Regeling vervallen per 16-12-2008

GELDIGHEID RECHTSPOSITIEREGELINGEN EN CIRCULAIRES EN STANDAARDISERING VAN DE TOEPASSING

Geldend van 16-12-2008 t/m 15-12-2008

Intitulé

GELDIGHEID RECHTSPOSITIEREGELINGEN EN CIRCULAIRES EN STANDAARDISERING VAN DE TOEPASSING

GELDIGHEID RECHTSPOSITIEREGELINGEN EN CIRCULAIRES EN STANDAARDISERING VAN DE TOEPASSING.

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

gelet op artikel 125 Ambtenarenwet juncto artikel 160 Gemeentewet;

Besluit:

I.

De door ons vastgestelde regelingen en circulaires op het gebied van de arbeidsvoorwaarden en rechtspositie treden pas in werking na publicatie op het PersoneelPortaal.

II.

De op de datum van dit besluit niet op het PersoneelPortaal gepubliceerde regelingen en circulaires op het gebied van de arbeidsvoorwaarden en rechtspositie worden geacht te zijn vervallen.

III.

De toepassing van de door ons vastgestelde regelingen en circulaires op het gebied van de arbeidsvoorwaarden en rechtspositie geschiedt als regel volgens een gemeentelijke standaard en met gebruikmaking van standaard besluiten.

Ondertekening

Den Haag, 16 december 2008

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris

mw. A.W.H. Bertram

de burgemeester

J.J. van Aartsen

Toelichting.

Via een tweetal projecten zijn de afgelopen tijd de door ons vastgestelde rechtspositionele regelingen en circulaires, zoals die op het PersoneelPortaal zijn gepubliceerd onder de rubriek Rechtspositieregelingen, onder handen genomen. Onder rechtspositionele regelingen worden in dit verband verstaan: de op grond van de ARG door het college vastgestelde algemeen verbindende voorschriften, die de rechten, plichten en procedures vastleggen t.a.v. de ambtenaren van deze gemeente. Circulaires bevatten in het algemeen nadere informatie met betrekking tot deze voorschriften. Beleidskaders vallen dus niet onder de definitie.

Aanleiding was de konstatering, dat zeer veel regelingen en circulaires te kampen hadden met achterstallig onderhoud. In de beide projecten zijn resp. de financiele arbeidsvoorwaarden en de algemene arbeidsvoorwaarden behandeld. De regelingen en circulaires zijn geactualiseerd, geharmoniseerd met de sectorale CAO en het sectorale beleid en zo mogelijk onderworpen aan een dereguleringstoets. Deze laatste toetsing heeft ertoe geleid, dat een aantal regelingen en circulaires ingetrokken konden worden.

Tevens is onderzocht of er door ons vastgestelde rechtspositionele regelingen en circulaires bestonden, die niet op het PersoneelPortaal zijn gepubliceerd.

Het resultaat van deze operatie is, dat op het PersoneelPortaal alleen nog maar actuele regelingen en circulaires staan. Dit betekent, dat regelingen en circulaires, die niet op het PersoneelPortaal gepubliceerd zijn, niet meer van kracht zijn. Dit nog los van het feit, dat deze wellicht reeds eerder vervallen zijn door intrekking via een andere lokale regeling of circulaire of een apart intrekkingsbesluit, door vervanging via een recentere lokale regeling of door invoering van hogere wet- en regelgeving dan wel een CAO-wijziging.

Wij hebben derhalve hierbij besloten, dat alleen die regelingen en circulaires nog gelden, die gepubliceerd zijn op het PersoneelPortaal .

Bovendien hebben wij bepaald, dat rechtspositionele regelingen en circulaires slechts in werking kunnen treden, nadat zij met instemming van de commissie voor georganiseerd overleg door ons zijn vastgesteld en zijn gepubliceerd op het PersoneelPortaal.

Uit het karakter van regelgeving vloeit voort, dat regelingen altijd ruimte zullen blijven bieden voor nadere invulling en interpretatie. Deze ruimte is noodzakelijk om maatwerk te kunnen leveren in de specifieke situatie van dienst en individu.

Op grond van de gemeentelijke mandaatsregeling heeft het diensthoofd de bevoegdheid om in het dagelijkse personeelsbeheer de regelingen en circulaires in het individuele geval toe te passen en daartoe de nodige personeelsbesluiten te nemen. Hierbij kan hij uiteraard gebruik maken van de ruimte die de regelingen en circulaires bieden en die ruimte invullen met uitvoeringsbeleid. Dit uitvoeringsbeleid zal echter altijd binnen de kaders van de door ons vastgestelde rechtspositionele regelingen en circulaires moeten blijven en mag daar ook op geen enkele wijze in strijd mee zijn. Het uitvoeringsbeleid kan slechts vastgesteld worden na instemming van de OR dan wel - wanneer dit uitvoeringsbeleid de meerderheid van de diensten betreft - de COR. Om niet in conflict te komen met de rechtszekerheid is het op grond van artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht vereist, dat het vastgestelde uitvoeringsbeleid binnen de desbetreffende dienst of diensten deugdelijk vastgelegd en gepubliceerd wordt.

Hier staat tegenover, dat voorkomen moet worden, dat er wat het uitvoeringsbeleid betreft te grote verschillen ontstaan tussen de diensten. Een dergelijke situatie is een te grote belasting voor de centrale uitvoering en derhalve niet doelmatig.

Bij het tot stand brengen van de in dit verband noodzakelijke uniformering van het uitvoeringsbeleid speelt het IDC een belangrijke rol. Om dit proces te ondersteunen hebben wij hierbij bepaald, dat bij de uitvoering in de regel gebruik gemaakt dient te worden van een gemeentelijke standaard. Tevens hebben wij bepaald, dat bij het nemen van personeelsbesluiten, gebruik gemaakt dient te worden van standaard besluiten. Deze uniformering en deze standaard besluiten worden door het IDC in samenspraak met de personele sector ontwikkeld. Het IDC is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de standaard besluiten, d.w.z. voor de aanpassing aan gewijzigde regelgeving of andere relevante omstandigheden.