Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46077
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR46077/1
Regeling vervallen per 01-08-2009
Beleidsregels ten behoeve van de beoordeling van aanvragen voor ontheffingen van de Milieuzone
Geldend van 07-08-2008 t/m 31-07-2009
Beleidsregels ten behoeve van de beoordeling van aanvragen voor ontheffingen van de Milieuzone.
(besluit van b. en w. van 15 juli 2008)
Burgemeester en wethouders van Utrecht;
gelet op artikel 9 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en op grond van artikel 87 juncto 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;
BESLUITEN
vast te stellen de volgende
BELEIDSREGELS ten behoeve van de beoordeling van aanvragen voor ontheffingen van de Milieuzone.
Artikel 1 Omschrijving van begrippen
In deze beleidsregels gelden –overeenkomstig het Convenant Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering- de volgende omschrijvingen van gebruikte begrippen:
- a.
bijzonder voertuig: het kraanvoertuig/de kraanwagen, de verhuisauto, de betonmixer/de betonpomp, de betonmolen, de brandweerwagen, de reinigingswagen, de hoogwerker, de gepantserde voertuigen, de winkelauto’s, de kermisauto, de circusauto en de zuigwagen/de kolkenzuiger, steeds in de zin van het Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet, Staatsblad 1994, 450, zoals laatstelijk gewijzigd bij Staatsblad 2006, 69 (Voertuigreglement), en/of in de zin van www.cbs.nl, alsmede het voertuig dat als zodanig door de Stuurgroep Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering wordt aangewezen;
- b.
datum van eerste toelating: de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen. Deze datum staat op het kentekenbewijs Deel 1A;
- c.
Euronorm 2: de norm voor voertuigen die voldoen aan Richtlijn 88/77/EG van de Raad van 3 december 1987 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de emissie van gasvormige verontreinigingen door dieselmotoren, bestemd voor het aandrijven van voertuigen (PublicatieBlad 1988, L 0360, zoals gewijzigd door de Richtlijnen 91/542/EEG (PublicatieBlad 1991, L295) en 96/1/EG (PublicatieBlad 1996, L 040), van bijlage I bij die richtlijn, welke richtlijn op grond van artikel 10 van de hierna genoemde Richtlijn 2005/55/EG met ingang van 9 november 2006 is ingetrokken;
- d.
Euronorm 3: de norm voor voertuigen die voldoen aan Richtlijn 2005/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 september 2005 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking (PublicatieBlad 2005, L 275), in het bijzonder aan de grenswaarden in rij A van de tabellen in punt 6.2.1 van bijlage I bij die richtlijn;
- e.
Euronorm 4: de norm voor voertuigen die voldoen aan Richtlijn 2005/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 september 2005 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking (PublicatieBlad 2005, L 275), in het bijzonder aan de grenswaarden in rij B1 van de tabellen in punt 6.2.1 van bijlage I bij die richtlijn;
- f.
Euronorm 5: de norm voor voertuigen die voldoen aan Richtlijn 2005/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 september 2005 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking (PublicatieBlad 2005, L 275), in het bijzonder aan de grenswaarden in rij B2 van de tabellen in punt 6.2.1 van bijlage I bij die richtlijn;
- g.
gecertificeerd roetfilter: de technische voorziening ten behoeve van de reductie van fijnstofuitstoot die voldoet aan de criteria zoals geformuleerd in de Subsidieregeling Gecertificeerde Roetfilters, alsmede aan de eisen die in het kader van de Certificering van Roetfilters worden gesteld;
- h.
milieuzone, dan wel in meervoud:
milieuzones: een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder;
i.subsidieregeling Retrofit Vrachtwagens
en Bussen (SRV): een landelijke subsidieregeling, in de zin van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, waaruit de kosten die zijn gemoeid met het achteraf aanbrengen van een gecertificeerd roetfilter bij een vrachtauto (geheel dan wel ten dele) worden gecompenseerd.
j.vrachtauto, dan wel in meervoud:
vrachtauto’s: voertuig, aangedreven door een compressiemotor, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kilogram, zoals bedoeld in artikel 1, achter ao, van het Besluit van 26 juli 1990, houdende vaststelling van een nieuw Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, Staatsblad 1990, 459, zoals laatstelijk gewijzigd bij Staatsblad 2005, 406 (RVV 1990);
Artikel 2 Criteria langdurige ontheffingen milieuzone vanaf 1 juli 2007
In de milieuzone worden vanaf 1 juli 2007 geen vrachtauto’s toegelaten, met uitzondering van vrachtauto's,
- a.
waarvan de motor minimaal voldoet aan Euronorm 4,
- b.
waarvan de motor minimaal voldoet aan Euronorm 2 of 3, en
- I.
die zijn uitgerust met een gecertificeerd roetfilter, of
- II.
waarvoor geen gecertificeerd roetfilter beschikbaar is, of
- III.
waarvoor een gecertificeerd roetfilter beschikbaar is maar minder dan vijf maanden zijn verstreken sinds de afgifte van de typegoedkeuring voor dit type roetfilter.
- I.
- c.
die moeten worden aangemerkt als bijzonder voertuig. Daarbij geldt vanaf 1 juli 2008 wel de voorwaarde dat het voertuig niet ouder mag zijn dan dertien jaar, te rekenen vanaf de datum eerste toelating bij de Dienst Wegverkeer.
- d.
die niet worden aangedreven met een dieselmotor.
Artikel 3 Criteria langdurige ontheffingen milieuzone vanaf 1 januari 2010
In de milieuzone worden vanaf 1 januari 2010 geen vrachtauto’s toegelaten, met uitzondering van vrachtauto's,
- a.
waarvan de motor minimaal voldoet aan Euronorm 4,
- b.
waarvan de motor voldoet aan Euronorm 3 en te rekenen vanaf de datum eerste toelating bij de Dienst Wegverkeer niet meer dan acht jaar zijn verstreken, en
- I.
die zijn uitgerust met een gecertificeerd roetfilter, of
- II.
waarvoor geen gecertificeerd roetfilter beschikbaar is, of
- III.
waarvoor een gecertificeerd roetfilter beschikbaar is maar minder dan vijf maanden zijn verstreken sinds de afgifte van de typegoedkeuring voor dit type roetfilter.
- I.
- c.
die moeten worden aangemerkt als bijzonder voertuig. Daarbij geldt vanaf 1 januari 2010 wel de voorwaarde dat het voertuig niet ouder mag zijn dan dertien jaar, te rekenen vanaf de datum eerste toelating bij de Dienst Wegverkeer.
- d.
die niet worden aangedreven met een dieselmotor.
Artikel 4 Criteria langdurige ontheffingen milieuzone vanaf 1 juli 2013
In de milieuzone worden vanaf 1 juli 2013 geen vrachtauto’s toegelaten, met uitzondering van vrachtauto's,
- a.
waarvan de motor minimaal voldoet aan Euronorm 4,
- b.
die moeten worden aangemerkt als bijzonder voertuig. Daarbij geldt vanaf 1 juli 2013 wel de voorwaarde dat het voertuig niet ouder mag zijn dan dertien jaar, te rekenen vanaf de datum eerste toelating bij de Dienst Wegverkeer.
- c.
die niet worden aangedreven met een dieselmotor.
Artikel 5 Aanvraag en afgifte van de langlopende ontheffingen
-
a. Aan de vrachtauto's die zijn opgenomen in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW) en die voldoen aan het bepaalde in artikel 2a, 2b onder I, 2c en 2d wordt ontheffing verleend voor de periode tot 1 december 2008.
-
b. Aan de vrachtauto's die zijn opgenomen in het kentekenregister van de RDW en die voldoen aan het bepaalde in artikel 2b onder II en 2b onder III, dan wel die voldoen aan het bepaalde onder 2b onder III maar de daarin genoemde termijn van vijf maanden reeds is verstreken, wordt ontheffing verleend voor de periode tot 1 december 2007. In de periode na 1 december 2007 wordt ontheffing verleend voor telkens een periode van drie maanden voor deze vrachtauto's I. waarvoor geen Gecertificeerd Roetfilter beschikbaar is, of; II. waarvoor een Gecertificeerd Roetfilter beschikbaar is, maar minder dan 5 maanden zijn verstreken sinds de afgifte van de typegoedkeuring voor dit type roetfilter.
-
c. Het verlenen van langlopende ontheffingen zoals genoemd in dit artikel onder a en b is gemandateerd aan de algemeen directeur van SenterNovem. De algemeen directeur van SenterNovem kan met betrekking tot zijn bevoegdheden ondermandaat en machtiging verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.
Artikel 6 Vrachtauto's die niet zijn opgenomen in het RDW-kentekenregister
Vrachtauto's die niet zijn opgenomen in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW) (voertuigen met een buitenlands kenteken) zijn ontheven van de criteria zoals omschreven in artikel 2.
Artikel 7 Incidentele ontheffingen
-
1. Vrachtauto’s die niet aan de in artikel 2, 3, 4 en 6 opgenomen criteria voldoen, kunnen op aanvraag in aanmerking komen voor een dagontheffing. Deze dagontheffing wordt zonder verdere beperkingen verstrekt, na betaling van leges en na opgaaf van het kenteken van de betreffende vrachtauto.
-
2. Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur). Iedere eigenaar of houder van een vrachtauto komt in aanmerking voor maximaal 12 dagontheffingen per kenteken per jaar.
-
3. Het beslissen op ontheffingsaanvragen zoals genoemd in dit artikel is gemandateerd aan de directeur van Stadswerken.
Artikel 8 Exceptioneel transport
-
1. Indien een voertuig niet voldoet aan de eisen zoals geformuleerd in artikel 2, 3 en 4, komt het betreffende voertuig in aanmerking voor een kostenloze ontheffing als voor het betreffende voertuig ook een ontheffing voor exceptioneel transport kan worden overlegd, geldig voor wegen binnen de milieuzone en op de dag(en) waarop toegang tot de milieuzone wordt gevraagd.
-
2. Vanaf 1 juli 2008 geldt hierbij als aanvullende voorwaarde dat de datum eerste toelating van het voertuig, waarvoor ontheffing wordt aangevraagd, niet meer dan 156 maanden ligt vóór de datum waarop toegang tot de milieuzone wordt gevraagd. Het gaat om de datum eerste toelating zoals vermeld op het kentekenbewijs.
-
3. Het beslissen op ontheffingsaanvragen zoals genoemd in dit artikel is gemandateerd aan de directeur van Stadswerken.
Artikel 9 Hardheidsclausule
- 1.
Ons college kan, in afwijking van het gestelde in voorgaande regels, aan een vrachtauto een langdurige ontheffing verlenen indien de eigenaar of houder van de vrachtauto aantoont dat specifieke omstandigheden dit noodzakelijk maken. Dergelijke ontheffingen worden alleen bij uitzondering verleend en worden verleend voor de duur van maximaal één jaar.
- 2.
Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing spelen onder meer een rol:
- -
de noodzaak voor de ondernemer om met het betreffende voertuig in de zone te moeten zijn;
- -
de voorhanden zijnde alternatieven, binnen en buiten het eigen bedrijf;
- -
of het gaat om goederen die niet via een aanbieder van Stadsdistributie kunnen worden vervoerd, conform de Nadere Regels Ontheffingen Binnenstad (2005) (Gemeenteblad van Utrecht 2005, nr. 75);
- -
de financiële mogelijkheden van de ondernemer, en
- -
de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone.
- -
Voorbeelden zijn:
- -
niet-frequent gebruikte “niet-commerciële voertuigen”;
- -
ondernemers die financieel geen mogelijkheden hebben om aan de vereisten van de milieuzone te voldoen en (andere) schrijnende gevallen. De ondernemer dient dat aan te tonen, bijvoorbeeld door middel van een recente accountantsverklaring;
- -
vrachtauto’s die vervangen worden door een nieuwe vrachtauto die wel aan de toegangseisen voldoet, maar nog niet geleverd zijn. Daartoe dient een bewijs van aankoop van de verkoper te worden overlegd. Als er binnen het bedrijf onvoldoende andere voertuigen beschikbaar zijn die wel aan de eisen voldoen, dan is een ontheffing mogelijk tot het moment van levering, met een maximum looptijd van een jaar.
- 3.
Op een verzoek om een langdurige ontheffing zal binnen drie werkdagen na inlevering van de gevraagde bescheiden worden beschikt. Voor deze langdurige ontheffing zijn leges verschuldigd.
- 4.
Het beslissen op ontheffingsaanvragen zoals genoemd in dit artikel is gemandateerd aan de directeur van Stadswerken.
- 3.
Artikel 10 Intrekken van de ontheffing
De ontheffing kan worden ingetrokken indien ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt.
Artikel 11 Inwerkingtreding
-
1. Dit reglement in werking op de achtste dag na publicatie.
-
2. Met de inwerkingtreding van dit Reglement komt het Reglement ontheffingen milieuzone 2007 (Gemeenteblad van Utrecht 2007, nr. 32 en Gemeenteblad van Utrecht 2008, nr. 24) zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders van Utrecht op 20 maart 2007, te vervallen.
Artikel 12 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als: Reglement ontheffingen milieuzone 2008.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 15 juli 2008.
De secretaris, De burgemeester,
Drs. J. Schuilenburg Mr. A. Wolfsen
Bekendmaking is geschied op 30 juli 2008.
Dit reglement is in werking getreden op 7 augustus 2008.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl