Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR417850
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR417850/1
Regeling vervallen per 16-09-2019
Regeling mandaten, machtigingenen volmachten 2016
Geldend van 10-10-2016 t/m 15-09-2019
Intitulé
Regeling mandaten, machtigingenen volmachten 2016Het gebruik van mandaat 2
- 1.
Inleiding 2
- 2.
Delegatie algemeen 2
- 3.
Mandaat algemeen 3
- 4.
Volmachten en machtigingen 4
- 5.
Vormen van mandaat 4
- 6.
Algemene regels voor mandaat in de gemeente Heemstede 5
- 7.
Praktische aanwijzingen voor uitoefening mandaat 5
- 8.
Slot 5
Algemene en Juridische Zaken 6
Bouw- en Woning Toezicht 15
Chief Information Security Officer (CISO) 27
Dienstverlening 28
Financiën 32
GRIT 34
IASZ 35
Personeel, Organisatie & Ondersteuning 37
Ruimtelijk Beleid 46
Uitvoering Openbare Ruimte 49
Voorbereiding Openbare Ruimte 54
Welzijnszaken 57
Het gebruik van mandaat
1.Inleiding
Hieronder een overzicht van de afdelingen, (staf)bureau’s en teams:
Afdeling Algemene & Juridische Zaken |
|
Afdeling Bouw- en Woning Toezicht |
|
Afdeling Dienstverlening |
-team communicatie |
-team specialisten Burgerzaken |
|
-team publieksbalie |
|
-bureau Informatisering |
|
Afdeling Financiën |
-team financieel beleid |
-team financiële administratie |
|
GRIT |
|
IASZ |
-stafbureau sociale zaken |
-bureau werk, inkomen en zorg |
|
-team uitkeringsadministratie |
|
Afdeling Personeel, Organisatie en Ondersteuning |
-team personeel & organisatie |
-team bestuurssecretariaat |
|
-bureau Facilitaire Zaken |
|
Stafbureau Projecten & Planning |
|
Afdeling Ruimtelijk Beleid |
|
Afdeling Uitvoering Openbare Ruimte |
-bureau toezicht buitenruimte |
-serviceteams |
|
-team Begraafplaats |
|
-kinderboerderij |
|
-team handhaving |
|
-bureau Bouwkunde |
Hiernaast is er ook nog een Ciso: Chief information security Officer, oftewel een informatiebeveiligingscoördinator. Deze medewerker valt rechtstreeks onder de directeur Publiekszaken en Bedrijfsvoering.
Het Stafbureau Projecten & Planning heeft zelf geen mandaten. Zij verrichten werkzaamheden voor andere afdelingen.
Uit het oogpunt van een efficiënte bedrijfsvoering zijn de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Uitgangspunt is dat de gemandateerde bij politieke of anderszins gevoelige zaken wordt geacht overleg te plegen met de verantwoordelijke portefeuillehouder.
Veranderingen als gevolg van het wijzigingen in wet- en regelgeving, waaronder de APV, zijn doorgevoerd in de mandaten. Ook alle overige gewenste veranderingen, al dan niet als gevolg van interne besluiten, zijn meegenomen.
Onderwerp van deze notitie is mandaat. Het is van groot belang om dit te onderscheiden van delegatie. Hieronder worden eerst de kenmerken van onderscheidenlijk delegatie en mandaat uiteengezet. Daarna worden regels gegeven voor de uitoefening van mandaat door ambtenaren.
2.Delegatie algemeen
Onder delegatie wordt verstaan: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder zijn eigen verantwoordelijkheid uitoefent (artikel 10:13 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)).
Uit artikel 156 van de Gemeentewet blijkt dat de raad aan het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) en aan een commissie bevoegdheden kan overdragen behoudens een aantal concrete opgesomde bevoegdheden (waaronder financiële bevoegdheden, het stellen van straf op overtreding van gemeentelijke verordeningen, etc.). Deze “ja, tenzij”-constructie verschaft de raad een grote vrijheid te bepalen wat hij aan zichzelf wil houden en wat hij aan de andere gemeentelijke organen overlaat.
Kenmerk van delegatie is dat de delegatiegever de bevoegdheid om te besluiten kwijt is en dat het besluit geldt als een besluit van de gedelegeerde, die daarvoor ook de verantwoordelijkheid draagt. Voorwaarde voor delegatie is dat de wet, die de bevoegdheid aan het orgaan dat wil overdragen heeft toegekend, een grondslag moet bieden voor de overdracht van die bevoegdheid (artikel 10:15 van de Awb).
De delegatiegever kan slechts algemene instructies geven aan de gedelegeerde over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.
De Awb verbiedt in artikel 10:14 delegatie aan ondergeschikten. De reden hiervan is de algemene opvatting dat delegatie aan ondergeschikten leidt tot onzuivere bestuurlijke verhoudingen. Een ambtenaar kan immers niet in politieke zin op zijn daden worden aangesproken.
Voor wat betreft de bevoegdheden op het gebied van gemeentelijke belastingen geldt een eigen regime.
3.Mandaat algemeen
Als er bevoegdheden van een bestuursorgaan worden toegedeeld aan ondergeschikten wordt gebruik gemaakt van mandaat.
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (artikel 10:1 van de Awb).
Voor mandaat van een bestuursorgaan aan ambtenaren is geen wettelijke basis nodig. De relatie tussen college of burgemeester enerzijds en ambtenaar anderzijds, geeft het verantwoordelijke orgaan bij mandaat voldoende mogelijkheden incidenteel in te grijpen indien dat noodzakelijk wordt geacht.
Gezien de relatie is er geen instemming nodig van degene die bevoegdheden in mandaat uitoefent. Instemming is slechts vereist bij mandaat aan niet-ondergeschikten (bijvoorbeeld bevoegdheden die worden overgedragen aan de korpschef van politie).
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit, geldt als een besluit van de mandaatgever (artikel 10:2 van de Awb). De mandaatgever mag te allen tijde de bevoegdheid zelf blijven uitoefenen en algemene en bijzondere richtlijnen geven.
Degene die in mandaat handelt:
- -
handelt onder de verantwoordelijkheid van de mandaatgever, veelal het college;
- -
handelt in opdracht van de mandaatgever;
- -
mag niet afwijken van het mandaat;
- -
moet in voorkomende gevallen van twijfel overleggen met de mandaatgever of portefeuillehouder;
- -
moet bij het besluit kenbaar maken namens welk orgaan hij handelt.
Zoals hiervoor al aangegeven is voor mandaat geen wettelijke grondslag vereist. Mandatering van bevoegdheden is in beginsel altijd mogelijk, tenzij:
- -
bij wettelijk voorschrift anders is bepaald (artikel 10:3 eerste lid, van de Awb);
- -
de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet (artikel 10:3, eerste lid, van de Awb). Bijvoorbeeld in verband met de zwaarwegendheid van de bevoegdheid of in geval de bevoegdheid niet aansluit bij de normale bevoegdheidsuitoefening van de gemandateerde;
- -
het tweede, derde of vierde lid van artikel 10:3 van de Awb hieraan in de weg staat. In deze leden wordt van mandatering uitgesloten:
- a.
het vaststellen van algemene verbindende voorschriften;
- b.
het nemen van een besluit waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedures zich anderszins tegen mandatering verzet;
- c.
het vernietigen of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;
- d.
het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, door degene die het primaire besluit krachtens mandaat heeft genomen;
- e.
het opleggen van een bestuurlijke boete door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
- a.
Uit de mandaatverlening moet duidelijk blijken welke bevoegdheden de gemandateerde heeft.
Artikel 3:47 van de Awb bepaalt dat bij de motivering van een besluit zo mogelijk de grondslag wordt vermeld krachtens welk wettelijk voorschrift het besluit genomen is. De wettelijke grondslag is eenvoudig te achterhalen indien deze op voorhand in de mandaatregeling wordt opgenomen.
4.Volmachten en machtigingen
Mandaat kan alleen worden verleend als sprake is van een besluit in de zin van de Awb. Dat betekent niet dat de burgemeester of het college andere handelingen, de feitelijke handelingen en de privaatrechtelijke rechtshandelingen, niet aan een ondergeschikte kan opdragen.
Het college kan een ambtenaar de volmacht geven om namens het college privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. Voor feitelijke handelingen kan het college een machtiging verlenen.
De Awb verklaart de regels die gelden voor mandaat ook van toepassing op de rechtsfiguren volmacht en machtiging (artikel 10:12 van de Awb). Mede om deze reden zijn de volmachten en machtigingen in de mandaatregeling opgenomen, zij het dat deze rechtsfiguren nadrukkelijk apart vermeld worden. Dit is van belang voor bijvoorbeeld de vermelding van een bezwaarmogelijkheid bij besluiten, de redactie van een brief en voor de ambtenaar zelf om goed te weten waar hij of zij mee bezig is.
5.Vormen van mandaat
Mandaat kan worden onderverdeeld in afdoeningsmandaat, ondertekeningsmandaat en ondermandaat.
5.1 Afdoeningsmandaat
Het uitoefenen van de bevoegdheid wordt inhoudelijk geheel aan de ambtenaar of portefeuillehouder overgelaten.
Bijvoorbeeld:
Met vriendelijke groeten,
namens burgemeester en wethouders van Heemstede,
hoofd Algemene en Juridische Zaken,
mr. L.A. Kadiks
5.2 Ondertekeningsmandaat
De bevoegdheid wordt inhoudelijk door het bestuursorgaan uitgeoefend, de gemandateerde ondertekent de brief waarmee het besluit wordt bekendgemaakt.
Om praktische redenen is er in onze organisatie voor gekozen om de afdoening en de ondertekening niet te splitsen. Er worden geen ondertekeningsmandaten verleend.
5.3 Ondermandaat
De mandaatgever kan toestaan dat de gemandateerde doormandateert aan (veelal) een ondergeschikte (artikel 10:9 van de Awb). Het mandaat wordt dan verleend aan bijvoorbeeld het hoofd Algemene en Juridische Zaken of door hem/haar aan te wijzen ambtenaren.
Als de gemandateerde het ondermandaat daadwerkelijk heeft verleend, kan de ondergemandateerde handelen als gemandateerde.
Bijvoorbeeld:
Met vriendelijke groeten,
namens de voorzitter van de commissie voor bezwaarschriften,
plv. secretaris van de commissie,
mevr. mr. drs. M.R. Staller
6.Algemene regels voor mandaat in de gemeente Heemstede
In de mandaatregeling is per besluit aangegeven of er speciale voorwaarden gelden die bij de uitoefening van dat mandaat in acht moeten worden genomen.
Naast deze per bevoegdheid toepasselijke instructies heeft het college enige algemene regels vastgesteld voor de uitoefening van alle gemandateerde bevoegdheden. Deze regels zijn het gevolg van het feit dat het college verantwoordelijk is en blijft voor de besluiten die ambtenaren in mandaat nemen. Telkens als een ambtenaar gebruik maakt van het aan hem of haar verleende mandaat moet hij of zij zich daar van bewust zijn.
- 1.
Alleen positieve besluiten zijn gemandateerd. Bij weigering van een aanvraag of bij een anderszins negatief besluit geldt geen mandaat, tenzij in de mandaatregeling expliciet is aangegeven dat ook de weigering is gemandateerd.
- 2.
Indien het voorgenomen besluit politiek gevoelig is of kan zijn, of wanneer precedentwerking te verwachten is, vindt terugkoppeling naar de portefeuillehouder, dan wel het college plaats.
- 3.
Indien het voornemen bestaat af te wijken van bestaand beleid of van een ingewonnen advies, of bij andere bijzondere omstandigheden, kan geen gebruik worden gemaakt van het mandaat.
- 4.
Als verwacht kan worden dat het voorgenomen besluit in bezwaar of beroep zal worden aangevochten, vindt terugkoppeling naar de portefeuillehouder of het college plaats.
- 5.
Bij overschrijding van kredieten kan geen gebruik worden gemaakt van het mandaat.
7. Praktische aanwijzingen voor uitoefening mandaat
Brieven, waarin een in mandaat genomen besluit aan de belanghebbende wordt meegedeeld, kunnen worden geschreven in de ik-vorm. De gemandateerde heeft het besluit immers genomen. In de ondertekening moet tot uiting komen namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, zie ondertekeningen onder 5.
Het informatiepunt voor vragen over delegatie en mandaat is de afdeling Algemene en Juridische Zaken.
De gebruikelijke vervanging wordt ook gehanteerd bij toepassing van de mandaatregeling. De bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de gemeentesecretaris, directeuren, hoofden van afdelingen en bureaus gaan bij afwezigheid over op hun plaatsvervangers. De portefeuillehouder wordt vervangen door zijn plaatsvervanger zoals afgesproken bij aanvang van de raadsperiode.
Indien de aangewezen plaatsvervanger niet aanwezig is, kan het mandaat worden uitgeoefend door de leidinggevende van de gemandateerde.
Er is geen vastgelegde verplichting om periodiek informatie te verstrekken over de besluiten die in mandaat genomen zijn. De gemandateerde en het bevoegde bestuursorgaan hebben beide de verantwoordelijkheid elkaar op de hoogte te houden, bijvoorbeeld tijdens overleg tussen ambtenaar en portefeuillehouder, hoe om te gaan met de verleende mandaten.
8.Slot
Deze notitie maakt deel uit van de Regeling mandaten, machtigingen en volmachten 2016.
De afdeling Algemene en Juridische Zaken coördineert de samenstelling en inhoud van de regeling. Wijziging van regelgeving of veranderingen in de toepassing van een mandaat, machtiging, of volmacht moeten aan deze afdeling worden doorgegeven, zodat de regeling actueel kan worden gehouden.
Heemstede, september 2016
Vastgesteld bij collegebesluit en besluit van de burgemeester van 4 oktober 2016
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 2:9 lid 3 APV van het verbod als straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op te treden op door de burgemeester aangewezen openbare plaatsen |
* |
|||
Ontheffing verlenen ex artikel 2:10 lid 3 APV voor het gebruiken van de weg of weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke bestemming daarvan |
voor zover het niet betreft vergunningen die samenhangen met bouwactiviteiten; advies Ruimte en Welzijn vragen bij signalering van problemen / afwijkingen van het uitstallingenbeleid |
* |
||
Op grond van artikel 2:24 lid 2 en onder c en artikel 2:25 lid 1 APV vergunning verlenen voor optochten op de weg |
optochten die ieder jaar terugkomen |
* |
||
Op grond van artikel 2:25 APV vergunning verlenen voor een evenement |
overleg met Ruimte en Welzijn (verkeersaspecten), bij grote evenementen eveneens: positief advies politie en VRK ¹ |
* |
¹ VRK = Veiligheidsregio Kennemerland
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Op grond van artikel 2:25 en artikel 1:8 APV weigeren van een circusvergunning |
na overleg portefeuille-houder |
* |
||
Ontheffing verlenen ex artikel 2:29 lid 4 APV van de sluitingstijden van een openbare inrichting en/of daarbij behorend terras |
* |
|||
Op grond van artikel 2:29 lid 6 APV voor een afzonderlijke openbare inrichting of een daartoe behorend terras andere sluitingstijden vaststellen |
* |
|||
Ex artikel 2:34b lid 3 APV kennis nemen van het houden van een bijeenkomst als bedoeld in het lid 2 (paracommerciële rechtspersonen) |
* |
|||
Ontheffing verlenen ex artikel 2:64 lid 5 APV van het verbod bijen te houden |
* |
|||
Ex artikel 4:3 lid 1 APV kennis nemen van het houden van incidentele festiviteiten |
* |
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Ex artikel 4:3 lid 2 APV kennis nemen van het langer aanhouden van de verlichting bij een gelegenheid voor sportbeoefening in de buitenlucht tijdens incidentele festiviteiten |
* |
|||
Ex artikel 4:3 lid 11 APV afwijken van de eindtijden voor extra muziek als bedoeld in artikel 4:3 lid 10 APV |
* |
|||
Ontheffing verlenen ex artikel 4:6 lid 2 APV van het verbod tot het produceren van overige geluidshinder |
mits verzoek wordt gedaan in combinatie met andere ontheffingen / vergunningen die aan het hoofd AJZ zijn gemandateerd |
* |
||
Ontheffing verlenen ex artikel 5:2 lid 4 APV van het verbod tot het op de weg parkeren van drie of meer voertuigen van autobedrijven dan wel de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken |
na overleg met politie |
* |
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 5:6 lid 2 APV van het verbod kampeermiddelen e.a. langer dan drie dagen op de weg te plaatsen of te hebben |
positief advies van Ruimte en Welzijn, en van de politie |
* |
||
Ontheffing verlenen ex artikel 5:7 lid 2 APV van het verbod reclamevoertuigen op de weg te parkeren |
* |
|||
Ontheffing verlenen ex artikel 5:8 lid 4 APV van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden grote voertuigen op bepaalde plaatsen te parkeren |
na overleg met politie en advies Ruimte en Welzijn (verkeersaspecten) |
* |
||
Op grond van artikel 5:13 lid 1 APV verlenen en weigeren van een vergunning voor een openbare inzameling van geld of goederen |
toetsen aan de beoordeling van de organisatie door het Centraal Bureau voor Fondsenwerving (met uitzondering van regionale goede doelen) |
* |
||
Op grond van artikel 5:15 lid 1 en lid 2 APV verlenen en weigeren van een vergunning voor venten |
* |
|||
Op grond van artikel 5:18 lid 1 APV standplaatsvergunning verlenen |
met uitzondering van standplaatsen op een nieuwe locatie |
* |
||
Op grond van artikel 5:23 lid 1 APV vergunning verlenen voor het organiseren van een snuffelmarkt |
* |
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 5:33 lid 6 APV van het verbod inzake de beperking van verkeer in natuurgebieden |
in overleg met Uitvoering Openbare Ruimte |
* |
||
Vooraanschrijving bij overtreding van diverse artikelen uit de APV |
* |
|||
ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
||||
Verdagen beslissing op bezwaar voor ten hoogste 6 weken op grond van artikel 7:10, lid 3, van de Awb |
* |
|||
Uitstellen beslissing op bezwaar op grond van artikel 7:10, lid 4, van de Awb |
* |
|||
REGELING VOERTUIGEN |
||||
Ontheffing verlenen op grond van artikel 9.1 Regeling voertuigen |
mits verzoek wordt gedaan in combinatie met andere ontheffingen / vergunningen die aan het hoofd AJZ zijn gemandateerd |
* |
||
WINKELTIJDENWET EN VERORDENING WINKELTIJDEN HEEMSTEDE |
||||
Het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 3, eerste lid, onder a of b van de Verordening winkeltijden Heemstede |
* |
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
VervolgWINKELTIJDENWET en VERORDENING WINKELTIJDEN HEEMSTEDE |
||||
Het weigeren van een ontheffing op grond van artikel 3, eerste lid, onder a of b van de Verordening winkeltijden Heemstede |
na akkoord portefeuille-houder |
* |
||
Verdagen beslistermijn als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Verordening winkeltijden Heemstede |
* |
|||
Niet behandelen te laat ingediende aanvraag als bedoeld in artikel 5 van de Verordening winkeltijden Heemstede |
* |
|||
Verlenen toestemming voor de overdracht van een ontheffing als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Verordening winkeltijden Heemstede |
* |
|||
Intrekken of wijzigen van een verleende ontheffing als bedoeld in artikel 7 van de Verordening winkeltijden Heemstede |
* |
|||
KANSSPELEN |
||||
Het verlenen van een loterijvergunning ex artikel 3 Wet op de Kansspelen |
positief advies van de politie |
* |
||
Het verlenen van een vergunning voor kienbijeenkomsten ex artikel 7c Wet op de Kansspelen |
positief advies van de politie |
* |
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg KANSSPELEN |
||||
Het verlenen van een speelautomatenvergunning ex artikel 30b Wet op de Kansspelen |
* |
|||
HORECA |
||||
Het verlenen van een Drank- en horecavergunning ex artikel 3 Drank- en Horecawet |
* |
|||
Ontheffing verlenen op grond van artikel 35 lid 1 Drank- en Horecawet voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard |
* |
|||
RAMPENBESTRIJDING |
||||
Doorvoeren van wijzigingen in deelplannen rampenbestrijding |
* |
|||
WET VEILIGHEIDSREGIO’S en BRANDBEVEILIGINGSVERORDENING |
||||
Verlenen van een gebruiksvergunning op grond van artikel 3 van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening |
mits het verzoek wordt gedaan in combinatie met andere ontheffingen / vergunningen die aan het hoofd AJZ zijn gemandateerd en na akkoord van de portefeuillehouder |
* |
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
Geheel of gedeeltelijk weigeren van het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ▪ verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille- houder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille- houder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille- houder akkoord portefeuille- houder |
* * |
MACHTIGING ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Het vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester in bestuursrechtelijke beroepsprocedures |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 2:10 lid 3 APV voor het gebruiken van de weg of weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke bestemming daarvan |
* |
|||
Verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2:10 lid 4 APV voor het in het eerste lid bedoelde gebruik, voor zover dit een activiteit betreft als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j (lichtreclame) of k (opslag materialen) Wabo |
* |
|||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg op grond van artikel 2:11 lid 1 APV in combinatie met artikel 2.2 lid 1 en onder d en artikel 2.1 lid 1 onder b Wabo |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden, al dan niet onder bijzondere voorschriften op grond van artikel 4:10b lid 2, artikel 4:10c en artikel 4:10d APV, en artikel 2.2, eerste lid onder g Wabo |
* |
|||
Op grond van artikel 3:9 lid 2 Wabo verlengen beslistermijn met maximaal zes weken van een aanvraag omgevingsvergunning voor (doen) vellen van houtopstand |
* |
|||
Herplant- en/of instandhoudingsplicht voor houtopstand opleggen ex artikel 4:10e APV |
* |
|||
Op grond van artikel 2.2 lid 1 onder h en i Wabo in samenhang met artikel 4:15 lid 3 APV een omgevingsvergunning verlenen voor het aanbrengen van handelsreclame op of aan een onroerende zaak |
* |
|||
Weigeren omgevingsvergunning op grond van artikel 2.2 lid 1 onder h en i Wabo in samenhang met artikel 4:15 lid 3 APV voor het aanbrengen van handelsreclame op of aan een onroerende zaak |
akkoord portefeuille- houder |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Vooraanschrijving op grond van 2.2 lid 1 onder h en i Wabo in samenhang met artikel 4:15 lid 3 APV bij gevaar, hinder of strijd met redelijke eisen van welstand van (handels)reclame |
* |
|||
Last onder bestuursdwang of dwangsom wegens strijd met bovengenoemde bepalingen |
akkoord portefeuille-houder |
* |
||
Last onder dwangsom of bestuursdwang opleggen voor erfafscheiding of reclame (zowel op basis van Ww als APV in samenhang met de Wabo) op grond van artikel 2.1 lid 1 onder a en artikel 2.2 lid 1 onder h en i Wabo |
akkoord portefeuille-houder |
* |
||
WONINGWET (Ww) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor bouwen in de zin van de Woningwet op grond van artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo zonder vrijstelling of afwijkend advies |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg WONINGWET (Ww) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Vooraanschrijving wegens strijd met verleende omgevingsvergunning voor bouwen in de zin van de Woningwet op grond van artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo |
* |
|||
Vooraanschrijving wegens bouwen zonder omgevingsvergunning voor bouwen in de zin van de Woningwet op grond van artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo |
* |
|||
Mededelen dat er voor een activiteit ex artikel 2.1 lid 3 Wabo geen omgevingsvergunning vereist is |
* |
|||
Weigeren omgevingsvergunning voor bouwen in de zin van de Woningwet als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo, op grond van artikel 2.10 lid 1 Wabo |
akkoord portefeuille-houder |
* |
||
Op grond van artikel 3.9 lid 2 Wabo verlengen beslistermijn met zes weken van een aanvraag omgevingsvergunning waarop de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing is |
* |
|||
Op grond van artikel 3.12 lid 8 Wabo en artikel 3:18 lid 2 Awb verlengen beslistermijn met 6 weken van een aanvraag omgevingsvergunning waarop de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg WONINGWET (Ww) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Beoordeling volledigheid van de ingediende stukken voor een aanvraag omgevingsvergunning en vragen de aanvraag aan te vullen en de afhandelingstermijn op te schorten op grond van artikel 4:5 en 4:15 Awb |
* |
|||
Besluiten de aanvraag niet te behandelen op grond van artikel 4:5 Awb |
* |
|||
Aanhouden van een beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning op grond van de artikelen 3.3 tot en met 3.6 Wabo |
* |
|||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor bouwen in de zin van de Woningwet (artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo) en het uitvoeren van aanlegvergunningplichtige werken en werkzaamheden (artikel 2.1 lid 1 onder b Wabo) met toepassing van artikel 3.3 lid 3 Wabo indien de activiteit niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan |
* |
|||
Geheel of gedeeltelijk intrekken omgevingsvergunning op grond van artikel 2.33 Wabo |
* |
|||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor een inrichting op grond van artikel 2.1 lid 1 onder e Wabo |
na akkoord Omgevingsdienst IJmond |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg WONINGWET (Ww) en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor de aantasting van een provinciaal of gemeentelijke monument op grond van artikel 2.2 lid 1 sub b Wabo |
* |
|||
WET RUIMTELIJKE ORDENING (Wro)en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Beslissing om een voorbereidingsprocedure te voeren op grond van afdeling 3.4 Awb voor een omgevingsvergunning voor tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.1 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 2 Wabo |
positief advies afdeling Ruimtelijk Beleid en akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.1 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 2 Wabo voor zover geen zienswijzen zijn ingediend |
akkoord portefeuille-houder |
* |
||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.1 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 1 onder a sub 1 en 2 Wabo voor zover geen zienswijzen zijn ingediend |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg WET RUIMTELIJKE ORDENING (Wro)en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Weigeren van een omgevingsvergunning voor (tijdelijke) afwijking van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.1 lid 1 onder c, artikel 2.12 lid 1 onder a sub 1 en 2 en artikel 2.12 lid 2 Wabo |
* |
|||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk of werkzaamheden gebaseerd op een bestemmingsplan, inpassingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit op grond van artikel 2.1 lid 1 onder b Wabo |
* |
|||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor het afwijken van een op een voorbereidingsbesluit gebaseerd verbod om bestaand gebruik te wijzigen op grond van artikel 2.1 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 1 onder d Wabo |
* |
|||
Correspondentie betreffende bebouwings- en gebruiksmogelijkheden van het bestemmingsplan |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
MONUMENTENWET en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor het aantasten van een monument op grond van artikel 2.1 lid 1 onder f Wabo |
* |
|||
Geheel of gedeeltelijk weigeren van een omgevingsvergunning voor het aantasten van een monument op grond van artikel 2.1 lid 1 onder f Wabo |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Starten uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 Awb voor voornemen tot verlening van een omgevingsvergunning voor het aantasten van een monument op grond van artikel 2.1 lid 1 onder f Wabo |
mits positief advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en MOOI Noord-Holland adviseurs omgevingskwaliteit en na akkoord portefeuillehouder |
* |
||
BOUWVERORDENING en WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) |
||||
Verdagen beslissing op aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 3.9 lid 2 Wabo in samenhang met artikel 3.7 lid 2 Wabo |
* |
|||
BESLUIT BRANDVEILIG GEBRUIK BOUWWERKEN |
||||
Verlenen van een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik van bouwwerken op grond van artikel 2.1 lid 1 onder d Wabo |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg BESLUIT BRANDVEILIG GEBRUIK BOUWWERKEN |
||||
Verlenen van een gebruiksmelding ex paragraaf 2.12 |
* |
|||
WET VEILIGHEIDSREGIO’S en BRANDBEVEILIGINGSVERORDENING |
||||
Verlenen van een gebruiksvergunning op grond van artikel 3 van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening |
akkoord portefeuillehouder (burgemeester) |
* |
||
Weigeren van een gebruiksvergunning op grond van artikel 3 van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 2 en 3 van de Brandbeveiligingsverordening |
akkoord portefeuillehouder (burgemeester) |
* |
||
ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
||||
Het buiten behandeling stellen van een aanvraag omgevingsvergunning op grond van artikel 4:5 Awb |
* |
|||
Het zonder voorafgaande schriftelijke waarschuwing stilleggen van de bouw zonder of in afwijking van omgevingsvergunning van bouwen zoals bedoeld in artikel 2.1 lid 1 aanhef en onder a Wabo op grond van artikel 125 Gemeentewet en artikel 5:21 Awb |
* |
* |
||
Het zonder voorafgaande schriftelijke waarschuwing stilleggen van slopen zonder sloopmelding als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit 2012 of in afwijking van voorwaarden aan het slopen als bedoeld in artikel 1.29 lid 1 en 2 Bouwbesluit 2012 op grond van artikel 125 Gemeentewet en artikel 5:21 Awb |
* |
* |
||
Het schriftelijk bevel tot stillegging van de bouw zonder of in afwijking van omgevingsvergunning van bouwen zoals bedoeld in artikel 2.1 lid 1 aanhef en onder a Wabo op grond van artikel 125 Gemeentewet en artikel 5:21 Awb |
* |
|||
Het schriftelijk bevel tot stillegging van slopen zonder sloopmelding als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit 2012 of in afwijking van voorwaarden aan het slopen als bedoeld in artikel 1.29 lid 1 en 2 Bouwbesluit 2012 op grond van artikel 125 Gemeentewet en artikel 5:21 Awb |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
||||
Het opleggen van een dwangsom bij het negeren van een stillegging |
* |
|||
Het verlengen van de begunstigingstermijn op grond van artikel 5:32a Awb tot na de beslissing op bezwaar |
indien een bezwaarschrift is ingediend tegen het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom |
* |
||
Uitstellen beslissing op bezwaar op grond van artikel 7:10, lid 4, van de Awb |
* |
|||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
||
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
VERORDENING NAAMGEVING EN NUMMERING (ADRESSEN) |
||||
Toewijzen van nummers aan verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beslissing recht op inzage: §verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder akkoord portefeuille-houder |
* * |
MACHTIGING BOUW- EN WONING TOEZICHT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Handhaven op basis van eigendomsrecht gemeente |
* |
MANDAAT CHIEF INFORMATION SECURITY OFFICER (Ciso)
(INFORMATIEBEVELIGINGSCOÖRDINATOR)
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
Ciso |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
|||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
MANDAAT DIENSTVERLENING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
afdelingshoofd |
Coördinator Publiekszaken |
behandelend ambtenaar |
WET BASISREGISTRATIE PERSONEN |
||||
Inschrijving en uitschrijving gegevens (hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 2 en 3) -ambtshalve uitschrijving -bij weigering na aanvraag |
* * |
* * |
* |
|
Opneming van persoonsgegevens (hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 2) -bij weigering na aanvraag |
* |
* |
* |
|
Beslissing correctierecht (hoofdstuk 2, afdeling 4) -voornemen tot weigering -weigering |
* * |
* * |
* |
|
Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie zonder directe klantencontacten (hoofdstuk 3) -bij weigering na aanvraag of nader onderzoek |
* |
* |
* |
|
Uitvoering Besluit basisregistratie personen -indien geen nader onderzoek vereist -indien nader onderzoek vereist |
* |
* |
* |
|
Uitvoering Regelingbasisregistratie personen |
* |
* |
||
Uitvoering Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Heemstede 2014 |
* |
* |
MANDAAT DIENSTVERLENING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
afdelingshoofd |
Coördinator Publiekszaken |
behandelend ambtenaar |
WET OP DE LIJKBEZORGING |
||||
Het stellen van een termijn voor crematie of begraving (artikel 17 lid 1) |
* |
|||
Verlof tot opgraven en herbegraven (artikel 29) |
* |
* |
||
Verlof ontleding (artikel 68 lid 1) |
* |
|||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
* |
||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
* |
|
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
* |
||
ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
||||
Uitstellen beslissing op bezwaar op grond van artikel 7:10, lid 4, van de Awb |
* |
* |
||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
* |
||
Dagelijkse uitvoering gemeentebreed toezicht op het beheer van gegevensverwerkingen |
* |
* |
MANDAAT DIENSTVERLENING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
afdelingshoofd |
Coördinator Publiekszaken |
behandelend ambtenaar |
Melding gemeentelijke gegevensverwerkingen bij het College bescherming persoonsgegevens |
* |
* |
||
Jaarlijkse controle op juistheid en actualiteit inventarisaties gegevensverwerkingen |
* |
* |
||
Beslissing recht op inzage: ● gemeentebreed verzoek: -toekenning verzoek -weigering verzoek ● verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder akkoord portefeuille-houder |
* * * * |
* * * * |
|
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder |
* * |
* * |
|
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder akkoord portefeuille-houder |
* * |
* * |
|
OVERIG |
||||
Uitvoering Gemeentelijke verordening op de burgerlijke stand |
* |
* |
||
Benoeming van babs’n ¹ voor een dag (artikel 2 lid 3 Reglement Burgerlijke stand = collegebesluit) |
met uitzondering van (gewezen) bestuurders = bevoegdheid van burgemeester |
* |
* |
|
Circulaire legalisatie en verificatie van buitenlandse bewijsstukken betreffende de staat van personen -negatieve besluiten |
* |
* |
* |
¹ babs = buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
MANDAAT DIENSTVERLENING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
afdelingshoofd |
Coördinator Publiekszaken |
behandelend ambtenaar |
Vervolg OVERIG |
||||
Wet op de identificatieplicht -negatieve besluiten |
* |
* |
* |
|
Naturalisatie |
* |
* |
* |
|
Uitgifte reisdocumenten -negatieve besluiten |
* |
* |
* |
|
Uitgifte rijbewijzen -negatieve besluiten -invordering rijbewijzen -ongeldigverklaring rijbewijzen |
* * * |
* * * * |
* |
|
In behandeling nemen van aanvragen verklaring omtrent het gedrag |
* |
* |
||
Beoordelen ontvankelijkheid van aanvragen verklaring omtrent het gedrag |
* |
* |
MANDAAT FINANCIËN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
||
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ▪ verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder akkoord portefeuillehouder |
* * |
MACHTIGING EN VOLMACHT FINANCIËN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Ondertekening verklaring IV3 bij de begroting aan het CBS en Gedeputeerde Staten |
* |
|||
Ondertekening verklaring IV3 bij kwartaalrapportage aan het CBS |
* |
|||
Ondertekening verklaring IV3 bij jaarrekening aan het CBS en Gedeputeerde Staten |
* |
|||
KASGELDLENINGEN |
||||
Aangaan en uitzetten |
* |
|||
VERZEKERINGEN |
||||
Beslissingen over aansprakelijkstellingen: -toewijzing -afwijzing |
uitsluitend voor bedragen onder het eigen risico |
* * |
||
Beslissingen over verhaalsschades |
tot € 5.000, indien boven € 5.000 na akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Procesbesluiten Incassobureau GADB ¹ |
tot € 1.500 |
* |
||
Correspondentie aansprakelijkstellingen en verhaalsschades |
* |
|||
Correspondentie verzekeringsmaatschappij |
* |
|||
Correspondentie tegenpartij |
* |
|||
Beslissingen op claims binnen eigen risico |
* |
|||
ADMINISTRATIE |
||||
Nota’s en herinneringen |
* |
|||
Correspondentie met deurwaarder |
* |
|||
Aangiften omzetbelasting |
* |
|||
Oninvorderbaar verklaring vorderingen < € 1.500 |
akkoord budgetbeheerder + jaarlijks wordt een overzicht van oninbaarverklaringen aan het college gezonden |
* |
¹ GADB = Gemeente Amsterdam Dienst Belastingen
MANDAAT GRIT
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
bureauhoofd |
behandelend ambtenaar |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
MANDAAT IASZ
taken die vallen onder het samenwerkingsverband Sociale Zaken
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
afdelings-hoofd |
bureauhoofd / controller |
senior stafmedewerker |
consulent / indicatie-adviseur |
WWB, Participatiewet, Bbz, Ioaw en Ioaz |
|||||
Alle uitvoeringsbeslissingen |
* |
* |
* |
* |
|
WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING (WMO) |
|||||
Alle uitvoeringsbeslissingen |
* |
* |
* |
* |
|
GEMEENTELIJK MINIMABELEID ¹ |
|||||
Alle uitvoeringsbeslissingen |
* |
* |
* |
* |
|
WET INBURGERING |
|||||
Alle uitvoeringsbeslissingen |
* |
* |
* |
* |
|
WET KINDEROPVANG |
|||||
Alle uitvoeringsbeslissingen |
* |
* |
* |
* |
|
REGLEMENT VERKEERSREGELS EN VERKEERSTEKENS (artikel 132a RVV)en REGELING GEHANDICAPTENPARKEERKAART |
|||||
Het verstrekken c.q. toekennen en weigeren van gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen |
* |
* |
* |
* |
|
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
|||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
* |
* |
||
Beslissing recht op inzage: ▪ verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder |
* * |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder |
* * |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuille-houder akkoord portefeuille-houder |
* * |
* * |
¹ Uitgewerkt in de Verordening maatschappelijke participatie
MANDAAT IASZ
taken die nietvallen onder het samenwerkingsverband Sociale Zaken
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
afdelings-hoofd |
bureauhoofd / controller |
senior staf-medewerker |
consulent / indicatie-adviseur |
WET OP DE LIJKBEZORGING |
|||||
Opdracht tot begraven (artikel 21) |
* |
* |
* |
||
Verhaal op nalatenschap (artikel 22) |
* |
* |
* |
||
ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
|||||
Uitstellen beslissing op bezwaar op grond van artikel 7:10, lid 4, van de Awb |
* |
||||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
|||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
||||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
|||
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
|||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Aanwijzing als onbezoldigd gemeenteambtenaar in de functie van fiscalist/parkeercontroleur dan wel toezichthouder met opsporingsbevoegdheid (artikel 2.1 CAR/UWO) |
* |
|||
Intrekken aanwijzing onbezoldigd gemeenteambtenaar in de functie van fiscalist/parkeercontroleur (artikel 2.1 CAR/UWO) |
* |
|||
Aanstelling tot en met schaal 13 (hoofdstuk 2 CAR/UWO) |
conform voordracht selectiecommissie |
* |
||
Aanpassing arbeidsduur (hoofdstuk 2 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene (inclusief artikel 2:7a: uitbreiding naar 40 uur) |
* |
||
Opdrachten aanstellingskeuringen (hoofdstuk 2 CAR/UWO) |
indien op genomen in functielijst aanstellingskeuringen |
* |
||
Verlenen vaste of tijdelijke aanstelling of verlenging tijdelijke aanstelling in dienst zijnd personeel (hoofdstuk 2 CAR/UWO) |
conform voordracht afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Aangaan en verlengen arbeidsovereenkomst (hoofdstuk 2 CAR/UWO) |
na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Aangaan freelance-overeenkomst/ZZP-overeenkomst |
na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Aangaan en verlengen van oproepovereenkomsten (artikel 2:5 CAR/UWO) |
* |
|||
Bevorderen naar functieschaal (hoofdstuk 3 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Niet bevorderen naar functieschaal (hoofdstuk 3 CAR/UWO) |
na akkoord directeur betrokkene / gemeentesecretaris |
* |
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Toekenning salaris en vergoedingsregelingen (hoofdstuk 3 CAR/UWO): ● Bezoldiging / Salaris(verhoging) ● Verlaging salarisschaal ● Inpassing hogere salarisschaal ● Functioneringstoelage ● Arbeidsmarkttoelage ● Waarnemingstoelage ● Toelage onregelmatige dienst ● Buitendienstvenstertoelage ● Toelage beschikbaarheidsdienst ● Inconveniëntentoelage ● Garantietoelage ● Afbouwtoelage ● BHV/EHBO-vergoeding ● Overwerkvergoeding ● Ambtsjubileumtoelage ● Eindejaarsuitkering ● Belonen uitstekend functioneren en/of bijzondere prestaties ● Reis- en verblijfkostenvergoeding ● Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer ● Overlijdensuitkering ● Overlijdensuitkering in- en door de dienst ● Tegemoetkoming zorgverzekering |
● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord afdelingshoofd betrokkene ● conform vastgestelde regeling ● conform vastgestelde regeling ● na akkoord directeur betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● conform vastgestelde regeling ● na akkoord afdelingshoofd betrokkene ● na akkoord directeur betrokkene ● conform vastgestelde regeling ● conform regeling reiskosten woon-werkverkeer ● na akkoord directeur betrokkene |
* * * * * * * * * * * |
* * * * * * * * * * * |
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Aanwijzing standaardregeling of bijzondere regeling van de werktijdenregeling (artikel 3:8 en 4:2 van de CAR-UWO) |
na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Wijziging individuele werktijden (hoofdstuk 4 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Uitwisselen arbeidsvoorwaarden (Cafetariamodel) (hoofdstuk 4a CAR/UWO) |
(ver)kopen verlof na instemming directeur betrokkene |
* |
||
Uitbetaling uren (niet zijnde hoofdstuk 4a van de CAR-UWO: cafetariamodel) ● tot en met 36 uur in een maand ● bij meer dan 36 uur in een maand |
na akkoord afdelingshoofd na akkoord afdelingshoofd en directeur betrokkene |
* * |
||
Toekenning (onkosten)vergoedingen: ● telefoon ● maaltijden ● psycholoog bedrijfszorgpakket (eigen risico) |
volgens vastgestelde regeling |
* * * |
||
Toekennen seniorenmaatregelen (hoofdstuk 5 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Toekennen gemeentelijke FPU-regeling (hoofdstuk 5a CAR/UWO) |
* |
|||
Toekennen langdurend zorgverlof (hoofdstuk 6 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Toekennen kortdurend zorgverlof (hoofdstuk 6 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Toekennen ouderschapsverlof (hoofdstuk 6 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Toekennen levensloopregeling (hoofdstuk 6 CAR/UWO) |
* |
|||
Toekennen zwangerschaps- en bevallingsverlof (hoofdstuk 7 CAR/UWO) |
* |
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vergoeding ziektekosten bij dienstongeval (hoofdstuk 7 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene en maximaal € 500 |
* |
||
Verlenen van eervol ontslag op verzoek (hoofdstuk 8 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene over opzegtermijn |
* |
||
Verlenen van eervol ontslag wegens arbeidsongeschiktheid (hoofdstuk 8 CAR/UWO) |
na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Toekenning en uitvoering wachtgeldregeling en uitkeringsregeling ontslag (hoofdstuk 10 en 11 CAR/UWO) |
* |
|||
Toekenning en uitvoering bovenwettelijke werkloosheidsuitkering (hoofdstuk 10a CAR/UWO) |
* |
|||
Toewijzing en afwijzing van een verzoek om vergoeding van schade aan kleding e.d. in de uitoefening van de functie (hoofdstuk 15 CAR/UWO) |
na akkoord afdelingshoofd betrokkene |
* |
||
Verplichten en intrekken van de verplichting van ambtenaren om tijdelijk niet tot zijn betrekking behorende werkzaamheden te verrichten dan wel tijdelijk een andere betrekking waar te nemen, tijdelijk werkzaamheden te verrichten buiten de door hem vastgestelde werktijden, zich naar buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden ter beschikking te houden bij rampenbestrijding en zware ongevallen (artikel 15:1:10 lid 2a t/m 2c CAR/UWO) |
* |
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vergoeding van schade aan kleding e.d. in de uitoefening van de functie |
* |
|||
Aanwijzen ambtenaren en intrekken aanwijzing ambtenaren voor werkzaamheden in het kader van de rampenbestrijding en zware ongevallen (artikel 15:1:11 CAR/UWO) |
* |
|||
Opleggen disciplinaire straffen (hoofdstuk 16 CAR-UWO) |
na akkoord portefeuillehouder P&O én directeur betrokkene |
* |
||
Toekenning studiefaciliteiten / cursussen / opleidingen (hoofdstuk 17 CAR/UWO) |
indien opgenomen in opleidingsplan of na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Toekenning faciliteiten POP ¹ (hoofdstuk 17a CAR/UWO) |
indien budget beschikbaar is en na akkoord afdelingshoofd en directeur betrokkene |
* |
||
Toekenning verplaatsingskosten (hoofdstuk 18 CAR/UWO) |
* |
|||
Toekenning uitkering oud-wethouders (hoofdstuk 21 APPA ²) |
* |
|||
Toekenning pensioen oud-wethouders (hoofdstuk 22 APPA ²) |
* |
|||
Toekenning nabestaanden- en wezenpensioen oud-wethouders (hoofdstuk 23 APPA ²) |
* |
|||
Het niet verlengen van een tijdelijke aanstelling bij wijze van proef of het niet omzetten van een tijdelijke aanstelling bij wijze van proef in een vaste aanstelling |
na akkoord directeur betrokkene / gemeentesecretaris |
* |
||
Afwijzing interne sollicitanten |
* |
¹ POP = Persoonlijk Ontwikkelingsplan
² APPA = Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vaststellen functiewaardes |
conform advies Fuwa-commissie |
* |
||
Toekenning / wijziging / intrekking persoonlijke toelage, arbeidsmarkttoelage, garantietoelage, extra uitkering, wijziging salarisanciënniteit etc. (uitvoering Bezoldigingsregeling gemeente Heemstede) |
na akkoord directeur betrokkene, met instemming van de gemeentesecretaris |
* |
||
Toekenning / wijziging / intrekking vaste / tijdelijke toelage, extra uitkering, wijziging salarisanciënniteit etc. (uitvoering Bezoldigingsregeling gemeente Heemstede) |
na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Organisatiewijziging (hoofdstuk 2 Sociaal Statuut) |
zolang organisatiewijzigingen geen gevolgen hebben voor personeelsbegroting |
* |
||
Uitvoering van het Sociaal Statuut |
* |
|||
Uitkerings- en pensioenverordening wethouders |
* |
|||
Vaststelling personele regelingen in aanvulling op de CAR/UWO |
zolang eventuele financiële gevolgen van een (aangepaste) regeling kunnen worden opgevangen binnen de personeelsbegroting |
* |
||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten niet aanwezig zijn |
* |
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ▪ verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder akkoord portefeuillehouder |
* * |
MACHTIGING EN VOLMACHT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Inhuren uitzendkrachten en tijdelijk personeel (w.o. detachering) |
na instemming gemeentesecretaris |
* |
||
Uitlenen personeel aan derden (w.o. detachering) |
* |
|||
Indienstneming niet-ambtelijk personeel |
* |
|||
Mediakeuze en plaatsing personeelsadvertenties |
na instemming betreffende directeur |
* |
||
Toekennen aanbrengpremie |
na akkoord directeur betrokkene |
* |
||
Openstelling vacatures |
na akkoord betreffende directeur |
* |
ALGEMENE MANDATEN EN VOLMACHTEN OP HET GEBIED VAN PERSONELE ZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen |
gemeentesecretaris |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Toekenning buitengewoon verlof (hoofdstuk 6 CAR/UWO) |
* |
|||
Overboeken verlof (UWO Heemstede) |
mandaat wordt verleend aan naast hogere leidinggevende betrokkene |
* |
* |
MANDAAT RUIMTELIJK BELEID
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 4:6 lid 2 APV van het verbod toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat geluidhinder wordt veroorzaakt |
Milieu |
* |
||
Ontheffing verlenen ex artikel 5:34 lid 3 APV van het verbod afvalstoffen te verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben |
Milieu na advies Brandweer |
* |
||
Vooraanschrijving bij overtreding van diverse artikelen uit de APV |
* |
|||
AFVALSTOFFENVERORDENING |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 16, lid 2, van de Afvalstoffenverordening van het in het eerste lid gestelde verbod inzake verontreiniging van de bodem |
Milieu |
* |
||
Ontheffing verlenen ex artikel 23, lid 2, van de Afvalstoffenverordening van het in het eerste lid gestelde verbod inzake de opslag van afvalstoffen in de open lucht |
Milieu |
* |
||
WET RUIMTELIJKE ORDENING (Wro) |
||||
Correspondentie betreffende bebouwings- en gebruiksmogelijkheden van het bestemmingsplan |
* |
|||
BESLUIT RUIMTELIJKE ORDENING (Bro) |
||||
Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform artikel 1.2.1 lid 1 Bro, artikel 1.2.2 lid 2 Bro en Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
* |
MANDAAT RUIMTELIJK BELEID
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
VERORDENING TEGEMOETKOMING VERHUIS- EN HERINRICHTINGSKOSTEN OUDEREN |
||||
Toekenning tegemoetkoming |
* |
|||
VERORDENING STARTERSLENING GEMEENTE HEEMSTEDE |
||||
Uitvoeringsbesluiten op grond van de Verordening Starterslening gemeente Heemstede |
voor zover dit besluit overeenstemt met het advies van de SVn*, na goedkeuring portefeuillehouder volkshuisvesting |
* |
||
LEEGSTANDWET |
||||
Verlenen van een leegstandvergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet |
* |
|||
Weigeren van een leegstandvergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet |
na instemming portefeuillehouder |
* |
||
WOONRUIMTEVERDELING |
||||
Woningaanbod in het kader van de taakstelling huisvesting statushouders |
* |
|||
OVERIG |
||||
Aangaan van overeenkomsten voor verhuur van grond |
Ruimtelijke Ordening na akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Correspondentie met betrekking tot verhuur gemeentewoningen |
Ruimtelijke Ordening |
* |
||
ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
||||
Uitstellen beslissing op bezwaar op grond van artikel 7:10, lid 4, van de Awb |
* |
|||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
* SVn = Stichting Stimulering Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
MANDAAT RUIMTELIJK BELEID
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ▪ verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
na akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
na akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
na akkoord portefeuillehouder na akkoord portefeuillehouder |
* * |
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Vooraanschrijving bij overtreding van diverse artikelen uit de APV |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 2:10 lid 1 onder a APV (schade, belemmering voor bruikbaarheid, beheer en onderhoud weg) |
* |
|||
Toepassing bestuursdwang bij zonder of in afwijking van de ontheffing ex artikel 2:10 APV (geplaatste reclameborden) |
van verwijdering wordt kennisgeving gedaan aan de organisator van de aankondiging, voor zover deze bekend is |
* |
||
Aanschrijving in geval van iepziekte ex artikel 4:10f lid 1 APV |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 5:3 lid 1 APV (voertuigen die te koop worden aangeboden) |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van de artikelen 5:4 lid 1 en 5:5 lid 1 APV (defecte voertuigen en voertuigwrakken) |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 5:6 lid 1 APV (kampeermiddelen e.d.) |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 5:7 lid 1 APV (reclamevoertuigen) |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 5:12 lid 1 APV ((brom)fietsen) |
* |
|||
Besluiten tot verkoop dan wel vernietiging van de met bestuursdwang in beslag genomen voer- en vaartuigen |
* |
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
||||
Besluiten tot overdracht om niet van de met bestuursdwang in beslag genomen voer- en vaartuigen aan De Meerwinkel |
als de kosten van de verkoop hoger zijn dan de te verwachten opbrengst |
* |
||
Besluiten tot overdracht om niet van de met bestuursdwang in beslag genomen fietsen, bromfietsen en (brom)fietsenwrakken aan De Meerwinkel |
* |
|||
VERORDENING OPENBAAR WATER HEEMSTEDE |
||||
Verlenen ligplaatsvergunning |
* |
|||
Weigeren ligplaatsvergunning |
* |
|||
Intrekken ligplaatsvergunning |
* |
|||
Vervallen verklaren ligplaatsvergunning |
* |
|||
Vooraanschrijving wegens overtreding van artikelen uit de Verordening |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 3 lid 1 Verordening (geen ligplaatsvergunning) |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 17 lid 3 Verordening (gezonken vaartuigen) |
* |
|||
Bevoegdheid tot toepassen bestuursdwang wegens overtreding van artikel 18 Verordening (opgelegde vaartuigen) |
* |
|||
REGLEMENT VERKEERSREGELS EN VERKEERSTEKENS 1990 (RVV 1990) |
||||
Wijziging in straatmeubilair/speelwerktuigen etc. bij vervangingen |
* |
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
AFVALSTOFFENVERORDENING |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 16 lid 2 Afvalstoffenverordening van het in het eerste lid gestelde verbod inzake verontreiniging van de bodem |
* |
|||
WET OP DE LIJKBEZORGING |
||||
Beslissingen inzake het Uitvoeringsbesluit Algemene begraafplaats Heemstede -negatieve besluiten |
* * |
* |
||
WEEKMARKT (Marktverordening Heemstede 2015 en Uitvoeringsregelingen) |
||||
Opleggen last onder bestuursdwang: het wegslepen van auto’s op het weekmarktterrein |
* |
|||
Beslissingen inzake de wachtlijst |
* |
|||
Ontheffing verlenen voor verlaten standplaats vóór sluitingstijd op grond van artikel 7, lid 2 Marktverordening |
* |
|||
Toewijzen vaste standplaats op grond van artikel 9 of artikel 10, lid 6 en 7 Marktverordening |
* |
|||
Vergunning verlenen voor vervanging vergunninghouder op grond van artikel 13, lid 3 Marktverordening |
* |
|||
Toewijzen dagplaats op grond van artikel 14 Marktverordening |
* |
|||
Uitsluiting dagplaatshouder op grond van artikel 14, lid 3 Marktverordening |
* |
|||
Toewijzen standwerkersplaats op grond van artikel 15 Marktverordening |
* |
|||
Uitsluiting standwerker op grond van artikel 15, lid 6 Marktverordening |
* |
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Vervolg WEEKMARKT |
||||
Besluiten tot niet laten door gaan van de markt op grond van artikel 16, lid 6 Marktverordening |
* |
|||
Gelasting tot onmiddellijke verwijdering van de markt op grond van artikel 19 Marktverordening |
* |
|||
Beslissen op volledige aanvraag voor gebruik eigen materiaal op grond van artikel 1, lid 6 1e Uitvoeringsregeling |
* |
|||
Beslissen op wijzigingen met betrekking tot eigen materiaal op grond van artikel 4, lid 2 1e Uitvoeringsregeling |
* |
|||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
||
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ▪ verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder akkoord portefeuillehouder |
* * |
MACHTIGING EN VOLMACHT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Plaatsing advertenties beheersaangelegenheden |
* |
* |
||
Aanvragen kentekenbewijzen rollend materieel |
* |
|||
Aangaan tijdelijke huurovereenkomsten vervangend rollend materieel en bijzondere gereedschappen |
* |
* |
||
Aangaan onderhoudsovereenkomsten voor het plaatsen van een of meerdere bomen op particulier terrein geplaatst door en in onderhoud bij de gemeente |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Ondertekenen van zorgovereenkomsten in het kader van het verrichten van werkzaamheden op de kinderboerderij door gehandicapten op grond van hun PGB-budget |
* |
|||
Het geven van instemming aan de marktkramenzetter met het verhogen van de huurprijs van de marktkramen |
eenmaal per jaar met maximaal de indexering |
* |
MANDAAT VOORBEREIDING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
|
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
|||||
Vooraanschrijving bij overtreding van diverse artikelen uit de APV |
* |
||||
Ontheffing verlenen ex artikel 2:10 lid 3 APV voor het gebruiken van de weg of weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke bestemming daarvan |
* |
* |
|||
Positieve reactie op een melding ex artikel 2:12 lid 1 APV voor het maken of veranderen van een uitweg |
* |
||||
Ex artikel 2:12 lid 1, 3 en 4 APV verbieden van het maken of veranderen van een uitweg |
* |
||||
WEGENVERKEERSWET 1994 (Wvw 1994) |
|||||
Nemen van een verkeersbesluit als bedoeld in artikel 18 Wvw 1994 |
met uitzondering van voor alle burgers ingrijpende aanpassingen en na akkoord portefeuillehouder |
* |
|||
REGLEMENT VERKEERSREGELS EN VERKEERSTEKENS 1990 (RVV 1990) |
|||||
Verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 RVV 1990 |
voor maximaal 3 jaar en akkoord portefeuillehouder |
* |
|||
Weigeren van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 RVV 1990 |
* |
||||
AFVALSTOFFENVERORDENING en UITVOERINGSBESLUIT AFVALSTOFFENVERORDENING |
|||||
OVERIG |
|||||
Verlenen van vergunningen voor het hebben en houden van kabels en leidingen |
* |
MANDAAT VOORBEREIDING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
||
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ● verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder akkoord portefeuillehouder |
* * |
MACHTIGING EN VOLMACHT VOORBEREIDING OPENBARE RUIMTE
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Plaatsing advertenties beheersaangelegenheden |
* |
MANDAAT WELZIJNSZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
VERORDENING LEERLINGENVERVOER |
||||
Het toekennen van leerlingenvervoer: -passend binnen de regelgeving en binnen regio Zuid-Kennemerland; -met toepassing hardheidsclausule en binnen regio Zuid-Kennemerland; -bij vervoer buiten regio Zuid-Kennemerland |
akkoord portefeuillehouder akkoord portefeuillehouder |
* * * |
||
Het weigeren van leerlingenvervoer |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
TIJDELIJKE REGELING TOELATING VOORTGEZET ALGEMEEN VOLWASSENENONDERWIJS (VAVO) |
||||
Uitvoering regeling toelating volwassenenonderwijs |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
BIJZONDERE VERORDENING INCIDENTELE SUBSIDIES GEMEENTELIJKE MONUMENTEN2016 |
||||
Vaststelling definitieve subsidie binnen het voorlopig toegekende subsidiebedrag |
* |
|||
Wijziging subsidie binnen de begroting |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING |
||||
Verzoeken om uitstel indieningsdatum subsidieaanvraag: -honoreren -afwijzen |
* * |
|||
Vaststelling definitieve subsidie binnen het voorlopig toegekende subsidiebedrag |
* |
|||
Wijziging subsidie binnen de begroting |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Afwijzen aanvraag subsidie indien subsidieplafond is bereikt |
akkoord portefeuillehouder |
* |
MANDAAT WELZIJNSZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
VERORDENING VOORZIENINGEN HUISVESTING (VVH) |
||||
Beslissingen inzake gymroosters en vergoedingen conform de artikelen 38 en 39 VVH |
akkoord portefeuillehouder |
* |
||
NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN |
raadsbesluit d.d. 28-10-‘99 |
|||
Beslissen op aanvragen uit de diverse bestemmingsreserves openbaar onderwijs |
alleen bedragen < € 4.550 en akkoord portefeuillehouder |
* |
||
Afrekening van onderwijskredieten binnen het voorlopig toegekende subsidiebedrag |
* |
|||
WET KINDEROPVANG EN KWALITEITSEISEN PEUTERSPEELZALEN(hierna: Wet) |
||||
Positief beslissen op aanvraag start kindercentrum of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45 en 1.46 van de Wet |
* |
|||
Positief beslissen op verzoek wijziging gegevens als bedoeld in artikel 1.47 van de Wet |
* |
|||
Niet handhaven in kinderopvang / bso / peuterspeelzalen / gastouders op basis van de resultaten van het GGD onderzoek |
* |
|||
Schriftelijke waarschuwing geven aan kinderopvang / bso / peuterspeelzalen / gastouders om voorschriften na te leven |
* |
|||
Schriftelijke aanwijzing geven aan kinderopvang / bso / peuterspeelzalen / gastouders om binnen een hersteltermijn de voorschriften na te leven |
* |
|||
Opleggen bestuursdwang, bestuurlijke boete of last onder dwangsom met betrekking tot kinderopvang / bso / peuterspeelzalen / gastouders |
akkoord portefeuillehouder |
* |
MANDAAT WELZIJNSZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
VERORDENING KINDEROPVANG OP SOCIAAL-MEDISCHE INDICATIE 2016 |
||||
Verstrekken of afwijzen van alle aanvragen |
* |
|||
JEUGDWET |
||||
Verstrekken of afwijzen van alle aanvragen voor een individuele voorziening |
* |
|||
Aanvragen van een verzoek tot het verkrijgen of verlengen van een voorwaardelijke machtiging of spoedmachtiging voor gesloten jeugdzorg in het vrijwillig kader |
* |
|||
VERANTWOORDINGS- EN CONTROLEPROTOCOL JEUGDWET |
||||
Besluit nemen over de toepassing van de hardheidsclausule |
* |
|||
WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 2015 (WMO 2015) |
||||
Verstrekken of afwijzen van alle aanvragen voor een individuele voorziening |
* |
|||
VERANTWOORDINGS- EN CONTROLEPROTOCOL WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING |
||||
Besluit nemen over de toepassing van de hardheidsclausule |
* |
|||
ALGEMENE WET BESTUURSRECHT (Awb) |
||||
Uitstellen beslissing op bezwaar op grond van artikel 7:10, lid 4, van de Awb |
* |
|||
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (Wob) |
||||
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
* |
|||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
indien de documenten er niet zijn |
* |
MANDAAT WELZIJNSZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
WET HERGEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE (Who) |
||||
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
* |
|||
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS |
||||
Beheer gegevensverwerkingen vakafdeling |
* |
|||
Beslissing recht op inzage: ● verzoek beperkt tot vakafdeling: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op correctie: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder |
* * |
||
Beslissing recht op verzet: -toekenning verzoek -weigering verzoek |
akkoord portefeuillehouder akkoord portefeuillehouder |
* * |
MACHTIGING EN VOLMACHT WELZIJNSZAKEN
Onderwerp |
bijzondere vereisten c.q. beperkingen van mandaat |
directeur |
afdelingshoofd |
behandelend ambtenaar |
Verhuur gymnastieklokalen |
* |
|||
DAGBESTEDING WMO |
||||
Toestemming voor deelname aan de dagopvang ouderen (algemene voorziening) |
op voorstel van de coördinator van het Loket Heemstede |
* |
Ondertekening
Vastgesteld bij collegebesluit en besluit van de burgemeester van 4 oktober 2016
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl