Algemeen mandaat- en volmachtbesluit De Connectie 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Algemeen mandaat- en volmachtbesluit De Connectie 2024

Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie Intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie, h.o.d.n. De Connectie, voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regeling, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek ;

Overwegende dat

• bij besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Arnhem, Rheden en Renkum d.d. 16 februari 2016 de gemeenschappelijke regeling intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie genaamd IGUO is opgericht om diensten en producten aan de drie gemeentebesturen te leveren;

• het doel van deze bedrijfsvoeringsorganisatie is een optimale kwaliteit van de aan de gemeentebesturen te verlenen diensten en producten te bewerkstelligen en deze producten en diensten op een slagvaardige en efficiënte wijze te verlenen;

• het ten behoeve van het bereiken van deze organisatiedoelstellingen gewenst is zoveel mogelijk bevoegdheden en uitvoeringshandelingen op te dragen aan de directeur van de bedrijfsvoeringsorganisatie, hierna te noemen ‘de directeur’;

• zij dientengevolge zoveel mogelijk de aan hen – uit welke hoofde dan ook- toekomende uitvoeringsbevoegdheden door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de directeur;

• genoemde directeur – met behoud en inachtneming van zijn integrale verantwoordelijkheid- ondermandaat kan verlenen aan afdelingsmanagers, teamleiders dan wel medewerkers;

• De aanleiding voor dit nieuwe besluit is de periodieke actualisatie van het mandaatbesluit.

b e s l u i t:

de navolgende regels vast te stellen met betrekking tot mandaat, volmacht en machtiging aan

de directeur, chief information security officer en privacy officer.

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit besluit wordt verstaan onder:

De Connectie: de bedrijfsvoeringsorganisatie als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling.

Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

Volmacht: de toestemming tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van De Connectie;

Machtiging: de toestemming tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

Delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent;

Wettelijk voorschrift: wettelijk voorschrift, zoals dit luidt op de dag waarop dit besluit in werking treedt of zoals dit wettelijk voorschrift na wijziging zal komen te luiden;

Artikel 2 Schakelbepaling volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit wordt met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht of machtiging.

Artikel 3 Algemeen mandaat aan de directeur

De uitoefening van de bevoegdheden die het bestuur van De Connectie bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de directeur.

Deze bevoegdheden worden hieronder nader beschreven:

A. Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan het bestuur opgedragen taken.

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van het bestuur.

3.

Het in ontvangst nemen en openen van aan het bestuur gerichte post/mails en het aantekenen van de datum in ontvangst op ingekomen post.

4.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

5.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

6.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

7.

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor De Connectie zorg draagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

8.

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

9.

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

10

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke (gedeelten van) gebouwen en de daarbij behorende erven, waar De Connectie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot de voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

11

Het doen van aangifte bij de politie op grond van strafbare feiten.

B. Geschillen en geschilbeslechting

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens het bestuur, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten.

3.

  • 1.

    Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van De Connectie en het bestuur, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens De Connectie of zijn bestuur in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

  • 2.

    Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

4.

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

5.

a. Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever.

b. Het beslissen op verzoeken van belanghebbenden om vergoeding van de kosten die zij in verband met de behandeling van het bezwaar redelijkerwijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

6.

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

C. Privaatrechtelijke rechtshandelingen (bv. overeenkomsten)

1.

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de directeur deze bevoegdheid slechts heeft voor zover de verplichting die voor De Connectie wordt aangegaan het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat. Dit geldt ook, maar niet uitsluitend voor de privaatrechtelijke rechtshandelingen onder G in dit artikel.

2.

  • 1.

    Het aansprakelijk stellen van derden.

  • 2.

    Het besluiten op het aansprakelijk stellen van De Connectie door derden.

  • 3.

    Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

3.

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste 50.000,- euro.

4.

a. Het vertegenwoordigen van De Connectie buiten rechte ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door het bestuur.

b. Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

D. Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet open overheid.

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

3.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan in het kader van de klachtbehandeling van derden inzake ambtenaren op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

4.

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

5.

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

6.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

7.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

8.

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan De Connectie opgedragen taken en bevoegdheden, voor zover deze niet door de deelnemende gemeenten zijn gegeven.

9.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG), met uitzondering van het aanwijzen van de Functionaris Gegevensbescherming.

E. Financiën

1.

Het openen van bankrekeningen ten behoeve van De Connectie.

2.

Het verrichten van betalingen ten laste van de bankrekeningen van De Connectie.

3.

Het doen van BTW-aangifte voor De Connectie.

4.

Het doen van IV3-aangifte.

5.

Het aantrekken van leningen geschiedt conform artikel 15 van de Financiële verordening.

F. Personeels- en Salarisadministratie

1

Het uitvoeren en beheren van loonbeslagen.

2

Het indienen van meldingen bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) in het kader van de Wet verbetering Poortwachter.

3

Het indienen van aanvragen bij het UWV.

G. Rechtshandelingen aangaande personele zaken

1.

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de directeur.

2.

Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de directeur.

3.

Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669, 7: 676 en 7: 677 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de directeur en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen.

4.

Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de directeur.

5.

Het nemen van beslissingen ten aanzien van de inhuur van derden, niet zijnde de directeur onder meer op basis van uitzendovereenkomsten, overeenkomsten van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 BW, payroll en detachering.

6.

Het afnemen van de eed of belofte ten behoeve van indiensttreding van andere werknemers dan de directeur.

7.

Het nemen van beslissingen ten aanzien van overeenkomsten over beëindiging van een dienstverband van andere werknemers dan de directeur (vaststellingsovereenkomst).

8.

Het toekennen van gratificaties aan andere werknemers dan de directeur.

9.

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals Resultaat en Ontwikkelgesprekken en beoordelingsgesprekken van andere werknemers dan de directeur.

10.

Het aanwijzen van vertrouwenspersonen.

11.

Het aanwijzen van werknemers voor werkzaamheden bij buitengewone omstandigheden (crisisorganisatie) als bedoeld in artikel 11.6 CAO-SGO (Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties).

12.

Het nemen van beslissingen ten aanzien van bezuiniging en reorganisatie, met uitzondering van de volgende beslissingen:

• besluiten die wijziging brengen in de status van enig dienstonderdeel (commissie ex artikel 24 en 25 Wet gemeenschappelijke regelingen, stichtingsvorm, NV-vorm, overdracht aan rijk/provincie e.d.);

• besluiten die inhouden een overneming van een (deel van een) rechtspersoon.

13.

Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings) regels die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao-SGO

14.

Het indienen van bezwaar en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

15.

Het nemen van besluiten tot invoering, wijziging of intrekking van het HRbeleid of van een lokale personele regeling.

16.

Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de directeur.

17.

Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao-SGO en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao-SGO.

18.

Het nemen van beslissingen over aangelegenheden zoals genoemd in paragraaf 1 van hoofdstuk 9 van de Cao-SGO (werk-naar-werk-traject).

19.

Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao-SGO en het van toepassing zijnde reglement.

20.

Het vaststellen van een werktijdenregeling als bedoeld in artikel 5.2 Cao-SGO.

21.

Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes).

22.

Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden.

23.

Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao-SGO en het van toepassing zijnde reglement.

24.

Het nemen van besluiten over toekenning, wijziging en intrekking van gemeentelijke uitkeringen als bedoeld in hoofdstuk 10 Cao-SGO alsmede het toepassen van maatregelen ten aanzien van (ex-) werknemers.

25.

Het uitoefenen van de werkgeversbevoegdheden zoals bedoeld in artikel 13 van de gemeenschappelijke regeling van De Connectie. Het betreft het vaststellen van de rechtspositieregeling gebaseerd op het lokaal overleg met de vakbonden.

Artikel 4 Ondermandaat

  • 1. De directeur van De Connectie kan een aan hem gemandateerde bevoegdheid door mandateren aan onder zijn verantwoordelijkheid werkzame functionarissen. Hij kan de betreffende functionarissen daartoe instructies geven.

  • 2. Op het ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Bijzonder mandaat aan de chief information security officer en privacy officer

Het verrichten van meldingen als bedoeld in artikel 33 van de AVG bij de toezichthouder.

Artikel 6 Uitoefening van het mandaat

  • 1.

    Tenzij in artikel 3 tot en met 5 anders is bepaald, omvat het mandaat zowel de bevoegdheid tot het nemen van besluiten als het ondertekenen van het in mandaat genomen besluiten, alsmede van andere van het bestuur uitgaande stukken zoals vermeld in artikel 3 tot en met 5..

  • 2.

    Het mandaat omvat tevens het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen.

  • 3.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 3 tot en met 5 van dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijk voorschrift, beleidsregel, circulaire, aanwijzing en richtlijn van daartoe bevoegde wetgevende organen en bestuursorganen in acht genomen.

Artikel 7 Instructies voor de gemandateerde

  • 1. Indien zich naar het oordeel van een gemandateerde als bedoeld in de artikelen 3 en 5 van dit besluit één of meer van de navolgende gevallen voordoet, overlegt de gemandateerde de zaak met de voorzitter van het bestuur, alvorens een besluit te nemen:

  • A.

    de te nemen beslissing wijkt af van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften;

  • B.

    uit de te nemen beslissing kunnen niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties voortvloeien;

  • C.

    tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat de te nemen beslissing bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt;

  • D.

    het betreft een stuk, gericht aan de Kroon, ministers, staatssecretarissen, de Raad van State, de Nationale ombudsman, de commissaris van de Koning en gedeputeerde staten, dat geen routinematig karakter heeft.

  • E.

    De te nemen beslissing ziet op een situatie die de gemandateerde zelf betreft.

  • 2. De uitgaande stukken op grond van dit mandaatbesluit worden als volgt ondertekend:

Het bestuur van De Connectie,

namens het bestuur,

gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder de functieaanduiding

van de functionaris

Artikel 8 Plaatsvervangers

In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door degenen die als hun plaatsvervangers bij aanwijzingsbesluit zijn aangewezen

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1.

    Het "Mandaatbesluit directeur De Connectie 2017" wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als "Algemeen mandaat- en volmachtbesluit De Connectie 2024".

  • 3.

    Het onderhavig besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024.

Arnhem, 4 juli 2024

de secretaris de voorzitter,

Ondertekening

Het bestuur van De Connectie Het bestuur van De Connectie