Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR419010
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR419010/1
Regeling vervallen per 22-03-2019
Nadere regels Cliëntenparticipatie 2016
Geldend van 19-10-2016 t/m 21-03-2019
Intitulé
Nadere regels Cliëntenparticipatie 2016Het college van burgemeester en wethouders van Breda,
Gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2 van de Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Breda 2015
Besluiten vast te stellen de volgende nadere regels:
Artikel 1 Begripsbepalingen
College : College van burgemeester en wethouders van Breda
CB : Cliëntenbelang Breda
Contactpersonen : Aanspreekpunt voor cliënten en andere belanghebbenden
Artikel 2 Algemeen
-
1. CB heeft een onafhankelijke positie.
-
2. CB is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zo samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen. De contactpersonen vormen altijd een afspiegeling van de hiervoor genoemde personen.
-
3. CB bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 personen.
-
4. CB geeft de cliëntenparticipatie o.a. vorm door:
- o
Contactpersonen te zoeken die als eerste aanspreekpunt voor en namens cliënten uit de doelgroep kunnen fungeren,
- o
Adviseurs te benaderen die op afroep beschikbaar zijn om hen advies te geven of van input te voorzien.
- o
-
5. CB bepaalt hoeveel contactpersonen en adviseurs er nodig zijn.
Artikel 3 Lidmaatschap CB
-
1. Nieuwe leden van CB worden, op voordracht van CB, benoemd door het college voor een periode van 2 jaar en kunnen eenmaal voor twee jaar worden herbenoemd. Van de periode van 2 jaar kan worden afgeweken indien zowel college als CB daarmee instemmen.
-
2. De leden van CB zijn verplicht tot geheimhouding als bedoeld in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
-
3. Het college draagt er zorg voor dat leden en voormalige leden van CB niet worden benadeeld door hun handelen in CB. Dit geldt ook voor andere personen welke door CB worden ingeschakeld bij de cliëntenparticipatie.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden CB
-
1. CB brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met:
- a.
het door het college of gemeenteraad voorgenomen beleid,
- b.
de uitvoering van het beleid, inclusief de dienstverlening in meer algemene zin,
- c.
de positie van uitkeringsgerechtigden, voor zover het betrekking heeft op de Participatiewet of aanverwante regelgeving.
- a.
-
2. Een of meer leden van CB nemen, indien daartoe aanleiding is, ook deel aan andere overleggen over cliëntparticipatie, zoals bijvoorbeeld overleggen van het regionaal werkbedrijf.
-
3. CB kan een reglement van orde opstellen. Hierin kunnen onder andere de frequentie van vergaderen en de termijnen die gehanteerd worden om goed te functioneren worden opgenomen.
Artikel 5 Overlegvergadering
-
1. CB overlegt met de verantwoordelijk portefeuillehouder zo vaak als beide partijen dat nodig achten. De vergaderdata worden jaarlijks gezamenlijk vastgesteld. Indien een van beide partijen dat wenst zal een tussentijds overleg worden ingepland.
-
2. De verantwoordelijk portefeuillehouder fungeert als voorzitter van de overlegvergadering en wordt ondersteund door de contactambtenaar van de gemeente.
-
3. De agenda voor de overlegvergadering wordt in onderling overleg opgesteld. Het college draagt zorg voor de verslaglegging. CB draagt zorg voor de voorbereiding van de agenda en de voortgangsbewaking van de actiepunten.
-
4. Afhankelijk van de agenda kan de gemeentelijke vertegenwoordiging worden uitgebreid met andere portefeuillehouders of ambtenaren. CB kan zich laten bijstaan door externe deskundigen.
Artikel 6 Ondersteuning
Het college zorgt:
- a.
voor adequate facilitaire ondersteuning door b.v. het faciliteren van vergaderruimtes en kopieerfaciliteiten.
- b.
dat adviesaanvragen en conceptbeleid tijdig aan CB worden aangeboden.
- c.
dat ambtenaren van de gemeente op verzoek van CB uitleg en informatie verstrekken
- d.
dat CB de nodige informatie krijgt die zij nodig acht om haar taak uit te oefenen.
- e.
dat, indien het voorkomt, CB wordt geïnformeerd over redenen van afwijking van het door CB gegeven gevraagde of ongevraagde advies.
- f.
voor een contactambtenaar.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl