Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR43678
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR43678/1
Regeling vervallen per 11-12-2009
Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geldend van 01-02-2002 t/m 10-12-2009 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001
Intitulé
Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensRAADSBESLUIT
De raad van de gemeente Z a l t b o m m e l ;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 januari 2001;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
b e s l u i t :
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
de Wet GBA : de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening GBA : de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
GBA : de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
Verantwoordelijke : het college van burgemeester en wethouders;
- e.
beheerder : degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als
beheerder;
- f.
bewerker : degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het
geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich
heeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
wordt gevoerd;
- g.
ingeschrevene : degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
van de gemeente is opgenomen;
- h.
afnemer : Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- i.
derde : elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
-
1. Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Burgerzaken;
-
2. Bewerker van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of gedeelte van de apparatuur onder zich heeft waarmee een persoonsregistratie wordt gevoerd danwel Getronics Business Continuity te Lelystad voor zover dat noodzakelijk is ter uitvoering van de schriftelijke uitwijkovereenkomst.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens worden de gegevens, zoals vermeld in bijlage 1 verstrekt aan de sector Inwonerszaken ten behoeve van:
- -
de persoonsregistratie reisdocumenten;
- -
de persoonsregistratie rijbewijzen;
- -
de persoonsregistratie onderwijs w.o. leerplicht en leerlingenvervoer;
- -
de persoonsregistratie voorzieningen gehandicaptensysteem;
- -
de persoonsregistratie sociale zaken;
aan de sector Middelen ten behoeve van de persoonsregistratie belastingen .
De verwerkingen worden beheerd door de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de registratie.
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;
- c.
de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;
- d.
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de binnengemeentelijke afnemers genoemd in bijlage 2 voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en voorzover zij aantonen dat deze gegevens noodzakelijk zijn ter vervulling van zijn taak:
de sector Middelen ten behoeve van de financiële administratie; de sector Inwonerszaken ten behoeve van sociale zaken, inburgering, huursubsidie, onderwijs en voorzieningen voor gehandicapten; de sector Ruimtelijke Zaken ten behoeve van de begraafplaatsen-administratie, de woningzoekendenadministratie alsmede de registratie van bouw- en milieuvergunningen en de daarbij behorende meldingen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de sectoren Inwonerszaken, Middelen en Ruimtelijke Zaken en de afdeling Bestuursondersteuning de volgende gegevens systematisch verstrekt zoals vermeld in bijlage 3 ten behoeve van periodieke selecties voor zover zij aantonen dat deze gegevens noodzakelijk zijn ter vervulling van hun taak.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan rechtspersonen zonder winstoogmerk, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen, waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt de volgende gegevens vermeld in bijlage 4 op verzoek worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt de volgende gegevens vermeld in bijlage 4 op verzoek worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 7 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens artikel 31 van het Besluit GBA vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 8 Slotbepalingen
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 februari 2002 en werkt terug tot en met 1 september 2001.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
-
3. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Ondertekening
Bijlage 1
Persoonsregistratie Rijbewijzen
Categorie 01/51 Persoon
02.10 Voornamen persoon
02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
02.40 Geslachtsnaam persoon
03.10 Geboortedatum persoon
03.20 Geboorteplaats persoon
99.21 Burgerlijke staat
Categorie 05.55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap
02.20 Adellijke titel/predikaat partner
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam partner
02.40 Geslachtsnaam partner
08/58 Verblijfplaats
10.20 Gemeentedeel
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
21/71 Verwijsgegevens
09.10 Gemeente waarheen uitgeschreven
09.20 Datum uitschrijving
10.20 Gemeentedeel
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
Persoonsregistratie Reisdokumenten
Categorie 01/51 Persoon
02.10 Voornamen persoon
02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
02.40 Geslachtsnaam persoon
03.10 Geboortedatum persoon
03.20 Geboorteplaats persoon
03.30 Geboorteland persoon
99.21 Burgerlijke staat
Categorie 05.55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap
02.20 Adellijke titel/predikaat partner
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam partner
02.40 Geslachtsnaam partner
08/58 Verblijfplaats
10.20 Gemeentedeel
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
Categorie 12 Reisdokumenten
35.10 Soort Nederlands reisdokument
35.20 Nummer Nederlands reisdokument
35.30 Datum uitgifte Nederlands reisdokument
35.40 Autoriteit afgifte Nederlands reisdokument
35.50 Datum einde geldigheid Nederlands reisdokument
35.60 Datum inhouding/vermissing Nederlands reisdokument
35.70 Aanduiding inhouding/vermissing
35.80 Lengte houder
36.10 Signalering verstrekken Nederlands reisdokument
37.10 Aanduiding bezit buitenlands reisdokument
82.10 Gemeente paspoortdossier
82.20 Datum opname paspoortdossier
82.30 Beschrijving dossier paspoortgegevens
83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek
83.20 Datum ingang onderzoek
83.30 Datum einde onderzoek
85.10 Ingangsdatum geldigheid categorie reisdokumenten
86.10 Datum van opneming categorie reisdokumenten
Sector Inwonerszaken, persoonsregistraties onderwijs w.o. leerplicht en leerlingenvervoer
Categorie 01/51 Persoon
02.10 Voornamen persoon
02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
02.40 Geslachtsnaam persoon
03.10 Geboorteplaats persoon
03.20 Geboorteplaats persoon
-
Geslachtsaanduiding
Categorie 02/52
02.10 Voornamen ouder 1
02.20 Adellijke titel/predikaat ouder 1
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam ouder 1
02.40 Geslachtsnaam ouder 1
03.10 Geboortedatum ouder 1
03.20 Geboorteplaats ouder 1
Categorie 03/53
02.10 Voornamen ouder 2
02.20 Adellijke titel/predikaat ouder 2
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam ouder 2
02.40 Geslachtsnaam ouder 2
03.10 Geboortedatum ouder 2
03.20 Geboorteplaats ouder 2
Categorie 06/56 Overlijden
08.10 Datum overlijden
08.20 Plaats overlijden
Categorie 08/58 Verblijfplaats
09.10 Gemeente van inschrijving
09.20 Datum inschrijving in de gemeente
10.10 Functie adres
10.20 Gemeentedeel
10.30 Datum aanvang adreshouding
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
14.10 Land vanwaar ingeschreven
14.20 Datum vestiging in Nederland
Categorie 21/71 Verwijsgegevens
09.10 Gemeente waarheen uitgeschreven
09.20 Datum uitschrijving
10.20 Gemeentedeel
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
Sector Middelen persoonsregistratie Belastingen
Categorie 01/51 Persoon
02.10 Voornamen persoon
02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
02.40 Geslachtsnaam persoon
03.10 Geboortedatum persoon
03.20 Geboorteplaats persoon
04.10 Geslachtsaanduiding
61.10 Aanduiding naamgebruik
99.12 Gezinsverhouding
99.13 Naamgebruik
Categorie 05/55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap
02.10 Voornamen partner
02.20 Adellijke titel/predikaat partner
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam partner
02.40 Geslachtsnaam partner
03.10 Geboortedatum partner
03.20 Geboorteplaats partner
06.10 Datum huwelijkssluiting
06.20 Plaats huwelijkssluiting
Categorie 06/56
08.10 Datum overlijden
08.20 Plaats overlijden
Categorie 08/58 Verblijfplaats
09.10 Gemeente van inschrijving
09.20 Datum inschrijving in de gemeente
10.10 Functie adres
10.20 Gemeentedeel
10.30 Datum aanvang adreshouding
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
14.10 Land vanwaar ingeschreven
14.20 Datum vestiging in Nederland
Categorie 21/71 Verwijsgegevens
09.10 Gemeente waarheen uitgeschreven
09.20 Datum uitschrijving
10.20 Gemeentedeel
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
Categorie 29 Hoofdbewoner
02.10 Voornamen hoofdbewoner
02.20 Adellijke titel/predikaat hoofdbewoner
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam hoofdbewoner
02.40 Geslachtsnaam hoofdbewoner
03.10 Geboortedatum hoofdbewoner
03.20 Geboorteplaats hoofdbewoner
04.10 Geslachtsaanduiding hoofdbewoner
Bijlage 2
de sectoren Middelen, Inwonerszaken en Ruimtelijke Zaken . ( artikel 4 )
Categorie 01/51 Persoon
02.10 Voornamen persoon
02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
02.40 Geslachtsnaam persoon
03.10 Geboortedatum persoon
03.20 Geboorteplaats persoon
04.10 Geslachtsaanduiding
61.10 Aanduiding naamgebruik
99.12 Gezinsverhouding
99.13 Naamgebruik
Categorie 05/55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap
02.10 Voornamen partner
02.20 Adellijke titel / predikaat partner
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam partner
02.40 Geslachtsnaam partner
Categorie 06/56 Overlijden
08.10 Datum overlijden
08.20 Plaats overlijden
Categorie 08/58 Verblijfplaats
09.10 Gemeente van inschrijving
09.20 Datum inschrijving in de gemeente
10.10 Functie adres
10.20 Gemeentedeel
10.30 Datum aanvang adreshouding
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 postcode
14.10 Land vanwaar ingeschreven
14.20 Datum vestiging in Nederland
Categorie 09/59 Kindgegevens ( alleen tbv het onderwijs c.a. en het beheer van de begraafplaatsadministratie)
02.10 Voornamen kind
02.20 Adellijke titel/predikaat kind
02.30 Voo0rvoegsel geslachtsnaam kind
02.40 Geslachtsnaam kind
03.10 Geboortedatum kind
03.20 Geboorteplaats kind85.10 Ingangsdatum geldigheid categorie verblijfstitel
Bijlage 3
Sectoren Inwonerszaken, Middelen, Ruimtelijke Zaken en de afd. Bestuursondersteuning.
Categorie 01/51
02.10 Voornamen persoon
02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
02.40 Geslachtsnaam persoon
03.10 Geboorteplaats persoon
03.20 Geboorteplaats persoon
04.10 Geslachtsaanduiding
Categorie 05/55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap
02.10 Voornamen partner
02.20 Adellijke titel/predikaat partner
02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam partner
02.40 Geslachtsnaam partner
Categorie 06/56 Overlijden
08.10 Datum overlijden
08.20 Plaats overlijden
Categorie 08/58 Verblijfplaats
09.10 Gemeente van inschrijving
09.20 Datum inschrijving in de gemeente
10.10 Functie adres
10.20 Gemeentedeel
10.30 Datum aanvang adreshouding
11,10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
14.10 Land vanwaar ingeschreven
14.20 Datum vestiging in Nederland
Categorie 21/71 Verwijsgegevens
09.10 Gemeente waarheen uitgeschreven
09.20 Datum uitschrijving
10.20 Gemeentedeel
11.10 Straatnaam
11.20 Huisnummer
11.30 Huisletter
11.40 Huisnummertoevoeging
11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.60 Postcode
Bijlage 4
Overige verstrekkingen artikel 6 (aan derden)
De te verstrekken gegevens:
- -
de geslachtsnaam
- -
de voornamen
- -
de geslachtsnaam van de (eerdere) partner
- -
het adres
- -
de gemeente van inschrijving
- -
de geboortedatum
- -
de datum van overlijden
- -
het naamgebruik
Toelichting op de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente zaltbommel
Door deze verordening te bewerken conform het gemeentelijke privacybeleid ten aanzien van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA; bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stbl. 2001, 180) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Stbl. 2000, 302). De gemeenteraad, zal de verordening na bewerking dienen vast te stellen en in werking te laten treden. In werking treden met terugwerkende kracht tot en met 1 september 2001 is mogelijk.
Hieronder volgt nog een artikelsgewijze toelichting, die ingaat op de wijze waarop de gemeente een nadere invulling heeft gegeven.
De verordening bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er algemene bepalingen (de artikelen 1 t/m 3), die gelden voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Vervolgens wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de aanpassingwet WBP voor de Wet GBA (de artikelen 4 t/m 6). Daarin worden alleen zaken geregeld waartoe de Wet GBA verplicht. Voor de gegevens die aangehaakt zijn aan de GBA verwijzen wij naar de ledenbrief van de VNG van 26 februari 2001 (Lbr. 01/29 met kenmerk BJZ/20011000795) Deze persoonsgegevens vallen namelijk sinds 1 september 2001 onder het regime van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Tenslotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 7 en 8).
Artikel 1
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als “bevolkingsadministratie” spelen dan ook geen rol meer.
Artikel 2 Beheer
Binnen de gemeente is de afdeling Burgerzaken belast met de dagelijkse zorg over de GBA. In de beheerregeling is het hoofd van der afdeling Burgerzaken als beheerder aangewezen. Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave “Burgerzaken en de procesaudit”. Een dergelijke regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.
Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkersconstructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is nog steeds een machtiging nodig van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 3 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld , om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker. Onderdeel d regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.
Er is een nieuwe inventarisatie gemaakt voor de invulling van deze verordening. De toegang van binnengemeentelijke afnemers is per 1 januari 2002 geactualiseerd. Bij de inventarisatie kan eventueel ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijk regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente zoals de afdeling Financiën of de afdeling Sociale Zaken kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt het ook niet voor de hand.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA[1].
De GBA applicatie bevat voorzieningen om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van afdelingen Burgerzaken tot het toepassingssysteem[2].
Artikel 5 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Het is voorstelbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel “systematisch” gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA[3]. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA[4].
Het ligt hier voor de hand om een inventarisatie te maken.
Artikel 6 Overige verstrekkingen
In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
- .
Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen.
- .
Per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.
- .
Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen.
- .
Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.
- .
Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.
- .
Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens).
- .
Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:
- 1.
door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;
- 2.
vakbonden;
- 3.
ouderenbonden; of
- 4.
stichtingen met een maatschappelijk doel: b.v. woningbouwcorporaties.
De Staatssecretaris van VROM heeft bij brief van 22 mei 2001 aan gemeenten gevraagd om op te treden tegen onrechtmatige bewoning in samenwerking met de woningbouwcorporaties.
Deze verordening schept daartoe mogelijkheden.
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:
"algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden"[5].
De artikelen 7 en 8 bevatten bepalingen over beveiliging, de datum van inwerkingtreding, de citeertitel en de terinzagelegging.
Artikel 7 Beveiliging
Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt[6].
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
- 1.
Het systeem c.q. de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten c.q. controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;
- 2.
de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;
- 3.
de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.
Artikel 53 van het Besluit GBA is van toepassing ingeval een gemeente gebruik maakt van een bewerker. In dat geval geldt:
-
dat er een systeem dient te zijn ter waarborging voor de gemeente dat de bewerker voldoet aan het gestelde in en krachtens artikel 53 van het Besluit GBA;
Als laatste geldt in het kader van beveiliging nog hetgeen in paragraaf 7.3.5 staat, zijnde:
-
dat het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.
Artikel 8 Slotbepaling
De oude verordening is inmiddels vervallen.
Het verdient aanbeveling de inwerkingtreding met terugwerkende kracht te doen geschieden, tot en met 1 september 2001, zijnde het moment waarop de wijziging van de Wet GBA van kracht is geworden.
Tenslotte is in dit artikel de citeertitel opgenomen en is de terinzagelegging geregeld.
[1] Artikelen 88 en 89 Wet GBA.
[2] Artikel 31 Besluit GBA.
[3] Artikelen 88 en 89 Wet GBA.
[4] Artikel 88, eerste lid Wet GBA.
[5] Artikel 100, tweede lid, Wet GBA.
[6] Zie hiervoor de paragrafen 7.3.3 en 7.3.5 van het LO GBA.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl