Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46578
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46578/1
Regeling vervallen per 27-09-2012
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoongegevens
Geldend van 10-12-2009 t/m 26-09-2012
De raad der gemeente Ouderkerk
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders
Gelet op de artikele 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
BESLUIT:
Vast te stellen de volgende verordening:
Verordening gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- e.
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd ;
- f.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- g.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.
Artikel 2
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artik.elen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
- 2.
In Bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.
Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
- 1.
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.
- 2.
Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is (naam/functie) de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.
- 3.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;
- a.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
- 1.
Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
- 2.
De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken;
- c.
de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;
- d.
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in de Bijlage bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de Bijlage bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 7 Terugmeldplicht
- 1.
Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.
- 2.
In Bijlage worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.
- 3.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
- 4.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.
Artikel 8 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 9 Slotbepalingen
- 1.
De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van wordt ingetrokken.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 12 november 2009.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
- 4.
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
- 5.
De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2,5, 6, 7 en 8 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 november 2009
De griffier,
Mr M. Metz
De voorzitter,
J. de Prieƫlle
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl