Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR457917
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR457917/1
Uitvoeringsprogramma integrale handhaving 2014
Geldend van 08-04-2014 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma integrale handhaving 2014Inleiding
Algemeen
Voor u ligt het uitvoeringsprogramma integrale handhaving 2014. Het uitvoeringsprogramma maakt de inwoners en bedrijven van gemeente Hollands Kroon duidelijk wat ze van ons mogen verwachten op het gebied van toezicht en handhaving. Andersom is ook het geval; de inwoners en bedrijven weten wat de gemeente van hen verwacht.
Wettelijk en beleidskader
Bij handhaving gaat het om naleving van wettelijke en beleidsregels. Die vormen de basis van toezicht en handhaving. Het aantal handhavingstaken, de omvang, de complexiteit en ontwikkelingen zijn zo groot dat de gemeente gedwongen wordt om keuzes te maken.
Op 19 december 2013 is de Kadernota integrale handhaving 2014-2018 vastgesteld door de raad. In deze kadernota zijn de keuzes voor de komende vier jaren vastgesteld. Het is aan het college om jaarlijks, binnen deze kaders, een uitvoeringsprogramma op te stellen.
Verantwoordelijkheid
Zoals in de ondertitel is te lezen, streven wij naar een hoge mate van verantwoordelijkheid bij inwoners en bedrijven. Dit is in de lijn van de landelijke trend en de strategische visie van Hollands Kroon. De strategische visie is doorgezet in de visie van de Kadernota integrale handhaving 2014-2018. Wij streven naar een regiegemeente. Deze benut de zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven. Dat vinden wij belangrijk en daardoor zal er in dit programma veel aandacht aan worden besteed.
Visie, missie en doelen
Voor de volledigheid worden hieronder de visie, missie en doelen uit de Kadernota integrale handhaving 2014-2018 herhaald.
Visie
Het bereiken en in stand houden van een aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat voor inwoners en ondernemers waarbij oog is voor:
- ·
vertrouwen in burger en bedrijf;
- ·
de eigen verantwoordelijkheid van de burger en bedrijf;
- ·
gezondheid en veiligheid.
Missie
Integraal toezicht en handhaving zijn erop gericht een zo groot mogelijk nalevingsgedrag op de gestelde doelen te bereiken. Daarbij krijgt preventie door actieve voorlichting de aandacht. Bij overtredingen handhaaft de gemeente op een integrale en transparante wijze met oog voor zowel de algemene als individuele belangen. Toezicht en handhaving richten zich op de bestuurlijk en maatschappelijk meest risicovolle situaties en ontwikkelingen in de samenleving.
Integrale veiligheid
De prioriteiten uit de Kadernota integrale handhaving 2014-2018 zijn naast de prioriteiten van het Integrale Veiligheidsbeleid gehouden. De taken van de Buitengewoon opsporingsambtenaar (Boa) worden in beide beleidsstukken genoemd. In het Integrale Veiligheidsbeleid heeft de Boa een signaalfunctie naar de wijkagent. Zowel in het Integrale Veiligheidsbeleid als in de Kadernota integrale handhaving 2014-2018 hebben aandachts- en risicoevenementen prioriteit. In het Integrale veiligheidsbeleid heeft de Boa een adviesfunctie voor vergunningverlening. De brandweer heeft een toezichthoudende rol op brandveiligheid; dat is een prioriteit uit de Kadernota integrale handhaving.
Communicatie
De keuzes die de raad op 19 december 2013 heeft gemaakt brengen grote veranderingen. Niet alleen extern bij de inwoners en bedrijven, maar ook intern zal dit veel impact hebben. Daarom is een communicatieplan opgesteld. Alle actoren komen aan bod en worden op gepaste wijze geïnformeerd, na vaststelling van het programma over de veranderingen in handhaving.
1. Waarom?
De Kadernota integrale handhaving 2014-2018 geeft de kaders om te komen tot een uitvoeringsprogramma. In de nota is opgenomen dat er jaarlijks een uitvoeringsprogramma wordt opgesteld. Op grond van Besluit omgevingsrecht (Bor: artikel 7.2 tot en met 7.7) zijn wij verplicht om jaarlijks een uitvoeringsprogramma op te stellen. Daarnaast zijn wij verplicht om ieder jaar een rapportage te maken over het toegepaste toezicht en handhaving. Deze wordt aan het einde van ieder jaar gepresenteerd aan de raad.
Het opstellen van een uitvoeringsprogramma is dus wettelijk verplicht. Naast het feit dat het verplicht is, is het ook wenselijk om een uitvoeringsprogramma te maken. De kadernota geeft het beleid, maar laat niet concreet zien waar wij op inzetten op het gebied van toezicht en handhaving.
Verantwoordelijkheid
Wij streven naar meer verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid bij de inwoners zelf. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Door de inwoners ruimte en vertrouwen te geven om die verantwoordelijkheid op te pakken, zet de gemeente het proces stapsgewijs in gang. Door duidelijk te maken wat inwoners en bedrijven van ons mogen verwachten en andersom, stimuleren we het nemen van verantwoordelijkheid.
Planmatigheid en transparantie
In de milieuwetgeving geldt al langer de wettelijke verplichting voor het hebben van een kadernota en uitvoeringsprogramma. Bij de evaluatie van het Besluit kwaliteitseisen handhaving milieubeheer is vastgesteld dat de kwaliteitseisen de planmatigheid en de transparantie van de handhaving heeft vergroot. Ook is het inzicht in de gewenste en feitelijke handhavingscapaciteit vergroot. De conclusie is dat het interne beheer op een aantal punten is verbeterd. Dat is de reden geweest om kwaliteitseisen te stellen aan de handhaving op het brede terrein van het omgevingsrecht.
Afgaande op de ervaringen binnen de milieuwethandhaving, tilt deze manier van werken de handhaving naar een hoger niveau.
Kwaliteit
De risicoanalyse heeft ertoe geleid dat er keuzes zijn gemaakt. Deze keuzes zorgen ervoor dat we niet meer alle toezichttaken uitvoeren. Het uitgangspunt is dat wat we doen, goed doen.
2. Wat wel
Risicoanalyse
Voor de Kadernota integrale handhaving 2014-2018 is er een risicoanalyse gemaakt (bijlage 1). Hiervoor is gebruik gemaakt van de het risicomodel ‘DBC risico’.
Al onze taken hebben een score gekregen. Dit is een score van 1 tot en met 5. De raad heeft met de vaststelling van de kadernota besloten dat wij zelf op zoek gaan naar overtredingen bij categorieën hoog en zeer hoog. In de categorieën laag en gemiddeld gaan wij niet zelf op zoek naar overtredingen.
Melding of verzoek
Alle handhavingsverzoeken, ongeacht de risicocategorieën, worden in behandeling genomen. En meldingen die vallen binnen de risicocategorieën of wanneer acuut gevaar dreigt. Meldingen die vallen in de categorieën laag en gemiddeld, worden dus niet opgepakt, tenzij er een verzoek om handhaving wordt ingediend.
Verzoeken om handhaving moeten schriftelijk zijn binnengekomen. Onder schriftelijk wordt ook per email verstaan. Hier ligt een juridische reden aan ten grondslag. Een handhavingsverzoek is juridisch gezien een aanvraag waarop binnen acht weken op beslist dient te worden. Aan een aanvraag worden eisen gesteld door de Algemene wet bestuursrecht (Awb) deze worden omschreven in artikel 4:1 tot en met 4:6 van de Awb. Het is daardoor ook niet mogelijk om een anoniem verzoek tot handhaving te doen.
Uiteraard moeten wij wel bevoegd zijn om de klachten, meldingen en verzoeken in behandeling te nemen. Wanneer een van onze handhavingspartners bevoegd is zetten wij de klacht, melding of verzoek door naar de bevoegde instantie.
Thema's
In de kadernota wordt gesteld dat er elk jaar ruimte is voor maximaal twee thema’s waarbij we actief op inzetten met voorlichting, toezicht en handhaving. Dit jaar zijn dat het project Kompas Noordkop en Drank en Horeca.
Project Kompas Noordkop
De vier gemeenten binnen de Noordkop (Den Helder, Hollands Kroon, Heerhugowaard en Schagen) hebben zich aangesloten bij Kompas, een project rond huisvesting van arbeidsmigranten. Dit betekent dat ook de Noordkop controleert op de huisvesting van EU-arbeidsmigranten. Ook wordt gekeken naar alternatieve huisvestingsvormen.De huisvesting is al jarenlang een probleem. Er is regelmatig sprake van misstanden; te veel mensen die in een pand verblijven, dat vaak ook geen bestemming heeft voor deze vorm van wonen.Kompas is een project dat twee jaren draait, waarvan het eerste jaar in 2013 heeft plaatsgevonden. 2014 Is het laatste jaar dat wij intensief inzetten op huisvesting van arbeidsmigranten.
Drank en Horeca
Op 1 januari 2014 is de nieuwe Drank en Horecawet van kracht geworden. Dit houdt in dat de burgemeester de bevoegdheid heeft om toezicht te houden op de naleving van de Drank en Horecawet en om sancties op te leggen. Dit jaar gaan we van start met toezicht en handhaving op het schenken van alcohol aan minderjarigen en het terugdringen van alcohol gerelateerde overlast en verstoring van de openbare orde.
Samen met gemeente Schagen, Texel en Den Helder zijn er drie fte (full time eenheid) aangesteld om te controleren in de vier gemeenten. Deze Boa’s (Buitengewoon opsporingsambtenaar) zullen van 1 april 2014 tot 1 april 2015 toezichthouden in een regionale poule onder de leiding van Den Helder. Voor gemeente Den Helder en Texel is er twee fte beschikbaar en voor Schagen en Hollands Kroon samen één fte.
Samenleving
Op het gebied van samenleving worden er door de GGD controles uitgevoerd bij kinderopvang, gastoudergezinnen en peuterspeelzalen. Deze controles betreffen de veiligheid en gezondheid van de kinderen. In bijlage 2 vindt u de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen van gemeente Hollands Kroon.
Buitengewoon opsporingsambtenaar
De taken van de Boa, veelal taken op het gebied van de algemene plaatselijke verordening (APV), scoren niet hoog. Het gros van die taken vallen binnen de categorie laag en gemiddeld (zie bijlage 1). De Boa’s zullen worden ingezet op de volgende punten:
- ·
afhandelen handhavingsverzoeken;
- ·
uitvoeringsprogramma met (zeer)hoog risico;
- ·
Drank- en Horecawet;
- ·
afhandelen meldingen met acuut gevaar;
- ·
adviesfunctie voor kwaliteit vergunningen aandacht- en risico evenementen;
- ·
signaalfunctie voor de wijkagent (Integrale Veiligheid).
Bouw en woningtoezicht
De bouw- en woningtoezichthouders hebben vijf taken. Niet bij elk onderwerp scoort de taak hoog. Het kan zo zijn dat niet elke taak bij een onderwerp wordt uitgevoerd. Dat betekent dat het risico niet hoog genoeg is om erop toe te zien.
Een overzicht van alle onderwerpen en taken vindt u in bijlage 1.
Hieronder een opsomming van de vijf taken:
- 1.
Controle afwijking regels bouw
Dit gaat over bestaande gebouwen. Gebouwen worden in principe voor 50 jaar ontworpen. Dus gebouwen ouder dan 50 jaar worden gecontroleerd om te zien of de constructie nog in orde is, de ventilatie etc.
- 1.
T oezicht op OV b ouwen, constructieve veiligheid
Bij dit onderdeel wordt nauwlettend toezicht en controle gehouden bij het heiwerk, controle van de wapening van de fundering, begane grond-, verdieping- en dakvloeren en andere betonconstructies, staalconstructies, lateien, enz.;
- 3.
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid
Ook hier worden, voor zover deze nog zichtbaar is, alle bovengenoemde constructies gecontroleerd;
- 5.
Toezicht op OV bouw en, gezondheid en bruikbaarheid
Hierbij worden bijvoorbeeld de ventilatie en maatvoering van oppervlakten, breedten en hoogten gecontroleerd;
- 7.
Controle af wijkend gebruik bestemmingsplan
Alleen van toepassing bij het onderwerp ‘agrarisch overig’. Er wordt gekeken of op het perceel geen andere activiteiten plaatsvinden dan agrarisch gebruik.
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
De RUD heeft zeven taken (zie bijlage 1) die zich richten op het Besluit bodemkwaliteit, Besluit tankstations en het Activiteitenbesluit. In de dienstverleningsovereenkomst is opgenomen dat het beleid van de gemeente leidend is voor het uitvoeringsprogramma van de RUD. Zij volgen met hun uitvoeringsprogramma dat van ons.
Brandweer
De brandweer heeft twee taken (zie bijlage 1): controle van bestaande bouw betreffende de brandveiligheid en het toezicht op brandveiligheid. Deze taken verspreiden zich over verschillende onderwerpen.
3. Wat niet meer
Toezicht op verleende vergunningen
Vergunningen die niet binnen de risicocategorieën hoog en zeer hoog vallen, zullen niet meer door de toezichthouders worden bezocht. Grootste verandering vindt plaats bij woningen. Wij gaan ervan uit dat de aanvrager het bouwwerk uitvoert volgens tekening.
Toezicht op slopen
Bij het onderwerp slopen wordt alleen toezicht gehouden op het slopen van benzinestations met lpg en op industrie met gevaarlijke stoffen. De RUD (regionale uitvoeringsdienst) houdt bij slopen wel oog voor het Bodembesluit. Zij ontvangen bodemonderzoeken voor de aanvang van nieuwbouw.
Toezicht vergunningvrije bouwwerken
Ook vergunning vrije bouwwerken dienen aan regelgeving te voldoen (Bouwverordening en het Bouwbesluit). Voor vergunning vrije bouwwerken heb je geen vergunning nodig. De gemeente hoeft dit niet te toetsen. Het is de verantwoordelijkheid van de bouwer geworden.
Opsporen en handhaven van illegale bouwwerken
Illegale bouwwerken worden niet meer actief opgespoord. Uiteraard wordt bij een handhavingsverzoek wél opgetreden.
Diverse Boa- taken
De Boa’s worden op een andere manier ingezet. Veel van de taken die de boa’s uitvoerden scoren niet hoog in de risicoanalyse. Taken als parkeercontrole, toezicht op reguliere evenementen, controle op loslopende honden en hondenpoep worden daarom niet meer uitgevoerd.
Bijlage 1
Risicoanalyse
Taak |
Risico-inschatting |
Wie |
Slopen |
||
Benzinestation met lpg |
||
Toezicht op Besluit LPG tankstations |
Hoog |
RUD |
gebouwen zonder asbest |
||
Toezicht op Besluit Bodemkwaliteit |
Hoog |
RUD |
industrie met gevaarlijke stoffen |
||
Toezicht op Activiteitenbesluit bodem |
Hoog |
RUD |
bouw/verbouw |
||
industrie met gevaarlijke stoffen |
||
Toezicht op OV brandveiligheid |
Zeer Hoog |
Brandweer |
Controle afwijken regels bouwen |
Zeer Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Zeer Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Zeer Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op Besluit Bodemkwaliteit |
Hoog |
RUD |
industrie overig |
||
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Verzorgingstehuis |
||
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
onderwijsfunctie |
||
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, gezondheid + bruikbaarheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
inrichting gebonden |
||
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Wonen; Bijzondere woongebouwen (hostels, verst.beperkten, opvangcentra) |
||
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Sportfunctie; Sportgebouwen ( o.a. kantines) |
||
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Winkelfunctie; Benzinestation met lpg |
||
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
winkels |
||
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Bijeenkomstfunctie; Horeca - cafés en discotheken (hard) |
||
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Wonen; Woongebouw (w.o. hoogbouw) |
||
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Bijeenkomstfunctie; Kinderopvang ( excl. gastouder) |
||
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
kantoor |
||
Toezicht op Besluit Bodemkwaliteit |
Hoog |
RUD |
Gezondheidsfunctie; Praktijkruimte |
||
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
bouwwerken geen gebouw zijnde |
||
Controle bestaande bouw, constructieve veiligheid |
Zeer Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Wonen; Woning |
||
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Logiesfunctie; Hotels, pensions en B&B ‘s |
||
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Bijeenkomstfunctie; Bijeenkomstfunctie diversen (buurthuizen, kerken, verenigingsgeb.) |
||
Toezicht op OV brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Controle afwijken regels bouwen |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Gebruik |
||
Toezicht evenementen ( aandacht- en risico evenementen ) |
||
toezicht op brandveiligheid |
Zeer Hoog |
Brandweer |
Bijeenkomstfunctie; Kinderopvang ( excl. gastouder) |
||
Toezicht op constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
onderwijsfunctie |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Zeer Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
industrie met gevaarlijke stoffen |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Bijeenkomstfunctie; Horeca - cafés en discotheken (hard) |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Zeer Hoog |
Brandweer |
winkels |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Gezondheidsfunctie; Verzorgingstehuis |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Zeer Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
industrie overig |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
agrarisch overig |
||
Controle afwijkend gebruik bestemmingsplan |
Hoog |
Jur. Handhaving/Bouw- en woningtoezicht |
Toezicht op Besluit Bodemkwaliteit |
Hoog |
RUD |
Logiesfunctie; Hotels, pensions en B&B ‘s |
||
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
kantoorfunctie |
||
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
agrarisch veehouderij |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Bijeenkomstfunctie; Bijeenkomstfunctie diversen (buurthuizen, kerken, verenigingsgeb.) |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Sportfunctie; Sportgebouwen ( o.a. kantines) |
||
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Wonen; Bijzondere woongebouwen (hostels, verst.beperkten, opvangcentra) |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Zeer Hoog |
Brandweer |
Toezicht op OV bouwen, constructieve veiligheid |
Hoog |
Bouw- en woningtoezicht |
Bijeenkomstfunctie; Horeca - restaurants en overig (zacht) |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Gezondheidsfunctie; Praktijkruimte |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Wonen; Woning |
||
Controle bestaande bouw, brandveiligheid |
Hoog |
Brandweer |
Openbare orde |
||
Controle illegaal storten aanbieden van afval |
Zeer Hoog |
BOA/RUD |
Toezicht crossterreinen |
Hoog |
BOA |
Controle distel en brandnetel bestrijding |
Hoog |
BOA |
Controle op illegale sexinrichtingen en straatprostitutie, toezicht op vergunning voor sexinrichtingen |
Hoog |
Politie |
Bijlage 2
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Hollands Kroon
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1. Begrippen
- 1.
Awb: Algemene wet bestuursrecht
- 2.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon
- 3.
Houder:
- -
Degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum of een gastouderbureau exploiteert;
- -
De gastouder die een voorziening voor gastouderopvang exploiteert.
- -
- 4.
Kindercentrum: een voorziening waar kinderopvang plaatsvindt, anders dan gastouderopvang.
- 5.
Kinderopvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint.
- 6.
Peuterspeelzaalwerk: de verzorging, de opvoeding en het bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen uitsluitend bestemd voor kinderen vanaf de leeftijd van twee jaar tot het tijdstip waarop die kinderen kunnen deelnemen aan het basisonderwijs.
- 7.
Peuterspeelzaal: voorziening waar peuterspeelzaalwerk plaatsvindt, anders dan gastouderopvang of kinderopvang in een kindercentrum.
- 8.
VOG: een verklaring omtrent het gedrag natuurlijke personen of een verklaring omtrent het gedrag rechtspersonen.
- 9.
Wet: de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
Artikel 2. Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de Wet gestelde regelgeving.
Artikel 3. Vormen van sanctioneren
- 1.
Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:
- 2.
herstelsanctie;
- 3.
bestraffende sanctie.
- 4.
Als blijkt dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of een peuterspeelzaal niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet en alle aanverwante regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling van de overtreding(-en).
- 5.
In afwijking van het vorige lid start het college direct een bestraffend traject bij overtredingen zoals omschreven in artikel 7 van deze beleidsregels.
Artikel 4. Kwaliteitseisen
- 1.
De kwaliteitseisen waaraan peuterspeelzalen en kindercentra moeten voldoen, staan genoemd in de Wet en aanverwante regelgeving.
- 4.
In deze beleidsregels wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.
- 6.
In het stroomschema dat als bijlage aan deze beleidsregels is toegevoegd worden de te nemen stappen in de handhaving op deze kwaliteitseisen weergegeven.
- 8.
In het afwegingsoverzicht dat als bijlage aan deze beleidsregels is toegevoegd worden voor de prioritering en de hoogte van de bestuurlijke boete per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven.
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 5. Herstelsancties
- 1.
Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:
- a.
stap 1: aanwijzing;
- b.
stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang;
- c.
stap 3: exploitatieverbod;
- d.
stap 4: verwijdering uit het register kinderopvang of het register peuterspeelzaalwerk.
- a.
- 2.
Indien de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellende traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen.
- 3.
De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.
- 4.
Bij het opleggen van een aanwijzing, last onder dwangsom en/of last onder bestuursdwang gelden de volgende hersteltermijnen:
- 5.
prioriteit hoog: maximaal 2 weken;
- 6.
prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden;
- 7.
prioriteit laag: maximaal 12 maanden.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Artikel 6.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing op gesubsidieerde peuterspeelzalen.
Artikel 7. Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
- 1.
Het college legt een bestuurlijke boete op bij:
- 2.
overtredingen met de prioriteit “hoog” zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht in de bijlage;
- 3.
overtreding van een norm zoals genoemd in het afwegingsoverzicht onder “overige overtredingen”.
- 4.
Bij overtredingen met een prioriteit “gemiddeld” of “laag” zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht in de bijlage kan het college een bestuurlijke boete opleggen.
Artikel 8. Hoogte bestuurlijke boete
- 1.
Bij de berekening van de bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid en artikel 2.28, eerste lid van de Wet, wordt voor alle overtredingen het boetebedrag dat is neergelegd in het afwegingsoverzicht gehanteerd.
- 4.
In afwijking van het vorige lid, geldt voor voorzieningen voor gastouderopvang dat het boetebedrag zoals neergelegd in het afwegingsoverzicht met 0,5 wordt vermenigvuldigd.
Artikel 9. Recidive
- 1.
De boete bedraagt 1,5 maal het onder artikel 8 bepaalde boetebedrag indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van drie jaar nadat een eerdere overtreding van dezelfde wettelijke norm heeft plaatsgevonden;
- 2.
De boete bedraagt 2 maal het onder artikel 8 bepaalde boetebedrag indien er sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijke norm binnen een periode van drie jaar nadat de daaraan voorafgaande overtreding zich heeft voorgedaan.
Artikel 10. Matiging
- 1.
Het college kan besluiten om de bestuurlijke boete te matigen, indien de belanghebbende aannemelijk maakt dat op grond van:
- -
de ernst van de overtreding,
- -
de mate van verwijtbaarheid,
- -
de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan of
- -
de omstandigheden waarin de overtreder verkeert, boeteoplegging volgens deze beleidsregels onevenredig is.
- 2.
Van een situatie als bedoeld in het vorige lid kan in beginsel slechts sprake zijn bij bijzondere omstandigheden waarin bij de vaststelling van deze beleidsregels niet is voorzien.
Artikel 11. Samenloop
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen.
Artikel 12. Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Hollands Kroon”.
Toelichting
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
In een herstellend traject zijn verschillende stappen te onderscheiden.
- -
Stap 1: aanwijzing (artikel 1.65, eerste lid en 2.23, eerste lid van de Wet)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waarin zich een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang, een gastouderbureau of een peuterspeelzaal bevindt dat de bij of krachtens hoofdstuk 1 afdeling 3, paragrafen 2 en 3, of hoofdstuk 2, afdeling 2, paragrafen 2 en 3 gegeven voorschriften (de ‘kwaliteitseisen”) niet of in onvoldoende mate naleeft, geeft de houder een schriftelijke aanwijzing.
In een aanwijzing wordt met redenen omkleed aangegeven op welke punten de bedoelde voorschriften niet of in onvoldoende mate worden nageleefd. Ook wordt aangegeven welke maatregelen door de houder binnen de gestelde termijn genomen dienen te worden. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.
In geval van een overtreding met de prioriteit hoog, zal de hersteltermijn maximaal 14 dagen bedragen. Is er sprake van een overtreding met een gemiddelde of lage prioriteit dan bedraagt de hersteltermijn maximaal respectievelijk 2 of 6 maanden.
Na het verstrijken van de hersteltermijn dient de overtreding beëindigd te zijn. Ter controle hiervan kan de handhaver schriftelijke bewijsstukken opvragen dan wel opdracht geven voor een herinspectie. Is de overtreding niet beëindigd, dan zal een volgende stap worden ingezet.
- -
Stap 2: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang (artikel 125, tweede lid Gemeentewet en artikel 5:32 Awb)
De algemene bestuursdwangbevoegdheid is neergelegd in artikel 125 van de Gemeentewet. In gevallen waarin het bestuursorgaan de mogelijkheid heeft om zelf de overtreding te beëindigen (op kosten van de overtreder) kan een last onder bestuursdwang opgelegd worden.
De bevoegdheid tot het opleggen van een last onder dwangsom is een van de bestuursdwangbevoegdheid afgeleide bevoegdheid; neergelegd in artikel 5:32 Awb.
Een last onder dwangsom wordt opgelegd met als doel herstel van de overtreding en/of voorkoming van herhaling van de overtreding.
De stap last onder dwangsom kan meerdere keren worden genomen voor een geconstateerde overtreding. Indien een eerste last onder dwangsom geen resultaat heeft gehad, kan worden overwogen een nieuwe, hogere last onder dwangsom op te leggen. Dit vereist dan wel een nieuw besluit. Ook kan besloten worden een volgende stap in het herstellend traject te zetten.
De last onder dwangsom kan ook preventief worden opgelegd. Van een preventieve last is sprake als de last wordt opgelegd voordat enige overtreding heeft plaatsgevonden. Hiervoor geldt dat het gevaar van de overtreding klaarblijkelijk dreigt, dat wil zeggen dat de overtreding zich met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal voordoen.
- -
Stap 3: exploitatieverbod (artikel 1.66 en 2.24 van de Wet)
Het college kan de houder verbieden een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang, een gastouderbureau of peuterspeelzaal in exploitatie te nemen danwel de exploitatie voort te zetten. Dit kan het college in de volgende gevallen:
-
- 1.
zolang de houder een bevel of aanwijzing niet opvolgt en het opleggen van een last onder bestuursdwang niet mogelijk is;
- 2.
als een kindercentrum, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal niet of niet langer aan de kwaliteitseisen voldoet.
- 1.
- -
Stap 4: verwijdering uit het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzalen (artikel 1.47a, tweede lid en 2.4a, tweede lid van de Wet en artikel 8, eerste lid en artikel 14, eerste lid van het Besluit registers kinderopvang en peuterspeelzaalwerk)
Er zijn verschillende gronden waarop het college, in het kader van handhaving, een voorziening uit het register kinderopvang of het register peuterspeelzaalwerk kan verwijderen:
- 1.
Indien is gebleken dat de houder niet langer de kinderopvangvoorziening of peuterspeelzaal exploiteert;
- 2.
Indien uit een GGD-inspectie of anderszins is gebleken dat de houder naar verwachting niet dan wel niet langer voldoet aan de bij en krachtens hoofdstuk 1 afdeling 3, paragrafen 2 en 3 danwel hoofdstuk 2 afdeling 2 , paragrafen 2 en 3 gegeven voorschriften;
- 3.
Iindien drie maanden na de registratie de exploitatie van de organisatie voor kinderopvang of peuterspeelzaal niet daadwerkelijk is aangevangen.
Vanaf het moment dat een voorziening is verwijderd uit het register, is er geen sprake meer van kinderopvang of peuterspeelzaalwerk in de zin van de wet. Voortzetten van exploitatie leidt tot illegale kinderopvang of peuterspeelzaalwerk en tot een boete of vervolging door het Openbaar Ministerie op basis van overtreding van de Wet Economische Delicten.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Een bestraffende sanctie bestraft een overtreding die ‘in het verleden’ begaan is. Er is dus een overtreding geconstateerd en dat feit wordt bestraft. De vorm van een bestraffende sanctie onder de Wet is de bestuurlijke boete (artikel 1.72, eerste lid en 2.28, eerste lid, van de Wet).
In deze beleidsregels is neergelegd op welke wijze het college invulling geeft aan zijn beleidsvrijheid.Het beleid houdt in dat het college in geval van een overtreding met prioriteit hoog altijd gebruikt maakt van zijn bevoegdheid en een boete ter hoogte van het in het afwegingsoverzicht genoemde bedrag (met inachtneming van de bepalingen over de boete in deze beleidsregels) oplegt.
Uitzondering hierop is de voorziening voor gastouderopvang. Hiervoor geldt dat de hoogte van de boete zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht wordt gehalveerd. De achterliggende gedachte hierbij is het bijzondere karakter van deze voorziening.
Als er sprake is van een overtreding zoals genoemd in het afwegingsoverzicht onder “overige overtredingen” dan legt het college eveneens een boete op.
Bij overtredingen met een prioriteit gemiddeld of laag, kan het college besluiten een boete op te leggen. De hoogte van de boete zal met inachtneming van de algemene bepalingen hieromtrent worden bepaald.
De Wet bepaalt dat een bestuurlijke boete niet opgelegd kan worden aan gesubsidieerde peuterspeelzalen. Bij deze peuterspeelzalen wordt via de subsidie ingegrepen.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begrippen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Toepassing
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 3 Vormen van sanctioneren
In dit artikel worden de vormen van handhaving benoemd.
Een herstelsanctie is gericht op herstel van een overtreding en/of voorkoming van herhaling.
Een bestraffende sanctie is gericht op bestraffen van een begane overtreding. In de Algemene wet bestuursrecht wordt ook wel gesproken over leedtoevoeging. Omdat beide sancties een ander doel dienen, kunnen deze sancties naast elkaar worden opgelegd.
Artikel 4 Kwaliteitseisen
De kwaliteitseisen waaraan bij of krachtens de Wet voldaan moet worden staan in de Wet en aanverwante regelgeving. Een volledige opsomming is ook terug te vinden in de door de toezichthouder gebruikte modelrapporten.
Artikel 5 Herstelsancties
Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting op hoofdstuk 2 hierboven.
Artikel 6
Aangezien de Wet niet toestaat dat er boetes worden opgelegd aan gesubsidieerde peuterspeelzalen wordt hier expliciet bepaald dat dit hoofdstuk niet van toepassing is op gesubsidieerde peuterspeelzalen. Deze uitsluiting betreft uitsluitend het bestraffende traject.
Artikel 7 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
Het opleggen van een bestuurlijke boete is een bevoegdheid van het college. Dit betekent dat het college een bestuurlijke boete op kan leggen, maar daartoe niet verplicht is. Voor een aantal hierna te noemen overtredingen is bepaald dat het college altijd van deze bevoegdheid gebruik maakt. Dit laat onverlet dat het college bevoegd blijft voor de overige overtredingen een boete op te leggen. Indien het college daartoe overgaat, is hetgeen in deze beleidsregels is bepaald onverkort van toepassing.
In geval van de volgende overtredingen legt het college altijd een boete op.
- 1.
overtredingen met prioriteit hoog; de bij of krachtens hoofdstuk 1, afdeling 3 en hoofdstuk 2, afdeling 2 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gestelde eisen, waaraan het college in verband met de naleving ervan een hoge prioriteit heeft toegekend, en
- 2.
overige overtredingen; de overige in artikel 1.72, eerste lid en 2.28, eerste lid Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen genoemde overtredingen.
Ad 1. De overtredingen van de kwaliteitseisen zijn geprioriteerd. In geval van overtredingen met een hoge prioriteit maakt het college gebruik van zijn bevoegdheid een bestuurlijke boete op te leggen.
Ad 2. Deze overige overtredingen betreffen het niet melden van wijzigingen als bedoeld in de artikelen 1.47 en 2.4 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de verplichtingen op grond van artikel 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht, het exploiteren in strijd met artikel 1.45 of 2.2 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; het niet naleven van een aanwijzing of bevel als bedoeld in de artikel 1.65 en 2.23 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en het niet nakomen, dan wel in strijd handelen met een verbod krachtens artikel 1.66 en 2.24 van laatstgenoemde wet.
Als er sprake is van dergelijke “overige overtredingen” maakt het college eveneens gebruik van zijn bevoegdheid.
Artikel 8 Hoogte bestuurlijke boete
Eerste lid
In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is het maximaal op te leggen boetebedrag aangegeven. Het college heeft derhalve beleidsvrijheid ten aanzien van de hoogte van het op te leggen boetebedrag.
Voor overtreding van de kwaliteitseisen geldt dat het college de hoogte van de boetebedragen heeft afgestemd op de prioritering van de overtreding. Een hoge prioritering betekent dat er ook in algemene zin sprake is van een ernstige overtreding, terwijl aan minder ernstige overtredingen een lag(ere) prioritering (gemiddeld of laag) is toegekend.
De Wet noemt enkel een boetemaximum van € 45.000. De gemeente moet dus vaststellen of dit maximum wordt opgelegd, of dat een ander boetebedrag passender is. Artikel 5:46 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat het boetebedrag altijd moet worden afgestemd op de ernst van de overtreding en de mate waarin zij aan de overtreder kan worden verweten. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de omstandigheden waaronder de overtreding is gepleegd. Mede gelet op het in artikel 1.72 en 2.28 van de Wet neergelegde boetemaximum heeft dit geleid tot de volgende verdeling.
Prioritering |
Boetebedrag |
Hoog |
€ 1.000,- tot € 8.000,- |
Gemiddeld |
€ 750,- tot € 3.000,- |
Laag |
Maximaal € 1500,- |
Uitzonderingen hierop zijn:
- 1.
In geval van overtreding van de artikelen 1.66, 2.24 en 1.45 en 2.2 is sprake van economische delicten, gesanctioneerd in de Wet op de Economische Delicten. In artikel 1 en 6 van deze wet is bepaald dat deze overtredingen beboet worden met een boete van de vierde categorie. De boetebedragen in deze beleidsregels komen hiermee overeen.
- 2.
Overtreding van artikel 5:20 Algemene wet bestuursrecht is een strafbaar feit; strafbaar gesteld in artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht: “Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.” Het boetebedrag voor deze overtreding, komt overeen met het in het Wetboek van Strafrecht genoemde bedrag voor overtredingen van de tweede categorie.
Tweede lid
Gezien het bijzondere karakter van de voorziening voor gastouderopvang is ervoor gekozen de hoogte van de op te leggen boete met de helft te verlagen. Dit geldt niet wanneer het een kwaliteitseis is die specifiek alleen aan de gastouder wordt gesteld. In dat geval is de boete al op deze situatie afgestemd.
Het voorgaande laat onverlet dat het college op grond van artikel 5:46, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht gehouden is de hoogte van de bestuurlijke boete af te stemmen op de ernst van de overtreding en de mate waarin deze aan de overtreder kan worden verweten, waarbij het college zo nodig rekening houdt met de omstandigheden waaronder de overtreding is gepleegd. Het college heeft door middel van de prioritering en de aansluiting op de betreffende strafrechtelijke overtredingen de ernst van de overtredingen geobjectiveerd.
Artikel 9 Recidive
Bij recidive treedt strafverzwaring op. Dit artikel bepaalt de hoogte van de strafverzwaring. In het geval de overtreder de afgelopen drie jaar al eerder is beboet voor eenzelfde overtreding verhoogt het college de boete met 50%.
Daarbij is irrelevant of de in het verleden gepleegde overtreding(en) al dan niet betrekking hadden op hetzelfde kindercentrum, gastouderbureau, peuterspeelzaal of gastouderopvang waarvoor de nieuwe boete wordt opgelegd. Bepalend is of de overtreder als houder al eerder een boete is opgelegd.
Iedere volgende overtreding binnen de periode van drie jaar wordt bestraft met een boete van 2 maal het in het afwegingsoverzicht opgenomen boetebedrag.
Artikel 10 Matiging
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Samenloop
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 12 Citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich.
Bijlage: Stroomschema
* Cautie is het recht tot zwijgen van de houder, nadat door de gemeente een voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke boete is aangekondigd. De houder moet, bij mondeling contact met de gemeente, op dit recht gewezen worden. Het is verstandig om een gespreksverslag te maken, waarin ook wordt opgenomen dat de gemeente cautie heeft verleend.
Bijlage: Afwegingsoverzicht
Domein |
Prioriteit |
Bestuurlijke boete |
Ouders |
||
Houder heeft een reglement oudercommissie vastgesteld |
Laag |
€ 500,- |
Inhoud van reglement oudercommissie |
Laag |
€ 500,- |
Houder heeft een oudercommissie ingesteld |
Laag |
€ 500,- |
Voorwaarden oudercommissie |
Laag |
€ 500,- |
Adviesrecht oudercommissie |
Laag |
€ 500,- |
Informatie aan de ouders |
Laag |
€ 500,- |
Het gastouderbureau is goed bereikbaar |
Gemiddeld |
€ 1000,- |
De houder plaatst het inspectierapport op de eigen website of legt het op een voor ouders, personeel en/of gastouders toegankelijke plaats |
Gemiddeld |
€ 1000,- |
In de schriftelijke overeenkomst met de vraagouder is duidelijk te zien welk deel van het betaalde bedrag naar GOB gaat en welk deel naar de gastouder (GOB) |
Gemiddeld |
€ 1000,- |
Personeel |
||
Verklaring omtrent gedrag (VOG) ·in bezit zijn van VOG ·VOG is voor aanvang werkzaamheden overlegd ·VOG is bij aanvang werkzaamheden niet ouder dan 2 maanden |
Hoog |
€ 4.000,- per ontbrekende VOG of VOG die ouder is dan 2 maanden voor aanvang werkzaamheden |
Gebruik voorgeschreven voertaal |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Het gastouderbureau draagt er zorg voor dat er per aangesloten gastouder op jaarbasis tenminste 16 uur wordt besteed aan begeleiding en bemiddeling |
Laag |
€ 500,- per gastouder met < 16 uur |
Passende beroepskwalificatie voor beroepskrachten en gastouders |
Hoog |
€ 4.000,- per beroepskracht die niet voldoet |
Gastouder beschikt over geregistreerd certificaat eerste hulp aan kinderen bij ongevallen conform de ministeriele regeling |
Hoog |
€ 2.000,- |
Vrijwilligersbeleid (peuterspeelzalen) |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Houder heeft vrijwilligers tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd (peuterspeelzalen) |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
De houder van een kindercentrum of peuterspeelzaal waar VVE wordt aangeboden stelt jaarlijks een opleidingsplan op |
Gemiddeld |
€ 1.000,- als geen beleid € 750,- als te oud beleid |
De gastouder is goed telefonisch bereikbaar |
Gemiddeld |
€ 750,- |
Veiligheid en gezondheid |
||
Risico-inventarisatie veiligheid ·ontbreken ·maximaal 1 jaar oud ·actuele situatie |
Hoog |
€ 8.000,- indien risico-inventarisatie ontbreekt; € 4.000,- als > dan 1 jaar of niet actuele situatie |
Ongevallenregistratie |
Hoog |
€ 8.000,- |
De houder van een gastouderbureau draagt zorg voor een inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s door een bemiddelingsmedewerker van het bureau (samen met gastouder) vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt |
Hoog |
€ 8.000,- |
Risico-inventarisatie gezondheid ·ontbreken ·maximaal 1 jaar oud ·actuele situatie |
Hoog |
€ 8.000,- indien risico-inventarisatie ontbreekt; € 4.000,- als > dan 1 jaar of niet de actuele situatie |
Plan van aanpak bij risico-inventarisatie veiligheid en bij risico-inventarisatie gezondheid |
Hoog |
€ 8.000,- |
Risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid beschrijven alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s op de vaste thema’s |
Hoog |
€ 2.000,- per niet beschreven thema |
Personeel kan kennisnemen van risico-inventarisaties |
Hoog |
€ 4.000,- |
Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle aangesloten gastouders handelen naar de opgestelde risico-inventarisaties |
Hoog |
€ 1.000,- per gastouder die er niet naar handelt |
Risico-inventarisaties zijn inzichtelijk voor vraagouders van gastouderbureau |
Hoog |
€ 4.000,- |
Meldcode kindermishandeling |
Hoog |
€ 8.000,- |
Personeel, gastouders zijn op de hoogte van meldcode kindermishandeling |
Hoog |
€ 2.000,- |
Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle bij zijn gastouderbureau aangesloten gastouders de meldcode naleven. |
Hoog |
€ 2.000,- |
Medewerkers, gastouders zijn geïnformeerd over de werkwijze bij een vermoeden van gewelds-of zedendelict jegens een opgevangen kind door een collega of de houder |
Hoog |
€ 2.000,- |
Vierogenprincipe is ingevoerd |
Hoog |
€ 4.000,- |
Accommodatie en inrichting |
||
Binnenspeelruimte |
||
Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte |
Gemiddeld |
€ 2.000,- per ontbrekende ruimte |
Er is ten minste 3,5 m2 binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte (dagopvang) |
Gemiddeld |
3-3.5 m2 = € 2.000,- < 3 m2 = € 3.000,- |
Er is ten minste 3,5 m2 passend ingerichte binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind (BSO) |
Gemiddeld |
3-3.5 m2 = € 2.000,- < 3 m2 = € 3.000,- |
De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen. |
Gemiddeld |
€ 2.000,- |
Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar (dagopvang) |
Gemiddeld |
€ 2.500,- |
De woning waar gastouderopvang plaatsvindt beschikt over voldoende binnenspeelruimte en buitenspeelmogelijkheden voor kinderen, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
De woning waar gastouderopvang plaatsvindt is te allen tijde rookvrij |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Buitenspeelruimte |
||
Er is ten minste 3 m2 buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind |
Gemiddeld |
2-2.5 m2 = € 1.000,- < 2 m2 = € 2.000,- |
De buitenspeelruimte is toegankelijk |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum (dagopvang) |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet aangrenzend is (BSO) |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang (BSO) |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
De buitenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr) |
||
Opvang in groepen |
||
De opvang vindt plaats in stamgroepen (dagopvang) of basisgroepen (BSO) of vaste groepen (peuterspeelzaal) |
Hoog |
€ 4.000,- |
De maximale omvang van de stamgroep of basisgroep |
Hoog |
€ 2.000,- per kind teveel |
De groep bestaat uit ten hoogste 16 feitelijk aanwezige kinderen (VVE en psz) |
Hoog |
€ 2.000,- per kind teveel |
De maximale groepsgrootte per gastouder wordt afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen |
Hoog |
€ 2.000,- per kind teveel |
Ieder kind behoort bij een basisgroep (BSO) |
Hoog |
€ 4.000,- |
Gebruik maken van extra stamgroep of basisgroep |
Hoog |
€ 2.000,- indien niet tijdelijk of indien niet vooraf schriftelijke toestemming is van ouders |
Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes |
||
Maximaal 3 vaste beroepskrachten per kind (dagopvang, peuterspeelzalen) |
Hoog |
€ 1.000,- |
Maximaal 2 stamgroepruimtes per kind (dagopvang) |
Hoog |
€ 1.000,- |
Beroepskracht-kind-ratio |
||
Beroepskracht-kind-ratio |
Hoog |
€ 5.000,- per ontbrekende beroepskracht |
Als conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld |
Hoog |
€ 2.000,- |
Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio bij openingstijden van ≥ 10 uur (dagopvang) |
Hoog |
€ 2.000,- |
Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio (BSO) |
Hoog |
€ 2.000,- |
Indien er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, dan is ondersteuning van de gastouder door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld. |
Hoog |
€ 1.000,- |
De achterwacht is telefonisch bereikbaar tijdens de opvangtijden |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
De achterwacht is in geval van calamiteiten binnen 15 minuten op het opvangadres aanwezig |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Pedagogisch beleid |
||
Pedagogisch beleidsplan |
Gemiddeld |
€ 2.000,- |
Inhoud pedagogisch beleidsplan |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Houder draagt zorg voor uitvoering van pedagogisch beleidsplan door personeel, vrijwilligers (peuterspeelzaal) danwel gastouders |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Waarborgen emotionele veiligheid |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Zorgdragen voor ontwikkeling persoonlijke competentie |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Zorgdragen voor ontwikkeling sociale competentie |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Zorgdragen voor overdracht van normen en waarden |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdopbouw en aantallen kinderen die door een gastouder worden opgevangen |
Hoog |
€ 4.000,- |
Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die gesteld worden aan de adressen waar opvang plaatsvindt |
Hoog |
€ 4.000,- |
Gastouder kent de inhoud van het pedagogisch beleid |
Gemiddeld |
€ 1.000,- |
Klachten |
||
Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz) |
Laag |
€ 1.000,- indien regeling ontbreekt; € 500,- indien regeling niet aan de eisen voldoet |
Klachtenregeling oudercommissie |
Laag |
€ 1.000,- indien regeling ontbreekt; € 500,- indien regeling niet aan de eisen voldoet |
Administratie gastouderbureau |
||
Een contract per vraagouder |
Gemiddeld |
€ 1.000,- per ontbrekende overeenkomst |
Kopieën van de VOG’s van de bij het gastouderbureau werkzame personen en van de aangesloten gastouders en volwassen huisgenoten |
Hoog |
€ 1.500,- per ontbrekende VOG |
Kopieën van de getuigschriften en/of EVC-bewijsstukken en certificaten Eerste Hulp aan kinderen van de gastouders |
Gemiddeld |
€ 1.000,- per ontbrekend stuk |
Inzichtelijke betalingen van vraagouders aan gastouderbureau en van gastouderbureau aan gastouders |
Gemiddeld |
€ 1.500,- per vraagouder/gastouder waarbij niet inzichtelijk is |
Een door de gastouder en bemiddelingsmedewerkers ondertekende versie van de risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid en de bijbehorende plannen van aanpak |
Gemiddeld |
€ 1.500,- per ontbrekend stuk |
Kwaliteitscriteria gastouderbureau |
||
De houder draagt er zorg voor dat per gastouder beoordeeld wordt of de samenstelling van de groep kinderen die wordt opgevangen verantwoord is |
Hoog |
€ 2.000,- per kind teveel |
Overige kwaliteitscriteria gastouderbureau |
Gemiddeld |
€ 1.250,- |
Overige overtredingen |
||
Schenden medewerkingsplicht artikel 5:20 Awb |
Hoog |
€ 3.900 (boete tweede categorie) |
Exploitatie zonder toestemming college |
Hoog |
€ 19.500,- (boete vierde categorie) |
Wijzigingen melden |
Hoog |
€ 2.000,- |
Overtreding aanwijzing/bevel |
Hoog |
Zie de genoemde bedragen bij de betreffende overtreding |
Overtreden exploitatieverbod |
Hoog |
€ 19.500,- (boete vierde categorie) |
Niet nakomen afspraak als bedoeld in artikel 167 Wet op primair onderwijs |
Hoog |
€ 5.000,- |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl