Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR434953
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR434953/1
Nota Parkeernormen 2014-2019
Geldend van 15-01-2015 t/m heden
Intitulé
Nota Parkeernormen 2014-2019Gemeente Baarn
Nota Parkeernormen 2014-2019
Inhoudsopgave
1 Parkeernormen en parkeereis 9
2 Parkeernormen kwantitatief 13
- 2.
1 Opbouw parkeernorm 13
- 2.
2 Parkeernormen auto 14
- 2.
3 Parkeernormen fiets 16
- 2.
4 Aanwezigheid 18
- 2.
4 Aanwezigheid 18
3 Vaststellen parkeereis 21
- 3.
1 Vier stappen 21
- 3.
2 Startwaarde 21
- 3.
3 Eigen erf en openbaar toegankelijk 22
- 3.
4 Parkeereis openbaar toegankelijke parkeerplaatsen 23
1. Parkeernormen en parkeereis
De gemeente Baarn stelt eisen aan de aanleg van parkeervoorzieningen bij het aanvragen van een omgevingsvergunning (voorheen bouwvergunning). Op grond van de bouwverordening (artikel 2.5.30) worden parkeereisen (begrippenlijst bijlage 1) gesteld bij het verlenen van een omgevingsvergunning.
In deze nota Parkeernormen zijn parkeernormen opgenomen voor het parkeren van (personen)auto’s en van fietsen. Tevens is opgenomen op welke wijze de parkeereis wordt bepaald.
De nota parkeernormen bestaat uit twee delen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden:
- 1.
De kwantitatieve parkeernormen(hoofdstuk:2): de eenheden die worden gebruikt voor het rekenen aan de parkeereis. De kwantitatieve basis bestaat uit een tabel met ‘parkeernormen’. Nieuwe ontwikkelingen en inzichten voor het stellen van parkeereisen zijn aanleiding voor het vastleggen van geactualiseerde parkeernormen en de wijze waarop deze worden toegepast. Zo zijn onlangs de geactualiseerde kencijfers van het CROW gepubliceerd (publicatie 317, ‘Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie’).
- 2.
Het vaststellen van de parkeereis (hoofdstuk 3): parkeernormen worden gebruikt om de parkeereis voor een bouwplan vast te stellen. De factoren die daarbij een rol spelen zijn: mogelijkheden tot dubbelgebruik, de maatgevende vraag (piek gedurende verschillende momenten van de week), benutten van restcapaciteit en vrijstellingen.
Naast het vaststellen van de parkeereis voor (solitaire) bouwplannen kunnen parkeernormen worden gebruikt voor het opstellen van gebiedsvisies voor het parkeren, parkeerbalansen en bestemmingsplannen voor zowel bestaande als nieuwe situaties.
Voor het opstellen van de werkwijze hebben de volgende uitgangspunten een rol gespeeld:
- -
Het vermijden van een (groot) overschot aan parkeerplaatsen. Dat leidt tot een inefficiënt ruimtegebruik en doet afbreuk aan de haalbaarheid van bouwplannen doordat de kosten (onnodig) toenemen.
- -
Het vermijden van een tekort aan parkeerplaatsen. Een tekort aan parkeerplaatsen kan immers leiden tot parkeeroverlast.
- -
Optimale benutting van parkeerplaatsen door uitwisselbaarheid (gebruik door meerdere functies) en het gebruiken van eventuele aanwezige restcapaciteit.
- -
Financiële redelijkheid en uniformiteit: het voorkomen van willekeur in de parkeereis en onredelijke niet-uitvoerbare parkeereisen. De werkwijze moet in alle gevallen hanteerbaar zijn. Afwijking kan bij uitzondering plaatsvinden op basis van een door het college van B en W gemotiveerd besluit. Daarbij kunnen diverse overwegingen een rol spelen zoals: de ruimtelijke en financiële haalbaarheid van een bouwplan of een andere (verkeer aantrekkende) ontwikkeling, de kwaliteit van de openbare ruimte, aantoonbaar afwijkende parkeerbehoefte.
- -
2. Parkeernormen kwantitatief
2.1 Opbouw parkeernorm
Parkeren auto’s
In de tabellen op de volgende pagina’s zijn de parkeernormen voor auto’s opgenomen. De tabellen zijn als volgt opgebouwd:
1.De meest gangbare functies voor de gemeente Baarn zijn opgenomen. Voor incidentele toepassingen voor andere functies wordt gebruik gemaakt van de parkeerkencijfers van het CROW (publicatie 317).
2. Omdat de parkeervraag mede afhangt van de gebiedstypologie (dichtheid, aanwezigheid openbaar vervoer) is de gemeente Baarn, mede op basis van het aantal adressen per km2 ingedeeld in de categorie matig stedelijk (24.350 inwoners) met onderscheid naar centrum Baarn, overig gebied bebouwde kom en het buitengebied (inclusief Lage Vuursche en Eembrugge).
3. De parkeernormen zijn gebaseerd op de maximumwaarde (bovengrens) van de kengetallen van het CROW minus 15%.
4. Er wordt bij de verschillende functies onderscheid gemaakt naar de parkeervraag voor bewoners en werknemers enerzijds en bezoekers anderzijds.
Parkeren fietsen
Daar waar het autogebruik hoog is zal in het algemeen het fietsgebruik lager zijn en omgekeerd. In het centrumgebied is de parkeernorm voor de fiets 65% hoger dan voor de auto, in de rest van de bebouwde kom zijn de parkeernormen gelijk en in het buitengebied is de parkeernorm voor de fiets 35% lager dan de parkeernorm voor de auto (met uitzondering van scholen).
De fietsenberging is opgenomen in het Bouwbesluit 2012. Daarom zijn er geen parkeernormen voor de fiets voor de functie wonen opgenomen met uitzondering voor de niet-grondgebonden woningen.
Parkeernormen auto
Parkeernormen auto (matig stedelijk) |
|||||
Functietype |
Centrum |
Rest b.b.k. |
Buiten- gebieden |
Bezoek |
Eenheid |
Wonen |
Exclusief bezoek |
Extra bezoek |
|||
Koop, vrijstaand, 2 onder één kap |
1,5 |
1,9 |
2,0 |
0,3 |
Woning |
Koop, tussen- en hoek |
1,3 |
1,7 |
1,7 |
0,3 |
Woning |
Koop, etage, duur |
1,4 |
1,7 |
1,8 |
0,3 |
Woning |
Koop, etage, midden/goedkoop |
1,2 |
1,5 |
1,6 |
0,3 |
Woning |
Huurhuis, vrije sector |
1,3 |
1,7 |
1,7 |
0,3 |
Woning |
Sociale huurwoning |
1,1 |
1,4 |
1,4 |
0,3 |
Woning |
Huur, etage, duur |
1,2 |
1,6 |
1,7 |
0,3 |
Woning |
Huur, etage, midden/goedkoop |
1,0 |
1,2 |
1,5 |
0,3 |
Woning |
Serviceflat, aanleunwoning |
0,8 |
0,8 |
0,9 |
0,3 |
Woning |
Detailhandel |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Centrum |
3,2 |
- |
- |
82% |
100 m2 bvo |
Buurtsupermarkt (< 600 m2 wvo) |
- |
3,8 |
- |
89% |
100 m2 bvo |
Fulsservice supermarkt (> 1.000 m2 wvo), laag en middellaag prijsniveau |
3,5 |
5,4 |
- |
93% |
100 m2 bvo |
Fulsservice supermarkt (> 1.000 m2 wvo), hoog en middelhoog prijsniveau |
3,9 |
5,0 |
- |
93% |
100 m2 bvo |
Grote supermarkt (> 2.500 m2wvo) |
- |
7,4 |
- |
84% |
100 m2 bvo |
Winkelboulevard |
- |
3,7 |
3,7 |
94% |
100 m2 bvo |
Parkeernormen auto (matig stedelijk) |
|||||
Functietype |
Centrum |
Rest b.b.k. |
Buitengebieden |
Bezoek |
Eenheid |
Werken |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Kantoor zonder baliefunctie (bezoekersextensief) |
1,5 |
2,0 |
2,4 |
5% |
100 m2 bvo |
Kantoor met baliefunctie ( bezoekersintensief) |
2,0 |
2,6 |
2,8 |
20% |
100 m2 bvo |
Bedrijf, arbeidsintensief, bezoekersextensief |
1,5 |
2,2 |
2,2 |
5% |
100 m2 bvo |
Bedrijf, arbeidsextensief, bezoekersextensief |
0,8 |
1,1 |
1,1 |
5% |
100 m2 bvo |
Bedrijfsverzamelgebouw |
1,3 |
1,8 |
1,9 |
Var. |
100 m2 bvo |
Cultuur |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Bioscoop |
3,6 |
10,4 |
12,5 |
94% |
100 m2 bvo |
Theater |
7,6 |
9,6 |
11,5 |
87% |
100 m2 bvo |
Bibliotheek |
0,6 |
1,2 |
- |
97% |
100 m2 bvo |
Sport en recreatie |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Sporthal |
1,5 |
2,6 |
3,1 |
96% |
100 m2 bvo |
Sportveld |
23,0 |
23,0 |
23,0 |
95% |
Ha netto terrein |
Zwembad overdekt |
- |
10,6 |
12,2 |
97% |
100 m2 bassin |
Zwembad open lucht |
- |
11,0 |
14,3 |
99% |
100 m2 bassin |
Horeca |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Discotheek |
7,6 |
19,4 |
19,4 |
99% |
100 m2 bvo |
Café, bar, cafetaria |
5,1 |
6,0 |
6,0 |
90% |
100 m2 bvo inclusief terras |
Restaurant |
8,5 |
11,9 |
11,9 |
80% |
100 m2 bvo inclusief terras |
Hotel (3*) |
2,2 |
4,7 |
6,3 |
77% |
10 kamers |
Onderwijs |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Basisonderwijs (exclusief K&R) |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
- |
Leskokaal |
Middelbaar onderwijs |
4,0 |
5,0 |
5,0 |
11% |
100 leerlingen |
2.3 Parkeernormen fiets
In de volgende tabellen heeft voor enkele waarden een correctie plaatsgevonden zodat dat de parkeernorm in het centrum gebied altijd het hoogste is en vervolgens in de rest van de bebouwde kom en het buitengebied. Voor het parkeren van fietsen is het altijd toegestaan om meer voorzieningen te realiseren dan volgens de norm nodig is.
Parkeernormen fiets (matig stedelijk) |
|||||
Functietype |
Centrum |
Rest b.b.k. |
Buitengebieden |
Bezoek |
Eenheid |
Wonen |
Bezoek |
||||
Niet-grondgebonden wooneenheid |
0,3 |
Woning |
|||
Detailhandel |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Centrum |
5,3 |
- |
- |
82% |
100 m2 bvo |
Buurtsupermarkt (< 600 m2 wvo) |
- |
3,8 |
- |
89% |
100 m2 bvo |
Fulsservice supermarkt (> 1.000 m2 wvo), laag en middellaag prijsniveau |
5,8 |
5,4 |
- |
93% |
100 m2 bvo |
Fulsservice supermarkt (> 1.000 m2 wvo), hoog en middelhoog prijsniveau |
6,5 |
5,0 |
- |
93% |
100 m2 bvo |
Grote supermarkt (> 2.500 m2 wvo) |
- |
7,4 |
- |
84% |
100 m2 bvo |
Winkelboulevard |
- |
3,7 |
2,5 |
94% |
100 m2 bvo |
Werken |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Kantoor zonder baliefunctie (bezoekersextensief) |
2,5 |
2,0 |
1,6 |
5% |
100 m2 bvo |
Kantoor met baliefunctie ( bezoekersintensief) |
3,3 |
2,6 |
1,9 |
20% |
100 m2 bvo |
Bedrijf, arbeidsintensief, bezoekersextensief |
2,5 |
2,2 |
1,5 |
5% |
100 m2 bvo |
Bedrijf, arbeidsextensief, bezoekersextensief |
1,3 |
1,1 |
0,8 |
5% |
100 m2 bvo |
Bedrijfsverzamelgebouw |
2,2 |
1,8 |
1,3 |
Var. |
100 m2 bvo |
Parkeernormen fiets (matig stedelijk) |
|||||
Functietype |
Centrum |
Rest b.b.k. |
Buitengebieden |
Bezoek |
Eenheid |
Cultuur |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Bioscoop |
6,0 |
8,3 |
8,3 |
94% |
100 m2 bvo |
Theater |
12,6 |
7,7 |
7,7 |
87% |
100 m2 bvo |
Bibliotheek |
1,0 |
1,2 |
- |
97% |
100 m2 bvo |
Sport en recreatie |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Sporthal |
2,5 |
2,5 |
2,1 |
96% |
100 m2 bvo |
Sportveld |
37,6 |
23,0 |
14,7 |
95% |
Ha netto terrein |
Zwembad overdekt |
- |
10,6 |
8,1 |
97% |
100 m2 bassin |
Zwembad open lucht |
- |
11,0 |
9,5 |
99% |
100 m2 bassin |
Horeca |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Discotheek |
12,6 |
12,6 |
13,0 |
99% |
100 m2 bvo |
Café, bar, cafetaria |
8,5 |
6,0 |
4,0 |
90% |
100 m2 bvo inclusief terras |
Restaurant |
14,1 |
11,9 |
7,9 |
80% |
100 m2 bvo inclusief terras |
Hotel (3*) |
3,7 |
3,7 |
3,7 |
77% |
10 kamers |
Onderwijs |
Inclusief bezoek |
Aandeel bezoek |
|||
Basisonderwijs (leerlingen en medewerkers) |
5,5 |
5,5 |
5,5 |
- |
10 leerlingen |
Middelbaar onderwijs |
14,5 |
14,5 |
14,5 |
- |
100 m2 bvo |
2.4 Aanwezigheid
De parkeervraag fluctueert over de verschillende tijdstippen van de dag en/of de week. In de volgende tabel zijn indicaties voor de aanwezigheid opgenomen. Met de parkeernorm kan de piekvraag worden berekend. Het aanwezigheidspercentage is dan 100%. Op andere momenten is het aanwezigheidspercentage lager dan 100% en is ook de parkeervraag lager. De aanwezigheidspercentages worden toegepast in de volgende gevallen:
- -
Bij het opstellen van een gebiedsvisie en een parkeerbalans, waarbij uitwisselbaarheid van parkeercapaciteit tot de mogelijkheden behoort omdat de piekvragen van de verschillende functies in tijd niet samenvallen. Indien in een gebied parkeerplaatsen aanwezig zijn die uitsluitend exclusief voor één functie kunnen worden gebruikt worden deze apart in de parkeerbalans opgenomen en niet meegerekend voor de uitwisselbaarheid.
- -
Om te bepalen of aanwezige restcapaciteit kan worden benut voor een bouwplan en in welke mate.
De aanwezigheidspercentages zijn opgenomen in de volgende tabel en gebaseerd op de richtlijnen van het CROW (publicatie 317). Bij deze richtlijnen dient rekening te worden gehouden met specifiek maatwerk:
- -
Voor horeca wordt onderscheid gemaakt tussen daghoreca, avondhoreca en nachthoreca. Per situatie wordt het aanwezigheidspercentage per tijdstip vastgesteld.
- -
Voor daghoreca wordt onderscheid gemaakt tussen solitaire ligging en centrumligging. In het geval van centrumligging is het aanwezigheidspercentage op zaterdagmiddag, koopavond en koopzondag 30 tot 40%.
- -
Voor functies met een maximale parkeervraag in de avonduren is het nuttig om, afhankelijk van de toepassing, onderscheid te maken naar vroege avond, late avond en nacht. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor bezoekers van bewoners, sportvoorzieningen en cultuur.
Aanwezigheidspercentage toe te passen voor parkeerbalans, gebiedsvisie, benutting restcapaciteit |
||||||||
Functietype |
Werkdag ochtend |
Werkdag middag |
Werkdag avond |
Koopavond |
Werkdag nacht |
Zaterdag middag |
Zaterdag avond |
Zondag middag |
Woningen bewoners |
50 |
50 |
90 |
80 |
100 |
60 |
80 |
70 |
Woningen bezoekers |
10 |
20 |
80 |
70 |
0 |
60 |
100 |
70 |
Detailhandel |
30 |
60 |
10 |
75 |
0 |
100 |
0 |
0 |
Supermarkt |
30 |
60 |
40 |
80 |
0 |
100 |
40 |
0 |
Grootschalige detailhandel |
30 |
60 |
70 |
80 |
0 |
100 |
0 |
0 |
Kantoor, bedrijven |
100 |
100 |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bioscoop, theater |
5 |
25 |
90 |
90 |
0 |
40 |
100 |
40 |
Commerciële dienstverlening |
100 |
100 |
5 |
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportfuncties binnen |
50 |
50 |
100 |
100 |
0 |
100 |
100 |
75 |
Sportfuncties buiten |
25 |
25 |
50 |
50 |
0 |
100 |
25 |
100 |
Dagonderwijs |
100 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Avondonderwijs |
0 |
0 |
100 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Vaststellen parkeereis
3.1 Drie stappen
Voor het vaststellen van de parkeereis voor een bouwplan worden de volgende stappen doorlopen:
- 1.
Vaststellen startwaarde.
- 2.
Differentiatie parkeereis naar parkeren op eigen erf (exclusiviteit) en openbare parkeerplaatsen (openbaar toegankelijk en uitwisselbaar).
- 3.
Aanpassen parkeereis voor openbare parkeerplaatsen.
3.2 Startwaarde
De startwaarde voor een parkeereis voor een bouwplan wordt bepaald door:
- -
Het functietype.
- -
De omvang van de functie.
- -
De parkeernorm voor de functie.
De startwaarde wordt voor verschillende delen van de week berekend.
Functietype
Voor het functietype wordt verwezen naar de tabellen in paragraaf 2.2. Voor afwijkende functies wordt gebruik gemaakt van publicatie 317 van CROW (‘Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie’).
Omvang van de functie
Voor nieuwbouwplannen (dus ook sloop/nieuwbouw) wordt het benodigde aantal parkeerplaatsen berekend over het gehele nieuwbouwplan. De omvang van het bouwplan wordt uitgedrukt in de eenheden die horen bij de parkeernorm van de betreffende functie.
Voor verbouwplannen geldt het principe ‘oud voor nieuw’. Indien verbouwen gepaard gaat met functiewijziging van een bestaand pand dan wordt het benodigde extra parkeerplaatsen uitsluitend bepaald op basis van de toename van de parkeervraag.
3.3 Eigen erf en openbaar toegankelijk
De gemeente Baarn hanteert de volgende principes:
- -
De parkeervraag voor bewoners (exclusief bezoekers) mag voor 100% op eigen erf worden gerealiseerd.
- -
Voor de overige functies mag maximaal 25% op eigen erf worden gerealiseerd en minimaal 75% openbaar toegankelijk. De parkeereis voor deze laatste categorie wordt eventueel nog naar beneden bijgesteld indien benutting van restcapaciteit mogelijk is (paragraaf 3.4). De startwaarde wordt verdeeld, per periode van de week, over parkeerplaatsen op eigen erf en parkeerplaatsen die openbaar toegankelijk zijn.
- -
Parkeervoorzieningen die zijn aangelegd op eigen erf of als openbaar toegankelijke parkeerplaats, op basis van een omgevingsvergunning, dienen in stand te worden gehouden als beschikbare parkeerplaats.
- -
Indien is voldaan aan de eis van openbare parkeerplaatsen, is het toegestaan om extra parkeerplaatsen boven de totale parkeereis te realiseren op eigen erf.
Voor het parkeren op eigen erf bij woningen worden de volgende rekenwaarden gehanteerd:
Parkeren eigen erf |
Rekenwaarde |
Garage aan woning zonder oprit |
0,0 |
Enkele oprit met of zonder garage |
1,0 |
Dubbele oprit (> 4,5 m breed) met of zonder garage |
2,0 |
Overige parkeerplaatsen worden in de parkeerbalans pas meegerekend als deze qua maatvoering minimaal voldoen aan de voorkeursmaatvoering van het CROW volgens de volgende tabel:
Eisen minimale maat parkeerplaats |
||
Breedte |
Lengte |
|
Langs |
2,00 |
6,00 |
Haaks 90ᵒ |
2,50 |
5,00 |
Schuin 60ᵒ |
2,50 |
5,15 |
Schuin 45ᵒ |
2,50 |
4,85 |
Schuin 30ᵒ |
2,50 |
4,20 |
3.4 Parkeereis openbaar toegankelijke parkeerplaatsen
Parkeervraag per periode
Voor de parkeerplaatsen die openbaar toegankelijk zijn, kan mogelijk een beroep worden gedaan op de eventuele beschikbare restcapaciteit. Per periode van de week wordt de extra parkeervraag van het bouwplan bepaald en wordt getoetst of deze extra parkeervraag past binnen de restcapaciteit die op de verschillende momenten beschikbaar is. Daarbij wordt rekening gehouden met acceptabele loopafstanden.
In woongebieden mag de benutting tot maximaal 75% (indicatief) van de parkeercapaciteit plaatsvinden. Als de toegevoegde nieuwe functie wonen is, dan geldt een grenswaarde van 100%. Voor niet-monofunctionele gebieden kan eveneens een grenswaarde worden gehanteerd.
Benutting binnen loopafstand
Voor het benutten van restcapaciteit worden de volgende acceptabele maximale loopafstanden in acht genomen:
- -
Wonen 100 meter.
- -
Supermarkt, boodschappen en horeca 150 meter.
- -
Centrumbezoek 300 meter vanaf het midden van het winkelgebied.
- -
Werken 500 meter.
- -
Bezoekers van werklocaties 100 m.
- -
Onderwijs 100 meter.
Per periode van de week wordt bepaald of er een tekort aan parkeerplaatsen ontstaat. De parkeereis bedraagt het grootste tekort dat ontstaat in één van de periodes. Indien dit verschil 1 tot 2 parkeerplaatsen bedraagt wordt vrijstelling verleend van de parkeereis. Indien het verschil meer dan 2 parkeerplaatsen bedraagt, dient
de parkeereis te worden gerealiseerd.
Bijlage 1: Begrippenlijst
Aanwezigheidspercentage |
De parkeervraag van een bepaalde functie op een bepaald tijdstip als aandeel van de maximaal optredende parkeervraag van die functie. |
B.V.O. |
Bruto vloeroppervlak. |
Parkeernorm |
Het beleidsmatig en bestuurlijk vastgestelde aantal parkeerplaatsen per eenheid van een functie dat wordt gebruikt voor het bepalen van de parkeereis bij een bouwplan. |
Parkeereis |
Het aantal parkeerplaatsen dat aangelegd moet worden bij het realiseren van een bouwplan met een eventueel onderscheid naar parkeerplaatsen op eigen erf en openbaar toegankelijke parkeerplaatsen. |
Parkeerbalans |
De verhouding tussen vraag en aanbod van parkeervoorzieningen van een functie of (deel)gebied op een bepaald tijdstip. |
Parkeerkencijfer |
Indicatieve parkeervraag per eenheid van een functie. |
Rest b.b.k. |
Rest bebouwde kom: De bebouwde kom van de gemeente Baarn minus het centrumgebied van de kern Baarn. |
W.V.O. |
Winkelvloeroppervlak (verkoopruimte). |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl