Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR465736
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR465736/1
ALGEMEEN - Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool Amsterdam
Geldend van 01-03-2017 t/m heden
Intitulé
ALGEMEEN - Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool AmsterdamInhoud
De Gemeentesecretaris van Amsterdam
Brengt ter algemene kennis dat hij op 22 februari 2017 heeft besloten:
Gelet op artikel 81t van de Gemeentewet, de Gemeenschappelijke regeling gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam, de artikelen 10:1 tot en met 10:2 van de Algemene wet bestuursrecht alsmede het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam (Gemeenteblad 2014, afd. 3B, nr. 257),
Overwegende,
- dat de ombudsman een bijzondere onafhankelijke positie heeft;
- dat de ombudsman geen eigen rechtspersoon is en het college en de burgemeester het bevoegd gezag zijn voor het verrichten van rechtshandelingen in de bedrijfsvoering;
- dat het college en de burgemeester deze bevoegdheden hebben gemandateerd aan de gemeentesecretaris;
- dat de ombudsman voor de uitoefening van de aan hem of haar opgedragen taken en werkzaamheden over algemene bevoegdheden dient te beschikken zodat hij (rechts)handelingen in de bedrijfsvoering kan verrichten als bedoeld in de bijlagen 1 en 3 van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam (hierna: Bevoegdhedenbesluit);
- dat genoemd Bevoegdhedenbesluit een overzicht bevat van een aantal algemene bevoegdheden waarvoor de gemeentesecretaris een ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging heeft gegeven;
1. Aan de ombudsman worden de algemene bevoegdheden gemandateerd die overeenkomstig artikel 8, lid 1, juncto lid 3, van het Bevoegdhedenbesluit in ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging kunnen worden gegeven.
2. Voor de bevoegdheden die in het Bevoegdhedenbesluit blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris geldt dat de gemeentesecretaris alvorens een beslissing te nemen die rechtsgevolgen heeft voor de ombudsman dan wel de ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de ombudsman, een zienswijze vraagt aan de ombudsman. De gemeentesecretaris legt deze zienswijze van de ombudsman en zijn voorgenomen besluit voor aan het presidium wanneer de gemeentesecretaris de zienswijze van de ombudsman niet overneemt.
3. De ombudsman verzoekt bij belangrijke personeelsbeslissingen het presidium van de gemeenteraad vooraf om een zienswijze, waarbij het verzoek is voorzien van een advies van een door de gemeentesecretaris aan te wijzen ambtenaar.
4. De ombudsman is bevoegd om de bevoegdheden die hij op grond van dit mandaat heeft verkregen aan een functionaris werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid te ondermandateren.
5. De gemeentesecretaris en ombudsman maken onderling werkafspraken rondom de uitvoering van dit besluit.
6. De werkafspraken kunnen met wederzijds goedvinden tussentijds worden aangepast zonder dat deze in het Gemeenteblad hoeven te worden gepubliceerd.
7. Dit Bevoegdhedenbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en de onder 1 tot en met 5 opgenomen besluiten treden in werking op 1 maart 2017.
8. Het mandaatbesluit van 4 augustus 2016 wordt hierbij ingetrokken.
De Gemeentesecretaris voornoemd,
A.H.P. van Gils
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl