Verordening op de raadscommissies gemeente Heemstede 2017

Geldend van 15-03-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening op de raadscommissies gemeente Heemstede 2017

De raad van de gemeente Heemstede;

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie Middelen van 15 februari 2017;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de raadscommissies gemeente Heemstede 2017

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.

Artikel 2 Instelling raadscommissies

Er is een:

  • a.

    raadscommissie Samenleving waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

    • -

      maatschappelijke zorg en volksgezondheid;

    • -

      werk en inkomen;

    • -

      onderwijs en jeugd;

    • -

      sport en cultuur.

  • b.

    raadscommissie Middelen, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betref fen:

    • -

      financiën;

    • -

      openbare orde en veiligheid;

    • -

      bestuurszaken;

    • -

      economische zaken.

  • c.

    raadscommissie Ruimte, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

    • -

      ruimtelijke ordening en volkshuisvesting;

    • -

      verkeer, vervoer en waterstaat;

    • -

      recreatie, groen en openbare ruimte;

    • -

      riolering, reiniging, duurzaamheid en infrastructuur.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie:

  • a.

    brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

  • b.

    kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a;

  • c.

    voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen onder a.

Artikel 4 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

  • 1. Een raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal drie commissieleden per fractie naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad, te weten van een fractie met één tot en met drie raadszetels, één lid per commissie, van een fractie met vier tot en met zes raadszetels, twee leden per commissie en voor een fractie vanaf zeven raadszetels, drie leden per commissie.

  • 2. De raad benoemt de commissieleden op voordracht van de fracties.

  • 3. De raad benoemt op voordracht van de fracties voor iedere raadscommissie tenminste één plaatsvervangend commissielid per fractie, dat bij afwezigheid van een commissielid zitting heeft in de betreffende raadscommissie.

  • 4. De raad benoemt de commissievoorzitters.

Artikel 5 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van een commissielid en de -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Een commissielid houdt op lid te zijn van een raadscommissie indien hij geen lid meer is van de raad.

  • 3. De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4. De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.

  • 5. Een commissielid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat één maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6. Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de invulling daarvan.

Artikel 6 Griffier en commissiegriffier

  • 1. De griffier van de raad benoemt ter ondersteuning van iedere raadscommissie een medewerker van de griffie als commissiegriffier.

  • 2. De commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen of wordt vervangen door een daartoe door de griffier van de raad aangewezen medewerker van de griffie of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.

  • 3. Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereidingen

Artikel 7 Oproep en voorlopige agenda

  • 1. De commissievoorzitter zendt ten minste acht dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.

  • 2. Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 8, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de commissieleden gezonden.

Artikel 8 Aanvullende agenda; vaststellen agenda

  • 1. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van een vergadering een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

  • 2. Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de (commissie)griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

  • 3. Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2. Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3. Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de (commissie)griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 10 Openbare kennisgeving

Commissievergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in het huis-aan-huis blad ‘De Heemsteder’ en op de website van de gemeente.

Paragraaf 2 Ter vergadering

Artikel 11 Presentielijst

  • 1. De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen de commissieleden de presentielijst. De presentielijst wordt aan het einde van elke vergadering door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 12 Opening vergadering en quorum

  • 1. Een vergadering wordt geopend als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden aanwezig is.

  • 2. Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3. Op de vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst, meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden aanwezig is.

Artikel 13 Verslag

  • 1. De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van audioverslagen en de lijsten van conclusies en toezeggingen van vergaderingen.

  • 2. Het audioverslag omvat de volledige vergadering, wordt geïndexeerd naar de onderwerpen die besproken zijn en de sprekers die het woord hebben gevoerd.

  • 3. De lijst van conclusies en toezeggingen bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      korte samenvattingen van het advies aan de raad of de zienswijze aan het college van burgemeesters en wethouders en de toezeggingen van het college van burgemeesters en wethouders;

    • e.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 16 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 4. Audioverslagen en de lijsten van conclusies en toezeggingen worden zo spoedig mogelijk via de website van de gemeente toegankelijk gemaakt.

Artikel 14 Advies; geen stemmingen

  • 1. Indien een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de commissieleden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2. In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen.

  • 3. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 15 Aantal spreektermijnen

  • 1. Beraadslaging over een onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 3. Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4. Bij de bepaling hoeveel malen een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 16 Deelname aan de beraadslaging door anderen

De raadscommissie kan op enig moment bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 17 Spreekrecht burgers

  • 1. Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn en over alle tot het werkterrein van de raadscommissie behorende onderwerpen.

  • 2. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 3. De commissievoorzitter bepaalt wanneer de inspreker het woord kan voeren.

  • 4. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. Een inspreker heeft in principe maximaal 5 minuten spreektijd.

  • 5. De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 18 Handhaving orde en schorsing

  • 1. De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2. De commissievoorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 3. De commissievoorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4. De commissievoorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

Artikel 19 Voorstellen van orde

De commissievoorzitter en de commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier onmiddellijk over.

Paragraaf 3 Besloten vergadering

Artikel 20 Toepassing verordening op besloten vergadering

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 21 Verslag besloten vergadering

  • 1. Audioverslagen van een besloten commissievergadering kunnen uitsluitend door een commissielid en eventuele anderen die bij de besloten vergadering aanwezig waren, worden beluisterd bij de commissiegriffier.

  • 2. Lijsten van conclusies en toezeggingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden en eventuele anderen die bij de besloten vergadering aanwezig waren, ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

  • 3. Lijsten van conclusies en toezeggingen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de commissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van het audioverslag en de lijst van conclusies en toezeggingen.

  • 4. De vastgestelde lijsten van conclusies en toezeggingen worden door de commissievoorzitters en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 22 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 23 Toehoorders en pers

  • 1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3. De commissievoorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde in de vergadering verstoren, te doen vertrekken.

  • 4. De commissievoorzitter kan toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 25 Intrekken oude verordening

De Verordening op de raadscommissies 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 26 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking 8 dagen na bekendmaking.

Artikel 27 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies gemeente Heemstede 2017.

Ondertekening

Vastgesteld bij raadsbesluit van 2 maart 2017.