Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46149
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46149/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
REGELING FACILITEITEN AMBTSJUBILEUM EN AFSCHEID
Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2019
Intitulé
REGELING FACILITEITEN AMBTSJUBILEUM EN AFSCHEIDREGELING FACILITEITEN AMBTSJUBILEUM EN AFSCHEID
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
- -
gelet op het bepaalde in artikel 15:1:25 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag,
- -
mede gelet op het gestelde in artikel 125 Ambtenarenwet juncto 160 Gemeentewet;
- -
met instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg,
Besluit:
vast te stellen de navolgende regeling:
REGELING FACILITEITEN AMBTSJUBILEUM EN AFSCHEID
1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1
Deze regeling verstaat onder:
- a.
ambtenaar: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1, onder a, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;
- b.
ambtsjubileum: de tijd die een ambtenaar een betrekking bij de overheid heeft vervuld.
2 Voorwaarden
Artikel 2:1
De ambtenaar die een 25- of 40-jarig ambtsjubileum viert of afscheid van de gemeentedienst neemt komt in aanmerking voor de in deze regeling neergelegde faciliteiten.
3 Aard van de faciliteit
Artikel 3:1
Aan de ambtenaar die na een meerjarig dienstverband de gemeentedienst verlaat kan een afscheidscadeau worden aangeboden van maximaal € 160,00.
Artikel 3:2
-
1. Het budget voor de viering van een ambtsjubileum en een afscheid van de gemeentedienst is in de regel maximaal € 1.600,00 .
-
2. Het budget voor de viering van een afscheid van de gemeentedienst kan in bijzondere gevallen worden verhoogd tot maximaal € 5.340,00.
-
3. Het diensthoofd is verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van de faciliteit.
Artikel 3:3
-
1. Het budget voor de viering bij afscheid van de gemeentedienst van een diensthoofd is maximaal € 10.680,00.
-
2. De gemeentesecretaris is ambtelijk verantwoordelijk voor het afscheid van een diensthoofd.
-
3. Verlening van de faciliteit vindt plaats na vooraf gekregen instemming van de gemeentesecretaris.
-
4. Het diensthoofd stelt zijn wethouder tijdig in kennis van de afscheidsviering.
Artikel 3:4
Alle kosten genoemd in de artikelen 3:1, 3:2 en 3:3 komen ten laste van de tak van dienst waar de ambtenaar werkzaam is.
4 Slot- en overgangsbepaling
Artikel 4:1
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling faciliteiten ambtsjubileum en afscheid en treedt in werking op 1 januari 2006.
Artikel 4:2
Met de inwerkingtreding van deze regeling komen de richtlijnen gegeven per brieven van 1 maart 1993, kenmerk CAPZ 543662 en 19 november 2002, kenmerk BSD/2002.1113 II te vervallen.
Ondertekening
Den Haag, 20 december 2005
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris
D.M.F. Jongen
de burgemeester
W.J. Deetman
Toelichting regeling
De faciliteiten omvatten voorzieningen die getroffen worden in verband met het langdurig ambtsjubileum, dan wel het afscheid uit de dienst. In de artikelen 3:5 en 3:5:1 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag en de artikelen 4:8 en 4:9 van de Beloningsregeling staan de regels voor gratificaties, verlof en insignes bij ambtsjubilea. Voor het begrip overheid (artikel 1:1, sub b) wordt aansluiting gezocht bij de terzake geledende rijksregeling, zoals opgenomen in de ministeriele regeling van 9 november 1989, Stcrt. 223.
De viering van het langdurig ambtsjubileum of afscheid van een ambtenaar vindt als regel plaats binnen de kring van de directe werkgemeenschap van de ambtenaar. Er wordt dan ook aan gehecht de viering te doen plaatsvinden in de accommodatie waar de ambtenaar werkt. Het diensthoofd is verantwoordelijk voor de inhoud en vorm, het budget en de goede gang van zaken rond vieringen van zijn/haar medewerkers. Ten behoeve van de viering van het jubileum of afscheid kan het diensthoofd een naar redelijkheid te bepalen budget inzetten. Als regel zal het aan de viering te besteden budget een bedrag van € 1600,- niet mogen overschrijden.
In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld indien de ambtenaar gedurende een reeks van jaren belangrijke en intensieve contacten met derden onderhoudt, kan bij afscheid uit de dienst een verdergaande voorziening worden getroffen, een zodanig voorstel dient duidelijk te worden gemotiveerd. In dat geval kan worden beslist dat betrokkenen een receptie wordt aangeboden. Ook in deze gevallen is het diensthoofd verantwoordelijk. Het aan de bijzondere faciliteit te besteden budget bedraagt maximaal € 5.340,-.
Voor het afscheid van een diensthoofd gelden aangepaste regels. De totale aan het afscheid te besteden kosten dienen binnen een maximumbedrag van € 10.680,- te blijven. Hierbij wordt uitgegaan van maximaal 500 gasten. Aan de locatie zijn geen nadere voorwaarden verbonden. Indien er meerdere diensthoofden vertrekken kan met hun instemming, ter vermindering van de kosten, een gezamenlijke afscheidsbijeenkomst worden aangeboden. Ten aanzien van een receptie van een diensthoofd is de gemeentesecretaris ambtelijk eindverantwoordelijk.
In deze regeling wordt gesproken van afscheid uit de ‘gemeente’dienst. Hiermee wordt bedoeld dat ambtenaren die van functie wisselen binnen de gemeentedienst niet in aanmerking komen voor de in deze regeling genoemde faciliteiten.
Ambtenaren die een ambtsjubileum vieren komen niet in aanmerking voor een cadeau op grond van artikel 3:1 van deze regeling, aangezien zij in het kader van hun viering een gratificatie, extra verlof en/of een herinneringsinsigne kunnen ontvangen. Alleen ambtenaren die afscheid nemen van de gemeentedienst na een meerjarig dienstverband komen in aanmerking voor een afscheidscadeau.
De in deze regeling genoemde bedragen kunnen jaarlijks verhoogd worden aan de hand van het consumentenprijsindexcijfer alle huishoudens (CPI) en wordt naar boven afgerond op een veelvoud van € 10,-.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl