Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR4192
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR4192/1
Regeling vervallen per 23-08-2008
Mandaatbesluit
Geldend van 26-04-2008 t/m 22-08-2008
Intitulé
MandaatbesluitHet college en de burgemeester van Dronten, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T E N:
I.
de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;
II.
de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voorzover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;
III.
de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voorzover een relatie hebbend met hun functie;
IV.
indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;
V.
besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:
namens het college / de burgemeester van Dronten,
handtekening,
naam mandataris,
gemeentesecretaris,
directeur,
(manager) afdeling …,
VI.
stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:
Gemeente Dronten,
naam gemandateerde;
VII.
dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit;
VIII.
dit besluit treedt in werking met ingang van 14 januari 2006;
IX.
het Mandaatbesluit vastgesteld op 16 november 2004 wordt ingetrokken;
X.
alle andere besluiten tot het mandateren van bevoegdheden worden ingetrokken, uitgezonderd
- a.
procesmachtigingen;
- b.
het mandaat aan de directeur van de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffingen voor bijzondere transporten.
Ondertekening
Dronten, 10 januari 2006
Het college van Dronten,
burgemeester
mr. A.B.L. de Jonge
secretaris
drs. G.K. Zijlstra
TOELICHTING
Algemeen
Op grond van de jurisprudentie is het opnemen van onbepaalde uitzonderingen in strijd met het beginsel van de rechtszekerheid. Dergelijke uitzonderingen zouden het mandaat onverbindend maken. Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot een onvoldoende beoordeling, berisping en intrekking van het mandaat.
Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.
Publiekrecht-privaatrecht
Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).
Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.
Besluiten-ondertekenen
Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.
Mandaat
Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.
Vertegenwoordiging
Dit onderdeel heeft betrekking op de vertegenwoordiging van de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon. Het gaat hier onder meer om de ondertekening van privaatrechtelijke overeenkomsten (contracten).
Procesvertegenwoordiging
1.Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.
2. De bevoegdheid om te besluiten een rechtsgeding aan te gaan moet afzonderlijk in het mandaat zijn vermeld.
Vervanging
Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. De gemeentesecretaris geeft in deze betekenis leiding aan de managers; die geven leiding aan de medewerkers.
Ondertekening besluiten
- 1.
Uitgangspunt bij ondertekening is steeds dat stukken worden ondertekend door het orgaan dat of de functionaris die de beslissing heeft genomen. Dit zou slechts anders zijn bij een ondertekeningsmandaat (de ondertekening van besluiten van het college). Dit houdt ook in dat niet of p/o (per order) wordt getekend. Om praktische redenen kan b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een functionaris die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.
- 2.
Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester); zij worden ondertekend zoals in het besluit vermeld.
Ondertekening privaatrechtelijke stukken
Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:
De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)
daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..
Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie
In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.
Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Het mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).
Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:
- -
waarin afwijking van bestaande regels nodig is;
- -
waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval politieke repercussie zal hebben;
- -
waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit.
Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.
Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.
Voorbeelden
Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld strafverordeningen aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.
Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:
- -
ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en
- -
het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);
- -
het retourneren van stukken etc.
Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.
Gemandateerde bevoegdheden en volmachten
Overeenkomsten algemeen |
|||
nr. |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
privaatrechtelijke overeenkomsten |
|||
1. |
aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten |
secretaris |
a. voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00 b. voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00 |
2. |
aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten |
managers |
met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00 |
Personeel algemeen |
|||
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling |
|||
1. |
benoemen van personeel |
secretaris, managers |
a. met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren b. besluiten ten aanzien van managers uitsluitend gemandateerd aan secretaris c. managers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen afdeling d. managers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de personeelsadviseur |
2. |
aangaan van arbeidsovereenkomsten |
||
3. |
vaststellen salaris |
||
4. |
toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie |
||
5. |
achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren |
||
6. |
verlenen ontslag op eigen verzoek |
||
7. |
verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voorzover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft |
||
8. |
verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering |
||
9. |
overplaatsen medewerker op vrijwillige basis |
||
10. |
verlenen van toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden |
||
11. |
uitvoeren 56-jarigenmaatregel |
||
12. |
openstellen vacature |
||
13. |
toekennen verhuiskostenvergoeding |
||
14. |
toekennen vergoeding woon- werkverkeer |
||
15. |
toekennen vergoeding telefoonkosten |
||
16. |
toekennen kledingtoelage |
||
17. |
koop, verkoop en overschrijven van verlof |
||
18. |
verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof |
||
19. |
verlenen ouderschapsverlof |
||
20. |
verlenen zorgverlof |
||
21. |
verlenen verlof in kader levensloopregeling |
||
22. |
beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden |
||
23. |
beslissen omtrent overwerk |
||
24. |
toekennen VTO-faciliteiten (cursussen en symposia) |
||
25. |
aantrekken uitzendkrachten |
Brandweer |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Brandbeveiligingsverordening |
|||
1. |
beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen |
ondercommandant |
|
Bouwverordening van de gemeente Dronten 2002 |
|||
2. |
beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen als bedoeld in artikel 6.1.1 en volgende |
ondercommandant |
|
Vuurwerkbesluit |
|||
3. |
adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk |
commandant en ondercommandant |
voorzover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 APV |
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling |
|||
4. |
inwinnen van advies en opschorten van leeftijdsontslag (artikel 19:1:38, tweede lid) |
commandant |
Afvalinzameling en Accommodatiebeheer |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
privaatrechtelijke bevoegdheden |
|||
1. |
aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen |
manager |
|
2. |
aanschaf klein materiaal |
uitvoerder materiaalbeheer |
tot een bedrag van € 4.500,00 |
3. |
aanschaf klein materiaal |
eerste monteur, onderhoudsmonteur / chauffeur |
tot een bedrag van € 2.500,00 |
4. |
aanschaf klein materiaal |
allround-opzichter bouwkunde, opzichter afval en reiniging |
tot een bedrag van € 1.000,00 |
subsidie oud papier |
|||
5. |
vaststelling subsidie |
manager |
Concerndiensten |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
financiële zaken |
|||
1. |
oninbaar verklaren van vorderingen belastingen |
manager |
|
2. |
waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders |
||
3. |
vaststellen van belastingcohieren |
||
4. |
vaststellen van borderellen |
||
5. |
benoemen onbezoldigd belastingambtenaren |
||
6. |
uitbesteden taxaties OZB inzake aan-, nieuw- en verbouw |
coördinator belastingen |
|
7. |
afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachten |
medewerker financieel beleid |
|
8. |
afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden |
||
9. |
benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelasting |
medewerker invordering |
|
10. |
uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenaren |
medewerker invordering |
|
11. |
aangaan overeenkomsten tot geldlening |
coördinator algemeen financieel beleid |
zowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie |
Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling |
|||
12. |
verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld |
manager |
|
13. |
verstrekken werkgeversverklaring |
||
14. |
UWV melding (na overleg met bedrijfsarts) |
medewerker personeels- en salarisadministratie, medewerker personeels- en organisatiezaken |
|
15. |
afdrachten IZA, ABP, loonbelasting |
||
Algemeen Burgerlijke Pensioenwet |
|||
16. |
aanvragen P 1 keuringen |
manager |
na overleg met bedrijfsarts |
personeelszaken algemeen |
|||
17. |
Verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers |
juridisch beleidsmedewerker |
|
aansprakelijkheidsstelling |
|||
18. |
beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims |
juridisch beleidsmedewerker en juridisch medewerker |
|
vastgoed- en geo-informatie |
|||
19. |
verstrekken van afschriften van gegevens uit het beperkingenregister |
WOZ-medewerker |
|
20. |
vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond |
landmeter buitendienst |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Leerplichtwet |
|||
1. |
besluiten omtrent vervangende leerplicht |
leerplichtambtenaar |
|
2. |
besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar |
||
3. |
vrijstelling van inschrijving |
||
4. |
vrijstelling van inschrijving in verband met trekkend bestaan |
||
5. |
vrijstelling van inschrijving wegens lichamelijke of psychische ongeschiktheid |
||
6. |
vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs |
||
Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten |
|||
7. |
besluiten omtrent toekenning vergoeding |
beleidscoördinator leerlingenzaken medewerker leerlingenzaken |
|
Wet inburgering |
|||
1. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht wegens handicap |
beleidsondersteuner |
|
2. |
vaststellen inburgeringsvoorziening |
||
3. |
vaststellen datum waarbinnen inburgeringsexamen gehaald moet worden |
beleidsondersteuner |
|
Wet kinderopvang |
|||
4. |
bijhouden van het register en het doen van mededelingen, bedoeld in artikel 46 |
beleidsmedewerker |
Ondersteuning en Advisering |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
privaatrechtelijke overeenkomsten |
|||
1. |
toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte |
manager |
|
2. |
in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels |
bode / conciërge |
|
3. |
overeenkomsten aangaande kantoorinventaris, kantoorartikelen en beheer gebouw |
managementcoördinator, coördinator facilitaire zaken, Arbo, BHV en preventie, medewerker inkoop beheer & gebouwen |
uitgezonderd overeenkomsten met een looptijd langer dan drie maanden voor telecommunicatie, reprografie, schoonmaakwerkzaamheden en exploitatie bedrijfsrestaurant |
4. |
aanschaf klein materiaal |
managementcoördinator, communicatieadviseur, communicatiemedewerker, coördinator ICT, bode / conciërge |
tot een bedrag van € 500,00 |
Publiekszaken en sociale zaken |
||||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
|
Wet op de Lijkbezorging |
||||
5. |
besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet |
baliemedewerker |
||
Successiewet |
||||
6. |
besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet |
baliemedewerker |
||
Paspoortwet |
||||
7. |
beslissen op aanvragen met betrekking tot paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en reisdocumenten voor vreemdelingen en vluchtelingen |
baliemedewerker |
||
8. |
legalisatie handtekeningen |
baliemedewerker |
||
Wet Gemeentelijke basisadministratie |
||||
9. |
besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet, waaronder de afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen |
baliemedewerker |
||
10. |
afnemen van verklaringen onder ede |
|||
Wegenverkeerswet |
||||
11. |
beslissen omtrent de afgifte van rijbewijzen |
baliemedewerker |
||
Rijkswet op het Nederlanderschap |
||||
12. |
afdoen van in de wet aan de burgemeester opgedragen taken |
seniormedewerker en backofficemedewerker |
||
Algemene plaatselijke verordening |
||||
13. |
beslissen op aanvragen om vergunningen voor het ten gehore brengen van muziek op of aan de weg |
baliemedewerker |
||
14. |
beslissen op aanvragen om ventvergunningen |
baliemedewerker |
met een geldigheidsduur van ten hoogste één dag en v.w.b. ventvergunningen in overleg met algemeen mandataris ventvergunningen |
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
||||
15. |
besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet |
baliemedewerker |
||
Vreemdelingenwet 2000 |
||||
16. |
vaststellen rechtmatig verblijf |
baliemedewerker |
betreft door de minister aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden; ondertekening luidt: namens de Minister van Vreemdelingenzaken en integratie, de burgemeester, namens hem, (naam ambtenaar), afdeling Burgerzaken |
|
17. |
vaststellen en innen verschuldigde rijksleges |
|||
18. |
uitreiken verblijfdocumenten |
|||
naamswijziging |
||||
19. |
verstrekken van adviezen |
seniormedewerker en backofficemedewerker |
||
Wet inburgering |
||||
20. |
beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht wegens handicap |
klantmanager |
||
21. |
vaststellen inburgeringsvoorziening |
|||
22. |
beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen inburgeringsexamen gehaald moet worden |
managementcoördinator |
||
23. |
beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht |
|||
24. |
opleggen bestuurlijke boete |
juridisch kwaliteitsmedewerker |
||
algemeen |
||||
25. |
opvragen van medische adviezen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, consulent WMO |
||
26. |
aangifte belastingen en premies |
manager |
||
27. |
niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken WWB en WMO |
juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker |
||
Wet werk en bijstand en de op deze wet gebaseerde verordeningen |
||||
28. |
verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen |
managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, inkomensconsulenten |
||
29. |
verstrekken voorschotten |
|||
30. |
terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering, Verhaal op derden |
|||
31. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet |
idem en medewerkers CWI |
mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord |
|
BBZ 2004 |
||||
32. |
verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen |
managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, inkomensconsulent, medewerkers ZLF |
mandaat medewerkers ZLF aangenomen in bestuursovereenkomst |
|
33. |
verstrekken voorschotten |
|||
34. |
terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering |
|||
35. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet |
|||
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
||||
36. |
verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering |
managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, klantmanager, inkomensconsulent, medewerkers ZLF |
mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst |
|
37. |
verstrekken van voorschotten |
|||
38. |
terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering |
|||
39. |
opleggen van boeten ex artikel 20a van beide wetten |
|||
40. |
opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten |
idem en medewerkers CWI en ZLF |
mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord. mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst |
|
minimabeleid (Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen, Verordening toegankelijkheidsbijdrage) |
||||
41. |
beslissen op aanvragen |
juridische kwaliteitsmedewerker, klantmanagers, inkomensconsulent |
||
Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen |
||||
42. |
verlenen, wijzigen, beëindigen individuele vergoedingen en verstrekkingen |
managementcoördinator, juridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo |
||
43. |
terugvorderen te veel verstrekte vergoedingen |
juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent |
||
Verordening tegemoetkoming kinderopvang |
||||
44. |
verlenen en vaststellen van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang |
juridische kwaliteitsmedewerker |
||
45. |
opleggen van een bestuurlijke boete wegens het niet nakomen van de inlichtingenplicht |
Ruimtelijke en economische ontwikkeling |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Wet op de Ruimtelijke Ordening |
|||
1. |
beslissen op aanvragen vrijstelling ex artikel 15 |
manager |
|
2. |
beslissen omtrent aanvragen vrijstelling ex artikel 19, derde lid |
manager |
indien geen zienswijzen kenbaar zijn gemaakt |
Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies |
|||
3. |
toekennen van woninggebonden subsidies |
manager |
|
woonwagenkamp Ganzendreef |
|||
4. |
aangaan huurovereenkomsten |
beleidsmedewerker volkshuisvesting |
|
grondtransacties |
|||
5. |
verkoop grond woningbouw |
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
|
6. |
reservering / optieverlening bedrijfsterrein |
||
7. |
verkoop bedrijfsterrein |
||
8. |
verkoop overhoeken / tuinuitbreiding, bijzondere bebouwing |
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
|
9. |
verhuur, verpachting grond |
||
10. |
verhuur gebouwen en opstallen |
||
privaatrechtelijke verplichtingen |
|||
11. |
verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegd |
planeconoom, beleidsmedewerker economische en juridische zaken |
Ruimtelijke Inrichting en Beheer |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Wet personenvervoer |
|||
1. |
verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning |
manager |
|
Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening |
|||
2. |
nemen instemmingsbesluit artikel 2, tweede lid, verordening |
manager |
|
3. |
stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit artikel 2, derde lid, verordening |
||
4. |
verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit artikel 4 verordening |
||
5. |
stellen nadere regels te verstrekken gegevens artikel 3, vierde lid, verordening |
||
6. |
aanpassen meldingsformulier, artikel 3, eerste lid, verordening |
||
7. |
vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen |
Vergunningen, Handhaving en Veiligheid |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Algemene plaatselijke verordening |
|||
6. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
juridisch medewerker |
uitgezonderd vergunningen genoemd in onderdelen 2 - 8 |
7. |
beslissen op aanvragen vergunningen uitwegen |
manager |
in overleg manager RIB |
8. |
beslissen op aanvragen reclamevergunning |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
9. |
aanvaarden kennisgeving incidentele festiviteiten (artikel 87) |
manager |
|
10. |
beslissen op aanvragen om vergunning ingevolge hoofdstuk 4, afdeling 2 |
||
11. |
beslissen over vergunning voor inzamelen kleding (artikel 157) |
||
12. |
beslissen op aanvragen ventvergunning |
||
13. |
beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
||
14. |
beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen |
||
kapvergunningen |
|||
15. |
beslissen op aanvragen |
manager |
in overleg manager RIB |
Marktverordening gemeente Dronten 1999 |
|||
16. |
beslissen op aanvragen standplaatsvergunning |
manager |
|
Drank- en Horecawet |
|||
17. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
juridisch medewerker |
|
Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening |
|||
18. |
beslissen op aanvragen om vergunning |
juridisch medewerker |
|
Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen |
|||
19. |
beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar |
juridisch medewerker |
|
Vuurwerkbesluit |
|||
20. |
adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk |
juridisch medewerker |
|
Wegenverkeerswet 1994 |
|||
21. |
nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen |
manager |
in overleg manager RIB |
22. |
beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg |
juridisch medewerker |
|
23. |
beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing |
manager |
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
|||
24. |
beslissen op aanvragen om gehandicaptenparkeerkaart |
manager |
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
|||
25. |
beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing |
manager |
|
Rioolverordening |
|||
26. |
verlenen vergunning aansluiting |
manager |
in overleg manager RIB |
27. |
beslissen op aanvragen |
||
Wet op de Ruimtelijke Ordening |
|||
28. |
beslissen inzake binnenplanse vrijstellingen ex artikel 15 |
manager |
|
29. |
beslissen tot publicatie van verzoeken om vrijstelling ex artikel 19, derde lid |
manager |
in overeenstemming met manager REO |
Woningwet |
|||
30. |
beslissen op aanvragen tot intrekking van bouwaanvragen |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
31. |
berichten inzake bouwaanvragen c.q. meldingen op grond van het hebben van een formele aanhoudingsgrond |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
32. |
beslissen om bouwaanvragen niet in behandeling te nemen |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
als aanvraag niet binnen de gestelde termijn wordt aangevuld |
33. |
positief beslissen op bouwaanvragen |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
als bouwsom minder is dan € 150.000,00 |
34. |
stilleggen van de bouw |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
in geval van constructieve gebreken in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht |
35. |
beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende vergunning |
manager |
|
36. |
verdagen van de beslissing omtrent aanvraag om een reguliere bouwvergunning, dan wel een bouwaanvraag in twee fasen (artikel 46, tweede lid) |
manager |
om aanvrager in gelegenheid te stellen plan aan te passen |
37. |
beslissen op bouwaanvragen |
manager |
weigeringen inbegrepen |
38. |
intrekken bouwvergunningen |
manager |
indien daarvan twee jaar geen gebruik is gemaakt |
bouwverordening |
|||
39. |
beslissen op meldingen sloopvoornemen, aanvragen sloopvergunning |
technisch medewerker bouw- en woningtoezicht |
|
40. |
beslissen inzake het verlenen van vrijstellingen, stellen van voorschriften en voorwaarden, intrekken, verdagen, intrekken, horen en niet van toepassing verklaren |
||
Wet Milieubeheer |
|||
41. |
beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63) |
manager |
|
42. |
beslissen op meldingen ex artikel 8.19 en 8.40 van de wet: berichten dat de inrichting onder het besluit valt |
||
43. |
beslissen om extra exemplaren van, aanvullende gegevens, bodem-, energie-, afval- of geluidsonderzoek ten behoeve van aanvragen om vergunning te verlangen |
||
44. |
vaststellen van ontwerpbeschikkingen en het bekendmaken van de aanvraag en ontwerpbeschikking |
||
45. |
vaststellen van de beschikking |
manager |
indien geen zienswijzen zijn ingekomen |
46. |
beslissen om een aanvraag niet in behandeling te nemen |
manager |
indien aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld |
47. |
bekendmaken van het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften van een vergunning, het beslissen op zienswijzen en bekendmaking van de ontwerpbeschikking, het vaststellen van de beschikking |
manager |
indien geen zienswijzen zijn ingekomen |
48. |
horen van zienswijzen ten aanzien van ontwerpbeschikkingen, het voornemen een aanvraag niet in behandeling te nemen wegens het niet aanvullen van de aanvraag binnen de gestelde termijn, het voornemen tot het wijzigen c.q. aanvullen van voorschriften |
technisch medewerker milieuzaken, juridisch medewerker milieuzaken, medewerker milieuzaken |
|
49. |
verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken om verlenging van de begunstigingstermijn c.q. uitstel inning dwangsom, artikel 8.19 en 8.40 meldingen |
administratief medewerker milieuzaken |
|
50. |
bekendmaking van beschikkingen |
||
Wet Bodembescherming |
|||
51. |
beslissen op aanvragen om ontheffing |
manager |
|
Bouwstoffenbesluit |
|||
52. |
beslissen op meldingen |
manager |
werken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen |
53. |
Verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingen |
technisch medewerker milieuvergunningen, algemeen beleidsmedewerker |
|
Handhaving |
|||
54. |
opleggen van dwangsommen |
manager |
tot een bedrag van ten hoogste € 25.000,00 |
55. |
besluiten tot bestuursdwang |
manager |
voor zover de kosten ten hoogste € 25.000,00 bedragen |
56. |
horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang |
technisch medewerker milieuzaken, juridisch medewerker milieuzaken, medewerker milieuzaken |
Wijkbeheer |
|||
nr |
bevoegdheid |
verleend aan |
voorwaarden en beperkingen |
Beheersverordening algemene begraafplaats 1998 |
|||
1. |
toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten |
manager, beleidsmedewerker begraven |
|
privaatrechtelijke bevoegdheden |
|||
2. |
verlenen toestemming gebruik grond |
manager |
met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening |
3. |
vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen |
manager |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl