Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46301
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46301/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Verordening burgerinitiatief Gemeente Zuidhorn 2007
Geldend van 15-05-2007 t/m 31-12-2018
Intitulé
Verordening burgerinitiatief Gemeente Zuidhorn 2007Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
raad: de gemeenteraad van Zuidhorn
- b.
burgemeester: de burgemeester van Zuidhorn
- c.
presidium: het presidium van de raad
- d.
college: het college van burgemeester en wethouders van Zuidhorn
- e.
burgerinitiatief: een gemotiveerd schriftelijk voorstel van een initiatiefnemer voor een door de raad te nemen besluit
- f.
initiatiefnemer: degene die op de dag van indiening van het burgerinitiatief ingezetene is van de gemeente Zuidhorn en de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt
Artikel 2 Geldigheid burgerinitiatief
-
1. Ongeldig is het burgerinitiatief dat:
- a.
een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of
- b.
niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 5
- a.
-
2. Het burgerinitiatief dient te worden ingediend door tenminste 25 initiatiefnemers. Deelname blijkt uit ondertekening met gebruikmaking van het in de bijlage A van deze verordening opgenomen model.
-
3. De deelname bedoeld in het vorige lid is pas geldig als naast de handtekening tevens de naam, het adres en de geboortedatum van de ondersteuner worden vermeld. Digitale handtekeningen zijn niet geldig.
Artikel 3 Agendering
Het presidium plaatst een geldig ingediend burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad.
Artikel 4 Onderwerp
Een burgerinitiatief kan niet worden ingediend over de volgende aangelegenheden:
- a.
de uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen waaromtrent de raad geen beleidsvrijheid heeft;
- b.
het vaststellen van de begroting, de jaarrekening en de goedkeuring van de begroting;
- c.
gemeentelijke belastingen en tarieven;
- d.
geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, gewezen ambtsdragers dan wel hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden;
- e.
benoemingen van personen en functioneren van personen;
- f.
een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;
- g.
een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;
- h.
voorstellen die in procedure zijn of waarover in de lopende raadsperiode is gesproken , al dan niet besluitvormend en waarin zich geen nieuwe feiten hebben voorgedaan.
Artikel 5 Voorwaarden
-
1. Het burgerinitiatief wordt ingediend bij de burgemeester.
-
2. Het burgerinitiatief bevat tenminste:
een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;
- a.
het door de raad te nemen besluit;
- b.
een toelichting op het burgerinitiatief met gebruikmaking van het in de bijlage B van deze verordening opgenomen model;
- c.
achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de initiatiefnemer(s);
- a.
-
3. De burgemeester toetst de geldigheid van het burgerinitiatief.
Artikel 6 Agendering
-
1. Het presidium beslist zo spoedig mogelijk na de datum van indiening van het burgerinitiatief of het burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad wordt geplaatst, met dien verstande dat maximaal zes weken is gelegen tussen de dag van indiening van een geldig burgerinitiatief en de dag van de vergadering van de raad waarin over het burgerinitiatief wordt gesproken.
-
2. Het presidium kan besluiten om over een burgerinitiatief het advies in te winnen. Het presidium stelt daarbij een termijn vast waarbinnen dit advies moet zijn uitgebracht.
-
3. Indien de burgemeester het burgerinitiatief afwijst wegens strijd met artikel 4 sub a zal hij het burgerinitiatief doorzenden aan het betreffende bestuursorgaan.
-
4. Indien de burgemeester het burgerinitiatief toewijst, dan agendeert het presidium het burgerinitiatief voor de eerstvolgende vergadering van de raad.
-
5. De burgemeester nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de raadsvergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten.
-
6. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen wordt dit besluit bekendgemaakt op de voor de afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht.
-
7. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan verzoeker.
Artikel 7 Jaarverslag
De burgemeester brengt over elk jaar een verslag uit over de werking van het recht van burgerinitiatief in de praktijk.
Artikel 7a Evaluatie en geldigheidsduur
Deze regeling geldt voor anderhalf jaar vanaf de inwerkingtreding, tenzij de raad op basis van een evaluatie van deze proef besluit de geldigheidsduur te verlengen.
Artikel 8 Slotbepaling
-
1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Verordening burgerinitiatief Gemeente Zuidhorn 2007” en vervangt de “Verordening burgerinitiatief Gemeente Zuidhorn 2005”.
-
2. De regeling treedt inwerking de dag nadat deze is vastgesteld.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Zuidhorn op 14 mei 2007.
De voorzitter
E. Fennema
De griffier
F. Franssen-Eikema
Bijlage A: Ondersteuningsverklaringen burgerinitiatiefvoorstel
Ondergetekenden dienen hierbij het verzoek in tot het plaatsen van het volgende voorstel op de agenda van de raad van de gemeente Zuidhorn:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Nr. |
Naam,eerste voornaam en voorletters |
Adres en woonplaats |
Geboortedatum |
Handtekening |
1. |
||||
2. |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
||||
6. |
||||
7. |
||||
8. |
||||
9. |
||||
10. |
||||
11. |
||||
12. |
||||
13. |
||||
14. |
||||
15. |
||||
16. |
||||
17. |
||||
18. |
||||
19. |
||||
20. |
||||
21. |
||||
22. |
||||
23. |
||||
24. |
||||
25. |
Toelichting
Bovenaan de lijst dient het voorstel van het burgerinitiatief (zie bijlage B) dat wordt ingediend te worden opgenomen in dezelfde bewoordingen als op het verzoek tot indiening van een initiatiefvoorstel. Indien meer dan één vel nodig is voor gegevens van indieners van het burgerinitiatief dient boven aan elk vel het voorstel te worden herhaald in dezelfde bewoordingen.
Bijlage B: Verzoek burgerinitiatiefvoorstel
Ondergetekende verzoekt hierbij het volgend voorstel op de agenda van de raad van de gemeente Zuidhorn te plaatsen:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Toelichting op het voorstel:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Naam: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Eerste voornaam en verdere voorletters: ……………………………………………………………………………………………………..
Geboortedatum: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Adres: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Postcode: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Woonplaats: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Handtekening:
Plaatsvervanger:
Naam: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Eerste voornaam en verdere voorletters: ……………………………………………………………………………………………………
Geboortedatum: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Adres: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Postcode: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Woonplaats: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Handtekening:
Het verzoek gaat vergezeld van een lijst met de namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van ten minste 25 initiatiefnemers die het verzoek indienen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl