Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR44996
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR44996/2
Regeling vervallen per 01-01-2011
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010-1 Groesbeek
Geldend van 06-10-2010 t/m 31-12-2010 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2010
Intitulé
Legesverordening 2010-1 GroesbeekDe raad der gemeente Groesbeek;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 mei 2010;
gelet op de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), en de vanaf 1 april
2010 van kracht zijnde Crisis- en herstelwet;
Gelet op artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel
b, van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
Vast te stellen:
1. De Legesverordening 2010-1 Groesbeek met bijbehorende tarieventabel 2010-1 Groesbeek;
De raad der gemeente Groesbeek;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 september 2010;
overwegende
het advies van de VNG om de "overgangsbepaling" in de legesverordening aan te passen;
b e s l u i t :
Vast te stellen de Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de heffing en de
invordering van leges 2010-1 Groesbeek (Eerste wijziging Legesverordening 2010-1 Groesbeek).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder :
- a.
dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
maand: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
- d.
jaar: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstelling
Leges worden niet geheven:
- a.
voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- b.
voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.
- c.
voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of het verrichten van interne diensten ten behoeve van de gemeente voor zover de leges niet meer bedragen dan € 250,-.
- d.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder e, van de Wet algemen3e bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 5 Tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Nadere regels
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
Artikel 11 Overgangsrecht
-
1. De 'Legesverordening 2010 Groesbeek' vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2009 en bijbehorende tarieventabellen I en II, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 3 juni 2010, worden ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde
datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op belastbare feiten:
a die zich voor die datum hebben voorgedaan.
b waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.
-
2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
-
3. De op artikel 11 van de ‘Legesverordening 2010 Groesbeek' gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 10 van deze verordening.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2010.
Artikel 13 citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010-1 Groesbeek.
Ondertekening
Bijlage Tarieventabel
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap dat niet op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stb.72) kosteloos wordt voltrokken:
1.1.1.1 op alle dagen, behalve op vrijdag, zaterdag en op zon- en feestdagen € 255,00
1.1.1.2 op vrijdagen € 285,00
1.1.1.3 op zaterdagen € 410,00
1.1.1.4 op zon- en feestdagen behoudens kerstdagen, paas- en pinksterdagen € 710,00
1.1.2 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 50,00
1.1.2.1 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap plaats vindt op een andere locatie dan het gemeentehuis of een bijzonder huis als bedoeld in artikel 1.1.2 vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van € 150,00
1.1.3 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
1.1.3.1 een trouwboekje/partnerschapboekje € 25,00
1.1.3.2 indien het een gekalligrafeerde uitvoering betreft, worden de tarieven onder 1.1.3.1 en 1.1.3.2 verhoogd met € 7,00
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen voor de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap, per getuige € 10,00
1.1.5 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 12,50
1.1.6 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 56,90
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,90
1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 8,95
1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1., 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 20,90
1.2.1.6 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 8,95
1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder € 42,85
1.2.1.8 tot het verstrekken van een reisdocument indien het eerder verstrekte document bij de aanvraag niet of niet volledig kan worden overgelegd worden de tarieven als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 verhoogd met € 30,00
1.2.2.1 de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 41,00
1.2.2.2 Het tarief als genoemd in artikel 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in artikel 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.
1.2.2.3 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van € 19,50
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 35,00
1.3.2 Het tarief bedraagt voor het verwerken van een proces-verbaal c.q. verklaring van vermissing, boven het tarief als bedoeld in 1.3.1 € 30,00
1.3.3 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering
vermeerderd met € 33,25
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.
1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00
met dien verstande dat indien de aanvraag via de daartoe bestemdemogelijkheid in de productencatalogus op de internetsite www.groesbeek.nl is ingediend, het tarief per verstrekking bedraagt. €
4,00
1.4.2.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00
1.4.4.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00 www.groesbeek.nl is ingediend, het tarief per verstrekking bedraagt. €
4,00
1.4.2.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00
1.4.4.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in, artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens € 2,27
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 12,50
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiesregister
N.v.t.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
N.v.t.
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting € 14,30
1.7.1.2 een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting € 28,80
1.7.1.3 een afschrift van de gemeenterekening € 14,30
1.7.1.4 een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening € 28,80
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.7.2.1 tot het verstrekken van:
1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering of een
carrouselvergadering, per pagina € 0,05
1.7.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij de politieke markt, per pagina € 0,05
1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor één kalenderjaar:
1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen en de carrouselvergaderingen, inclusief verzending € 14,00
1.7.2.2.2 op alle stukken, met uitzondering van de stukken als bedoeld in onderdeel 1.7.1, behorende bij de politieke markt, inclusief verzending € 59,00
1.7.2.2.3 op de verslagen van de raadsvergaderingen en de carrouselvergaderingen, exclusief verzending € 5,00
1.7.2.2.4 op alle stukken met uitzondering van de stukken als bedoeld in onderdeel 1.7.1 behorende bij de politieke markt, exclusief verzending
€ 31,75
1.7.2.3 tot het verstrekken van een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina € 0,35
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 0,25
1.8.1.1.2 in formaat A3 € 0,60
1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan op:
1.8.1.2.1 A2 of A1 formaat € 7,50
1.8.1.2.2 A0 formaat € 9,00
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uitreksel uit:
1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 15,00
1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 15,00
1.8.2.3 van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 5,00
1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 5,00
1.8.2.5 de kadastrale massale output € 6,00
1.8.2.6 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke
beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publieke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
€ 15,00
1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:
1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand, per adres € 6,00
1.8.3.2 het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie € 6,00
1.8.3.3 het adressencoördinatenbestand, per adrescoördinaat € 6,00
1.8.4 Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie middels de gemeentelijke aansluiting op het kadasternetwerk, per inlichting € 6,00
1.8.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van gegevens van een geregistreerd object, pand of verblijfsobject voor niet wettelijk bepaalde afnemers,
per (verblijfs)object/pand € 0,10
met een minimum bedrag van € 150,00
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05
1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 6,00
1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 6,00
1.9.4 tot het verkrijgen van een of meerdere gewaarmerkte kopieën per vijfvoud € 6,00
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 12,50
1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
1.10.2.1.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A4 formaat € 0,25
1.10.2.1.2 per pagina op A3 formaat € 0,60
1.10.2.1.3 per pagina op A2 of A1 formaat € 7,50
1.10.2.1.4 per pagina op A0 formaat € 9,00
1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 3,00
Hoofdstuk 11 Huisvesting
N.v.t.
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerset lid, van de Leegstandswet € 73,00
1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet € 73,00
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
1.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente
gegarandeerde hypothecaire geldlening € 13,-
Hoofdstuk 14 Marktstandplaats
N.v.t.
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het
Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 25,-
1.15.2 tot het overdragen, intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing € 20,-
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
1.16.1.1 voor een periode van 12 maanden voor één kansspelautomaat € 56,50
1.16.1.2 voor een periode van 12 maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50
en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,-
1.16.1.3 voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd € 226,50
1.16.1.4 voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd,
voor de eerste kansspelautomaat € 226,50
en voor iedere volgende kansspelautomaat € 136,-
1.16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 15,-
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
1.17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel € 5,-
Hoofdstuk 18 Kabels en Leidingen
1.18.1.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt € 194,-
1.18.1.2 Het bovenstaande tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met
coördinatiekosten per meter (m1) te leggen kabels en leidingen, behalve indien het nieuwbouwtrajecten betreft. € 1,73
1.18.2. Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt € 34,-
1.18.3 Het in 1.18.1.1 en 1.18.2 genoemde tarief wordt indien over een melding coördinatieoverleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 268,-
1.18.3.1 Het in 1.18.1.1 en 1.18.2 genoemde tarief wordt indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Begroting
1.18.3.2 Indien een begroting als bedoeld in 1.18.3.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
N.v.t.
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.20.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 4,20
1.20.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
1.20.1.2.1 per pagina op papier van A4-formaat € 0,25
1.20.1.2.2 per pagina op papier van A3-formaat € 0,60
1.20.1.2.3 per pagina op papier van A2, A1 of A0-formaat € 5,-
1.20.1.3 een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 12,50
1.20.1.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,25
1.20.1.5 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de APV (gebruik openbare weg) € 12,50
1.20.1.6 om ontheffing voor het stoken van bijvoorbeeld vreugdevuren en andere vuren als bedoeld in artikel 5:34 van de APV € 50,-
1.20.2 Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Particuliere Alarm Centrale, waarbij het
bevoegd gezag geen eisen stelt aan deze installaties, de particuliere en de
Particuliere Alarm Centrale contractueel alarmopvolging zijn
overeengekomen en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals
vermeld in artikel 1.4 van de Brandweerwet 1985 € 536,90
1.20.3 Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Openbaar Brandmeld Systeem, waarbij het bevoegd gezag eisen stelt aan deze installaties en de alarmopvolging, de alarmopvolging niet op de juiste wijze heeft plaatsgevonden dan wel door de gebruiker onvoldoende toezicht is gehouden op het gebruik van het
Openbaar Brandmeld Systeem en er geen sprake is van een directe
noodsituatie zoals vermeld in artikel 1.4 Brandweerwet 1985 € 536,90
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke
leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1 aanlegkosten:
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,
eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de
uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of
voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de
omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden
geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in
deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het
economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of
werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2 bouwkosten:
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,
eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de
uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk,
of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten,
exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave
1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid
geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die
aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald
voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag
betrekking heeft;
2.1.1.3 sloopkosten:
de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1,
eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de
uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of
voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de
omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of
gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder
sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch
verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het
bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,
hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn
omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het
toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben
dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling schetsplan danwel conceptaanvraag
2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
om beoordeling van een schetsplan danwel conceptaanvraag om een
omgevingsvergunning:
2.2.1 percentage van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld 25%
2.2.2 Indien de conceptaanvraag betrekking heeft op omgevingsvergunning
voor bouwactiviteiten en de conceptaanvraag voor advies dient te
worden voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge
artikel 48, eerste lid van de Woningwet wordt dit bedrag verhoogd met
de overeenkomstig artikel 2.3.1.2 berekende (volledige) kosten van het
advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (ongeacht of het advies
van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit positief of negatief luidt).
Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning
voor een op basis van de conceptaanvraag uitgewerkt plan in
behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met
deze leges verrekend.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de
verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen
waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de
aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra
toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd,
berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit
hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige
volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een
legesbedrag worden gevorderd.
2.3.1 BouwactiviteitenBouwactiviteiten
2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de
Wabo, bedraagt het tarief:
a. indien de bouwkosten minder dan € 5.000,- 2.3.1.1.1 bedragen: € 80,-
b. indien de bouwkosten € 5.000,- of meer bedragen
van de bouwkosten 16‰
Welstandstoets
2.3.1.2 Indien de onder 2.3 bedoelde omgevingsvergunning voor advies wordt
voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel
48, eerste lid van de Woningwet, wordt het onder 2.3.1 genoemde
bedrag
verhoogd met 1,9 ‰ met een minimum van € 43,- ingeval van
geraamde bouwkosten van € 1,- tot en met € 500.000,-,
plus van het gedeelte van de bouwsom
van € 500.000,01 tot en met € 2.500.000,- 0,6 ‰
plus van het gedeelte van de bouwsom
van € 2.500.000,01 tot en met € 5.000.000,- 0,25 ‰
plus van het gedeelte van de bouwsom
van € 5.000.000,01 en meer 0,11 ‰
Voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden
uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende:
bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief
berekend zoals hierboven vermeld;
bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief
over de bouwsom van 5 woningen berekend;
bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief
over de bouwsom van 6 woningen berekend;
bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief
over de bouwsom van 8 woningen berekend;
bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief
over de bouwsom van 10 woningen berekend;
bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief
over de bouwsom van 12 woningen berekend;
bij complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen, wordt het tarief
over de bouwsom van 14 woningen berekend;
bij complexen van 61 en meer gelijke woningen, wordt het tarief over
de bouwsom van 16 woningen berekend.
Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok
worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale
bouwsom van het bouwblok.
In het geval er sprake is van een bouwvergunning waarnaast ook een
monumentenvergunning noodzakelijk is en hiervoor tevens een
integraal advies door het Gelders Genootschap wordt uitgebracht,
geldt een factor van 1,8 x het reguliere tarief. Indien er meerdere extra
disciplines voor de advisering van het Gelders Genootschap nodig
zijn, geldt een factor van 2,2 x het regulier tarief.
Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten van
het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig
verschuldigd.
2.3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn als bedoeld in artikel 45 Woningwet € 105,-
Advies derden
2.3.1.4 Indien ten aanzien van een aanvraag tot een omgevingsvergunning
advies van derden wordt ingewonnen, worden de onder dat punt
bedoelde bedragen verhoogd met het bedrag van de externe
advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt
voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de
aanvrager schriftelijk medegedeeld. Begroting
Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na
de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is
medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de
gemaakte externe advieskosten volledig verschuldigd.
Achteraf ingediende aanvraag
2.3.1.5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,
indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na
aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: € 120,-
2.3.1.5.1 De leges verband houdende met een aanvraag onder 2.3.1.5. komen niet voor restitutie in aanmerking.
2.3.1.5.2. Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.1.5 voor advies wordt
voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, geldt dat het
ingevolge 2.3.1.2 berekende bedrag aan verschuldigde leges wordt
vermenigvuldigd met factor 1,5
2.3.2 Aanlegactiviteiten
2.3.2.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de
Wabo, bedraagt het tarief: € 72,60
2.3.2.2 In afwijking van artikel 2.3.2.1 wordt geen leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning voor het omzetten van grasland in
bouwland waarbij gebruik wordt gemaakt van de techniek van de niet
kerende grondbewerking, het zogenaamde mulchen, mits de grond in
het najaar ingezaaid wordt met een groenbemester, bodembedekker of
wintergewas vrijstelling
2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van
een bouwactiviteitPlanologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:
2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º of 2º van de Wabo
wordt toegepast: € 105,-
2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt
toegepast (buitenplanse afwijking):
2.3.3.2.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in
rekening gebracht €1.500,-
2.3.3.2.2 Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een ruimtelijke
onderbouwing voor een projectbesluit danwel buiten
toepassingverklaring, wordt naast de leges in artikel 2.3.3.2.1 in
rekening gebracht €4.800,-
2.3.3.2.3 Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van
tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht,
wordt naast de leges op grond van artikel 2.3.3.2.1 en 2.3.3.2.2 in
rekening gebracht €2.470,-
2.3.3.3 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 105,-
2.3.3.4 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van exploitatieplan): € 105,-
2.3.3.5 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de
activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1,
derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,
onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale
regelgeving): € 105,-
2.3.3.6 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de
activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3,
derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,
onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale
regelgeving): € 105,-
2.3.3.7 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van voorbereidingsbesluit): € 105,-
2.3.3.8 indien artikel 50 lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhoudingsplicht) € 105,-
2.3.3.9 indien artikel 50a, lid 3 van de Woningwet wordt toegepast
(doorbreken aanhouding exploitatieplan) € 105,-
2.3.4 ExploitatieplanExploitatieplan
2.3.4.1 Indien een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12 lid 6 van de Wet
ruimtelijke ordening wordt verleend € 105,-
2.3.4.2 Indien de aanvraag moet worden getoetst aan de regels van een
exploitatieplan € 60,-
2.3.5 Brandveilig gebruikBrandveilig gebruik
2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de
Wabo, bedraagt het tarief vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 2.3.5.2 € 750,-
2.3.5.2 De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter
gebruiksoppervlakte: € 50,-
2.3.5.2.1 gebouwen met een gezondheidszorgfunctiegebouwen met een gezondheidszorgfunctie
ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord, of ziekenhuis E 50,-
ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- dagverblijf
€ 75,-
2.3.5.2.2 gebouwen met een logiesfunctie
ingeval het bouwwerk betreft een hotel € 100,-
ingeval het bouwwerk betreft een discotheek € 50,-
ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine,
kinderdagverblijf of wijkcentrum € 50,-
ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal € 50,-
2.3.5.2.3 gebouwen met een onderwijsfunctiegebouwen met een onderwijsfunctie ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling € 25,-
2.3.5.2.4 overige gebouwenoverige gebouwen
Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals
gehanteerd in het Bouwbesluit. € 100,-
2.3.5.2.5 Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de
opslag per volle eenheid van 100 vierkante meter zoals bedoeld in
artikel 2.3.5.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per
categorie. Het basisbedrag ingevolge artikel 2.3.5.1 wordt per
gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.
2.3.6 Revisie brandveilig gebruikRevisie brandveilig gebruik
2.3.6.1 Indien de aanvraag betrekking heeft op een aanvraag tot het
verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het
brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1
van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een omgevingsvergunning
brandveilig gebruik is afgegeven maar waar sedertdien enkel interne
bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden waarbij de
vergunningsvoorwaarden niet worden gewijzigd en of administratieve
wijzigingen
€ 75,00
2.3.6.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met
betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld
in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een
gebruiksvergunning is afgegeven maar waar sedertdien bouwkundige
wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van
het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand waarbij de
vergunningsvoorwaarden worden gewijzigd
375,00
2.3.6.3 Indien de bouwkundige wijziging een uitbreiding in vierkante meters
gebruiksoppervlakte betreft wordt het onder artikel 2.3.5.1
vermeerderd met het van toepassing zijnde tarief uit artikel 2.3.5.2 per
volle eenheid van 100 vierkante meter uitbreiding
gebruiksoppervlakte.
2.3.7 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde
stads- of dorpsgezichtenActiviteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een
activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo
met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de
Monumentenverordening Groesbeek 2006 aangewezen monument,
waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10,
tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of
ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
2.3.7.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen
van een monument: € 90,-
2.3.7.1.1 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 90,-
2.3.7.1.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of
dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo,
op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale
verordening of de Monumentenverordening Groesbeek 2006
aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,
onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale
verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of
ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 90,-
2.3.8 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd
stads- of dorpsgezicht
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:
2.3.8.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening
of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,
onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale
verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in
artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 100,-
2.3.8.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de
Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in
artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, € 100,-
2.3.9 Uitweg/inrit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik
van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een
provinciale verordening artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke
verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in
artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het
tarief: € 10,-
2.3.10 Kappen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond
van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van
de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing
is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van
de Wabo, bedraagt het tarief: € 10,-
2.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de
Natuurbeschermingswet 1998
2.3.11.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk
kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke
betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16,
eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 105,-
2.3.11.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen
voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel
19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 105,-
2.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en FaunawetHandelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de
Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 105,-
2.3.13 Andere activiteiten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft
op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de
voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of
handeling:
2.3.13.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen
categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke
leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de
Wabo, bedraagt het tarief: € 105,-
2.3.13.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke
verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie
activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving,
als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het
tarief:
2.3.13.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft:: € 105,-
2.3.13.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: € 105,-
2.3.14 Omgevingsvergunning in twee fasen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in
twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de
Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.14.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een
beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat
voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de
activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
2.3.14.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een
beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat
voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de
activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking
heeft.
2.3.15 Beoordeling bodemrapport
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit
hoofdstuk bedraagt het tarief,
2.3.15.1 indien bij de aanvraag een beoordeling van de resultaten van een
vooronderzoek inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in
NEN 5727 dient plaats te vinden € 30,-
2.3.15.2 indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel
bedoelde aanvraag een onderzoeksrapport betreffende de
bodemgesteldheid moet worden verstrekt als bedoeld in NEN 5740, € 60,-
2.3.16 Advies
2.3.16.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit
hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk
voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies
moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de
beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het
bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de
aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager
meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college
van burgemeester en wethouders is opgesteld. Begroting
2.3.16.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag
waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij
de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen
2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit
hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene
maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring
van geen bedenkingen moet afgeven voordat de
omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel
2.27, eerste lid, van de Wabo:
2.3.17.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 105,--
2.3.17.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen
bedenkingen moet afgeven: € 52,50
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan
door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een
conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de
eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het
vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges
in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van
de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.
2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van
leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of
verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen
2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:
2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten: € 105,-
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten: € 210,-
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten: € 315,-
van de voor die activiteiten verschuldigde leges.
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1 Teruggaaf als gevolg van niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat
geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, als bedoeld in de
onderdelen 2.3.1.1 niet (verder) in behandeling wordt genomen,
wordt 50 % van de verschuldigde leges in rekening gebracht
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraagomgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning voor een project dat geheel of
gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, doch voor het verlenen van
de vergunning, deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken, wordt
50% teruggaaf van de op grond van onderdeel 2.3.1.1 geheven leges
verleend.
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
Indien van een verleende vergunning voor een project dat geheel of
gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten geen gebruik wordt gemaakt
en binnen 1 jaar na verlening van de vergunning, deze vergunning op
schriftelijk verzoek van de aanvrager wordt ingetrokken, wordt
teruggaaf van 50% van de ingevolge onderdeel 2.3.1.1 geheven leges
verleend.
2.5.4 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten
2.5.4.1 Indien de gevraagde vergunning voor een project dat geheel of
gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt van de
ingevolge 2.3.1.1 verschuldigde leges 50% in rekening gebracht. De
kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit blijven
volledig verschuldigd.
2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen en welstand De aanvrager is de kosten van het advies van de Commissie
Ruimtelijke Kwaliteit en welstand volledig verschuldigd. Van de leges
verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.4, 2.3.16 en 2.3.17
wordt geen teruggaaf verleend.
Hoofdstuk 6 Principeverzoeken n.v.t.Principeverzoeken n.v.t.
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de
omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 105,-
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening of
uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1 eerste
lid en artikel 3.6 lid 1 sub b van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in
rekening gebracht € 1.500,-
2.8.1.2 Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze
aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een
voorontwerpbestemmingsplan, wordt naast de leges in artikel 2.8.1.1
in rekening gebracht € 4.800,-
2.8.1.3 Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van
tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht,
wordt naast de leges op grond van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 in rekening
gebracht € 2.470,-
2.8.2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het
bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a Wet ruimtelijke
ordening wordt in rekening gebracht 50% van de bedragen voor de
respectievelijke fasen genoemd in de artikelen 2.8.1.1 t/m 2.8.1.3.
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding
sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 45,-
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde aanvragen
2.10.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 45,-
2.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning als bedoeld
in artikel 10.3 van de Bouwverordening € 10,95
2.10.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
om vergunning voor het maken van (handels)reclame als bedoeld in
artikel 4:15 van de APV € 61,-
2.10.3.1 Indien de onder 2.10.3 bedoelde vergunning voor advies wordt
voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, wordt het onder
2.10.3 genoemde bedrag verhoogd met € 43,-
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 85,00
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30, van de Dranken Horecawet.
Hierbij gaat het om administratieve wijzigingen die geen expliciete controle van de inrichting vragen. €12,50
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 15,00
3.1.4 Voor de exploitatie van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de APV € 45,00
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1 Tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een
evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV met een te verwachten
bezoekersaantal tot en met 1.500 personen € 25,00
vanaf 1.500 personen € 75,00
3.2.2 Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4:6 van de APV:
3.2.2.1 geldig voor één dag € 12,50
3.2.2.2 geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week € 20,00
3.2.2.3 geldig voor een aaneengesloten periode ten hoogste één jaar € 70,00
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunningaanvraag voor seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de APV Begroting
3.3.1 Voor een aanvraag als bedoeld in 3.3 wordt voorafgaand aan het in
behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.
Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig
verschuldigd.
In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen:
a. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen
te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de
aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een
begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester
en wethouders is opgesteld.
b. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze
noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan
het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager
medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake
door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
N.v.t.
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
N.v.t.
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
3.6 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een
inrichting (bijv. een tent) op basis van de Brandbeveiligingsverordening
bedraagt voor inrichtingen waar meer dan 50 mensen gelijktijdig in kunnen
verblijven met een bruto oppervlakte
tot 200 m²: € 25,00
van 200 m² tot 300 m² € 50,00
van 300 m² tot 400 m² € 75,00
van 400 m² tot 500 m² € 100,00
van 500 m² tot 600 m² € 125,00
van 600 m² tot 700 m² € 150,00
van 700 m² tot 800 m² € 175,00
van 800 m² tot 900 m² € 200,00
van 900 m² tot 1000 m² € 225,00
van 1000 m² of meer € 250,00
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
3.7.1 tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14
van de Luchtvaartwet en artikel 5, lid 6, van het Besluit inrichting en gebruik
niet aangewezen luchtvaartterreinen (helikoptervluchten) € 12,50
3.7.2 tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14, lid 2 onder a, van de Luchtvaartwet en artikel 10, lid 2 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (ballonvaarten) € 12,50
3.7.3 tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld (o.a. collecte) of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de APV € 5,00
3.7.4 tot het verkrijgen van een ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten een kampeerterrein als bedoeld in artikel 4:18 van de APV € 15,00
3.7.5 tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van de APV:
3.7.5.1 geldig voor één dag € 12,50
3.7.5.2 geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week € 20,00
3.7.5.3 geldig voor een aaneengesloten periode van één maand of een gedeelte daarvan, doch langer dan één week € 27,50
3.7.5.4 geldig voor een aaneengesloten periode in één kalenderjaar, welke langer duurt dan vier maanden € 115,00
3.7.6 tot het verkrijgen van een vergunning voor een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV Begroting
3.7.6.1 Voor een aanvraag als bedoeld in 3.7.6 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.
Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig
verschuldigd.
In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen:
c. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen
te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de
aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een
begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester
en wethouders is opgesteld.
d. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze
noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan
het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager
medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake
door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.
3.7.7 om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 12,50
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl