Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR41664
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR41664/1
Regeling vervallen per 01-10-2010
Legesverordening 2010
Geldend van 17-07-2010 t/m 30-09-2010 met terugwerkende kracht vanaf 31-03-2010
Agendapunt:
Registratienummer: 2010/
De raad van de gemeente Landerd;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Landerd d.d. 1 juni 2010;
gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet
B E S L U I T:
Vast te stellen de Legesverordening 2010
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
’maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand;
- d.
’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de laatste
dag in het kalenderjaar;
e.'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
stukken, inlichtingen of nasporingen, waarvan de kosteloze afgifteverstrekking of verrichting bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;
- b.
nasporingen en werkzaamheden als omschreven in hoofdstuk 7 van Titel 1 van de bijbehorende tarieventabel, die in het openbaar belang worden verricht;
- c.
het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldiging en andere dergelijke periodieke uitkeringen;
- d.
het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften terzake van belastingen;
- e.
de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging,
vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;
- f.
de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;
- g.
één exemplaar van de stukken bedoeld in titel 1 hoofdstuk 7, onder 1.7.2.11 , van de bij deze verordening behorende tarieventabel, die worden verstrekt aan de raadsfracties;
- h.
vijf exemplaren van de stukken bedoeld in titel 1 hoofdstuk 7, onder 1.7.2.11, van de bij
deze verordening behorende tarieventabel, die worden verstrekt aan de raadsfracties
- i.
het afgeven van een monumentenvergunning voor objecten die op de door de gemeenteraad vastgestelde lijst van gemeentelijke monumenten staan vermeld.
- j.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- k.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een tariefsverlaging betreffen;
- c.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt [en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
- 1.
onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);
- 2.
hoofdstuk 2 (reisdocumenten);
- 3.
hoofdstuk 3 (rijbewijzen);
- 4.
hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de gemeentelijke basisadministratie);
- 5.
onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);
- 6.
hoofdstuk 16 (kansspelen)].
- 1.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Overgangsrecht
-
1. De ‘Legesverordening ’ van 21 december 2004, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 17 december 2009, vervalt met ingang 1 juli 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.
Artikel 13 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de van de bekendmaking en werkt terug tot en met 31 maart 2010;
-
2. De tarieventabel 2010 behorende bij de Legesverordening zoals vastgesteld op 17 december 2009 blijft onverminderd van kracht tot het moment van invoeringsdatum van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
-
3. De nieuwe tarieventabel 2010-2, zoals bijgevoegd bij dit raadsvoorstel treedt in werking op dezelfde dag dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in werking treedt. Per dezelfde datum vervalt de huidige tarieventabel, zoals genoemd in lid 2 van dit artikel.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Landerd
van 1 juli 2010.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
J.A.G. Huijs W.C. Doorn-van der Houwen
Bijlage
Tarieventabel leges 2010-2 Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010. Indeling tarieventabel
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
|
Hoofdstuk 1 |
Burgerlijke stand |
|
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten |
|
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
|
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
|
Hoofdstuk 5 |
Verstrekkingen uit het Kiezersregister |
nvt |
Hoofdstuk 6 |
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens |
|
Hoofdstuk 7 |
Bestuursstukken |
|
Hoofdstuk 8 |
Vastgoedinformatie |
nvt |
Hoofdstuk 9 |
Overige publiekszaken |
|
Hoofdstuk 10 |
Gemeentearchief |
|
Hoofdstuk 11 |
Huisvestingswet |
nvt |
Hoofdstuk 12 |
Leegstandwet |
nvt |
Hoofdstuk 13 |
Gemeentegarantie |
nvt |
Hoofdstuk 14 |
Marktstandplaatsen |
|
Hoofdstuk 15 |
Winkeltijdenwet |
|
Hoofdstuk 16 |
Kansspelen |
|
Hoofdstuk 17 |
Kinderopvang |
nvt |
Hoofdstuk 18 |
Telecommunicatie |
|
Hoofdstuk 19 |
Verkeer en vervoer |
|
Hoofdstuk 20 |
Diversen |
|
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
|
Hoofdstuk 1 |
Bouwvergunning,aanlegvergunning,welstand, ontgrondingen |
|
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag |
|
Hoofdstuk 3 |
Omgevingsvergunning |
|
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
|
Hoofdstuk 5 |
Teruggaaf |
|
Hoofdstuk 6 |
Intrekking omgevingsvergunning |
nvt |
Hoofdstuk 7 |
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
|
Hoofdstuk 8 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
|
Hoofdstuk 9 |
Sloopmelding |
|
Hoofdstuk 10 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
|
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
|
Hoofdstuk 1 |
Horeca |
|
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen of markten |
nvt |
Hoofdstuk 3 |
Prostitutiebedrijven |
|
Hoofdstuk 4 |
Splitsingsvergunning woonruimte |
nvt |
Hoofdstuk 5 |
Leefmilieuverordening |
nvt |
Hoofdstuk 6 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
|
Algemene dienstverlening |
||
Burgerlijke stand |
||
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of |
||
registratie van een partnerschap op: |
||
maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur |
||
€ |
204,95 |
|
op vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur |
€ |
262,90 |
op zaterdag en andere tijden dan genoemd in 1.1.1.1. en |
|
|
1.1.1.2 |
€ |
602,90 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd |
|
|
partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt |
|
|
wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente |
|
|
hiertoe aangewezen ruimte op: |
€ |
|
maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur |
|
|
|
€ |
204,95 |
op vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur |
€ |
262,90 |
op zaterdag en andere tijden dan genoemd in 1.1.1.2. en |
|
|
1.1.2.2 |
€ |
602,90 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of |
|
|
registratie van een partnerschap op een andere locatie dan het |
|
|
gemeentehuis in Zeeland of de raadszaal in Schaijk: |
|
|
|
€ |
|
maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur |
|
|
|
€ |
291,10 |
op vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur |
€ |
349,55 |
op zaterdag en andere tijden dan genoemd in 1.1.3.1. en |
|
|
1.1.3.2 |
€ |
689,05 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
€ |
|
een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale |
|
|
uitvoering |
€ |
24,20 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering |
|
|
|
€ |
32,85 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
aanvraag tot het verstrekken van verklaring van |
|
|
huwelijksbevoegdheid |
€ |
20,40 |
Het tarief bedraagt voor gebruik maken van een getuige bij |
|
|
gemeentewege bij het voltrekken van een huwelijk of het |
|
|
registreren van een partnerschap, per getuige |
€ |
16,40 |
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de |
|
|
registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed |
€ |
19,40 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
|
verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet |
|
|
rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is |
|
|
opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. |
|
|
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten |
||
1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
|
aanvraag: |
||
1.2.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een |
||
|
reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor |
€ |
50,90 |
1.2.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter |
|
|
|
aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als |
|
|
|
bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) |
€ |
56,90 |
1.2.1.3 |
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een |
|
|
|
persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van |
|
|
|
Molukkers als Nederlander wordt behandeld |
|
|
|
(faciliteitenpaspoort) |
€ |
50,90 |
1.2.1.4 |
tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als |
|
|
|
bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag |
|
|
|
van dit nieuwe reisdocument |
€ |
8,95 |
1.2.1.5 |
tot het bijschrijven van een kind door middel van een |
|
|
|
bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als |
|
|
|
bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 |
€ |
20,90 |
1.2.1.6 |
tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in |
|
|
|
1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en |
€ |
20,90 |
1.2.1.7 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) |
|
|
|
aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar |
€ |
8,95 |
1.2.1.8 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) |
|
|
|
aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder |
€ |
42,85 |
1.2.1.9. |
tot het verstrekken van een reisdocument, indien dit aan de |
|
|
|
aanvrager reeds eerder wordt verstrekt, werlk document bij de |
|
|
|
aanvraag niet kompleet kan worden overlegd, de terzake |
|
|
|
verschuldigde leges verhoogd met |
€ |
22,50 |
1.2.2 |
De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met |
|
|
|
1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een |
|
|
|
spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
€ |
41,00 |
1.2.3 |
Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde |
|
|
|
spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in |
|
|
|
1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer |
|
|
|
kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per |
|
|
1.2.4 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een |
|
|
|
spoedlevering vermeerderd met een bedrag per |
|
|
|
bijschrijvingssticker van |
€ |
19,50 |
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
|
|
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een |
|
|
|
rijbewijs |
€ |
36,60 |
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een |
|
|
|
spoedlevering vermeerderd met |
€ |
33,25 |
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
||
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de |
||
|
onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking |
||
|
verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor |
||
|
de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet |
||
|
worden geraadpleegd. |
||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
|
aanvraag: |
||
1.4.3 |
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
€ |
14,60 |
1.4.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verstrekken van zakelijke gegevens vanuit de |
|
|
|
gemeentelijke basisadministratie, per verstrekking |
€ |
51,15 |
1.4.5 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de |
|
|
|
gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed |
|
|
|
kwartier |
€ |
22,95 |
1.4.6 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van |
|
|
|
een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van |
|
|
|
opneming in de gemeentelijke basisadministratie, een bewijs |
|
|
|
van nederlanderschap of een attestatie de vita |
€ |
14,60 |
1.4.7 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van |
|
|
|
een aanvraag voor het verrichten van een nasporing in de |
|
|
|
registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd door het |
|
|
|
geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat van de |
|
|
|
nasporing en nevens het in 1.4.2 bedoelde geregelde recht |
|
|
|
voor het geven van een inlichting, per kwartier of gedeelte |
|
|
|
daarvan. |
€ |
19,35 |
1.4.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag: |
€ |
|
1.4.8.1 |
het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van |
|
|
|
inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een |
|
|
|
andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften of |
|
|
|
uittreksels uit de akten van de registers |
€ |
33,05 |
1.4.8.2 |
het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van |
|
|
|
inlichtingen en bescheiden met betrekking tot de burgelijke |
|
|
|
stand in gemeenten en plaatsen buiten Nederland |
€ |
33,05 |
Hoofdstuk 5 |
Verstrekkingen uit het Kiezersregister |
|
|
1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de |
|
|
|
registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 |
|
|
|
van de Kieswet |
nvt |
|
Hoofdstuk 6 |
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens |
|
|
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet |
|
|
|
bescherming persoonsgegevens: |
|
|
1.6.1.1 |
bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: |
|
|
1.6.1.1.1 |
ten hoogste 100 pagina’s, per pagina |
€ |
4,70 |
Hoofdstuk 7 |
Bestuursstukken |
||
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
|
aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.7.1.1 |
een afschrift van de programmabegroting |
€ |
20,75 |
1.7.1.1.1 |
een afschrift van de beheersbegroting |
€ |
25,95 |
1.7.1.1.2 |
een afschrift van de produktenbegroting |
€ |
20,60 |
1.7.1.2 |
een afschrift van de beleidseditie van de gemeenterekening |
|
|
|
|
€ |
22,20 |
1.7.1.3 |
een afschrift van de beheerseditie van de gemeenterekening |
|
|
|
|
€ |
22,20 |
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag: |
|
|
1.7.2.1 |
tot het verstrekken van een abonnement per jaar: |
|
|
1.7.2.1.1 |
op de agenda's, voorstellen en notulen van de openbare |
|
|
|
vergaderingen van de voorbereidende vergadering van de |
|
|
|
raad |
€ |
111,65 |
|
Indien de belastingplicht in de loop van een belastingjaar |
|
|
|
ontstaat worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel |
|
|
|
twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden |
|
|
|
overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een gehele |
|
|
|
maand worden gerekend. |
|
|
1.7.2.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van |
|
|
|
een aanvraag voor de afgifte van: |
|
|
1.7.2.2.1 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, gevraagd |
|
|
|
in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur, per |
|
|
|
bladzijde of gedeelte daarvan |
€ |
0,30 |
1.7.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verstrekken van: |
|
|
1.7.3.1 |
een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening exc. |
|
|
|
Toelichting |
€ |
13,00 |
1.7.3.2 |
een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening incl. |
|
|
|
toelichting |
€ |
18,50 |
1.7.3.3 |
een exemplaar van een andere dan de onder 1.7.3.1 |
|
|
|
genoemde strafverordening |
€ |
13,00 |
1.7.3.4 |
aanvullingen van de onder 1.7.3.1 en 1.7.3.2 bedoelde |
|
|
|
verordeningen, per bladzijde |
€ |
1,45 |
Hoofdstuk 8 |
Vastgoedinformatie |
|
|
|
nvt |
|
|
Hoofdstuk 9 |
Overige publiekszaken |
|
|
1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag: |
|
|
1.9.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag |
€ |
30,05 |
1.9.2 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€ |
14,55 |
1.9.3 |
het ter legalisatie zenden van stukken aan een andere |
|
|
|
gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de |
|
|
|
aanvrager |
€ |
28,60 |
1.9.4 |
het afgeven van een verklaring, dat het portret op een stuk, het |
|
|
|
portret is van degene te wiens name het stuk is gesteld of van |
|
|
|
degene, die in het stuk wordt bedoeld |
€ |
14,55 |
1.9.5 |
het waarmerken van registers en overige daartoe aangeboden |
|
|
|
stukken |
€ |
14,55 |
Hoofdstuk 10 |
Gemeentearchief |
||
1.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van |
||
naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende |
|||
stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
8,20 |
|
1.10.2 |
Het tarief bedraagt voor het afgeven van een exemplaar van |
|
|
de inventaris van het archief van: |
|
|
|
1.10.2.1 |
de voormalige gemeente Schaijk van 1942-1970 |
€ |
13,20 |
|
de voormalige gemeente Schaijk van 1971-1993 |
€ |
13,20 |
|
de voormalige gemeente Zeeland van 1529-1928 |
€ |
13,20 |
|
de voormalige gemeente Zeeland van 1929-1970 |
€ |
13,20 |
|
de voormalige gemeente Zeeland van 1971-1993 |
€ |
13,20 |
Hoofdstuk 11 |
Huisvestingswet |
|
|
nvt |
|
|
|
Hoofdstuk 12 Leegstandwet |
|
|
|
nvt |
|
|
|
Hoofdstuk 13 |
Gemeentegarantie |
|
|
nvt |
|
|
Hoofdstuk 14 |
Marktstandplaatsen |
|
|
1.14 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
aanvraag om: |
|
|
|
1.14.1 |
Het verkrijgen van een vergunning tot het mogen venten in de |
|
|
gemeente, voor het collecteren, voor het houden van een |
|
|
|
snuffelmarkt of om buiten de wekelijkse markt een standplaats |
|
|
|
te mogen innemen. |
|
|
|
1.14.1.1 |
Geldig voor een dag of een gedeelte daarvan voor een |
|
|
|
organisatie met ideële doeleinden |
€ |
0,00 |
1.14.1.2 |
Geldig voor een dag of een gedeelte daarvan voor een |
|
|
|
organisatie met commerciële doeleinden |
€ |
15,65 |
1.14.2 |
Geldig voor ten hoogste een kalendermaand of een gedeelte |
|
|
daarvan, dat langer duurt dan 6 dagen, voor een organisatie |
|
|
|
|
met ideële doeleinden |
€ |
0,00 |
1.14.2.1 |
Geldig voor ten hoogste een kalendermaand of een gedeelte |
|
|
daarvan, dat langer duurt dan 6 dagen, voor een organisatie |
|
|
|
|
met commerciële doeleinden |
€ |
31,25 |
1.14.3 |
Geldig voor een kalenderjaar of gedeelte daarvan, dat langer |
|
|
|
duurt dan 5 maanden, voor een organisatie met ideële |
€ |
0,00 |
1.14.3.1 |
Geldig voor een kalenderjaar of gedeelte daarvan, dat langer |
|
|
duurt dan 5 maanden, voor een organisatie met commerciële |
|
|
|
|
doeleinden |
€ |
46,90 |
Hoofdstuk 15 |
Winkeltijdenwet |
|
|
1.15 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
aanvraag: |
|
|
|
1.15.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het |
|
|
|
Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet |
€ |
27,85 |
1.15.2 |
tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 |
|
|
|
bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander |
€ |
12,55 |
1.15.3 |
tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 |
|
|
|
bedoelde ontheffing |
€ |
12,55 |
Hoofdstuk 16 |
Kansspelen |
||
1.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
|
aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning |
||
|
als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
||
1.16.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
||
|
€ |
56,60 |
|
1.16.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer |
|
|
|
speelautomaten, voor de eerste speelautomaat |
€ |
22,50 |
|
vermeerderd met een bedrag van € 34,00, voor elk volgend |
|
|
|
speelautomaat |
€ |
34,00 |
|
Onder een jaar wordt verstaan belastingjaar. Indien de |
|
|
|
belastingplicht in de loop van een belastingjaar ontstaat, |
|
|
|
worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde |
|
|
|
gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden |
|
|
|
overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een hele |
|
|
|
maand worden gerekend. |
|
|
1.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in |
|
|
|
artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
|
|
|
- voor een organisatie met ideële doeleinden |
€ |
0,00 |
|
- voor een organisatie met commerciële doeleinden |
€ |
7,90 |
Hoofdstuk 17 |
Kinderopvang |
|
|
|
nvt |
|
|
Hoofdstuk 18 |
Telecommunicatie |
|
|
1.18.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent |
|
|
|
plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als |
|
|
|
bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
|
|
Hoofdstuk 19 |
Verkeer en vervoer |
|
|
1.19 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag: |
|
|
1.19.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag voor het verrichten van publicaties in dag,- nieuws- |
|
|
|
of advertentiebladen, indien door belanghebbende een |
|
|
|
verzoek is ingediend om medewerking tot het onttrekken van |
|
|
|
een weg aan het openbaar verkeer, per publicatie |
|
|
|
|
€ |
219,40 |
1.19.2 |
tot het verkrijgen, verlengen of vernieuwen van een |
|
|
|
gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het |
|
|
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
|
|
|
(BABW) |
€ |
27,35 |
Hoofdstuk 20 |
Diversen |
||
1.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
|
aanvraag: |
||
1.20.1.1 |
tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of |
||
|
ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke |
||
|
Verordening voor optochten voor een organisatie met ideële |
||
|
doeleinden |
€ |
0,00 |
1.20.1.2 |
tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of |
|
|
|
ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke |
|
|
|
Verordening voor optochten voor een organisatie met |
|
|
|
commerciële doeleinden |
€ |
26,45 |
1.20.1.3 |
tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of |
|
|
|
ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke |
|
|
|
Verordening voor evenementen voor een organisatie met |
|
|
|
ideële doeleinden |
€ |
0,00 |
1.20.1.4 |
tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of |
|
|
|
ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke |
|
|
|
Verordening voor evenementen voor een organisatie met |
|
|
|
commerciële doeleinden |
€ |
30,80 |
1.20.1.5 |
tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of |
|
|
|
ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke |
|
|
|
Verordening voor geluidhinder voor een organisatie met ideële |
|
|
|
doeleinden |
€ |
0,00 |
1.20.1.5 |
tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of |
|
|
|
ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke |
|
|
|
Verordening voor geluidhinder voor een organisatie met |
|
|
|
commerciële doeleinden |
€ |
19,30 |
1.20.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing sluitingsuur van |
|
|
|
de Algemene plaatselijke verordening: |
|
|
|
- met een geldigheidsduur van een kalenderjaar, per dag: |
|
|
|
1. voor het eerste uur of een gedeelte daarvan |
€ |
349,70 |
|
2. voor het tweede uur of een gedeelte daarvan |
€ |
1.006,10 |
|
3. voor het derde uur of een gedeelte daarvan |
€ |
1.938,15 |
|
- incidenteel: |
|
|
|
1. voor het eerste uur of een gedeelte daarvan |
€ |
47,65 |
|
2. voor overige gevallen (na het eerste uur) |
€ |
79,35 |
1.20.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een kapvergunning, als |
|
|
|
bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening: |
€ |
31,15 |
1.20.1.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor |
|
|
|
handelsreclame, als bedoeld in de Algemene plaatselijke |
|
|
|
verordening: |
|
|
|
a. voor het oprichten |
€ |
49,55 |
|
b. voor het veranderen en uitbreiden |
€ |
36,50 |
1.20.1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het |
|
|
|
maken of veranderen van een uitweg, als bedoeld in de |
|
|
|
Algemene plaatselijke verordening: |
€ |
46,75 |
1.20.1.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een seizoensvergunning als |
|
|
|
bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening: |
€ |
79,35 |
1.20.1.11 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een incidentele |
|
|
|
terrasvergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke |
|
|
|
verordening "per dag": |
€ |
27,00 |
1.20.1.12 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van de |
|
|
|
Zondagswet: |
€ |
13,65 |
1.20.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verstrekken van: |
|
|
1.20.2.1 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor |
|
|
|
niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling |
|
|
|
een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
11,15 |
1.20.2.2 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover |
||
|
daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke |
||
|
regeling een tarief is opgenomen: |
||
1.20.2.2.1 |
per pagina op papier van A4-formaat |
€ |
0,30 |
1.20.2.2.2 |
per pagina op papier van een ander formaat |
€ |
0,60 |
1.20.2.2.3 |
per pagina op papier van A4-formaat in kleur |
€ |
0,60 |
1.20.2.2.4 |
per pagina op papier van een ander formaat in kleur |
€ |
1,05 |
1.20.1.5 |
andere dan met name in de tarieventabel genoemde geheel |
|
|
|
gedrukte of op ander wijze vermenigvuldigde stukken, voor |
|
|
|
zover de voorraad strekt, per bladzijde of gedeelte daarvan |
|
|
|
|
€ |
0,30 |
1.20.1.6 |
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager |
|
|
|
moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in |
|
|
|
deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is |
|
|
|
opgenomen, per pagina |
€ |
0,30 |
1.20.1.7 |
tot het verkrijgen van een kopie van een beschikking op grond |
|
|
|
van de Wet Waardering onroerende Zaken (WOZ) |
€ |
4,20 |
1.20.2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag tot het verstrekken van: |
|
|
1.20.3.1 |
een plattegrond van de gemeente |
€ |
3,65 |
1.20.3.2 |
ongekleurde kaarten per kaart |
€ |
22,15 |
|
vermeerderd met € 2,20 voor elke 1.000cm² of gedeelte |
|
|
|
daarvan, waarmee de oppervlakte van de kaart of de tekening |
|
|
|
5.000 cm² te boven gaat |
|
|
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
-
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
-
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag |
||
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
2.2.1 2.2.2 |
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. |
€ € |
73,00 146,00 |
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning |
|
|
|
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
|
|
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
|
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
2.3.1.1.1 |
indien de bouwkosten minder dan € 100.000,- bedragen, 2,5% van die bouwkosten met een minimum van € 250,-: |
|
|
2.3.1.1.2 |
indien de bouwkosten € 100.000,- tot € 500.000,- bedragen: vermeerderd met 2% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 100.000,- te boven gaan; |
€ |
2.500,00 |
2.3.1.1.3 |
indien de bouwkosten € 500.000,- tot € 1.000.000,- bedragen: vermeerderd met 1,75% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 500.000,- te boven gaan: |
€ |
10.625,00 |
2.3.1.1.4 |
indien de bouwkosten € 1.000.000 of meer bedragen: vermeerderd met 1,5% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 1.000.000,- te boven gaan, met een maximum van € 100.000,- |
€ |
19.450,00 |
2.3.1.2 |
Extra welstandstoets Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: |
€ |
228,00 |
Verplicht advies agrarische commissie |
|
|
|
|
2.3.1.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
€ |
595,00 |
|
Achteraf ingediende aanvraag |
||||
2.3.1.4 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het |
|||
|
tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt |
|||
|
ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: |
|||
|
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges: |
|
10% |
|
|
Beoordeling aanvullende gegevens |
|
|
|
2.3.1.5 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het |
|
|
|
|
tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende |
|
|
|
|
gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel |
|
|
|
|
bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: |
€ |
156,00 |
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste |
|
|
|
lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
234,00 |
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van |
|
|
|
een bouwactiviteit |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, |
|
|
|
onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een |
|
|
|
bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van |
|
|
|
de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in |
|
|
|
onderdeel 2.3.1: |
|
|
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo |
|
|
|
wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
292,00 |
|
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; |
|
|
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo |
|
|
|
wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
292,00 |
|
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde |
|
|
|
bedrag; |
|
|
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo |
|
|
|
wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
|
|
|
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde |
|
|
|
bedrag; |
€ |
4.150,00 |
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast |
|
|
|
(tijdelijke afwijking): |
€ |
332,00 |
|
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde |
|
|
|
bedrag; |
|
|
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt |
|
|
|
toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ |
249,00 |
|
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde |
|
|
|
bedrag; |
|
|
2.3.3.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, |
|
|
|
de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens |
|
|
|
artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel |
|
|
|
2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
|
|
|
(afwijking van provinciale regelgeving): |
€ |
249,00 |
|
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; |
|
|
2.3.3.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, |
||
|
de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens |
||
|
artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel |
||
|
2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
||
|
(afwijking van nationale regelgeving): |
€ |
249,00 |
|
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde |
|
|
|
bedrag; |
|
|
2.3.3.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt |
|
|
|
toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ |
249,00 |
|
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde |
|
|
|
bedrag. |
|
|
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van |
|
|
|
een bouwactiviteit |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, |
|
|
|
onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een |
|
|
|
bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van |
|
|
|
de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo |
|
|
|
wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
292,00 |
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo |
|
|
|
wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
292,00 |
2.3.4.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo |
|
|
|
wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€ |
4.150,00 |
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast |
|
|
|
(tijdelijke afwijking) |
€ |
332,00 |
2.3.4.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt |
|
|
|
toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ |
249,00 |
2.3.4.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, |
|
|
|
de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens |
|
|
|
artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel |
|
|
|
2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
|
|
|
(afwijking van provinciale regelgeving): |
€ |
249,00 |
2.3.4.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, |
|
|
|
de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens |
|
|
|
artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel |
|
|
|
2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
|
|
|
(afwijking van nationale regelgeving): |
€ |
249,00 |
2.3.4.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt |
|
|
|
toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ |
249,00 |
2.3.5 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot |
|
|
|
brandveiligheid |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, |
|
|
|
onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
331,50 |
2.3.6 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of |
|
|
|
beschermde stads- of dorpsgezichten |
|
|
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd |
|
|
|
monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de |
|
|
|
Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, |
|
|
|
onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens |
|
|
|
provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 |
|
|
|
Gemeente Landerd aangewezen monument, waarvoor op |
|
|
|
grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke |
|
|
|
verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt |
|
|
|
het tarief: |
|
|
2.3.6.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht |
|
|
|
wijzigen van een monument: |
€ |
312,00 |
2.3.6.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een |
|
|
|
monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in |
|
|
|
gevaar gebracht: |
€ |
312,00 |
2.3.7 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in |
||
|
beschermd stads- of dorpsgezicht |
||
2.3.7.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
||
|
heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: |
€ |
312,00 |
2.3.7.1.1 |
in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, |
|
|
|
beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, |
|
|
|
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of |
|
|
|
waarvoor op grond van een provinciale verordening een |
|
|
|
vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, |
|
|
|
eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: |
€ |
312,00 |
2.3.7.1.2 |
in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de |
|
|
|
Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, |
|
|
|
bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de |
|
|
|
Wabo: |
€ |
312,00 |
2.3.7.2 |
Asbesthoudende materialen |
|
|
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt |
|
|
|
het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag |
|
|
|
betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een |
|
|
|
asbesthoudend product aanwezig is. |
€ |
390,00 |
|
Aanleggen of veranderen weg |
|
|
2.3.8 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in |
|
|
|
de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een |
|
|
|
bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de |
|
|
|
Algemene plaatselijke verordening een vergunning of |
|
|
|
ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en |
|
|
|
eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
2.3.9 |
Uitweg/inrit |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van |
|
|
|
het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een |
|
|
|
bepaling in een provinciale verordening of de |
|
|
|
Bomenverordening 2010 een vergunning of ontheffing is |
|
|
|
vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, |
|
|
|
van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
2.3.10 |
Kappen |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor |
|
|
|
op grond van een bepaling in een provinciale verordening of |
|
|
|
artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een |
|
|
|
vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, |
|
|
|
eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het |
|
|
|
tarief: |
€ |
312,00 |
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken |
|
|
2.3.11.1 |
Niet van toepassing |
|
|
2.3.12 |
Projecten of handelingen in het kader van de |
||
|
Natuurbeschermingswet 1998 |
||
2.3.12.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
||
|
heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die |
||
|
schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de |
||
|
natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of |
||
|
planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de |
||
|
Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ |
328,00 |
2.3.12.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen |
|
|
|
met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister |
|
|
|
van Lanbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied |
|
|
|
als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de |
|
|
|
Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ |
328,00 |
2.3.13 |
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, |
|
|
|
derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, |
|
|
|
bedraagt het tarief |
€ |
328,00 |
2.3.14 |
Andere activiteiten |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling |
|
|
|
dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld |
|
|
|
en die activiteit of handeling: |
|
|
2.3.14.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur |
|
|
|
aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn |
|
|
|
op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste |
|
|
|
lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
78,00 |
2.3.14.2 |
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke |
|
|
|
verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie |
|
|
|
activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke |
|
|
|
leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de |
|
|
|
Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
156,00 |
2.3.14.2.1 |
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat |
|
|
|
op grond van deze tarieventabel voor de betreffende |
|
|
|
vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou |
|
|
|
worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de |
|
|
|
activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder |
|
|
|
omgevingsvergunning bedraagt het tarief: |
€ |
156,00 |
2.3.14.2.2 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het |
|
|
|
bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van |
|
|
|
de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager |
|
|
|
meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het |
|
|
|
college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien |
|
|
|
een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, |
|
|
|
wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde |
|
|
|
werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter |
|
|
|
kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde |
|
|
|
werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
2.3.15 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
|
|
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek |
|
|
|
in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, |
|
|
|
van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
2.3.15.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een |
|
|
|
beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat |
|
|
|
voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor |
|
|
|
de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase |
|
|
|
betrekking heeft; |
|
|
2.3.15.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een |
|
|
|
beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat |
|
|
|
voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor |
|
|
|
de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase |
|
|
|
betrekking heeft. |
|
|
2.3.16 |
Beoordeling bodemrapport |
||
|
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van |
||
|
dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk |
||
|
voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een |
||
|
bodemrapport wordt beoordeeld: |
||
2.3.16.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
€ |
156,00 |
2.3.16.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
€ |
312,00 |
2.3.17 |
Advies |
|
|
|
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van |
|
|
|
dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk |
|
|
|
voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie |
|
|
|
advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van |
|
|
|
de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: |
|
|
|
|
€ |
252,00 |
2.3.18 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
|
2.3.18.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van |
|
|
|
dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of |
|
|
|
algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan |
|
|
|
een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat |
|
|
|
de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in |
|
|
|
artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
|
|
2.3.18.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen |
|
|
|
moet afgeven: |
€ |
252,00 |
2.3.18.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen |
|
|
|
bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand |
|
|
|
aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een |
|
|
|
omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, |
|
|
|
blijkend uit een begroting die door het college van |
|
|
|
burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
|
2.3.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, |
|
|
|
wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde |
|
|
|
werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter |
|
|
|
kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde |
|
|
|
werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
|
|
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is |
|
|
|
voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of |
|
|
|
beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in |
|
|
|
hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking |
|
|
|
heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de |
|
|
|
beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in |
|
|
|
mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen |
|
|
|
van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in |
|
|
|
hoofdstuk 3. |
|
|
2.4.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking |
|
|
|
heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op |
|
|
|
vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in |
|
|
|
verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen |
|
|
|
als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De |
|
|
|
vermindering bedraagt: |
|
|
2.4.2.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: |
|
10% |
|
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
|
|
2.4.2.2 |
bij 10 of meer activiteiten: |
|
15% |
|
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
|
|
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
-
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan 35% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges
2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende acitiviteit verschuldigde leges.
2.5.2 Niet van toepassing
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.
-
Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 78,-- wordt niet teruggegeven
2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6 Niet van toepassing
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 156,00
Hoofdstuk 8 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
|
2.8.1 |
Het tarief bedraagt minimaal (behoudens de nader te bepalen |
|
|
en overeen te komen kosten voor externe advisering) voor het |
|
|
in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen |
|
|
van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, |
|
|
van de Wet ruimtelijke ordening |
|
|
€ |
2.490,00 |
2.8.2 |
Het tarief bedraagt minimaal ( behoudens de nader te bepalen |
|
|
en overeen te komen kosten voor externe advisering) voor het |
|
|
in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van |
|
|
een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, |
|
|
onder a, van de Wet ruimtelijke ordening |
|
|
€ |
2.490,00 |
Hoofdstuk 9 |
Sloopmelding |
|
|
2.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de |
|
|
|
Bouwverordening |
€ |
0,00 |
Hoofdstuk 10 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
|
|
2.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|
|
|
aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde |
|
|
|
beschikking: |
€ |
78,00 |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 3.1.1 3.12 3.13 |
Horeca Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank - en Horecawet : Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ € € |
82,20 51,35 26,45 |
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen of markten nvt |
|
|
Hoofdstuk 3 3.3 3.3.1. 3.3.2 |
Prostitutiebedrijven Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening voor: voor een seksinrichting voor een escortbedrijf |
€ € |
486,10 40,95 |
Hoofdstuk 4 |
Splitsingsvergunning woonruimte nvt |
|
|
Hoofdstuk 5 |
Leefmilieuverordening nvt |
|
|
Hoofdstuk 6 3.6 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € |
22,95 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl