Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR41604
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR41604/1
Regeling vervallen per 18-06-2015
Verordening Rekenkamercommissie gemeente IJsselstein 2009
Geldend van 08-09-2010 t/m 17-06-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010
Intitulé
Verordening Rekenkamercommissie gemeente IJsselstein 2009Verordening Rekenkamercommissie gemeente IJsselstein 2009
Paragraaf 1 Begripsbepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- A.
Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
- B.
Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperk mogelijk inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
- C.
Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;
- D.
Lid: een lid van de Rekenkamercommissie dat op basis van artikel 2.2, tweede lid door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen;
Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de Rekenkamercommissie
Artikel 2.1 Taak van de Rekenkamercommissie
-
1. Er is een gemeentelijke Rekenkamercommissie;
-
2. De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 2.2 Samenstelling Rekenkamercommissie
- 1.
De Rekenkamercommissie bestaat uit drie leden;
- 2.
De drie leden wijst de raad van buiten de kring van zijn leden aan op voordracht van een
selectiecommissie voor een periode van twee jaar; deze leden kunnen door de raad op voordracht van de Rekenkamercommissie een keer worden herbenoemd voor de duur van een gelijke periode.
- 3.
De leden zoals bedoeld in het tweede lid leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring of belofte) af: “Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de Rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!
(Dat verklaar en beloof ik!)”
4.De Rekenkamercommissie benoemt uit haar midden één van de drie leden genoemd in het tweede lid als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het contact onderhouden met de gemeenteraad, ambtelijke organisatie, pers en naburige rekenkamers. Hij stuurt de ondersteunende medewerkers van de rekenkamer aan.
Artikel 2.3 Besluitvorming in de Rekenkamercommissie
-
1. In vergaderingen van de Rekenkamercommissie wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.
-
2. Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend
-
3. Besluiten kunnen niet worden genomen tenzij een meerderheid van de leden van de
Rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig is.
Artikel 2.4 Einde van het lidmaatschap
-
1. Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- A.
op eigen verzoek;
- B.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de
Rekenkamercommissie;
- C.
wanneer het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- D.
indien het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
- A.
-
2. De leden van de Rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte,gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.
Artikel 2.5 Verboden handelingen
-
1. Het is de leden van de Rekenkamercommissie verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de Rekenkamercommissie, een lid van de Rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod, van zijn functie ontslaan.
-
2. Leden overleggen aan de raad halfjaarlijks een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen.
Artikel 2.6 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de
Rekenkamercommissie
- 1.
De leden ontvangen een maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden.
- 2.
Wanneer door de Rekenkamercommissie gekozen wordt voor (secretariële) ondersteuning
bedraagt de vergoeding voor de voorzitter in 2010 € 265,14 per maand en voor de leden
€ 228,01;
- 3.
In de situatie als bedoeld in het voorgaande lid mag het resterende bedrag van het onderdeel “vergoedingen” worden aangewend ten behoeve van vergoeding van kosten voor (secretariële) ondersteuning.
- 4.
Wanneer door de Rekenkamercommissie niet gekozen wordt voor (secretariële) ondersteuning
bedraagt de vergoeding voor de voorzitter in 2010 € 307,49 per maand en voor de leden
€ 265,14;
- 5.
De Rekenkamercommissie dient binnen één maand na haar aantreden bij de gemeenteraad aan te geven of zij haar werkzaamheid zal verrichten met of zonder(secretariële) ondersteuning
- 6.
De vergoedingen, na 2010 zullen per 1 januari van elk jaar worden herzien aan de hand van het indexcijfer CAO lonen overheid, inclusief bijzondere beloningen geldend voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar;
- 7.
De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de
Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 5.
Paragraaf 3 De werkwijze van de Rekenkamercommissie
Artikel 3.1 Reglement van orde
De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 3.2 Subcommissie uit het presidium
Als intermediair tussen raad en Rekenkamercommissie fungeert vanuit het presidium een subcommissie, bestaande uit drie leden, door en uit het presidium te benoemen, die tenminste twee maal per jaar een voortgangsgesprek voert met de leden van de Rekenkamercommissie.
Artikel 3.3 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
1.Het onderzoek moet betrekking hebben op de doelmatigheid, doeltreffendheid of
rechtmatigheid van het beleid;
• Er moet sprake zijn van een substantieel belang;
• Het onderzoek moet door de gemeente te beïnvloeden beleid betreffen;
• Er moet sprake zijn van enige evenwichtige spreiding over de gemeentelijke
beleidsterreinen in de opvolgende onderzoeken;
• Er dient aandacht te worden besteed aan de onderzoeksdoelmatigheid;
• De onderzoeksresultaten moeten communiceerbaar zijn naar de bevolking.
- 2.
De Rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 3.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 3.4 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
- 1.
De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De Rekenkamercommissie zal naast het verplichte jaarverslag minimaal twee keer per jaar een
rapportage ter informatie naar de raad sturen te weten :
- a.
rond het uitkomen van het jaarverslag over de voortgang van onderzoeken van het lopende
jaar;
- b.
in het vierde kwartaal van ieder jaar over de keuze en planning van onderzoeken voor het
volgende jaar.
- a.
- 3.
De Rekenkamercommissie informeert de subcommissie uit het presidium tussentijds wanneer
daartoe aanleiding is.
- 4.
De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle
ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan.
De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de
gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
5.De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de
5. Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als
geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
- 6.
De Rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
- 7.
De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het
feitenonderzoek aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
- 8.
Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten (zie lid 7) formuleert de
Rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen.
- 9.
Na vaststelling door de Rekenkamercommissie wordt het onderzoeksrapport inclusief de
conclusies en aanbevelingen aan het College aangeboden. De Rekenkamercommissie stelt het
College in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, zijn zienswijze aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken.
- 10.
Na ontvangst van de reactie van het College wordt het rapport zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij wordt de reactie van het college toegevoegd. Het staat de Rekenkamercommissie vrij om eventueel schriftelijk te reageren op de reactie van het College.
Paragraaf 4 De ondersteuning van de Rekenkamercommissie
Artikel 4.1 Medewerker
-
1. De Rekenkamercommissie kan ten laste van het budget genoemd in artikel 5 een medewerker benoemen, mits dit niet ten koste gaat van het uitgangspunt tot het uitbrengen van een tweetal onderzoeksrapporten op jaarbasis.
-
2. De medewerker staat de Rekenkamercommissie terzijde bij de uitvoering van haar taak.
-
3. De medewerker legt met betrekking tot de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording af aan (de voorzitter van) de Rekenkamercommissie.
-
4. De medewerker is rechtspositioneel ondergebracht bij de griffie. Daarmee zijn op de medewerker de arbeidsvoorwaarden van de gemeente IJsselstein van toepassing.
-
5. De Rekenkamercommissie is bevoegd tot schorsing danwel ontslag van de medewerker voor wat betreft zijn werkzaamheden voor de Rekenkamercommissie.
Paragraaf 5 De kosten van de Rekenkamercommissie
Artikel 5 Budget
-
1. De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget binnen de onderdelen “vergoedingen” en “onderzoeken”uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
-
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- A.
de vergoedingen die krachtens artikel 2.6 zijn toegekend aan de leden van de
Rekenkamercommissie;
- B.
de medewerker rekenkamer;
- C.
de mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
Paragraaf 6 Slotbepalingen
- A.
Artikel 6 Citeertitel; inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie gemeente IJsselstein 2009.
- 2.
Met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de verordening Rekenkamercommissie gemeente IJsselstein 2005
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 februari 2010.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl