Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR44425
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR44425/2
Verordening winkeltijden Zoetermeer
Geldend van 20-05-2011 t/m heden
Intitulé
Verordening winkeltijden ZoetermeerVerordening Winkeltijden Zoetermeer
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Winkeltijdenwet;
- b.
feestdagen: nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede
pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag.
Artikel 2. Beslistermijn
1.Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om ontheffing
binnen zes weken.
2.Burgemeester en wethouders kunnen de beslissing voor ten hoogste vier
weken verdagen.
Artikel 3. Overdracht van de ontheffing
- 1.
Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar.
- 2.
In geval van een overdracht van de in het eerste lid bedoelde ontheffingen doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders onder vermelding van de naam en het adres van de rechtverkrijgende.
Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
- a.
ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;
- b.
op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten
opgetreden na het verlenen van de ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;
c.het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;
d.de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of
worden nagekomen;
e.van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde
termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;
f.de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.
Artikel 5. Zon- en feestdagenregeling
De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid, onder a en b en tweede lid van de wet, gelden niet op zondagen, op Nieuwjaarsdag, op tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag, op tweede Pinksterdag en op eerste en tweede Kerstdag ten behoeve van het op Zoetermeer gerichte toerisme.
Artikel 6. Openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen, Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december
Vervallen (Raadsbesluit van 9 mei 2011, nr. 110144)
Artikel 7. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties
Vervallen (Raadsbesluit van 9 mei 2011, nr. 110144)
Artikel 8. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
1.Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag ontheffing verlenen van de verboden van artikel 2 van de wet, voor zover deze betrekking hebben op werkdagen.
2.De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon- en leefsituatie of de
openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig
wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.
Artikel 9. In werkingtreding
1.Deze verordening treedt in werking op de achtste dag, nadat zij is bekend
gemaakt.
2.De Verordening winkelsluiting Zoetermeer (raadsbesluit van 19 december
1994, nr. 400) wordt ingetrokken.
3.Zon- en feestdagen in de periode tussen 1 juni en 31 december 1996 die door burgemeester en wethouders op grond van de Verordening winkelsluiting Zoetermeer zijn aangewezen als dagen, waarop de verboden vervat in de artikelen 2, eerste lid, onder b en c, en 7 van de Winkelsluitingswet 1976 niet gelden, worden geacht te zijn aangewezen op grond van artikel 5 deze verordening.
Artikel 10. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Winkeltijden
Zoetermeer".
Vastgesteld in de raad van 30 september 1996.
In werking getreden op 12 oktober 1996
Artikelsgewijze toelichting bij de Verordening Winkeltijden Zoetermeer
Artikel 1 Begripsbepalingen
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet. Koninginnedag is in de wet niet meer aangemerkt als een feestdag.
Artikel 2 Beslistermijn
Dezelfde termijnen als in de huidige verordening zijn aangehouden. In de praktijk
worden verzoeken per omgaande beantwoord (binnen twee weken).
Bij verzoeken die gevolgen kunnen hebben voor de openbare orde, de veiligheid of
het woon- en leefklimaat ter plaatse van de winkel kan het nodig zijn advies van
bijvoorbeeld de politie in te winnen. In die gevallen zal een beslissing langer op zich
kunnen laten wachten.
Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling
Ingevolge artikel 2 van de Winkeltijdenwet mogen winkels op zon- en feestdagen niet voor het publiek geopend zijn. Artikel 3 van de Winkeltijdenwet biedt de mogelijkheid daarvan vrijstelling te verlenen ten behoeve van op de gemeente gericht toerisme met een substantiële omvang.
Jaarlijks bezoeken ruim 3,5 miljoen mensen de grootschalige leisurevoorzieningen in Zoetermeer. Daarmee is sprake van een substantiële omvang van dit toerisme. Het is verhoudingsgewijs zelfs identiek aan het dagtoerisme in Rotterdam.
Er is momenteel sprake van een grote koopkrachtafvloeiing naar de op zon- en feestdagen geopende winkels in het nabijgelegen Leidschenveen en naar niet aan openingstijden gebonden internetwinkels. Ruimere openingstijden in Zoetermeer zullen de Zoetermeerse ondernemer de gelegenheid geven zich daartegen te weren. Dat zal een positief effect hebben op de werkgelegenheid en de economische bedrijvigheid in Zoetermeer.
In een gemeente met een omvang als Zoetermeer vinden op zon- en feestdagen al op vele zondagen, ook ’s morgens en ’s avonds, activiteiten plaats. Daarbij is niet gebleken van een onaanvaardbare aantasting van de zondagsrust van de inwoners. Evenmin is daarvan gebleken tijdens de koopzondagen die in de afgelopen jaren waren toegestaan.
Bij de onderzoeken verwacht een beperkt aantal inwoners een aantasting van de zondagsrust. Zij bedoelen dan echter de zondagsrust van de ondernemers en hun personeel. Omdat ondernemers zelf de keus hebben of zij hun winkel open willen doen, zal die aantasting meevallen. De onderzoeken geven voorts aan dat een meerderheid van het personeel vóór zondagsopening is.
Leefbaarheid, veiligheid en openbare orde worden in de onderzoeken nauwelijks in verband gebracht met de zondagopenstelling. En als dat gebeurt, verwacht 11% van de Zoetermeerders een verbetering daarvan door de openstelling en slechts 2% een verslechtering. Gezien de ervaringen tot nu toe met koopzondagen in Zoetermeer mag verwacht worden dat leefbaarheid, veiligheid en openbare orde door het vrijstellen van de openingstijden van winkels op zon- en feestdagen in Zoetermeer niet zullen verslechteren. (toelichting d.d. 9 mei 2011).
Artikel 6 Openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen en de zogenaamde 19-uur dagen
Vervallen
Artikel 7 Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties
Vervallen
Artikel 8 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Artikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen tussen
22.00 en 6.00 uur te reguleren.
Dat kan door gebieden aan te wijzen waarin het verbod niet geldt of door vormen
van detailhandel aan te wijzen waarvoor het verbod niet geldt.
Ook kan in afzonderlijke gevallen ontheffing verleend worden. De verordening gaat
uit van die laatste mogelijkheid. Per geval is dan een afweging te maken of de
gewenste openstelling zich verhoudt met belangen van de woon- en leefomgeving
en de openbare orde. De ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften
worden verleend. In het Vrijstellingenbesluit Winkeltijden is voor een aantal overige
vormen van detailhandel alleen de openstelling op zon- en feestdagen geregeld.
Voor de eventuele openstelling van deze vormen van detailhandel op de uren
tussen 10 uur 's avonds en zes uur in de ochtend op werkdagen kan op grond van
deze verordeningsbepaling zo nodig ontheffing worden verleend.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl