Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR4195
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR4195/1
Regeling vervallen per 14-01-2006
Mandaatbesluit
Geldend van 14-01-2006 t/m 13-01-2006
Intitulé
MandaatbesluitHet college respectievelijk de burgemeester van de gemeente Dronten, elk voor zover het hun bevoegdheid betreft;
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T E N:
I.
de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;
II.
de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voorzover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;
III.
de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voorzover een relatie hebbend met hun functie;
IV.
indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;
V
besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:
namens het college / de burgemeester van Dronten,
handtekening,
naam mandataris,
gemeentesecretaris,
directeur,
(hoofd) afdeling …,
VI.
stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:
Gemeente Dronten,
naam gemandateerde;
VII.
dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit;
VIII.
dit besluit treedt in werking met ingang van 1 december 2004;
IX
het Mandaatbesluit vastgesteld op 3 februari 2004 en sindsdien gewijzigd wordt ingetrokken;
X
alle andere besluiten tot het mandateren van bevoegdheden worden ingetrokken, uitgezonderd
- a.
procesmachtigingen;
- b.
het mandaat aan de directeur van de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffingen voor bijzondere transporten.
Ondertekening
Dronten, 16 november 2004
Het college van Dronten,
burgemeester
mr. A.B.L. de Jonge
secretaris
drs. G.K. Zijlstra
TOELICHTING
Algemeen
Op grond van de jurisprudentie is het opnemen van onbepaalde uitzonderingen in strijd met het beginsel van de rechtszekerheid. Dergelijke uitzonderingen zouden het mandaat onverbindend maken. Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot een onvoldoende beoordeling, berisping en intrekking van het mandaat.
Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.
Publiekrecht-privaatrecht
Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).
Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.
Besluiten-ondertekenen
Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.
Mandaat
Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.
Vertegenwoordiging
Dit onderdeel heeft betrekking op de vertegenwoordiging van de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon. Het gaat hier onder meer om de ondertekening van privaatrechtelijke overeenkomsten (contracten).
Procesvertegenwoordiging
1.Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.
2. De bevoegdheid om te besluiten een rechtsgeding aan te gaan moet afzonderlijk in het mandaat zijn vermeld.
Vervanging
Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. De gemeentesecretaris geeft in deze betekenis leiding aan de afdelingshoofden; die geven leiding aan de medewerkers.
Ondertekening besluiten
- 1.
Uitgangspunt bij ondertekening is steeds dat stukken worden ondertekend door het orgaan dat of de functionaris die de beslissing heeft genomen. Dit zou slechts anders zijn bij een ondertekeningsmandaat (de ondertekening van besluiten van het college). Dit houdt ook in dat niet of p/o (per order) wordt getekend. Om praktische redenen kan b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een functionaris die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.
- 2.
Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester); zij worden ondertekend zoals in het besluit vermeld.
Ondertekening privaatrechtelijke stukken
Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:
De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)
daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..
Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie
In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.
Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Het mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).
Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:
- -
waarin afwijking van bestaande regels nodig is;
- -
waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval politieke repercussie zal hebben;
- -
waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit.
Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.
Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.
Voorbeelden
Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld strafverordeningen aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.
Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:
- -
ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en
- -
het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);
- -
het retourneren van stukken etc.
Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.
GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN
OVEREENKOMSTEN ALGEMEEN |
|||
nr. |
Bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
1. |
Privaatrechtelijke overeenkomsten Aangaan van overeenkomsten, waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden en gunnen van opdrachten |
gemeentesecretaris |
a. met een contractsbelang van ten hoogste € 300.000,00 b. gemeentesecretaris kan ondermandaat verlenen aan directeuren |
2. |
Privaatrechtelijke overeenkomsten Aangaan van overeenkomsten, waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden en gunnen van opdrachten |
afdelingshoofden |
met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00 |
PERSONEEL ALGEMEEN |
|||
nr |
Bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling |
|||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. |
Benoeming van personeel Aangaan van arbeidsovereenkomsten Aangaan van overeenkomsten tot het verrichten van vrijwilligerswerk Bepaling salaris bij aanstelling Vaststelling inpassing salaris Vervroegen tijdstip toekenning periodieke verhoging salaris Toekennen extra salarisverhoging, toelagen en gratificaties Achterwege late van een salarisverhoging ingeval van onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren van de medewerker Toekennen van een waarnemingsvergoeding Verlenen van ontslag op eigen verzoek Verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voorzover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft Overplaatsing van een medewerker op vrijwillige basis Verlenen van toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden Uitvoering 56-jarigenmaatregel Openstelling vacatures Toekennen vergoeding voor dagelijkse reiskosten woon-werkverkeer Toekennen telefoonkostenvergoeding Toekennen kledingtoelage |
gemeentesecretaris |
a. met uitzondering van besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris en directeuren diensten b. na advies hoofd Personeel en Organisatie c. gemeentesecretaris kan ondermandaat verlenen aan directeuren |
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling |
|||
22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. |
Verlenen van (bijzonder) verlof en het overschrijven van verlofdagen Beslissen op verzoeken tot het verrichten van overwerk Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof Verlenen van ouderschapsverlof Toekennen van VTO-faciliteiten (cursussen en symposia) Aantrekken van uitzendkrachten Aangaan van stageovereenkomsten |
afdelingshoofden |
ieder voor wat betreft de eigen afdeling |
BRANDWEER |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
1. |
Brandbeveiligingsverordening Beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen |
ondercommandant |
|
2. |
Bouwverordening van de gemeente Dronten 2002 Beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen als bedoeld in artikel 6.1.1 en volgende |
ondercommandant |
|
3. |
Vuurwerkbesluit Adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk |
commandant en ondercommandant |
voorzover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 APV |
DIENST BESTUURS- EN MANAGEMENTONDERSTEUNING |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken |
|||
1. |
Algemene Plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen om vergunning |
beleidsmedewerker bestuurlijke en juridische zaken bestuurlijk en juridisch medewerker |
|
2. |
Drank- en Horecawet Beslissen op aanvragen om vergunning |
Idem |
|
3. |
Wet op de Kansspelen Speelautomatenhallenverordening Beslissen op aanvragen om vergunning |
idem |
|
4. |
Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen. Beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar |
idem |
|
5. |
Aansprakelijkheidsstelling Beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims |
idem |
|
6. |
Vuurwerkbesluit Adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk |
idem |
|
7. |
Wegenverkeerswet 1994 Beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg |
idem |
|
8. |
Verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers |
beleidsmedewerker bestuurlijke en juridische zaken |
|
afdeling Communicatie en Bestuurs Ondersteuning |
|||
9. |
Verstrekken van subsidie voor promotionele doeleinden tot een bedrag van € 250,00 |
afdelingshoofd |
|
afdeling Facilitaire Zaken |
|||
10. 11. 12. |
Beslissen inzake dienstkleding bode, telefoniste / receptioniste, medewerkers kantine Verlenen van toestemming voor gebruik van ruimten in het gemeentehuis Aangaan overeenkomsten met betrekking tot kantoorartikelen, zaken voor het beheer van gebouwen (uitgezonderd onderhoud), kopieer- en telecommunicatieapparatuur en de exploitatie van het bedrijfsrestaurant |
afdelingshoofd |
|
afdeling Financiën |
|||
13. 14. 15. 16. 16a. |
Oninbaar verklaren van vorderingen belastingen Waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders Vaststellen van belastingcohieren Vaststellen van borderellen Benoemen onbezoldigd belastingambtenaren |
afdelingshoofd |
|
17. |
Uitbesteden taxaties OZB inzake aan-, nieuw- en verbouw |
coördinator belastingen |
|
18. 19. |
Afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachten Afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden |
medewerker financieel beleid |
|
20. |
Benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelasting |
medewerker invordering |
|
21. |
Uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenaren |
medewerker financieel beleid |
|
22. |
Aangaan overeenkomsten tot geldlening |
coördinator algemeen financieel beleid |
zowel aantrekken als uitzetten van gelden |
afdeling Informatievoorziening, Automatisering en Archivering |
|||
23. 24. |
Archiefwet en –verordening Vernietiging van archiefbescheiden welke niet naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht Verlenen van toestemming voor het gebruik van archiefruimten van het gemeentehuis |
afdelingshoofd |
23.als bescheiden zijn opgenomen in vernietigingslijsten, als bedoeld in het Archiefbesluit, of gunstig is geadviseerd of machtiging is verkregen overeenkomstig artikel 3, vierde lid, onder e, van het Archiefbesluit |
afdeling Personeel en Organisatie |
|||
25. 26. 27. |
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling Verlenen van voorschotten op salaris, vakantie- of andere toelagen of uitkeringen Toekennen verhuiskostenvergoeding Toekennen tegemoetkoming ingevolge de 1% regeling |
afdelingshoofd |
|
28. |
Algemeen Burgerlijke Pensioenwet Aanvragen P 1 keuringen |
afdelingshoofd |
na overleg met bedrijfsarts |
29. 30. 31. |
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling AAW melding (na overleg met bedrijfsarts) Verstrekken werkgeversverklaring Afdrachten IZA, ABP, loonbelasting |
medewerker personeels- en salarisadministratie |
DIENST BURGER EN SAMENLEVING |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
afdeling Burgerzaken |
|||
1. |
Wet op de Lijkbezorging Besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet |
medewerker |
|
2. |
Successiewet Besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet |
medewerker |
|
3. |
Wet op de Justitiële Documentatie Beslissen omtrent de afgifte van verklaringen omtrent het gedrag |
medewerker |
indien aanvrager in het strafregister voorkomt in overleg met de burgemeester |
4. |
Paspoortwet Beslissen op aanvragen met betrekking tot paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en reisdocumenten voor vreemdelingen en vluchtelingen |
medewerker |
|
5. |
Legalisatie handtekeningen |
medewerker |
|
6. |
Wet Gemeentelijke basisadministratie Besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet, waaronder de afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen |
medewerker |
|
7. |
Wegenverkeerswet Beslissen omtrent de afgifte van rijbewijzen |
medewerker |
|
8. |
Rijkswet op het Nederlanderschap Afdoen van in de wet aan de burgemeester opgedragen taken |
seniormedewerker en backofficemedewerker |
|
9. 10. |
Algemene plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen om vergunningen voor het ten gehore brengen van muziek op of aan de weg Beslissen op aanvragen om ventvergunningen |
medewerker |
10.met een geldigheidsduur van ten hoogste één dag en v.w.b. ventvergunningen in overleg met algemeen mandataris ventvergunningen |
11. |
Afnemen van verklaringen onder ede |
medewerker |
|
12. |
Wet bescherming persoonsgegevens Besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet |
medewerker |
|
13a 13b 13c |
Vreemdelingenwet 2000 vaststellen rechtmatig verblijf vaststellen en innen verschuldigde rijksleges uitreiken verblijfdocumenten |
medewerker |
betreft door de minister aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden; ondertekening luidt: namens de Minister van Vreemdelingenzaken en integratie, de burgemeester, namens hem, (naam ambtenaar), afdeling Burgerzaken |
14. |
Naamswijziging Verstrekken van adviezen |
seniormedewerker, backofficemedewerker |
|
afdeling Sociale Zaken |
|||
15. |
Wet Inburgering Nieuwkomers Uitvoering verplichte deelname, vrijstelling |
consulent WIN |
|
16. |
Uitvoering boetebesluit Inburgering Nieuwkomers |
juridisch kwaliteitsmedewerkers |
|
17. 18. 19. 20. 21. |
Wet Werk en Bijstand en de op deze wet gebaseerde Verordeningen Verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen Verstrekken voorschotten Terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering, Verhaal op derden Opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet |
juridisch kwaliteitsmedewerkers bijstandsconsulenten consulenten terugvordering en verhaal medewerkers CWI (alleen 21) |
mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord |
22. |
Wet Werk en Bijstand en de op deze wet gebaseerde Verordeningen / BBZ 2004 Beslissen op bezwaarschriften |
wethouder sociale zaken |
|
23. 24. 25. 26. 27. |
Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werknemers (IOAW) en Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) Verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering Verstrekken van voorschotten Terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering Opleggen van boeten ex artikel 20a van beide wetten Opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten |
juridisch kwaliteitsmedewerkers bijstandsconsulenten consulenten terugvordering en verhaal medewerkers CWI en ZLF (laatstgenoemden alleen 27) |
mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord. mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst |
28. |
IOAW en IOAZ Beslissen op bezwaarschriften |
wethouder sociale zaken |
|
29. |
Gemeentelijk minimabeleid Beslissen op aanvragen op grond van de Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen, Verordening toegankelijkheidsbijdrage |
juridische kwaliteitsmedewerkers bijstandsconsulenten |
|
30. |
Gemeentelijk minimabeleid Beslissen op bezwaarschriften op grond van de Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen , Verordening toegankelijkheidsbijdrage |
wethouder sociale zaken |
|
31. 32. 33. |
Wet Huursubsidie en Vangnetregeling huursubsidie Vaststellen bijzondere bijdragenregeling huurlasten Controle en fiattering Huursubsidiewet Terugvordering |
juridische kwaliteitsmedewerkers bijstandsconsulenten consulenten terugvordering en verhaal |
|
34. |
Vangnetregeling huursubsidie Beslissen op bezwaarschriften |
wethouder sociale zaken |
|
35. . |
Wet Voorzieningen Gehandicapten en de op deze wet gebaseerde Verordeningen Verstrekkingen, wijzigingen, beëindigingen, financiële vergoedingen en verstrekkingen Terugvordering teveel verstrekte vergoedingen |
juridische kwaliteitsmedewerkers consulenten Wvg consulenten terugvordering en verhaal |
|
36. |
Wet Voorzieningen Gehandicapten Beslissen op bezwaarschriften |
wethouder sociale zaken |
|
Algemeen |
|||
37. |
Opvragen van medische adviezen |
juridisch kwaliteitsmedewerkers bijstandconsulenten consulenten Wvg |
|
38. |
Aangifte belastingen en premies |
afdelingshoofd |
|
39. |
Beslissen inzake eigen bijdrage in het kader van de Wet op de Bejaardenoorden |
consulenten terugvordering en verhaal |
|
40. |
Niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken WWB en WVG |
juridisch kwaliteitsmedewerkers beleidsmedewerkers |
|
41. 42. 43. 44. |
BBZ 2004 Verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen Verstrekken voorschotten Terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering Opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet |
juridisch kwaliteitsmedewerkers bijstandsconsulenten consulenten terugvordering en verhaal medewerkers ZLF |
mandaat medewerkers ZLF aangenomen in bestuursovereenkomst |
DIENST INRICHTING EN BEHEER OPENBARE RUIMTE |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
Afdeling Bedrijfsbureau, Afvalinzameling en Materieel |
|||
3. 4. 5. 6. 7. |
Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening Nemen instemmingsbesluit artikel 2, tweede lid, verordening Stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit artikel 2, derde lid, verordening Verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit artikel 4 verordening Stellen nadere regels te verstrekken gegevens artikel 3, vierde lid, verordening Aanpassen meldingsformulier, artikel 3, eerste lid, verordening |
hoofd |
|
8. |
Wegenverkeerswet Nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen |
hoofd |
|
9. |
Algemene plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
hoofd |
|
10. |
Wet vervoer gevaarlijke stoffen Beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing |
hoofd |
|
11. |
Wegenverkeerswet Beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing |
hoofd |
|
12. |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Beslissen op aanvragen om invalidenparkeerkaart |
hoofd |
|
13. |
Wet personenvervoer Verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning |
hoofd |
|
14. |
Beheersverordening algemene begraafplaats 1998 Toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten |
hoofd |
|
15. |
Aansluiten op gemeentelijk riool Verlenen toestemming aansluiting |
medewerker rioolbeheer |
|
16. |
Aansluiten op gemeentelijk riool Beslissen op verzoeken |
hoofd |
|
17. |
Kapvergunningen Beslissen op aanvragen |
hoofd |
|
18. |
Algemene Plaatselijke Verordening Beslissen op aanvragen vergunningen uitwegen |
hoofd |
|
19. |
Verlenen toestemming gebruik grond |
hoofd |
met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening |
20. |
Vaststellen van de kosten herstel na aanleg kabels en leidingen |
hoofd |
|
21. |
Aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen |
hoofd |
DIENST RUIMTELIJKE ONTWIKKELING |
|||
nr |
Bevoegdheid |
verleend aan |
specifieke bepalingen |
bureau Bedrijfsvoering |
|||
1. |
Vastgoedregistratie en landmeten Vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond |
landmeter buitendienst |
|
afdeling Bouw- en Woningtoezicht |
|||
2. |
Algemene plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen reclamevergunning |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
3. 4. |
Wet op de Ruimtelijke Ordening Beslissen inzake binnenplanse vrijstellingen ex artikel 15 Beslissen tot publicatie van verzoeken om vrijstelling ex artikel 19, derde lid |
afdelingshoofd |
in overeenstemming met hoofd Planologie en Stedenbouw |
5. 6. 7. 8. |
Woningwet Beslissen op aanvragen tot intrekking van bouwaanvragen Beslissen om bouwaanvragen niet in behandeling te nemen Positief beslissen op bouwaanvragen Stilleggen van de bouw |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
6. als aanvraag niet binnen de gestelde termijn wordt aangevuld 7. als bouwsom minder is dan € 150.000,00 8. in geval van constructieve gebreken in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht |
9. 10. 11. |
Woningwet Beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende vergunning Beslissen op bouwaanvragen Weigeren van bouwaanvragen |
afdelingshoofd |
|
12. |
Woningwet Berichten inzake bouwaanvragen c.q. meldingen op grond van het hebben van een formele aanhoudingsgrond |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
13. |
Woningwet, artikel 46, tweede lid Het verdagen van de beslissing omtrent aanvraag om een reguliere bouwvergunning, dan wel een bouwaanvraag in twee fasen |
afdelingshoofd |
om aanvrager in gelegenheid te stellen plan aan te passen |
14. 15. |
Bouwverordening Beslissen op meldingen sloopvoornemen, aanvragen sloopvergunning, weigering sloopvoornemen en weigering sloopaanvragen Beslissen inzake het verlenen van vrijstellingen, stellen van voorschriften en voorwaarden, intrekken, verdagen, intrekken, horen en niet van toepassing verklaren |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
afdeling Economische Zaken |
|||
16. |
Algemene plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen ventvergunning |
administratief medewerker grondzaken, medewerker grondzaken, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
|
16a |
Marktverordening gemeente Dronten 1999 Beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
administratief medewerker grondzaken, medewerker grondzaken, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
|
17. 18. 19. |
Verkoop grond woningbouw Reservering / optieverlening bedrijfsterrein Verkoop bedrijfsterrein |
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
|
20. 21. 22. |
Verkoop overhoeken / tuinuitbreiding, bijzondere bebouwing Verhuur, verpachting grond Verhuur gebouwen en opstallen |
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
|
afdeling Milieu Zaken |
|||
23. 23a |
Algemene plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen om vergunning ingevolge hoofdstuk 4, afdeling 2 Beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 176) |
afdelingshoofd |
|
24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. |
Wet Milieubeheer Bekendmaken van het voornemen en het horen van zienswijzen tot het opleggen van dwangsommen en bestuursdwang Opleggen in beschikkingen en invorderen van dwangsommen Opleggen in beschikkingen en overgaan tot uitvoering van bestuursdwang Beslissen op verzoeken tot het intrekken van een dwangsom c.q. bestuursdwangbeschikking Berichten dat een bedrijf overeenkomstig de voorschriften in werking is Beslissen op meldingen ex artikel 8.19 en 8.40 van de wet. Berichten dat de inrichting onder het besluit valt Beslissen om extra exemplaren van, aanvullende gegevens, bodem-, energie-, afval- of geluidsonderzoek ten behoeve van aanvragen om vergunning te verlangen Vaststellen van ontwerpbeschikkingen en het bekendmaken van de aanvraag en ontwerpbeschikking Vaststellen van de beschikking Beslissen om een aanvraag niet in behandeling te nemen Bekendmaken van het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften van een vergunning, het beslissen op zienswijzen en bekendmaking van de ontwerpbeschikking, het vaststellen van de beschikking |
afdelingshoofd |
24 en 25 dwangsom ten hoogste € 5.000,00 26. kosten ten hoogste € 5.000,00 27. indien geen bedenkingen zijn ingekomen 28. indien aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld 29. indien geen bedenkingen zijn ingekomen |
35. |
Wet Milieubeheer Horen van zienswijzen ten aanzien van het voornemen een dwangsom op te leggen, ontwerpbeschikkingen, het voornemen een aanvraag niet in behandeling te nemen wegens het niet aanvullen van de aanvraag binnen de gestelde termijn, het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften |
technisch medewerker milieuzaken juridisch medewerker milieuzaken medewerker milieuzaken |
|
36. 37 |
Verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken om verlenging van de begunstigingstermijn c.q. uitstel inning dwangsom, artikel 8.19 en 8.40 meldingen Bekendmaking van beschikkingen |
administratief medewerker milieuzaken |
|
38. |
Wet Bodembescherming Beslissen op aanvragen om ontheffing |
afdelingshoofd |
|
39. |
Subsidieregeling oud papier Vaststelling subsidie |
afdelingshoofd |
|
40. 41. 42. |
Bouwstoffenbesluit Beslissen op meldingen Opleggen in beschikking en invorderen van dwangsommen Opleggen in beschikking en tot uitvoering overgaan van bestuursdwang |
afdelingshoofd |
40. werken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen 41. dwangsom ten hoogste € 5.000,00 42. kosten ten hoogste € 5.000,00 |
43. |
Bouwstoffenbesluit Verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingen |
technisch medewerker milieuvergunningen |
|
afdeling Planologie en Stedenbouw |
|||
44. |
Wet op de openluchtrecreatie Beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing c.q. vrijstelling |
beleidsmedewerker landelijk gebied |
|
45. |
Algemene plaatselijke verordening Beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen |
beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|
46. 47. |
Wet op de Ruimtelijke Ordening Beslissen op aanvragen vrijstelling ex artikel 15 Beslissen omtrent aanvragen vrijstelling ex artikel 19, derde lid |
afdelingshoofd |
47.indien geen zienswijzen kenbaar zijn gemaakt |
48. |
Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies Toekennen van woninggebonden subsidies |
afdelingshoofd |
|
49. |
Verordening woonwagenkamp Ganzendreef Beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|
50. |
Bestemmingsplannen Verstrekken van uitbestedingsopdrachten tot het vervaardigen van bestemmingsplannen |
afdelingshoofd |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl