Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR427320
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR427320/1
Verordening van Provinciale Staten van de provincie Groningen houdende regels voor luchthaven Eemshaven luchthavenbesluit heliport Eemshaven
Geldend van 07-12-2016 t/m heden
Intitulé
Verordening van Provinciale Staten van de provincie Groningen houdende regels voor luchthaven Eemshaven luchthavenbesluit heliport EemshavenGedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat door Provinciale Staten in hun vergadering van 6 juli 2016, nr 4f, afdeling OM, zaaknummer 636159, is vastgesteld het luchthavenbesluit heliport Eemshaven.
Provinciale Staten van Groningen:
Gelezen de voordracht van Gedeputeerde Staten van 7 juni 2016, nr. 2016-32.086, OM;
Gelet op
- artikelen 8.47, 8.8, van de Wet luchtvaart
- afdeling 3.4 van de Awb en artikel 8.48 van de Wet luchtvaart
- de provinciale Luchthavenverordening
- de Omgevingsvisie en provinciale Omgevingsverordening provincie Groningen 2016-2020
Besluiten:
I. De bijgevoegde verordening Luchthavenbesluit Heliport Eemshaven vast te stellen.
II. De bijgevoegde Nota Zienswijzen en Reacties verordening Luchthavenbesluit Heliport Eemshaven vast te stellen.
III. Dit besluit bekend te maken en de stukken ter visie te leggen in de periode 15 augustus t/m 28 september 2016.
IV. De verordening in werking te laten treden niet eerder dan na het verkrijgen van een Verklaring Veilig Gebruik Luchthaven (VVGL) en de Natuurbeschermingswetvergunning en na publicatie in het Provinciale Blad.
Verklaring Veilig Gebruik Luchthaven (VVGL):
Verklaring veilig gebruik luchtruim helikopterluchthaven Eemshaven
Beschikking van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, 15 november 2016, ILT-2016/87200.
Natuurbeschermingswetvergunning:
Besluit van de Ministerie van Economische Zaken van 5 oktober 2016, kenmerk DGAN-NB / 16139765.
verordening LUCHTHAVENBESLUIT HELIPORT EEMSHAVEN
1. LUCHTHAVENBESLUIT HELIPORT EEMSHAVEN
1.a. Algemeen
Artikel 1 Begripsbepalingen
gebouw: gebouw als bedoeld in artikel 1 van de Woningwet;
handhavingspunt: locatie waar de geluidsbelasting van het luchthavenluchtverkeer niet hoger mag zijn dan de in het luchthavenbesluit vastgestelde waarde;
FATO: Final approach and take-off area, dit is het gebied van waar en waarop helikopters opstijgen en landen;
Helikopterbeweging: beweging in start- of in landingsfase van een helikopter.
Helikopterluchthaven: burgerluchthaven die uitsluitend wordt gebruikt door helikopters;
HEMS-vlucht: vlucht voor medische noodhulp (HEMS = Helicopter Emergency Medical Service), uitgevoerd met een helikopter krachtens een AOC met voorziening A3-Emergency Medical Service;
10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren: contouren ter aanduiding van de beperkingengebieden in verband met het externe-veiligheidsrisico vanwege het luchthavenluchtverkeer als bedoeld in artikel 9 van het Besluit burgerluchthavens;
Kwetsbaar gebouw: gebouw met een onderwijs- of gezondheidszorgfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012;
Lden: de jaargemiddelde geluidsbelasting veroorzaakt door het luchthavenluchtverkeer uitgedrukt in dB(A) en berekend volgens artikel 4 van de Regeling burgerluchthavens;
Lden-contouren: contouren ter aanduiding van de geluidsbelasting vanwege het luchthavenluchtverkeer als bedoeld in artikel 9 van het Besluit burgerluchthavens;
Luchthaven: een terrein als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van de Wet luchtvaart;
Luchthavengebied: het gebied dat bestemd is voor gebruik als luchthaven;
Luchthavenluchtverkeer: het opstijgen en landen van luchtvaartuigen met inbegrip van daarmee verband houdende bewegingen van luchtvaartuigen op de grond;
Obstakel: object dat zich boven het maaiveld bevindt en zich niet voortbeweegt;
PR: plaatsgebonden risico;
SAR: Search and Rescue;
TLOF: touchdown and lift-off area (plaats van waar een helikopter opstijgt en waarop die landt).
Vlucht: de verplaatsing van het luchtvaartuig gedurende het tijdsverloop dat het in beweging komt met de bedoeling om op te stijgen, tot het ogenblik dat het weer tot volledige stilstand is gekomen na de landing;
Wet: Wet luchtvaart;
Woning: gebouw dat geheel of gedeeltelijk voor bewoning is bestemd.
1.b. Locatie
Artikel 2 Aanduiding ligging helikopterluchthaven
Dit besluit is van toepassing op de helikopterluchthaven gelegen in de noordwesthoek van het industrieterrein Eemshaven, kadastraal bekend Uithuizermeeden, sectie A, nummers 3368 en 3369, zoals aangeduid op de bij dit besluit behorende kaart 1 ‘Luchthavengebied, TLOF, FATO's, veiligheidsgebieden en handhavingspunten’.
Artikel 3 Aanduiding helikopter landingsplaats
De start- en landingsplaats bevinden zich op de geografische positie 53º27'39" NB, 6º48'52" OL. In het rijksdriehoeksstelsel (RD) komt dit overeen met een x-coördinaat 249.790 en y- coördinaat 609.233.
Artikel 4 Exploitant
De exploitant van de luchthaven is Groningen Seaports NV of een door Groningen Seaports NV aan te wijzen exploitant.
Artikel 5 Gebruikers
De luchthaven mag uitsluitend worden gebruikt voor:
- a.
helikoptervluchten ten behoeve van de bouw en het onderhoud van offshore-windparken;
- b.
helikoptervluchten verbonden aan industriële activiteiten op het industrieterrein Eemshaven en het daaraan verbonden transport over zee;
- c.
helikoptervluchten van maatschappelijk belang (vluchten voor spoedeisende hulpverlening (HEMS-vluchten), SAR-operaties en de uitoefening van politietaken als bedoeld in artikel 3 van de Politiewet 2012).
- d.
tanken en onderhoud ten behoeve van helikopters die de hiervoor, bij a. t/m c. bedoelde vluchten uitvoeren.
- e.
trainingsvluchten ten behoeve van de gebruiker die de hiervoor, bij a.t/m c. bedoelde vluchten uitvoert.
De luchthaven mag niet worden gebruikt voor recreatief luchtverkeer.
Artikel 6 Van toepassing zijnde regels
Naast dit besluit zijn de regels en voorschriften uit de Wet en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen van toepassing en moet er zorg voor worden gedragen dat de luchthaven, genoemd in artikel 2, overeenkomstig deze regels en voorschriften ingericht en gebruikt wordt.
Artikel 7 Gebruiksjaar
Een gebruiksjaar voor deze luchthaven betreft de periode van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde kalenderjaar.
1.c. Regels voor luchtverkeer
Artikel 8
Van de luchthaven mag uitsluitend gebruik worden gemaakt tijdens de uniforme daglichtperiode (UDP), zoals voor de betreffende datum is vermeld in de AIS/Luchtvaartgids Nederland, met uitzondering van de in artikel 5 onder c. van dit besluit genoemde vluchten.
Artikel 9
De exploitant laat op de luchthaven luchthavenluchtverkeer toe zolang de daardoor veroorzaakte geluidsbelasting niet tot een overschrijding leidt van de in artikel 10 opgenomen grenswaarden. Het maximaal aantal helikopterbewegingen per jaar is 10.950.
Artikel 10
De ligging van handhavingspunten, bedoeld in artikel 8 van het Besluit burgerluchthavens, en de grenswaarden voor de geluidsbelasting op die punten zijn weergegeven in tabel 1.
Tabel 1:
Ligging handhavingspunt |
Coördinaten handhavingspunten (RD) |
grenswaarde in dB(A) Lden |
|
x |
y |
||
H1 (oost) |
249.879 |
609.279 |
74,9 |
H2 (west) |
249.690 |
609.231 |
74,3 |
De handhavingspunten zijn tevens aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart 1 ‘Luchthavengebied, TLOF, FATO's, veiligheidsgebieden en handhavingspunten’.
1.d. Regels omtrent de ruimtelijke indeling
Artikel 11
Het luchthavengebied, bedoeld in artikel 8.47 van de Wet, is vastgesteld zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart 1 ‘Luchthavengebied, TLOF, FATO's, veiligheidsgebieden en handhavingspunten’.
Artikel 12
Als beperkingengebieden als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet worden vastgesteld:
- a.
de geluidscontouren van 70, 56 en 48 dB(A) Lden, bedoeld in artikel 9, onder b, c en d van het Besluit burgerluchthavens, zoals weergegeven op kaart 2 ‘Contouren in verband met geluidbelasting’;
- b.
de 10-5 en 10-6 PR-contour, bedoeld in artikel 9, onder a, van het Besluit burgerluchthavens, zoals weergegeven op kaart 3 ‘Contouren in verband met het extern veiligheidsrisico’;
- c.
de veiligheidsgebieden, bedoeld in artikel 9, onder e, van het Besluit burgerluchthavens, zoals weergeven op kaart 1 ‘Luchthavengebied, TLOF, FATO'S, Veiligheidsgebieden en handhavingspunten’;
- d.
een gebied met hoogtebeperkingen in verband met de vliegveiligheid, als bedoeld in artikel 9, onder f, van het Besluit burgerluchthavens zoals weergegeven op kaart 4 ‘Hoogtebeperkingen' en kaart 5 ‘Detailkaart hoogtebeperkingen'.
Artikel 13
Artikel 12, tweede, derde en vierde lid, van het Besluit burgerluchthavens zijn van overeenkomstige toepassing op het gebied dat is gelegen buiten het luchthavengebied zoals aangegeven op kaart 1 en binnen de geluidscontour van 48 dB(A) Lden aangegeven op kaart 2, met dien verstande dat in het derde lid, onder b, van het voornoemd artikel 12 voor 56 dB(A) Lden moet worden gelezen 48 dB(A) Lden.
1.e. Vliegveiligheid in verband met zog windturbines
Artikel 14
Bij de hieronder aangegeven starts en landingen gelden de daarbij aangegeven beperkingen:
geen starts en landingen in aangegeven kompasrichtingen bij aangegeven windrichtingen, als de aangeduide windturbine in werking is |
starts |
landingen |
windrichtingen |
richting 06
|
richting 24 richting 09
|
090° - 180° |
windturbine |
|||
naam |
24 |
||
type |
Enercon E-82 |
||
exploitant |
RWE |
||
ashoogte |
98 |
||
rotordiameter (RD) |
82 |
||
positie |
RD |
x: 250.334 |
y: 609.194 |
WGS |
53º27'37" NB |
6º49'21" OL |
Artikel 15
Indien uit nadere gegevens blijkt dat turbulentie/zog van windturbine 24 geen gevaar oplevert voor de helikoptervluchten, kunnen Gedeputeerde Staten dit artikel aanpassen of intrekken.
1.f. Rapportage
Artikel 16
De op grond van artikel 13 van de Regeling burgerluchthavens geregistreerde en berekende gegevens worden eens per jaar gerapporteerd aan Gedeputeerde Staten.
Artikel 17
Indien hiertoe aanleiding is kunnen Gedeputeerde Staten de in artikel 16 genoemde termijn wijzigen, tot ten hoogste eens per kwartaal.
Artikel 18
De in artikel 16 bedoelde rapportage heeft betrekking op het hele gebruiksjaar en wordt binnen twee weken na afloop van het betreffende tijdvak ingediend bij Gedeputeerde Staten.
1.g. Slotbepalingen
Artikel 19
Zo lang de windturbines 22 en 23, op de posities met de RD-coördinaten 249.672, 609.314 en 250.004, 609.323 nog aanwezig zijn, mogen van of naar de heliport Eemshaven geen vluchten worden uitgevoerd.
Artikel 20
Dit luchthavenbesluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het provinciaal blad.
Artikel 21
Dit luchthavenbesluit wordt aangehaald als: luchthavenbesluit heliport Eemshaven.
Ondertekening
2. KAARTEN BEHORENDE BIJ HET LUCHTHAVENBESLUIT HELIPORT EEMSHAVEN
2. KAARTEN BEHORENDE BIJ HET LUCHTHAVENBESLUIT HELIPORT EEMSHAVEN
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl