Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR460869
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR460869/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Compensatie verplicht eigen risico zorgverzekering
Geldend van 07-08-2017 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016
Intitulé
Compensatie verplicht eigen risico zorgverzekeringIn het kader van het gemeentelijk minimabeleid kan de gemeente een forfaitair bedrag verstrekken als tegemoetkoming (compensatie) in de kosten van het verplichte eigen risico zorgverzekering.
Inwoners van de gemeente Den Helder kunnen op grond van het minimabeleid in aanmerking komen voor een compensatie in het verplichte eigen risico ziektekosten.
In deze beleidsregel wordt nadere invulling hieraan gegeven.
Artikel 1 Voorwaarden
-
1. Om in aanmerking te komen voor een compensatie van de verplichte eigen risico zorgverzekering moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- a.
de aanvrager is 18 jaar of ouder;
- b.
de aanvrager (en indien van toepassing) de overige gezinsleden dienen ingeschreven te staan in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Den Helder;
- c.
de aanvrager moet aantonen dat het volledige, dan wel gedeeltelijk, eigen risico zorgverzekering over het lopende kalenderjaar is opgemaakt;
- d.
het inkomen van de aanvrager mag niet hoger zijn dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm, waarbij artikel 22a van de Participatiewet niet van toepassing is;
- e.
het vermogen van de aanvrager mag niet hoger zijn dan de vermogensgrens zoals bepaald in artikel 34 van de Participatiewet.
- a.
-
2. Op grond van artikel 1 onder c is het ook mogelijk om voor een gedeeltelijke compensatie in aanmerking te komen. Deze gedeeltelijke compensatie geldt als het eigen risico is opgemaakt tot een bedrag dat ligt tussen het van rijkswege vastgestelde bedrag eigen risico zorgverzekering en de uitkomst van het verschil tussen dit vastgestelde eigen risico zorgverzekering en de gemeentelijke compensatie eigen risico.
-
3. Asielzoekers met een (tijdelijke) verblijfsvergunning, die onder verantwoordelijkheid vallen van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) komen niet in aanmerking voor de compensatie.
Artikel 2 De aanvraag
-
1. De aanvraag kan ingediend worden tot 1 juli van het nieuwe jaar over het afgelopen kalenderjaar. Indien op dat moment nog niet bekend is of het eigen risico is verbruikt (geheel of gedeeltelijk) kan de aanvraag ingediend worden tot uiterlijk 4 weken na de datum van ontvangst van de specificatie waaruit het verbruik eigen risico blijkt.
-
2. Indien de aanvrager gebruik maakt van het Univé gemeentepakket met aanvullend pakket Compleet plus herfinanciering eigen risico, wordt ervan uitgegaan dat het eigen risico geheel verbruikt is. Er hoeft dan geen specificatie overgelegd worden. Aanvragen van inwoners met een zodanig pakket worden ambtshalve toegekend.
-
3. Bij de aanvraag moeten de volgende gegevens worden overgelegd:
- -
een geldig legitimatiebewijs;
- -
een specificatie van de zorgverzekeraar waaruit blijkt dat het volledige eigen risico, dan wel gedeeltelijk, is verbruikt;(behalve indien sprake van situatie conform artikel 2 lid 2.)
- -
een bewijs van inkomen en vermogen indien belanghebbende geen bijstandsuitkering of geen periodieke bijzondere bijstand ontvangt waarbij de draagkrachtperiode nog geldig is.
- -
Artikel 3 Hoogte van de compensatie
De hoogte van de compensatie wordt jaarlijks vastgesteld en gepubliceerd.
Artikel 4 Periode toekenning
De vergoeding wordt eenmaal per kalenderjaar verstrekt. Voor elk kalenderjaar moet opnieuw een aanvraag worden ingediend.
Artikel 5 Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Compensatie verplicht eigen risico zorgverzekering.
Artikel 6 Hardheidsclausule
In bijzondere gevallen kan het college ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel, indien toepassing van de beleidsregel tot onbillijkheden van overwegende aard leidt
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking de dag na zijn bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl