Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR43380
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR43380/1
Regeling vervallen per 20-11-2014
Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Heerhugowaard 2005
Geldend van 01-01-2006 t/m 19-11-2014
Intitulé
Verordening rekenkamercommissie Heerhugowaard 2005Nr. 2005-67
de Raad van de gemeente Heerhugowaard;
gelezen het voorstel van
gelet op artikel 81 o van de Gemeentewet
b e s l u i t
l de rekenkamerfunctie per 1 januari 2006 in te stellen;
II. het hiervoor benodigde budget van structureel € 80.000,- per jaar, zoals vermeld in het
meerjarenplan 2005-2008, op te nemen in de begroting, met ingang van het begrotingsjaar 2006
en dit budget m.i.v. het begrotingsjaar 2007 jaarlijks aan te passen aan de loon- en
prijsontwikkelingen.
III. vast te stellen de hierna volgende
Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente
Heerhugowaard 2005
PARAGRAAF 1, BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a.Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad
en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en
doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het
beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
b.Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijk inzet van de
beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
c.Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de
geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te
bereiken;
d.Lid: een lid van de Rekenkamercommissie dat op basis van artikel 3, eerste lid door de
raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen;
PARAGRAAF 2, DE TAAK, SAMENSTELLING EN HET LIDMAATSCHAP VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 2 Taak van de commissie
- 1.
Er is een gemeentelijke Rekenkamercommissie.
- 2.
De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk
beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de
rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en
doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door
de gemeente worden bekostigd.
Artikel 3 Samenstelling Rekenkamercommissie
1.De Rekenkamercommissie bestaat uit drie leden, die door de raad van buiten de kring van
zijn leden worden benoemd voor een periode van vier jaar; deze leden kunnen door de raad
één keer worden herbenoemd. Bij aanvang van de rekenkamercommissie is de
benoemingstermijn vijfjaar.
2.De leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af:
"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Rekenkamercommissie benoemd te
worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook,
enige gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten,
rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal
aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal
nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de Rekenkamercommissie naar eer en
geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)"
3 De raad benoemt één van de leden genoemd in lid 1 als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering
van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige
besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het
secretariaat.
Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamercommissie
1.In vergaderingen van de Rekenkamercommissie wordt besloten bij meerderheid van
stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.
2.Besluiten kunnen niet worden genomen tenzij tenminste twee leden van de
Rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig zijn.
3.Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Artikel 5 Einde van het lidmaatschap
- 1.
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- a.
op eigen verzoek;
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de
- a.
Rekenkamercommissie;
c.wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is
veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die
vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
d.indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is
gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft
verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
2.De leden van de Rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te
vervullen.
Artikel 6 Verboden handelingen.
1.Het is de leden van de Rekenkamercommissie verboden de handelingen te verrichten als
bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de Rekenkamercommissie, een lid van de Rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.
2.De leden van de Rekenkamercommissie zijn niet werkzaam bij een bedrijf dat opdrachten
uitvoert in opdracht van de gemeente of bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling,
danwei hebben geen andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten aanzien
van de gemeenten zouden kunnen schaden.
3.Leden overleggen aan de Raad halfjaarlijks een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen.
Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamercommissie.
1.De leden van de Rekenkamercommissie ontvangen een vaste vergoeding voor hun
werkzaamheden en eventueel te maken onkosten. Deze vergoeding is voor de leden € 500
per maand en voor de voorzitter € 600 per maand en worden jaarlijks, met ingang van het
begrotingsjaar 2007, aangepast aan de loonontwikkelingen.
2.De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de
Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 12.
PARAGRAAF 3, DE WERKWIJZE VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 8 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
1.De Rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de
probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks voor 1 november als onderzoeksprogramma ter kennisname aan de raad voorgelegd.
- 3.
De in lid 1 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 9 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
1.De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het
onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De Rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.
- 3.
De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de ambtelijk secretaris en de overige
medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het
gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde
inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
4.De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op
grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de
Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan
als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten
behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van
al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is
gekomen.
- 5.
De Rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
- 6.
De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek
aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier
taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie
bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
7.Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten zoals bedoeld in lid 6
formuleert de Rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen in een nota.
- 8.
De Rekenkamercommissie stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken.
- 9.
Na vaststelling door de Rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota
met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden. Hierbij
worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de
onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen.
De raad stelt de eindconclusies vast.
Artikel 10 Medewerker / onderzoeker rekenkamer
1.Op voordracht van de rekenkamercommissie benoemt de raad een medewerker(s) /
onderzoeker(s) van de rekenkamercommissie.
- 2.
De medewerker(s) staat de rekenkamercommissie terzijde bij de uitvoering van haar taak.
- 3.
De medewerker(s) legt met betrekking tot de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording af aan (de voorzitter van) de rekenkamercommissie.
- 4.
De medewerker(s) is rechtspositioneel ondergebracht bij de griffie. Daarmee zijn op de
medewerker de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Heerhugowaard van toepassing.
5.Op voordracht van de rekenkamercommissie is de raad bevoegd tot schorsing danwei
ontslag van de medewerker(s) voor wat betreft zijn werkzaamheden voor de
rekenkamercommissie.
Artikel 11 Onderzoeksmedewerkers
1.De rekenkamercommissie is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 12
(tijdelijk) onderzoeksmedewerkers aan te stellen.
2.Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de
bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang
van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die
informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.
3.De rekenkamercommissie is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 12 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.
PARAGRAAF 4, DE KOSTEN VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 12 Budget
1.De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting
beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van
haar taken.
2.Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten
gebracht van:
a.de vergoedingen die krachtens artikel 7.1 zijn toegekend aan de externe
leden van de rekenkamercommissie;
- b.
de medewerker rekenkamer;
- c.
onderzoeksmedewerkers;
- d.
externe deskundigen die mogelijk door de rekenkamercommissie zijn
ingeschakeld en
e.de mogelijke overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig
oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
PARAGRAAF 5, SLOTBEPALINGEN
Artikel 13 Citeertitel; inwerkingtreding
1.Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie
gemeente Heerhugowaard 2005
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl