van de Asv wordt als volgt bepaald:
- 1.
De begunstigde dient een aanvraag tot subsidievaststelling in binnen zes maanden na:
- a.
afronding van de inrichtingsmaatregelen, of
- b.
afloop van de goedgekeurde looptijd van het programma van éénmalige investeringen, indien het een subsidie als bedoeld in artikel 8, derde lid, betreft.
- a.
- 2.
De aanvraag gaat in ieder geval vergezeld van een verklaring dat de inrichtingsmaatregelen zijn uitgevoerd conform het goedgekeurde investeringsplan onderscheidenlijk het goedgekeurde programma van éénmalige investeringen, alsmede van een overzicht van de gemaakte kosten en de betalingsbewijzen daarvan.
- 3.
Gedeputeerde Staten kunnen nadere eisen stellen aan een aanvraag als bedoeld in het eerste lid.
- 4.
Gedeputeerde Staten kunnen in een openstellingsbesluit als bedoeld in artikel 2 afwijken van het bepaalde in het eerste lid.
Artikel 14d overdracht
-
1. Indien een begunstigde van een investeringssubsidie, gedurende de periode waarvoor die subsidie is verleend, het betreffende natuurterrein dan wel de betreffende landbouwgrond overdraagt aan een derde, en hij daardoor niet langer in staat is de investeringsmaatregelen te realiseren, kan de betreffende subsidieverlening worden gewijzigd in een subsidieverlening aan die derde, mits:
- a.
zij hier gezamenlijk binnen vier weken na de overdracht schriftelijk om verzoeken, én
- b.
de derde verklaart met ingang van de datum van overdracht te treden in de aan de subsidieverlening verbonden rechten en plichten.
- a.
-
2. Uiterlijk zes weken na het verzoek, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, dient de begunstigde een overzicht in van de door hem vóór de overdracht gemaakte subsidiabele kosten, alsmede de betalingsbewijzen daarvan, voor zover deze betrekking hebben op het overgedragen natuurterrein dan wel de overgedragen landbouwgrond.
-
3. Indien sprake is van een gedeeltelijke overdracht van het natuurterrein dan wel de landbouwgrond, honoreren Gedeputeerde Staten een verzoek als bedoeld in het eerste lid slechts voor zover de investeringsmaatregelen die op zowel het overgedragen deel als het resterende deel worden uitgevoerd elk afzonderlijk leiden tot de realisatie van een beheertype.
Hoofdstuk 4 Subsidie functieverandering
Artikel 15 grondslag subsidie functieverandering
Gedeputeerde Staten kunnen op aanvraag subsidie verstrekken voor de waardedaling van grond ten gevolge van:
- a.
functieverandering van landbouwgrond in natuurterrein;
- b.
functieverandering van landbouwgrond ten behoeve van de daaropvolgende aanleg van een landschapsbeheertype.
Artikel 16 begunstigden
Een subsidie functieverandering kan worden verstrekt aan eigenaren van landbouwgrond, met uitzondering van:
- a.
eigenaren die subsidie hebben ontvangen voor de verwerving van de betreffende landbouwgrond.
- b.
eigenaren aan wie voor de betreffende grond reeds eerder een subsidie functieverandering is verstrekt op grond van de onderhavige verordening, de Subsidieregeling natuurbeheer Zuid-Holland of de Subsidieregeling natuurbeheer 2000 van de minister.
Artikel 16a uitsluitingen
Een subsidie functieverandering als bedoeld in artikel 15 wordt niet verstrekt voor zover op de landbouwgrond nog verplichtingen rusten op grond van:
- a.
hoofdstuk 4 of afdeling 5.1.3 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2013.
- b.
de Regeling stimulering bosuitbreiding op landbouwgronden, of
- c.
de Beschikking ter zake van het uit productie nemen van bouwland; of
- d.
hoofdstuk 3 van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016.
Artikel 17 aanvraag subsidie
-
1. De subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van één of meerdere topografische kaarten met een schaal van ten hoogste 1:10.000 waarop de grenzen van de landbouwgrond waarvoor de subsidie wordt aangevraagd zijn aangegeven, alsmede de op die landbouwgrond gelegen wegen en paden.
-
2. Indien dit nodig is voor de beoordeling van de aanvraag kunnen Gedeputeerde Staten de aanvrager om aanvullende informatie vragen.
-
3. Indien op de landbouwgrond waarvoor een subsidie functieverandering is aangevraagd een recht van hypotheek is gevestigd, gaat een aanvraag tot subsidieverlening vergezeld van een verklaring van geen bezwaar van de natuurlijke of rechtspersoon die het recht van hypotheek toekomt.
-
4. Bij de in het eerste lid bedoelde aanvraag wordt een realisatieplan gevoegd indien die aanvraag niet tevens vergezeld gaat van een aanvraag voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel a of b, voor de betreffende landbouwgrond.
-
5. In het realisatieplan beschrijft de begunstigde in ieder geval op welke wijze hij voornemens is het na de functieverandering ontstane natuurterrein, het aan te leggen landschapsbeheertype te ontwikkelen en te beheren. Gedeputeerde Staten kunnen nadere eisen stellen aan het realisatieplan.
-
6. Gedeputeerde Staten kunnen bepalen dat een aanvraag voor subsidie functieverandering als bedoeld in artikel 15 pas kan worden ingediend indien die aanvraag vergezeld gaat van een positieve prétoets omtrent de wenselijkheid, alsmede de efficiëntie en effectiviteit van de functieverandering.
Artikel 18 subsidievoorwaarden
-
1. Een subsidie functieverandering kan worden verstrekt indien is voldaan aan de volgende voorwaarden:
-
a. de subsidie is bedoeld voor functieverandering als bedoeld in artikel 15;
-
b. de functieverandering dient niet tot uitvoering van wettelijke verplichtingen of een bestaand(e) (publiekrechtelijk) convenant, regeling of afspraak;
-
c. de functieverandering is in overeenstemming met het natuurbeheerplan zoals dat op de datum van aanvraag van de subsidie functieverandering gold;
-
d. de in het realisatieplan beschreven wijze van ontwikkeling en beheer van het beheertype draagt naar het oordeel van Gedeputeerde Staten voldoende bij aan de doelstellingen zoals opgenomen in het natuurbeheerplan; en
-
e. de productiecapaciteit is in de laatste vijf jaar voor de functieverandering onafgebroken gebruikt.
-
2. Een subsidie functieverandering wordt niet verstrekt indien:
- a.
de aanvraag voor de subsidie functieverandering vergezeld gaat van een aanvraag voor een investeringssubsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel a of b, of het derde lid van dat artikel, en
- b.
de aanvraag voor die investeringssubsidie wordt afgewezen omdat niet voldaan is aan de voorwaarden, bedoeld in artikel 11; doch slechts
- c.
voor zover die investeringssubsidie betrekking had op de landbouwgrond waarvoor de subsidie functieverandering is aangevraagd.
- a.
Artikel 19 Subsidieverplichtingen
- 1.
De subsidie functieverandering wordt verstrekt onder de voorwaarde dat:
- 1.
binnen een termijn van één jaar na de datum van verzending of uitreiking van de beschikking tot subsidieverstrekking een overeenkomst tussen de begunstigde en de provincie Zuid/Holland tot stand komt waarin is opgenomen:
- a.
de kwalitatieve verplichting als bedoeld in artikel 6:252 van het Burgerlijk Wetboek van de eigenaar van de grond de betreffende grond niet te gebruiken of te doen gebruiken als landbouwgrond en overigens datgene na te laten wat de ontwikkeling van het te realiseren natuurbeheertype dan wel landschapsbeheertype en de daaropvolgende instandhouding daarvan op de desbetreffende grond in gevaar brengt of verstoort;
- b.
dat de verplichtingen, bedoeld onder a, zullen overgaan op degene die de grond onder algemene of bijzondere titel zullen verkrijgen en eveneens gelden voor degene die van de rechthebbende een recht op het gebruik van de grond verkrijgen;
- a.
- 2.
de kwalitatieve verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, onderdeel 1°, worden ingeschreven in de openbare registers.
- 1.
- 2.
Gedeputeerde Staten betalen het in artikel 20, eerste lid, bedoelde bedrag in zijn geheel binnen acht weken nadat de kwalitatieve verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, onderdeel 1° van het onderhavige artikel, zijn ingeschreven in de openbare registers.
- 3.
De kosten voor de inschrijving in de openbare registers van de kwalitatieve verplichtingen als bedoeld in het eerste lid, komen voor rekening van de provincie.
Artikel 20 Hoogte subsidie functieverandering
-
1. De subsidie functieverandering bedraagt ten hoogste het verschil in de marktwaarde van de landbouwgrond en de marktwaarde van de grond na functieverandering.
-
2. De marktwaarde van de landbouwgrond en de marktwaarde van de grond na functieverandering worden bepaald op basis van een taxatie, die in opdracht van de provincie wordt uitgevoerd door een onafhankelijk taxateur.
-
3. Bij de taxatie wordt als peildatum gehanteerd de eerste dag van de maand waarin de aanvraag volledig is.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 21 inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2017.
Artikel 22 citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap 2013.
Den Haag, 22 augustus 2017
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
drs. J.H. de Baas, secretaris
drs. J. Smit, voorzitter
Bijlage behorende bij de Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur- en Landschap Zuid-Holland 2013
Toelichting
De subsidie voor kwaliteitsimpulsen is geregeld in de subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL). is bedoeld voor het omzetten van landbouwgrond in natuur, het inrichten van nieuwe natuurgebieden of voor een kwaliteitsimpuls van bestaande natuur- en landschapstypen. Om subsidie te kunnen verstrekken voor nieuwe verplichtingen per 2014 hebben Provinciale Staten op 6 november 2013 de hoofdsubsidieplafonds vastgesteld. GS hebben op basis daarvan deelsubsidieplafonds, tarieven en aanvraagperioden vastgesteld, deze zijn opgenomen in het Openstellingsbesluit Subsidiestelstel Natuur en Landschap (SNL) 2014 waarvan SKNL deel van uit maakt.
De ambitiekaart vormt de basis voor de subsidiëring van kwaliteitsimpulsen op grond van de SKNL. Deze kaart geeft aan welk natuur- of beheertype voor een gebied wordt beoogd. Indien het volgens de ambitiekaart gewenste type niet overeenkomt met het aangegeven type volgens de beheertypekaart, kan de SKNL worden gebruikt voor een kwaliteitsimpuls. Dit kan zowel voor natuur als voor agrarische natuur. De investeringssubsidie kan gericht zijn op: a. verbetering van de natuurkwaliteit in een bestaand natuurterrein waarbij het beheertype niet verandert; b. inrichting van een bestaand natuurterrein waarbij van het aanwezige beheertype wordt overgestapt op het gewenste beheertype; c. inrichting van landbouwgrond naar natuurterrein.
Jaarlijks worden in IPO-verband voorstellen gedaan om de subsidieregelingen te verbeteren en aan te passen. In de vergadering van Provinciale Staten van 14 december 2016 zijn een aantal technische wijzigingen in de SKNL vastgesteld. Een van de wijzigingen die vastgesteld zijn, was het schrappen van de datum waarop de subsidieregelingen zouden vervallen.
Helaas heeft de publicatie van dit besluit plaatsgevonden na de datum dat de SKNL zou vervallen. Zodoende is deze regeling van rechtswege vervallen, voordat de wijzigingen van kracht werden. De SKNL is om die reden opnieuw vastgesteld.
De vervallen subsidieregeling kon destijds niet onder de toenmalige Algemene Subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv) worden gebracht en is als eigenstandige subsidieregeling door Provinciale Staten vastgesteld.
Door deze subsidieregeling nu onder de Algemene Subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv) vast te stellen, zijn Gedeputeerde Staten hiertoe bevoegd. Door de SKNL nu onder de Asv door Gedeputeerde Staten vast te stellen, behoort de situatie dat Provinciale Staten zelfs kleine technische wijzigingen in de subsidieregelingen moeten vaststellen, tot het verleden. De wettelijke grondslag voor de SKNL is daardoor gewijzigd van Provinciewet naar de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013. De subsidieregeling verschilt inhoudelijk niet ten opzichte van de reeds van rechtswege vervallen versie.
Toelichting Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 5 oktober 2021 met kenmerk PZH-2021-779199421 (DOS-2020-0005744) tot wijziging van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Zuid-Holland 2013
De Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Zuid-Holland 2013 (hierna: SKNL) is op een aantal onderdelen geactualiseerd en verduidelijkt. Dit is interprovinciaal afgestemd en de wijziging van de model-Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap is goedgekeurd door de Europese Commissie. Dit goedkeuringsbesluit SA.59463 is te raadplegen via de website van de Europese Commissie.
Artikelsgewijs
K: Artikel 13 (subsidiabele en niet subsidiabele kosten)
Onderdeel a
Onder a van het eerste lid van artikel 13 is het mogelijk om kosten gefactureerd door derden voorafgaand de subsidieaanvraag te subsidiëren. Hierbij kan worden gedacht aan archeologisch onderzoek, hydrologisch onderzoek en explosievenonderzoek. Dit is een uitzondering op de regel dat alleen kosten gemaakt na het indienen van de subsidieaanvraag subsidiabel zijn. De Europese Commissie heeft dergelijke onderzoekskosten in het goedkeuringsbesluit met kenmerk SA.59463 (2020/N) als voorbereidende werkzaamheden aangemerkt als bedoeld in randnummer 35, punt 25 van de Richtsnoeren van de Europese Unie voor staatssteun in de landbouwen de bosbouwsector en in plattelandsgebieden 2014-2020 (hierna: Richtsnoeren).
De aanvrager dient in geval van al gemaakte onderzoekskosten in de aanvraag aannemelijk te maken dat de kosten noodzakelijk zijn geweest om de subsidieaanvraag te kunnen indienen en dat de kosten ook alleen met dat doel zijn gemaakt. Wanneer het onderzoek daadwerkelijk noodzakelijk is voor het bepalen van de in het investeringsplan te treffen inrichtingsmaatregelen en de kosten die daaraan verbonden zijn, kunnen de kosten als voorbereidende werkzaamheden voor vergoeding in aanmerking komen.
Onderdeel d
In dit onderdeel is aanloopbeheer weer expliciet opgenomen zoals het geval was in de SKNL versie 2017. In de versie 2018 viel aanloopbeheer tijdelijk onder ‘overige maatregelen'. Met de periode tussen inrichting en realisatie van het beheertype wordt bedoeld de periode tussen de afronding van de betreffende investeringsmaatregel en de eerstvolgende mogelijkheid om voor het betreffende natuurterrein of landschapsbeheertype een subsidie op grond van de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 te verkrijgen.
L: Artikel 14, derde lid (hoogte investeringssubsidie)
Met deze wijziging van artikel 14 wordt het mogelijk om het subsidiebedrag per kostensoort te kunnen maximeren. Deze optie geldt naast de bestaande mogelijkheid om een maximumbedrag aan subsidiabele kosten per hectare vast te stellen.Dit kan gewenst zijn in het geval er bijvoorbeeld sprake is van een kostbare investering in het aanloopbeheer die niet in verhouding staat tot de omvang van het projectgebied, maar wel nodig is om de maatregel te realiseren. Om enerzijds de desbetreffende kosten niet te veel beslag te laten leggen op het beschikbare budget en anderzijds toch te kunnen subsidiëren, wensen provincies een maximumbedrag voor de betreffende kostensoort vast te kunnen stellen.
M: Artikel 14b (bevoorschotting)
Op basis van de huidige regeling kon een investeringssubsidie natuur en landschap alleen op basis van een aanvraag met een overzicht van de gemaakte kosten en betaalbewijzen worden bevoorschot. Dit terwijl bevoorschotting juist bij de start van de subsidiabele activiteiten nodig kan zijn om de activiteiten van de grond te krijgen. Hierom is in het vervolg alleen nog een overzicht van de gemaakte kosten en betaalbewijzen vereist, indien dit naar het oordeel van Gedeputeerde Staten nodig is. Verder is de eis komen te vervallen dat een project langer dan een jaar moet duren om voor bevoorschotting in aanmerking te komen.
S: Artikel 20 (hoogte subsidie functieverandering)
Met het oog op het budget kan het wenselijk zijn om een lager subsidiepercentage dan 100% van het waardeverlies te kunnen hanteren. Hierom is in artikel 20, eerste lid van de SKNL opgenomen dat “ten hoogste” het waardeverschil van voor en van na de functieverandering voor subsidie in aanmerking komt. Het maximale subsidiepercentage van 85% van de landbouwgrond is komen te vervallen. De noodzaak van dat percentage is komen te vervallen doordat in het goedkeuringsbesluit is bepaald dat “de compenserende betaling is beperkt tot 100% van het verschil tussen de waarde van de landbouwgrond en de restwaarde van de grond waarvan de functie in natuur is omgezet”. In de begripsbepaling is een definitie van marktwaarde opgenomen om te verduidelijken waar de eis van onafhankelijk taxateur vandaan komt.
Fiscale vrijstelling
Volledigheidshalve wordt hier vermeld dat de Europese Commissie in het besluit met kenmerk SA.59463 (2020/N) de verlenging van de bestaande belastingvrijstelling zoals vermeld in artikel 6 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001 heeft goedgekeurd.
Dit wordt hier vermeld, omdat het betreffende goedkeuringsbesluit niet expliciet op dit punt ingaat, maar er impliciet op basis van de melding wel goedkeuring is verleend voor de verlenging van de fiscale vrijstelling.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl