Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010, tweede wijziging

Geldend van 07-10-2010 t/m 13-02-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010, tweede wijziging

De raad van de gemeente Slochteren;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 augustus 2010;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010, tweede wijziging.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in dezelfde kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag van het kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2010, eerste wijziging’ laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 22 april 2010 vervallen met ingang 1 oktober 2010, met dien verstande:

    • a.

      dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wabo, nog moeten worden toegepast.

  • 2. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2010 in werking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2010.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Legesverordening’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 september 2010.

, voorzitter

, griffier

Bijlage Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010, tweede wijziging, van de gemeente Slochteren

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 9A Onderzoeken

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag tot en met woensdag voor eigen inwoners

€ 245,25

1.1.1.2

maandag tot en met woensdag voor niet-inwoners

€ 316,90

1.1.1.3

donderdag en vrijdag voor eigen inwoners

€ 347,50

1.1.1.4

donderdag en vrijdag voor niet-inwoners

€ 375,00

1.1.1.5

zaterdag voor eigen inwoners

€ 633,75

1.1.1.6

zaterdag voor niet-inwoners

€ 745,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap voor 08:00 uur of na 18:00 uur:

1.1.2.1

voor eigen inwoners

€ 937,50

1.1.2.2

voor niet-inwoners

€ 1115,00

1.1.3

Onder een huwelijk of partnerschapsregistratie van eigen inwoners wordt verstaan een huwelijk of partnerschapsregistratie, waarvan minimaal één van de partners in de gemeente Slochteren woonachtig is. Alle overige huwelijken of partnerschapsregistraties zijn huwelijken of partnerschapsregistraties van niet-inwoners.

1.1.4

Kostenloze huwelijksvoltrekking en kostenloze partnerregistratie vindt plaats op dinsdag- en woensdagmorgen om 10.30 uur.

1.1.5

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 170,95

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 12,00

1.1.6.2

een duplicaat trouw- of partnerschapboekje

€ 17,65

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,80

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 49,60

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 55,40

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 49,60

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,70

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3

€ 20,35

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3

€ 9,70

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,95

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 41,75

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.1.3 alsmede in 2.1.7 en 2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

1.2.5

Indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3 alsmede 2.1.7 en 2.1.8 werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan door overmacht – niet compleet kan worden overgelegd, wordt de terzake verschuldigde leges, verhoogd met:

€ 21,30

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 36,75

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 2,80

1.3.4

Het tarief bedraagt voor de kosten proces-verbaal (leges vermissing)

€ 21,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 5,00

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 230,25

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 861,40

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.437,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 5.748,60

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€10.059,45

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 5,00

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 230,25

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 861,40

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1437,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 5748,60

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 10059,45

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,80

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 2,75

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

€ 5,00

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 19,00

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 19,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan, dorpsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 14,80

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 14,80

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.2.1

In formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 14,80

1.8.1.2.2

In formaat A3

€ 14,80

1.8.1.2.3

In formaat A2

€ 40,00

1.8.1.2.4

In formaat A1

€ 40,00

1.8.1.2.5

In formaat A0

€ 40,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 10,00

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een schermafdruk in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

€ 2,00

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

€ 10,00

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag afkomstig van makelaars tot het verstrekken van inlichtingen omtrent gegevens met betrekking tot publiekrechtelijke beperkingen

€ 79,00

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift uit de kadastrale massale output per object

€ 14,80

1.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een plot of print van een uitsnede van de digitale kadastrale kaart:

in formaat A4 of kleiner, per kaart

€ 14,80

in formaat A3

€ 14,80

in formaat A2

€ 40,00

in formaat A1

€ 40,00

in formaat A0

€ 40,00

1.8.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift uit het Kadastrale Netwerk per object:

€ 14,80

1.8.9

Het tarief bedraagt van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,75

1.8.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.10.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 0,10

1.8.10.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 0,10

1.8.10.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 0,10

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 5,00

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,35

1.10.2.2

een afschrift van het gemeentewapen in kleur

€ 1,25

Hoofdstuk 11 Gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 30,00

1.12.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 15,00

Hoofdstuk 13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag van een standplaatsvergunning:

1.14.1.1

a.met een geldigheidsduur voor maximaal één dag

€ 9,15

1.14.1.2

b.met een geldigheidsduur voor maximaal één week

€ 19,30

1.14.1.3

c.met een geldigheidsduur voor maximaal één maand

€ 26,90

1.14.1.4

d.met een geldigheidsduur van meer dan één maand

€ 59,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

voor een ontheffing of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet dan wel de Verordening inzake de winkeltijden

€ 7,30

1.15.1.2

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 15.1.1 bedoelde ontheffing

€ 7,30

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 8,80

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.2

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 5,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

€ 204,25

18.1.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 127,65

18.1.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 32,90

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

a.indien het een incidentele ontheffing betreft

€ 16,00

b.indien het een langlopende ontheffing betreft

€ 2,00

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 14,15

1.19.1.4

voor het reserveren van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 30,00

1.19.1.5

tot het verkrijgen van een evenementenverkeersregelaarspas op grond van artikel 1.1 lid 3 Regeling Verkeersregelaars 2009

€ 10,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,40

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,35

Kleurenafdruk per pagina op A3/A4 papier

€ 0,70

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,25

1.20.1.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk voor het formaat:

A3 29,7 x 42,0

€ 3,00

A2 42,0 x 59,4

€ 4,50

A1 59,4 x 84,1

€ 6,00

A0 84,1 x 118,9

€ 8,50

1.20.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,00

1.20.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,35

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing geluidhinder als bedoeld in artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 30,05

1.20.3

Het tarief bedraagt voor de bestrijding van plaagdieren, per uur inclusief BTW

€ 47,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

nvt

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 118,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25 %

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk, hoofdstuk 4, hoofdstuk 9a van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo wordt het tarief berekend conform onderstaande tabel met een minimumbedrag van :

€ 89,00

2.3.1.1.1

vervallen

2.3.1.1.2

leges omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten zijn gebaseerd op objecten zoals deze worden na bouw, verbouw of aanbouw

2.3.1.1.3

De genoemde categorieën van objectgrootte worden vastgesteld op de grootte zoals deze zal zijn na bouw, verbouw of aanbouw.

2.3.1.1.4

Het aantal te rekenen m³ is de inhoud tussen de buitenwerkse gevelvlakken (en/of de harten van gemeenschappelijke scheidsmuren) en de dakvlakken, zulks met inbegrip van erkers en dakkapellen, te rekenen vanaf de onderste vloer (incl. kelderruimten, souterrains)

2.3.1.1.5

Het aantal te bouwen m³, als genoemd onder punt 2.3.1.1.4, wordt naar boven afgerond op gehele m³

2.3.1.1.6

Voor de indeling in categorieën A, B (woning, overige bouwwerken/ gebouwen niet vallend onder categorie A) wordt aangesloten op de bepalingen van de wet WOZ.

2.3.1.1.7

Voor de op te leggen leges geldt per omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten een maximum van € 70.000,00. Indien een omgevingsvergunningsaanvraag betrekking heeft op meer dan 40 objecten wordt het maximum geheven voor elke 40 objecten c.q. het overblijvende deel daarvan.

2.3.1.1.8

Het in dit hoofdstuk berekende bedrag wordt verhoogd met het bedrag advieskosten in verband met toetsing door de welstandscommissie, deze bedragen worden direct doorberekend en zijn gebaseerd op de berekening zoals deze wordt gehanteerd door de welstandscommissie.Nb. tabel met advieskosten is te vinden op de website www.slochteren.nl.

Categorie

Objectsoort

Tarief

A

Nieuwbouw woning en uitbreiding van de woning t.b.v. wonen

1

Woning, vrijstaand

€ 6,00 /m³

2

Woning, niet vrijstaand

€ 5,50 /m³

3

Tussenwoning, als onderdeel van een aaneengesloten rijenwoning

€ 4,50 /m³

B

Overige bouwwerken niet vallend onder categorie A

Indien de bouwkosten € 1.000,00 of minder bedragen wordt over- eenkomstig 2.3.1.1 het minimumbedrag aan leges geheven van

€ 89,00

Indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.000,00 wordt overeenkomstig 2.3.1.1 het minimumbedrag aan leges geheven en voor elke € 1.000,00 of een gedeelte ervan boven de € 1.000,00 vermeerderd met

€ 25,00

2.3.2

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.2.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.2.3

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.2.4

Voor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten eerste fase, als bedoeld in artikel 2.5 van de Wabo wordt een tarief geheven conform bovenstaande tabel.

2.3.2.5

Voor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 2.5 van de Wabo wordt een tarief geheven conform onderstaande tabel. Bij een omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten tweede fase geldt een korting van 60% op de te heffen leges.

2.3.3

Aanhoudingen

2.3.3.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning wordt verleend met toepassing van artikel 3.3 en 3.4 van de Wabo wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 59,00

2.3.3.2

Indien de aanvraag moet worden getoetst aan een exploitatieplan conform artikel 3.5 van de Wabo, wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 510,75

2.3.4

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.4.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan of bouwwerk waarvan de bouw zonder omgevingsvergunning eerste of tweede fase is aangevangen of voltooid, wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met 100%

2.3.5

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.5.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 89,00

2.3.6

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 296,25

2.3.6.a

In afwijking van het bepaalde onder 2.3.6 bedragen de leges in geval de aanvraag betrekking heeft op diepe bodemingrepen op agrarische cultuurgronden met een archeologische dubbelbestemming

€ 59,00

2.3.7

Planologisch strijdig gebruik of strijdige bouw- of aanleg activiteit.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.7.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

a.na toepassing van artikel 2.10 tweede lid (aanvraag bouwactiviteit wordt aangemerkt als verzoek planologisch strijdig gebruik) of artikel 2.11 eerste lid (aanvraag aanleg activiteit wordt aangemerkt als verzoek planologisch strijdig gebruik);

b.in alle andere gevallen.

€ 118,00

€ 269,25

2.3.7.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 450,00

2.3.7.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 2860,10

2.3.7.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 450,00

2.3.7.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 118,00

2.3.7.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 2860,10

2.3.7.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 2860,10

2.3.7.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 118,00

2.3.8

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 200,00

2.3.8.2

de overeenkomstig het in 2.3.8.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.8.3 indien en voorzover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.

2.3.8.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van de opslag als bedoeld in artikel 2.3.8.2 bedraagt voor:

a.een bouwwerk voor zover daarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft aan meer dan 10 personen

b.1. een bouwwerk voor zover daarin aan meer dan 10 personen jonger dan 10 jaar, of

2.meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapten personen

met een oppervlakte van:

minder dan 100 m2

€ 120,50

100 tot 200 m2

€ 179,75

200 tot 300 m2

€ 300,30

300 tot 500 m2

€ 480,10

500 tot 1.000 m2

€ 722,65

1.000 tot 2.000 m2

€ 1080,20

2.000 tot 3.000 m2

€ 1414,70

3.000 tot 4.000 m2

€ 1567,95

4.000 tot 5.000 m2

€ 1716,05

5.000 tot 10.000 m2

€ 1912,70

10.000 tot 20.000 m2

€ 2160,40

20.000 tot 30.000 m2

€ 2530,70

30.000 tot 40.000 m2

€ 2913,70

40.000 tot 50.000 m2

€ 3235,50

50.000 m2 of meer

€ 3531,70

2.3.9

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2005 en Monumentenverordening 2008 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 5 Monumentenverordening 1998 en artikel 10 Monumentenverordening 2005 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.9.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 101,00

2.3.9.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

nvt

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2005 en Monumentenverordening 2008, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke monumentenverordeningen een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 101,00

2.3.10

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.10.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 296,25

2.3.10.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 101,00

2.3.10.2

Asbesthoudende materialen

nvt

2.3.11

Aanleggen of veranderen (uit)weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

-het maken van uitweg naar de weg of verandering brengen in een bestaande uitweg naar de weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.12 van Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist;

-het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist;

-het dempen van een sloot of het veranderen van een sloot waarvoor op grond van artikel 4.9a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist;

als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 74,00

2.3.12

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 29,95

2.3.13

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.13.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 30,00

2.3.13.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.13.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 30,00

2.3.13.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 30,00

2.3.13.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing voor hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder, per bouwplan

€ 510,75

2.3.14

Gereserveerd

2.3.15

Gereserveerd

2.3.16

Gereserveerd

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de in hoofdstuk 9a genoemde onderdelen bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 296,25

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Per tweede of volgende aanvraag waarop afdeling 3.3 van toepassing is: (uitgebreide voorbereidingsprocedure)

€ 100,00

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.1.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten betrekking heeft op het gewijzigd uitvoeren van een bouwplan, waarvoor reeds een omgevingsvergunning is afgegeven maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.3.1 met dien verstande dat de leges voor het gewijzigde bouwplan niet minder dan € 59,00 zullen bedragen. Het vorenstaande is niet van toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

2.5.1.2

Indien van een verleende omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten geen gebruik wordt gemaakt binnen 26 weken na het onherroepelijk worden van de omgevingsvergunning en deze omgevingsvergunning wordt ingetrokken, (eventueel op verzoek van de aanvrager) wordt een teruggaaf van 10% van de geheven leges verleend.

2.5.1.3

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, doch voor dat een advies is gevraagd van de Welstandscommissie, deze aanvraag wordt ingetrokken wordt een teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend.

2.5.1.4

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten en na ontvangst van een welstandsadvies doch voor het verlenen van de omgevingsvergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt een teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

2.5.1.5

Indien de gevraagde omgevingsvergunning inzake bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt een teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend.

2.5.1.6

Indien de meldingen “start werkzaamheden” en “gereedmelding bouwwerk” binnen 14 dagen na het begin c.q. het gereedkomen van de werkzaamheden schriftelijk zijn gemeld bij ons, kan op verzoek teruggaaf van de geheven leges als vermeld in 2.3.1 worden verleend ten bedrage van:

€ 50,00

2.5.2 t/m 2.5.3

Gereserveerd

2.5.3a

Verhogingen en verlagingen leges planologische verzoeken

2.5.3a.1

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.1, 2.3.7.2, 2.3.7.4, 2.3.7.5 of 2.3.7.8 wordt geweigerd voordat publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, worden de leges voor de aanvraag verminderd tot

€ 296,25

2.5.3a.2

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.3, 2.3.7.6 of 2.3.7.7 wordt geweigerd nadat publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, worden de leges voor de aanvraag verminderd met

25%

2.5.3a.3

Indien aanvrager de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.3, 2.3.7.6 of 2.3.7.7 intrekt voordat het besluit is vastgesteld, worden de leges voor de betreffende aanvraag verminderd:

2.5.3a.3.1

Indien nog geen principebesluit is genomen om de procedure al dan niet te voeren, tot:

€ 296,25

2.5.3a.3.2

Indien nog geen vooroverleg als bedoeld in artikel 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft plaatsgevonden:

30%

2.5.3a.3.3

Indien nog geen publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, met:

20%

2.5.3a.3.4

Na publicatie van het ontwerpbesluit

5%

2.5.3a.4

Indien een aanvraag ingevolge artikel 2.10 tweede lid Wabo wordt aangemerkt als een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid Wabo en de omgevingsvergunning kunnen worden verleend met toepassing van artikel 2.12 eerste lid onder a, 3°, en toepassing van dit laatste artikel wordt geweigerd, doch in plaats daarvan wordt voor het bouwplan een andere procedure gevoerd, dan worden geen leges voor de weigering van het besluit in rekening gebracht, maar de leges voor die andere procedure.

2.5.3a.5

Indien ingevolge artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening in verband met een aanvraag een exploitatieplan moet worden vastgesteld, worden de leges verhoogd met

€ 510,75

2.5.3a.6

Indien ten behoeve van de behandeling van een verzoek als bedoeld onder 2.3.7 gegevens en/of onderzoeken zijn ingediend of verricht als bedoeld onder 2.10.1 tot en met 2.10.5, worden de leges voor het verzoek verhoogd met de toepasselijke onder 2.10.1 tot en met 2.10.5 genoemde leges voor het verkrijgen van en de beoordeling van die gegevens en/of onderzoeken.

2.5.3a.7

Verminderingen als bedoeld onder 2.5.3a.1 tot en met 2.5.3a.4 hebben geen betrekking op gemaakte kosten voor adviezen en onderzoeken, alsmede de daarbijbehorende behandelings- en beoordelingskosten.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 89,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 89,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2860,10

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen vn een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2860,10

2.8.3

Indien de aanvrager de aanvraag om een herziening, wijziging of uitwerking van het bestemmingsplan als bedoeld onder 2.81 en 2.82 intrekt voordat de gevraagde herziening, wijziging of uitwerking is vastgesteld, worden de leges voor het betreffende verzoek verminderd:

2.8.3.1

Indien nog geen principebesluit is genomen om de procedure al dan niet te voeren, tot:

€ 295,25

2.8.3.2

Indien nog geen vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft plaatsgevonden

30 %

2.8.3.3

Indien nog publicatie als bedoeld in artikel 3:12 Algemene wet bestuursrecht heeft plaatsgevonden, met:

20 %

2.8.3.4

Na publicatie van het ontwerpbesluit

5 %

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening.

€ 89,00

Hoofdstuk 9A Onderzoeken

2.10

Onderzoeken

2.10.1

Het tarief dat geldt op grond van deze titel wordt verhoogd als een aanvraag op grond van een wettelijk voorschrift, bestemmingsplan of beleidsregel alleen kan worden afgehandeld wanneer een extern advies wordt ingewonnen of onderzoek wordt gedaan op het gebied van of met betrekking tot:

-archeologie;

-(geo)hydrologie;

-natuurbeschermingswetgeving;

-milieuwetgeving;

-milieueffectrapportages;

-luchtkwaliteit;

-stedenbouw en/of planologie;

-planschade(risico);

-geluid(hinder);

-externe veiligheid;

-verkeer en vervoer;

-ondernemings- of bedrijfsplannen;

-noodzaak (tweede) bedrijfswoning;

-volwaardig agrarisch bedrijf;

-gesteldheid van bodem

met de kosten van de externe adviseur of externe adviseurs resp. het onderzoek, vermeerderd met per advies of onderzoek:

€ 118,00

2.10.2

In afwijking van het bepaalde onder 2.10.1 worden de kosten van de externe adviseur(s) resp. het onderzoek voor een archeologisch bureau onderzoek dat wordt verricht met het oog op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo, voorzover de aanvraag ziet op diepe bodemingrepen op agrarische cultuurgronden met een archeologische dubbelbestemming, slechts gevorderd voorzover zij meer bedragen dan € 500,00, en vervalt het in dat lid genoemde vaste bedrag.

2.10.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening:

€ 87,30

2.10.4

Onverminderd het bepaalde in 2.10.1 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake het voorkomen van archeologische waarden in de bodem:

€ 118,00

2.10.5

Onverminderd het bepaalde in 2.10.1 bedraagt het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van andere onderzoeken:

€ 118,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 59,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 385,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 4 van de Drank- en Horecawet

€ 285,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning ingevolge de Drank- en Horecawet

€ 170.00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 16,00

3.1.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en horecaverordening

€ 90,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning),

€ 29,95

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning op grond van artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening voor het organiseren van:

3.2.2.1

een barbecue

€ 9,15

3.2.2.2

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 9,15

3.2.2.3

een Sinterklaasintocht

€ 9,15

3.2.2.4

een rommelmarkt, snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5.22 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 9,15

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing voor kamperen als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 59,00

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

€ 9,15

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 229,80

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.6.1

een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichtring als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening

€ 200,00

3.6.2

een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening

€ 200,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 15,00

Behorende bij raadsbesluit van 30 september 2010.

De griffier van de gemeente Slochteren,